Tammikuun tähtöset 2014

Jaanpa taas hauskoja pottakuulumisia, tyttö ei oo vieläkään kakannu ku pottaan, monet tortut tehny jo sinne :O Samoin toki pissatkin. Nyt sitte saankin käyttää toista potalla usein mut mielelläni käytän, eipä siinä. Varsinki ku toinen lähinnä naureskelee vielä siellä, ei oo toistaseks keksiny kapinoida istumista vastaan ja vaippoja menee huomattavasti vähemmän.

Tyttö tässä toissapäivänä myös punnersi itse istumaan (siis lattialla mahallaan ku oli ollu) :O Hetken ihaili saavutustaan ja nojaili käsiinsä ja sit kellahti söötisti kumoon :p Menee usein konttausasentoon mut ei liiku vielä... Ite olin malttamattomampi aikoinaan.

Yöunissa hirveä vaihtelu, välillä 7-9 h unta yhtä soittoa, välillä kitinää ja tissittelyä (ei nälkään) useampaan kertaan... Mistähän tuokin johtuu? En oo keksiny mitään selitystä.

Vauvamuskariin ekaa kertaa vielä tällä viikolla... :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ollaan jälleen palattu arkeen ja voi sitä ihanuutta! :)

Oltiiin koko perheen voimin reissussa yön yli. Matka meni hienosti, neiti oli niin kiltisti! Täältä maata kun me landepaukut lähdetään kaupunkiin niin nähtävää on paljon, neidin pää kääntyi kuin väkkärä vaunuissa istuessaan. Neiti olisi varmasti viihtynyt vaunuissaan yötä päivää kun kaikki oli uutta ja jännää :) heh
Olis se vaan helppoa jos asuisi ihan kaupungissa, kun pääsisi paljon helpommin liikkumaan. Varsinkin meidän tapauksessa kun neiti ei meinaa oikein viihtyä autossa ja matka lähikaupunkeihin kestää n tunnin verran. Toisaalta taas tuollaiset reissut perheen kesken on kivoja ja ihanan spessuja :) Ja maalta en pois muuttaisi :)

Meillä on tehty kunnon remontti päivärytmin suhteen. Yöheräilyt rupesivat tuntumaan niin raskailta ja ruokailurytmi kääntyi melkein päälaelleen. Nyt meillä syödään 3 tunnin välein 5x päivässä, maidon annan heti ruoan päälle. Sitä menee se mitä neiti jaksaa syödä. Nyt hellurei...ruoka uppoaa niin hienosti eikä yöllä olla jatkuvasti maitoa vailla :) Tuntuu niin höhlältä että tapeltiin asiasta neidin kanssa kauan, kun pienellä muutoksella asia korjaantui alle viikossa!

Meillä ollaan nyt alettu liikkumaan oikein kunnolla. Neitiä ei pidättele mikään :) 360 astetta kierien mennään milloin minnekin ja nyt konttausasennossa heiluen yritetään eteenpäin. Enemmän se on ryömimistä/syöksymistä mutta niin suloista. Tahto on kova kun jokin esine on käsien ulottumattomissa, se pitää saada keinolla millä hyvänsä! :)
 
Heh, sööttiä Neitoperho87! :) Meilläkin liikkuminen vähän tollasta, koko ajan ollaan joko menossa konttausasentoon, kontataan pakki päällä, istutaan tai punnerretaan istumaan. Välillä hetken viihtyy mahallaan tai selällään mut suunta selkeästi ylös lattialta :p Jännä seurata mitä seuraavaks keksitään.

Eipä tänne nyt oikeastaan mitään uutta muuten. Potta on yhä pop, ei vieläkään oo kakannu muualle ku pottaan! :O Yli 2 vk vai mitä täs nyt on menny jo... Ihan kiva tietty, hämmästyttää vain. Tai no, toki itekin käyttäisin ennemmin pottaa ku vaippaa et en mä ny tiiä onks toi ny sit niin erikoista :p Pissat tulee pottaan yhä useammin (siis >5 kertaa päivässä), tyttö oppinu käsimerkillä ilmoittaa pissahädästä. En osannu tulkita pissahätäviestejä enkä nytkään läheskään aina hoksaa mut tuo auttaa paljon.

Vauvamuskari oli hyvä valinta, tyttö tykkää! :) Hyvin tulee temperamenttipiirteet esille ku on samanikäisiä koolla, meidän oli yllättäen iloisin ja äänekkäin ja ujostelemattomin :LOL:

Ai niin, puhkeshan tänne kaks uutta hammasta, nyt ylös mut ei keskelle vaan olisko kakkoset tai kulmahampaat :O Tuli jopa vähän verta.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä vihdoinkin jätkä lähti ryömimään. Nyt tutkitaan sitten jokapaikka. Ihana muksu :heart:

Meille puhkesi yläetuhampaat ja nyt on sitten ÄLYTTÖMÄN kiva narskuttaa hampaita yhteen. Inhottavan kuuloista.

