Tammikuiset 2020

Se piinaavin hetki takana, ootat että kello juoksee ja lääkäri ottaa sut sisään ja ultraa ja näkyy että toukalla sydän sykkii, on se aina niin ihmeellistä ja ihanaa. <3 <3

@jouluihminen nii oliks joku facen ryhmä? nyt uskaltaisin liittyä joukkoon ku varhaisultra ohitse. :)

Siis meillä on ainakin tässä kunnassa ollu viimeiset seitsemän vuotta että varhaisultra siinä 8-viikon tienoilla, niin kuulemma mun kotipaikan kunnassaki on otettu käyttöön että ultra on jo näillä viikoilla. ja tämä on kyllä niin mahtavaa että saa varmistuksen että kaikki kunnossa! (y)

mutta nää oireet. pahoinvoinnin tunnetta jos ei syö tyyliin kolmen tunnin välein, väsymys, turvottaa että kyllä näkyy että oon hyvin syöny mukamas :LOL: ja alkaa taas yövuorot että joo-o. onneks ne on sit viimeiset pitkään pitkään pitkään aikaan, ku puhuin jo pomolle ettei mulle enää öitä. :)
 
Kuuluisipa varhaisultra kaikkialla peruskäynteihin. Olen kateellinen niille kunnille jossa kuuluu.

Itsehän en malttanut odottaa oman kuntani ekaan ultraan (np) ja varasin VU yksityiseltä. Olisi pitänyt malttaa vielä viikko, jos olisin ollut fiksu ja rationaalinen, mutta myönnän että en ole raskauden suhteen. Ultrassa näkyi pienen pieni sintti jonka koko vastasi viikkoja 6+2. Koska oma kierto on heitellyt viime aikoina, niin oli vaikea sanoa onko viikot kutosen alussa vai jo seiskassa, ja siksi olisi ollut hyvä malttaa ens viikkoon jolloin olisi varmuudella oltu siellä 7+ puolella.
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
Me käytiin kanssa katselemassa pientä varhaisultrassa mitä aikaistin viikolla, malttamaton kun olen. Mutta kyllä siellä pieni sydän jumputteli menemään hurjasti! Muutama päivä tuli heittoa taaksepäin eli tänään olisi rv 6+5 :)
Ja tosiaan me käytiin kanssa yksityisellä, ei kuulu täälläkään neuvolalle tuollaiset :/
 
Varmaan minua tarkoitatte fb ryhmän tiimoilta, vastailinkin tuonne että facessa on vielä muutamalle aktiiviselle paikka auki. Laittakaa minulle yksityisviestillä mahdollisimman tarkka kuvaus omasta fb profiilista, koska profiileita on paljon niin löytäisin varmasti oikean.
 
Täällä odotetaan ensimmäistä.
Muutaman negan jälkeen tuli haamu ja sitten digillä 24.5 plussa 2-3vk. Kuukautiset oli jo reilun viikon myöhässä, eikä vieläkään ole näkynyt.
Pakko toivoa, että pienokainen on tulossa, kovin olisi haluttu ja odottettu.
Maanantaina ensimmäinen neuvola käynti.
Niin ja laskettuaika olisi kiertojärjestelmän mukaan 16.1.

Mielelläni liittyisin myös face ryhmään kunhan on neuvollassa todettu, että kaikki hyvin; kaikki niin uutta ja jännittävää ensikertalaiselle.
 
Mulla oli tänään varhaisultra. Ei kuulu kunnan tarjoamiin vaan kävin yksityisellä missä hedelmöityshoitokin tehtiin. Ja siellähän se 6mm kaveri pötkötti ja sydän sykki oikein kiivaasti. Nyt voi ainakin hetkeks henkästä helpotuksesta. Munasarjat olivat kehitelleet hyperin eli ovat turvoksissa ja täynnä munarakkuloita/pieniä kystia. Nyt kielto hyppiä, kurotella, kiertoliikkeet yms ja hyvä olis käydä parin viikon pääst uudelleen tarkastamas josko ne laskis. Olo kuin vapupallol. Viikonloppuna juhlat ja ongelma mitä laittaa päälle etten paljasta viel salaisuutta. Kun mitkään vaatteet ei mahdu päälle
 
