Tammikuun tähtöset 2014

Heipparallaa kaikille!

Aika herkulta kuullostaa tuo ruokavalio tuolla etelämmässä :) Oliko niin, että maitoa ei anneta muulloin kuin 2x päivässä, vaiko niin että silloin ei anneta kiinteitä, maitoa kyllä muulloinkin päivän mittaan?
Mäkin olen suosinut tuota kana/kalkkuna linjaa (toki muutaman kerran tehnyt ruoat naudasta tai sian lihastakin). Viimeksi tuli tehtyä niin herkullista ruokaa että olisi kelvannut itsellekin...uunissa paahdoin kalkkunaa, paprikaa, bataattia, sipulia, kesäkurpitsaa ja perunaa. Noh, neiti ei niin välitä, on näemmä enemmän mieltynyt mietoihin makuihin (mitä vähemmän eri ruokia ruoassa sitä paremmin uppoaa).

Me oltiin nyt sitten siellä etelässä :) reissu meni niin hienosti, erityisesti lennot! Mä stressasin ihan liikaa, mutta neiti nukkui nousut ja laskut ja viihdyttämällä pärjäsi hienosti muutaman hereillä olo tunnin yläilmoissa :) Herkkänä tyttönä muutoksille yöt meni vähän niin ja näin...jos totta puhutaan niin nukuttu ei loman aikana kyllä ollenkaan (etu ylähampaat puhkesivat ja oli kipeät) ja kaiken kukkuraksi vieras sänky niin avot - herätyksiä vähintään 6kpl yön aikana. Heti ensimmäinen yö takaisin kotona, niin yhden herätyksen taktiikalla mentiin (eli home sweet home)!
Ehdottomasti suosittelen matkustamista pienenkin kanssa (siis jos kiinnostusta), sen verran neiti nautti lämmöstä ja uimisesta :) Reissu teki mulle myös niin hyvää! Kotona kaikki on paljon helpompaa ja lähtö täältä neljän seinän sisältä on välillä vaikeaa, mutta loman jälkeen sain kyllä sellaisen spurtin että nyt lähden rennommin ihmisten ilmoille ;)

Ennen lomaa käytiin 8kk nvla käynnillä, jossa tuli puheeksi taas neidin varvistus. Saatiin sitten lähete fyssarille, jossa käytiin parisen viikkoa sitten. Sieltä tuli mukaan sellaiset tukikengät, joita on nyt sitten tarkoitus pitää päivittäin 6tunnin ajan kk verran. Neiti ei tykkää niistä ollenkaan sillä liikkuminen on vaikeaa (aina jalka jossain jumissa kun kengillä liikkuminen on kankeaa). Harmittaa toisen puolesta kun kovin kiukkuinen on kengät jalassaan, mutta pakko pitää sillä niiden teho on kuulemma tutkitusti hyvä ja nopea!

Nykyään meillä liikutaan ja kovaa. Ryömimisestä mentiin istuma-asentoon ja nyt ollaan kontattu noin viikon verran. Ja tietty se tylsin JA VAARALLISIN ylös pyrkiminen:headwall: Kengät jalassa liikkuminen hidastuu ja toisinaan pelkään taantumaa, mutta onneksi päivässä on enemmän kuin 6 tuntia jolloin neiti saa olla ilman kenkiään :)

Otatteko muut käyttöön äitiyspakkauksen toppapuvun talveksi? Meillä taitaa olla edessä toppapuvun osto, kun tällä hetkellä käytössä 74 koon vaatteet (joista osa on vielä isoja). Meidän neiti hukkuu siihen äitiyspakkauksen pukuun ja jos/kun opitaan kävelemään niin eihän liikkumisesta tule mitään :/
Ajattelin satsata kunnon pukuun, jos ulkona ollaan niin suurin osa ajasta varmaan 'istuskellaan' niin puvun täytyy olla kestävä ja lämmin. Päiväkotiajoilta muistin mukaan Ticketin vaatteet oli erityisen hyviä.
 
Van meillä se äitiyspakkauksen puku on talvella liian pieni ku kokkeilin tuossa joku aika sitten sitä pojan päälle, niin oli aika passeli. Ja pakkasiin on vielä aikaa... Niin eipä varmaan tuu käyttöön se ollenkaan. Oon ostanu jo toisen 80cm puvun talveksi. Voipi olla et joutuu ostaa kesken talven vielä toisen, isomman puvun. Meijän pojalla on niin pitkä selkä, et niska-haara osa jää pieneksi. Muutenki sisävaatteissa alkaa 74cm olla pieniä jo.
 
Titti, kiitti! Mielenkiintoista. En tosin ymmärrä miten vauvat pärjää neljällä aterialla päivässä... Kai vettä sit annetaan lisäks?

