Talven 2011-2012 aikana lapsettomuushoidoista plussanneet

Heippa

Yritän tässä kirjoittaa puhelimella synnytyskertomuksen.

Eli viime viikon tiistaina äitipolilta passitettiin käynnisykseen, koska raslausmyrkytys ilmeinen. Keskiviikko aamuna pääsin synnytyssaliin, jossa 9:58 puhkaistiin kslvot laittamalla seurantanappi vauvan päähän. Säännölliset supistukset klo 11 väliä jotain 3-5 min. Sitten vain odoteltiin. Kävin ammeessa klo 16 aikaan ja kivut alkoi voimistua, tuolloin auki n4-5cm. Kokeilin ilokaasua, ei auttanut. Poltot oli ihan hirveät selässä ja alamhassa. Pyysin epiduraalin kuuden aikaan ha sain sen melkein heti. Kipu helpotti ja sittenpä loppii supistukset. Sain oksitisiinitipan jota nostettiin vähitelen, jossain vaiheessa meni jo täysillä tippa.. Noh, kivut vaan paheni ja sitten yhtäkkiä epiduraalin teho loppui kokonaan vaikka sitä lääkettä lisättiin ja sain puudutusainetta ruiskuna lisänä niin kivut olivat ihan hirvittävät. Anestesialääkäri kävi paikalla fiksaamassa epiduraalia, mutta eipä auttanut. Synnytyslääkäri kävi usein katsomassa ja paikat olivat vaan sen vajaan 6cm auki, samalla ultrattiin tarjontaa ja vauva olikin avosuutarjonnassa vinosti, eikä päässyt painamaan kohdunkaulaa. Jouduin kontilleen pedille, vaikka jalat tärisi ja olin ihan loppu. Sitten lopulta synnytyslääkäri tuli laittamaan kohdunkaulan puudutteen, mutta se ei auttanut yhtään. Märisin ja oikeasti luulin että kuolen niihin kipuihin. Lopulta mulle laitettiin kohtuun paineanturi, jolla mitattiin supistusten voimakkuutta ja selvisi että supistukset on riittäviä, mutta synnytys ei vain etene. Olin vajaa 7 cm auki, kun synnytystä oli kestänyt 24 tuntia. Synnytyskertomuksessa lukee tuon kohdalla että äiti itkee ja on tuskainen, ettei jaksa enää. Kivut oli niin kovat että aina kun supisti meinasi mennä taju. Sitten päädyttiin vihdoin kiireelliseen sektioon ja laitettiin oksitosiinitippa kiinni. Supistukset vain jatkui.. Vihdoin klo 10 aikaan pääsin leikkaussaliin ja klo 11:28 poika parkaisi ensi kerran..

Mies lähti vauvan mukaan ja mua alettiin parsia kasaan, kohtu ei meinannut eka supistua ja sen seurauksena menetin 1500ml verta. Vauvaa käytettiin heräämössä mun tykönä, muutoinpa sitten vain torkuin. Pääsin joskus kolmen aikaan osastolle ja näin vauvan. Yritin imettääkin. Osastolla 2 vrk meni aikalailla lääketokkurassa ja vauvaa en voinut hoitaa kuin vähäsen. Periaatteessa sen mitä hoitajat käytti rinnalla ja mies sitten hoisi kun oli paikalla. Kuntouduin kuitenkin nopeaa ja kolmantena yönä hoidin jo vauvan ilman apua, sen seurauksena kotiuduin nyt sunnutaina ja tässä on nyt tätä kotielämää harjoiteltu.

Maito nousi kunnolla vasta maanantaina, joten vauveli on saanut lisämaitoa. Nyt kuitenkin imetys lähtenyt hyvin käyntii ja tänään käytiin jo neuvolasta mittaamassa ja poju on ottanut syntymäpainon jo takaisin eli luvattiin jättää lisämaito pois.

Poika on lähinnä nukkunut, syönyt ja kakkinut ja pissinyt. Eka yö kotona oli melko kovaa huutoa koska en tajunnut toisen olevan nälkäinen, toinen ei myös kovin pidä vaipan vaihdosta.

Viime yönä kuitenkin jo nukuttiin todella hyvin, annoin iltamaitona korviketta ja nukkuin melkein 4 tuntia ja sitten heräsi tissille 2 tunnin välein, tankkasi n. 15-20min ja jatkoi unia. Nukahtaa hyvin kun laittaa sänkyyn ja jos meinaa yöllä heräillä ja alkaa inistä niin nukahtaa kun selkää silittelee. Olen siis itsekin nukkunut viime yön tosi hyvin.

Tänä aamuna jaksoi jo seurustella melkein tunnin ja ollut muutenkin enemmän hereillä. Nyt kovasti tankkailee tissillä tiuhaan..

tässäpä niitä kuulumisia ja onhan tämä ihanaa, tosi hormonit jyllää melkoisesti ja olen tosi itkuherkkä. Pitkä toipuminen tässä on edessä ja en saa nostaa vauvaa painavampaa jälkitarkastukseen saakka, mutta on tämä sen arvoista. Vaikka onkin todella suuri vastuu ja jopa huoli pikkuisesta. On niin uutta kaikki. Onneksi voi soittaa neuvoja siskoilta :)

Pingulle paljon onnea vauvasta.

