Tammikuun Tarrasukat *meidän kuu*

Mulla ollu eilen pitkin päivää paineen tunnetta alamahassa ja ihan alakerrassa asti ja kolotusta. Toivottavasti tuolla jotain nyt tapahtuiskin, ainakin jonkinlaista kypsymistä.
Heti aamusta oli tänään neuvola, kaikki ok, sf mitta puolella sentillä kasvanu eli nyt 35,5cm.
Ens viikolla onkin viimenen neuvola aika josta saan sitten ajan yliaikais kontrolliin. Toivottavasti ei tarvii sinne asti mennä.
Terkka käsi tuntumalla sano että ihan hyvän kokonen vauva olis tulossa, ei kuitenkaan mitenkään hirmu iso eli olisko siinä keskikäyrällä.... Tosin en oo kovin luottavainen terkan arvioon:whistle:

Kath 39+4
 
Täällä myös tota jäätävää paineentunnetta alakerrassa ja nyt vatsa toiminut reippaammin, toiveajattelua toki tämäkin taas että mitään tapahtuisi vielä aikoihin:whistle: Mieli pyörii kyl kovasti jo tulevassa synnytyksessä ja jotenki tosi kiukkunen olo koko ajan:mad: Lapsille tulee hermostuttua ihan pienistä asioista ja sitten harmittaa jälkikäteen... Väsyttää kanssa, eikä huvittaisi oikein mikään. Nyt oon salin jättänyt, mutta koiran kanssa käynyt joka päivä aika pitkillä lenkeillä (3-5km) että saa jossain tuulettaa päätä:ROFLMAO: eilen oli kyllä liikaa kun kävin lenkin lomassa tekemässä porrastreeniä, hyvä että enää kotiin pääsin:cautious:

Pitäis osata ottaa rennommin, vauva tulee kun tulee. Lepo ois varmaan se mitä tässä kohtaa eniten tarttis(y)

KeepGoing ja Viitonen 38+3
 
Pikana vaan päivitän meiltä vauvauutisen <3

Tänään syntyi meidän terve ja suloinen prinsessa rv 41+2 klo 11:46. Mitat oli 3908gr, 49cm,py 35cm.

Ollaan täällä mahtavassa potilashotellissa nauttimassa ansaitusta levosta :D

Synnytys oli aikamoinen mutta palkkio sen arvoinen. Luen teidän viestit ja kerron enemmän myöhemmin :)

Milagro ja ihana bebe
 
Milagro paljon paljon onnea!! :love:

Valvoskelen, tuttua jalkojen pakotusta mitä oli raskauden puolen välin tiennoillakin:(
Illalla meni nukkuminen myöhään kun supisteli viiden minuutin välein jonkin aikaa ja ihan oli kipeitä supistuksia.
Tässä mietin että mitenhän nopeesti uudelleen synnyttäjän täytyy sairaalaan lähtee? Ei oo mitään puhetta neuvolassa ollut ja kaks lasta on käynnistyksellä lähteny syntymään joten ei oo kokemusta.
Lapsen vahdillakin on aika matka meille tulla joten pitäis osata ennakoida. Tietty sitä lähtee sitten ilman miestä edeltä sairaalalle jos siltä näyttää.
Tästä ei onneks oo kuin 4km matka synnärille.

KeepGoing, hyvinpä pääset liikkumaan vielä. Ite kävin eilen parin kilsan lenkin vaan ja tuntu loppu vaiheessa että laps valahtaa kohta pihalle:D
 
Onnea prinsessasta @Milagro :love: Potilashotelli kuulostaa kyllä ihanalta! Nyt lepoa ja ihania ensihetkiä teille <3

@Kath joo oon kyllä itekin tyytyväinen että edelleen onnistuu toi liikkuminen, toki vauhti on hiipunut, mutta omalla tahdilla vaan. Tän aamun koiralenkki oli vaan pari kilsaa ja hissuksiin mentiin. Illalla oli kipeitä supistuksia taas jonkun aikaa, sama aamusta ku heräsin vessaan joskus 5 jälkeen. Mä en oikein osaa antaa neuvoja tohon että milloin lähteä, kannattaa se lapsenvahti varmaan pyytää jo aika pienestä? Meillä siis sairaala 5 min päässä ja oon lähtenyt sitten ku ei oo enää pystynyt kotona olemaan. Mulla supistukset alle parissa tunnissa sitä luokkaa että on lähdetty kyllä. Muistan kyllä viime synnytyksessä ku mietin sairaalaan mennessä että hitto jos käskevätkin kotiin vielä, mutta olin onneks 7cm auki ja pääsin saliin:D Eikä siis koskaan ole käännytetty takas kotiin, aina on ollut tosi kyseessä:geek: Mutta tietysti synnytykset voi olla keskenään hyvinkin erilaisia(n)

