Tammikuun Tarrasukat 2018

@Kath käy kattomassa simppelisormiruokakeittio.com :) ite kuulun vielä samannimiseen fb ryhmään ja sieltä saa tosi hyviä ideoita mitä tarjota. Meillä vähentyneet soseet varmaan puoleen kun lapsi vetää itse aamulla (ja useimmiten illallakin) puuron ja päivällä ateriat mahdollisuuksien mukaan napsii itse. Kaikki pehmeäksi keitetyt pastat, höyrytetyt kasvikset ja kalat oon kokenu helpoimmiksi. Sellanen pakastekalakuutio kypsyy ihan jossain 10 minuutissa eikä vaadi ku vähän sitruunamehua mausteeksi (y)
Sit aina välillä tulee paisteltua banaanilettuja tms. Ja hedelmiä menee kans, mangoa ja banaania varmaan eniten.

Kuinka paljon ja mitä teillä on nyt tarjottu tähän mennessä?

Niinjoo ja nythän on sit vielä helpompaa tarjota samaa ruokaa koko perheelle kun 10kk lapselle saa kypsennetyn ruuan seassa olla kermaa ja maitoa. Tähän mennessä tehty erikseen kaurakermaan jne. Mut rohkeesti oon maustanutkin välillä, kunhan vaan jättää suolan ja tuoreet yrtit pois;)
 
Karkeemmat soseet ei meidän pojalle oo uponnut joten menty enimmäkseen ihan niillä sileillä:oops:
tuolta sivuilta oonkin tehny tota banaani pannaria johon oon mustikoita laittanu sekaan.
Muutaman kerran oon tarjonnut esim bataattia, parsakaalta ja kanaa tms.
Nyt paristi raejuustoo ja maustamatonta jugurttia.
Mutta kun annan pojan ite syödä niin varmaan 95% ruuasta on lopulta liiskaantuneena ihan jonnekin muualle.:rolleyes:
Ei tuolla syönnillä tuu kylläiseksi.
Tuntuu että muitten lapset syö niin nätisti ite kun taas poika heittelee ja riehuu syöttötuolissa ruuan kans:cautious:
Tuntuu jotenki tosi vaikeelle tässä vaiheessa tuo tavallisen ruuan antaminen...
Miten oonkaan selvinny tähän asti kolmen muun kans :oops::barefoot::ROFLMAO:
Ei mitään muistikuvia tästä hommasta.
 
@Kath Musta kuulostaa useassa asiassa että meidän pojilla on paljo samaa luonteessa :LOL: sama homma tuon syömisen ja paikallaan istumisen kans, nyt en enää oo niin stressannut siitä ja onneks on alkanu mennä enemmän sekä lusikalla että omin sormin.. onhan se sotkua ja turhauttavaa, vieläki tulee päiviä, ettei lusikka kelpaa yhtään ja pakko antaa kaikkea sormin syötäväksi että edes jotain kiinteää menee. Katon ihmeissään (ehkä vähä kateellisena) ku muut vauvat istuu rauhassa vaikka kuinka kauan ja aukoo kiltisti suuta :cautious:

Meillä poika on muutenki niin rauhaton, ettei puhettakaan että istuis mun sylissä hiljaa ikinä, isin tai jonku muun sylissä voi olla hetken paikallaan. Tissillä käy vetäseen maidot ja syliin haluaa paljo, mutta pitää olla jaloillaan ja mieluiten liikenteessä o_O ihmiset joskus ihmettelee sitä, oon kuulemman opettanu tuollaseks mutta hahah en todellakaan oo tahallaan tätä tehny, melkein alusta asti on ollu erittäin levoton. Pakko tietty joskus antaa kitistä jaloissa ku laitan ruokaa ym, mutta enimmäkseen saa olla sylissä kannettavana niin paljo ku haluaa.

Musta on ihana ettei vieläkään reilu 10kk iässä ujostele eikä vierasta yhtään, viihtyy kaikkien seurassa ja varsinki jos joku osaa hauskasti leikittää ja naurattaa. Hauskaahan se on myös seurata toisen leikkimistä (riehumista:whistle:), konttaa vauhdilla ja huutaa samalla isolla äänellä, huonekaluja vasten kävelee muttei ilman tukea vielä.