Kirjoittelen taas lisää kun saan omaa aikaa :)

Hirmu onnellinen LadyBlue ja Pikkuinen poika 1 vko
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos LadyBlue kertomuksesta! Aikamoinen kokemus sullakin on ollut, inhottavaa jos joutuu kivuissa kärvistelemään ja synnytys ei vaan etene :( Juuri jotain tuollaista pelkää että itselle käy. Mutta hyvä että olette molemmat kunnossa ja nyt se on kuitenkin ohi! Nauti nyt pikkutirristäsi ja lepää :):flower:
 
Olipa kurja synnytys LadyBlue :(. Ja samoin kuin Rödluvan, tuo on sitä mitä ehkä eniten pelkäänkin tapahtuvan. Yhdellä siskoistani kun on myös vähän saman tapainen kokemus. Tuo on ihan liian pitkä aika kärsimyksille, ja siihen päälle vielä sektiohaava :(. Hienoa kuitenkin että kaikki on nyt hyvin, ja saitte ihanan pojan :heart:.
Oli tosi ihana kun jaksoit tulla kirjoittelemaan kuulumisia, mielellään sitä kuulisi lisääkin teidän vauvan saaneiden tunteista ja arjesta.

Täällä ei ole ihmeitä tapahtunut. Vielä vaan odotellaan. Liitoskivut lisääntyy päivä päivältä, ja viime yönä tuntui sellaisia "puukon pistoja" häpyluun tienoilla Tiedä sitten mitä olivat. Heräsin siis 4:30 enkä saanut unta. Kaiken lisäksi vatsasta kuului hassu "poks" :D. Googletin, ja sellaista kuulemma on monilla loppuraskaudessa. Toiset väittävät että vauvan nivelet poksuu, toiset että kalvot kun alkavat surkastumaan tai vauva potkii niitä (kuin ilmapallon seinää). Itse uskon tuohon jälkimmäiseen. Mutta kaikkea hassua sitä tuleekin vastan mistä ei ole koskaan aikaisemmin kuullut mitään.

Mutta täällä vielä odotellaan. Ollaan miehen kanssa jo vähän kärsimättömiä kun haluttaisi siirtyä jo seuraavaan vaiheeseen. Mutta kuten liberon vauvasivut "sanovat", vauva on kärsivällisempi kuin vanhempansa :D.

Susirouva ja sudenpentu 39+1
 
Onnea Mangu:heart:

Kiitos ladyblue synnytyskertomuksesta, kuulostaa tosi hurjalle, voimia toipumiseen! Ihanaa, että teillä on kuitenkin tervepoika nyt kotona:heart:

Susirouvan sudenpentua odotellaan täälläkin, pian se tulee :)

Täällä mittailtu verenpaineita kotonakin, kun tuo alapaine on koholla. Huomenna soittelen neuvolaan, että mitä tehdään kun ei näytä laskevan se paine. Tänään aamulla kohtasin tuon vanhan tutun ihanan aamupahoinvoinnin jälleen, johan se jo 21viikkoa pysyikin poissa. Eli siis oksensin aamulla. :(
Huomenna pääsen hierojalle, kun on hartiat tosi jumissa, voi tietenkin olla että tuo verenpaine on koholla hartioittenkin takia, no huomenna selviää enempi.

Lotte&mukula 36+1 (apua, tarvisko pian ruveta valmistautumaan :O)
 
LadyBlue: Kiitos synnytyskertomuksesta. Tuota minäkin vähän pelkään, että synnytys pitkittyy, eikä kipulääkkeet auta. Siskoni synnytti myös yli vuorokauden ennen kuin hänet leikattiin, kun kuume nousi. Onneksi kaikki meni hyvin teilläkin ja olet pääsyt kotiin nauttimaan pikkuisen kanssa olosta. =)

Tulipa taas käytyä neuvolassa. En tiedä olenko liiankin tarkka noiden syömisten suhteen, mutta painoa oli tullut kolmessa viikossa 100g. Söin sitten lounaan jälkiruuaksi yhden Brunbergin suukon, kun itse ruuassa ei niin hirveästi noita hiilareita ollut, vaikka täyttävää olikin. Eiköhän taas pärjää viikko ilman karkkia. :) Sf-mitta oli sama kuin viimeksi eli 28, mutta kuulemma lapsen pää on jo niin alhaalla, että sen takia ei ole tuo noussut ja olemme nyt lähellä keskikäyrää. Hemoglobiinit olivat laskeneet taas 101:een, joten raudan syöminen jatkuu ja sain jopa neuvon juoda tabletin kanssa tuoremehua. Muuten tulokset olivat normaalit, verenpaine oli taas vähän korkeampi kuin viimeksi, mutta ei mitään huolta.

Tänään olisi sitten se ensimmäinen valmennus-käynti. Pikkuisen mietityttää mitä siellä puhutaan, kun pitäjä on seurakunnasta. Pitää toivoa, että se on kiinnostava, kun saan miehenikin mukaan ja kaksi tuntia sen pitäisi kestää. Ikävä istua niin kauan, jos aihe ei nappaa.

Peppi1981 ja Sykerö 30+3
 
inhei taas vaan :)

Toivottavasti susirouva on jo synnärillä :)

Täällä vauva-arkea eletään. Kakkavaippojen, nukkumisue.n ja tissitrelyn vuorotrelua, välillä seurustellaan ja välillä kitistään tai itketään. Vähitellen alkaa pieniä eleitä rutiineista näkyä.

Poika nukkuu yöt vaihtelevasti. Pääsääntöusin 4-2 tuntia ha sitten tissiä, nukahtaa melko helposti omaan sänkyyn. Viime yö tosin oli ilmavaivojen takua melko mahditon, koska kakkaa tuli koko ajan ja tahtoi imutella tissiä kokoajan. Miten muilla jo synnyttäneillä tuo syömusasis? Onko sellaisia tiheitä imutteluhetkiä, että oitää saada tissiä tyyliin 3 tuntia putkeen?

Mitäs muuta? Niin syntymäpaino on jo ylitetty ja mulla on kunnon meijeri meininki. Olen käyttänyt maidonkerääjää ja pumppua niin mies antaa pullolla iltamaidon ja saan käydä siinä välissä suihkussa raugassa.