Pottailuakin olemme kokeilleet. Poju tykkää istuskella potalla ja pissankin sai sinne tulemaan :)


Pari kertaa on sanonut selvästi "äiti". Jopa muutkin ovat kuulleet sen, eikä vain ole oman mielikuvituksen tuotetta. :D Ei vaan taida vielä ihan käsittää sen tarkoitusta :)
 
Jopas on ollut hiljaista tällä palstalla :( eipä siinä, ei tälläkään suunnalla kirjoitella päivittäin :p

Sen verran uusia juttuja ja muutama kysymys heräsi aamuisella...tai lähinnä vinkkejä kaipailen:)

Te jotka olette jo käyneet vauvauinnissa, minkälaisia kokemuksia vaipoista? Meidän etelänmatka häämöttää ja altaaseen ei ole menemistä uudestaan jos pieni/suuri vahinko yllättää:/ ostin toissapäivänä uimavaippoja(huggies), oletteko kokeilleet toimivatko?

Neidillä vihdoin puhkesi ensimmäinen alahammas. Varsinaista oireilua ei ole aiheuttanut (koputan puuta) ellei itkuherkkyyttä lasketa, suurimmaksi osaksi hyvällä tuulella päivät ja yöt. Aamulla katsoin että taitaa ylähammas puhjeta myös, saa nähdä tuleeko niitä nyt sitten useampikin pienessä ajassa?!

Kun ollaan enemmän liikekannalla on vieressä oltava jatkuvasti. Erityisesti nyt kun hampaat ovat puhjenneet ja neiti yrittää kontata eteenpäin niin pienet syöksyt lattiaan sattuvat hirmuisesti. Pariin otteeseen onkin käynyt pieni haaveri ja armoton itku. Enää en uskalla vierestä lähte ennenkuin oppii liikkumaan ketterämmin:)
 
Täällä on poika nyt kahden viimeviikon aikana oppinut nousemaan seisomaan tukea vasten. Nyt sitten pitääkin nousta ihan kokoajan ja kaikkea mahdollista vasten. Konttailee hirmu vauhtia huoneesta toiseen ja on muutenkin hyvän tuulinen. MUTTA: ruoka ei maistu sitten yhtään! Hyvä jos pari lusikallista/ateria saa syötettyä, jonka jälkeen suu menee säppiin ja vähän ajan kuluttua kunnon itku, jos vielä yritetään syöttää. En tiedä mikä voisi olla syynä. Korvatulehdus (ei oireita)? Uusia hampaita tulossa? Tähän mennessä on puhjenneet molemmat ylä-ja alaetuhampaat. Huomenna neuvola, joten täytyy ottaa asia siellä puheeksi. Tässä on kyllä hermoja koeteltu, kun laitan joka päivä itse pojalle ruoat alusta alkaen ja sitten miltei kaikki jää syömättä :( Maitoa (korviketta) menee 600-800ml/pvä, miltä kuulostaa? Itse en yhtään osaa arvioida, koska nuo korvikkeet on mulle vielä niin uusi juttu imettämisen jälkeen...

Viime yö oli eka yö, kun poika nukkui omassa huoneessaan. Nyt on viimeinen kuukausi nukuttu 7h putkeen, sitten syöttö, jonka jälkeen vielä pari tuntia.

Teillä on Maddi hienosti opittu pottailu! Kohtahan teillä jää vaipat päiväkäytöstä jo pois ;)
Neitoperho, nuo huggiesin uimavaipat on hyviä! Itse ainakin käytin niitä pariin otteeseen nyt kesällä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Titti. vastauksesta...huggiesseilla mennään:)

Titti. : tuo 600-800ml korviketta on ainakin ohjeiden mukaan just hyvä, toki lapsesta tietty riippuu paljon juo maitoa vrk mutta 6-8kk ikäisillä korvike määrä on sen 600-800ml ja 8-12kk 600ml.
Meillä oli pitkään just tuollaista ruokailuhetket, samanlailla väänsin itse ruoat alusta asti ja pari lusikallista upposi ennen totaalikieltäytymistä...argh turhauttavaa:) sitten muutin ruokailun kertaheitolla (taisin siitä aikaisemmin kirjoittaakin), eli säännölliset ruoka-ajat (n.3 tunnin välein) jolloin ensin kiinteä ja heti perään maito...maitoa en antanut muulloin kuin heti ruoan jälkeen +yösyötöt. Aikaisemmin neiti sai maitoa useamman kerran päivässä jolloin hänelle ei varmaan koskaan tullut kunnollista näläntunnetta. Parin päivän jälkeen 2 jääpalan suuruinen ruoka-annos muuttui muutamaa lusikallista vajaaksi pilttipurkiksi...wohoo! Jatkan tällä tavalla kun kerran ainakin meillä toimii, myös yöheräilyt on vähentyny:)
Kaikkea kannattaa kokeilla, koskaan ei tiedä mikä toimii ja mikä ei.
 