Eipä oo vieläkään nukuttu pitkää pätkää, flunssat (viime yönäkin piti pikkuniistäjällä puhdistella) ja hampaat ja allergiat (testasin lehmänmaidon ja soijan ---> ehän ne passaa) valvottaa tyttöä. Ja seisomaan opettelu :D Silmät kiinni unen rajamailla vääntää ittensä kontalleen ja yrittää napata meidän sängyn kyljessä olevan pinnasängyn laidasta kiinni ja nousta ylös keskellä yötä... Arvon neiti nukkuu meidän vieressä melkein koko yön näiden sairastelujen ja tiheiden heräilyjen takia. Lutusta :heart: Aiotaan yrittää siirtää vakituisesti omaan sänkyyn viimeistään vuoden iässä.

Oon mielelläni kotona ton tytön kans mut nyt oon huomannu et se on välttämätöntä jos haluan että sille kehittyy hyvä turvallisuuden tunne ja kiintymyssuhde minuun...! Tyttö on alkanu pelkäämään uusia ääniä varsinki, muiden lasten kovat äänet pelottaa hirveesti. Aikuisia yhä vierastaa ja on eroahdistusta äidistä, kotonaki konttaa mun perään jos lähen eri huoneeseen. Näkee niin selvästi että ei olis ollenkaan sopiva aika laittaa mihinkään muualle hoitoon... Aika monilla on sama et just kun vanhempainvapaat päättyy on ihan tosi huono aika aloittaa päivähoito. Tulee itelle hyvä mieli ku tajuaa tekevänsä tärkeää työtä! :) Me muuten hoidetaan tyttöä kotona ainaki viel ens kesän yli, paremmin ja mieluummin hoidetaan tyttöä näin :heart: Miten te muut koette olevan teidän perheelle parasta?

Täälläki äp-talvivaatteet on auttamatta liian pieniä... Villahaalari ja vanuhaalari ehti olla pari viikkoa käytössä, eivät mahu enää vaikka miten venytän (pukua, en tyttöä :LOL: ). Toppahaalari menee mut ei kauan, nytkään ei taho enää mennä kädet hihoihin ja lahkeet nousee ylös. Meillä on kans isompi haalari kaapissa odottamassa. Joissain sisävaatteissakin on jääny 74 pieneksi, jotkut 80 on kyllä vielä ihan isoja. Molemmat koot vielä käytössä. Meidän tyttöhän oli 8 kk neuvolassa sen lähes 74 cm joten arvasinkin että äp-vaatteet jää nyt vähälle käytölle :( Minkäkokoisia teillä oltiin 8 kk neuvolassa?
 
Viimeksi muokattu:
Minä oon kotona pikkumiehen kanssa niin pitkään kuin rahatilanne antaa periksi ja miehellä riittää töitä. Eli hyvällä tuurilla sen kolme vuotta plus jos tässä sitä toista nyyttiä alkaa suunnitella, niin sitten pitempään. Jos mies joutuu lomautukseen niin sitten minä lähden töihin ja mies saa olla pojun kans kotona. Me kuitenkin liikutaan ja touhutaan aika paljon kaikkea ja käydään muiden vauvakavereiden luona kylässä, niin ei ole ongelmaa etteikö saisi kanssa käymistä muiden lasten kanssa. Vaikka, eipä vielä kauheana ole tarvetta, muuta kuin omalle mielenterveydelle nähä muitakin naamoja kuin mies ja poju :LOL: Ei todella oo ikävä töihin.

8kk neuvolassa meillä oltiin 72,2cm ja 8825g. 6.11 on sitten 10 kk neuvola. Onko teillä muilla vielä tuo 10kk neuvola, vai onko säästöt puraisseet sen pois, että on vasta sitten 1v neuvola? Jännä mennä 10kk neuvolaan, kun oma täti ollaan nähnty viimeksi 5kk neuvolassa :O
 
Meillä tosiaan hukutaan siihen äp pukuun, joten uusi hankittiin:) mitat oli 8kk nvlassa 71cm ja n. 7400g. Meillä on ens viikolla tiedossa '9' kk nvla ihan vaan painon takia ja sit tietty tuon varvistuksen vuoksi myös. Me ollaan käyty kerran kk heti alusta lähtien, pidän ihan hyvänä asiana, ja kiva tietty muutenkin käydä juttusilla kun nvlan tätsy on niin mukava:)

Mites teidän muiden päivärytmit menee? Meillä menossa jokin muutosvaihe mm nukkumisen/valvomisen suhteen.
Päivärytmi tätä luokkaa
7.30 viim ylös
8 puuro ja maito
Leikkiä
n. Klo 11 nukahtaa ekoille päikkäreille :eek: (jolloin ruokailu jää)
12 herää syödään ja juodaan
Leikkiä/ulkoilua
n klo 14-15 syödään ja nukutaan n 1 1/2t
17 iltaruoka
19 kylpy/iltatoimet
20nukkumassa
2-5 välillä syöttö.

