Tammi-Helmikuun Taaperot 2014

  • Viestiketjun aloittaja miss_piggy
  • Ensimmäinen viesti
Olin eilen tosi ZEN ja ulkoilu rattaiden kans sujuki jostai syystä helpommin.. huh. voi kyllä johtuu siitä et tyttö heräs klo 13 päikkäreiltä ja sen jälkee ei nukkunu, 17.30 päätin et lähetään ulos että saan venytettyä mahdollista väsykiukun tulemista :D että oli varmaan niin tööt että maltto istua :D Vöissä pitää olla tuonkin, syöttötuolissaki on valjaat ku muuten pomppii koko ajan seisomaan.

Tänään tyttö sit heräs 7, meni 9 päikkäreille ja heräs vähä ennen 11. Sen jälkee ei suostunu päikkäreille, autossa nukku yhteensä 30 min.. että joku apu tähän uniongelmaan ois saatava, yöunille nukahti klo 21. Koko sydämestäni toivoisin et jaksais nukkua vaikka 9 asti et sais vähän tasotettua tätä..

Margareta, mulla on jotenki semmonen fiilis kans, että teille tulee tyttö, sua sen kummemmin tuntematta.. en tiiä mistä moinen :D Ja juu, täällä kans yks innokas muumifani ! :D

Saunomisista piti kirjottaa, et käydään saunassa ja meillä tyttö istuu ihan ylälauteilla.. Tosin mennään sinne aika alhasissa lämpötiloissa ja heitetään löylyä vaan siihen nimeen että vähän sihahtaa.. tykkää olla hetken, mut sit haluttas jo jotain muuta touhuta. Ei viihdy muutenkaan hirveesti sylissä.. Paitsi tilanteissa joissa on paljon tuntemattomia ihmisiä tai muuten tuntematon ympäristö.

Harrastuksistaki oli puhetta, syksymmällä käytiin vauvauinnissa, nyt aateltin rueta kulkee itekseen. Srk:n muskarityyppisessä toiminnassa ollaan käyty kans, mut nyt on sekin jääny vähemmälle. Perhekerhoon taas ei ikinä ehditä kun on niin aikasin aamulla et ollaan joko vasta herätty tai jos tyttö on noussu aiemmin nii osuu päikkäriajalle.. Asutaan pikku paikkakunnalla niin valinnanvaraakaan ei hirveesti oo. Onneks on muutama tuttu kellä on samana vuonna syntyneitä lapsia niin saa siten sit touhuta muiden lasten kans :)
 
miss_piggy
Meidän pitäis huomenna mennä käymään 9:30 terveyskeskuksessa sairaanhoitajan luona mittauttamassa pojan verensokerit. Poika siis juo vettä välillä aivan älyttömästi, saattaa mennä tyyliin litrakin päivässä ja maidot vielä päälle. Vähän on oltu huolissamme ettei vaan ois mitään sokeritautia...
No joka tapauksessa oman mielenrauhankin takia varasin sitten aikaa tuohon mittaukseen, sormenpäästä kuitenkin vain otetaan. Aika vaan just silloin kun poika yleensä on ekoilla unosilla, joten toivottavasti nukkuu aamulla edes puoli 8 asti että jaksaisi sitten valvoa johonkin 10 saakka... Muuten en tiedä miten onnistuu. Nyt kun nukahti taas illalla 20:00.
 
Ensimmäistä kertaa "taaperoketjuun" kirjoitan. Aktiivisesti oon kyllä lukenut teidän juttuja :)

Meilläkin 1v tuli täyteen viime viikolla. Neuvolaan vasta ens viikolla.. Tyttö on nykyään hyvin tyytyväinen ja iloinen, oikea hauskuuttaja :) erittäin kovasti meillä "jutellaan" ja oikeita sanoja (siis tarkoitettuja) on tullut äiti, pupu, lamppu, vaippa, ei ja oho. Kuitenkin satunnaisia osumia vielä nämäkin :D