Mulla oli tänään varhaisultra. Ei kuulu kunnan tarjoamiin vaan kävin yksityisellä missä hedelmöityshoitokin tehtiin. Ja siellähän se 6mm kaveri pötkötti ja sydän sykki oikein kiivaasti. Nyt voi ainakin hetkeks henkästä helpotuksesta. Munasarjat olivat kehitelleet hyperin eli ovat turvoksissa ja täynnä munarakkuloita/pieniä kystia. Nyt kielto hyppiä, kurotella, kiertoliikkeet yms ja hyvä olis käydä parin viikon pääst uudelleen tarkastamas josko ne laskis. Olo kuin vapupallol. Viikonloppuna juhlat ja ongelma mitä laittaa päälle etten paljasta viel salaisuutta. Kun mitkään vaatteet ei mahdu päälle
Hyvä että muillaki tää sama ongelma vaatteiden kanssa :D
itsekään en haluais vielä paljastaa mut nyt helteillä varsinkin ku ei oo kauheesti vaatteita... :D
Jos vähän viilenis nii ei sit ois näi paha ongelma :D
 
Täällä menossa 8+4, tulevana tiistaina eka neuvolakäynti ja kyllä minua jännittää niin paljon, että haluaisin ekan ultran jo. Siitä ei kyllä ollut puhetta, toki aina saa toivoa.

Aika oireetonta on ollut. Rinnat kasvaa ja on kipeät. En tiedä vielä kuinka kauan uskallan/pystyn omalla hevosella ratsastaa. Etovaa oloa toisinaan, mikä pysyy suht kurissa kun muistaa syödä säännöllisesti. Tämä on toki hyvä juttu, kun olen aina syönyt melko epäsäännöllisesti. En välillä edes muista olevani raskaana, ennenkuin välillä tulee jotain pieniä ilmoituksia mahan puolelta tai kun puen vaatteita päälle ja tajuan, että nepäs ei mahdukaan enää niin hyvin päälle. :D Järjetön pissahätä toki, herään joka ikinen yö vessaan vähintään kerran ja tuntuu että rakko halkeaa.
 
Täällä 9+6 ja mulla menee toistaiseksi vaatteet aiempaa paremmin päälle, kun pahoinvoinnin ja ruokahaluttomuuden takia lähti 3-4 kg painoa. o_O Nyt oon viikon verran saanut syötyä enemmän, eikä paino oo enää pudonnut! Iltapäivisin iskee kammottava ällötys ja oksennan edelleen, mutta määrällisesti vähän. Tänään jaksoin pitkästä aikaa käydä koirien kanssa muutaman kilsan lenkillä ja tein jopa ite ruokaakin ekaa kertaa kuukauteen. Mies on mua tässä kuluneen kuukauden passannut, kun minä oon vaan maannut sängyssä - kaikki kiitos hänelle. Nyt tuntuu onneksi jo siltä, että jotain valoa olisi tunnelin päässä!:rolleyes:
 
Tuleva mummo perheineen on onnesta soikeana, ja eilen puhuikin paljon meidän tulevasta vauvasta. Teki mieli vähän jarrutella, ettei nyt vielä iloita kun epäonnistumisiakin on alla. Tultiin kotiin ja vihdoin sain illalla sydänäänet dopplerilla kunnolla kuuluviin, jotenkin heti tippui kivi sydämeltä ja uskoo tähän taas vähän enemmän :)

Pari viikkoa nt-ultraan vielä! 10+0
 
@annelski mulla ei toi alkionsiirron tukilääkitys ja munasarjojen hyper aiheuttaa ihan infernaalista turvotusta. Maha on kuin 9kk raskaana jo nyt. Onneks torstaina sain laskea lääkkeen enää yhteen tablettiin päiväs ja alkuviikosta lopetan kokonaan. Olo jo paljon normaalimpi. Ozbaby ainakin myy housuja jotka tarkoitettu alkuraskauteen ja synnytyksen jälkeen. Tiistaina menossa kaupunkiin. Täytyy varmaan hakea.

Tukilääkkeen vähenemisen myötä myös pahaolo alkanut helpottaa. En siltikään pysty tekemään ruokaa. Mies on työreissussa tän viikon joten ollaan vanhemman lapsen kanssa käyty lounaalla kaupungissa joka päivä pelkkä ajatuskin ruuanlaitosta saa voimaan pahoin

Onko teil muilla käytössä sähköinen neuvolakortti ipana? Mua hieman harmittaa et mennyt niin kliiniseks sekin. Toi pahvinen kortti on todella rakas muisto esikoisen odotusajalta. Mahtaisko ne viel semmosen antaa jos pyytäis. Vois vaikka sit itse sen täyttää

@joulutoive me ei olla viel kerrottu kuin kahdelle ystävälle. Toinen ties meidän olevan hoidoissa ja toisella on esikoisen kestovaipat ja manduka lainas. Heinäkuun alkuun pitäis pystyä oleen ns normaalisti. Tiukkaa tekee!

Seuraavaks eka neuvola 8+4 eli reilun viikon pääst.

Mä ja toi 7+2
 
Minua pelottaa kertoa vanhemmille, koska äiti on ilmoittanut ettei halua vielä mummoksi. Tällä kertaa en osaa todellakaan sanoa, onko kyseessä vitsi vai tosi. Mummo kysyi äitienpäivänä, joko minä olen seuraavana äitienpäivänä äiti, oma äiti älähti siihen tiukasti ei. Tiesinhän minä jo silloin, että olen mutta en uskaltanut kertoa asian todellista laitaa. Mummo on myös nähnyt unta, että olen pieniin päin. Ajateltiin miehen kanssa odottaa ensimmäiseen ultraan, mutta sekin lähestyy.

Myös muutamalle muulle pelottaa kertoa, koska pelkään kovasti saarnoja tms. Mutta saa ne pakosti jossain vaiheessa tietää. Miten ihmeessä uskallan kertoa? Vertaistukea? Kaikki, keille on tähän asti kerrottu, on ottaneet asian hyvin.
 
@ellperiina itsellä ei ihan sama pelko ole vanhemmille kertomisessa, mutta muistan hyvin kun nuorempi sisarus pelkäsi samaa kun odottivat ekaa hyvin nuorina. Äiti oli ilmoittanut jo ettei tahdo mummoksi vielä yli viiteen vuoteen missään nimessä ja mieluiten ei kymmeneen. Alku shokin jälkeen se juoksi onnesta soikeana ostamassa vauvan vaatteita ja muuta tarpeellista. Joten äitisi toivottavasti olisi samanlainen, ei osaa kuvitella mummoutta vielä ja ehkä vähän pelkää ajatusta, mutta kun asia tulee esille niin ajatus muuttuu nopeasti iloksi ja onneksi.
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
@ellperiina ymmärrän pelkosi kyllä. Meillä esikoinen syntyoäi keskelle remonttia, taloon ei tullut eikä mennyt vesi mm. Kaik oli aivan kauhuissaan. Nyt mulla ikää jo 38 (39 kun vauva syntyy) ja kaik varmasti heittäneet toiveet meidän suhteen. Mut ihmisiä on kiva järkyttää. Jos ei mummuuu kiinnosta niin sille ei mitään voi. Ei niit lapsia muita varten tehdä tai olla tekemättä. Eihän sen sitä tartte hoitaa ja kasvattaa. Ja aika usein ne sulaa kyl
 
Mä ostin malttamattomana kotidopplerin, kun meillä nt-ultra on vasta juhannuksen jälkeen. Jännitti, että löytyykö sydänääntä, mutta löytyihän se! Jännä tunne kerrassaan. Ja kun tää on tämmönen kännykkään liitettävä, niin sain lähetettyä itselleni linkin äänitteeseen. Huomenna voikin työpäivän ajan kuunnella sitä... :love: Rv 10+4.
 
Mä ostin malttamattomana kotidopplerin, kun meillä nt-ultra on vasta juhannuksen jälkeen. Jännitti, että löytyykö sydänääntä, mutta löytyihän se! Jännä tunne kerrassaan. Ja kun tää on tämmönen kännykkään liitettävä, niin sain lähetettyä itselleni linkin äänitteeseen. Huomenna voikin työpäivän ajan kuunnella sitä... :love: Rv 10+4.
Minkä merkkisen ostin? Kuulostaa ihanalle että voi kännykkään liittää ja sitä kautta kuunnella äänitettä :love:
 
Hei, mäkin liityn joukkoon. Rv 10+2 nyt menossa. Aattelin, että jaksaisin hyvin odottaa nt-ultraan, mutta nyt alkanut jännittää, että mitä, jos masussa ei ookkaan ketään. Sain dopplerin lainaks ja oon muutaman kerran sitä kokeillu, mutta en oo saanu sydänääniä vielä kuulumaan. En muista että esikoista oottaessa ois näin pitkiltä tuntunu nää viikot.
 
Moi!

Kiva että täälläkin on vielä porukkaa. Mä en ole uskaltanut vieläkään liittyä facebookin ryhmään. Tammikuisen keskenmenon jälkeen tää raskaus on tuntunut pelottavalta ja epätodelliseltakin ja oon välillä ollut varma ettei tämäkään pysy kyydissä.

Kävin varhaisultrassa viikolla ja siellä se pieni sydän läpätti ruudulla. ❤
Ehkä uskallan jo vähän toivoa ja uskoa, että meillä todella voi olla tammikuussa vauva sylissä. ☺ Otettiin ultrauksen aikana videota sydämen läpätyksestä, sitä videopätkää katsomalla oon yrittänyt muistutella itselleni että vauvalla näyttäisi olevan kaikki hyvin.

Huomaa kyllä että aineenvaihdunta on hidastunut. Maha on aivan järkyttävän turvoksissa ja on tosiaan aika mahdotonta peittää raskautta.

Mulla on järkyttävä pihvin himo, samoin kylmät nakit (hyi!) ja lihapullat on just nyt sitä parhainta herkkua. Kaalilaatikkoa on tehnyt jo monta päivää mieli, täytynee tehdä. Oon myös syönyt aika monta vesimelonia. Yrjöolo jatkuvasti, mutta toistaiseksi on tarvinnut vain muutaman kerran yökätä.

Ihanaa viikonloppua!

-Maina ja "Milli"
 
Onko täällä enää ketään tammikuisia vai onko kaikki siirtyny jo faceen? :)
Miten teillä menee? :)
Täällä edelleen :) en oo vielä siirtynyt faceen, vaikka rv 11+3 menossa. Mukavasti on mennyt, oireet vähän muuttuneet eli pahoinvointi väistynyt ja tilalle tullut jatkuva pissahätä, sekä rintojen arkuus ja väsymys edelleen jatkuvat. Ja pikkutyyppi voi oikein hyvin ja eloisasti! oman mielenrauhan takia kävin tänään ultrassa yksityisellä ja kuvasta näkyi kuinka kaveri teki kaikki voltit ja liikkui niin ettei ultrakamera tahtonut pysyä perässä oli se aika ihmeellistä huomata miten siellä jo ihan ihmisen näköinen tyyppi heilutteli käsiä ja jalkoja ❤
 
Täällä myöskin, en ole vielä FBssä ja katotaan menenkö. En tahtoisi isoon avoimempaan ryhmään (vaikka onkin suljettu) ja siinä ekassa joka oli rajattu kooltaan taitaa olla hyvin vähän tai ei yhtään paikkoja jälellä.

Täällä ollaan vasta 8+ viikolla, etovaa oloa ja vessassa ramppaamista koko ajan, sekä armoton väsymys. Olen menossa varhaisultraan loppuviikolla koska mielenrauha olisi kiva, kun nt-ultraan on vielä kolmisen viikkoa aikaa. Aika kulkee aivan liian hitaasti.
 
Täällä edelleen. Odottelen ainakin seerumiseulan ja nt-ultran tulokset, ennen kuin siirryn facen puolelle. Verikokeessa kävin jo, mutta ultra on vasta viikon päästä. Nyt 11+2. Hengissä kyllä ollaan, kun sydän jyskyttelee kivalla tahdilla. :) Toivottavasti myös terveenä! Joudun oikeastaan jännittämään aina rakenneultraan asti, koska kuulun selkärankahalkion osalta riskiryhmään. Toisaalta olen folaattia popsinut jo kauan ennen raskautta, joten jospa siltä vältyttäisiin!
 
Täällä minäkin käyn lukemassa, vaikka facessa tulee enemmän höplteltyä! Täällä ollut iltapainotteista pahoinvointia, ja yöllä joutuu pissalla käymää, ei hirveästi muita oireita. Vaikka kävin varhaisultrassa 6+5 ja sydän sykki, niin pieni pelko tullut takaraivoon, että onko kaikki varmasti edelleen hyvin, vähän vajaa kaksi viikkoa olisi nt-ultraan. Nyt 10+0
 

Yhteistyössä