KeepGoing ja Viitonen 38+4
 
Ei kenelläkään muulla ole tullut sellasta oudon "palan" tunnetta emättimeen? :ROFLMAO: en tiedä miten kuvailisin, mutta ihan kun olisi valumassa jotain paksua limaa, mutta mitään ei kuitenkaan tule uloso_O niinkuin siellä olisi joku ilmakupla ollut kohta vuorokauden...
Outoja vaivoja :LOL:
 
@KeepGoing mä oon luullut pitkin päivää että no nyt varmasti on limatulppa housuissa kun niin tuntuu siltä. Mut ei mitääno_O
Pakko oli äsken tunnustella niin huomasin että on TODELLA turvoksissa paikat, ja nimenomaan tuolta sisältä. Sen takia varmaan outo tunne, mut nyt ihmettelen että mikä ton karmeen turvotuksen on aiheuttanut... Ei oo vauvakaan laskeutunut omasta mielestä että se vois olla syypää turvotukseen. No, eipäkai se vaarallista...? Katotaan kuinka jatkuu/pahenee ja soittelen vaikka päivystykseen jos alkaa huolestuu liikaa. On kyl vähän pöljä olo kun kaikki oireet kropassa saa melkeen paniikkiin :ROFLMAO: menköön ekan raskauden piikkiin.... :whistle:
 
Onnittelut vauvasta @Milagro! :love:

@Honeydew Mua huvitti tuo sun kommentti että on paikat turvoksissa, kun eilen kysyin ite mieheltä petipuuhien (nykyään harvinaisten sellasten) yhteydessä, että tuntuuko siellä mitään erilaista.. ja se sano vaan että ihanku ois vähä "enemmän tilaa" :LOL: Mutta saattaa olla, että on vaan vähemmän herkkänä paikat ku välissä oli jo sen verran kipeää touhu, ettei kyllä huvittanut yhtään.. :oops:
 
Onnea @Hannele77 vauvasta :love:

Niinpä sitä itsekin synnytin keskiviikkona aivan ihanan suloisen pienen tytön. Synnytys käynnistettiin koska lääkäri oli sitä mieltä et ei tosiaan oo kasvanut, istukan toiminta heikkoa (se lähetettiinkin patologiaan) ja lapsiveden määrä vähäinen. Ma aloitettiin tilanteesta cm auki vauvan pää alhaalla. Ballongilla siis alkoi. Ei mitään vaikutusta vaan se otettiin seuraavana päivänä pois, vaiheessa kaksi sain cytotec tbl suun kautta useampia ja ne teki jonkun verran supistuksia ja yötä vasten ne vaan lisääntyi. No kaveri jäi sitten nukkuu mun huoneeseen sairaalaan ku hiljasta ollut ja sain oman huoneen. :) Supistukset lopui yöllä ja seuraavana aamuna lääkäri kattoi et auennu 4cm..
Huh huh. Olihan se rankka kokemus. Ei voi kieltää. Aamulla tosiaan olin auennut 4. senttiin ja sit siirryttiin saliin et puhkaistaan kalvot abaut 11 aikaan. Tai vähä ennenki. Sitten alkoi supistella säänöllisesti ku kalvot oli puhkaistu. Kanavaa oli jonkun verran jäljellä ja siirryin sitte ammeeseen ja sieltä ku tulin pois oli tuskat ja sain oxynormia lihakseen. Se helpotti ehkä puoli tuntia ja sit rupesivat kattoo et 7cm auki ja supisti koko ajan ihan hirveenä. Aain kohdunkaulanpuudutteen joka kerkesi vaikuttaa vaan toiselle puolen ku toiselta puolen oli jo yhden supistuksen aikana hävinnyt reuna. Sitten tuli valtava tarve ponnistaa ja olin avautunut ihan minuuteissa 10cm ja sain alkaa ponnistaa. Otin ilokaasua välillä ja sit tositoimissa en enää sitäkään ku vaan toimin. Ponnistin abaut 20 minsaa. Mun kaveri oli koko synnytyksen ajan mukana Voi että sitä itketti sitten ku vauva oli maailmassa. Vauvalla kaikki hyvin. Mulla ei meinannu istukka irrota ja sitä piti vauhdittaa oksitosiinilla ja cytoilla ja se lähti vasta painamalla. Sain siihenkin oxynormia sitten. Huh huh...