Ollaankohan jättämässä aamun päikyt pois vai mikä juttu tää on kun jaksaa yhtäkkiä olla hereillä niinkin monta tuntia?
 
Vauvat on kyllä ihan alusta asti omanlaisiaan... :) Kasvavat ja kehittyvät omalla tavallaan. Meillä on 10 kk neuvola sitte joskus marraskuun lopulla ja hyvä niin, kiva tietää mitat. Muuten vain tykkään seurata kasvua ja sit pidän vauvakirjaa tytölle ja siihenkin on kiva saada täytettyä kasvukäyrää :)

Meillä on rytmit jotain tällaista normipäivänä:

7-8: herätys, imetys ja leikkimään aamupuuroa odotellessa
8: aamupuuro, muut aamutoimet ja sitte leikkiä ja touhua
12: lounas jota on edeltäneet ajankohdaltaan tarkemmin määrittelemättömät päikkärit ja imetys
16: iltaruoka jota on edeltäneet ajankohdaltaan tarkemmin määrittelemättömät päikkärit ja imetys 1-2 x, touhuilua
19: iltapuuro ja muut iltatoimet
20-21: yöunille imetyksen jälkeen
yötankkauksia useampia (nukkuu vieressä niin en niin muista useinkaan kuinka monta ja milloin)

Meillä yöunet on aika vakituiseen 11 h usealla välitankkauksella, joiden jälkeen kai nukahtaa heti kun ei mua valvota ainakaan, enempi välillä vaikeuksia nukuttaa ittensä uudestaan. Päikkäreitä on viime aikoina välillä nukkunu parikin tuntia, nukkuu aina mun vieressä :heart: Joskus menee myös parilla lyhyillä päikkäreillä. Ne kyllä vähän tympäsee itteä ku tykkäisin itekin pötkötellä hetken...

Huoh kun uusia taitoja tulee nopsaan, tää mikään vauva oo :D Taputtaa, vilkuttaa, ymmärtää kamalasti puhetta (kaikki aivopierut on saanu siivota omasta puheestaan ja muutenki miettiä minkälaista asennetta lapselleen opettaa), nousee koko ajan ylös, kävelee tukea pitkin metrejä yhteen pötköön ja nyt uusimpana seisoo ilman tukea mut höpsö haluaa heti nostaa kädet ylös ilmaan pään ylle ja siitä sit menee tasapaino :LOL:

Jonnekin lähteminen on lähes maratooooooniin verrattava Operaatio pukeutumisen takia :headwall: :D
 
Täytyy tulla kertomaan kuulumisia kun muuten täällä on niiiiin hiljaista.

Mikä lie muistinmenetys ollut...kaivoin äp toppapuvun viime viikolla esiin ja huomasin koon, ei se sitten ollutkaan 86 vaan 68-74!! Voi jee, eli siis just passeli tällä hetkellä :) No, tulipahan kuitenkin ostettua puku, joka on sopiva pidemmän aikaa (tod näk menee päälle ensi talvenakin). Ajattelin että nyt kun useampi puku niin toinen on pihalla remuamiseen ja toista sitten pidetään vähän ns. parempana pukuna. Neiti ei kuitenkaan ollut kovin innoissaan kun laitoin maahan möyryämään...liikkuminen ei kiinnostanut pätkääkään :) ulkoiltiin sitten turvallisesti vaunuissa :p

Meillä rytmi vakiintui onneksi pikaisesti. Aamun päikyt jäi tosiaan pois kokonaan, nyt leikitään aamupäivä ja lounaan jälkeen nukkumaan. Unet vaihtelee 1 1/2- 3 tuntiin. Aivan luksusta :) Yötkin menee niin mukavasti kun herää kerran vasta joskus 4-6.30 välillä ja nukkuu 8. Kuinka Maddi jakselet öiden jälkeen, jos teillä syödään useamman kerran? Mä huomasin olevani tänään ihan väsy kun neiti heräsi yöllä 'jo' 4.30, 6.30 sijaan.

Vieläkö Maddi käyt koulussa, vai oletko kotona? Mä olen ilmoittanut töihin olevani ainakin vuoden 2015 loppuun asti kotona, ei jotenkin kyllä hotsita mennä edes takaisin. Tähän kotona olemiseen ja neidin kanssa touhuamiseen on vaan niin tottunut...ja viihdyn myös tosi hyvin!

