Tammi-Helmikuun Taaperot 2014

  • Viestiketjun aloittaja miss_piggy
  • Ensimmäinen viesti
Onnea teidän koko perheelle uudesta pikkuisesta, margareta! :)

Meillä ei mitään ihmeellistä, edelleenkään. Poika tapailee sanoja yhä kiihtyvään tahtiin, ihme kyllä ei ole vielä kirosanoja tarttunut matkaan (myönnän, että itsellä lentää ärräpäät herkästi jos hermo palaa. :oops: Noin muuten ei kyllä kirosanat puheessa vilise onneksi).
Opettelee ahkerasti itse syömään lusikalla. Rrrrrrakastaa jäätelöä.
Sai muutama päivä sitten hiekkiksen tuohon omalle pihalle ja se on ihan äärettömän kiva juttu. Tykätään myös tehdä pieniä kävelyretkiä tässä omilla nurkilla, poika vaan on alkanut nyt osoittaa merkkejä siitä, ettei aina tahtoisi pitää kädestä kiinni. Mukaansa tahtoo noille meidän kävelyille ottaa aina yhden leikkiautonsa jota vetää narusta perässään.

Juomansa juo nykyisin (tissin lisäksi) nokkamukista ja tavallisesta mukista, osaa homman oikein hienosti jo!

Yöt on menneet pääsääntöisesti hyvin, yleensä herää kerran yössä ja vaatii yhä tissiä. Olen ihan tyytyväinen noinkin rauhallisiin öihin, kun vasta oli yhtä heräilyä ja valvoskelua yö toisensa jälkeen.

Elokuussa meilläkin on edessä neuvolalääkärikäynti. Vähän jännittää taas tuo kasvu kun poika on muutaman päivän nirsoillut (no nyt sentään on taas tankannut pari päivää oikein huolella).
 
miss_piggy
Meilläki NLA lääkäri elokuussa. Ensi maanantaina suuhygienisti ja tiistaina kampaaja.

Onnea Margaretalle kääryleestä! :D Hyvän kokoinen on ollut. Minkäs kokoinen se teidän eka oli?
 
Kiitos onnitteluista :) Leo oli 4120g ja 52cm. Kumassakaan raskaudessa ei ole ollut radia eikä paino ole noussut kun 6-7kg. En tajua miten niin isoksi kasvavat, kauhulla ajattelen et jos joskus kolmas tulisi niin oisko se sit 5kg?

Voi pojat että poika on mustasukkanen!! Alkaa huutaa jo kun vauva itkee ja näkee et toinen meistä lähtee vauvan luokse. Nyt oon imettäny makkarissa, huoneen ovi kiinni. Pitänee totutella pikkuhiljaa että voidaa olla olohuoneessa saatika sit kun jään molempien kaa yksin...

Mummulassa oppinut monta uutta sanaa :) Anatomian tuntemus ei oo pojalla ihan vielä kohdalla kun tisseistä pippeliin kaikki on apaa=napaa...
 
miss_piggy
Uusimmassa vauva-lehdessä oli aika hyvä juttu siitä miten opettaa esikoinen siihen että talossa on myös uusi vauva. Kannattaa lukea jos saat jostain lehden käsiisi. Mulla se olis joutilaana, lukaisin jo läpi :D
Kaverilla on kanssa järjestyksessään kaikki lapset olleet jotain 5kg. Mullahan poikaa odottaessa paino nousi joku 12kg, ja jäbä painoi silti vain 3970g ja pituutta 51cm.

margareta,
laita ihmeessä tännekin jonkunlaista synnytyskertomusta jos jaksat, mua ainakin kiinnostaa :)