Olo on jo ihan jees. Tosin haavakipua on vielä. Hitaasti tässä parannellaan, paino on tullut 15 kg alas :) huuomenna lähdetään ekaa kertaa vaunuileen lyhyt matka, kun neuvilasta annettiin siihen lupa.

Ladyblue ja pikkumies 1 vko 2 päivää.
 
Hei LadyBlue, täällä vielä ollaan ja kärvistellään :|. Olisin kyllä niiiin valmis synnyttämään. Vaikka se varmasti kauheaa onkin (kipujen puolesta), mutta ei tätä mahaakaan enää jaksaisi kantaa. Liitoskivut pahenee koko ajan, eikä oikein pysty enää tekemään mitään. Mutta edelleen, upeaa että saa olla tässäkin tilanteessa, siitä en unohda olla kiitollinen. Mutta siis mitään synnytyksen käynnistymiseen viittaavaa ei ole tapahtunut.

Kuulostaa hyvältä tuo teidänkin kotona olo. Varmasti raskasta noin alussa. Se tiheän imun kausi on kuulemma aika yleistä tuossa vaiheessa, ja vauva on usein ja pitkään tissillä ns. vain varaamassa sitä maitoa. Olen kuullut. Mutta mikä minä tähän oikeastaan olen sanomaan kun ei ole omakohtaista kokemusta. Vuoden alussa synnyttänyt kaverini kyllä sanoi että syöttämiset kesti alussa juuri tuon kolmisen tuntia.

Ihan mieletöntä tuo painonlasku! Miehellekin heti siitä kertoilin :D. Tuo olisi toivottavaa myös omalla kohdallani. Johan sitä on tullutkin 20kg :kieh:.

Vieläkö tosiaan näin lämpimilläkin keleillä joutuu odottelemaan yli viikon että saa mennä vauvan kanssa ulos? Luulin että se sääntö on vain talvipakkasilla. Höh, siihen siis pitää varautua.

Ihania hetkiä toivottelen teille kaikille vauvan saaneille :heart:.

Susirouva ja sudenpentu 39+3
 
Moikka,
Onnea Mangu ihanaa:)
Ladyblue olipa sinulla myös kovat kokemusta mutta oiken paljon Onnea ihanasta pojasta. Meillä vauva nukuu 4-2 tuntia, imetystä on nopea hän syö ja nukuu tai joskus syö nopeasti niin itkee varman tuli maha kipee muuten on ihan kilti poika, ostin kuplastop että se autaa tuohon maha vaiva. Tuon imettaminen koko ajan voi aiheutaa maha vaiva, ainakiin olin kuulut, koska me äidit aina kun kuulemme vauvan itkemista meidän ensimainen tarjonta on ruokaa..Ladyblue kokeille mahalaan koska meidän poikamme lopetaa itkemista heti kun laitan sen maha alas ja sitten pieraskelle:) ja paljoooon:).

Neuvola ja lääkäri oli eilin ja vauvamme on kasvanut 4720kg 57ja puol cm kakki hyvin, itse olin myös kunnossa nyt painon 54.4kg melkein jo normaali:) HB oli 122 VP oli 104/64.

Suosirouva Onnea synytyksen kyllä kaikki mene hyvin:)

Lotte10 sinulle myös lähesty:)

Rödluvan miten siellä jaksailaan?

Mirdav ja Vincent Robert 1kk ja 12pv
 
Peppi kuulostaa lupaavalta tuo laskeutuminen :) Siitä ne paikat alkaa hiljalleen pehmitä! Millainen valmennus oli?

Entä Loten vointi?

Ladyblue onpa teillä kasvettu hienosti! Harmi et sinun synnytys meni pitkän kaavan mukaan, mutta kiva kuulla et olet toipunut jo noin hyvin! Meilläkin vauva oli alkuun koko ajan tissillä, mies vaan toi mulle ruokaa välillä. Juurikin meijeriolo oli, enkä kauheasti tykännyt imettää, kun maitoa tulvi ja roiskui joka paikkaan...Kuukauden tienoilla tuo kysyntä ja tarjonta sitten kohtasivat :D Meidän tyttö ei huoli tuttia eikä pulloa, joten olen ollut kotoa pois vaan parikymmentä minuuttia lähikaupassa... Toivottavasti oppisi pullon! Olis kiva päästä parturiin tms...

Susirouva voi tuota sinun oloa! Ja jaksat vielä noin positiivisesti ajatella! Minähän pärähdin sillon viimesilläni itkuun kun koin että en saa valittaa oloa ja terkkari sanoi et yhtälailla minullakin on oikeus siihen, ei se sitä tarkoita et ei ole kiitollinen vaan tuossa vaiheessa on vaan niin väsynyt siihen olotilaansa, kun niitä suppareitakin oli sen viikon ollut öisin ja kaikki pelot alkoi vallata mieltä.

Mirdav kiva kuulla sinusta! Annan kanssa ja Cuplatonia tytölle ilmavaivaan ja pumppaan jalkoja ja pidän mahallaan. Auttaa selvästi. Vincent on kyllä kasvanut hyvin ja sinä puolestasi pienentynyt :D

Meillä on ollut aika kova alku, tyttö on itkenyt ja paljon, jopa 12 tuntia putkeen. Syyksi selvisi silent refluksi, eli mahahapot on korventaneet pienen kurkkua. Saatiin nyt lääkitys ja nyt meilläkin nukutaan tuo 2-4 tuntia putkeen. Vauvaa on pidettävä vaan paljon pystyssä ja vaikka syö vaan 10-15 min kerrasllan, niin pidän sen jälkeen puoli tuntia pystyasennossa. Siksi nämä yökirjoituksetkin :) On kyllä ollut tosi rankkaa... Mutta onneksi syy selvisi! Sunnuntaina tyttö saa nimen, ihana ollut järjestää toiselle ekoja juhlia! Täällä on alkanut tulla hymyjä ja voi kun ne sulattaa sydämen! Ensi viikolla mies menee myös töihin ja jäämme kahdestaan. mullakin on paino jo ennallaan ja jälkivuoto juuri loppumaisillaan. Kyllä sitä kestikin! Nyt pieni takaisin sänkyynsä ja tämä äiti pääsee unille :)