Pari hammasta taitaa tehdä tulojaan kun sen verran vaikeeta toi neidin syöminen. Mulla menee hermo melkein heti kun neidin suu on niin supussa että sinnehän ei mitään tungeta...onneks miehellä on lehmän hermot niin saa hoitaa noi syöttämiset aina kun pystyy. Ollaan kaikki näin tyytyväisiä :)
 
Hiljaista ollu... :O Eipä oo itekään näköjään tullu kirjoiteltua... Harmi!

Neitoperho87, mä olin kesällä miehen ollessa lomalla vain hetken sorvin ääressä, ens keväällä teen muutamassa kuukaudessa loput opinnot pakettiin miehen hoitaessa tyttöä. Muutoin olen ite tytön kanssa ens syksyyn. Sit ehkä mies jää taas kotia koti-isukiksi, kuulemma haluis :heart: En halua laittaa tyttöä hoitoon pienenä, eihän se sitä ymmärtäis vaan kokis hylkäämisenä ja miten pärjäis muutenkaan hoidossa niin en halua riskeerata hyvää psyykkistä kehitystä ennen ku ikää on turvallisempi määrä mittarissa. Eläkeikäkin mokoma nousee vaan niin mielellään lyhennän uraani nyt tästä päästä :D

Mitäs uutta kaikille kuuluu? Tänne ei nyt mitään valtaisan ihmeellistä... Tyttö töpöttää taaperokärryllään ja saattaa seistä ilman tukea paikoillaan. Hirmusen aktiivinen pikku tutkija, kaikki nurkat haluis koluta. Kotona. Muualla ujostellaan ja haetaan äitin kainalosta turvaa :heart: On muutenki äitin perään... Välillä jopa sanoo jotain etäisesti äitiä muistuttavaa. Osaa myös sanoa nam-nam, hau ja iiii (isi saa tyytyä tähän) :D Jaksaa selailla ja katella kirjoja kauan, viihtyy niiden parissa sekä äitin kanssa että hetken yksinkin nyt ku on oppinu ite kääntää sivuja... Äitiinsä tullu lukutoukka :) Tykkää sormiruokailla, aivan haltioituneena pyydystää mm. riisiä pöydältä ja hymyilee liikuttavasti jos saa parsakaalin kukan käteensä :D Kumma kyllä tykkää myös happamasta, mutustaa puolukoita siltään ja suostu jopa ottamaan sitruunamehuun kastetun vanupuikon suuhun ja mutustaa sitä (sammakseksi epäilemäni vaivan hoito menossa) :O Tuossa on kyllä isäänsä tullu, mulle ei tollaset uppoa sitte yhtään. Muutama uus ja kiva vauva- ja äitikaverikin on löytyny ja sekös meitä ilahduttaa :)

Yöunetkin on parantunu... Usein menty nyt muutamalla yöherätyksellä joilla nukahtaa viereen tissille ja tykkää nukkua sit siinä mun vieressä tankkauksen jälkeen :heart: Jos jaksan, nostan välillä omaan sänkyynsä. Yöunille nukutettuani aina. Mikä auttoi parempiin uniin, en tiiä. Uus hammaskin on tulossa taas, huoh... Ei tosin näy tai tunnu mitään mut taas alkoi kuola valua ja ihan kaikkea pitää pureskella koko ajan. Jospa se siitä. Nyt on kolme yötä putkeen menty ilman niistämisiäkin!!

10 kk neuvola kuun lopulla. Kasvanu on ainaki pituutta, koko 74 on muisto vain tässä vaiheessa. Housut on kyllä masusta aika löysiä ja paino vähän äitiä huolettaakin... :( Hoikkeli mikä hoikkeli toisaalta, eikä me vanhuksetkaan pyöreitä olla joten turha kai enempi tuota miettiä.
 
Meillä oli 10kk neuvola jo 6.11. En näköjään ole tänne kirjoittanutkan siitä. Pojun mitat oli 9230g ja 74.5cm. Kasvaa hyvin ja muutenkin iloinen pikkumies. Ruoka ja uni maittaa. Yöt menee nyt vakiona 20.30-08.30. Touhuilee päivät hirveesti ja nukkuu kahdet 30-45min unet. Joten ei tässä paljoo päivällä hengähdetä. :D

Kotona oon pojun kans niin pitkään kun rahatilanne sallii. Kuinka moni on palannut jo työelämään?miten on lähtenyt arki sujumaan?