Toivotaan että tuo mustasukkaisuus menee pian ohi. Koittakaa vaan ottaa Leo mukaan vauvan hoitoon, ja vaikka tehdä niin, että kun on kiltti vauvalle tai auttaa jotenkin niin annatte vaikka jonkun tarran aina palkkioksi. Eli ostatte jonkun vihkon tms, ja hienoja tarroja ja kerrotte että kun isoveli toimii esimerkillisesti niin hän saa aina palkkioksi tarran. Tai mikäli nyt tämän ikäinen mistään tarroista mitään ymmärtää :D Mutta hieman vanhempana ainakin vois toimia. Ja niin kuin tuossa lehdessä oli, että kun vauva esim. nukkuu niin koita silloin olla vanhemman lapsen kanssa mahdollisimman paljon, pitää sylissä ja näyttää ettei äiti ole häntä unohtanut :love:
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
Paljon onnea tulokkaasta margareta koko perheelle :love: Hyvän kokoinen kaveri (y):love: Minäkin mielelläni "kuulisin" synnytyskertomusta, jos vaan ehdit kirjoitella. :D

Meillä ei mitään uutta. Ootellaan että isillä alkaisi loma, jos pääsisi käymään jossain reissussa:rolleyes:

Meillä on neuvolalääkäri 16. Päivä muistaakseni.
 
Huh, arki on kyllä melkoista hulinaa! Poika ei onneksi ollut kun ensimmäisen illan mustis, saa nähdä koska palaa. Pienellä kovasti masuvaivaa joka hankaloittaa arkea. Mieskin palasi töihin.

Synnytyksestä: 41+5 alko vihdoin supistukset jotka ei laantunutkaan, klo 21 kellotettiin epäsäännöllisesti 5-15 min välille. Klo 24 soitin synärille mutta sain kuitenkin levättyä hetken kun supistukset laantu hiukan. Klo 03-05 meni suihkussa kärvistellen, 5 herätin miehen, pakattiin kamat kasaan. Klo 6 soitin synnärille et nyt tullaan ja samalla vietiin esikoinen hoitoon mun vanhemmille. Synnärillä oltiin klo 7 ja olin 4cm auki, kohdunkaulan reunat jäljellä. 7-13 meni suihkussa ja ammeessa jumpaten, vauva oli vinosti tulossa ja ylhäällä niin saatiin oikeaan asentoon ja myös laskeutumaan. Kipeydyin nopeati tosi paljon, n. klo 14 sain epiduraalin ja oksitosiinitipan, olin vaivaset 5cm auki mutta kaula hävinnyt . Ilokaasua käytin kanssa, toimi paljon paremmin kun ekalla kerralla! Hujauksessa meni loppu, ponnistusvaihe alko yllättäen 16.35 ja 16.45 oli poika sylissä! Synnytys oli henkisesti tosi raskas, pelkäsin tosi paljon enkä saanut itseäni kasaan. En ois halunnu synnyttää. Noh, pienin vaurioin selvittiin, esikoisesta tulin paljon kipeemmäksi. Nyt tuli 2 pintatikkiä, seuraavana päivänä pysyin jo istumaan tavallisesti! Nyt on paikat ihan entisellään :) Sairaalassa jouduttiin olemaan 3 yötä kun sokeriarvoja seurattiin.
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss_piggy
Jos meille tulee kakkonen niin ongelma on että mihin poika hoitoon, tai siis kun kummankin äidit asuu noin 60km päässä meistä :D Miehen isä asuu kyllä tossa naapurissa, mutta se ei kykene kyllä poikaa hoitamaan kun on semmonen huithapeli :p
 
piggy- kyllä noilla hoitopaikkoilla on tapana järjestyä. Meillä poika oli sunnuntai päivän (synnytyspäivä) mun vanhemmilla mutta illalla miehen vanhemmat hakivat pojan heille koska mun vanhempien piti mennä töihin maanantai aamuna. Anoppi asuu kanssa 1h ajomatkan päässä. Voittehan te viedä vaikka poika puoliväliin josta sun vanhemmat hakee tms. Hätätilanteessa kelpaa vaikka naapurin täti ;)
 
Kiva kuulla margareta, että olet toipunut synnytyksestä nopeasti. :)

Itsellä alkaa haikeus hiipiä mieleen, kun syyskuun alussa palaan töihin ja poika menee päivähoitoon. Tilannetta onneksi helpottaa se, että saan itse päättää sen kuinka paljon teen töitä. Alkuun onkin tarkoitus pitää tunnit max 30 / vko. Myöhemmin sitten pojan ollessa yli 2-vuotias, olisi tarkoitus tehdä täyttä työpäivää.