Haaveilija ja tyttö 6 vko
 
Tässä vielä viimepäivien fiiliksiä täältä laulun sanoin

"Mä katsoin yhtä kuvaa
Monta lapsuuteni iltaa
Siinä kaksi pientä lasta
Kulki vaarallista siltaa
Heitä uhkas metsän pimeys
Ja synkkä virta pyörteinen
Mutta ei hätää,
Heitä suojas enkeli valkosiipinen

Kun tänään katson sinuun
Ja sua uneen tuuditan
Mä muistan päivän leikit
Kuinka sua rakastan
Sä olet tosi pieni
Ja mä melkein toivoisin
Että rinnallesi saisin
Samanlaisen enkelin

Kohta ryntäät maailman ruuhkaan
Näet varjoja ja aurinkoa
Tee mitä teet mut älä sielullesi vahinkoa
Sillä haavat nuo ei paranen
Vaikka isi kuinka puhaltais
Siksi toivon että enkelini jostain suojaa sais

Tuota lapsuuteni kuvaa
Vielä hetken muistelen
On harmaantuneet värit enkelin
Repaleiset siivet sen
Oi jos voisin paikata edes laudat lahoimmat
Tuon sillan, jonka yli kaikki lapset kulkevat"
 
Viimeksi muokattu:
Mirdav, kiitos :). Onpas ihanasti kasvanut teidän poika :heart:. Ja sinulla on kyllä asiat painon suhteen kunnossa!! Et kyllä saa kauhean pitkiä aikoja nukuttua putkeen...toivotaan vaan että ne nukkumisajat tuosta alkaa pitenemään piakkoin, niin saat sinäkin enemmän unta.

Kiitos Haaveilija sinullekin kauniista sanoista :flower:! Kyllä minä täällä kuitenkin välillä miehelle valitan kun sattuu ja kivistää. Tosin en ns. pura mitään inhottavasti hänelle, kun hän nyt muutenkin on mulle niin ihana tuki koko ajan. Mulle varsinkin aamut ovat vähän hankalia (samoin nukkumaan menot) kipujen suhteen. Sormia ei saa koukistettua ollenkaan, ja tänä aamuna oli taas kummatkin lonkatkin kipeät. Vatsaakin särkee välillä aamuisin. Vali vali....:ashamed:

Mulla on myös ollut pieniä merkkejä supistuksista, ja sitten kun niitä on tullut, niin olen aina mennyt jotenkin paniikkiin. Alkaa pelottaa ja jännittää. Eipä ne siitä ole kyllä koviksi kuitenkaan muuttuneet, vaikka sitä kyllä peloista huolimatta toivon.

Hurjan kuuloista tuo teidän alku! Ihan mielettömän ihansti olette jaksaneet, ja vieläkin jaksatte tehdä sen mitä täytyy, ei varmasti ole ollut helppoa. Ihanaa että vauvan itkun (ja kipujen :() syy löytyi. Taitaa tuo alku usein olla kyllä se hankalin aika kun vauvan elimistön tottuminen tänne ulkomaailmaan tuo tullessaan vaikka mitä. Onneksi nykyään sentään tutkitaan niitä itkujen syitäkin paremmin ja löytyy lääkkeitäkin vaivoihin. Mulle määrättiin ilmavaivoihin konjakkitippoja kun olin vauva :D.

Ihan mahtavaa kun alat olemaan toipunut synnytyksestä!! Varmasti ihanaa olla taas omassa painossa, ja suurin piirtein päässyt jälkivuodoistakin.

On tosi ihana kun te vauvan saaneet jaksatte tulla kirjoittamaan tänne. Minä ainakin mietin jokaista sanomaanne, jotta sitten osaisin itse toimia vauvan kanssa niissä samoissa asioissa. Luen täällä viestejänne välillä hymyillen, ja välillä itkua pidätellen :D.

On muuten tosi ihana tuo laulu minkä tänne linkitit Haaveilija. Olen ajatellut laulaa sitä lapselleni, mutta kun ei oikein vieläkään luonnistu laulaa sitä loppuun asti itkemättä....eikä ole edes sitä vauvaa vielä katsottavana kenelle sitä laulaa :D...Mutta tuttu laulu siis on kyllä.

Ihania ristiäisiä teille!! Ja muille mukavia syksyisiä päiviä!


Susirouva ja sudenpentu 39+4
 
  • Tykkää
Reactions: Haaveilija 82
Ihana kuulla teidän vauvautuneiden päivistä :)
Itku pääsi tuosta haaveilijan laulusta, tuttu on mutta olin sen näköjään unohtanut.

Täällä rytmi ihan sekaisin. Heräsin vasta ja oon taas nukkunu lähes 11h.
Hieroja tuntui vievän kaikki vaivat pois, myös verenpaineen nousun!
Alapaine oli heti hierojan jälkeen alle 90 ja pysyny siinä. Ja kun ei muita oireita ole niin ensi viikolla normi neuvola.
Varasin muuten vielä viikon päähän seuraavan hieronta-ajan. Nautitaan nyt kunnolla kun on aikaa :)

Vauvanvaatteita oon pessyt ja voi kun se konkretisoi että meille vissiin oikeesti tulee pian vauva. Edelleen hieman outo ajatus, vaikka kauan tätä on odotettu.
Tykkään kyllä mun mahasta ja mietinkin että minkälainen kauhee pussi siitä tulee kun vauva saapuu sieltä poies. Painoahan siis ei ole tullu ku 5,5 kg mutta se pussi tulee varmaan silti.