Meillä myös kuola valuu taas aivan norona, hampaita on kyllä neljä ylhäällä sekä alhaalla. Kahdeksan siis yhteensä. Ja lisää vissiin pukkaa :)

Tytyy skarpata tännekkin kirjoittelussa, päivittäin olen käynyt katsomassa onko uusia juttuja, mutta eipä ole itsekseen kehdannut jutella :D
 
Mitäs teidän pallerot muuten syö nykyään ja missä muodossa? Meillä tosiaan sormiruokaillaan jotain helppoja ja ollaan siirrytty muutenki karkeampaan linjaan. Puuro ennenkin meni tavallisilla hiutaleilla, nyt oon laittanu pakastimesta marjoja sekaan ja vähän muusannu niitä sinne ja hyvin uppoaa. Riisi soseen seassa menee myös ongelmitta. Tytön ruokahalu ylipäätään on onneks edelleen hyvä. Haluis vain itse syödä ja se vähän hankaloittaa ku opettelu estää syömisen... Tissin tarve alkanu hiukan vähentyä, muutama kerta jääny pois. Tankkaa kerralla paremmin :)

Tyttö nousee nyt ilman tukeaki seisomaan ja pysyy seisaallaankin siis ilman tukea mut ei kyl vielä kävele. Ehkä kerran yritti ottaa askelta mut horjahti heti. Tuen kans kävelee, samoin jos joku jaksaa pitää kädestä kii :) Konttaa ku haluaa johki. Äitin perässä kulukee :heart:

Arki on semmosta tasaista ja mukavaa, mielelläni oon äiti ja kotiäiti. Aina vain lykkääntyy se milloin tyttö menee päivähoitoon :D Lisäks ollaan puheltu Pikku Kakkosesta... Mielellään meistä olis esikoinen edes kahen vanha ku toinen syntyis mut kun tykättäs hoitaa jälkikasvu ite kotona aateltiin et jos tässä ens vuonna alettais jo puuhaamaan yritystä :) Mulla ei ole vielä kuukautisetkaan alkanu joten saa nähä milloin Pikku Kakkosen aika sit lopulta on.
 
Meillä vaihtelee syöminen-selvästi liittyy hampaisiin. Kun ikeniä ei kolota niin ruokahalu on hyvä. Karkeasti vois sanoa et n 1,5-2 dl menee sosetta/puuroa/ateria ja maidot päälle. Meilläkin ollaan ruvettu antamaan karkeampaa ruokaa, mutta tökkii jos se on kuitenkin sosemuodossa,sormiruokaillen potut yms menee niin että napa paukkuu;) oletteko muut antaneet lapsosten maistella kaikkea mitä itsekkin syötte? Meidän neitiä kiinnostaa ihan hirveästi mitä äippä ja iskä suuhun tunkee ja käsi ojossa haluaa itsekin maistaa:) olenkin sitten antanut maistella ja kovin tuntuu tykkäävän:) en raaski olla antamattakaan kun kohtahan sitä pitäis koko poppoon syödä samoja ruokia ja kun kerta kiinnostus on kova:)

Vuorokausi rytmi on edelleen sama.

Meillä liikutaan kontaten,suurin osa ajasta kuitenkin seisaaltaan. Pari kertaa seisonut ilman tukea huomaamattaan,mutta tapansa mukaan seisoo ja kävelee vasta sitten kun hallitsee kyseisen taidon. Mitä myöhemmin sitä parempi tämän äidin mielestä!

Ainoa hetki päivässä jolloin saa rauhassa jotain aikaiseksi on päikkärihetki, muu aika meneekin sitten leikkien ja touhuten ja yrittäen ylläpitää kodin siisteyttä neiti jalassa roikkuen ;)
 
Ai niin...kotona ollaan niin pitkään kun vaan rahatilanne sallii! Oon käynyt työpaikalla (päiväkoti) vierailemassa neidin kanssa ja ei ole kyllä kiirettä takaisin, haikein fiiliksin jättäisin näin pienen pienten ryhmään kun itse työskentelen isompien kanssa.
 
Oli ihan pakko tulla kirjoittamaan kun tänään tuli vastaan ei niin kiva juttu!

Mulla on tapana käyttää pilttipurkkeja itsetehdyn vauvanruoan säilytyksessä...välillä ruoka on jääkaapissa välillä taas pakkasessa josta otan sulamaan huoneen lämpöön. Tänään otin aamusta yhden purkin sulamaan keittiön pöydälle ja kun muutaman tunnin päästä nostin sen siitä ylös jäi lasinen purkin pohja pöydälle :eek:
Ruoka ja purkki menivät roskiin! Ikinä ei oo aikaisemmin käyny niin, en edes osannut ajatella et vois käydä?!
Tiedän et moni muukin äiti säilyttää ja pakastaa ruoat lasipurkeissa niin ihan vaan wink wink!
 
Neitoperho87, meillä on menny kans pari lasipurkkia rikki - yhen rikoin lusikalla jääkönttiä hakatessani ja kaks hajos kun tuli laitettua purkki liian kuumaan veteen sulamaan. Hyvin on muuten toiminu, helppo käyttää, pestä koneessa ja lämmittää ja syöttää samasta purkista joten käytetään kyllä noita edelleen vaikka purkin hajoaminen aina aika paska ylläri onkin :D

Käytettiin toi pallero taas pitkästä aikaa osteopaatilla ja se korjas monta vaivaa - nyt täällä nukutaan, syödään (välillä vetää aivan älyttömiä annoksia), kakataan ja liikutaan hirmusen paljon paremmin ku ennen käyntiä! :O Harmittaa ku ei aiemmin tajuttu käydä :headwall: Pahasti oli lantio tytöllä jumissa ja kuulemma sen alueen hermoston jumi aiheuttaa just unihäiriöitä, ummetusta ym. Nykyään kakka tulee niin etten huomaakaan muuta ku hajusta :p ja yöt menee noin klo 20-21 alkaen aamuyöhön asti ilman syöttämisiä. Imetyskerrat muutenki täsmentyneet aterioille, ihanan vapauttavaa kun ei tarvi niin usein imettää eikä varsinkaan olla unituttina enää tuonikäiselle :)

Mitäs muuta... taaperokärryä käännellessä menee aika, samoin palikkatorneja pinotessa ja kirjoja lukiessa, noista meidän tyttö tykkää. Söpösti tohkeissaan viipottaa tolla kärryllä mun perässä :) :heart: Kovasti oottelen ensi askelia (no muutaman ottanu mut ei kävele sen enempää ite vielä), tuo kun on jo ajat sitte oppinu seisomaan tuen kanssa ja ilman mut vielä menee konttausloikalla etiäpäin. En pelkää opettelua ku tyttö oppi istumaan ja sitte pyllähtämään tosi piakkoin sen jälkeen eikä oo kaatuillu sen jälkeen selälleen ollenkaan. Ja loukkaahan lapset itseään kuitenkin aina joskus vaik miten varois, turha kai liikaa ressata vaan varoa minkä järkevästi pystyy ja siinä se. Hermoja! :)
 
Viimeksi muokattu:
On jääny tänne kirjoitteleminen vähemmälle. Mutta tuon taaperon perässä saa olla koko ajan. Meillä kiipeillään sohvalle heti kun silmä välttää.
Haikeaa, kohta meillä on vuosikkaat vauvat. Hirveän nopeasti menee aika.
Meillä on totaallinen juomalakko. Ei juo mistään mitään. Karmee raivoominen, kun vie juotavaa naaman eteen. Ehkä tämä joskus tästä.

kirjoitelkaahan muutkin kuulumisia, taas mentävä.
 
paivih, kiva kuulla kuulumisia :) Vieläkö teidän pallero nukkuu kellon ympäri?! En kyllä ole moisesta ennen kuullu, ainakin vielä tässä vaiheessa aika luksusta vanhemmille verrattuna moneen muuhun! :)

Meillä onneksi edelleen on yöt olleet yhtenäisempiä kuin aiemmin. Yötissi korkeintaan kerran yössä, unet noin klo 20-21 alkaen ja herätys klo 7-8 - päikkärit pari tuntia yhteensä. Välillä pientä kitinää mut taputtelulla saa taas unen päästä kiinni. Nautin niin kovasti nyt kun saan itekin levätä enemmän :)

Imetykseen olen yllättäen vähän väsynyt, olen koettanut tarjota tytölle muita nesteitä ku rintamaitoa jotta tyttö ei olisi enää äidistä riippuvainen (välillä kirjaimellisesti :p ), huonosti kelpaa. Tätä nykyä imetyksiä 5 per päivä. Ihan ok aiempaan verrattuna ja jospa ne nuokin vähitellen korvautuvat muunlaisella tankkaamisella...

Ruokaa tyttö syö aivan poskettomia määriä eikä sitten olekaan ihme että masu pömpöttää ja vatsa toimii 3-4 kertaa päivässä :LOL: Jokin massakausi menossa... Onneksi tyttö hyvin sujuvasti itse siirtyi tankkaamaan enemmän ruokapöydässä kuin rinnalla kun yötissittelystä päästiin. Ruokaa saa joka tapauksessa varata kunnolla. Lemppari on nykyään puolukat (muutenkin kaikki mitä voi syödä itse) joita syö monta kourallista päivässä. Maissinaksuja ja Talk-muruja syö myös hirveän mielellään edelleen, samoin jauhelihaa ja lohta popsii nassuun iloisesti :)

Tyttö menee yhä kontaten pääsääntöisesti mutta kävelee mieluusti ja reipasta tahtia tuen kanssa ja ottaa välillä itsekin ilman tukea askelia (olen nähnyt maksimissaan viisi askelta yhteen pötköön). Vähitellen... Tuskin sentään kävelee joulupukkia vastaan, ihan jo sen vuoksi että elää nyt jotakin pelkäämis- ja vierastamiskautta. Imuri, tehosekoitin, kirjekuoren avaus, muut lapset ym. saavat aikaan niin pelottavia ääniä että tulee itku ja räikeä tiskirätti on niin kammottava tapaus että tyttö ei katso sitä päinkään. Äitin perässä kuljetaan ihan koko ajan... Eipä siinä, turvallisuuden tunne kehittyköön minun puolestani hyväksi, joudan onneksi olemaan turvana nyt kun toinen sitä noin kovasti tarvii. Lutunen :heart:

Aivan järjetön (kirjaimellisesti) vauvakuume :headwall: :)
 
Maddi, kyllä meillä nukutaan kellon ympäri, välillä jopa yli. ;) Viime viikolla jäi parina päivänä toiset päikkärit väliin niin sammahti jo 19.30 täysin uneen ja aamulla 9.45 ylös :) Toki joinain öinä saattaa joutua käymään huoneessa laittamassa mobilen päälle ja tutin suuhun. Mutta pääsääntöisesti yöunet on 20(21)-08.30(09.30)

Meillä ruoka maistuu myös todella hyvin ja siihen olemme laittaneet nestettä reippaasti.

Meillä myös nuo samat äänet muummuassa ,saa itkun aikaiseksi. Raaasut <3

Täällä kans vauvakuume... Jospa tuo mieskin alkaa pikkuhiljaa lämmetä ajatukselle (I wish)
 
Niin ja meillä myös kävellään tuen kanssa hirveää kyytiä. Ei uskalla vielä mussukka ottaa askelia ilman tukea. Ujopiimä.<3 on se vaan niin rakas. Ujostelee joitqin ihmisiä, ja silloin pitää päästä äitin syliin ja painqa pää rinnalme. Tai toki isikin kelpaa, mikäli sattuu olemaan paikalla :)

Onko teillä Maddi suunnitteilla sitten pikkunyyttiä?
 
paivih, nooh miten sen nyt muotoilis... :LOL: Ehkäisy tarkoittaisi sitä että mies käyttäisi kondomia jota inhoaa eli ei käytetä vieläkään mitään ehkäisyä. Olen kyllä maininnut ukolle raskauden mahdollisuudesta vaikkei mun kuukautiskierto olekaan käynnistyny mut koska pikku kakkonen on molemmille tervetullu vaikkei kiirettä ookaan niin eihän tuo mitään käytä, taitaa vain nauttia pienestä yllätysmomentin riskistä kun muuten on niin suunnitelmallinen :D Saapa nähä, imetyshän saattaa tehä että kestää kauankin. Ja meneehän raskaaksi tulemiseen muutoinkin joskus paaaaaaljon aikaa. Odottamisen odotuskin on aika ihanaa :heart:

Kamalaa kun tytöllä vain pahenee tuo pelkääminen, nyt ei voi enää verenpainemittariakaan ottaa esille. Eikä tyttö suostunu väsyneenä miehen syliinkään ku toinen tuli töistä, tuli vain kauhia parku - tytölle siis :O Eipä oo ennen käyny noin. Onneks meni sit isin vierastaminen ohi.

paivih, miten teillä muuten riittää vaippa noin pitkän aikaa? Mikä vaippa? Meidän tytölle on usein pakko vaihtaa yöllä vaippakin kun se on ihan pullerona... Viime yönäkin vaihdoin ja olin kiitollinen aamulla kun silloinkin oli vaippa eestä taakse täynnä sekä pissaa että kakkaa :D Olis kyllä tullu ne puurot (kakka siis todellakin on aivan puuromaista) ohi vaipan jos en olis yöllä tytön herätettyä laittanu uutta... Jäätävä massakausi kaikin puolin menossa, viimeks oon näin usein pessy tytön pyllyä täysimetysvaiheessa... Jospa tää olis jokin vaihe?
 
Viimeksi muokattu:
Käytiin muutama viikko sitten 10kk neuvolassa. Paino oli just yli 8kg (8090g) ja pituus muistin mukaan jotain 74. Neidin kasvu siis edelleen hidasta mutta varmaa:)
Tarjottiinko teille muille influenssa rokotetta? neidin pikkuserkulle oli annettu (ikää 7kk) ja samalla tarjottu vanhemmillekin,meille kuitenkaan ei samainen tätsy edes maininnut?! En tiedä olisinko edes ottanut, ollaan säästytty kaikilta pöpöiltä tähän mennessä \o/

Ruokaa menee hyvin tällä hetkellä (edelleen vaihtelee hirveästi) ja maitoa/vettä menee hyvin myös! Käytiin suuhygienistillä ja kehoitti antamaan pienille vauvoille vettä että tottuvat pienestä pitäen sen makuun. Mä olen juottanut vettä jo jonkin aikaa mutta nyt sitten lisättiin veden tarjoamista ja halusti neiti juokin nokkamukista...on vielä niin ylpeä osaamisestaan :)
Maha on ollut neidillä löysällä jo 2 1/2 vkoa, olin jo nvlaan yhteydessä että pitäiskö olla huolissaan, mutta ilm ei kuitenkaan. Voi kuulemma olla jokin vaihe suolistossa?! Itse epäilen kuitenkin jotain allergiaa/herkkyyttä?!

Niin ja tuosta ruokailusta: päivisin syödään omatekemää/kaupan sosetta ja illalla melkein aina sormiruokaillaan.

Woop woop meillä nukutaan yön yli!!! Tapahtui itsessään eikä tarvittu unikouluja tms. 20-7.30-8 yöunet ja nyt enää yhdet päikkärit 1 1/2-3 tuntia.

Kauhea puheripuli tuolla meidän neidillä, välillä ihan selkeästi laulaa ja toisinaan 'juttelee' ja vielä kovaan ääneen! Omaa tahtoakin riittää ihan kivasti, mutta romaanin pelossa niistä enemmän toisella kertaa:)
 
Maddi, sitähän ei tiedä tosiaan, sattuuko "vahinko" ens kuussa vai puolen vuoden päästä. ;) Minä käytän itse noita minipillereitä, mutta ny on alkanu aivan järkyttävät päänsäryt. 8.1 on palleron neuvola, niin siellä sitten kysyä asiasta... Oon miehelle jo sanonutkin, että sais se alkaa huolehtia ehkäisystä.

Meillä käytetään Lidlin Toujourseja, 4 koon housu- ja teippivaippoja. Ne on ainoat vaipat, jotka on pitänyt noin kauan. Vaikka se vaippa on aivan täynnä, niin ikinä ei oo päästäny petiä märäksi. Pampersit fuskas ja liberosta tuli vasta vaippaihottumaa. Muumitkin testattiin, mutta päivällä.Saatiin postissa kaks näytevaippaa, mutta niissä on joku ihmeellinen haju mun nokkaan. :D Koko sen vaipan ajan nuuskin, onko ipanalla kakka housussa. :D

Neitoperho, kiva kuulla teistäkin. Meille ei tarjottu, enkä ottaisikaan. En oo itelle ottanu sitä ikinä, edes töiden takia (päiväkoti) niin luultavasti nyttenkään ei olisi otettu. Mieskään ei ole ottanut ikinä mitään"ylimääräisiä".
Meilläkin nyt on alettu juomaan ennemmin vettä kuin maitoa. Ja tykkää hörppiä ihan lasin/mukin reunalta. :)
Monelta teillä Neitoperho nukutaan päikkärit, että jaksaa sitten valvoa loppu päivän?

Meillä kans puheripuli on kova pojalla, äitiisä tullu ;) Välillä karjahtelee ihan, kun kukaan ei kuuntele :D
 
No näinpä, sehän se jännää onkin kun ei ole niin tietoinen kehonsa toiminnasta että osais sanoa milloin tärppää :D Nytkin varmaan neljättä päivää pientä iltapahoinvointia, pelkkää etovaa oloa, kuten esikoisen odotusaikana viikolta 6 alkaen mut on ollu ennenkin. Mieli tekee tepposiaan vauvakuumehoureissaan... :headwall: :LOL:

Meidän neiti puhuu välillä omaa vauvakieltään mut erityisenä ilmiönä nyt on ollu hekottelu. Tyttö hekottaa sellasta tekonaurua aikuisten keskustelun lomaan ettei siinä pysy millään naamat peruslukemilla ja siitäkös tyttö vain innostuu lisää! No, hyväntuulisuus ja aktiivinen osallistuminen vuorovaikutukseen on oikeinkin helposti hyväksyttäviä huomionhakumuotoja joten jatkakoon hekotteluaan :D Tosin tänäänkin alkoi jo itteä nolostuttaa ku tyttö keksi alkaa hekottelemaan viereiselle pöytäseurueelle ku käytiin ulkona syömässä :D

Tytön liikkuminen on taas jotenki muuttunu, lähtee ensisijaisesti kävellen paljo useammin liikkeelle ja kävelee ilman tukea lyhyitä pätkiä erilaisten tukien välillä, söpöä seurattavaa :)

Tankkaamisen siirryttyä maidosta kiinteämpään pöperötarjoiluun meilläkin ehkä vois nyt olla tyllerö pyöristymään päin! Kasvanu on mut paino paljon vähemmän ku pituus, tais olla 10 kk neuvolassa jotain noin 8,5 kg ja 75 cm. Ihanaa ku toinen ei enää oo ravitsemuksellisesti niin riippuvainen äidistään, aah. Ruokailuhetket kiinteiden herkkujen äärellä tosin vie edelleen aina vähintään jotain 30-45 min ku tuo tankkaa ittensä niin täyteen ja nautiskelee :p
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä