Tammikuun Tarrasukat *meidän kuu*

Onnea kaikille vauvan jo saaneille! Ja tsemppiä odottajille!
KeepGoing -aikamoinen tarina!! Onneks tajusit soittaa häkeen heti. Huh huh mikä tapaus

Täällä 3viikkonen herättelee 1,5h välein ja lisämaitoa pitää öisin vielä lämmitellä vaik rinnaltakin syö.. mut kuulemma pitää jatkaa tai vähitellen vois yrittää vähentää. Väsyttää siis sikana ja oon aika zombie. Mies meni tänään töihin joten enää ei voi olettaa senkään valvovan öisin.
Ehdin tosiaan oleen 2vkoa äitiyslomalla ja se meni esikoisen sairastellessa ja jouluvalmisteluissa.. eli meillä on osa kamoista vielkin paketissa, kuten vaunukoppa.. harmittaa nyt kun jäi niin viime tippaan. Enkä Mä ehtinyt lojuu sohvalla Netflixiä kattellen..
Mut ihana käärö tää on, en oikein vieläkään tajua tätä muutosta.
T. Hannele ja poju-ei havaintoakaan nimestä 3viikkoa.
 
Moikka taas ja pikakuulumiset täältä.
Kävin yliaikaiskontrollissa tänään. Mukana oli lääkärin lisäks kaks opiskelijaa, joten mulle tehtiin sisätutkimus, ultraus ym kahteen kertaan :LOL:
Lääkäri pyöritteli kohdunsuuta ja venytteli kalvoja, että sais synnytyksen mahollisesti käyntiin..kohdunsuu nyt 2cm auki (y)
Painoarvio oli 3.5kg, mutta lääkäri sano ett mahan päältä kokeiltuna olis vielä pienempi.
Ohjeeksi sain lähteä heti synnärille kun kipeet supparit alkaa, koska synnytys voi edetä nopeasti. Ja jos pikkutyyppi ei siltikään vielä synny, niin Pe sairaalaan ja suoraan aamulla saliin kalvojen puhkasuun :D
 
  • Tykkää
Reactions: Kath
Tsemppiä @Kesänlapsi35 ja toivottavasti lähtis nyt itsestään homma käyntiin(y)

Me kotiuduttiin jo tänään, kun kaikki on hyvin meillä molemmilla. Vauvan sokerit olleet hyvät, samoin kaikki muut arvot, oli siis myös infektioseurannassa kun multa ei ehditty ottaa sitä streptokokkinäytettä joka kuulemma otetaan synnyttämään tulevilta pikatestinä. No ei siinä mitään testailla kun vauva oli jo puoliksi ulkona kun tultiin;) Ainoastaan paino oli tippunut vähän yli rajojen, tänään oli kotiin lähtiessä tasan 3kg. Neuvoivat syöttämään nyt tosi tiheään, max 3h saa olla väliä että saadaan paino nousuun. Toki maitokaan ei vielä oo noussut vaikka sitä tuleekin. Eli alkumaitoja on vielä selkeästi. Torstaina sairaalalle kontrolliin, toivottavasti paino ois nousussa silloin. Ja jos ei niin sitten varmaan lisämaitoja ruiskulla kehiin, mutta mulla on kova luotto että ei tarvii:)
Viime yö meni valvoessa kun vauva halusi olla rinnalla oikeastaan koko ajan, että tilailtu on ainakin ahkerasti:love: Tuttia en nyt sitten viiti antaa ennen ku toi paino on varmasti nousussa, ettei mee imut hukkaan.

Nyt alkaa olla jo kohta vauvan ruoka-aika käsillä ja hän nukkuu, julmalta tuntuu herätellä mutta kai se täytyy(n)

KeepGoing ja mini
 
KeepGoing onnea pojasta. Ja ompa sulla ollu synnytys, hui. Onneksi tosiaan kerkesit soittaa apua paikalle.

Ite tosiaan tajusin siinä vaiheessa alkaa tekemään lähtöä sairaalaan kun supistuksen tullessa tuli aina sellanen tunne että pitää laittaa jalat ristiin:rolleyes:

Täällä maito alkanut nousta, mutta rinnanpäät kipeytyy päivän mittaan niin paljon että imetys on tuskaa.
En tiedä onko imetys otteessa vikaa ja miks poika turhautuu rinnalla. Alku menee hyvin mutta aikansa kun imee niin kohta alkaa kiukkuo_O muistelen että tuon toiseksi nuorimman kans oli ihan samanlaista alussa.


Kath ja poika 1viikon
 
Viimeksi muokattu:
No huhhuh mikö tarina @KeepGoing :eek:
Täällä voi samaistua moniin teidän jakamiin oloihin ja tunteisiin. Meillä ekat päivät meni kans ihan zombeina mun ja miehen osalta. Unta ei saatu oikeestaan kumpikaan, ja mulla meni synnytyksen aikasesta pahoinvoinnista toipuessa myös noi ekat päivät. Viime yönä sain ekaa kertaa kunnolla nukuttua kun mies oli pullo- ja kakkapassissa. Aamulla nukuttiin kaikki vielä yhdessä neljä tuntia yhdellä herätyksellä :rolleyes:
Vatsavaivat olleet kiusana n tunti ruokailun jälkeen, mutta nyt tänään niitäkään ei ole ollut. Pääsee pikkuinen nukkumaankin paljon paremmin. Jospa tämä tästä(y)

Maito nousee nyt oikeen urakalla ja tissit on VALTAVAT ja kovat :ROFLMAO: maitoa ihan suihkuaa mikä toki kurjaa vauvan kannalta kun pistää oksettamaan :unsure: oon yrittänyt nyt pumppailla/lypsää vähäsen ennen syöttöä ettei toi tissi räjähtäis sen suuhun :confused:

Vaikka rankkaa on ollut ja tunteet heittäneet laidasta laitaan, niin maailman söpöin on tuo oma pikku tuhisija. Ollaan miehen kanssa molemmat ihan myytyjä :love: ihana oppia ja tutustua häneen ❤

-Dew ja murunen 4pv
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
Paljon onnea vauvoista @Honeydew ja @KeepGoing! Olipas siellä hurjankuuloinen synnytys :eek: Mutta hyvä että kaikki sujui hyvin! :D

@Kath Mulla on kans ollu nännit kipeänä ja iho vähän rikki, mutta rasvailu on auttanu aika hyvin. Yleensä sattuu enemmän kun alotan imettään mutta kipu menee ohi hetken päästä..

Mies käy töissä ja ollaan pelkästään rintamaidolla, niin vauvanhoito on enimmäkseen mun vastuulla. Nyt on alkanu olemaan vähän vaativampaa kun poika syö useammin ja enemmän, välissä tulee vatsavaivoja ja vaipanvaihtomäärä (ja vaatteiden) lisääntynyt, niin on itselläkin välillä ollut tunteet pinnassa. Silti taitaa olla aika helppo tapaus mitä oon kuullut muiden kokemuksia, ei täällä turhia vielä ainakaan itketä :rolleyes: Paino oli eka neuvolassa maanantaina 9pv ikäisenä vielä alle syntymäpainon, mutta pitäs alkaa nousta tällä ruokahalulla. Mies onneksi auttaa vaipanvaihdossa ja pitää sylissä ym kun on kotona, oon myös jättänyt ne kahden pari kertaa ja käynyt pikaisesti kaupassa tässä ihan lähellä. Tuntuu hurjalta miten riippuvainen ja avuton pieni olento tuo voikaan olla :love:

Mitä muuten teille on suositeltu kylvettämisen suhteen? Mä ymmärsin että kannattas oottaa että putoaa tuo napanuoran pätkä, mutta kylvetettiin silti jo pari päivää sitten vähän ku onnistu vaipanvaihdon yhteydessä pissaamaan niin joka paikkaan..
 
Me käytiin Jorvissa pova-käynnillä. Kaikki ok, paino, bilit, iho, napa, kehuivat reippaaksi ja jänteväksi vauvaksi:love: Mulla nousi maito viime yönä, sen vuoksi vähän kuumeinen olo ja tissit on turvonneet, mutta särkylääkettä ja imetystä vaan niin helpottaa(y) Nyt on niin helpottunut olo! Ei tarvitse aloittaa lisämaitoja ja saa nauttia vaan:love: Onhan tää sellasta siirappia, mutta oon niin rakastunut tähän pieneen ihmeeseen:love:

Mikä on tilanne @Kesänlapsi35 ? Oliko sulla huomenna käynnistys tiedossa jollei vauva tule ennen sitä?:) pian siis tapahtuu jokatapauksessa, jännään täällä sun puolesta!:love:

KeepGoing ja mini 3,5vrk
 
Moikka ja terkkuja potilashotellista.
Pieni tyttö sit putkahti maailmaan itekseen eilen 25.1 klo 5.58 :love: paino 3205g ja pituus 51cm.

Heräsin klo 00.30 ku vähän supisti, nousin ylös ja tutkiskelin jatkuuko ja puoleen tuntiin tais tulla seuraava ja siitä 10min päästä taas. Oli kipeitä ja herätin miehen. Yllättäen 1.30 supistuksia alko tuleen 5min välein ja vielä kipeempinä, ei muuta kun lujaa Taysiin. Olin 3cm auki ja siitä saliin. Sain heti epiduraalin ja en siis joutunut kärvisteleen kovissa kivuissa ku reilun tunnin. 4.45 lorahti lapsivedet ja siitä taas supparit tiheni. Klo 5 olin 8cm auki :eek: homma eteni nopeesti ja olin helpottunut. Puoli 6 aloin ponnisteleen pikkuhiljaa ja sieltä se tyllerö tulikin sit jo maailmaan, mutta hurjalta se ponnistusvaihe taas tuntui.
Synnytyksestä jäi tosi hyvä mieli ja oli kyllä helppo näin 11 vuoden tauon jälkeen :D
Yks nirhauma tuli ja siihen vain yks ommel, olo on ku ei olis synnyttänytkään :whistle:
Vauva kovasti nukkuu vaan ja täytyy herätellä väkisin syömään :ROFLMAO:
Hotelliin päästiin suoraan salista
 
Paljon onnea Kesänlapsi35! :love:
Ei sullakaan kauaa synnytys kestäny.
Tuo potilashotelli kuulostaa niin luksukselle.

Kylvettämisestä, sairaalassa eivät kylvettäneet vauvaa kunnolla ollenkaan vaan vikana päivänä oli siitä puhe että voitais kotona kylvettää vaikka heti samana päivänä. Enkä millään muista että onko ikinä ollut neuvolassa puhetta siitä etteikö sais kylvettää ennen ku napanuoran tynkä tippuu.
Terkka tulee käymään meillä vasta ensi viikolla. Hurjalta tuntuu että vauva kerkee jo 2viikon ikään ennen kuin seuraavan kerran punnitaan ym. Kun ite tottunut siihen että terkka tulee jo seuraavalla viikolla....

Onkohan nyt kaikki nyt saaneet vauvan syliin vai onko vielä joku odottaja:)
 
Täällä taitaa kaikilla olla kiireisempää arki vauvojen myötä :) Onnea vielä @Kesänlapsi35 llekin tytöstä!

Miten teillä on sujunut imetys? Täällä maassa tuntuu olevan yleisempää ku Suomessa että äidit ei imetä, johtuu varmasti myös lyhemmistä äitiyslomista, eli vauvat joutuu usein melko pienenä muiden hoitoon. Mä kuvittelin selviäväni pelkällä rintaruokinnalla, muttei nyt yhtäkkiä enää riitäkään maito pitämään pientä tyytyväisenä reilun 2 vkon iässä :( Eilen meni 5h melkein putkeen imettäessä ja tuntui että tissit oli koko ajan tyhjät, ku eihän ne siinä ehtiny täyttyäkään tarpeeksi että vauva ois voinut saada mahaa täyteen. Tuli aika :poop: ja riittämätön äiti -olo ku ekaa kertaa sai kuunnella sellasta huutoa muuten niin rauhalliseslta vauvalta aina ku yritin lopettaa imettämistä. Hirvitti noin pitkä valvominenkin, puolilta öin annoin vihdoin periksi, onneks olin hankkinut ennen synnytystä myös korviketta. Tänäänki oon antanut sitä tissin lisäksi, menee sen verran reilusti että en yhtään ihmettele ettei saanu multa tarpeeksi.. ja ei tunnu nyt tissi sitten kelpaavankaan yhtään niin hyvin ku pulloakin voi saada.

Pakko silti myöntää että onpa helppoa tuo pulloruokinta imetykseen verrattuna, jotenki kuvittelin että imetys on vaivattomampaa ku se :oops: Haluan ehdottomasti jatkaa imetystä, mutta pumppasin päivän aikana kertyneet maidot seuraavaa ruokintaa varten että saa syötyä kunnolla ennen yöunia. Tulee niin laiska olo kun pulloa käyttää, mutta kai sitä näin ensikertalaisena laittaa liian kovia vaatimuksia itselle ja kuvittelee ettei tulis näitä varmasti ihan normaaleja vastoinkäymisiä :unsure:
 
Täällä myös edelleen pulloruokinta jatkuu imetyksen lisäksi.
Mun mielestä maitoa olis mutta tuntuu että vauva imee multa vaan ne "etumaidot" ja sitten ilmoittaa olevansa tyytymätön, on rauhaton rinnalla ja irrottaa otetta koko ajan tai sitten nukahtelee. Lopulta saattaa saada ihan kunnon "raivarit" jonka jälkeen ei enää kelpaa rinta vaan on pakko antaa pullosta.... Tuntuu että on oravanpyörässä tämän asian kans. :(
Tänään tulee terkka käymään niin toivon että saisin jotain vinkkiä.

Paljon helpompaahan tuo imetys olis sitten kun vauva on isompi, helpompaa kuin maidon lämmittäminen pullossa:)

Mun mielestä imetyksen kans ei kannata ottaa mitään älytöntä stressiä ja se ei oo mikään hyvän äitiyden mittari.
Kaikista tärkeintähän on että lapsen ei tarvii nälässä olla(y)
Tää on mun mielipide.

Joko nimiä mietitty/päätetty? Meillä on nyt päätetty eikä lopulta ollutkaan niin kovaa vääntämistä kuin olin kuvitellu:LOL:
Tosin pyörittelin nimiä rakenneultrasta asti ja lopulta tuo nimi ei ollut edes mielessä kummallakaan sillon.

Kath ja poika 2vk
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
Meillä myös imettämisen hankaluus yllättänyt.. Vauva haluais olla tissillä 24/7 mutta joko ei jaksa imeä ja nukahtaa tai imee kauheella raivolla ja meinaa tukehtua ja sitten puklaa ison osan ulos... :unsure: tutti onneksi vähän lohduttaa syöttöjen välissä kun yritetty nyt pitää 2-3h syöttövälit.. muuten vetää vaan täyteen vatsaan ja sit voidaan huonosti..

Vatsavaivoja ollut jonkin verran ja öisin tullu valvottua.. tyyppi herää 2h välein ja menee jopa 1,5h että saan takas nukkumaan. Neuvolassakin sanottiin että pissavaippoja ei tarvii yöllä vaihtaa mutta tällä tulee niin paljon että pakko tai muuten on litimärkä.
Hyvin kyllä syökin, viikossa tullut painoa melkeen puoli kiloa :eek:

Nimi on meillä päätetty, nimiäiset muutaman viikon päästä. Tämä nimi mulla ollut mielessä jo pitkään, nyt on mieskin tottunut siihen :)

On jotenkin vielä vaikea uskoa että tossa se meidän pirpana on ja siinä pysyy. Valtava elämänmuutoshan tämä on ollut vaikka toivottukin, enkä pois vaihtais. Jotenkin sitä vaan vähän kuitenkin oottaa sitä aikaa kun alkaa olemaan sen verran isompi että nukkuu yöt sikeemmin. Ja sitä ensihymyä odotan ja muutenkin sitä että kommunikointi vastavuoroistuu selkeemmäksi :love: onneton rääpälehän tuo vielä on vaikka söpöin ja ihanin kaikista :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
Heippa! Täällä on ollut imetyksestä puhetta. Meillä sujuu sen kanssa hyvin. Poika on tyytyväinen tissin jälkeen, välillä haluaa heti perään lisää niin silloin syötän molemmat tissit mutta usein riittää yksi. Neuvolassa käytiin maanantaina viikon iässä, painoa oli silloin 3130g eli ei syntymäpainossa vielä mutta ei kuulemma todellakaan tarvitse vielä ollakaan.

Meillä on ollut huolta tuon 2-vuotiaan kanssa. Ymmärrettävästi on mustasukkainen, mutta nyt on reagoinut mahalla silleen että meni ihan ummelle. Kaksi yötä kirkui suoraa huutoa kun maha oli niin kipee, ei oo ollu apuja mistään pegorionista... Eilen aamulla sitten mies haki apteekista microlaxia että saatiin toisella maha toimimaan. Tosi kurja vaiva, toki ollut ennestäänkin mutta selkeästi pahentunut ihan uusiin sfääreihin nyt vauvan myötä:unsure: Sitten taas vauvaa tykkää kovasti pitää sylissä ja tulee vaipanvaihdoille ja imetykseenkin haluaa osallistua pitämällä tissistä kiinni, että hän s syöttää vauvaa:ROFLMAO:

Nyt katon saisinko tämän tissittelijän sylistä siirrettyä pois että pääsisin hakee iltapalaa itelleni:p Mies kyllä on passannu mua niin paljon ku mahdollista(y) Tietty sen sallimissa rajoissa miten on kotona, se kun meni jo maanantaina töihin.

KeepGoing ja mini 9vrk
 
Moikka,
Täälä päästiin perjantaina jo kotiin ja opeteltu vauva-arkea. Imetyksessä tääläkin hankaluuksia vähän. Tyttö söi ekat päivät 1-2h välein ja nännit meni haavaumille ja teki ihan tuskaa imetys. Otin rintakumit käyttöön, mutta niiden kanssa taas on vähän räpellystä ja rinnatkaan ei tyhjene kunnolla. Ilman kumia tuntuu, että vauva ei saa oikeeta imuotetta ja sitä eilen neuvolassa tarkasteltiin. Täytyy nyt vaan reenata, että päästäs noista kumeista eroon o_O
Paino oli lauantaista noussut 300g ja terkka sanoikin, että tullu triplamäärä painoa lisää siihen nähden, mitä on suositeltavaa :LOL: tytöllä on kiire kasvaa isoksi ja ei ihme noin tiheellä syömisellä..yölläkin tankkaa 1.5-2h välein, tää yö meni onneks 3h syömisväleillä(y)
Pitäskö jatkaa keskustelua vauva-puolella kun kaikilla odotus ohi? Vai jaksaako/kerkiääkö moni enää kirjotteleen ;)
 
Itsekin voisin kirjotella kuulumisia vielä.

Tää palsta on ollu kyllä tosi tärkeä odotuksen aikana mulle, kun ei aina oo kehannu kellekään muulle purkautua asioista. Kiitos!
Nyt ollaan kyllä todella kiitollisia tästä pienestä pojasta jonka saimme kaikkien vastoinkäymisten jälkeen:love:
 
Minä jatkaisin mielelläni kirjottelua vielä(y)

Sitä piti vielä sanoa, että tänään uskaltauduin vaakaan ja se näytti samaa kuin ennen raskautta:) eli rd-ruokavalion ansiosta (ja liikunnan toki) painoa tuli tosi vähän ja lähti nopeasti poiskin. Nyt odotan ihan rauhassa että pääsee taas treenaamaan:geek:
 
No mä en edes älynnyt että kuukausi taas vaihtui enneku luin kommentteja :LOL: Kyllä mäkin tosi mielelläni jatkaisin kokemusten jakamista teidän kanssa.

Täällä oli paino noussut nyt 2,5vkon iässä 0,5kg syntymästä, ihanaa tietää että hyvin alkanut kasvu. Ja kiva ajatella, ettei voi johtua vaan korvikkeen antamisesta, kun vasta pari pv sitä tarjoillut lisänä. Jatkan nyt sitten tarvittaessa lisämaidon antamista, turhaan otan muuten stressiä siitä saako pieni tarpeeksi ruokaa.. pumppailu on kans ihan hyvä apu, kun tissillä meinaa uni tulla niin äkkiä, ettei varmasti ehdi tarpeeksi syödä siitä.
 
Haluaisko joku muu tehdä uuden ketjun ku mä en pysty tabletilla laittaan sellasesta linkkiä tähän ketjuun? Jos ei haittaa ettei tule linkkiä niin voin tietty tehdä kans. Ja varmaan parempi mennä tuonne 0-12kk alueelle, ettei tartte päivittää ryhmää ihan pian :)
 

Yhteistyössä