Tammikuun tarrasukat 2018 *lokakuussa*

@Kath mulla ei myöskään omakohtaista kokemusta mutta kaveri jolla jouluna laskettu aika sai radi-diagnoosin kun paastoarvo oli ollut 5,3. Mittari kotiin ja kuulemma joka toinen päivä mittaa paaston ja tunti syömisen jälkeen. Ruokavalio-ohjeet sai myös.

Mulla on ens torstaina se sokerirasitus ja jännittää että jos arvot ois yli vaikka ei aiemmin oo olleet.

Täällä on hermot niin julmetun kireellä koko ajan että huh huh:mad: menee hermot noiden pienten kanssa ja yhtä lailla isojen kanssa, mies ärsyttää ja koira myöso_O helppoa vissiin asua mun kanssa:ROFLMAO: vitutusta lukuun ottamatta vointi ihan OK eikä napakaan oo hetkeen vihoitellut pahemmin. Kaverilta saan kaukalon ja telakan sekä vaatteita ja harsoja on. Muuta ei vielä oo hankittuna. Kaverilta mahdollisesti liikenis myös vaunut, mutta en oo vielä varma omasta vaatimustasostani:whistle:

Mitäpä muille kuuluu?

KeepGoing ja Viitonen 26+4
 
Oon niin stressi herkkä raskausaikana ja nyt stressaan tätä asiaa hirveesti. Ja ennen kaikkea miten saan syötyä oikein jne.
Oon ollu joskus vuoden päivät vhh ruokavaliolla mutta se oli aika tiukka.
Lisäksi tuntuu että sitä on jotenkin epäonnistunut tässä raskaudessa ku tuli tämäkin. o_O
En siis ajattele kenestäkään muusta jolla on rd että olis huonompi ihminen mutta ihtee kohtaan sitä on niin kriittinen....
Toivottavasti tää raskaus menee kuitenkin sen verran hyvin että päästään tammikuun puolelle.
 
@Kath mulla oli paastoarvo 5.3 ja muut arvot priimaa. Diagnoosi tuli tuosta pelkästä paastoarvosta. Diabeteshoitajalla käyt opettelemassa mittarin käytön ja antaa sulle ohjeet ruolavalion noudattamiseen. Mulla ei ole ollut yhtään ylitystä, kun olen ollut tarkkana ruokavalion kanssa. Eikä tule painoakaan liikaa. Mua kans harmitti aluksi, mutta ei enää yhtään... tuleepahan syötyä terveellisesti ja se on vain ja ainoastaan hyväksi mulle ja vauvoille. Ja paljon helpompaa on ollut jättää kaikki turhat hiilarit ja sokerit, kuin mitä alkuun ajattelin.

Tsemppiä! (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Kath
@Kath mulla oli rasituksessa kaikki arvot reippaasti yli. Kotimittauksissa myös, vaikka oli tiukka ruokavalio. Nyt metformin tabletti lääkitys ja tuntuu auttavan, voi syödä vähän normaalimmin. Perus sääntö vaa et yhtä hiilaria yhdellä ruualla esim. Jos syöt pottua, et syö leipää, jos syöt leipää et ota riisiä/perunaa/pastaa ym jne. Joja aterialle jotain kasvista. Juomiseksi vettä. Kokekemalla löydät mitä sun kärsii syödä, mitä ei.

Paljonko teillä tullu painoa tähän mennessä? Mulla noin 7,5kg. Rv 28+6 huomenna poksuu viikot taas.
 
@Evangelina kyseli tuossa tuota painoasiaa nii luulen että Aika samoissa mennään. Lähtö oli vähä päälle 70kg. Nyt en oo käynyt vaakalla just mut millon kävin oli tullut se 6-7 kg. Ihmeen maltilla noussut kuitenkin ja oma olo tuntuu ihan hyvältä ettei oo turvotuksiakaan vielä ja näytänkin omasta mielestä hyvältä. :D;) Esikoisesta tuli 10-12kg painoa. Olin sillon lähtökohtaisesti jo 15 kiloa kevyempi varmaan. Sillon siis painoin sen 70kg laitokselle lähties.:LOL:
Tänään on viikkoja 29+3. Ihan Jänskää ku kohta yli 30 viikkoa. Mihin tää aika hupenee.
Taas tein vähä turhia hankintoja esim mammavaatteissa mut jospa sais myytyä pois hyvin sit. (y) Vauvalle on kaikki lähes valmiina. Vähä sukkia ja talvipipoa ja lapasia vielä tarvii ja patja pinnikseen. Vaikkakin yks vanha löytyis jo.. (n) Rahat on niin finaalissa ku voi. Vaikka sanotaan ettei raha tuo onnea mut kyllä mä sanon et tietynlaista turvaa se tois.. Tässä ku ollu pari vuotta opiskelijana viel niin ... :confused:
Täällä sateli vähä luntakin tänään.. Ja aamukävelyllä yhtäkkiä vaan kenkä tökkäsi ja kaaduin ihan suorilla. Sain otettua kädellä vastaan ja nyt mulla on käsi kipee, polvi ja lonkka. Mahaa en satuttanut. Poika säikähti hulluna ku äiti vaan kaatuu:ROFLMAO:o_O No onneks ei pahemmin käyny.
Meillä oli lomaa viime viikko ja kyllä nautittiin pojan kanssa. :p:love: Maanantaina starttaa vika harkka viikko ja sit vaan koulutehtäviä. Olis jo 170op/210 kasassa:D(y)
Mut nyt hyviä öitä :love:
 
@Evangelina Mä tuun lähes pari viikkoa perässä (27+1) mutta tähän asti on tullu 4kg, varmaan jo yli ku vko sitte oli punnitus. Lähtöpaino oli 61kg, ja toivon ettei paljo yli 10kg tulis kokonaisuudessaan, mutta saa nähdä ku vauva on kuulemman keskikokoa isompi ainaki tässä vaiheessa o_O ja kun herkuttelu on jatkunu vaikka piti muka rajoittaa..

Mä oon tehny itsekseni tähän asti kaikki hankinnat, ku miehellä on yritys ja mä en oo muuten töissä ku hoidan kodin ja auttelen sitä työasioissa sen verran ku pystyn. Ihanaa tietysti ku on nyt melko joustava aikataulu ja voin ottaa iisisti ku siltä tuntuu. Tuli sitten aivan ihana yllätys ku se toi Jenkeistä työreissulta ison kasan vauvanvaatteita, oli osannu tosi hyvin valita! Sanoin vain että jos ostaa jotain niin ei 3kk kokoa pienempää enää :love:
 
  • Tykkää
Reactions: meliita
MamaBlue Oon pyrkinyt kyllä syömään säännöllisesti ja normaalia ruokaa ilman ylimääräisiä naposteluja. Oisko kuitenkin annoskoossa välillä sanomista:rolleyes:Herkutellut oon kerran viikossa, nyt varmaan pitää jättää se päivä kokonaan pois. Mitenkäs joulun aika, voiko syödä mitään vai pitääkö joulusuklaat jättää synnytyksen jälkeiseen aikaan? En ehkä kehtaa kysyä tuota hoitajalta:whistle::ROFLMAO:
Toivottavasti soittelee huomenna ja pääsen sitten käymään. Oon vähän kummissani kun eivät neuvolassa aikaisemmin mun tuloksia kahtoneet.... Aattelin että soittavat jos on hämminkiä tuloksissa.
Teilläpä on tullu maltillisesti painoa, mulla just tuli 10kg täyteen :barefoot::cautious:
Mulla onkin joka ikisessä raskaudessa tullu vähintään 20kg..... Pelottaa paljonkohan tällä kertaa tulee. Ja kun nuo penikat vaivaa niin ei kovin hikilenkkeilemään oo päässy.

Tässä raskaudessa oon saanu pitää juomapulloo vierellä usein. Välillä tuntuu että mikään vesimäärä ei riitä...
Onko kellään muulla samanlaista? Voiko olla normaalia vai voiko johtua sokereista?
Nyt nukkumaan, väsyttää.

Kath 28+1
 
Mulla on painoa tullu viime nla käyntiin 5kg ja silloin viikkoja 27+1.
Tää joulun alla raskaana olo on kyllä paha kun torttuja vois syyä kokoajan ja ihania suklaita.
Vauvan vaatteet on pesty ja lakanat sekä pinnasängyssä ä-pakkauslaatikko valmiina pedattuna.
Näin viimeyönä unta että synnytin sairaalan lattialle eikä ollu yhtään mitään kipuja.
Saa nähä miten tää synnytys menee kun mies on 4 tunnin matkan päässä töissä viikolla niin on kyllä haastavaa ajaa jos lähtö sillon viikolla sattuu tulemaan ja ite nyt en varmaan pysty synnärille ajamaan. Oon yleensä viimeiseen asti kotona miten pystyny ja synnärille päästyä äkkiä spinaalia kun ollu auki melkeen kokonaan.
 
Tänään oli ultra. Istukka siirtynyt niin ettei estettä tavalliselle synnytykselle ole(y)
Edelleen tyyppi on sirompi viikkoihin nähden joka mua meinaa huolestuttaa. Painosta en oo varma kun käsitin lääkärin puheista että olis yli 1200g mutta oli sitten kirjoittanu että olis vajaa 1200g.. Ja luin että keskimäärin tän viikon lopussa paino olis 1400g.
Mutta lääkäri ei ollu mitenkään huolestuneen oloinen, seuraava ultra viikolla 35.
Tuntuu että tässä raskaudessa on aina jotain jännitettävää ja huolestumisen aihetta.o_O

Kath 28+5
 
@meliita Onpa kaukana sun miehen työ! Toivottavasti sattuis synnytys viikonlopulle, että se vois viedä sut. Mä oon jo sanonu miehelle, että sitten ei mitään työreissuja saa tulla lasketun ajan lähellekään :cautious: Sairaala on tässä ihan lähellä, mutta tartten todellakin sen henkisen tuen, eikä meillä ole täällä ketään muitakaan joihin tukeutua. Ja toki se haluaakin ehdottomasti olla paikalla.

Mä oon kans nähnyt unia synnytyksestä ja vauvasta, ihan hassuja sellasia :LOL:

Ootteko te muuten käyttäny mitään voiteita tai öljyjä raskausarpien ehkäisyyn? Mä ostin heti alkuun kaverin suosittelemaa Mustela-rasvaa ja aamusin ja iltasin oon sitä laittanu vatsan seudulle. Joskus kutisee vähän navan alueelta kun venyy iho eli on se varmaan hyvä muutenki kosteuttaa ihoa, vaikka eiköhän ne perintötekijät vaikuta arpien tuloon enemmän ku nämä ennaltaehkäisykeinot..
 
@Daisy85 mä ostin myös jo tosi aikasilla viikoilla apteekista sebamedin raskausarpirasvaa. Satunnaisesti käyttänyt, nyt ehkä vähän skarpannut varsinkin sillon kun tuntunut että kiristää. Ja suihkun jälkeen aina. Vielä ei näy mitään jälkiä, mutta eipä tuo vatsa vielä valtava olekaan. Vielä kerkee venyä ja paukkua:ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
@Daisy85 mä käytän raskausarpien ehkäisyyn ihan tavallista kookosöljyä. Laitan sitä aina yöksi. Vähän sottaa, mutta ei haittaa mua. Pidän myöskin tuoksusta. Aamulla levittelen sitten jotain luonnonmukaista kosteusvoidetta, body butteria tai muuta. Eri merkkejä olen kokeillut. Hyvin on toiminut tuo combo, ei ainakaan vielä ole tullut arpia, vaikka mulla tämä kaksosmasu on jo melkoinen... toissapäivän mittauksessa sf-mitta oli sama kuin yksösraskauden käyrällä olis raskausviiikolla 36. :eek::LOL::ROFLMAO::whistle: Ja tänään siis 27+5 (tai 27+6, kun kerran ollaan jo yli puolen yön).

MamaBlue ja poitsut 27+6. :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
Hellou. Neuvolassa käyty, ja yläkäyrää mennään sf-mitoissa;) kyllähän se tuntuukin melko isolta eikä asiakkaatkaan enää tarvi arvuutella. Jep jep tiineenä se on sano yksikin vakityyppi. :LOL:
Laiskasti on tullut rasvailtua massua, lähinnä silloin kun doppleria käytetty.. mut mulla jälkiä lähinnä vain navan kohdalla ja niistäkin osa jäänteitä edellisistä.
Joskus kyl toivois et pääsispä täst mahasta jo.. mut vielä 3 kk ois vartuttavaa.. mut eiköhän se tästä.. jouluhan tunnetusti menee nopsaan.
Kiloja oli tullut viime punnituksesta 4kg, eli lähes kilo viikko.:confused: mutta sitä se lomalla täyshoidossa olo teettää.. mut onneks taas normi ruokavaliolla et ehkä se tasaantuu.. jos vaa osais olla ilman jouluherkkuja :oops:

Hyvät halloweenit!

Napsuste ja nappi 26+5
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
Ompa tää lokakuun ketju ollut tosi hiljanen. Kirjotteleeko kaikki facessa vai onko tämä aika raskaudesta sitten sellasta hiljaiseloa muutenkin..
Olis mukava lukee mahdollisimman monen kuulumisia täälläkin, terveiset sinne facebookin puolelle:)
Mä en oo tässä raskaudessa rasvaillu ollenkaan mahaa, taitaa olla revenny jo sen verran edellisissä raskauksissa ettei enää tuu uusia :D
Viime yönä mulle iski jonkinlainen maha pöpö ja tuli laatattua muutaman kerran jonka jälkeen se jo oli ohi. Mietin että oonko syönyt jotain mistä olis voinu tulla mutta en tiedä....
Tuntee tässä mahassa ihtesä jo tosi kömpelöksi. Nuorimman kans käytiin laskee mäkee kun tuota lunta on vielä sen verran, tai no tyttö laski, minä sain olla pulkan kantajana.
Tykkään kyllä tästä mahasta ja yritän nyt nauttia tästä sen minkä voin, tää kun on varmasti viimenen kerta kun oon tässä tilassa. En olis vuosi sitten jaksanu uskoo että olisin tässä nyt maha pyöreenä. Nyt on aikalailla vuosi siitä kun menetimme pienen poikamme, myöhäisessä keskenmenossa.

Nyt piti tarkistaa millä viikolla oon menossa, ei meinaa pysyä perässä enää.

Kath 29+4
 
  • Tykkää
Reactions: Milagro ja Daisy85
Heippa kaikille! :)

Joo on aika rauhalliseen tahtiin täällä keskustelua! Mullakin on ollut muut jutut mielessä viime aikoina, käyn kyllä aina tsekkaamassa uusimmat kuulumiset täällä.

Me ollaan innostuttu etsimään uutta kotia ja siinä on kulunut paljon vapaa ajasta. Toivotaan että työ kantaa hedelmää ja päästäisiin muuttamaan ennen tai pian jälkeen vauvan syntymän. Olen varautunut siihen alkamalla laittaa tavaroita kuntoon, heittää pois mitä ei käytetä ja säilöä fiksummin vaan tarpeellisimmat. Niin siivouskin käy helpommin kun ei ole kaikkea krääsää tiellä :LOL:

Mulla on ollut tooooosi vetämätön olo nyt jo varmaan kuukauden, hb pyörii satasen paremmalla puolella ja yritän saada sitä nousemaan. Siksi jaksan just sen minkä täytyy satunnaisia energiapiikkejä lukuun ottamatta. Sain kaupungilta lapsiperheiden kotihoidon apua mistä oon todella iloinen, tulee tarpeeseen!!

Musta on ihanaa olla raskaana vaikka olo onkin niin voimaton, tuntuu että tästä raskaudesta osaan nauttia eniten tähän mennessä. On niin ihana silitellä masua ja odottaa pientä syntyväksi, nähdä millainen persoona hän on. Ja nyt vauva tuntuu vielä konkreettisemmalta kun hän on pyörähtänyt niin että potkut vihdoin tuntuu enemmän ulospäin ja niitä tulee useasti päivässä, tiukkojakin muljaisuja. :) Ja kattelen välillä erilaiset äidit ohjelmaa, syntymä on siinäkin niin liikuttava hetki <3

Hassua kun tuli Rv 30 täyteen, niin heti samana päivänä alkoi mulla kolotukset :D siis nyt vaivana voimattomuuden lisäksi lantion liitosten löystyminen ja niiden säryt. Se olikin tuttu tuntemus edellisraskaudesta..

Miten te muut voitte? Toivottavasti hyvin! Voimia loppumatkalle meille kaikille (y)

Täällä paistaa aurinko :love:

Milagro ja bebe3 31+3
 
  • Tykkää
Reactions: Kath ja Daisy85
Onpa kiva kun nyt on vähän useampi kirjoitellut tänne, taitaa olla keskustelu enimmäkseen fbssa. Itsekään en ole siellä ryhmässä niin ois kiva kuulla mahdollisimman monesta tätäkin kautta.

Mua harmittaa miten on jääny liikunta niin vähälle, ei tule liikuttua muuten ku hyötyliikunnan merkeissä :unsure: Tuntuu ettei ole vielä kertynyt ylimääräisiä kiloja niin ei ole senkään puolesta ollut motivaatiota harrastaa, mutta varmasti tää kuukausien liikkumattomuus kostautuu sitten synnytyksen jälkeen vaikka lähtökohtaisesti oliki aika hyvä yleiskunto. Ja jotenki tuntuu että tässä 30. vkon kynnyksellä ei mahan kans voi paljoa enää alkaa tehdä ku tähän astikin on ollu niin laiska. Oon lueskennellu muilta ketjuilta miten porukka viimeseen asti käy tunneilla ja jopa juoksemassa, huhhuh o_O

Mulla on alkanu vähän navan yläreuna jo työntyä ulos, saa nähdä millon pullahtaa ulos :LOL: huomenna on taas kuukausittainen kontrolliultra, kiva nähdä taas miten on kasvu edennyt!
 
Mulla oli tänään kontrolliultra. Kaikki hyvin. Pojat kasvaa kovasti, about 1,3 kiloisia molemmat. (y)

A on nyt vaan perätilassa ja B melkein poikittan/mutkalla masun yläosassa. Täytyy ruveta tekemään spinning baby harjotteita, että kääntyisivät molemmat vielä.

Muuten kaikki hyvin. Vettä on molemmilla normaalisti ja mun kohdunkaula on pitkä ja kohdunsuu tiukasti kiinni. Tuli hyvä mieli, kun ei mitään viitteitä tässä vaiheessa siitä, että olisivat etuajassa tulossa ulos. :love:

Mä luen kyllä palstaa usein, mut harmillisen hiljainen ketju on tämä kyllä... Itse olen fb:ssa ainoastaan monikkoryhmässä ja siellä onneksi kirjoittelu aktiivista ja saa paljon vertaistukea.

MamaBlue ja poitsut 28+3
 
@MamaBlue Kiva kun kaikki on hyvin!

Mulla oli kans ultra nyt aamulla ja kaikki hyvin, poika oli jo kääntynyt pää alaspäin. Luulen että täällä vauvat on keskikooltaan pienempiä ku Suomessa; 29vkoa täynnä tänään ja painoa pienellä on 1,5kg mikä on kuulemman paljon yli keskiarvon! Mutta jos MamaBluella on lähes samoilla viikoilla KAKSI melkein yhtä isoa, niin ehkä tämäki ois Suomessa keskikokoa? Ehdin jo miettiä että mikä jättivauva sieltä ois tulossa, mutta ehkei kuitenkaan :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: MamaBlue
Heips! Mä oon täällä nyt viikon verran sulatellut saamaani radi-diagnoosia(n) paastoarvo 5,4 ja muut sellaista kuuden luokkaa eli erinomaiset. Mittarin saan ens torstaina. Ruokavalio ei toki oo kovin hankala noudattaa, toivon mukaan se riittää.

Oon nyt käynyt salilla muutaman kerran viikossa ja lenkkeilly vähän reippaammin, mun pää tarvii sitä:ROFLMAO: meillä on tolla 2-vuotiaalla ihan järkyttävä uhma ja kotiäitinä hermot on usein koetuksella. 4-vuotiaalla lisäksi joku herkkisvaihe menossa, itkee sydän verellä ihan vähäpätöisistä asioista vähän väliä. Kuutos- ja kasiluokkalaisen kanssa lisäksi omat haasteensa, huhhuijaa. Mies tekee vuorotöitä niin aika paljon on mun vastuulla, välillä tuppaa siis väsyttämään.

Mä en oo fbssä ja käyn täällä kyllä lukemassa mutta kirjoittamiseen ei olevinaan oo aikaa niin usein. Luen myös muita ketjuja, tän raskauden keston tajuaa ku selaa vaikkapa heinäkuisten (!) ketjua:eek:

Kaveri sai toissayönä vauvan, täytyy katsoa jos pääsisin nyt viikonloppuna moikkaamaan:love: Mies on kerrankin koko viikonlopun vapaalla ja lisäksi vielä maanantainkin, jee(y) Huomisaamuna saa olla mun vuoro nukkua, tänään noustiin taas taaperon kanssa kuudelta:poop: Herätykset olleet lähiaikoina 4.30- 6.15, ärsyttävää:censored: Onneks on päikkärit:love:

Kauheen pitkä viesti tuli rustattua, jännä jos joku jaksaa lukea:D Hyvää viikonloppua teille kaikille, toivottaa

KeepGoing ja Viitonen 28+6
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85 ja MamaBlue
KeepGoing Itekkin saan mittarin tiistaina.
Meillä on kans samanikäisiä lapsia, kahdeksannella ja viidennellä olevat ja sitten 4v. Tuo teidän 4vuotiaan käytös kuulostaa niin tutulta. Pari kertaa oon säikähtänyt että on jotain vakavempaakin sattunut kun toinen niin itkee, sitten selviääkin että kyse on tosi tosi pienestä asiasta josta 4v on loukkaantunu:rolleyes:
Hermoja meillä koettelee enempi tuo vanhin jolla joinakin päivinä empatiakyky tuntuu olevan täysin vieras asia ja tulisin luonteeltaan noista lapsista ollut aina:whistle:

Daisy85 Meidän vauva olis sitten mitoiltaan varmaan teilläpäin normaali mitoissa, kun siis reilu viikko sitten ultra mukaan oli 1190g.
Tänään uudelle viikolle(y)

Kath 30+0
 
Heipparallaa!
Kirjoittelu jääny aika vähälle muutto ja remppa rumbassa. Äitiysloman alkua odotan jo epätoivoisesti, sairaslomalla nyt joutunu olemaan kun flunssassa. Toisaalta onneksi, nii saa levähtää.

Vauva potkii hurjasti nii että koko maha liikkuu❤ paino oli noin 1390 rv 30+5. Me käydään seuronnoissa pieni painoisuuden vuoksi. Ja radin.
Kauhea pesän rakennus vietti jyllää, haluais jo kaikki paikalleen vauvaa varten.

Evangelina 31+0
 
Kath, suuren surun olette joutuneet kohtaamaan vuosi sitten, osanottoni siitä! Anteeksi kun utelen, ei ole pakko vastata, mutta millä viikolla se tapahtui?

Täällä maha kiristelee heti kun vähänkin ”rehkii” eli on pystyssä pitkään, kävelee rappusia tai käy koiran kans vaappumassa..kävelyksi en sitä kutsuisi :D

Mia vaivaa oireettomat virtsatietulehdukset. Ärsyttävää , taas oli yks antibioottikuuri. Onko muilla samaa ongelmaa?

Ihanasti tuo pikkunen melskaa tuolla mahassa, heiluu ja hyllyy koko vatsa!

Mukavaa viikkoa kaikille!

T.Hannele 28+3
 
Evangelina Kuinka usein käytte seurannassa tuon vauvan koon takia? Meidän vauva taitaa olla suurinpiirtein saman kokonen tai ellei pienempikin ja sain sillon seuraavan ultra ajan reilu kuukauden päähän.
Nuorin lapsista oli kans pieni kokonen ja loppuajasta sain juosta ultrassa joka viikko. Alkanu vähän mietityttää mikä vois olla syynä kun kaks vanhinta lasta kuitenkin normaali kokoisia. Reistaako mun kroppa jossain asiassa tai jotain....
Minä oon pessy jo vauvan vaatteita ja käytiin ikea ostoksilla josta ostin lipaston vaatteille. Vielä pitäis hankkia hoitoalusta ja vaunut, plus kaikkee pientä. Vaunujen oston meinasin jättää ihan viime tippaan.

Hannele77 Meille on sattunut kaksi myöhäistä keskenmenoa. Toinen oli ennen tuota nuorinta joka huomattiin rv19, vastasi viikkoja 17, vuosi sitten tapahtunut vastasi viikkoja 16+jotain.
Tämä raskaus ollut todella huolensekaista aikaa, varsinkin rakenneultraan asti. Ja ei se huoli kovin paljo oo näyttänyt helpottavan vieläkään, koko ajan on vähintään pieni menettämisen pelko.

Mikähän valvottaa. Illalla sain unta vasta lähelle kaksitoista ja nyt heräsin viideltä eikä väsytä yhtään:cautious: Tietenkin se uni tulis kuhan toiset tuosta herää.
 
@Kath alkuun käytiin viikon välein rakenbe ultrasta lähtien kun haluttiin varmistaa rakenteet uudelleen ( etenkin sydän) ja katsoa kasvaako vauva enää ollenkaan. Kasvun jätätys oli silloin isompaa, nyt on hienosti kiriny ( tai sitte ei niin hienosti mun sokerit vauvaa kasvattanu). Nyt käydään 3 viikon välein kontrollissa, toki nyt jo muitakin syitä kuten radi ja etinen istukka. Koska radi voi peittää nyt sikiön ongelmia kadvun suhteen eli alkaa kasvaa mahanympärys nopeammin nii nyt seurataan napavirtauksia jotka kertoo todellisemmin saako vauva riittävästi ravinteita ym. Mulle ensimmäinen näin pitkällä oleva raskaus ( 7 raskaus, ei yhtään synnytystä) joten seuraavat tarkkaan ku joku ongelmahan se edellisissä on ollu. Sanoivat että jos olis muitaki lapsia ja neki pieni kokoisia nii ei niin seurattas ku se on todennäköisemmin geneettistä, itsekkin kun oon lyhyt nainen.
Sillon ku vauva oli selkrästi pieni, se myös liikkui hyvin vähän. Edes ultrassa anturilla ärsyttämällä ei saatu juuri liikkeitä provosoitua. Nyt mylttää ja potkii nii että koko maha heiluu ja kasvu pyrähdyksiä tullu, oon niin onnellinen eikä enää huoleta asia ❤
Evangelina 31+1
 

Yhteistyössä