Tammikuun tarrasukat 2018 *marraskuussa*

Mä ehdin ihan turhaan hermoilla vauvan koosta, nyt oli ultrassa aika tarkalleen keskitasolla paino, 2080g. Viimeset 2 kertaa oli reilusti yli keskitason. Ilmeisesti vähän hidastunu kasvu viime viikkoina, vaikka mun paino onkin noussut paljo nopeammin ku aiemmin. Kuulemman pitkät luut ja voi olla että on jo aika pitkä, vaikka pituuttahan ne ei arvaile sen tarkemmin etukäteen. Nyt tuntuu hurjalta että seuraava ultra on vasta joskus viikolla 38+! :eek::LOL:

Mulla on tullut uusi vaiva, josta en oikein löytäny viitteitä muista ketjuistakaan. Lähes joka yö on iskeny inhottavat menkkakivut, sellanen polttelu vatsan/selän seudulla että on ollu pakko nousta hetkeks ylös että helpottaa. Ja kun herään niin pakkohan sinne vessaanki on mennä, viime yönä nousin 4 kertaa :cautious: onhan noita liitoskipuja ym ollu raskauden aikana, mutta tää on jotenki paljo tympeämmän tuntoista, toivottavasti ei jatku loppuun saakka.

Mä sain sellasen käsityksen kätilöltä, että täällä sairaalaan on vietävä ite melko paljo juttuja. Listassa oli myös ne kertakäyttöset alushousut eli sieltä saa varmaan vaan siteitä. Ja yöpaidatki selitti tarkkaan millaset kannattaa ottaa, siis onkohan niin että pitää sitte olla vain omissa vaatteissa (n) pitää kysellä vielä tarkemmin asiasta, oishan se helpointa olla sairaalan vaatteissa..
 
Heippa! Uusi kuu alkanut

Kath toivottavasti sun vauva osaa käydä oikein päin vatsassa! Mulla oli edellisen kanssa siitä jännät paikat mut oli sit kääntynyt kun oli käännösyrityspäivä.

Neuvolalääkäristä; Mulla oli just eilen viimeinen neuvolalääkäri käynti. Kohdunsuu oli mulla pehmeä ja kiinni. Se oli helpottavaa kuulla kun oon miettinyt että uudelleensynnyttäjällähän voi alkaa isommalla todennäköisyydellä paikat valmistautua aiemmin synnytykseen ja sit ei vois enää uida ym jos olis kohdunsuu auennut. Hyvillä mielin synnytyksen lähestymistä odottelen :) Ei lääkärikäynti täällä ainakaan eroa normineuvolakäynnistä just muuten kun et tekee kanssa sisätutkimuksen.

Honeydew meillä taas mies nyt tullut siihen ajatukseen että haluaa nähdä ensin vauvan et voi antaa nimen! Mulla on jonkinlainen lista nyt kivoista nimistä valmiina ja niitä makustelen :) hyvä ideahan se on nähdä vauva ja sit tietää mikä nimi sopii.

Naananenni kiva kuulla sun hyvistä kantokokemuksista! Mäkin haluan oppia sujuvaksi kantajaksi (y) tietysti lapsen ehdoilla, jos hän viihtyy liinassa..
Sulla olisi sitten vauva maailmassa jo tässä kuussa! Vautsi! Mitä ä-polikäynti kertoi? Jännää, pian alkaa tulla vauvoja tähänkin ketjuun :love:

Daisy85 kantoreppua kehutaankin kätevämmäksi kun liinaa, helpompi laittaa. Mä oon kantanut molempia tyttöjä satunnaisesti ja ihan mukavaa se on ollut. Silti usein jäi käyttämättä kun jotenkin totuin enemmän rattaisiin. Mutta maastoissa missä ei niillä hyvin pääse niin reppu on ollut mitä mainioin. Ja miehen kyydissä lapset on sillä kanssa viihtynyt kun se tykkää ja jaksaa pelleillä enemmän niiden kanssa :LOL:
Mulla tulee sun kertomista yöjomotuksista mieleen harjoitussupistukset! Mutta aikamoista jos joka yö on sellaista, toivotaan että rauhoittuu ja saisit levätä kunnolla.

Meliita hyvä huomio, alkaa miettiä sairaalakassia mitä sinne laittaisi..! Ja sulla on ollut hurjan alhaalla hb, toivottavasti tällä kertaa pysyy paremmissa lukemissa.

KeepGoing Mitä kummaa ettei lääkäri tehnyt sisätutkimusta jälkitarkastuksessa!! Sehän on yksi tärkeimpiä sen käynnin asioita, et tietää et paikat ok ainakin mun mielelle tärkeä tieto..!

Kesänlapsi35 toivottavasti vauva malttaa kasvaa sopivaa tahtia :)

Hannele77 meinaatko rautavarastokokeella p-ferrit verikoetta? Mulla otettiin sellainen ja se oli 15 mutta viitearvotkin on 5-100 eli aika laaja skaala. Vai onko sulla joku toinen?