Joo kaikki temput on kokeiltu, mutta kahden ensimmäisen lusikallisen jälkeen tulee totaalikieltäytyminen. Toissapäiväisessä 8kk kontrollissa huomattiin molempien yläkulmahampaiden olevan puhkeamassa. Toivottavasti se nyt olisi syy tähän syömättömyyteen ja menisi pian ohi. Tosi stressaavaa tämä :(

Ihmettelen vaan, että mistä poika saa tuon kaiken energiansa, kun konttailee hirveellä vauhdilla huoneesta toiseen ja nousee koko ajan seisomaan, kun löytää sopivan tuen itselleen. Nyt hän on jo parina päivänä ottanut itse muutamia sivuaskelia tukeen nojaten. Ja kasvukin on ihan tasaista ja hyvää, joten eipä tuo syömättömyys nyt ainakaan vielä ole vaikuttanut.

Eilen tuli muuten kakka pottaan, jos jotain positiivista haetaan viime ajoilta :)
 
paivih, kyllä mä uskon että poika tietää mitä 'äiti' tarkoittaa! Meillä on melkein kuukauden verran nuorempi tyttö ja ihan selkeästi tunnistaa sanoja. Hampaiden harjauksesta ja hammasharjasta kun puhun vessassa ennen ku oon harjaa ottanu esillekään niin tyttö kääntää katseensa harjan suuntaan. Tai jos sanon et "äitin kitara" niin katse kääntyy siihen nurkkaan missä kyseinen kapistus ja vain se kyseinen kapistus on! :D Ei toi sentään viel puhu mut takuulla ymmärtää ainakin tollasia tavallisia sanoja.

Kamala viikko ollu... :( Monta kurjaa asiaa osu yhen viikon sisään: hampaiden puhkeamisen tuska ja sairastelu ja sen takia väliin jääneet harrastukset.

Tytölle tuli paha ummetus, ensin kakka kiinteyty pötkyläksi mut heti sen jälkeen meni ihan kovalle ja kakan teko oli verta, hikeä ja kyyneleitä :'( Peräruiskeita haettiin apteekista ja niillä sekä ruokavaliomuutoksilla (banaani ja marjat pois kokonaan vähäks aikaa, luumu tilalle) saatiin tilanne kuntoon. Varalta myös laitoin pottailun tauolle, haluan et neiti tekee kakat heti ku ne on tullakseen eikä ainakaan potan odottelun takia pidätä. Kokeillaan kyllä jatkaa pottailua kun tää tilanne on selkeesti ohi.

Yks selkeä syy ummetukselle on viis (5!!!!) puhkeavaa hammasta (2 entuudestaan) ja sairastuminen, oltiin kaikki flunssassa ja tytöllä oli monta päivää pientä lämpöä ja kerran oksensikin mammuttimäärän tavaraa :( Ihmeen vähän oikeastaan neiti noita hampaitaan itkee, lähinnä vähän kitisee ja on välillä ihan sylivauva ( :heart: ) mut jatkuvasti pureskelee jotain mikä nyt käden ulottuvilla on. Reppana pieni ku kerralla nuin monta :heart: Mut onpahan sit kerralla kärsitty. Tissi on ollu pelastus ja paras lohtu tän viikon.

Vaivoistaan huolimatta tai sit niistä sisuuntuneena neiti on nyt löytäny myös eteenpäin menevän konttausvaihteen :) Istumaan punnersi jo aiemmin mut keikahti kumoonkin, nyt istuu topakkana ilman käsien tukea. Nelinkontin on myös, komiasti pylly pystyssä, seisomaan yrittää vissiin höpsö :LOL:

Ootteko joutuneet partureiksi vielä?Mun oli pakko leikata neitin etuhiuksia kun kutittelivat jo kulmakarvoilla. Pitkä punertava tukka pään päällä, muualla lyhyt ja vaalea. Syntyessään oli aivan mustahiuksinen :LOL:
 