Tänään tiedossa kaverin vauvakutsut ja siivousta kunhan vaan viittis nousta :)

Lotte + mukula 36+4
 
Ihana lueskella teidän kuulumisia. On jotenkin raskauden puolivälin jälkeen jäänyt palstailu kokonaan. Ensin työt rasittivat niin paljon ja unettomuus ja lomalle jäämisen jälkeen muutto ja uuden kodin järjestely. Aika helpolla olen päässyt kipujen suhteen, paino kylläkin jatkaa vain nousuaan ja kuitenkin vauva on vähän kitukasvuinen. Pissalla toki pitää käydä parin tunnin välein öisin ja unettomuuskin edelleen vaivaa, joten unenpuutetta on ollut ilmassa jo viikkoja. Lievää raskausmyrkytystä on ilmassa, mutta ei vielä kuitenkaan todettavissa. Kotona tikuttelen pissaa ja mittailen paineita. Jumpat olen nyt jättänyt, kun ilmeisesti istukan toiminnassa on jotain häikkää, niin en uskalla enää riskeerata. Kävelylenkeillä käyn kyllä koirien kanssa. Kivuttomia supistuksia tulee paljon - on tullut jo monta viikkoa - mutta kipeitä lähinnä öisin. Vähän hirvittää, kun öisin kivut ovat jatkuvia ja ne tunnistaa supistuksiksi oikeastaan vain vatsan pingottumisesta. Pelkään, ettei minulla synnytyksen alkaessa ole lepotaukoja ollenkaan vaan kipu on silloinkin jatkuvaa. Muuten ei synnytys pelota vaan pikemminkin odotan jo malttamattomana.

Todella mukava lueskella teidän vauvautuneiden kokemuksia, kun ei itse vielä tiedä yhtään, mitä vauva-arjelta odottaa.

Joku_raja ja pikkanen 37+6
 
Kiitos LadyBlue, Mirdav ja Haaveilija kun jaksatte kirjoitella vauvakuulumisia! Niitä luetaan kyllä tarkasti. Upeasti ootte kaikki jo lähes lähtöpainossa ja vauvatkin kasvaa :) Voih, ristiäisiä on varmasti ihana järjestää, ja katsella ekoja hymyjä!

joku_raja, voi harmi jos on huono istukan toiminta plus sit vielä noi kivut :( Onneksi sullakaan ei ole montaa viikkoa jäljellä. Peukkuja pidän että kaikki menee hyvin!

Susirouva, täällä on itseä alkanut kans synnytys pelottamaan... Mulla on ihan jatkuvasti noita kivuttomia supistuksia ja sit välillä kivuliaita, ja aina kun tulee semmonen kipeä niin säikähdän ja vedän koko kropan ihan jännitykseen. Ja sit pelottaa vielä enemmän että niinhän juuri ei sais tehdä synnyttäessä vaan pitäis olla mahdollisimman rentona :ashamed: Jotenkin on ruvennut pelottamaan se kipu ja kaikki, että selviänkö siitä kunnialla.

Muuten omaan napaan kuuluu lähinnä liikkumista ja kämpästä poistumista vaikeuttavia vaivoja; juurikin noi jatkuvat supistelut 20-40 kertaa päivässä (siis heti kun liikahdankin ja usein myös levossa), pissalla ramppaaminen vuorokauden läpi vähintään 2h välein mistä johtuen yöunet jääneet aika huonoiksi, ajoittain kovatkin liitoskivut lonkissa, risti-suoliluunivelissä ja häpyliitoksessa, plus vielä vaikea refluksi eli aina kun joutuu kumartumaan, on makuulla tai röyhtäisee niin saapi maistella edellisen aterian jämiä jotka nousee suuhun :snotty: Ai niin ja turvotukset. Vali vali toki, kaikillahan jotain vaivaa on ja tietty olen yhä superonnellinen siitä että ylipäätään saan olla raskaana, mutta joinakin päivinä olo vain tuntuu todella vaikealta ja kurjalta. Vielä pitäis jaksaa 2-3 kk ja alan olla aika kärsimätön nyt jo.

Rödluvan ja Beetakingi 29+0 *poks poks*
 
Viimeksi muokattu:
Haaveilija, LadyBlue ja Mirdav: Kiva kuulla miten teillä on alkanut lapsen kanssa sujumaan. :)

Minäkin herkistyin heti, kun luin tuon laulun sanat. Ihana laulu. :)

Valmennus ei ollut niin kauhea kuin olin pelännyt. Parisuhteesta ja vähän vanhemmuudesta oli juttua. Eniten häiritsi ne kovat penkit millä joutui istumaan, mutta onneksi siellä oli mahdollisuus jalottelemaan välillä. Ensi kerralla olisi aiheena synnytys, joten sinne pitää kyllä mennä.

Liitoskivut ovat täälläkin kovat, ainakin kun kävelee enemmän, kantaa jotain raskaampaa tai liikuttaa istuessaankin jalkoja vähänkin väärin. Olen vaihtanut yövaatteiksi vähän liukkaammat, joten niistä on sängyssä apua. Vähän aikaa sitten oli puuvillasatiini-petivaatteet ja niiden kanssa tavalliset puuvillaset yövaatteet menivät, mutta nyt on käytössä tavalliset puuvillaset petivaatteet. Pitää vain kävellä vähän rauhallisemmin, jos tuntuu kipeältä. Onneksi koiran kanssa on vielä voinut aamuisin käydä lenkillä ja kävelläkin vähän reippaammin, niin tulee kuntoiltuakin edes vähän päivässä.