Täss nyt ollaan osastolla vielä luultavasi huomiseen asti. :) Esikoinen 6v on käynyt nyt kahesti meitä kattoo ja hän on avan ihastuksissaan :love::love: Kumpa pysyiskin yhtä ihanana isoveljenä jatkossain (y)

Ainiin ja tyttö tuli :love: 3090 g ja 49cm. :):barefoot::love:
 
Rosina31 paljon onnea pienestä tytöstä:love:
Ja synnytyskin tais mennä siis hyvin. Onneksi jo tuon ikäiset osaavat ottaa vauvan kuitenkin vähän erilailla:) Meillä keskimmäinen oli 7v kun nuorin synty.

@Honeydew ja Daisy85, aivan samoja ajatuksia:D Ollaan nyt yritetty touhuta miehen kans enempi jos vaikka auttais käynnistyksessä. Entiiä sitten saako mies oikeesti mitään irti kun kuulema on aika pehmeet paikat ja siltä se kyllä itestäkin tuntuu ja kun asennot on todella rajalliset:ROFLMAO:

Miten teillä tuntuu vielä liikkeet? Onko vähentyneet tai tuntuuko enää potkuja? Itellä tuntuu lähinnä sellasta muljahtelua ja pieniä tönäisyjä/hipaisuja. Siks oonkin ollu välillä tosi hermona kun en oikein tiiä mikä on normaalia rauhoittumista näillä viikoilla ja mikä sitten ei.
Liikelaskentaa oon tehny ja saanu sen 5 puoleen tuntiin/10tuntiin. Mutta ohjeissa kun lukee että jos on muutenkin vauva erityisen hiljainen niin pitää ottaa yhteyttäo_O
Tosi hermoja raastavaa, syntyis jo niin ei tarvis hermoilla.

Huomenna la(y)

Kath 39+6
 
Viimeksi muokattu:
Ei kenelläkään muulla ole tullut sellasta oudon "palan" tunnetta emättimeen? :ROFLMAO: en tiedä miten kuvailisin, mutta ihan kun olisi valumassa jotain paksua limaa, mutta mitään ei kuitenkaan tule uloso_O niinkuin siellä olisi joku ilmakupla ollut kohta vuorokauden...
Outoja vaivoja :LOL:
Anteeksi kuokkimassa toukokuisista, näitä loppumetrin tunnelmia vaan niin kiva lukea :)
Mulla oli aikanaan edellistä odottaessa just tollainen kuvaamasi tunne. Ja lääkäri totesikin kalvorakkulan pullottavan ja että synnytys lähtis käyntiin hetkenä minä hyvänsä. :)
 
Mulla tuli aamupäivästä pari kipeää supistusta ja iltapäivästä asti niitä on ollu vaihtelevasti, kipeämpinä ja parhaillaan 10min välein. Kävin pariin otteeseen liikenteessä päivän aikana, mutta nyt yritän rentoutua kotona.. ei ole vielä tarpeeks usein tai tarpeeksi kipeitä että mihinkään näytille lähtisin, mutta eipä noihin paracetamolikaan ole tehonnut. Ja taas oon saanu juosta vessassa mahaa tyhjentämässä, mutta tuo varmaan tapahtuu supistusten takia enkä uskalla liikaa herätellä toiveita että tää ois nyt oikeasti alkamassa o_O Hankala näin ensikertalaisena kun ei ole mihin verrata tätä olotilaa. Tänään tuli 39vkoa täyteen, niin saishan tuo jo tulla :D

Ja paljon onnea myös @Rosina31 lle tytöstä! Millä viikoilla sä olitkaan?
 
  • Tykkää
Reactions: Kath
Onnea @Rosina31 pienestä tytöstä!:love:

Ja lupaavalta kuulostaa @Daisy85 (y) Toivottavasti supistukset tihenee ja napakoituu! Täällä kans nyt illasta supistellut, mutta näillä ei vielä mihinkään olla menossa. Vauhdikas päivä takana, nyt ajattelin lähteä vielä saunaan ja sitten iltapalaa ja sänkyyn.