Yöt on taas vähä huonontunut. Jotenki kuvittelin että tässä vaiheessa ois jo hyvää nukkuminen, mutta näyttää ettei ikinä parane yöt.. jos nyt yli 2h nukkuu heräämättä ku pistän sänkyyn niin on jo hyvä, sitte ku alkaa heräily niin mahdoton yleensä saada enää omaan sänkyyn. Heti ku pistän alas niin herää ja suuttuu. Ja sitte ku luovutan ja otan viereen niin heiluu ja kitisee siinä loppuyön, enpä oo ite paljo viime päivinä nukkunu. En tiiä enää mitä voin tehdä että sais sen nukkumaan paremmin, ei jaksais tällästa loputtomiin :(

Piti vielä lisätä, että oon vihdoin jättäny yhdelle (ennestään tuntemattomalle) tytölle hoidettavaksi pojan nyt muutaman kerran ja on menny tosi hyvin, jatkossaki aion hyödyntää lapsenvahtia että saan käytyä paremmin asioilla ym sillon tällön. Aluks oli kyllä ihan mahdotonta rentoutua mutta nyt nautin tosi paljo ku saa olla hetken miehen kans tai ihan yksin..
 
Plaah, täällä yöt kans huonontunu:confused: ei malta millään rauhottua sänkyyn ja puoliunessakin vielä nousee seisomaan ja itkemään.. Hampaita tuli TAAS lisää ja toivotaan et menee niiden piikkiin, poju nukku nimittäin omassa sängyssä jo suurimman osan öistä kun taas nyt kaikki loppuyöt viimesen viikon mun vieressä.
Syöminen ollu nihkeetä kans, ei tunnu paljoa menevän eikä nyt anna ees syöttää ellei oo tositosi nälkänen. Valikoi kans nykyään kun puuro ei kelpaa eikä tää äiti keksi millään että mitä muuta tarjoisi aamulla ja illalla:cautious:

Vauhti on kova, ja taaperokärryn kanssa jo melkeen juoksee :LOL: portaat kiipee yläkertaan saakka hienosti, onneks on portit kuitenkin kun aina ei kerkee kulkemaan perässä(y) ilman tukea ei vielä kävele tai seiso mutta päästelee jo satunnaisesti tuesta ite irti tai nousee hameenhelmaa pitkin ylös niin onhan tota tasapainoa jo :)

Yllättäen jaksaa ihan erilailla valvoa päivisin ku ei olekaan ihan valmiina päikkäreille 3h heräämisestä(n) ja tossa yhtenä päivänä meni vaan yksillä päikkäreillä:eek: voiko nöin pieni jo vähentää vaan yhtiin uniin o_O

10kk täynnä täälläkin:love:
 
Mä sain niin tarpeekseni huononevista öistä, on nyt neljäs yö ku pidän ”unikoulua”. Kaveri opasti ku sillä toimi loistavasti, en uskonu että toimis ku ei sais edes tuttia käyttää, mutta kappas vaan pistin pojan sänkyyn tänä iltana ja nukahti inahtamattakaan ihan rauhassa varmaan alle 2minuutissa :eek::D

Olihan se inhottavaa aluksi ku on niin vastaan äidinvaistoa jättää itkemään, mutta ku se itku meniki ohi tosi nopeasti ja heti eka yö meni kokonaan omassa sängyssä ja kahdella heräämisellä! Annoin varulta tissiä ettei ainakaan nälkää ois. Pistin siis sänkyyn ja ajastimen päälle, ekaks odotin minuutin enneku kävin rauhoitteleen, sitte 2min ja koko ajan pidentäen väliä. Ei edes ekoina kertoina (päikkärit samalla tavalla) tarttenu mennä enää 2-4min jälkeen eli itku loppu tosi nopeaa. Nyt on toivoa että jäis kokonaan yöheräilyt pian :rolleyes:

Ai niin, täälläki tykätään mennä vauhdilla työnnettävän auton kans mutta ilman tukea ei seiso. Nousee kans mun jalkoja vasten jatkuvasti ku haluaa huomiota.
 