Otin tänään monen tunnin iltapäivätorkut kun on ollut niin kauheita öitä ja nyt ei sitten väsytä :p hyvä hetki ehtiä kirjoittaa tännekin. Meidän muutto näyttää jäävän ensi vuoden puolelle niin hyvillä mielin voin alkaa laittaa joulua tänne :)

Olo alkaa olla jo loppuraskausmainen.. liitoskipuja, ankkakävelyä, yöt risat.. onneks aika menee nopeasti ja viikot vilahtaa vauhdilla! Tytöllä ensi viikolla vika kerhopäivä ja joulujuhla! Sit ollaankin tytöt kotosalla ja pitäisi jaksaa keksiä puuhaa päiviksi (n)

Voimia muillekin ja mukavaa viikonloppua (y)

Milagro ja bebe3 35+4
 
Daisy85, kannattaa mainita noista kivuista neuvolaan, ettei enteile mitään paikkojen kypsymistä o_O
Ihanaa kun sielä pääsee ultraan useamman kerran. Itseäni harmittaa kun ei ole enää ultraa ja vauvan koko mietityttää kauheesti..olis kiva vähän tietää minkä verran nyt painaa.

Täälä on huomena eka äitiyslomapäivä, hieno fiilis kun nyt saa oikeesti keskittyä loppuodotukseen (y)
 
@Milagro Just niin mäkin ajattelin että satunnaisesti ois kiva mennä ilman kärryjä! Ja mies on todennu että hän voi kantoreppua käyttää, mutta pitää kärryjä epäkäytännöllisinä. Itsekseni kävelen paljon, mutta se tykkää mennä aina autolla, eli taitaa jäädä kärryt vain mun käyttöön.

@Kesänlapsi35 Harmi vain ku oli neuvola vajaa pari viikkoa sitte ja seuraava vasta tammikuussa, mutta pitänee laittaa sähköpostia (jep, täällei sanota että voi soittaa vaan laittaa mailia tarvittaessa) jos tuntuu ettei tää mene ohi tai pahenee.

Mulla oli alkuun lisäultria vauvan sydämen takia ja heti sen jälkeen on pitäny käydä raskausmyrkytysriskin vuoksi, lisäks vielä se reissusta saatu loputon ripuli eli tuntuu että oon käyny sairaalassa jo niin paljo etten kehtais ihan vähästä sielläkään taas pistäytyä. Inhottavaa kyllä ku tää jomotus on jatkunu ihan taukoamatta tänään, ei tunnu supistuksilta eli en hätäile, mutta nyt illan myötä on taas vahvistunut kipu eli saa nähdä saanko nukuttua.

Sori jos nämä mun viestit on nykyään vaan valitusta! En kehtaa valittaa miehelle ja tutuille, aina vaan kaikki on "erinomaisesti" ku joku kysyy niin tänne tulee sitten purettua negatiivisia tuntemuksia :oops:
 
Nyt alkaa jo pikku hiljaa jännittämään. Voi jo sanoa että ensi kuussa synnytetään:barefoot::):love:

Vauvan liikkeet tuntuu edelleen millon missäkin, eilen ne tuntu alhaalla ihan selvästi ja sillon vihlo alapäähän kunnolla. Maanantaina mulla ultra, jännittää ja malttamattomana odotan.

Daisy85 Kuulostaa niinku olis supistuksia..?
Harjoitus supistusten pitäis olla kivuttomia, menkka kivut on just niitä oikeita.
Mulla alko neuvola käynnit nyt kahden viikon välein. Luulis että sullakin olis aikaisemmin...? (n)

Verensokereita ei tarvii mittailla kuin kahtena päivänä viikossa kun kahden viikon seurannassa ei tullut ylityksiä.

Miten teillä muilla on jo vauvan tavarat hankittu? Mulla vielä hankinta listalla hoitoalusta, jota meinasin kokeilla pesukoneen päälle kun en oo keksiny hoitopöydälle mitään järkevää paikkaa. Saa sit nähä sit onko tuossa koneen päällä hyvä paikka käytännössä. Sitten jotain pientä, sinkkivoidetta, vaippoja, vanulappuja jne.varmuuden vuoksi pari tuttipulloa ja isompana ne vaunut jotka meinaan ostaa joulun jälkeen ja jos hyvät käytetyt löytyis.
Millähän viikolla pitäis pinnis laittaa ja tosiaan se sairaala kassi....
Tänään poks 34.

Tuntuu että olis ollu hirveesti asiaa mutta nyt en muista enää:LOL:
 
Daisy85 sulla onkin ollut kaikkea ikävää sitten raskauden aikana.. Ja kyllähän sairaalaan saa mennä jos on tarve! Kyllä musta tänne saa kirjoittaa kaikenlaisia tuntemuksia.. sitä vartenhan tällaiset vertaistukipaikat on:)

Kath mullakin laittamatta vauvan sänky ja hoitopöytä. Ne odottaa varastossa kasamistaan. Ja nyt kun veronpalautuksetkin tulee niin lähden metsästämään vielä vähän pikkuvaatteita ja just vaippoja, pesuainetta jne mitä löytyy kaikista kaupoista :D

Ootteko muut miettinyt kestovaippoja? Mä edellisten kahden kanssa en jaksanut sellaiseen paneutua, nyt vähän kiinnostaisi. Lähinnä kotona ollessa. Saisi siinä säästää edes hiukan rahaa ja luontoa. En tiedä jääkö taas vaan ajatuksen tasolle tosin..