Jännittää kun nyt näitä vauvauutisia alkaa tänne tupsahdella:barefoot:

KeepGoing ja Viitonen 38+5
 
Paljon onnea vauvan saaneille :love:

Ja tsemppiä supistusten kans kärvisteleville, oon ihan kade kun sielä on jotain merkkejä :ROFLMAO: täälä tänään rv 40+0 ja edellisten lasten tavoin yli lasketunajan mennään. Hermo on ollu vähän kireellä, kun niin toivoo että vauva jo syntyis, mut ei merkin merkkiä mistään ja päivittäin ihmiset soittelee/viestittelee joko synnytän o_O
 
Kävin tänään ylimääräisellä neuvola käynnillä kun niin häiritsi vähäiset liikkeet. Terkan mukaan kaikki ok ja oon tänään kuitenkin tuntenu liikkeitä pitkin päivää, tosin eihän ne mitää hirveitä potkuja enää oo.
Erilaisia tuntemuksia on varsinkin tämän viikon aikana tullu. Tänäänkin on viiltävää vihlontaa tuntunu alakerrassa ja nyt illasta muutamia kipeimpiä supistuksia. Oon kyllä toiveikas ettei tarvis käynnistykseen asti oottaa.
Nyt jänskättää kuka meistä seuraavana on vuorossa:)
 
Kiitos onnitteluista ja onnea Rosinalle tyttövauvasta! Oliko muita jo synnyttäneitä? Oon vähän sekasin ku poika valvoo yöt ja nukkuu päivät. Itse en voi koko päivää koisaa ku esikoinenkin tarttis välillä äitiään..

Mun synnytys siis käynnistyi yllättäen uuden vuoden yönä klo 03 supistuksilla.tunnin päästä meni vedet.
Arvatkaa saako tohon aikaan taksia tollasena yönä!?
Isovanhemmat pääsi onneks paikalle ja päästiin sit miehen kans sairaalaan. Mulla oli streptokokki ja sen takia otti sisään, antibioottia suoneen. Oli ehkä 1cm auki ja supistukset väheni.
Kuulemma tulehdus voi käynnistää synnytyksen ja näin ne sanoin, että tod.näk siksi tämä lähti käyntiin. Ei mulla tietääkseni muuta tulehdusta ollut.
Päästiin saliin ku pyysin, jotta päästäis molemmat vähän nukkuu, tiesin et siellä on sänky myös tukihenkilöille .
Pari tuntia siinä lepäiltiin.
Supisteli mut ei kovasti, ehkä 7min välein.
Mä käytin TENS-laitetta läpi synnytyksen, vaikkei supparit varsinaisesti selän puolella ollutkaan. TENS oli hyvä ns”kivun siirtona”, Keskityin siihen.
Sain akupunktioneuloja, se joudutti vähän, mut ei riittävästi. 15.30 sit päätti laittaa oksitosiinia ja sit lähti supistukset kaakkoon !
Otin jonkun kipupiikin mut selvisin ilman epiä, Mä nimittäin pelkään sitä..
pari tuntia meni ihan sekaisessa tunnelmassa, huusin suoraa huutoa supistusten aikana ja luukutin sitä tens:iä.
Sit parin H päästä tuntu pää selvästi ja olinkin täysin auki. Ponnistus kesti 10min eikä ollut niin paha ku pelkäsin. Ekan kanssa mulla oli pudendal-puudutus jonka takia en tuntenut mitään. Siks ehkä se ponnistuskin tuntui vaikealta. Nyt oli helpompi ja kylkiasento hyvä.
Terve poika syntyi 17.45

Istukka aiheutti taas kerran ongelman, ei irronnut. Tällä kertaa kätilö lääkitsi mua ja yritti tunnin ajan sitä irrottaa. Välillä repi sitä niin että sattui enemmän kuin itse synnytys, oli ihan kamalaa! Lopputuloksena kuitenkin leikkurin kautta, käsin irrotus nukutuksessa. Verta meni 1,8 litraa joten vähän oli heikko happi.

Poika syntyi siis 36+4 viikoilla, joten tyypillisesti alkoi kellastaa ja 1vrk oltiin sinivalossa. Myös sokeriarvot oli matalalla joten lisämaitoa tarvii antaa. Onneks myös oma maito noussut mut ei sitä suihkuamalla tule. Ensi synnyttäjille vinkkinä, että älkää hermostuko jos maidonnousussa kestää 4:kin päivää. Juokaa paljon, siis PALJON!!! Mä join varmaan 4 litraa vettä päivässä+ alkoholitonta olutta, se auttaa en ole fani mutta mitäpä sitä ei äiti tekis.,
Tulipa pitkä sepustus., tsemppiä viime metreille teille kaikille!
T.hannele ja poika 12 päivää
 
Meille syntyi tyttövauva 10.1
Oli kyllä hieman pelottava ja järkyttävä synnytys. Eilen päästiin kotiin ja purkautui kyllä koko alku järkytys kun alkoi tajuamaan mitä tapahtui. Tyttö oli jumissa olkapäistä ja hälytettiin hoitajia ja lääkäreitä apuun. Saatiin irti mutta joutui virvoitteluun kuitenkin kun ei hengitellyt spontaanisti heti.
 
@meliita paljon onnea pienestä tytöstä!:love:
Mulla ei viimeksi käyty sairaalassa läpi ollenkaan synnytystä vaikka olisin sitä tarvinnuto_O Käytiinkö sun kans tai saitko sitä purettua kenenkään kans?

Hannele77 Toivottavasti poika pian kääntää rytmiä toisinpäin.

Täällä ei mitään uutta. Tänään laskettu päivä(y)
Ei tällä hetkellä vielä mitään kolotuksia. Kävin nuorimman kans potkukelkkailemassakin.

Kath 40+0
 
Viimeksi muokattu:
On tääkin kun ei saa millään enää ajatuksia muualle kun "Millon se syntyy, olikohan toi semmosta kipua, onkohan nää nyt jotain ennakoivia merkkejä, kauanko siitä edellisestä supistuksesta oli, alkaakohan ne kipeytymään kohta...."

Ei meinaa saada päiviä kulumaan kun mies töissä joka päivä ja ite ei uskalla kauheen kauas lähteä eikä oikeen jaksakaan.. Sit sitä vaan syö ja makaa sohvalla kattomassa netflixiä :LOL:
 
Täälä ihan samat fiilikset. Viime yönä supisteli klo 3-8.30 12-15 min välein ja osa oli kipeitäkin, samalla suoli tyhjeni kerran. No supparit lopahti ja nyt päivällä tullu normi harkkasupistuksia ja koitan tunnustella onko kipee vai ei o_O Melkonen pettymys taas ku monta tuntia yöllä kellon kaa kytänny supistuksia ja mitään ei tapahdukaan.
Ens yötä odotellessa josko jo pääsis pikkuhiljaa tosi toimiin (y)
Mutta ei tässä osaa tarttua oikeen kotitöihinkään, kun tunnustelee vaan omia olotilojaan..
 
Tänään särkenyt muutamaan otteeseen nivusia. Harkkasupistukset jatkuu 5-20min välein, joista ehkä yks tunnissa tuntuu vähän selässä ja vatsassa kevyinä menkkamaisina kipuina. Vauva tuntuu painautuvan enempi alaspäin. Tänään ruokahalu kadoksissa.
Saako toivoa että olis synnytystä ennakoivia merkkejä?:unsure: tai no niitähän ne varmaan on mutta josko tässä ei tarvis kahta viikkoa odottaa vielä... oon ihan epätoivoinen:(
 
Mitäs tänne, onko kukaan päässy synnyttämään? :)
Vika neuvola oli tänään. Turvotusta on ja sen näytti vaakaki, oli pompsahtanu taas kunnolla ja viikossa! :eek:
Verenpainekkin meinaa huidella korkeella mutta kuitenkin normaalin rajoissa.
Nyt voi kuitenki sanoa että ens viikolla viimestään synnytän.
Ymmärrän tässä vaiheessa kaikkien "joko" kyselyt mutta välillä todella rasittavaa kun niitä tulee joka päivä:rolleyes:

Honeydew täällä kans epätoivoisissa tunnelmissa. Sulla kuulostaa jo ihan hyvältä. Mulla ollu supistuksia jotka tulee ja menee miten sattuu, ei niistä oikein saa selvyyttä. Terkan mukaan on vauva jo ihan alhaalla mutta se nyt ei varmaan sano yhtään mitään että se sieltä olis oikeesti tulossao_O
Itekkin tulee seurattua kaikkia mahollisia merkkejä mahdollisesta alkavasta synnytyksestä.

Kath 40+2
 

Yhteistyössä