Daisy85, kuulostaa helpolta:D
Ite en oo vieläkään pitäny unikoulua :oops:
Tuntuu että aina kun olis meille vanhemmillekin hyvä aika aloittaa unikoulu niin sitten poika on kipeenä tai sille tulee hampaita jonka takia sitä pitää siirtää.
Nyt pitänyt antaa parina päivänä taas särkylääkettä kun hampaat vaivannu niin paljo että poika kieltäytyi ihan kokonaan ruuasta, maito vaan kelpas.
Näyttää että kohta pojalla on ylhäällä neljän hampaan rivistö.

Täällä kävellään jo huoneen poikki ilman tukea:eek:
 
@Daisy85 onko yöt jatkuneet hyvin? Hyvältä ainakin kuulosti alku! (y)

@Kath ollaanpa teillä taitavia kävelemään jo:eek: vautsi!

Meillä ollut ihan painajainen tämä viikko, pojalla nousi ihan karmea kuume, ravattiin jo lääkäreissä kun oli ihan reppana.. Itkuinen väsynyt ja kosketusarka.. Mitään ei löytynyt ja onneks lääkkeillä sai laskettua kuumetta vaikka toi lääkitseminenkin on kamalaa kun pieni itkee ja meinaa oksentaa lääkken ulos :cry:
Kesti 4pv ja sit puhkes vauvarokon ihottumat. Eli sellasta sit.. Mut ihana kun toinen alkaa olee jo oma ittensä vaikka vielä väsy painaa raskaasta viikosta.

Ruokailut ja yöunet ollu nyt sit kovin erilaisia, lähinnä maidolla ja hedelmillä menty... mutta jospa tää tästä taas. Ja kuinka voikaan äidin sydän pakahtua onnesta kun lapsi syö neljännen lusikallisen puuroa:love:
 
@Honeydew Kuulostaa tosi tympeältä teidän viikko sairastelujen kans :unsure: joko siellä on syönti sujunu normaalisti? Meillä kans on ollu montaa päivää syömisen kans ongelmaa ja tissillä vaan roikuttu, mutta jospa se tästä.

Täällä meni ne ekat kolme yötä unikoulua tosi hyvin, mutta sitte tuli pojalle vähä kuumetta niin en kehdannu itkettää yhtään, sen jälkeen menny tosi huonosti yöt.. tympeetä alkaa alusta, mutta pakko kai taas kokeilla ku ei tätä voi loputtomiin jatkaa että poika riehuu yöt ja pakko pitää vieressä ku ei suostu kauaa oleen omassa sängyssä :( kukaan ei siis nuku näin. Ja kohta on taas edessä se rokote, mikä on aiheuttanu joka kerta pitkään oireilua, toivottavasti ei seki sitte vaikeuta asioita.

Rytmi muutenki nyt aika sekasin, muutaman kerran lapsi on nukkunu vaan kerran päikkärit ja se selvästi huonontaa öitäki. Nukkumaanmenoaika pysyy suunnilleen samana, mutta heräily vaihtelee 6-8 välillä(joskus jopa aiemmin) ja yöstä riippuu päikkärien aika. Pari kertaa päivässä normaalisti nukkuu. Tuntuu, että joka päivä on niin ennalta-arvaamaton ku ei ikinä tiiä mihin aikaan tulee väsy ja millon sitte lopulta nukahtaa, tää sekoilu johtuu ilmeisesti siitä unikoulusta.

Kuulostaa taas valitukselta, mutta ihan mukavasti meillä oikeasti päivät sujuu, en stressaa enää liikoja syömisistä jne vaan yritän saada päivään tarpeeksi aktiivisuutta ja ulkoilua, säät on jatkunu hyvinä ja päivisin monesti vielä melkein 20c (y)
 
@Daisy85 vähän kerrallaan alkaa maistumaan ruoka taas. Unet sen sijaan on edelleenki tosi kummallisia :cautious: yöt aika normaaleja mut siis päivisin nukkuu ihan hullun pitkiä unia ja eilen esimerkiksi nukku kolmet päikkärit, mitä ei oo nukkunu kuukausiin(n) mietin vaan millom huolestua tosta väsymyksestä.. On kyl onneks ihan normaali ja pirteä siinä unien välissä. Ja tänäänkin aamulla jakso valvoa sen normi 4h ennen päikkäreitä ilman ongelmia vaikka nyt vetääkin kolmatta tuntia...Voi olla et murehdin ihan turhaan :D

Noi yöt kyl on yks :confused: aina löytyy välillä niitä et nukkuu läpi yön omassa sängyssä mut sit ku ei, niin ei millään jaksa alkaa nukuttelee sitä takasin keskellä yötä sinne omaan sänkyyn vaan laiskuus ottaa vallan ja kainaloon vaan..
Rauhottuuko teillä @Daisy85 viereen kuitenkin?

On tää kyl yhtä vaiheesta toiseen menoa näiden kanssa ja sillon ku ois joku rutiini ja tasasta niin sit sairastetaan tai tehdään hampaita tms :ROFLMAO:
 
Hei.
Mitä tänne kuuluu?
Viime vuonna tähän aikaan sitä oltiin jo loppu suoralla raskauksien kans, tuleepa haikee olo ku aattelee:rolleyes:
Täällä lähdettiin kävelemään pari-kolme viikkoo sitten :eek:
Lamppu, pupu ja tähti on pojan lempi sanoja mitä yrittää sanoo, oon yrittäny "äitiä" mutta en oikeen tiiä tietääkö edes mikä se äiti on(n) osoittelee vaan lamppua:whistle:

Poika on kyllä aikamoinen sihtikurkku. Välillä tuntuu että syököhän se vielä esksrissakin sileitä purkkiruokia evääksi:ROFLMAO:
Riisipuurokin saa yökkäys refleksin saati vielä karkeempi ruoka.

Edelleen mennään yhden syötön taktiikalla yö, joskus kahden.
Nyt oon henkisesti valmistautunut että ensi viikolla aloitetaan unikoulu jos ei vaan sairastuta pahasti. En jaksais enää näitä yösyöttämisiä yhtääno_O
Toivotaan että onnistuu.

Hyvää joulun odotusta!
 
@Kath Alotitteko te unikoulun? Siellähän on lähdetty aikasin käveleen! Ja sanojaki jo tullu (y)

Miten on joulunvietot menny? Me on oltu kotona ja kavereiden kans, rauhallisia mukavia päiviä. Aattona oli muutama vieras niin kiva ettei ihan kolmestaan oltu. Itellä tuli kyllä kaipuu suomalaista joulua lapsen myötä, jospa pääsis parin vuoden sisään sinne joulunviettoon.

Meillä on menny (enemmän) pipariksi nukkumishommat ja illalla alkanu kukkumaan tosi myöhään, jopa yli 23 joskus.. enkä saa nukkumaan helposti, välissä tulee useampi yritys enneku oikeasti nukahtaa. Laitan sänkyyn ja riehuu siellä niin kauan ku jaksaa, muttei anna mun lähteä pois. Sitte alkaa itku ku väsyttää mutten ota syliin ja yleensä saan siihen rauhotettua, mutta voi mennä tosi kauan, joskus pakko nukuttaa sylissä. Enää en ota koko yönä meidän sänkyyn vaikka pitäis sitte tunti olla sohvalla. Tuntuu että takapakkia vaan menty taas, mutta jos ois vaan vaiheita. Yöllä heräilee tosi monta kertaa ja haluaa aina tissiä vaikka syö nykyään ihan hyvin.. milloinkahan tää paranee, en oottanu että melkein vuoden iässä saan herätä/syöttää/nukuttaa vielä yön läpi. o_O

