*Tammikuun tähdet-11* joulukuu-10

Voi Erika!
Hurjasti onnea :flower: :heart:!!
Juuri mietin joulukuisia vakoillessa, että eipä kauan kestä kun meidänkin pinon päivittäjälle tulee kiire ;)
Nauttikaa vauvantuoksusta ja joulunodotuksesta!
 
erika76 onnea kauheasti pienestä prinssistä :) voi kun itekki oottaa että saa sen prinssin vihdoin syliin ja neitistä tulee isosisko <3

Nyt on tosiaan tämäkin pino korkattu yksöissynnyttäjienkin kohalta :) IHANAA :p niin se aika menee!

Täälä on jouluostot melkein tehty.. paketeista kaks puuttuu ja ne haetaan ensviikola..
Aatto ollaan päätetty nauttia perheen kesken kotosalla, vielä kun olemme kolmihenkinen perhe <3
Lipeäkalaa en saata syä! Myöskään maksalaatikko ei löydy tääläpäin joulupöydästä :eek: vois se kyllä maistua :)
mäti on suurinta herkkua <3 ja huolimatta kielloista sitä aion syyä!

onneks sunnuntaina taas poksutaan :)

31+6
 
Onnea erika pikkuprinssistä :heart: Vauvantäyteistä joulunalusaikaa koko perheelle!

Täällä on nyt vanhempien hääpäiväbileet leivottu ja vietetty, juuri kotiuduttiin juhlimasta. Ihan oli tippa linssissä itelläkin, kun äiti näki pöytäkimpun - teetin kuvan avulla kopion äidin hääkimpusta kahvipöytään :flower: Pikkusiskon kanssa vielä vähän laitettiin paikkoja ja mm. kaksi ruusua ja sydänsuklaita sängynpäälle, hirveesti kyntilöitä joka paikkaan ja vähän jouluistakin tunnelmaa. Oli kyllä hauskat, mutta raskaat kaksi päivää. Onneksi on vielä kaksi vapaata miehelläkin edessä niin saa itse ottaa vähän rennommin.

Nyt ajattelin suoritutua pikavauhtia sänkyyn jahka lapsukaiset nukahtaa. Isäntä palasi naapuriin jatkamaan juhlimista vähän kosteammissa merkeissä, joten en taida jäädä odottelemaan :whistle:

Mussu & Myy 35+6
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos ensin uudesta pinosta, vaikken täällä juuri enää pääse käymään...

Ja onnea erikalle pienestä miehestä. :heart:

Jouluvalmistelut täällä on ihan vaiheessa. Lahjat on lähes valmiina, ja tänään on tarkoitus mennä hakemaan loput. Sitten jos ensi viikon aikana saisi tehtyä porkkana- ja lanttulaatikot pakkaseen. Perunalaatikon imellytän ja teen siis vasta tänä vuonna aattona, koska mennään mun vanhemmille syömään silloin. Eli vasta joulupäivänä tarvitaan kotona jouluruokaa... :xmas:

Täällä edelleen kaikki oikeastaan ennallaan. Mitä nyt suuremmista hommista (imurointi, kanniskelut ym.) alkaa supistella toisinaan nyt jo niin että tuntuu jonkin verran, mut sehän on normaalia... 13.12 on neuvolalääkäri, ja on kiva kuulla onko kivuttomat mut napakat ja nuo vähän tuntuvat supparit tehneet tehtävänsä. Esikoisen aikaan nekin onneks sai aikaan edistystä, joten toivoa on. ;)

Nämä lähtee nyt aamupäivällä käymään tuossa nuokkarin joulumarkkinoilla, jospa se joulupukkikin siellä ois... =)

Shamandalie ja Itikka 34+5
 
:flower::heart::flower: Onnea erika! Hui, nythän niitä alkaa syntyä....

vauva on täällä liikuskellut oikein kunnolla sitten sen keskiviikon hiljaisen päivän, ei ole tarvinnut miettiä sen kummemmin

vappupommi * joka pakkasi viimeinkin sairaalakassin * 35+4
 
Erikalle onnittelut pienestä pojasta!!! :flower:

Ekat jouluruuat tuli maisteltua eilisissä pikkujouluissa. Ja kyllä oli hyvää! Graavilohtakin piti ottaa leivänpäälle... :D Ja glögit ja piparit on kyllä maistuneet täälläkin ihan hyvällä omatunnolla...