Typy lähti ryömimään 9kk iässä, konttaamaan 10kk, tukea vasten noustiin 11kk ja nyt vuoden ikäisenä kävelee tukea vasten. Eli hyvin rauhalliseen tahtiin on liikkumaan opeteltu ja kaatumisia onkin tullut vasta tosi vähän, äiti huokaisee helpotuksesta :D kaappeja availlaan ja tavarat tyhjennetään pitkin lattioita. Kaikki muu paitsi omat lelut kiinnostaa :D

Meillä nukutaan jo usein yöt heräilemättä. Viime yönä heräiltiin 02 saakka vartin välein huutamaan kun nokka oli tukossa ja mikä lie vaivasi. Yöunille käydään 20-21 välillä ja aamulla herätään 7 aikoihin. Päikkärit otetaan 12-14. :) ruoka maistuu hyvin ja tavallista maitoa juodaan. Nokkamuki käytössä. Tuttipulloa juodaan enää sillontällön kun tyttö sattuu heräämään 5-6 aikaan, jolloin nukutan pullolle uudestaan. Imetys lopetettiin 10kk iässä sulassa sovussa. Syökö teidän lapset itse? Meillä menee sormiruuat suuhun ja lattialle. Lusikalla syöminen on suurimmaksi osaksi pelleilyä ja sotkemista..

Harrastuksia meillä ei ole. Uimahallissa/kylpylässä haluttais käydä kokeileen. Uintia harrastavat; käytätteko uimavaippoja uimapuvun alla? Mistä niitä saa?
 
Oon ruennu kirjottaa tänne ainaki viis kertaa ja sit tuleeki joku homma ja jää. Josko nyt....

Rattaissa meillä istutaan oikein onnessaan ja höpöttelee omia juttujaan. Ulkoilu on muutenki ihan parasta puuhaa, joka kerta huudon kanssa sisälle. Samoin autossa istuu oikein tyytyväisenä, kun näkee ulos. Välillä komentelee jotakin.

Välipalan syö yleensä itse, annetaan aika paljon sillon sormiruokia. Hedelmiä,leipää,talk-muruja... Lusikalla harjoittelee kovasti ja jopa muutama lusikka menny suuhun asti ruuan kera. Enemmän kyllä sekottelee ja hakkaa ruokaa sillä :D Raejuuston nyppii sormilla suuhun.

En muista, oonko tänne kirjottanu noita sanoja mitä tulee.. Äiti,isi,täti,puuro (ärrä tulee silleen kivasti huulia pärryyttämällä), joo, ei, hui, vauva, pappa, papa(napa).. Ainakin näin äkkiseltään tulee mieleen.

Eilettäin nappula oli ihan kiukkuväsy jo klo 18.00. Annoin iltapalan ja iltapesut. Nukkumaan paineli 18.40 nukahtaen heti ja tänä aamuna sitten heräsi 8.45. Ihan kivat unet nukkui. :)

Tänään isi ja poju oli kotona illan ja mä lähdinnystävän kanssa leffaan. Käytiin kattoo se Luokkakokous.

Mitäs vielä... Eka iso poskihammaa puhkes just ikenestä läpi. Josko taas hetkeksi helpottais hampaanpesu ilman suuria tappeluja.
 
miss_piggy
Pojalla oli sokerit onneksi ok, joten tuo kova juominen johtuu jostain muusta. Hoitaja kyllä vähän ihmetteli tuota määrää mitä poika juo vettä päivän aikana ja sanoikin että voisi vielä varailla aikaa lastenlääkärille jos haluaa selvittää onko kaikki oikeasti ok.

Onpas tokkurainen olo, poika nukahti eilen 20:00, aamulla heräsi 06. No sitten noustiin ylös, ja takasin makaamaan mentiin joskus 07:15 kun pistin herätyksen 09 että ehditään tuonne terveyskeskukseen ajoissa.
Heräsi kuitenki noilta nokosilta jo joskus 08:20 ja nyt pistin päikyille 13:00 ja menin itsekin nukkumaan. Minä heräsin äsken mutta poika nukkuu edelleen kello 15:10...

Meillä ei kyllä tulisi varmaan mitään vieläkään siitä että nukkuisi vain yhdet päiväunet.