Musta näyttää että ihan millä hetkellä tahansa lähtis poika kävelemään, on ottanu pari askelta ilman tukea. Mutta voi mennä yli 1v ikään ku siihen ei oo enää kauaa. Jotenki hurjaa miten tuntuu/näyttää muutenki nykyään enemmän taaperolta ku vauvalta, hiuksetki on kasvanu ihanan pitkäksi pehkoksi :love:
 
@Daisy85 mulla ihan samanlainen tunne, että kohta kävellään:giggle: tosi kevyesti tarvii enään kannatella poikaa ku pistelee menemään ja eilen otti tavallaan puolikkaan askeleen ilman tukea :LOL:

Sanoja ei tuu vielä.. "Äittää" on hokenut jonkun aikaa ja luulen kyl et tarkottaa äitiä sillä kun tulee aina oikeeseen aikaan. Lampun tunnistaa puheesta ja yrittää toistaa perässä "mppu" :love: muutenkin tietää kyllä mistä puhutaan kuten esim potta, syömään, maito, ovi kiinni, missä pallo jne...

Toinen on jo niin iso ja taitava et nyt on sellanen hetki et vois pysäyttää ajan pariks kuukaudeks ja pitää toista vielä mun vauvana:cry: mut sieltä ne 1v synttärit lähestyy.....

Joulu meni kivasti ja rauhassa. Oltiin kotona ja lahjoja pienelle tuli ihan liikaa:X3: mut kaikki on tosta pienimmästä sukulaisesta vaan niin innoissaan :D
 
Unikoulua pidetty.
Poika edelleen nukahtaa iltaisin syliin, mutta yöllä ei enää maitoa saa.
Ekana yönä huuti n. 15min vaikka pidin sylissä. Sen jälkeen ei ole vaatinut maitoa. Yöllä saattaa herätä pyörimään jossain vaiheessa mutta hyvin asettuu sitten, korkeintaan vähän silitystä kaipaa.
Paitsi nyt kun ollaan mun kotipaikalla oltu muutama yö niin joka yö herää huutamaan suoraa huutoo ja pitää ottaa syliin jossa sitten rauhoittuu n. 5-15min(n)
Onneksi kuitenkin vain kerran yössä.
Toivottavasti kotona yöt rauhoittuu.

Joulu meni mukavasti. Ekaa kertaa vietettiin oman perheen kanssa joulua kotona.
Ja ihan oli hyvä ratkaisu. Tuo poika on sellanen menijä että tutkii kyllä joka paikan ja kaikki mitä et halua sen tutkivan niin pitää nostaa ylös ja kaappeihin ja laatikoihin pitää laittaa sellaset viritelmät ettei saa auki:LOL:
Ostin kotiin metrisen joulukuusen minkä laitoin piirongin päälle. Ei saa olla kuusi ja koristeet rauhassa muuten.
Nykyään kylässä oleminen on vaikeeta kun joutuu juoksee pojan perässä koko ajan varsinkin jos paikka ei ole ns lapsi ystävällisesti sisustettu(n):D
Ja omaa tahtoo jo löytyy.

Joko ootte antaneet ihan normaalia ruokaa?
Entä normi maitoo?
Mä oon sekoittanut normi maitoo nyt n. 40ml ja nannia 160ml.
Eka aloitin jostain 10millistä. Ilmavaivojahan siitä tuli joten en oo tuosta 40ml vielä lisännyt.
 
Varovaiset onnittelut @Daisy85 :love:

@Kath mä kokkaan vielä ns omaa ruokaa pojalle, toivon kyl et kohta syödään kaikki samaa, vähäsuolaisena vaan. Outoa ajatella että kaikki "kiellot" puuttuu kohta, on niin iskostunu päähän että EI hunajaa, EI tuoreita yrttejä, EI lisättyä suolaa jne :D
Vaikka onhan niitä suosituksia edelleen ja varmaan aika lailla niiden mukaan mennään. Synttäreillään saa mun puolesta vähän sokeria sisältäviä herkkuja, kun muuten ei kuulu meidän ruokavalioon. Tai lapsella siis, äitillä kuuluu :ROFLMAO:
Mä oon kans alkanu sekottaa normimaitoa korvikkeeseen pikkasen kerrallaan. Nyt varmaan mennään siin 60-40 korvikkeelle. Ilmaa meilläki vatsassa jonku verran mut voi johtuu myös ruokavaliosta ku lemppareita parsa- ja kukkakaali sekä herneet:LOL:

Tää tyyppi uskoo onneks aika hyvin kun äiti sanoo "ei" toki siinäkin on eroa et mitä kiellän. Mut on meillä kotona paikkoja ja asioita mistä tietää jo mihin ei mennä tai mitä ei saa koskea.