Pientä hulinaa ollut havaittavissa lähiaikoina-ihania äiti lapsi treffejä! Mä niin nautin niistä hetkistä kun pääsee kavereiden ja suht samanikäisten vauvojen kuin oma neiti kanssa treffaamaan! Vertaistuki on poikaa ja ketä lapsetonta tai äitiä jolla on jo vanhempia lapsia kiinnostaa kuunnella mun jatkuvaa baby talkkia;)
Neiti oppi alkuviikosta ryömimään, kovaa vauhtia menee eteenpäin mutta en olisi niin varma että tajuaa että ryömimällä pääsee liikkeelle. Ryömii jonkin kiinnostavan lelun luokse, mutta ei varsinaisesti lähde tutkimusmatkoille:)
Istuminen on jotenkin vielä harjoituksen alla-välillä vähän epävarmaa pysyykö istuma-asennossa ja helposti kellahtaa sivulle ja muks! Auts:/
Ylöspäin yrittää mutta ei vielä pääse. Melko rauhallinen ja maltillinen pikkuinen meillä siis<3
Hampaita on tällä hetkellä 2:) varovasti edetään myös sillä saralla.
Ruokaa menee kivasti, maitoa myös.
Yksi yö ollaan nukuttu 19.50-7 ilman syöttöä \o/ mutta pääsääntöisesti herää klo 4 syömään. Pikkuhiljaa tuntuu että sekin syöttö jäisi pois, sillä maitoa menee aika vähän vs aikaisempaan.
Parasta päivissä on neidin kanssa leikkiminen-tornin rakentaminen ja hajoittaminen saa aikaan niin ihanan kikatuksen että sydän pakahtuu<3
Niin se vaan vauva-arki muuttuu, mun mielestä päivä päivältä helpommaksi ja ihanammaksi:)
 
  • Tykkää
Reactions: Titti.
Täälläpä on hiljaista ollut viimeaikoina! Kaikki varmaan keskittyy aika paljon omaan arkeen nyt, kun meidän vauvelit alkaa liikkumaan aina vaan enemmän ja enemmän. Meillä mennään ympäri kämppää kauheella suhinalla ja kiljutaan, kun päästään äidiltä karkuun :LOL:
Mulla alkaa nyt ihan tosissaan käämit palamaan tähän jatkuvaan taisteluun syömisestä. Mä ajattelin että pitäiskö vaan radikaalisti muuttaa taktiikkaa ja siirtyä tohon vauvantahtiseen sormiruokailuun. Totuttelisi siten itse omaa tahtiaan uusiin makuihin ja koostumuksiin. Säästyisi varmaan hermoja sekä äidiltä että lapselta :whistle:
Tuntuu, että vaikka hampaita on pojalla jo kokonaiset 6 kappaletta niin se ei vielä ole sisäistänyt puremista ja nielemistä kunnolla. Ja sitten jos yrittää jotain sosemaista antaa niin senkin kanssa tulee ihan ihme stoppi muutaman lusikallisen jälkeen. Olisikohan mitään ideaa tarjota vaikka höyrytettyä parsakaalia, porkkanatikkuja, avokadoa jne. pöydässä samaan aikaan kun me vanhemmatkin syödään ja aterian jälkeen tarjota maitoa täydentämään ateriaa? Oon itse ihan hakusessa nyt näiden asioiden äärellä, kun tuo huono syöminen vaan stressaa mua niin paljon. Ja tästä mun hermoilusta ei taatusti ainakaan hyötyä ole tässä asiassa...

Onko muilla kokemuksia sormiruokailusta?
 
Viimeksi muokattu:
Tiiti," ihana" kuulla että muillakin on ruokailu tappista. Meillä kun ei maitokaan maistu, juuri ja juuri hörppimällö ruuan kanssa ottaa parit huikat. Aamu ja iltapuuro menee suht hyvin, mutta muut ruokailut päivässä alkaa tuottaa harmaita hiuksia.:LOL: Sormiruuista suurin osa vaan otetaan käteen ja nakataan lattialle :D Ei edes yritä syödä. Tai no maissinaksut on ainoat jotka menee suuhun asti ja muutama Talk-muru. Mutta kaikki muut tarjottavat nätisti nakataan lattialle.

Poju nousee nyt ihmistä vasten seisomaan, ei uskalla yrittää vielä mitään muuta vasten ylös. Konttausasentoon nousee ja siinä hytkyy. Ryömimällä tutkitaan jokapaikka ja karkuun mennään. Kokoajan saa olla pelastamassa jostai kiipelistä, keittiön pöydän alta miljoonasti päivässä.
 