Peppi1981 ja Sykerö 30+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rödluvan;27275422:
joku_raja, voi harmi jos on huono istukan toiminta plus sit vielä noi kivut :( Onneksi sullakaan ei ole montaa viikkoa jäljellä. Peukkuja pidän että kaikki menee hyvin!
Ei hätää, mä olen kyllä elämäni kunnossa, kun lueskelee muiden tuntemuksia näillä viikoilla ja vielä aikaisemminkin. :) Välillä vähän hävettääkin, kuinka helpolla on päässyt... Tietenkin vauvan kannalta tuo istukan toiminta vähän huolettaa, mutta viime ultrassa kaikki oli vielä ihan hyvin. Paljon varmasti vaikuttaa, kun on pieni maha, niin kaikki tuntuu helpommalta. Suurin mysteeri on se, että ennen raskautta kärsin tosi usein närästyksestä (siis todella kovasta), mutta nyt raskauden aikana ei ole ollut kuin pari kertaa lievänä. Toki takaisinvirtausta on jonkin verran, mutta se ei tuota kipua.

Nuo jatkuvat supistelut voivat onneksi vielä helpottaa ennen kuin alkaa sitten synnytystä valmistelevat supistukset. Mulla supisteli aivan hurjasti juuri tuolloin 30+, mutta sitten ne alkoivat pikkuhiljaa vähenemään. Toki lomalle jääminenkin helpotti todella paljon.
 
  • Tykkää
Reactions: Rödluvan
susirouva sinä osaat olla aina niin ihanan kannustava, kiitos siitä!!! Minäkin jännitin kovasti synnytystä ja varsinkin niiden harjoitussupistusten tullessa, mutta kun tositoimet alkoi niin ne kivut oli sitä luokkaa, että keskittyi vain hengittämään supistuksen läpi. Varmasti ne synnytyshormonit aiheutti myös tuon uudenlaisen suhtautumisen. Ei luontoäiti anna äidin panikoitia tuossa tilanteessa. Minäkin itken aina laulaessani tuota laulua vauvalle, mutta ei vauvaa haittaa :D

Lotte hyvä että hieroja auttoi! Ajattelin kanssa etukäteen tuota mahapussia ja yllätyinkin kun n. viikko synnytyksestä kukaan ei olis edes tiennyt mun olleen raskaana. Tokihan maha on pehmeä, kun lihakset on venyneet, mut ei mitenkään pahan näköinen

Vauva tahtookin lisää tissiä... Mutta tsemppiä teille muille Peppi, Rödluvan ja joku_raja!!!
 
Oi oi... Haaveilijan laulu pisti taallakin kyyneleet silmiin... Mika on tuon laulun nimi ja kuka sen laulaa? En itse muista kuulleeni sita ennen! Minulla on kuitenkin tuollainen taulu olemassa, missa kaksi lasta kulkee sillalla ja suojelusenkeli heidan takanaan. Se taulu onkin nyt pikku tyttaremme huoneen seinalla.

Tsemppia kaikille taas kerran odotteluun. Kayn taalla katsomassa melkein paivittain miten tilanteet etenee... :)

Meilla tytto on myos jo puoli kiloa saanut painoa lisaa kolmessa viikossa, joten tyytyvaisia ollaan. Vahan yot menee valvoskellessa, mua muuten on kiltti tytto taallakin. Itsella on myos paino tippunut tosi nopeasti. Painan nyt vahemman jo, kuin tullessani raskaaksi. Taisi olla kovat nestelastit paalla!! Minulle jai sellainen karpaali kanavan oireyhtyma vaivaksi tuosta turvottelusta. Ensi viikolla menossa ortopedin vastaanotolle katsomaan mita voidaan tehda asialle, kun kadet edelleen puutuu ja on kompelot... Blaah.

Dreamer ja pikkuinen tytto 3 viikkoa, 2 paivaa
 
Voihan pee, mahdollisesti huolestuttavia uutisia neuvolasta...:| sf-mitta oli pompannut hurjasti, 4 viikkoa sitten se oli 26cm, viikko sitten 30cm (siinäkin oli jo aika kova nousu) ja nyt 34cm!!!:O:O (Siis saman verran kuin keskikäyrällä menijöillä olisi vasta laskettuna aikana) Kyseessä oli lääkärineuvola, ja sen pitäjä oli sijaistava gynekologi. Sanoi epäilevänsä että lapsivettä on tullut liikaa, kun silloin 1,5 vk sitten 4D-ultrassa sen määrä oli jo normaalin ylärajoilla. Sain ultra-ajan maanantaille 15.10. Nyt kyllä hiukan huolestuttaa, koska jos kyseessä on liian suuri lapsiveden määrä, niin sen syynä on usein sikiön rakennevika : / (esim. ruokatorven puutos jolloin vauva ei voi niellä lapsivettä ja sen määrä nousee. Kaikkia rakennevikojahan ei pysty ultrassa edes näkemään joten sinänsä normaali sikiön ultralöydös ei poissulje kaikkia vikoja) Muita syitä ovat esim. infektiot tai äidin raskausdiabetes mutta RD:tähän mulla ei ole. Mutta pitää nyt malttaa maanantaihin niin selviää ainakin se onko sitä vettä ylimäärin vai johtuuko sf-mitan pomppaus jostain muusta. Gynekologi kyllä lohdutti että vaikka vettä olisi liikaa, niin yli puolella siihen ei löydy mitään syytä ja sekä äiti että vauva ovat terveitä. Sitä toivoessa...