On kyl ihan paras toi tyyppi:love: niin söpöä kun tullu sellasia omia vitsejä sen kanssa, ja jaksaa toistella niitä päivittäin kun tietää et saa mut nauramaan niillä jutuilla :p must onkin kuoriutunu suht rento mutsi.. On meillä sääntöjä ja juttuja mitä en anna tehä, mut monesti mietin kyll ku poika alkaa hassuttelemaan väärässä tilanteessa et onks tää sellanen minkä haluun kieltää vai lähenkö leikkiin mukaan. Yleensä ei voi muuta ku heittäytyä hassuttelemaan kun kattoo mua sellasella höpsöllä hymyllä :rolleyes::love:

Ainiin! Pieni otti tänään ekat askeleet:eek::cry::love: ehkä kolme haparoivaa ja kaatu siitä mun syliin mut aivan ihana ja menin ihan hämilleni siitä ja aloin vaan parkumaan:ROFLMAO: niin nopeesti kasvaa:(
 
@Honeydew Miten siellä on nyt kävely lähteny sujumaan? Meilläki alko tulla ekat askeleet ilman tukea just päiviä ennen 1v synttäriä joka on huomenna! Vähä haparoivaa meno eikä vielä pitkiä pätkiä pääse mutta ihanaa tietysti seurata taaperrusta ja pojan omaa intoa uudesta taidosta :love:

Täällä vahvistu plussa ja oon ihan oireeton niin hassua ajatella että oikeasti oon raskaana. Oli vähä vatsakipuilua mutta seki hävis, toivottavasti harmitonta. Tisseissäkään ei tunnu yhtään mitään, lähinnä että ois maidontuotanto vähentyny, mutta voi johtua myös siitä että poika syö paremmin.

Yöt on ollu tosi huonoja monta päivää ku kaiken heräilyn lisäksi poika heräili monena yönä 4-5 aikaan eikä suostunu enää nukkuun pariin tuntiin. Siinä tuli sitte taas valvottua entistäki enemmän. Mutta viime yönä yhtäkkiä vetäs 7h putkeen mikä tuntu ihan uskomattomalta. Ikinä ei oo niin pitkään nukkunu! Jospa tää alkaisi vähitellen helpottaa :rolleyes:

Mites siellä muilla sujuu?
 
@Daisy85 onnea pienelle 1 vuotiaalle! :love:
Oliko teillä millasia juhlia?

Meillä poika ei lähde vielä itse kävelemään, nousee siis kyllä ylös ja päästää tuesta irti mutta liikkeelle lähtöön tarvii ensin vähän houkuttelua tai kävelytystä. Tossa pari päivää sitten otti jonkun 10 askelta silleen että tuettiin ensin kyljistä kiinni pitämällä ja sit päästämällä irti ja matka vaan jatku:D onneks osaa tosi hienosti pysähtyä ja laskeutua alas ilman että tulee kaatumisia:)

Sit tässä ihan viime päivinä on selkeesti ruvennut tajuumaan miten pidätellään pissaa :geek: aamusin ollaan tossa hereillä puolikin tuntia sängyssä ennne potalle menoa ja sinne tulee ihan kunnon pissa. Päivällä pottailun välissäkin usein kuiva vaippa ja pottaan tekee jotain aina kun siihen istuttaa (y) vaippoja menee ehkä 3 päivässä, en jotenkin oo koskaan raaskinu laittaa "vanhaa" takasin jos siellä on enemmän kun tippakin tullu:oops:
 