Ei kai tääl ny yksin viitti kirjotella ;)

Meillä arki sujuu nyt just tosi mukavasti :) Tyytyväinen tyttö ja vanhemmat ku ummetuskin meni ohi dieettimuutoksella. Nyt on potalle tehty onnistunut paluu. Tää päiväkin kakat pottaan ja yks ja sama vaippa klo 9-18. Siinä välissä siis pissailtiin useasti pottaan. Vinkkinä muille, meillä ainaki pissataan usein unien ja syönnin jälkeen. Kakka tulee ähinää seuraten joten siitä tietää meillä sen.

Ei ollenkaan oo haitaksi toi rintakumi tässä tilanteessa - hampaita tulee ku sieniä sateella... Nyt on 8, muutamat vasta himpun pilkistää. Toki niitä halutaan terottaa kaikkialle, sattuu hirveästi ku toinen purasee mut itteäni syytän ku en osaa aina varoa sormieni puolesta :headwall: Mut onneks on toi rintakumi ni ei tarvi rintaparkojen puolesta pelätä, olis aika kauheeta niin herkällä alueella :LOL: Edelleen aika usein, varmaan 10 kertaa vuorokauden aikana, imetän. Nyt ku hammasosastolla helpotti ni pari kertaa yön aikana tissitellään. Menee yöunille noin klo 20, herää noin klo 7 :)

Meillä syödään nykyään viidesti päivässä kolmen tunnin välein. Nyt ku tyttö on taas terveenä ruoka uppoaa hyvin. Määrät jotain noin puoli desiä per ateria, vaikea arvioida ku syö lähinnä merkkiä itetehtyä, mut minusta aika paljon. En halua liikaa antaa sosetta koska maidon pitäs vielä imeväisiässä olla pääruoka ja imettääkin haluan tätä meidän lehmisallergikoa.

Ruokaongelmiin sanoisin että ei vauvatkaan nälässä itteensä pidä, jos ovat terveitä ja ravintoa on tarjolla :) Ei siis huolta. Just yhden serkkuni kans (vasta kuulin että imettää taaperoaan :) ) käytiin keskustelua rintaraivareista ja -lakkoilusta ja miten siinä monet toimii just niin ku ei pitäs ja imetys päättyy turhaan ennenaikaisesti... Ilmeisesti yleistä tässä iässä. Sikskin yritän ite olla yhtään turhaan tuputtamatta soseita, syö mitä syö ja siinä se. Toki välillä haastavaa tunnistaa milloin toinen on kylläinen+utelias ja milloin vain utelias. Tuo värkkää syöttötuolissaan koko ajan jotain :D Annan toisen lusikan käteen ja se helpottaa. Sormiruokaillen on vielä helpompi mennä lapsentahtisesti.

Meillä liikutaan konttaamalla, tänään ekaa kertaa kävi niin et ku lähin käväseen toisessa huoneessa, tyttö konttas heti mun perään kikattaen :heart: Muutenkin konttaa määrätietoisesti jonkin asian perässä, ei pelkästä liikkumisen ilosta. Seisomaan nousee myös mut kovin on epävakaata menoa sillä saralla :O Eikä paljo päätä huimaa - muuta ku äitillä. Ehdottomasti tympein vaihe motorisessa kehityksessä tähän mennessä.

Neuvolaa jännään, mitat kiinnostaa ku näyttää et on niin kasvanu. Vaatteissa pitäny alkaa hivuttautua kokoon 80, seitenkymppisissä jää nilkat sääreen enkä mä oo ikinä välittäny capreista :p 8 kk neuvolahan tais olla lääkärineuvola? Mitäs siellä katellaan?
 
Kiva kuulla Maddi, että teillä saatiin vatsa kuntoon! Kyllä se vaan niin on, että pienen hyvinvointi on koko perheen kannalta kaikkein tärkein asia. Heti, jos ilmaantuu jotain ongelmaa niin tuntuu, että koko maailma kaatuu päälle.

Mielenkiintoista huomata, miten eri tavalla vauvoja syötetään; meillä täällä Etelä-Euroopassa, Välimerenruokavalion tyysssijalla, pyritään neljään ateriaan päivässä, joista kaksi on kiinteää ja kaksi on maitoa. Kun taas suomalaisia tapoja olen tutkiskellut niin syötetään paljon useammin ja useamman kerran päivässä. Kertamäärät ovat kyllä sitten pienempiä, kuten esim Maddin mainitsema 0,5 dl kerralla. Täällä annoskoko on 2,5-3dl ja siihen päälle vielä raastettua tuoretta hedelmää. Mä tässä nyt sitten yritän tasapainoilla molempien tyylien välillä ja löytää meille hyvän rytmin ja määrät. Haluan ehdottomasti pitää kiinni tästä Välimeren ruokavaliosta (onko peräti maailman terveellisimmäksi nimetty?) tuoden siihen mukaan joitain hyviä juttuja suomalaisesta ruokavaliosta (monivilja ja täysjyvätuoteet ja superterveelliset marjat).