Muuten oli kaikki ok, sykkeet hyvät, RR hyvä ja pissa puhdas, Hb laskenut raudasta huolimatta 123->118, eli pitää joko nostaa annosta tai ruveta ottamaan rautatabl appelsiinimehun kanssa että imeytyminen paranee. Paino oli noussut nyt vain 175g/viikko mikä on mahtavaa, kun viimeksi se oli 1240g/viikko!! Suolarajoitus ja runsas veden juominen ovat selvästi auttaneet :)

Laitoin tänään Kelaan hakemukset menemään myös, kun ei tarvi enää pantata että saa uuden pakkauksen ;)

(Sori omanapainen vuodatus! Susirouvalle tsemit kärvistelyyn, ja onnea poksahduksesta)

Rödluvan ja Beetakingi 29+4
 
Viimeksi muokattu:
Rödluvan älä vielä huolestu. Mullahan oli kans sen SF mitan kanssa välillä vähän kysymysemerkkejä, kun se meni välillä yläkäyrien ulkopuolella ja välillä oli ihan normaali tai sitten alakäyrillä. Vauvan asento vaikutti siihen aina :) ja olihan mullakin yhdessä ultrassa muka liikaa vettä, vaan nyt on kaikinpuolin terve poika. :)

Susirouva kyllään sitä välillä saa vähän saa valittaakin :) muistan kyllä nuo loppuaikojen tuskaiset olotilat. Täällä jännäilen sun puolesta että millon pääset synnyttään. Otat vaan rennosti ja unohdat muiden synnytyskertomukset ja annat oman kroppasi hoitaa kaiken. Ja jos jotain menee vikaan, kuten mulla niin siitäkin selvitään.

Dreamer ihan kuulla että teillä tyttö kasvaa hyvin. Miten sulla oli se nukuttaminen? eli nukutatko omaan sänkyyn?

Haaveilija
kuulostaa tuo teidänkin alku aika rankalta. Onneksi syy selvisi ja olette saaneet vähän helpotusta elämään. Mä olen nostanut pinnasängyn päätyä ylöspäin, jotta takaisinvirtaus ei olisi niin voimakasta. Tosin meillä poika ei kovin paljoa pulauttele,mutta huomasin että nukkuu paremmin kun pääty on hieman koholla. Sairaalassa jo huomasin asian kun nukkui siinä vaavipedissä.

Peppi liukkaammat lakanat oli mullakin käytössä loppuajasta ja ne helpotti kivasti vuoteessa pyörimistä. Toivottavasti liitoskivut alkaa helpottamaan.

Mirdav mä olen kuullut vaan huonoa tuosta cuplatonista. Jotkut sanoo, että kaikki hapot katoaa ja vauvan röyhtäilykin vaikeutuu. Mutta hyvä jos teillä on toiminut. :) Kovasti on teidänkin poika kasvanut!!

ON Huomenna on poju tasan 2 viikkoa vanha. Olen antibioottikuurilla ollut virtsatie-infektion vuoksi ja se on luultavasti tuonut pojulle hieman masuvaivoja. On ajoittain kovin tyytymättömän oloinen ja erityisesti tissittylen jälkeen pungertaa masua. Maanantaina kävi neuvolan täti kotikäynnillä ja hänen puntarinsa mukaan paino olisi laskenut reilun 100g viime punnituksesta, kuitenkin omalla digivaa'alla mitatessa poika näyttää lihoneen 200g synnäriltä pääsyn jälkeen. No menen perjantaina neuvolaan lisäpunnitukselle.

Poika syö tosi tiuhaan ja maitoa mulla tulee tosi paljon, meinaa ihan välillä poika tikahtua kun maitoa ihan suihkuaa. Olen sitä vähän pumppaillut tai puristanut pois ennen syöttöä. Pitkiä aikoja tissillä menee päivällä ja yöllä, välillä riittää ihan 15 min tankkaus, mutta välillä ollaan sitten tuntikin tissillä. Ainakin ruokaa saa, kun vaipat kastelee usein ja pissaa lähes aina kun vaipan vaihtaa. Kakkaa tulee 2-5 kertaa päivässä :)

Täällä harjoitellaan lattialla niskaa ja kääntymistä äidin avustuksella ja vauva jaksaa jo seurustella parikin tuntia kerrallaan :) on kyllä niin ihana vauva.

Meillä ei ole napatynkä vieläkään irronnut, nyt vähän tulee juuresta verta puhdistaessa, joten lienee irtoamassa pian???

Iho on vähän kuivakka ja olen sitä öljynnyt, muuten on kyllä niin hyvässä kunnossa iho ja poika kokonaisuudessaan.

Nyt pitää mennä.. jatkan myöhemmin :)
 
Ladyblue yritan nukuttaa tyttoa vahan joka paikkaan, minne vaan nukahtaa ja sitten siirran omaan sankyyn nukkumaan. Yleensa han sitten heraa kun nostan omaan sankyyn ja homma alkaa alusta... :p Yleensa nukahtaa hyvin syliin/rinnan paalle massullaan ja myos sitteriin. Joskus harvoin saan kaarittya hanet vilttiin pikku paketiksi ja nukahtaa suoraan sankyyn helposti. Ongelmana on vaan etta nukkkuu yleensa paivalla ne pitkat unet ja yolla vaan parin tunnin patkia. Noh... kai taa tasta muuttuu jossain vaiheessa helpommaksi!! Muuten on oikeen kiltti ja suloinen tytto. Napatynka irtosi meilla jo ennen kun 2 viikkoa taynna ikaa. Paino on hyvin noussut, 3 viikossa nousi siis jo puoli kiloa. Ens viikolla on 1 kuukausi tarkastus laakarilla ja ekat rokotukset!