Syödä ei osaa itse, lusikan kun saa käteen niin paukuttaa sillä vain aina ruokalautasta niin että puolet ruuasta on lattialla. Sormiruokailla tykkää, ja syö itse esim. banaania, pienittyjä viinirypäleitä, kurkkua, porkkanaa, maissinaksuja, leipää jne.
 
Uimavaipat löytyy ihan kaupan vaippahyllystä (prisma, s-market jne). Meillä uimakoulussa on vaippapakko alle 3v, syödä ei saa 1,5h ennen untia mutta säännöt järjestäjän/uimahalli kohtasia.

Meillä ei tule mitään tarkoitettuja sanoja. Nätisti- änisti sanoo koiralle usein ;) olenkohan hiukkasen hokenut sitä koiralle? No parempi se ku welmu *erkele. Sanoo äiti mutta olen mamma joten...

Mpr rokotuksesta nyt 10vrk ja poika 38.8 kuumeessa, jää taas uinnit väliin :(

Saatiin rytmi tosiaan ti kuntoon mutta nyt kuumeen vuoksi meni taas ihan läskiksi :headwall:

Piggy- miksi juo niin paljon vettä, onko tyytymätön pienempiin annoksiin? Hutaako vettä vai?
 
Huh! Pitkän, pitkän tauon jälkeen meillä oli suht hyvä yö kun poika heräsi vain kerran (tosin sitten hakikin unta tunnin verran). Puoli yhdeksältä kävi nukkumaan ja puoii kolmelta heräsi. Puoli neljältä nukahti ja aamulla noustiin ylös 05.40.
Ei siis mikään ihanteellinen yö, mutta paras pitkään aikaan.

Pojalla on ihan mahdoton kausi menossa, äiti vaan kelpaa eikä äiti saa hävitä näkyvistä hetkeksikään. Viettää ison osan päivästä meikäläisen sylissä ja voi parku jos menen laskemaan maahan niin, ettei jätkälle itselleen sopisi sillä nimenomaisella hetkellä... Uuvuttavaa.

Toisaalta, pojasta on ihan mahdottoman paljon seuraa päivisin. Vastavuoroisuus ja vuorovaikutus vain monimuotoistuu päivä päivältä. Miten voikin noin pieni ihminen ymmärtää yhtäkkiä jo noin paljon ja se vauhti millä oppii uutta! Hämmästyn joka päivä pojan taitoja ja kehitysvauhtia.
Liikkumaan ehkä oppii maltilla, mutta hienomotoriikka ja älyllinen kehitys tuntuu etenevän vauhdilla.

Rokotusaikaa pitäisi tänään varailla neuvolaan. Jos vaan muistan.
Flunssa onneksi oli kuumeeton ja muutenkin varsin helppo, yskä on pahin vaiva tällä hetkellä, mutta vaikuttaisi sekin olevan jo helpottamaan päin.
 
miss_piggy
margareta, en tiedä miksi juo vettä. Ilmeisesti janoonsa kun on aina esim. olkkarissa vesipullo tarjolla. Saa sen itse ottaa milloin haluaa ja juoda kun janottaa.

Meillä on herätty nyt taas kahtena aamuna klo 06. Olikin vaihteeksi liian hyvää ollakseen totta kun poika heräili 07-08 välillä.
 
Kiva lukea teidän kuulumisia :) Aika tutulta kuulostaa yleisesti ottaen.

Meidän tyttö on tosi ääniherkkä ja pelästyy kovia ääniä. Imuri on yhä pahin pahis. Ei ollenkaan hankalaa tai mitenkään raskasta imuroida 9 kg toisella käsivarrella ja imuri toisessa kädessä... :LOL: :stick: Toki pelkää imuria sen verran ettei koskaan tutki siivouskomeroa oven avaamista pidemmälle. Muut kaapit ja laatikot tyhjentää senkin edestä vaan kiva ku ees jokin paikka saa olla rauhassa. Vuokrakämppä niin ei viitti porailla esteitä... On se vaikia löytää oma koti :(

Kamalan liukkaita ja märkiä kelejä, ei oo juuri ollu aihetta päästää tyttöä treenaamaan kävelyä ulkona. Meidän tyttö tykkää kengistä, yrittää ite pukea niitä jalkaan ja kun ei osaa niin kiikuttaa ne äiskälle.