Heta & Hippo 32+2
 
Poksumaan tulin :) Tämä päivä on mennyt vauvanvaatteita ommellessa ja poikien kanssa saatiin joulukortteja askarreltua. Nyt pitäisi vielä kivat runot etsiä kortteihin niin saisi sitten ens viikolla lähetellä eteenpäin.

Ihanan jouluista kun on kaikki koristeet ja liinat ja verhot ja laitettiin lasten kanssa kynttilöitä palamaan. Mukava istua olkkarissa ja katsella suht siistiä kotia (harvinainen tilanne kahden villin pojan kanssa!!!). Kyllä joulun aika on ihanaa :xmas: Täytyy vain toivoa että myy pysyy vielä kyydissä jokusen viikon niin saan kaiken näperreltyä rauhassa. Torttuja ajattelin leipoa pakastimeen rahkataikinasta keskiviikkona. Teen paistovalmiiksi niin on sitten pöytään tuoreita kun käyttää uunin kautta. Ens viikolla on myös kummipojan synttärit, joten viikonloppuna sitten vielä reissuun. Samalla saadaan mukaan kaukalo Oulusta :D

Nyt leffailtaa viettämään miesten seuraan. Ei tässä muuhun kykenisikään kun mies teki niin mielettömän hyvää hirvikäristystä että olo on ihan pallo :popcorn:

Mussu & Myy 36+0 *POKS*
 
Nullpoints ja medrex4: mikäli oikein luin niin teillä on raskaus diabetes... onko teillä ollut se insuliini hoitoinen vai ruokavaliollako olette sitä yrittäneet pitää kurissa?

Minä olen rv35+2 ja samoin myös sokereiden kanssa taistellut ja ruokavaliolla olen yrittänyt niitä kurissa pitää, tosin kinkku piparit ja glögi sekä joulusuklaat vetäävät puoleensa ... ihmettelin tuota että teillä on sektioajat jo päivätty, kun mulle ei ole mitään vielä... ensi viikolla olis diabetes lääkäri polille missä taas ultraavat ja katsoovat millä käyrällä kasvelee... ehkä siellä sitten jo synnytystäkin mietitään... tähän asti muksu kasvanut keskikäyrällä nätisti, toivottavasti edelleen sama peli ettei ole pyöreä tai olkapäistä roteva :D niin ja että saisin ihan normaalisti synnytelllä...
 
Hyvää itsenäisyyspäivää mammat!

Erikalle kovasti onnea vauvasta! Sitten kun palaat palstalle niin olisi kiinnostavaa kuulla että oliko hänellä joku erityinen syy saapua maailmaan etuajassa. Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin pienestä etuaikaisuudesta huolimatta!

Mulla iski eilen ripuli :x Pahoinvointiakin on ilmassa, mutta ei niin että olisi pitänyt pönttöä halailla. Tähän asti on ollut maha niin ummella ettei tosikaan ja nyt sitten näin.. Eilen tuli myös muutama tosi kipakka supistus iltaruuan jälkeen. En osaa sanoa että johtuvatko supparit ripulista vai ripuli suppareista. Kenelläkään muulla lähiympäristössä ei ole mahatautia, joten sitäkään en usko tämän olevan. ruokahalu on aivan hyvä ja noin. Päätä myös särkee ja heikottaa aika komeasti, tässä tuolillakin tuntuu että pitää laskea pää tuohon pöydälle. Kuumetta ei onneksi ole. Mutta toivottavasti on vaan joku ohimenevä juttu.

Joululahjaostokset on tehty suurimmaksi osaksi netin kautta - kirjoja, valokuvajuttuja, musiikkia. Ei oikein houkuttele lähteä noihin marketteihin ostoksille. Miehen siskolle, jolla la vähän meitä ennen ostettiin kuvaussessio valokuvaamoon. Saa käydä ottamassa masukuvia tai perhekuvia sitten kun vauva syntyy. Heillä on kyseessä ensimmäinen lapsi ja sisko on ihan valokuvahullu jo ennestäänkin =)

Jännä juttu muuten että joinain päivinä olo on ihan möhköfantti, ei jaksa kävellä eikä suunnilleen liikahtaakaan kun maha on tiellä ja ahdistaa. Ja sitten toisina päivinä meinaa unohtaa että on raskaana ja mahakaan ei tunnu häiritsevän. Eilen oli tällainen möhköfanttiolo ja meinasi masentaa kun tajusi että tätä voi kestää vielä melkein 2kk :p Mitä ihmettä sitä laittaa päällekin kun nyt jo tuntuu että kaikki kiristää ja puristaa?!