Paivih, joo meilläkin kaikki sormiruoat litistetään käsiin tai nakataan lattialle ja katsellaan perään, että sinne se nyt putos. Koskahan se ymmärtäisi, että voisi suuhunkin kokeilla laittaa....? Kun sitten kaikkia muita tavaroita on kuitenkin koko ajan suuhun pistämässä niin miksei sitten sitä ruokaa???!!!

Huomenna meillä olisi pneumokokkirokotteen toinen osa. Toivottavasti ei tule mitään vaikutuksia niin kuin ei ensimmäiselläkään keralla tullut.

Meillä on vastikään alettu yrittämään pikkuveljeä/siskoa :p kirjottelenkin tuolla haaveilijoissakin. Ajateltiin, että 1,5-2 vuoden ikäero sisaruksilla olisi sopiva niin heistä on sitten seuraa toisilleen. Mulla alkoi kuukautisetkin vasta viime viikolla ekaa kertaa sitten raskaaksi tulon jälkeen. Tuo imetys piti nekin näin pitkään poissa. Saas nähdä jatkuuko kierto säännöllisenäiin kuin ennenkin! Onko muilla vielä haaveissa jo pikkuveljeä/siskoa? :)
 
Viimeksi muokattu:
Titti. tsemppiä tohon ruokailuun...mä niin muistan ton vaiheen kun ruokaa ei menny ei sitten millään ja omat hermot oli riekaleina. Ite päätin sillon ihan ronskisti pitää parin päivän tauon kiinteiden antamisessa ja jatkaa taas vähän ajan päästä. Neiti joikin ne 2 päivää sitten pelkkää maitoa, kiinteitä en edes tuonut eteen. Kun olin taas ns järjissäni niin aloitettiin hedelmistä ja pikkuhiljaa maisteltiin muita ruokia. Aika heikkoa se oli tauonkin jälkeen mutta pikku hengähdys teki mulle hyvää +pelkäsin et ruokailuhetkestä tulee neidille kauhunhetki ja se nyt vielä olis puuttunu;)

Maddi: me oltiin just eilen 8kk neuvolassa ja jep lääkärineuvola se onkin. Siellä ne normi pituus paino yms, mutta ainakin meillä tsekattiin pinsettiote ja motorisia taitoja (patja lattialla ja leluja ja katsotaan liikkumista). Melko rentoa että jännittää ei tarvi + kaikki kehittyy omaan tahtiin:)
Me saatiin nyt vihdoin lähetettä fyssarille kun neiti on varvistanut jo kauan...oikea balleriinan alku ;) mielenkiinnolla odotan mitä neuvoja saadaan!
 
Meniski maito edes, kun kiinteet ei uppoo. Tuo poika ois siinä vaiheessa syömättä ja juomatta. Tänään taas muutama hörppy menny maitoa. Hohhoijjaa... Kyllä kaikki muu tosiaan tuonne suuhun löytää, paitsi ruoka :D Noh,ehkä vielä joku päivä. Tänään söi kyllä aamupuuron, lounaan ja välipalan unelma hyvin.

pikkusisarta minä kuumeilen, olen kuumeillut jo synnytyksestä asti. Mut mies ei vielä halua.. :stick:

Me oltiin 8kk neuvola lääkärissä 1.9 ja just noi katotaan mitä Neitoperho sanoi. Ja mua niiiiin ärsyttää se käynti, kun oli ulkomaalainen lääkäri, joka oannu ees suomee kunnolla. Argh!
 
paivih: toivottavasti sielläkin suunnalla rupeaa ruoka maistumaan pian, onneks noista hetkistä kun ruokaa menee paremmin saa kummasti voimia ja hyvää mieltä:)

Tsemppiä kakkosien hankintaan:)

Mulla taas ei oo minkäänlaista kuumetta. Koin vauva ajan välillä tosi raskaana, joten sen suhteen en halua toista ainakaan vähään aikaan. Katsoo sitten aikaisintaan parin vuoden päästä, ellei mieli muutu!?

Mikä siinä käynnissä oli kun jälkikäteen ärsyttää?
 
Viimeksi muokattu:
Se lääkäri oli sellainen hökelö ja puhui tosi epäselvää Suomea. Puhui myös paljon itsekseen hiljaa venäjäksi... Ja oli vähän töykeä. Oltii erialueen neuvolassa niin kysy töykeällä äänensävyllä "Miksi teillä tänne aika? Miksi ette omassa neuvolassa? Oletteko muuttanut?" Juu ei, vaan sillon ei oltu meidän neuvolaan tehty lääkärilistoja, kun kävimme 6kk neuvolassa. Muuten oikein pätevä lääkäri, mutta tuli vain sellainen "liukuhihna" työskentely olo hänestä.
 