Mies opetti tytölle hyvin oleellisen taidon: miten annetaan pusu Barbapörrö-sukalle :D Nyt tyttö pussailee vähän kaikkea kirjoista tyynyihin. Kaikkea pehmeää käy halimassa ja paijaamassa, se on aika sööttiä :heart:

Eipä tänne oikein ihmeitä, peruslapsiperhearkea.. aika menee nopeesti :)
 
Ikeasta löytyy tosi hyviä tarralukkoja, suosittelen!

Yöllä heräsin siihen että poika oksentaa, kuumetta 39,8... Pelkäsin jo et onkohan kuumekoristellu... Oli siis saanu panadol+ buranat ennen nukkumaanmenoa. Onneksi seuraavat rokotteet 3v, influennssat vuosittain mut niihin ei oo reagoinu. Päivä menny hyvin, saanut lääkettä, ollut oma itsensä. Huomenna 1v juhlat, saa nähä missä kunnossa on, ei siis ole mitään mita oireita kuin nouseva kuume joten en ole vielä perunnut.
 
margareta91, kiitti vinkistä! Ikea ei ole ihan vieressä mut työpaikalta järjestävät sinne bussikuljetuksen ens kuussa ja olin jo ehtiny ilmoittautua :D Muistais vain mitä kaikkea sitä tarvis sieltä... Toivottavasti teillä toivutaan pian!

Raskautumista mietin... Itse vielä imetän, tosin vain kerran vuorokaudessa, ja mietin vaikuttaakohan se kuitenkin edelleen hormonitoimintaani (kierto ei ole säännöllistynyt vielä) ja raskautumiseen. Esikoista ei ehditty alkaa kunnolla yrittää kun olinkin raskaana "vahingosta", joten en tiedä miten raskaudun, mihin aikaan kierrosta yleensä ovulaatio ym. Pohdituttaa miten perheen lapsiluku määräytyy vaan eipä kai näitä asioita pysty oikein ennustamaan ja se voikin olla ihan hyvä :) Haluattekos jakaa miten helppoa/vaikeaa/tms. oli saada nykyinen taapero alulle?

Meillä muuten tyllerö on aivan ihastunut Titi-nalleen :D Lainasin yhen DVD:n Titi-nallen lauluja ja sehän kolahti heti... Tyttö hihkuu innoissaan ja koettaa matkia liikkeitä jos siellä tanssitaan, taputetaan tms. En muuten tykkää antaa katsoa tv:tä paljoa mut tuo näyttää aktivoivan sen verran että viitsii antaa toisen katsoa ja kuunnella :) Niiiiiin mielellään näkisin tyttöni myöhemmin musiikkia harrastamassa että tää ilahduttaa itteänikin. Onko kellään muita hyviä musiikkivinkkejä? Toki eihän kaikki varmaan tykkää samoista mut olis kiva kuulla silti ja testata.
 
Me jätettiin ehkäisy kokonaan pois 10/2011 ja alkunsa sai 3/2013. Eli 1.5v meni, ennen ku meidän esikoinen sai alkunsa. Eli meillä ei ollut mitrnkään helppoa.Joten nyt kun jätettiin taas ehkäsy pois kokonaan, niin katsotaan milloin sitten vasta tärppää seuraava.

Meillä mielimusiikki on puhelimen herätysäänestä lähtien kaikkeen. Eli ihan kaikki menee ja kuunnellaankin paljon musiikkia :)
 
Leo tuli ensimäisestä kokonaisesta kierrosta, toisesta joka nyt kasvaa masussa tuli plussa tikkuun leon ollessa 6kk ja oltiin lähes täysimetyksellä sillon.