Meilla ei rintaruokinta onnistunut. Mulla ei tullut maitoa ollenkaan. Tai no, jos pumppaa rintoja 3 tunnin valein (ja olin myos 2 viikkoa maidon tuotantoa stimuloivalla laakityksella) niin sain kasaan ehka desin vuorokaudessa. Riitti noin yhteen paiva ruokintaan siis. Ei tyttoa kiinnostanut edes yrittaa rintaa, mista ei tule mitaan ja vaikka itsekin tein kaikki kikat ja temput mita vaan imetysohjaaja yritti keksia, niin ei tullut mitaan. :( Taalla jatkuu nyt siis pulloruokinnalla. Lapsi rukka sai kolmen viikon ajan sen desin paivassa ja sitten loppui aidilta voimat ja motivaatio. Onneksi nykyiset korvikkeet on hyvalaatuisia. On vahan epaonnistunut olo, mutta minkas teet? Olihan jo raskaaksi tuleminenkin meille vaikeaa, joten taitaa olla tassa kropassa jotain "vikaa". Luojan kiitos etta on terve tytto kuitenkin sylissa kaiken taman jalkeen. Melkein alko naurattamaan kun laakari halusi laittaa minut ehkaisypilleri laakitykselle viime kaynnilla. REALLY?

Oma vointi on myos hyva. Hirvittaa vaan, etta pitas MUKA menna toihin jo parin viikon paasta. Aion yrittaa saada pidennysta pois toista oloon, vaikka sitten ilman rahaa ollaankin. Oma paino on tippunut jo alle sen mita olin raskaaksi tullessani, joten tosi nopeasti lahti "raskaus kilot". Ainoaksi vaivaksi jai vaan toi karpaali kanavan oireyhtyma, molempiin kasiin jai hermopinne paalle, ja nyt oon ortopedin asiakkaana. Kokeilaan rannetukia ja kortisoni piikkeja ja tulehduskipu laakkeita. Jos ei helpotu vaivat niin jopa leikkaus voi olla edessa. HUOKAISU.

Kovasti ootetaan nyt Susirouvan vauvautumista. Minusta jotenkin tuntuu etta siihen itsellani niin sanotusti "ympyra sulkeutuu", kun samaan aikaa plussattiin PASseista ja odotus aika menny suht samoissa. Ja kuten joku taalla jo mainitsikin, niin Susirouva on niin ihanan symppis ja tukeva aina kaikille... :flower:

Dreamer ja pikku tyttomme Eva 4 viikkoa perjantaina
 
Täällä vielä ollaan....

Ihana kirjotus Dreamer :). Ei siitä rintaruokinnasta kannata murehtia, kuten itsekin sanoit, korvikkeet on nykyään hyviä, ja tyttö saa läheisyyttäkin ihan siinä sylissä syöttäessä. Minäkin olen muuten jo varannut muutaman korvikepurkin varuiksi.

Nauroin tuota ehkäisy-juttua :D. Omalla kohdallani mietin, että siksikö ei lähde synnytys käyntiin kun ei raskaus meinannut alkaakaan....kaikkea sitä miettii.

Harmi kun sulle jäi nuo vaivat :(. Toivottavasti kuitenkin menisivät ohi ajan kuluessa. Googlasin tuon karpaalikanavan oireyhtymän, eikä kuulostanut mukavalta. Mutta. Jos tuo leikkaus tulee jossain vaiheessa eteen, niin ainakin olet siellä osaavissa käsissä! Toivotaan nyt että muut hoidot kuitenkin helpottaa.

LadyBlue noita sanojasi olen miettinyt usein. Nyt on niiiin toivoton olo kun tämä synnytys ei vaan käynnisty! Ihana lukea teidän vauva-arjista :): Hauskaa miten sitä "näkee" teidät touhuamassa vauvojenne kanssa, vaikkei ole aavistustakaan edes miltä kukin näyttää :D. Jos sulla vauva syö hyvin, ja on tarvetta vaipan vaihdolle, niin kaikki on varmasti hyvin. Eipä sitä ennenkään ole mitään grammoja vauvoilta punnittu. Nyt vaan ollaan niiiin kauhean tarkkoja kaiken kanssa, että äideille (ja isillekin) aiheutetaan vain turhaakin stressiä välillä. Tuosta voisin kertoa sata esimerkkiä, mutten kuitenkaan viitsi muiden asioita netissä kertoa.

Nyt pitää mennä vähän haravoimaan niin saa raitista ulkoilmaa. Kävely on sellaista vaappumista ettei enää viitsi paljoa ihmisten ilmoille mennä.

Oli taas kiva kuulla teistä kaikista :heart:.

Susirouva ja sudenpentu 40+2
 
  • Tykkää
Reactions: LadyBlue
LadyBlue, kiitos, helpottaa kuulla että voi olla turhia epäilyjä ja että oikeistakin epäilyistä voi tulla ihan terve lapsi :) Nyt oon jo vähän rauhoittunut kun eilinen alkupaniikki laantui. Odotan nyt vaan maanantaita ja yritän ajatella muita asioita. Tsemppiä maitosuihkulähteelle, oon kuullut että se voi olla tosi työlästä ja vauva voi alkaa kieltäytyä rinnasta jos sen on vaikea ehtiä niellä.

Dreamer, kuulostaa tosi utopistiselta että sun pitäis mennä ihan pian jo takasin töihin. Mutta ilmeisesti jenkeissä toimii aika hyvin nuo nanny- ja day care hommat jos kerran yleinen käytäntö on palata noin nopeasti töihin? Harmi ettei imetys onnistunut, mutta kuten Susirouvakin sanoi, ravintoa ja läheisyyttä lapsi saa ihan yhtä hyvin korvikeruokinnallakin. Että älä missään nimessä ala syyllistää itseäsi tai tuntea turhaa huonommuutta, uskon että olet loistava äiti :)

Susirouva, odottavan aika on pitkä! Sullakin voi kuitenkin onneksi laskea jäljelläolevan ajan jo päivissä eikä enää viikoissa. Mitenköhän itse jaksan tuossa vaiheessa odottaa kun nyt jo tuntuu että olisin ihan ready synnyttämään :D Toki en oikeasti toivo että vauva syntyisi nyt, mutta toivon että voisin kelata aikaa eteenpäin vähän nopeammin!

Rödluvan ja Beetakingi 29+5
 
  • Tykkää
Reactions: LadyBlue

Yhteistyössä