Daisy85 onnea plussasta:love:

Honeydew ohhoh, te ootte jo pottaillu:eek:
Ite en oo edes ajatellu että tässä vaiheessa vielä pottaan osuis jotain. On sen verran meneviä tän ikäiset että kerkeekö ne pysähtymään edes sen pissan ajaksi. Näköjään kerkee:LOL:

Täällä synttärit juhlittu, virallinen päivä huomenna.
Me pidettiin samaan aikaan myös isosiskon juhlat kun heillä on parin päivän ero syntymäpäivissä.
Ihan lähimpien sukulaisten kans julistettiin ja kakkuakin poika sai maistaa mutta ei oikein välittänyt, ihmetteli vaan:LOL:
Ostin todella vähän käytetyt ensi kengät. On vielä opettelua niiden kans kävely ja poika ei oikein tykkää niillä kävellä, mieluummin seisoskelee.
Onko teillä ollu vielä 1 vuotias neuvolaa?
Mielenkiinnolla odotan paljo on kasvanu ja onkohan rokotus?
Viikon päästä neuvola meillä.
 
@Kath meillä on neuvola huomenna, voin kertoa sit miten meni :)
Me ollaan istuskeltu potalla jo varmaan kesästä saakka aina sillon tällön, välillä ilman vaippaa ja välillä vaipan kanssa. Nyt pari kk ollaan käyty säännöllisesti parin tunnin välein sillon ku kotona ollaan. Ja tänään esimerkiksi ei suostunut enää iltapäivästä ja illasta istumaan ollenkaan vaikka vaippa oli kuiva ja voisin vannoa että jotain olis tullut.. Ei edes pottalelut tai äitin lauleskelu saanut poikaa suostumaan:LOL: mut ei se aina onnaa..eikä viitsi pakottaa ettei tuu ikävä asia siitä hommasta. Unien jälkeen käy mielellään:)
 
Noniin eli neuvola. Perus kuulumisia kyseltiin, tehtiin mittaukset ja annettiin kaks rokotetta plus influenssa. Se (mpr?) oltiin saatu jo syksyllä ulkomaanmatkan takia.
Tarkistettiin miten pinsettiote on kehittynyt ja kurkattiin silmiä.. Kyseli että ymmärtääkö puhetta, tuleeko sanoja, ja ottaako askelia ilman tukea. Perus ruokavalio, ulkoilu, uni ja hammashoitoasiat.. Muistutti että pitää varata ensimmäinen hammaslääkäriaika :censored:

Saatiin jotain lappuja mukaan vielä ruokailusta ja kodin turvallisuudesta :D
Ei ollu siis mitään erikoista :)

Niin ja ne mitat oli meillä himpun vajaa 10kg ja noin 77cm
 
Hei. Täälläkin neuvola ohi.
Rokotukset jouduttiin siirtää muutaman viikon päähän pojan kovan flunssan/yskän takia joten hyvin meni ilman itkuja;)
Poika kävi jo isojen lasten puntarilla hienosti seisomassa ja tällä kertaa otti myös mittauksen rauhallisesti.
Mitat on 79cm ja 12,4kg.

Normi maitoon siirtyminen ollu haasteellisempaa kun ei maha meinaa kestää joten jouduin taas vähentämään normi maitoo kun lantrailen korvikkeeseen. Jospa se pikku hiljaa tästä :rolleyes: pääsis sitten tuttipullosta irrottautumaan.
 
Voi te ootte jo päässy neuvolaan, ihana kuulla miten meni ja hyvän kokoisia muksuja :D meillä se on edessä huomenna! En saanu lähemmäs 1v päivää aikaa ku halusin sen iltapäivällä että pääsee isukki mukaan niin nythän tuo poika on jo 12,5kk. Yöt on edelleen surkeat, nyt tyyliin tunnin välein heräillään ja jopa 4krt/h, nukahtamiseen vaatii syliä ja tissiä. Aamut onki sitte melkosia mun osalta ku en oo iäisyyksiin nukkunu ees 2h putkeen :cautious: Toivon jotain apua tähän jo ku en jaksa näin loputtomiin, eikä voi olla hyväksi sikiölle, nyt siis 7+3 ja ens vkolla eka käynti sen suhteen. Iski ihan hirveä olo melkein viikoksi ja sen hiipuessa pois meni ohi oikeastaan muutki oireet niin saa nähdä onko kyytiläinen pysyny kunnossa :unsure: Mies ei suostu mihinkään mikä tarkottaa että poika huutais niin mahdoton mun parantaa tilannetta unikoululla tai tissin jättämisellä edes öiksi. Onneks nyt syö ruoan hyvin ja jopa normaali maito alkanu kelpaamaan ku korvike ei ikinä maistunu. Poika on hulluna juustoon ja söis loputtomasti mutten uskalla ku yhen siivun antaa näin alkuun ettei tuu siitä mahaongelmia..
 
@Honeydew En oikein luota siihen ku mulle on joka kerralla sanonu hoitaja/lääkäri että ”ihan normaalia” ku oon yrittäny kertoa nukkumisongelmista :cautious: mutta nyt ehkä puhun tiukemmin asiasta jos eivät kuuntele. Ja oon kattonu että täällä on lasten uneen erikoistunut yksikkö läheisessä yksityisessä sairaalassa niin ehkä käymään yksityiseltä kyseleen neuvoja sieltä jos ei muu auta. Oon siis kokeillu eri aikatauluja päikkäreiden ja ruokailujen suhteen eikä mikään vaikuta uneen, ihan sama kuinka paljo/vähä nukkuu päivälläki.

Täällei oo kyselty nukkumisesta tai vanhempien jaksamisesta synnytyksen jälkeen(paitsi parilla ekalla kerralla), käynnit on ihan tasan lapsen terveyden tarkastuksia ja jotain ruokasuosituksia, muttei mitään sen syvällisempää. Ei oo ikinä ees puhuttu millon voi istuttaa tuoliin ym mikä ihmetyttää, varmasti monet tekee asiat ilman mitään käsitystä siitä miten kuuluisi, jos ei oo isovanhempien apua.

Niin ja hassu juttu sattu tänään ku kävin sellasessa vauvojen toimintaryhmässä mitä vetää lastenpsykologi, käyn joskus ja tykkään jutella sen kans samalla asioista, selitin miten poika on alkanu roikkuun tissillä eikä suostuis nukkuun muuten ku sylissä tissi suussa ym.. se totes samantien että ootko sä raskaana :eek: kuulemman muuttaa usein vauvan käytöstä enemmän tuollaseks o_O
 
Nyt täälläki lääkäri takana, mitat on 78cm ja 9,5kg. Aika samoissa mitoissa on meidän pojat! Olipa tympeetä ku reppana tunnisti viime kuun rokotekäynniltä paikan ku mentiin sisään huoneeseen niin koko tutkimuksen ajan vaan itki :( yleensä on ollu iloinen siihen asti että saanu rokotukset. Lisäks kysyttiin vaan mitä syö, nukkuuko ja käveleekö. Muita taitoja esim puhetta ei kyselty. Selitin perinpohjin millasia on yöt mutta silti sain vastauksen että lapsikohtaista ja se on vaan vaihe. Ei osannu suositella muuta ku vellipulloa ennen nukkumista (täällei syödä puuroa, ihan pienille on viljajauhetta lisukkeeksi), ei huoli pulloa ja selitin kyllä että annan normaalisti puuroa illallaki eli vastaava asia ku maitoon sen teen. Eli omilla avuilla täällä saa mennä. Kuukauden päästä pitää laittaa viimenen rokoteannos Bexeroa, en tiiä onko sitä Suomessa käytössä, täällä vapaaehtoinen. Saa nähdä miten siitä huutaa ku näkee paikan ja se on aina aiheuttanu oireitaki. Muuten onneks kaikki hyvin ja kävely sujuu nykyään tosi hyvin, ei juuri ollenkaan konttaa enää. :)
 

Yhteistyössä