Hurjan hyvin meni bileet, ihania lahjoja saatiin mutta taisi vatsatauti iskeä, mies halailee pyttyä ja leo oksentanut kerran. Toiv säästytään pojan kanssa! Sehän vasta ois lystiä sairastaa 1v:n kaa vatsatauti...
 
Pikaisesti vaan, meillä rupes tyttö aamulla oksentamaan :/ pari kertaa on nyt oksentanu, muuten ihan virkee. Nyt kyllä nukkuu päikkäreitä isin kaa mutta tähän aikaan on menny koko viikon ajan päikkäreille. Jospa tää ois jotakin muuta kun noroa :/
 
Meillä tutti oli käytössä vaan unituttina 5kk-> ja nyt 1v 1vko iässä päätettiin et lähtee seki tutti. Yöunille mennessä nukahti eka iltana hyvin, mutta tunnin päästä heräsi ja itki tunnin. Seuraavana yönä nukahti ja nukkui 3h kunnes heräsi ja jutteli yksinään 2h sängyssä. Kolmantena yönä kävi hereillä, mutta nukahti uudelleen nopeasti. Siitä lähtien nukkunut vallan mainiosti yöt ilmam tuttia. Päiväunille meno oli pidemmän aikaa sit itkukiukkua,mutta sekään ei vienyt kun reippaan viikon. Pari kuukautta kohta oltu ilman tuttia eikä pikkuisäntä oo kaipaillu :)
 
Tämä meidän esikoinen sai alkunsa toisella kierrolla sen jälkeen kun yrittämään ryhdyttiin. Helposti siis raskauduin!

Väliin meinaa taas vauvakuumetta pukata, mutta menee nopsaan ohi. Nähtäväksi jää, yritetäänkö vielä toista vai jääkö poika ainokaiseksi. Ainakaan nyt ihan lähitulevaisuudessa ei ole aikomusta ryhtyä yrittämään. Aikaisintaan joskus ensi vuoden lopulla voisi asiaa harkita.

Paranemisia kaikille oksutautia poteville pikkuisille!
 
Iiks, jännää, paivih! Mahtavaa että mies on nyt myös mukana vauvan hankinnassa, on kuitenki aika oleellisessa osassa :D Pidän peukkuja teille että tärppää :heart:

Imetys ilmeisesti on aika yksilökohtainen ehkäisijä, toisilla toimii hyvinkin tehokkaasti... Mä haluisin yrittää raskautua mut ääh kun ei ole helppoa yhdistää äitiyttä ja työtä :( Just sain kuulla hyvästä työpaikasta ja mietin pitäiskö siihen tarttua ja sittenki pikkasen lykätä vauvantekoa :(

Tytöllä puhjennu vihdoin ekat alaposkihampaat ja myös alakulmahampaat :O Tänään ollukin ihan erityisen itkuinen. Yöt on ollu toista viikkoa rikkonaisia, jospa nyt alkais helpottaa... ainaki hetkeks ennen uusia puhkeamisia :D
 
miss_piggy
Meillä lopetettiin ehkäisy 02/12. Kuukautisia vaan ei näkynyt eikä kuulunut ja 07/12 sainkin terolutit joita söin puoli vuotta. Kuukautiset kyllä tuli mutta ei ovulaatiota ja gyneltä diagnoosia munasarjojen monirakkulaoireyhtymästä eli pco. Sitten kun lopetin terolutit 12/12, mulla olikin ihan eka oikea ovulaatio jonka tunnistin kivuistakin ja raskaaksi tulin.
No sehän kuitenkin päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon 02/13 ja sitten meninkin lapsettomuuslääkärille jolle onneksi sain julkiselle puolelle aikaa suht nopeasti. Sieltä lähti mukaan Clomifen-resepti, mutta koska menkkoja ei ollut tullut keskenmenon jälkeen kertaakaan ja oli kuitenkin jo huhti-toukokuu, käynnistin uuden kierron jäljelle jääneillä teroluteilla ja päälle clomi-kuuri ja siitä tärppäsi uudestaan, eli poika sai alkunsa 05/13. Koko raskausaikahan meni sitten peläten että meneekö sekin kesken mutta onneksi ei :)
Mulla siis ollut epäsäännöllinen kierto ihan siitä asti kun kuukautiset alkoi, ja epätodennäköistä on että edes täysin luomusti tulen raskaaksi kun hankalaa oli ekallakin kerralla.
Nythän syön siis pillereitä, mutta haluaisin kyllä toisen lapsen vielä jossain vaiheessa, mielellään parin vuoden sisällä. Jos kesällä uskaltaisi ehdottaa miehelle pillereiden lopettamista.