No voi miten tylsän kuuloista! Mä odotan aina hyvillä mielin neuvolakäyntejä kun meidän nvlan tätsy on tosi mukava ja melko rento (kertoo myös henkilökohtaisia mielipiteitään ja ymmärtää että jokainen lapsi on yksilö eikä kaikki mahdu samaan muottiin). Hänen kanssaan on siis kiva ihan jutellakin:) jos meilläkin olisi liukuhihnamaista tulis itsellekin ärsytys! Toivottavasti ens kerralla oma neuvola yms parempi käynti!

Meidän neiti oppi eilen istumaan...nooh siitä sitten olikin suunta heti ylöspäin \o/
Yhdyn Maddiin, kieltämättä tympäisee kun järjen hiventä ei ole ja seisomaan pitäis päästä. Saa olla silmät selässä jatkuvasti:)
 
Joo todellakin lääkäri voi tahdittomilla töksäytyksillään pilata päivän vaikkei mitään syytä olisikaan! Meilläkin viimeksi alkoi moittia mua oikein kunnolla, kun jouduin lopettamaan imetyksen, kun vauva vaan puri ja puri eikä mistään suojista ollut mitään apua. Itselle tuli tosi paha mieli. Ihan kuin en itse olisihalunnut jatkaa imetystä mahdollisimman pitkälle :(

Meillä taitaa olla taas lisää hampaita tulossa. Yläkulmahampaiden kohdalla ikenet turvoksissa. Mutta ihme kyllä ei ainakaan vielä mitään kitinöitä niin kuin kaikkien edellisten hampaiden puhkeamisen yhteydessä.

Paivih kuinka paljon teillä menee maitoa/vrk? Meillä on nyt alkanut kiinteät maistumaan _hieman_ paremmin, mutta vastaavasti maitoa menee nyt vähemmän, semmoisen 500ml/vrk.

Vaihtelevasta syömisestä huolimatta poika näyttäisi kasvavan pituutta aika vauhdilla, en ole mitannut, mutta esim. bodeissa siirryttiin juuri tuon pituuden takia nyt kokoon 12kk, kun pojalla ikää 8,5 kk. Painoakin on tullut, mutta suhteessa vähemmän. Mutta me molemmat vanhemmatkin ollaan hoikkia niin eipä tuo varmaan miksikään palleroksi koskaan edes tule, vaikka mummu kovasti haluaisikin :whistle:
 
Mitähän meillä menis maitoa...Juomalla ehkä 100ml nokkamukista hörppimällä, ei suostu enää pullolle kui tooooodeelllaa väsyneenä illalla, jolloin puuron sijaa saattaa juoda 200ml. Mutta, jos aamulla ja illalla syö puuron korvikkeeseen tehtynä ja maito hörpyt ruuan kanssa, niin 400-450ml.
Sitten oon yrittäny välipalalla tyrkyttää noita soseita, missä on rahkaa. Mansikkapilvi yms.

Oon niin urpo, etten tiedä mistä muualta saisi kalsiumia? Toisaalta, jos siirtyisi jauheemaiseen korvikkeeseen niin si jauhetta voisi aina tunkea ruokiin.

Meillä ei nukuta enää kunnon päiväunia. Maksimissaan tunti kahdessa erässä. Ja koko hereilläolo aika muuten ollaan liikkeessä ja tutkitaan JOOOOKA paikka. :stick: Että ei juuri huilitaukoja tällä äidillä ole päivällä, varsinkin kun isi on töissä. :cool:
 
Eihän toi nyt niin hirveen vähältä kuulosta, Paivih! Hyvä, että edes tuon verran. Ja jos kasvua tulee niin ei kannata turhaan murehtia noita määriä. Minäkin paras rauhoittelija, kun itsekin koko ajan huolissani pojan huonosta syömisestä :D
Meilläkin menee joskus alle ja joskus yli tuon 500ml. Tämmöistäkö tämä nyt sitten on, tämä äitinä oleminen, ikuista huolissaan olemista?! ;)
 
No juuuhh, ehkä tuo maitomäärä riittää. Hienosti pikkumies kasvaa, kohta saa taas vaihtaa vaatekaappiinisommat vaatekoot. ;)

Hurjan nopeasti aika on mennyt, huomenna jätkällä tulee 9kk täyteen :( Ei oo enää pientä vauvaa, joka vaan syö ja nukkuu.

Minulla on tänään viimeinen päivä äitiyslomaa.. Kamalaa, jos pitäisi lähteä töihin :O
 
Ihana ku tänne on tullu juttua! :)

Meidän mukava vaihe oli ja meni, nyt on unohdettu potta, heräilty yöt hampaiden ja flunssien takia ja ja... :headwall:

Vissiin joillakin pelaa mainiosti potatus mut meillä ei. Tyttö alkaa pidättää kakkaa jos käytetään potalla :/ Osaa kyllä hyvin, suorastaan liiankin hyvin, kontrolloida paikkojaan ja alkuun sujuu hyvin mut sit jossain vaiheessa taas tulee stoppi. Jätettiin siis potta tauolle nyt useammaksi kuukaudeksi, katotaan sit myöhemmin uudestaan. Onpahan tää vaippailu itellekin helpompaa...

Välillä oon ollu aivan tööööt ku toinen herättää tunnin parin välein, hirveetä, onneks tällasta ei oo meillä juuri ollukaan. Nyt on alkanu flunssat ja hampaat vähä helpottaa ku viime yönä herättiin vain neljästi ja niistäki yhellä kertaa tyttö nukahti heti uudestaan - minä toki en :p Jotain edistystäkin tapahtunu, tyttö nukahtanu pari kertaa unille (päikkäri- ja yöunille) ilman tissiä, jee! :) Mä en haluu unikouluttaa huudattamalla ni toi on tosi jees ku tarkoitus kuitenki olis päästä joskus yhtenäisempiin öihin.

Me siirryttiin yllättäen syömään neljästi päivässä. Määrät kasvoi mut samalla alkoi näyttää et yks ateria jää pois. Passaa mulle, ei me aikuisetkaan viidesti syödä. Titti, mua kiinnostaa toi Välimeren ruokakulttuuri, haluutko kertoo tarkemmin mitä se vauvojen kohdalla siellä tarkottaa? Mä ja mun mies ollaan vähän kallellaan sentyyppiseen ruokavalioon itekin.

8 kk neuvolassa käyty. Ei siel kyl katottu paljo mitään, tuumasivat et näköjään liikkuu :p Pituus oli vähän alta 74 cm, huisin pitkä tyttö!

Meillä osataan pinsettiote, neuvolassa sitä ei kyl katottu eikä kysytty... En muuten tietäs ees mut tajusin et tyttö osaa ite kääntää sivua ku katellaan kuvakirjoja, tykkää aivan hirveästi niistä. Tuotaki tähdellisempiä taitoja on opittu, nyt alettu kunnolla jokeltaa (väyväyväyväy!) ja mikä lutusinta, tyttö pussaa takaisin ku ite pusutan poskelle :D :heart: Tyyli tosin on "oma pyyhe mukaan".
 
No niin, nyt ollaan täälläkin nuhakuumeessa. Pari viimeyönä onkin mennyt heräilemällä puolen tunnin välein, kun poika ei saa nukuttua tukkoisen nenän vuoksi. Jostain ihmeestä sitä vaan löytää voimia kuitenkin päivällä, että saa työt ja kotiaskareet hoidettua. Niin, mä siis olen palannut työelämään, vaikkakin hyvin leppoisissa tunnelmissa, sillä pystyn tekemään töitä kotoa käsin omaan tahtiini tammikuulle asti :)

Maddi, täälläkin suositaan tuota neljän aterian päivärytmiä: päivän ensimmäinen ja viimeinen ateria on maitoa ja siinä välissä on kaksi kiinteää ateriaa. Näin siin mennään ainakin tuonne 10 kk:n ikään asti. Ruokavalio koostuu pitkälle tuoreista (luomu) kasviksista, joista hyödynnetään sekä keittämisestä tuleva liemi, että itse kasvikset. Tuo liemi toimii pohjana maissi- ja moniviljapuurolle tai vaihtoehtoisesti aivan pienirakenteisen pastan keittämiseen. Kasvikset taas annetaan soseena. Jokaisen aterian yhteydessä raastettua tuoretta hedelmää (omenaa, päärynää, banaania). Pienikokoista kalaa höyrytettynä 2-3 krt/vko. Kasvisten ohella käytetään paljon esim. linssipapuja (pieninä määrinä vielä näin aluksi!), tavallisia vihreitä papuja, pinaattia jne. Luonnon jogurttia (täysirasvaista, luomu), jonne raastettua hedelmää jne. Kaikkia valmiita sokeroituja jogurtteja ja
puuroja vältetään. Ruokiin lisätään aina kylmäpuristettua neitsytoliiviöljyä.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä