Tammikuun tarrasukat 2018 *marraskuussa*

Mulla on ollu unia joissa vauva on just syntynyt, muttei itse synnytyksestä..ja joissain se on ollu jo vähän isompi. Mutta kaikissa on ollu ihanan rauhallinen fiilis :rolleyes:

Meillä alkoi eilen perhevalmennus. En oikein tiennyt mitä odottaa, oli ihan mielenkiintoista, mutta enemmän siitä oli hyötyä miehelle kuin mulle, oon kuiteski saanut paljon tietoa kavereilta ja perehtynyt itsekseni asioihin. Aion käydä siellä jatkossakin, synnytysvalmennus ym käytännön asiat tulee varmasti tarpeeseen.
 
Mie en oo nähny yhtään vauvaan liittyvää unta. Se ois kyllä ihanaa ku näkis.
Nukutteko te muut muuten hyvin? Mie en oo 20. raskausviikon jälkeen nukkunu yhtään yötä heräämättä.:cautious:

Mulla tää vuodelepo jatkuu marraskuun loppuun jolloin viikkoja on kasassa 34 ja sen jälkeen jos vauva aikoo syntyä niin ei enää estellä. Niin ja meijän vauvan ison koon ja suuren lapsivesimäärän syypää on luultavasti minun raskausdiabetes. Mulla siis todettiin raskausdiabetes nyt ku kävin toisen kerran rasituksessa. Tiistaista saakka oon sokereita mittaillu eikä ne oo kertaakaan ollu lähelläkään rajoja. Herkut jätin nyt kokonaan pois :confused:
 
Hei. Sateinen marraskuu.. väsymys vaivaa edelleen. Nyt alkaa olla yötkin levottomia, tulee aamuyöt pyörittyä vain.. välillä noussut ylöskin jo neljältä ku ei vaa uni tule. Onneks välil saa nukuttua päikkärit.. melkeen nää koululaisten koulupäivät tulee torkuttua sohvalla.. :unsure:
Vielä ois kuukaus äippälomaan.. sitä ennen työpaikan muutto eli reilusti töitä :(
Saas nähä miten pysyt vauhdissa mukana tän mahani kanssa.. sitte ois vielä viemäriremontti ennen joulua.. pelottaa ajatus viikosta ilman suihkua ku tuntuu et hikoilen vaikka en tekis mitään.. ja ihan kuin hiki haisis nykyään normaalia pahemmalta o_O

Viikolla käytiin Koksin synnytysvalmennuksessa, oli ihan mielenkiintoinen vaikka osa oli tuttua asiaa. Hirvitti kuin paljon siellä oli tammikuun synnyttäjiä.. ku nyt porvoostakin ja kouvolasta tulee porukkaa sinne..mahtaako sinne mahtua synnyttämäänkään..:confused:

Napsuli ja nappi 29+2
 
Tsemppiä lepäilyyn @Naananenni ! Mä oon ollut nyt rd-ruokavaliolla 4 viikkoa ja ihan hyvin sujuu. Toki välillä tulee mieleen että oispa kiva ku vois syödä mitä huvittaa, mutta silloin ajattelen vauvaa ja mieliteot katoaa aika nopeasti:barefoot: ja yllättävän nopeasti tottuu tohon ruokavalioon! Eilen löysin kyllä kaupasta ihanan herkun joka on sallittu meikäläisellekin, nimittäin Valio Lumo Mandariini juustokakku proteiiniherkku! Sokeriton ja aivan törkeen hyvä(y) jos tykkää rahkasta tmv niin kantsii maistaa:) Lauantaisin juon saunajuomana välillä lasillisen Ananas lightia ja viikonloppukarkkeina saatan syödä kourallisen cashewpähkinöitä. Paino oli tippunut syyskuusta noin puolitoista kiloa:whistle: ei tietysti tarvi tippua mulla ku ei mitään ylipainoa oo ollu mut hyvä jos nousu pysyy nyt aisoissa.

Tänään tuli meidän vaunut ja ne on niin ihanat:love: Eka hankinta siis nyt tehty. Turvakaukalo odottaa vielä kaverin varastossa, ens kuussa voisin sen hakee ja pestä ne kankaat.

Tänään meni kyykkyhaasteessa 150 kyykkyä, vielä jaksaa tehdä putkeen kaikki:D illalla menen salille, koska tänään on miehen vuoro laittaa lapset nukkumaan. Joka toinen päivä suurinpiirtein oon käynyt, tylsää vaan kun mun salikaveri on sairastanut jo monta viikkoa:unsure: ois kivempi kahdestaan!