Poika kommunikoi jo varsin sujuvasti puhuen, siis yksittäisillä sanoilla toki. Muutenkin on pahin eroahdistus hävinnyt ja sikäli ei niin paljoa ahdista päivähoidon aloittaminen.
Pottailua pitäisi alkaa treenaamaan, mutta poika ei yhtään arvosta. En sitten ole viitsinyt painostaa, ettei suorastaan kammoamaan ryhdy...
 
Kiva kuulla margareta, miten on synnytys mennyt. Ja että miten olet toipunut.:)

Meillä oli pojun 1v6kk neuvolalääkäri torstaina ja painoa oli 11,5kg ja pituutta 82.1cm. Selittää omalla kielellään hurjan paljon, yksittäisiä sanoja siellä täällä sekä tavuja käyttää paljon. Omaa tempperamenttiä alkanut tulla vielä enemmön kuin aikaisemmin. Jatkettavaan sänkyyn siirrettiin viikko sitten nukkumaan ja pinnasänky on siirretty odottamaan tulevaa. :love: Poju tykkää ihan hutårjan paljon uudesta sängystään, kun pääsee itse kiipeämään sinne nukkumaan. Tästä se aina iltatouhujen jälkeen lähtee omaan huoneeseen ja pitää vain käydä peittelemässä ja pussailemassa. Iso poika jo :cry:
 
Yllättävän hyvin. Poju nukkuu paljon paremmin tuossa sängyssä. Ei ole kertaakaan tullut poissa sieltä, vaikka osaa. Aamullaki huutelee tuolta, että pitää mennä toivottamaan huomenet ja avata ovi kunnolla. (y) Päiväunet piteni 1.5h tuplaan ja parhaillaan nukkuu sitten 3h päikkärit. :whistle: Illalla sitten kun uni alkaa vallata pienen mielen, niin lähtee juoksujalkaa omaan huoneeseen ja kiipeää sänkyyn. :love: Sitten iltspusut, hyvän yön toivotus ja peitto päälle. Sinne sitten nukahtaa.

Olin todella positiivisesti yllättynyt, miten hyvin siirto meni. Ja ei varmaan olisi vielä vaihtoa tehty, mutta Tori.fi:ssä oli melkein naapurissa myynnissä sänky joka haluttiin.
 
miss_piggy
Meidänkin jätkä painaa 11,5kg kun menee välillä itse puntariin seisomaan :D Pinniksessä nukkuu edelleen, mutta kun sanoo että mennäänkö kökköttelemään niin juoksee kamariin seisomaan pinniksen viereen :D
 
Moikka kaikille pitkästä aikaa !! :)

Onnea Margaretalle vauvasta <3 ja jossen väärin muista nii tais täällä olla joku raskaanakin..? Välillä oon käyny lueskelemassa.

Täällä aika tasaista arkea, meillä myös pitäs opettaa tyttö omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen.. mun äiti aiko uhrautua :)
Painoa 10,5kg ja pituutta tais olla tasan 80cm kuukaus sit ku käytiin neuvolassa. Huomenna 1,5v neuvola, aikaistettiin vähän kun tytöllä on ruennu silmät jotenki karsastamaan, etenki väsyneenä. Soitin sinne et en jaksa koko ajan olla huolestunu jostain et aikaistetaan.. Luultavasti kyl harmitonta mut silti.

Mitäs muuta... sanoja tulee tytöllä hirveesti, matkii oikeestaan kaikkea puhetta. Monilla asioilla on oma sanansa jo, toki se on semmosta välillä mitä ei ymmärrä ku äiti. Niiku vaikka käpy=käky tjsp :D

Tytölle tosiaan syntyy marraskuussa pikkusisko. Raskaus on menny ihan hyvin mut kasvukontrolleihin joudun poikkeavan napanuoran takia. Pitää siitäkin viel huomenna kysellä.
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
Moikka!