Noh, pitää vissiin lähteä vähän pötköttelemään toviksi niin jaksaa alkaa ruuanlaittoon. Ja tekemättömiä töitäkin tuossa vielä jokunen kummittelisi :headwall:

tyttötrio ja miss x 32+4
 
Erika76lle paljon onnea pienestä pojasta!:flower:

En kerinny lauantaina käydä poksumassa kun oli tytön synttärit ja pikkujoulut samalle päivälle. Oli aikmoista hulinaa kun vieraat piti käskeä kaikki suurinpiirtein samalle kellonajalle et kerkes sit illaksi syömän jouluruokaa. Varsinainen synttäripäivä meillä oli keskiviikkona 1.12, mutta päätin siirtää kemut viikonlopulle.

Neuvola oli 2.12 rv 30+5 ja tässä sieltä kuulumiset:
Painomuutos:-100g
Verenpaine: 100/66
Pissa puhdas
Hemoglobiini:122
Sf-mitta:26,5
Syke:140
Liikkeet:++
Tarjonta: ilmeisesti poikkitila

Seuraava neuvola 16.12. Terkka sano ettei tästäkään tule sen isompaa kun mitä oli esikoinen eli noin 3 kg. Sokeriarvot oli ihan normaalit.

Yritän neuloa vauvalle töppösiä, mutta en jotenkin tajua sitä ohjetta kun kantapään ja sen muun osan väliin jää mulla semmonen kauhea kolo, mitä siinä ohjeen töppösissä ei ole. Pitää yrittää pohtia sitä ajan kans kun tulee töistä. Tässä siihen linkki jos joku haluaa vilkaista:Ajatuksia puikkojen takaa

Nyt täytyy alkaa suunnistaan töihin. Vielä kaks viikkoa kun jaksaa niin sitten se loppuu ja tämä äiti nauttii kun saa kotona olla ja nauttia lopuraskaudesta. Ja laittaa vauvan tavarat valmiiksi.

-Lumis- ja Tuikku 31+1
 
Heips!

Lucky mul on sama kuin sulla eli ruokavaliolla kurissa pidettävä RD. Mul on se toinen arvo joka ampaisee korkealle testeissä ja tää on ollut sama juttu kaikissa kolmessa raskaudessa. Se on niin totta et houkutuksia on monenlaisia ja varsinkin joulun aikaan kaikki herkut varmasti houkuttaa.... Mä oon yrittänyt olla varovainen kans perunoiden, valk. leivän, riisien, pastojen jne kanssa. Eli vähemmän niitä sit kuin normaalisti. Herkuista sen verran et uskon et jos sallii itselleen pikkasen jotain hyvää on parempi kuin et vetää kuivalla linjalla, koska sit se voi kostautua ja sit meneekin isompi annos kerralla...

Mulla ei toi sektio ole suoranaisesti rd:stä johtuvaa. Eli siis jos vauva kasvaa normaalisti niin ei ne sen kummempia tee ja normi synnytykseen menee sit. Jos vauva on taas iso niin sit käynnistävät, ei ne sektiota tee. Tai en oo ainakaan kuullut et noin menis. Joku saa korjata jos väärässä olen.
Mun esikoisen synnytys käynnistettiin täysaikaisena raskausmyrkytyksen takia. Valitettavasti käynnistys ei onnistunut vaikka tekivät kaikkensa neljän päivän ajan. Päättivät olla antamatta mulle ruokaakin kahtena päivänä joten lopussa olin aika huonossa kunnossa. Tablettien, vesien puhkaisun ja tipan tuloksena avauduin sit vaan 3cm. Eli sit mentiinkin sektiopoydälle. Siin sit selvisi et vauva olikin 4250g ja yritti tulla otsa edellä eli se isoin ympärys päästä, joten ei olis mahtunut mitenkään. Kaiken kukkuraksi ilmeni myohemmin et mulla on aika kapeet luut, joten onneks sektioitiinkin.
Seuraavassa raskaudessa sanoivat et on mahdollista et menee samalla tavalla ja sain valita et miten mennään. Valitsin sektion koska se eka yritys oli sen verran hirveetä et ei mua kiinnostanut mennä sellasta uudelleen läpi. :x Tämä kolmas olikin sit automaattisesti sektio kun on kaksi alla.
Alatie synnytys on varmasti parempi vaihtoehto monella tavalla, mutta aina ei asiat luista. Kahdesta vaihtoehdosta on otettava se riskittomämpi ja se on sektio mun kohdalla.

Ainut asia on vaan et jos mun vedet menee tai alkaa supistella hulluna on mun lähdettävä sairaalaan aika nopeaan ettei synnytys etene tai kohtu repeä supisteluiden takia. Sen takia mul on ollut laukut pakattuna jo kuukauden päivät, tää raskaus kun tuntuu herkemmältä.

NP ja Pluto 35+0
 
Itsenäisyyspäivän vietto takana. Partiomaisissa merkeissä jo yli 20 vuoden ajan. Tänä vuonna siitä erikoista, että esikoinen kävi antamassa partiolupauksensa, siellä sitten äippä hormonipommina melkein tippalinssissä :'( :D

NP aika hurja kokemus sulla tuo ensimmäinen! Mulla olis varmaan jäänyt ainokaiseksi :p Meilläkin esikoisen synnytys oli vaiherikas ja sittenpä tulikin neljän vuoden tauko, kun en voinut kuvitellakaan enää synnyttäväni. Onneksi aika kultaa muistot...

Lumis tuo kantapää vaikutti kyllä aika erikoiselta, en ole ennen vastaavaan törmännyt. Mä olen tehnyt vauvasukkiin ihan peruskantapään ilman vahvennuksia ja hyvin on ainakin pojilla menestynyt.

Huomenna ompelupäivä, kun kuopus lähtee mummolaan. Viikonloppuna syntyikin pupumetsä -velourista 56cm body ja ruskea mekko, johon aplikoin pupun. Pitää vielä ommella kasaan samaisesta kankaasta housut, jos tulee poika :D Keskiviikkona olis sitten taas neuvola. Nyt siellä saakin ravata sitten joka viikko... No onhan tässä tätä aikaa :LOL:

Mussu & Myy 36+1
 
Onnea Erikalle ja perheelle.
Mulla oli synttärit marraskuun alussa täytin 30 vuotta. Nyt viikonloppuna jaksoin vasta pitää ne kahvitukset. Omat kummit ja lähimmät sukulaiset ja ystävät oli kahveella. Koko viikonloppu siivottiin, onneksi äitini oli auttamassa en olisi jaksanut yksin. Nyt alkaa tuntua et siellä mahassa tosiaan joku on. Mulla on kyllä edelleen tosi pieni maha. Pikkuveljeni vaimo odottaa myös ja meillä on molemmilla tammikuussa laskettuaika, hänellä ihanan iso vaix mun kai pitäis olla tyytyväinen ettei ole niin isoa :) Siinä sitten jossain vaiheessa vieraille sanoin että molemmat saadaan vauva. Yhdellä oli ainakin niin hämmästynyt ilme.
Meillä vaan keittiössä jouluverhot ja jotain muuta aiheeseen liittyvää. Olohuone laitetaan sitten lähempänä aattoa. Isäntä haluaa mennä käymään ennen vauvan syntymää Poriin katsomaan ravintolaan. Varataan sieltä hotelli ja joululahjoja ois tarkotus ostaa samalla reissulla. Me jotenkin tykätään, siellä erillaista kuin Turussa. Melkein joka päivälle jotakin ohjelmaa tällä viikolla ja sitten se hampaan poisto pojalla, vähän jännitän sitä kuitenkin.

Poks 33
 
No nyt menee härmot täällä kun palstalta kesken tekstin potkii pois ja sinne meni taas romaanit tuhka tuuleen. :kieh:

Nyt sitten koitan vaan lyhkäsesti toistaa itseäni :headwall:

Lucky Mullakaan sektiopäätös ei ole rd:n vuoksi vaan reuman kun ei lantio eikä jalat aukene tarpeeksi, joten alatiesynnytys olisi riski kummallekin. Mulle määrättiin insut jo ennen rv30, mutta sokerien rankan romahtelun vuoksi pikainsut jätettiin pois ja pistän nykyään vain pitkävaikutteista aamuin illoin ja muuten olen ruokavaliolla. Sain superhyvät vinkit sokerien kurissa pitämisestä ruokavaliolla eli kaiken hiilarin kanssa tulisi syödä paljon proteiinia, kuten rahkaa makeutusaineella tai ilman,kuohukermaa (!!!) raejuusto, juustot yleinsä ja piimä ym. aina mukaan kun syö eli itsekin popsin raejuustoa ruuan kanssa, marjarahkaa leivän kanssa jne. ja erinomaisena on nyt pysynyt sokerit. Proteiinit kun sitoo hiilareita. Vähän niin kuin karppausta siis. :LOL:


Nullpoints On sulla melkoinen kokemus taustalla ja en yhtään ihmettele, että päädytte sektioon sillä ymmärrän täysin ettei halua ottaa ylimääräistä riskiä vauvan eikä itsensäkään kannalta. Sektiot on kuitenkin turvallinen valinta tänä päivänä ja tehdään kumminkin suunnitellusti. :hug:

Tyttötriolle pikaista olotilan paranemista. :hug: Kuitenkin jos olo ei tasaannu, varsinkin jos kellään muulla lähipiirissä ei ole vastaavaa niin kannattaa varmaan varuiksi käydä mittaamassa verenpaine ja proteiinit neuvolassa. Toivottavasti kuitenkin menee pian ohi. :hug:


Sippe Täältä myöhästyneet onnittelut synttäreitten johdosta! :flower:


Lumikuningattarelle tsempit viimeisiin työviikkoihin!

Nyt pitää kaiketi mennä ruuan valmistukseen. Pitää tulla vielä myöhemmin kommentoimaan kun tuntuu, että jotakin jäi ihan varmasti... jos vaan saan tämän viestin lähtemään niin kuin kuuluu. :)



Madrex4 ja Tyyppitär rv 36+0 ja POKS :heart:
 
Sparkle kiitos pinosta :flower:

Erika76 paljon onnea prinssistä!!! :flower:

Täällä on ollut ihan hurja (positiivisella tavalla) viikko takana :p
Jäin töistä pois perjantaina, nyt ylityövapailla jne, 11.12. alkaa virallisesti äippäloma.
Viime viikko olikin sitten äärettömän kiireistä töissä - kaappikin jäi vielä tyhjentämättä, huomenna menen käymään...
Mutta positiivista menoa riitti, kaikki sattuivat samalle viikolle - kävin neljä kertaa ravintolassa syömässä :LOL: Kaikenlaisia tapahtumia; vanhan työporukan kokoontumista, hyväntekeväisyysjuttua, pikkujouluja...tulipahan ainakin juhlittua töiden loppumista ;)

No tänään se kyllä näkyi neuvolassa - painoa tullu 1,4kg/viikko!!! Neuvolantäti kyllä sanoi, että johtuu noista reilusti lisääntyneistä turvotuksistakin. Sf-mittakin pomppasi käyrän yläpuolelle.
Jotenkin harmittaa, kun kaikki arvot on koko ajan ollu tosi hyviä, niin sit yhtäkkiä tollai heittelee.
Sain lääkärineuvolaan ajan jo ens viikolle, just ton reippaan kasvun ja perätilan takia. Saa sitten lääkäri laittaa lähetteen sairaalaan. Haluaisinkin jo tietää, koska käännetään, jos käännetään jne.

Tyttötrio kyselit onko nimiä mietitty. Mun suvussa on tuo A-kirjain kulkenut isän puolella esikoisten lapsilla. Isäni veljesparvessa kaikkien nimi alkaa a:lla, samoin kuin sitten minun ja siskoni. Ja koska olen esikoinen, haluan perinnettä jatkaa (eikä miehelläkään ollut mitään sitä vastaan). Niinpä meillä on molemmille sukupuolille a:lla alkava nimi valmiina. Muita nimiä ei ole vielä päätetty.

Joulufiiliksestä täytyy sanoa, että korkealla on :)
Kun raskautta kauan joutui odottamaan, osui se sitten viimein huippuhyvään kohtaan, kun sai jouluksi jäädä töistä pois. Kunhan saan Pikku A:n tavarat ja vaatteet järjestykseen alan keskittyä jouluherkkuihin. Madrex4 joululaatikot olen aiempina vuosina saanut äidiltäni, mutta nyt ajattelin, että olisi ihanaa, jos tekisin ainakin jotain itse. Voisihan tänä vuonna tehdä vaikka niin, että äiti saisi minulta jotain =) Ja Mussu81 meidän joulupöytään maksalaatikko on kyllä aina kuulunut - nam!

MamaDeDos ihanaa, että sinua on noin kivasti muistettu kun äippälomasi alkoi. En halua kuulostaa itsekeskeiseltä, mutta olin kyllä aikas pettynyt kun minua ei mitenkään muistettu :(
Edes oma esimieheni ei ottanut mitään yhteyttä koko päivänä. No, tulipa lisää vahvistusta sille, että hyvä oli kun jo pääsi pois ja keskittymään omaan elämään!

Hyvää jatkoa kaikille ja nautitaan lumesta (kunhan pakkanen pysyisi kurissa) :wave:

Pippuri & Pikku A 33+6
 
Viimeksi muokattu:
Huhheijaa,lunta on tullut aivan ihanasti!Täälläkin joulupöytään kuuluu maksalaatikko ( nam! ) ,graavilohi ja savulohi ( kuola valuu.. ) Ah,niitä ihanuuksia odotellessa..

Oma paksu napa:Tänään oli ultra ja painoarvio oli 2,5 kg eli ihan ok.Kaikki näytti muutenkin hyvältä,ainut että lääkäri sanoi että tyttö olisi tulossa ( meille siis poikaa luvattu ja 4D kuvissa selvä pippeli useammassa kuvassa ) lääkärii sitten katsoi 4D kuvia ja sanoi että peräpäässä hieman vähän lapsivettä joten heijastuu huonosti...Täällä sitä sitten odotellaan innolla että kumpi tulee..Kunhan vain olisi terve ja kaikki menisi hyvin on meidän toive!! Syntymäpainoksi arvioi 3,4-3,5 kg.Eipä nuo kuulemma kovin tarkkoja ole mutta oli kiva kuulla etä kaikki oli ainakin nyt hienosti!

Plaah,mä en koskaan keksi mitään kirjoitettavaa..Anteeksi.:ashamed:

Taffo ja HyytiKyppynen POKS 34!
 
Erika76: hirmuisesti onnea!!! :flower:

Jouluvalmistelut on ihan vaiheessa. Yleensä olen ensimmäisenä laittamassa joulua kotiin, mutta jostakin syystä tänä vuonna joulufiilis on kateissa. Aloitin joulusiivousta ja sain eteisen siivottua. :) Yhtään lahjaa en ole vielä hankkinut. Mutta ehkäpä tämä tästä...

(.) Viikonloppuna tuli tosi kovia suppareita, mutta lämmin kaurapussi auttoi ja olin sitten nukahtanut jossain vaiheessa. Rupesi vaan ärsyttämään tuo oma mies, joka koko päivän oli katsellut mun kärvistelyä ja puhinaa, mutta päätti kuitenkin illalla suunnata kaverinsa pikkujouluihin kaljakassin kanssa. No, onneksi ei tullut lähtöä sairaalaan.

Tänään oli neuvola, missä kaikki hyvin. Paitsi, että terkan mittauksilla sf-mitta olisi pienentynyt jo kahdella viime mittauksella. :| Sitä sitten tutki vähän tarkemmin, mutta syke ja liikkeet on kuitenkin OK. Lapsivettäkin oli, kun varmuudenvuoksi vielä ultrasi. Käski kuitenkin seurailla liikkeitä ja mennä äippäpolille, jos vaan vähänkin tuntuu, että kaikki ei olisi kunnossa. Ensi viikolla on sitten viimeinen neuvolalääkäri.

paino: +408g
turvotukset:+/-
RR: 119/76
pissa puhdas
Hb: 124
lapsivedenmäärä: N- (aikasemmin ollut aina N)
tarjonta: rt
syke: 145

emeliina 36+3 (tajusin tänään, että laskettuun aikaan ei ole enää kuin 2 kokonaista kalenteriviikkoa ja 2 vajaata ;) )
 

Yhteistyössä