Hyvää viikonloppua kaikille, toivottaa

KeepGoing ja Viitonen 30+5
 
Synnytysvalmennus: meillä päin on muuttunu maksulliseksi käynniksi jos haluas käydä tutustumassa synnärille, samalla kätilö kävis läpi synnytyksen kulun ja kivun lievitys asiat ym. 60€ on aika suolanen hinta just nyt ku hankintoja on vauva tavaroiden lisäksi remontti kamppeet, huonekaluja, joululahjat, auton korjaus ym... Että ihan google kertoo ja youtube näyttää mentaliteetillä mennään meillä.
Neuvolan pitämä perheeksi ryhmä ( ilm. Ennen synnytysvalmennus) on tähän mennessä käsittänyt vaa parisuhde asioita. Toivottovasti ensikerralla on jotain konkreettisia vauvan hoito ohjeita.

Nukkuminen: vaihtelevaa, etenki närästys ja asennon vaihtamisen kivuliaisuus valvottaa. Nyt se ei enää stressaa kun voi nukkua päikkärit aina ku haluaa.

Radi: lääkkeeillä mulla pysyny hyvänä + ruokavaliolla. Alkaa vaa nyt vähä lipsua kun arvoja tarvii mitata enää joka toinen päivä. Paino ei ole diagnoosin jälkeen noussut kuin puolisen kiloa, toivottavasti ei enää nousiskaa kun ylipainoa oli valmiiksi n. 5 kg kun plussa tuli.

Omanapa: istukka on siirtynyt tarpeeksi, saan synnyttää alakautta jipii! Mutta lapsivesi on alkanu hävitä ja sitä oli siis liian vähän, kontrolli on jo ensiviikolla sen suhteen. Siinä mielessä hyvä että meillä on melkein kaikki jo vauvaa varten valmiina, sillä jos vedet edelleen vähenee tai vauvalle tulee ahdinko, niin voi olla että syntyy jo piankin.

Vau sovelluksen mukaan laskettuun aikasn on enää 5 viikkoa, hurjaa!

Evangelina rv 32+6
 
KeepGoing oon miettinytkin että voiko ylipäätänsä syödä raskaana noita proteiini juttuja. Pitänee käydä itekki ostamassa tuota jos oikein tekee mieli makeeta ja uskallan maitotuotteita syödä. Närästys alko olemaan niin hirveetä että jätin maitotuotteet pois kokonaan ja siihen se närästyskin loppu.
Oot hyvin päässy salilla käymään. Itellä se jäi jo aikoja sitten pois kun alko tuntumaan että joka liikkeestä alko vatsaa jomottelemaan:(

Pääsin lopultakin hakemaan mittausvälineet(y)
Oon noita syömisiäni vahtinu jo ihan hyvän aikaa muutenkin niin ei tässä mitään älyttömiä muutoksia oo tarvinnu tehdä ja tässä on saanu henkisesti valmistautua tähän juttuun eikä tässä tarvii ku enintään pari kuukautta tätä mittailua tehdä.
Ei oo enää kauaa kun on jo meidän kuu:)

Evangelina Hyvä juttu että istukka on siirtynyt, minäkin kävin tuossa joku aika sitten ultrassa ja mullakaan ei oo enää estettä alatie synnytykselle kun istukka siirtynyt(y)
Mutta edelleen vauvan kasvua seurataan ja kahden viikon päästä ultra. Onko sun vauvalle tehty millanen koko arvio?
Mullakin meinaa tuo rahan meno hiukan stressata kun on tuo joulukin tuossa. Onneks oon alkanu ostelemaan lahjoja hyvissä ajoin mutta ainahan jotain viime tippaan jää.

Unista, en oo nähny mitään synnytys unia tai ylipäätään vauvaan liittyviä unia.
Muutenki oon nukkunu aika katkonaisesti kun alkaa paikat kipeytymään yhdessä asennossa.

Neuvola käynnit tuntuu hirveen hätäisiltä ja niin kaipaan edellisen asuinpaikan terkkaa. Siellä kun kävi niin tuntu ettei oo mikään kiire ja muutenkin käynnit tuntu paljon henkilökohtaisimmilta ja tuntu ettei jää minkään asian kans yksin. Kun taas täällä ei terkka muista meidän asioista mitään. On vähä sellanen liukuhihnalla oleva olo.

Nyt ruuan laittoon.

Kath 32+2
 
@Evangelina ja @Kath onpa kiva että teijän istukat on siirtyny niin että alatiesynnytys on mahollinen (y)

Ei tuohon syömisten rajottamiseen oo ollu vaikia motivoitua ku tietää että se on vauvan parhaaksi. Ja meijän pikkusen painoarvio oli viikko sitte 2210 grammaa. On tainnu pieni aikalailla reagoida raskausdiabetekseen.:( Jos jatkaa samalka käyrällä kasvua niin on laskettuna jo reilusti yli 4,5 kiloa:oops:
Mies kävi mulle tuota Valion Lumoa, mutta kuten arvelinki ei se oikein mulle maistunu. Mie en tykkää yhtään noista keinotekoisesti makeutetuista.

Me taijetaan @Evangelina asua samalla paikkakunnalla. :) Mieki hämmästyin ku kuulin kuinka paljon tuo synnytysvalmennus maksaa. No sillon ko me ootettiin esikoista niin se oli neuvolan terkkareiden pitämä, katottiin vaan joku video. Ja muutenki se perhevalmennus oli minusta sillon ihan surkia. Nyt oo kuullu ihan hyvää palautetta tuosta uueasta perheeksi ryhmästä. Tosin kaikkihan ei samoja asioita tuolta valmennukselta kaipaa.
Mulla on muuten tuota lapsivettä reilusti yli oman ja vauvan tarpeen. Voi ku voisin sulle vähän lahjottaa jos sulla meinaa vähiin käyä.
 
  • Tykkää
Reactions: Evangelina
Kiva kuulla teidän kuulumisia!

Musta olisi mukava päästä synnytysvalmennukseen mutta ne on varmaan yksityisen kautta uudestaansynnyttäjälle ja sit kalliita..

Täällä sataa lunta :love: mä oon jo ihan joulutunnelmissa! Selvisi että muutto jää vuoden vaihteen=vauvan syntymän jälkeen niin mukava saada rauhassa laittaa tätä kotia joulukuntoon :)

Me saatiin rattaat viimein päivitettyä, ostettiin Phil&teds navigatorit ja tykkään kovasti, tosi kevyet ja näppärän oloiset! Nyt ainoa iso hankinta on enää turvakaukalo. Yritän katsoa vaatteet läpi ja hankkia puuttuvat pikkupikkuvaatteet. Ihan vielä vähän epäilyttää että onkohan meille tulossa tyttö vai poika ja siksi en viitsi ostella liikaa pinkkejä vaatteita :LOL:

Kiva tosiaan kuulla että Kath ja Evangelina pääsee synnyttämään alakautta :)

Kath ikävä kuulla sun nykyterkasta tuollaista! Olisko sun mahdollista käydä sillä edellisellä? Toki ei jos on kovin kaukana tai toinen kunta.. itse löysin hyvä terkan ja suunnittelin jo että vaikka tullaan muuttamaan niin mielelläni matkustan tänne saakka vähän pidemmälle että pääsen samalle terkalle. Katsotaan miten sitten käytännössä käy :D ja mielenkiintoista kuulla että maitotuotteet voi tehdä närästystä, Mä olin aina siinä luulossa että maito rauhoittaisi jos tulee kova närästys :eek:

Keepgoing ihana kuulla miten jalat vielä liikkua noin reippaasti! Mulla on ollut flunssaköhää varmaan pari viikkoa, niin en oo tehnyt mitään. Odotan että vähän pääsisi vielä jumppailemaan ihan kotosalla kunhan olo tästä paranee kunnolla. En tiedä tosin mihin kykenen kun tuntuu jo kaikenlaista kolotusta ja supistelutkin lisääntynyt :LOL:

Mä en malttaisi odottaa synnytystä.. kunhan olisi silloin vaan terve ja saanu nukuttua tarpeeksi :) naananenni kyseli nukkumisesta; mulla on mennyt ihan mahdottomaksi. Joka yö vähintään viisi kertaa nousen joko juomaan tai vessaan. Eihän siinä kerkeä syvään uneen juuri päästä kun siihen päälle muita havahtumisiakik tulee (n) tänkin takia haluaisin jo synnyttää :giggle: mutta onneksi aika lentää siivillä!

Milagro ja bebe3 34+0 uusi viikko!
 
@KeepGoing Kateeksi käy että jaksat noin kuntoilla! Mulla tuntuu kuntoilulta jo kävely, jotenki en osannu oottaa että raskauden aikana en jaksais liikkua paljoa.. kuvittelin että jatkan salilla lähes normaalisti, mutta ei toivoakaan. Toivottavasti tulee palattua sinne mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen :whistle:

Mä nousen 1-2 kertaa yössä vessaan. En herää siihen että ois vessahätä, mutta kun herään niin tulee tarve mennä. Oon alkanu nukkumaan tyyny jalkojen välissä, se on poistanu yön aikana tulevat lonkkakivut oikeestaan kokonaan ja sitä myöten parantanu uniakin! Suosittelen muillekin jos ette ole vielä kokeillut.

Tulipa "kiva" yllätys neuvolassa tänään; mulla on tuplaantunu raskausajan kilot viimesen 5vkon aikana! Sitä ennen oli tullu 4kg ja nyt oli noussu yhteensä 8kg alusta :eek: Siis pelkästään mahan kasvua, ei sitä edelleenkään muualle ole kertyny, ja toisaalta ei tää maha nyt suhteettoman isoltakaan näytä. Mutta kyllä alkoi vähä hirvittää miten iso tää vauva jo on ja paljoko tästä voi vielä omaki koko kasvaa ku 8vkoa vielä laskettuun aikaan.. kätilö kyllä sano että vaikka tulis 16kg loppuun mennessä niin mun pituuden ja alkupainon huomioiden ei ois liikaa, mutta tuskin ihan noihin lukuihin pääsen o_O
 
Kiva ku laitatte kuulumisia. Mun piti viimeksi kommentoida tohon yöasiaan, mutta se jäi. Yöllä saa vessaan nousta yleensä kerran, joskus kaksi. Onneksi meidän pikkupojat on alkaneet nyt nukkua suht hyvin yöt omassa huoneessaan(y) 4-vuotias saattaa kömpiä yöllä viereen mutta 2-vee yleensä nukkuu aamuun noin seiskaan asti :) toivottavasti tää pysyisi näin!

Tänään on ollut harvinainen päivä, miehellä vapaapäivä ja isot koulussa ja pienet vaarin kanssa uimahallissa ja syömässä:love: kelpaa kyllä!
Illalla meen taas salille ja kyykkyjä ois tänään 180:D Hyviä vointeja kaikille!

KeepGoing ja Viitonen 31+2
 
Mä unohdin mainita tuosta neuvola-käynnistä pari asiaa. Täällä ei kuulemman tehdä enää synnytystapa-arvioita, vaan mennään sitte tilanteen mukaan. Kai ne Suomessa tekee sen joka paikassa? Vähän harmittaa, kun ois ehkä varmempi olo mennä synnyttämään jos ois todettu ettei ole mitään estettä alatiesynnytykselle.. vaikka eihän kaikkea voi etukäteen nähdä. Lisäksi sain pari rokotetta, joista toinen oli influenssaa ja toinen jotain keuhkosairautta vastaan, en nyt muista nimeä. Kysyin myös synnytyssaleihin tutustumisesta ja kuulemman on mahdollista, pitää vaan kysyä asiasta ens viikolla kun on ultra siellä sairaalassa :)
 
Daisy85 mulla katsottiin ekan kanssa jotenkin, en muista oliko ultraus vai käsillä kokeili mahan päältä kokoa, että minkä kokoinen about on ja sanottiin vaan että mahtuu varmasti alakautta kun on keskikokoinen ja itsekin olen ”keskikokoinen” :D . En tiedä mitä tapoja muilla on ollut? Tokan kanssa mua itseä huolestutti, kun tiedettiin lopussa et on isompi. Silti mulle vakuuteltiin että mahtuu syntymään, ei lisäultraa siitä (muistaakseni, mitkä raskausaivot :D ). Ja mahtui hänkin onneksi hyvin syntymään..

Milagro 34+2
 
Noniin taas yksi neuvolakäynti takana. Sf-mitan kanssa edelleen tasan keskikäyrällä mennään.. Tyyppi yritti taas piiloutua hoitajalta kun tunnusteltiin miten päin majailee, viimeks oli sama juttu :LOL: mutta löyty istuvasta asennosta lopulta eli pää ylöspäin ja selkä oikeaan kylkeen päin. Mutta heti tutkimuksen jälkeen kääntyi taas tyrkylle tohon ihan eteen :ROFLMAO:
Rautalisät oli nostaneet hemoglobiinin takasin 120 hujakoille. Hyvä tietää että ei oo turhaan syönyt kun inhottavasti aiheuttaa ummetusta :poop:
Muutama päivä enää töitä ja äitiysloma alkaa:)
Kauheen tasasta menoa nyt, ei oikeen oo mitään uutta ja ihmeellistä meneillään vaan lähinnä odotusta ja lepäilyä.. Mutta hyvä näin(y)
 
@Honeydew Onpa hassua että rautalisä aiheuttaa sulle ummetusta! Mulle sanottiin että se voi aiheuttaa ripulia, mä kärsin ummetuksesta siihen asti että aloitin raudan syönnin ja sen jälkeen on toiminu vatsa tosi mukavasti.

@Milagro Okei no voin kai luottaa siihen että oma koko suhteessa vauvan kokoon tarkoittaa ettei ois ennakoitavissa ongelmia. Muistan ku kysyin kauan sitten kaverilta eikö sitä pelota synnytys, ja se totesi että eipä erityisesti ku jotenkinhan sen on lopulta sieltä ulos tultava :rolleyes: Tuo on käyny viime aikona usein mielessä ja nyt ymmärrän paremmin mitä sillä tarkoitti. Tää kuukausien odotus antaa hyvin aikaa valmistautua henkisesti synnytykseen.
 
Honeydew hieno kuulla että sulla on rautalisä auttanut! Mä olen syönyt kanssa kohta paketillisen ja toivon että auttaisi mulla kanssa nostamaan hb tä. Mulla se on aiheuttanut taas ennemmin vähän löysempää vatsaa, mun piti syödä 2 tablettia päivässä mutta vatsa meni ihan sekaisin niin en voi, pitää toivoa et 1 päivässä nostaisi tarpeeksi nopeasti :confused:

Daisy85 niin mäkin luotan että suurin osa vauvoista mahtuu syntymään normaalisti, niinhän nainen on suunniteltu. Mutta jos on riskitekijöitä tai siihen viittaavia asioita ettei jostain syystä mahtuisikaan niin hyvähän se on tarkistaa! Tai jotenkin tälleen mulle lääkäri muistaakseni selitti kun esikoista odotin ja mietin synnytystä ja vauvan mahtumista :)

Mustakin on huippua että vaikka odotusaika tuntuu varsinkin lopussa tosi pitkältä, se antaa aikaa kypsyä myös henkisesti siihen että pian perhe kasvaa! Mä olen ainakin jo nyt ihan valmis siihen että vauva syntyy :D

Me saatiin perjantaina ostettua kaukalo! Ja se on ihana! Olin ihastellut sitä ystävällä viime vauva-aikana, meillä oli silloin lainattu vanhempimallinen tosi iso ja painava kaukalo mistä en oikein pitänyt :LOL: nyt ei puutu kun lisää pikkuvaatteita ja pitääpä tsekata onko haalari sopivaa kokoa vai liian iso.. ostettiin samalla myös kaukalopussi, oon kuullut niistä hyvää mutta ei aiempien lasten kanssa tullut hankittua. Nyt otankin vastaan ilolla kaiken lisähelpotuksen arkeen ;)

Oletteko ajatelleet muut vauvan kantamista? Mä olen, kävin kuuntelemassa kantoliinainfoakin ja huomasin siellä että kannoin vähän väärin esikoista ja siksi liina tuntui epämukavalta yllä. Nyt innolla lähden uuteen yritykseen tämän vauvan kanssa! (y)

Hyviä vointeja kaikille :)

Milagro ja bebe3 34+6
 
Joo mulla tosiaan ollut pitkään vatsa enemmänkin löysällä, ehkä viikoista 23 eteenpäin.. Sain sit tasapainoon maitohappobakteerien kanssa mut rautalisä heitti sit ihan ummetukselle. Vähän saanut kikkailla sopivan tasapainon saamiseks sitten (n) mutta oon kuullu kyllä että tekee just yleensä jompaa kumpaa vatsalle toi rauta.

Kuinkas kaikki loput odottajat on jakselleet nyt? :)
Moni taitaa tosiaan kirjoitella jossain muualla tai sit on vaan tylsä vaihe :LOL: jännää kuitenkin että kohta ollaan joulukuulla ja sen loppupuoliskolla saattaa ensimmäisiä näistä meidän vauvoista alkaa syntyä ! Neljä viikkoa ja omakin on täysiaikainen :eek: NELJÄ!! o_O
 
Milagro Mäkin ostin ekaa kertaa lämpöpussin ja mietinkin että miten osaan pukea vauvan esim sairaalasta lähtiessä sopivasti ja muutenkin....
En oo ajatellu kantoliinaa hommata, sisko käytti joskus ja näytti jotenkin tosi vaikeelta asentaa joten en edes oo kokeillu :ROFLMAO:
Rintarepun sain kerran lainaan nuoremman ollessa pieni kun ei viihtynyt kuin sylissä. Mutta tyttö ei siinä viihtynyt kuin yhden ainoan kerran joten se siitä:LOL:

Seuraava neuvolalääkäri olis ollu seuraavaksi mutta mulla viikon päästä ultra lääkärillä joten ei tarvii neuvolassa käydä.
Mitä asioita lääkäri neuvolan puolella kahtoo?
Mulla ei oo mitään hajua synnytystapa arvioinnista täällä. Ehkä kysyn sitä tuolla ultrassa samalla kun terkka ei puhele ylimääräisiä ellen tajua ite ottaa puheeksio_O
Muutaman viikon päästä varmaan on sitten käännös yritys tälle vauvalle jos se vielä nököttää pää ylöspäin.
Mulla ei oo tällä hetkellä mitään hajua miten päin vauva tuolla mahassa on. Kun liikkeet tuntuu yhtäaikaa sekä ylhäällä että myös tuolla alhaalla:rolleyes:

On tämä aika menny lopulta tosi nopeesti tosiaan vaikka jossain vaiheessa tuntu aika matelevan. Toivon että vauva syntyy tammikuun puolella niin on sitten kouluiässä ehkä helpompi lähtee kouluun ja miten tässä edes joutaisi joulun aikaan lähtemään synnyttämään kun on kaikkee muuta:D

Meillä ollu miehen kans vääntöö nimestä. Mies jumiutunu yhteen ainoaan nimeen ja ite haluaisin miettiä vielä muitakin. Onneks tässä tosiaan vielä aikaa. Hyvä miettiä ajoissa niin ehkä me ristiäisiin mennessä löydetään sopiva nimi:)

Kath 33+1
 
@Kath tammikuussa jos syntyisi nii ois kyllä lapsen kannalta varmasti kivempi :) mieskin meillä toivoo ettei tulis vaan niin aikasin että syntyis jo joulukuussa, mulle oikeestaan ihan sama kunhan täysiaikanen. Enemmän ehkä oikeestaan pelottaa se että menis yli 40 viikon..

Me ollaan saatu keksittyä muutama nimi jotka on kummallekin ihan ok, mutta mitään ehdottomia suosikkeja ei ole.. Toivottavasti se nimi tosiaan sitten tuntuu hyvältä kun on aika nimetä poika:notworthy: mies ei ymmärrä sitä että pitää nähdä lapsi ennen kun nimen päättää :ROFLMAO: mut eihän sitä voi tietää näyttääkö siltä ku nimensä :LOL:
 
Mie oon käyttäny kantoliinaa meijän kummanki lapsen kanssa. Äkkiä sen oppii ku muutaman kerran liinaa sitoo. Oon kokenu sen niin helpottavaksi läheisyttä kaipaavan vauvan kanssa ku siinä jää kädet vapaiksi touhuta kaikkea muuta mutta vauva saa olla 'sylissä' samalla. Mie just netistä kertailin että mitenkä se sidonta tehtiinkään.

Turvakaukalon lämpöpussi meillä on myös ollu molemmilla lapsilla käytössä ku ovat talvella syntyneitä. Tosi kätevä ku ei tarvi vauvalle pukea niin paljon päällä. Meillä on vaan ollu semmonen fleecekankainen joka ei oo ollu kovin hengittävä. Nyt mulla ois työn alla ite tehty kaukalopussi, mutta tää vuodelepo on vähän hiastanu tuon valmistumista. Sais nähä saanko valmiiks..:unsure:

Mieki oon kovasti lapsen takia toivonu että syntys vasta tammikuussa, mutta meille kyllä viime äitiyspolikäynnillä sanottiin että jos ei tää nyt tule itestään täältä maailmaan niin joulun jälkeen viimeistään käynnistetänn ku muuten kasvaa niin isoksi. Että meijän vauva taitaa syntyä tän vuojen puolella.:cautious: Tänään on kyllä taas supistellu kaikki tekeminen ja välillä on aivan mahoton painontunne tuolla alavattalla ja vihloo jonnekki tuonne alapäähän. Mies jo kyseli että nytkö se syntyy.. Sais nähä mikä on tilanne ku ens torstaina on seuraava äippäpolinkäynti.
 
Mä ajattelin ostaan kantorepun liinan sijasta, kun se ois lähinnä kauppareissun ym helpotukseksi, ettei tartte koko ajan kuljettaa kärryjä. Tässä kun on ruokakaupat ihan vieressä. Ja löysin niitä uutenaki jopa alle 30e, ei varmaan kovin laadukkaita mutta se ois tarkotus olla käytössä vain hetkittäin niin en halua ostaa kallista. Jos tulee tarve sisäkäytölle niin vois sen liinanki hankkia myöhemmin.

@Kath Toivottavasti siellä pieni kääntyisi pian oikein päin! Täälläkin liikkeet tuntuu ihan joka suuntaan, mutta kääntymisen jälkeen tullu enemmän painetta ja kipuja alapään tuntumaan.

Onpa hurjaa että @Naananenni llä vois olla jo noin kuukauden päästä pieni sylissä! Mä toivon kans että menis siihen tammikuun alkuun, mutta pääasia ettei yliajalle mene. En tiiä alotetaanko täällä synnytystä kuinka helposti vain ison koon vuoksi, mutta sekin saattais olla edessä jos tätä vauhtia kasvaa.

Luulin että raskautta ois loppuviikoilla seurattu enemmän, mutta pyhien takia tuleekin vain pidempi tauko sekä neuvolan että ultran kans, seuraavat käynnit on vasta ku on jo 38vkoa kasassa. Tuntuu oudolta ku tässä välissähän voi sattua mitä tahansa ja piti olla molemmat 4vkon välein rakenneultrasta lähtien. Ens vkolla vielä yks ultra 33+0 ja sitten verikoe ja spesialistin luona käynti eli streptokokkitesti joulukuun aikana.

Mulla on ollu vähä paska fiilis viime päivinä, en tiiä onko hormooneista vai mistä johtuvaa. Oon tietysti herkempi niin sekin vaikuttaa.. eikä ole auttanu että kömpelyys on tässä osoittautunu todelliseksi oireeksi; parin päivän sisään oon onnistunu kaks kertaa kahvilassa/ravintolassa heittään juomat nurin, ekaks lasisen vesipullon ryminällä lattialle ja vedet pöydälle, toisena päivänä tulikuumat teet sekä mun että miehen syliin ja sohvalle. Tuli sellanen olo että pitäis kai olla vain turvallisesti kotona :cautious:
 
Onpa jännä että rauta laittanu mahan löysemmälle. Sehän siis nimenomaan kovettaa ulostetta.
Täällä ei mitään ihmeempää. Mies meinasi että joutuu olemaan ehkä välipäivät töissä. Itseä vähän hirvittää jos lähtö tulee silloin kun mies on kuitenkin minimissään 4 tunnin päässä töissä.
Hoksasin vasta että pitää alkaa pakkaamaan lähtöä varten kassikin ja ehkä pitää nla korttia varalta mukana.
Vaippoja vauvalle ja korviketta pitää vielä hankkia. Muuten. Onkin ettei tarvi ihmeempiä. Muutakuin kaukalon adapterin laitto opettaa miehelle
Uusia vaunuja en oo saanu aikaiseksi ostaa vielä. Saa nähdä ostanko. Mun 3v poika kulkee vielä osan väleistä rattaissa ja tuplatkin löytyy ennestään
 
Heippa! Täällä on ollut puhe neuvolalääkäristä ja synnytystapa- ja kokoarvioista. Täällä Espoossa ainakaan noi arviot ei sinänsä kuulu mihinkään tutkimuksiin automaattisesti. Toki sf-mittaa seurataan ja th käsikopelolla tunnustelee ja jos noiden perusteella herää huoli vauvan koosta/lapsiveden määrästä tms niin lähetteen varmasti tekee sairaalaan, jossa asia tutkitaan ultralla. Mulla ei kahdesta ekasta annettu mitään arvioita missään vaiheessa. Kolmatta odottaessa tuntui itestä että vauva ois tosi iso ja kun sf-mitta huiteli ihan omissa sfääreissä niin sain lähetteen rv 37+5. Vauva sitten syntyikin 37+6, näinköhän lääkärin tekemä sisätutkimus asiaa vauhditti... Tästä pääsinkin tähän neuvolalääkäri asiaan, eipä sielläkään nykyisin tehdä juuri mitään, ainakaan täällä. Ei sisätutkimusta jollei ole ollut jotain vaivaa (vuotoja, supistuksia) joiden vuoksi se ois tehtävä. Vauvan kokoa ja asentoa kokeilee päällisin puolin, eipä muuta oikeastaan. Mulla ei neljännen synnytyksen jälkeen tehty sisätutkimusta edes jälkitarkastuksessa. Ei kuulemma tarvetta kun synnytyksessä ei tullut repeämiä ja ei ollut mitään oireita tms. Vähänhän se oli outoa.

Mulla on seuraava neuvolakäynti just se lääkäri. Ei oo kummempia odotuksia sille.

Kaukalopusseista oli myös ollut puhe. Minä haluan sellaisen nyt ekaa kertaa hankkia, tämä tuleekin olemaan eka talvivauva meillä. Käytettyä koitan metsästää ehdottomasti. Kantoliinaa oon käyttänyt parin edellisen kanssa ja aion liinan hankkia nytkin. Ulkovaatteet vauvalle vielä ihan kokonaan hakusessa myöskin, nyt koitan paperille rustata ensin että mitä sitä ylipäätään pitää olla. Sisävaatetta saan varmasti kaverilta sen lisäksi mitä oon jo saanut.
Vaunut tosiaan hankittu ja kaukalo odottaa kaverin luona että haen sen. Pinnasänkyä ei ajateltu varmaan hankkia, kun ei meillä oo niissä kukaan oikein nukkunut. Unipesä ois tarkotus hankkia. Huhhuh, oishan sitä kaikkea kivaa ostettavaa, mutta koitan löytää mahdollisimman paljon käytettynä ku ei raha kasva puussa.

Kivaa viikkoa kaikille, voikaa hyvin!

KeepGoing ja Viitonen 32+1
 
Täältä pikaiset neuvolakuulumiset. Mulla oli ylim. lääkärillä käynti kun saikkua ollut ny 3 viikkoa ja jatkohan ne sitä vielä tän viikon loppuun, sit alkaa jo mammaloma maanantaina (y)
Nyt sitten saatiin uutta seurattavaa supistusten lisäksi, kun sf-mitta huitelee yhtäkkiä 32 sentissä (rv 33+4) :eek: kuopusta odottaessa mitta oli 29cm laskettuna päivänä. Viikon päästä uus mittaus ja tarvittaessa lähetetään ultrattavaks. Huh tää loppuraskaus menee turhan jännittäväks :D pelko ollut koko ajan jos vauva kasvaakin isoks ja nyt se on si mahollista
 
Moikka!
Jänskät ajat käsillä, syntyykö osalla jo tän vuoden puolella ?! Itsekin toivon tammi-vauvaa, no mun LA onkin vasta 25.1 että syytä olisi pysyä tammikuulle asti. Maha kyllä painaa ja kivistää heti kun kävelee/nousee rappuja yms.
Eilen oli ylim ultra ja kaikki oli hyvin. Koko arvio 1,8kg. Sisätutkimuksen mukaan kohdunkaulankiinni ja pitkä. Mutta kyllä illalla sitten supisteli, ei ihme jos vauvat syntyy ton käsittelyn jälkeen pian!
HB -arvoista; monet syö rautaa kuten minäkin. Mulla oli silti HB vain 99 ja otettiin sit rautavaranto verikoe. Sen mukaan lukema on 22, joka on kuulemma matalahko. Onko jollain enemmän tietoa näistä viitearvoista? Yritin googlaa mut sekavia tuloksia sain nopeesti vilkaistuna.

Ensisynnyttäjille vinkiksi (kokeneille muistutukseksi) ostakaa rintakumeja ja bepantenia/lanolinia ja mukaan synnärille ! Imetys nimittäin voi olla tosi kivuliasta nännit verille asti. Voi kestää jopa 1-2kk mut sit se kipu loppuu ihan yhtäkkiä. Näin oli mulla ja muiltakin kuullut.
Hyviä vointeja kaikille!
T.Hannele 31+5
 
Meidän synnäriltä saa rintakumeja ym jos tarvis. Hb pitäis olla siinä 100 pintaan että ois hyvä synnyttää. Itellä hb pyörii myös tuossa samoissa lukemissa. Viime raskaudessa Tippu 63 mutta sain nostettua raudan syönnillä ja punasolu tiputuksilla just sataan synnytykseksi. Mulla on semmonen imeytymis tms häiriö ollu aina. On siihen vissiin joku diagnoosikin mulla mut en muista nimeä.
 

Yhteistyössä