Milagro 36+0 poksuu tänään :love:
 
Eilen siis oli ultra äitiyspolilla. Vauva oli kasvanu ja kasvoi jo lähes keskikäyrällä(y)
Painoarvio oli 2345g:love: tuntuu isolta kun tuo nuorin oli syntyessään vaan puoli kiloa isompi. Ja nyt oli kääntynyt oikeinpäin eli rt.
En oo enää erityis seurannassa, eli tais olla nyt vika ultra jos ei mitään ihmeellistä tule. Neuvola käynnitkin on jo kahden viikon välein.

Kestovaipoista, en ole ajatellut kokeilla. Tuntuu sen verran työläältä hommalta meikäläiselle:whistle:

Joko olis aika tehdä joulukuun ketju? :)

Kath 34+3
 
@Kath Onpa kiva kun siellä on vauva vihdoin kääntynyt ja hyvän kokoinen :)

En ole ees harkinnut kestovaippoja, mullei ole oikein kokemusta pienistä vauvoista niin haluan päästä helpommalla vaippojen kans, tarpeeksi opittavaa varmasti muutenki luvassa..

Mulla on menny vähä vaihtelevasti nyt yöt, pari yötä oon saanu nukuttua enemmän ja yks meni taas ihan päin peetä kivun ja nenän tukkoisuuden takia. Mutta on se kipu onneks vähentynyt. Mulla oli tosi kivuliaat supistukset keskenmenon yhteydessä ja harjotussuppareita on ollut pitkin raskautta, niin en osannu aatella että menkkakipu vois olla supistuksia. Mä puhun "neuvolasta", vaikka täällä se on kätilön luona käynti, jossa tehdään käsittääkseni aika lailla neuvolaa vastaavat asiat, ja sinne ei yllättäen ole lisäkäyntejä tulevilla viikoilla.

@Milagro Mua ei ole haitannu käydä seurannassa, on ollu kiva nähdä pieni ultrassa useammin :rolleyes: Eikä ole stressanut kun en usko että se raskausmyrkytysriski on ollu oikeasti olemassa.. Alkuun sanottiin että saattaa olla jotain ongelmaa sikiön sydämessä, olin sen takia hermostunut yhellä lisäkäynnillä ja siks oli verenpaine vähä koholla. Sen perusteella sitte arveltiin että ois korkea tuo riski.
 
Moikka kaikille!
Onpa kiva kuulla että osa on päässyt ultrassa kurkkimaan vauvaa ja saanut kokoarvioita:love:

Mulla on ihan hyvä vointi ja kaikki jotenkin tosi tasaista. Harkkasuppareita tulee jonkun verran mutta hellittävät levossa hyvin. Paino pikkusen tippunut ainakin kotimittausten mukaan, mutta ei mitenkään paljoa. Hyvä jos ei nousekaan:) Treenaan edelleen ihan hyvissä voimissa suunnilleen joka toinen päivä salilla. Edelleen aika kuluu kyllä tosi nopeesti, tää joulukuu varsinkin on aikamoinen hujaus! No, eiköhän tammikuussa sitten aika matele:D

Täällä on ainakin tosi aktiivinen vauva, hirvee mylläys mahassa jatkuvasti ja yöllä välillä kans herään siihen ku sisuskaluja järjestellään uuteen uskoon:p jatkuvasti saa juosta pissalla, se on varmaan tän hetken suurin "oire".

18. päivä on se neuvolalääkäriaika, ei oo kovin kummoisia odotuksia sen suhteen. Muistaakseni viime raskaudessa katsoi tuolla loppuraskauden lääkärikäynnillä tarjontaa aataminaikaisella ultralaitteella, saa nähdä oisko nyt sama juttu. Ja kokoa kommentoi silloin vaan että " ei mikään siro mutta ei jättikään" ja sillä mentiin. En usko että katsoo sitä kohdunsuun tilannetta koska mulla ei mitään supistuksia tai vuotoa ole ollut. Eipä juuri poikkea normaalista terkkarin käynnistä, luulen.

Voikaa hyvin ja niin muuten, mitenkäs se joulukuun ketju?

KeepGoing ja Viitonen 33+5
 
Niin, olisko joku halukas tekemään uuden ketjun?
Itellä ei tuu ikinä käytyä palstalla tietokoneen kautta, puhelimella pääasiassa joten päivityksiä sillä vaikee tehdä.
Ja entiiä osaisinko :barefoot::oops:
Mutta jos ei kukaan muu tee niin mä voin yrittää tehdä.
 

Yhteistyössä