Täällä on pojalla ollut maha kovalla pari päivää. Eilen ja tänään itkun kanssa väänsi kakkaa ja ei saanut aikaiseksi oikein mitään. Annoin sitten tänään annoksen Levolacia ja luumusosetta niin jo alkoi maha toimimaan :)
 
Tota oksennustautia on ihan hirveästi liikkeellä! Ja ilmeisen tarttuvaa sorttia, pikaista paranemista!

Meillä sama homma-tanssitaan kaiken musiikin tahdissa, jalat hytkyy, kädet vispaa ja nyt on sormetkin mukana. Todella hellyttävää!
Fröbelin palikat on meillä mieleen, samoin joku ihmeen rokki kokki bändi...mutta myös chubby checker lets twist again kelpaa ;) niin ja radiosta bongaa esim stigin roy orbison kappaleen ja pistää bileet pystyyn ????

Nyt uutuutena tullut ihan jokapaikkaan kiipeäminen...kiipesi toissa päivänä pinnasängyn reunaa ylös ja roikkui siinä kuin apina...kauhistus nauruhan multa pääsi mistä tyttö vasta innostuikin (paha moka)!

Ja tuosta syömisestä-lusikan kanssa pelkkää pelleilyä, sormin meneekin ruoka suuhun hienosti kunnes kyllästyy/maha täyttyy (?) ja rupeaa jemmaamaan ruokaa syöttötuoliinsa tai heittelemään lattialle. Todella raivostuttavaa siivota pelleilyn jälkiä, normi sotkun ymmärrän.

Mä jätin pillerit pois 12/2013 ja kesäkuussa tein positiivisen testin. Vaikka kaikki kävi suht helposti niin läheisten lapsettomuudet kyllä vaikutti muhun...Ekan negatiivisen tuloksen jälkeen tuli pettymys ja epätoivoisia ajatuksia. Meille riittää toistaiseksi tämä yksi ihanuus...toisinaan mietin haluanko koskaan lisää lapsia, mutta neidin vuoksi täytyy miettiä uudestaan :)
 
Mähän alunperin hieman suunnittelin, että jos tässä toista lasta ryhdyttäisiin yrittämään, niin yritys olisi aloitettu nyt tänä keväänä. Kuitenkin sitten meidän firman TJ soitteli mulle tuossa loppuvuodesta ja kertoi, että haluaisi minut esimieheksi toiseen yrityksen kahdesta vastuualueesta. Pakkohan siihen tarjoukseen oli tarttua! Ikävä kyllä se tietää myös sitä, että toisesta lapsesta haaveilun joudumme siirtämään ainakin hieman myöhempään ajankohtaan. Toisaalta, kun itsellä on ikää "jo" 33 vuotta, ei ole aikaa ihan mahdottoman kauas tulevaisuuteen asiaa venyttää...
 
miss_piggy
Hortensia, mehän taidetaan olla saman ikäisiä, ootko syntynyt -81 vai -82? Itse olen vuosimallia -81. Ja tosiaan, eihän ne vehkeet loputtomiin pelaa joten kyllä se on parin vuoden sisällä lisäännyttävä jos meinaa :D

Jouduin laittaa pojan nukkkumaan tänään jo 18:30. Oli jotenkin tosi itkuinen ja ärtyinen. En tiedä mistä johtuu, mutta saattaa johtua siitä kun tänään oltiin reissussa ja päikyt nukkui 2x autossa noin 30-40min.
Toivottavasti ei aamulla sitten ole tyyliin klo 5 ylhäällä.. En tiedä kuvittelenko mutta musta tuntuu että poika on laihtunut... Kun yövaippa menee tiukemmasti kiinni mitä ennen (teippivaippa) tai sitten vaan kuvittelen. Täytynee mainita neuvolassa tuostakin kun mennään loppukuusta se MPR ottamaan.
 