Voih, kovasti tulossa sisaruksia tammi-helmikuisille. :love:

Meillä ei mitään ihmeellistä. Poika on ottanut kasvupyrähdyksen, pituutta on arviolta 82 cm (kesäkuun alussa pituus oli neuvolassa mitattuna 78,6 cm), paino on noussut maltillisesti vain n. 100-200 g vajaassa kahdessa kuukaudessa (kotivaaka näyttää nyt 10.8 kg).

Vierastaminen on menneen talven lumia, vihdoinkin. Sen myötä ei ahdista päivähoidon alkaminenkaan entiseen tapaan. Poika suorastaan rakastaa huomiota ja ihmisiä.

Kovasti on asiaa ihan tauotta, harmi vaan ettei äitikään aina ymmärrä mitä pieni mies yrittää kertoa. :giggle:
Ässän osaa sanoa hienosti, ärrää kovasti harjoittelee.
Puhetta ymmärtää ihan käsittämättömän hyvin jo.

Tänään antoi tuossa aamulla sohvalla istuskellessa kaksi pusua poskelle. Ensimmäistä kertaa siis ja kyllä äitillä mieli herkistyi. :love:

Pottatreenit jatkuu hitaasti, mutta varmasti. Ostin pojalle kannustukseksi Pottasupersankari -kirjan ja nostin potan keskelle olohuonetta tönöttämään. Siinä on nyt istuettu kaikki nallet, autot ja jopa harso. Pari kertaa poika on melkein käynyt itsekin potalle istumaan, mutta viime hetkellä muuttanut mielensä. Kyllä se siitä, jonain kauniina päivänä. :rolleyes:

Yöt nukutaan klo 20.30-06.30. Rytmi on siis siirtynyt aavistuksen myöhemmäksi. Heräämisiä on yleensä yksi, joskus harvakseltaan kaksi. Päikkäreitä nukkuu yhdet, kesto pari tuntia. Hyvin tulee siis täyteen se vuorokautinen unimäärä mitä ikäisensä keskimäärin tarvitsee.

Nokkamukeista luovuttu ja siirrytty kokonaan tavan kahvallisiin mukeihin. Itse osaa myös syödä hienosti, tosin turhan laiskasti olen antanut toisen treenata. Jatkossa saakin lähes joka ruokailulla kokeilla itse syömistä niin ei sitten päivähoidon alkaessa ole täysin pulassa...
 
miss_piggy
Mikä kiire kaikilla on siirtää taaperot juniori-sänkyyn? Ite aion ainaki antaa nukkua vielä pitkän aikaa pinniksessä kun on niin tilava :D Ei pääse myöskään karkaamaan siitä.
Meillä on käytössä tavallinen nokkamuki ja välillä edelleen vetää tuttipullostakin maitoa. Miten milloinkin. Päikkyjä edelleen vaihtelevasti yhdet tai kahdet. JOs herää ennen 07 niin kahdet päikyt mutta jos 07 tai myöhemmin nii yhdet riittää. Kaksien päikkyjen päivänä nukkumaan sitten illalla joskus 2021 välillä, yksien päikkyjen päivänä saattaa joutua laittaa jo 18:30-19 nukkumaan.
 
Täälläkin poika siirtyy tällä viikolla jatkettavaan lastensänkyyn ja pinnasänky lähtee myyntiin. On vaan paljon tilavampi ja kätevämpi tuo lastensänky.

Pituutta pojalla on kotimittauksen mukaan 84-85cm. Painoksi kotipuntari näyttää 10,6kg. 1,5v neuvola on elokuun lopulla vaikka vasta syyskuussa täyttää sen 1,5v.

Meillä nukutaan yö 21-08.30 yhdellä (tosi lyhyellä) herätyksellä ja päiväunia yhdet, keskimäärin 2,5 tuntia. Juominen tapahtuu ihan normaalista muovisesta mukista.
 
Lastensänky kokeiluun nyt, ei tartteis ostaa toista pinnistä kun ei tuo esikoinen varmaa muutenkaa siinä kauaa ois :) siirtyy myös siis omaan huoneeseen ja toivoisin et rauhottais öitä et toinen ei heräis joka risahdukseen. Vaik alkuun kyllä varmasti koittaa sen sata kertaa tulla sieltä huoneestaan pois. Katotaan miten onnaa, oon varautunu siihenki et marraskuussa meitä nukkuu neljä samassa huoneessa.. :D

Lääkärillä käyty, tuli noottia yömaidosta. Täytyy oikeesti nyt koittaa luopua siitä. Karsastus kuulema häviää iän myötä, kun kuulema muuten katsoo normaalisti. Kaikki oli niinkuin pitääkin :)

Pitäis koittaa kirjotella useemmin, facen puolella paljo kirjottelen kun meillä marraskuisilla on siellä oma pieni ryhmämme.
 
Meillä ei vielä ole kiire luopua pinniksestä. Meinattiin, että parivuotiaaksi saa ihan suosiolla nukkua pinniksessä. On niin huono nukkuja, ettei tasan malta pysyä sängyssä jos vähänkään havahtuu hereille ja iltaisin tuskin vielä malttaa sänkyyn rauhoittua.
Lisäksi meillä on nyt syksyllä ihan tarpeeksi tottumista päivähoidon aloitukseen, joten siksikin olisi ihan hölmöläisen touhua ottaa lisästressiä uusista nukkumissysteemeistä. :)

Eri juttu jos olisikin sisarus tuloillaan, mutta nyt ei siis sellaista tilannetta meillä ole.
 
Meillä tuo juniori sänkyyn siirtyminen tapahtui nopeammin kuin alunperin oli tarkoitus. Mutta poju nukkuu tuhannesti paremmin unet siin, vaikka aina on ollut hyvä nukkuja. :) Itse illalla sinne menee ja peitellään vain ja nukahtaa. Suloinen. :love: Välillä haluaisin jäädä silittelemään, mutta ajaa pois. :cautious:

Kovasti selittää ja puhua pulpattaa. Oikeitakin sanoja on tullut paljon taas. S-kirjain tulee hienosti ja R-kirjainta harjoittelee. (y)

Meilläkin pojulla tulee noita pusukohtauksia usein, jopa kesken ruokailun. :love:

viime viikolla oli 1v6kk neuvola ja pituutta päälle 83cm ja 11.5kg.
 
miss_piggy
No siis meijän jätkä kyllä karkais varmasti normisängystä. On sen verran villi. Ja meidän huoneessa nukkuu edelleen. Tääläkin taas sitten juo vettä noin kerran pari yössä, muuten vaan valvoo ja aikaisin herää aamulla. Olkaa tyytyväisiä jos teidän naperot nukkuu aamusin vaikka klo 08 asti, kuulostaa olevan luksusta kun meillä vakioheräämisaika on yleensä siinä puoli 6 maissa tai vähän myöhemmin. Sama edelleen meneekö nukkumaa ysiltä vai kympiltä tms.
 
Kyllä meillä tuli tuon vanhemman kanssa aikanaan valvottua todella perusteellisesti. Oli todella huono nukkumaan ... Ja pitkään. Joten kyllä nyt nautin suuresti että tämä pienempi nukkuu rauhallisesti ja hyvin !
Luulen, että viimeiset poskihampaat on tulossa/tulleet läpi. Kuolaa taas tulee reippaasti...
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss_piggy
Meillä on nyt tullut oikealle puolelle ylös ja alas 1 poskihammas ja vasemmalle ylös 1. Muuten sitten ylhäällä ja alhaalla 4 hammasta. Hitaasti tulee hampaat. Kaverin samanikäiselle on tulleet jo kaikki hampaat.
 
Meillä on pojalla hampaita ylhäällä 8 ja alhaalla myös 8. Ylhäällä tosin poskihampaat tekee vasta tuloaan, vain osittain ovat puhjenneet ikenestä läpi. Kovasti tunkeekin nyrkkejä suuhunsa, kuolaa ja viime yö oli taas pitkästä aikaa varsin levoton.
Onneksi puhkeamatta on enää muutamia hampaita!
 

Yhteistyössä