miss_piggy, alkuvuodesta -82 oon syntynyt. :)
Itse oon sillä kannalla, etten enää yli 35-vuotiaana halua lapsentekoon ryhtyä, joten tiukka aikataulu tässä vielä tulee. :D

Meillä tehdään hampaita. Eikä nukuta. Järjestäen joka aamu herätään 04.30 ja sen jälkeen saan vain haaveilla nukkumisesta. Päikkäritkin sellaisia onnettomia torkkuja. Ja kuola roiskuu!

Tänään oli hauskaa, kun poika tuossa olkkarin pöydällä olleita kahvikuppeja töni ja sanoi aina sen perään itse "aijaijai", kun minä ja isänsä oltiin ensin toppuuteltu sällin kolttosia silleen aijaijaita huokaillen.
Hassua on sekin, kun poika ojentaa tavaroita ja sanoo samalla tomerasti "ota!" :D
 
miss_piggy
Meillä mies tänään siivosi vessan suihkukoppia ja antoi pojallekin rätin käteen niin poika sillä kovasti kiillotteli vessanpöntön kantta :D Hauskaa kun on niin innokas siivoamaan. Klo 06 heräsi tänään eli onneksi ei aiemmin vaikka nukahti eilen puoli 7 jälkeen illalla. Pissa vaan oli tullut sänkyyn jo illalla 22 aikoihin vaipan läpi kun kittasi taas eilen niin tajuttomasti vettä että jouduin vaihtaa sitten vaippaa ja yökkäriä kuiviin. Neuvolaan soittelinkin vielä tänään tuosta veden juomisesta niin sanoi että koittaa nyt jättää kokonaan se vesipullo pois, että jos sen juomisesta on vain tullut pojalle joku tapa ja jos se tuttipullo tuo jotain lohtua. Ja maitoa pitäisi lisätä kun kuulemma tän ikäiselle pitäisi antaa vielä maitoa noin 5-6dl vuorokaudessa ja meillä tuo määrä ei ole kyllä ihan täyttynyt. Joten vesipullo nyt otettiin pois, maitoa annetaan ruoan kanssa veden sijasta ja sekin ensimukista. Nokkamukiakin voisi koittaa testailla. Tai tietysti sitä vettä voisi ruoan kanssa antaa mutta ei niin että se pullo on aina olkkarissakin tarjolla pojan itse otettavaksi.
Jos pikkuhiljaa se yövesikin jäisi pois.
Sanoi muuten terkka, että tämän ikäisille on ihan normaalia vielä juoda maitoakin 1-2 kertaa yössä.
 
Meillä ainakin poika käy rinnalla öisin tuon 1-2 krt. :)
Imetän päivisin edelleen 3-4 kertaa. Pitäisi siirtyä kokonaan kolmeen kertaan eli jättää klo 17 imetys pois ja antaa maitoa nokkamukista päivällisen yhteydessä. Nyt ollaan tuota lehmänmaitoa maisteltu ihan satunnaisesti eikä poika siitä varsinaisesti vielä ole innostunut. Tiedä sitten muuttuuko asia jos jätän nyt alkuun yhden imetyksen vähemmälle...

Ruokajuomana toimii vesi ja sitä menee ihan kohtuullisesti.

Meilläkin oli vaippa viime yönä falskannut, ilmeisesti mies oli laittanut illalla vaipan vähän huolimattomasti. Yöllä pojan käydessä tissillä huomasin, että pinniksen lakana ja pojan yökkäri oli märkänä. Ei muuta kuin vaihtoon sekä vaippa, että yökkäri ja poika viereen nukkumaan... Yleensä meillä ei öisin vaippaa vaihdella, poika tuppaa normaalisti pissaamaan aamulla vasta herättyään.
 

Yhteistyössä