Tammikuun tuhisijat 2013 *KESÄKUU*

Tänään oli varhaisultra ja kaikki oli mallikkaasti <3 vastasi viikkoja 7+1 ja sydän läpätti kovasti <3 eli siis kolmella päivällä neuvolan laskemasta ajasta muuttui, mutta itsekin laskimme samoin kun ovulaatiota testasimme ennen raskautta. :) nyt on siis kaikki niin hyvin kuin tässä vaiheessa voi olla, todella suuri kivi vierähti sydämeltä!

Oletteko te muut vaihtaneet varhaisultran jälkeen viikot listaan?

Meillä on kissoja, ovat sisäkissoja ja mies hoitaa laatikoiden siivouksen, joten en itse näe mitään ongelmaa enkä viitsi omia kissoja alkaa pelkäämään. kissat eivät myöskään ole sängyssämme (paitsi päiväpeiton päällä). eikös se toksoplasmoosi ole aika harvinainenkin, minkä niistä kissan jätöksien kautta voi saada? enemmän jännittää miten kissat tulevat vauvan kanssa toimeen, ovat todella tärkeitä minulle ja en missään nimessä haluaisi niistä luopua.

sukupuolen haluamme tietää! Mitä vähemmän jännitystä, sen parempi:) Muille emme kyllä varmaan kerro että kumpi on tulossa... sen näkee sitten.

Tänään kerrottiin ultran jälkeen toisille isovanhemmille ja toiset ovat vuorossa illalla. Sisaruksille kerromme sitten myöhemmin kun on turvallisemmat viikot.

Tsemppiä muillekin ultriin <3

Lissu&pöpö 7+4
 
Ultrassa käyty... Eihän sillä ultraajalla ollu edes kunnon vehkeitä millä ultrata :D Mahan päältä joutu ultraan ja mulla on läskiä sen verran paljon, että eihän sillä kunnolla näkyny... :stick:
Mutta pääasia, että kaikua löytyi paljon ja itse vauvakin ilmeisesti vilahti, sykkeistä ei voinut 100% varmuudella olla varma, kun tosiaan näkyvyys oli hyvin rakeinen... Ens viikolla uudestaan!!! =)
 
Juhannussuunnitelmat Ei ole vielä erikoisia suunnitelmia. Mökille olisi kiva mennä, jos säät sallivat :)

haimi Hienoa, että kaikki oli ultrassa ok!

Turvotus Täällä massu on iltaisin kuin pieni pallo, mutta vielä pärjää ihan normaaleissa, lantiomallisissa farkuissa. Ne ei ahista. Toivon, että kelit lämpenis, jotta tarkenis ottaa legginssit käyttöön.

Aniit Voi ei :hug:

Siilinpoika uneton Täälläkin ajatellaan aina vessanpönttöä halatessa, että luulisi pikkuisen sitten olevan elossa, kun kerta äidillä on niin huono olo.

aby Mie kävin spinningissä joskus rv 5+ ja ei tullut hyvä olo. Nyt ei ole oikein missään pystynyt käymään näiden kuvotusolojen takia. Ensi viikolla meinasin mennä kokeilemaan kahvakuulaa... Tai sitten siirtyy suosiolla rauhallisempiin jumppiin, missä keskitytään varsinkin keskivartalon lihaksiin.

meadow Toivottavasti vuoto on harmitonta!! Vaikka ainahan se säikäyttää.

Rimppakinttu Kyllä niitä kissoja on iät ja ajat ollut ihmisillä lemmikkeinä ja jossain maalla varsinkin kissat ovat olleet myös ulkokissoja ja ihan terveitä lapsia on syntynyt.

ON: Luulin pahoinvoinnin jo helpottaneen, kun kolmatta päivää oli jopa hyvä olo. Paskat, eilen illalla se taas alkoi, entistä pahempana. No, luulis ainakin, että oon edelleen raskaana.

Ummetus vaivannut parina päivänä. Vetää vatta ihan kivikovaks ja se on kipeä. Mitään ei pysty tekemään eikä pysty syömään jne.

Minuu närästää joskus, mutta ei vielä niin paljon. Myös närästyksen takia saattaa tulla paha olo. Oon aikanaan krapulassa kärsiny pahasta närästyksestä ja se pahens entisestää krapulan tasoa.

Hennu & Möhkö 8+5
 
Onko kaikki nauttimassa auringosta kun on niin kovin hiljasta täällä :D

Mua vähän huolestuttaa oireiden häviäminen.. Alkuviikosta oli sitä huonoa oloa, mutta nyt ei mitään. Palelua, väsymystä ja tissit arat joo, mutta tosiaan miksei mulla oo pahoinvointia :O Pitäis olla tyytyväinen joo, mutta tää epätietoisuus on kamalaa, viimeksi kuitenkin yli viikko sitten oltiin ultras, ei sitä tiedä mitä tässä ehtii tapahtua! Ja mulle tuli tänään np-ultraan aika, 9.7. vasta!! Soitan kyllä maanantaina jos pääsisin kesäkuun lopussa, tai sitten menen yksityiselle tms. En jaksa oikeesti tätä murehtimista!
 
Kiitoksia kaikille vastanneille!
Tuntuukin aivan hullulta, että kissojahan on ollut iät ja ajat ja nyt suurin piirtein pitäisi pysyä niistä kilometrin loitolla :)

Tine Voisin kyllä jättää kuulematta nuo riskiluvut. Muutenhan se on aina kiva kun pääsee masun sisään kurkkimaan :heart:
 
Peikko89 Mullakin oli silloin ennen varhaisultraa olo, että kesken on mennyt. Tuntui siltä , että kaikki oireet olivat häipyneet. Rintoja painelin ja nekään eivät tuntuneet aroilta. MUTTA onneksi taisi olla vain omaa mielikuvitusta. Tänään niin huono olo , että töissäkin jouduin muutaman kerran vetämään käden suulle ja painelemaan vessaan. Eiköhän sinullekin tee vain mieli tepposet.. :)

Rimppakinttu 8+4
 
:heart: ihania uutisia ultrassa saaneille.

Peikko89 aurinko on kyllä kiva, mutta jostain syystä en tykkää viettää aikaa auringossa. Johtunee varmaan siitä että iät ja ajat on tullu huono olo jos oon yhtään pitempään auringossa. Ja se on ikävää sillon ku joutuu olemaan ulkona duunissa. Maalata just sillä seinällä mille paistaa aurinko. En oo kyllä ikinä ollu mikään aurongonpalvoja :)

Turvotustamyös täällä aika ajoin, joinakin päivinä ei ollenkaan joskus näyttää siltä että olis nielassa pojan jalkapallon. Paino ei ole juurikaan noussut.
Ummetusta ei täällä ole, luojan kiitos. Maha kyllä toimii, toimi jo ennen raskautta :D.
En oikein tiiä närästääkö vaiko ei, röyhtäyttää vallan jatkuvasti, vaikka ei juo mitään hiilihappoista (mikä yleensä pistää röyhtäyttämään). Esikoista oottaessa närästi loppu ajasta ja paljon, ja siitä huolimatta piti syödä tulista ruokaa mikä maksimoi aina sen närästyksen :).

ON Kerroin tänään toisellekkin siskolle, ettei sitten tunne ittiään ulkopuoliseksi :), ja mies kerto yhelle veljelleen. Olo on hmmmm jonkinmoinen :D, aaltoilevaa pahaa oloa kooooko ajan. Ehkä ens viikolla luovutan ja ostan sen pahoinovointirannekkeen :).

Ja pikkasen narinaa töistä :D. Tänään soitin työnjohtajalle ja kysyin että kuka tulee tekemään mun homman ens viikolla loppuun kun itte LOMAILEN. Hää sit mietti että kenellähän on luvat sinne missä oon ollu tämän viikon. No meillä on töissä yksi toinenkin raskaana ja tj sit mietti että häntä ei voi laittaa sinne kun on raskaana. Johtuen siitä että maali on liuotinohenteista. Ei siinä mitään, ymmärrän kyllä ettei halua tehdä niillä maaleilla. Mutta... Ne paskanakit jää sitten muille. Esim, kyseinen työkaveri oli yhtä huoneistoremonttia tekemässä ja siellä piti katot maalata "myrkky"maalilla, joten toinen työkaveri joutu menemään maalaamaan ne. Mun luonto ei anna periksi sitä, että nakittaisin mun homman jollekkin toiselle, sillä verukkeellä että oon raskaana. Meillä on niin hyvät suojavälineet, että niistä maaleista ei oo mitään haittaa. Teki mieli sanoa tj:lle että maalaanhan minäkin niillä maaleille, mutta enhän mä vielä voi paljastaa että pikkusta ootan :). Tiiän että en tuu ikinä käyttää tuota veruketta, jos en halua jotain tehhä. Helpottipas pikkasen kun sai purnata :D

Mietin sitäkin että jos meillä olis kaikki maalarit raskaana, niin kuka sit nuo "myrkky"maalaukset hoitais :D :D :D. Varmaan tj itte ;)

Fossiili ja Perillinen 6+6
 
Tulin vaan toivottelemaan hyvät viikonloput ja kyselemään samalla tuosta niskaturvotus-ultrasta että oletteko kaikki siihen menossa?

Itse en suostu minkäänlaisiin seulontoihin, en veriseuloihin enkä niskaturvotus-ultraan.
"Tieto lisää tuskaa!" Kokemusta on ja se pelko on sen verran kamalaa koettavaa että mieluummin sitten "puun takaa" yllärinä käy huonosti kuin että saa viikko toisensa jälkeen vaan pelätä.

Elviida ja matkalainen 9+5
 
aby
Rimppakinttu, meillä on kissoja ollut kaikissa raskauksissa. Olen käsitellyt niitä aivan normaalisti, putsaillut laatikkoja, ja aion tehdä niin vastaisuudessakin. Meillä on tosin sisäkissoja ja kädet toki pesen hyvin aina siivouksen jälkeen. En kyllä haluaisi kuulla tuollaista hölynpölyä neuvolatädiltä :)

Elviida, aion osallistua np-ultraan ja veriseulat on jo otettukin. Meidän esikoisen kohdalla ei ollut edes np-ultraa tarjolla, vaan ensimmäinen ultra oli rakenneultra. Toisen kohdalla se oli jo tarjolla ja siihen osallistuttiin, ja oli todella huojentavaa kuulla, että kaikki on hyvin ja todennäköisyys poikkeamiin todella pieni.
Kuulostaa ehkä kauhealta, mutta jos tässä kolmannessa tulokkaassa on jokin hyvin pahasti pielessä, aiomme kyllä vakavasti harkita keskeytystä. En usko että jaksaisin hoitaa pahasti vammaista lasta, kun on jo kädet täynnä töitä näiden kahden tempperamenttisen lapsen kanssa.

En tiedä onko tämä VKS jokin poikkeus sairaaloiden joukossa, mutta täällä ei ole ainakaan meille ikinä suostuttu paljastamaan sikiön sukupuolta. Voi minkä ryöpytyksen sainkaan osakseni, kun sitä ensimmäisessä raskaudessani erehdyin kysymään eräältä ultraavalta lääkäriltä. Toisaalta meillä on jo tyttö ja poika, joten mitään toivetta ei sukupuolesta edes ole.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

aby 10+4
 
Minä myös menen seulontoihin, mä en oo ikinä tykänny yllätyksistä, tarvin aikaa sopeutumiseen, joten olisi parempi saada tietää etukäteen.. Vaikka joo, kyllähän se sit aiheuttaa murhetta, mutta ehkä pystyy valmistautua paremmin.
 
aby järkyttävää käytöstä, jos ei suostuta paljastamaan sukupuolta! eiköhän se ole lapsen vanhempien oikeus päättää, haluaako tietää vai ei!! Jos mulle ei paljasteta, menen sitten yksityiselle, eiköhän sieltä kerrota. Miksi sitä muka ei saisi tietää ennen syntymää?! Oikeesti oon kyllä järkyttyny..
 
aby
Peikko89, meille tämä lääkäri sanoi, että sukupuolen tutkiminen ei liity mitenkään rakenneultraäänitutkimuksen tavoitteisiin ja se on täysin toisarvoinen asia. Joillekin maahanmuuttajille sukupuoli on kuulemma niin tärkeä asia, että tyttösikiöiden myöhäiset "keskenmenot" ovat lisääntyneet jos sukupuoli on rakenneultrassa kerrottu. Tämän vuoksi eivät kuulemma kerro sitä kenellekään, jotta kohtelu olisi tasapuolista.

En tiedä ovatko VKS:n periaatteet myöhemmin muuttuneet, toisen lapsen kohdalla ei edes kysytty.
 
Pikaisesti kuulumisia. Tänään kävin ultrassa ja siellähän se jäbä oli niin kuin pitikin :) Onneksi vain yksi vauva tulossa. Jännitti, että ei vaan tuplat taas kerran tulossa. Laskettuaika siirtyi eli se on 20.1.2013

Lääkärin kanssa oli jo puhetta, että haluan sektion johtuen kammosta mikä on tullut kahdesta viimeisestä kerrasta. Seuraavalla neuvola käynnillä jutellaan siitä ja käydään keskustelua aikaisemmista synnytyksistä tms. Samalla haluan sterilisaation minkä voivat sitten samalla tehdä :) Useamman keskustelun kuulemma joudun käymään, mutta aikaahan tässä on.

Nt-ultra sitten siiryi ensi kuulle, kun tuo laskettuaikakin muuttui. En ole koskaan ennen käynyt tuossa ultrassa, mutta tällä kertaa ajattelin mennä.

Autumn ja pulla 8+0
 
  • Tykkää
Reactions: Zuh ja Pokusaj
Peikko89 täällä meidän ketjussa ei kyllä voi olla hiljaista, kun miettii että joulukuisilla on "vasta" 5 sivua tekstiä kesäkuun ketjussa. :D
Ihanaa kyllä, että meillä on näin vilkasta ja hyviä aiheita.

Seulonnoista olen menossa kaikkiin mahdollisiin ja nt-ultraan ensi perjantaina. Ei niinkään sen riskiluvun selvittämisen takia vaan nimenomaan siksi, että kuullaan onko siellä joku. Ollaan selvitetty sitä meidän perheen geenivirhettä ja väestöliiton mukaan meidän jälkeläisen riski sairastua on 0,025%. Vielä ei olla tehty päätöstä, otetaanko yhteyttä HUSin perinnöllisyyslääkäriin joka päättää tehdäänkö lapsivesitutkimus vai ei jos sellainen haluttaisiin.

Sukupuoli me ei varmaan haluta tietää. Ja mun mielestä suositus menee niin, että koska sukupuolta ei koskaan voi 100% varmasti määrittämään, hoitajat on ohjeistettu olemaan sanomatta juuta eikä jaata. Kaverit, jotka ovat halunneet tietää ja kysyneet niin he ovat saaneet johdattelevan vastauksen " näyttääkö tämä siltä, että tässä olisi joku uloke ;) " ajatuksella, että lapsi on tyttö kun ei pippeliä näy..

Tiiättekös mitä. Tänään alkoi L O M A =) vielä muutama sähköposti viikonlopun aikana ja pukusuunnitelma ens viikon alussa, mutta sitte heinäkuun loppuun asti loma loma loma loma loma.

Jalkapalloleskeys: nyt ne EM-kisat sitten alko..Alkaakohan meidän häämatkakin sillä, että mies etsii jonkun irkkupubin jenkeistä jossa näytetään eurooppalaista socceria. Muita leskejä?

Ihanaa viikonloppua kaikille!

xxxo ja se/toi 10+2
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
Seulontoihin osallistutaan kyllä. Ja tosiaan tieto lisää tuskaa, varsinkin ku opiskelee tätä alaa (kätilöksi) niin tuntuu, että itellä on kaikki maholliset ongelmat edessä ja mikään ei voi mennä hyvin.. :D Mutta itsekkin ajattelen, että parempi mennä noihin seulontoihin niin voi varautua jos jokin mättää.
Rakenneultraa pidän vielä tärkeämpänä, sillä siinä voi nähdä esim sellaisen vian, joka voidaan lapsen syntyessä välittömästi kirurgisesti parantaa, ja sellaisiin toimenpiteisiin ei aina pystytä kuin yliopistollisissa sairaaloissa. Elikkä tarkoitan sitä, että jos rakenneultrassa jokin mättää, voidaan synnytyspaikalla pelastaa lapsen henki.

Sukupuoli halutaan tietää, jos sen vaan pystyy näkemään. Ja tottahan se on, että 100% varmaa se ei koskaan ole, joten hoitajatkaan eivät sitä varmaksi sano, vaan kertovat mikä on todennäköistä. Kivekset voi olla vielä vatsaontelossa tai napanuora edessä tms.
Tuskinpa pystytään sukupuoltakaan salaamaan, ainakaan läheisimmiltä, tämä raskauskin kerrottiin melko heti kaikille sukulaisille. :D En vaan osaa pitää suutani kiinni! :>

paum & vampula 7+6
 
Me osallistutaan sikiöseulontoihin. Halutaan tietää, onko pieni terve. Jos seula hälyttää, niin sitten lisätutkimuksiin. Etukäteen ajateltiin jo esikoisen kohdalla, että jos tutkimuksissa tulee huonoja uutisia (siis esim. kromosomitutkimuksessa), niin sitten keskeytetään raskaus. Ja edelleen ollaan samalla linjalla. Mä en pärjäis, jos tulisi sairas lapsi kun esikoinenkin on vielä niin pieni.

Sukupuoli varmaankin kysytään. Meidän sairaalassa ainakin viime kerralla se ihan ystävällisesti kerrottiin. Ei edes ehditty itse kysyä, kun se ultraaja itse kysyi, että halutaanko tietää. Viimeksi kerrottiin sukupuoli vain omille perheille. En tiiä kerrotaanko nyt niin monelle. Ärsyttää edelleen se anoppi, joka ei osaa pitää suutaan kiinni, vaan juoruaa kaikille.

Xxxo, meillä kans asustaa yksi jalkapallon ystävä. Tosin ei oo nyt kotona, niin ei tuijota peliä. Toivottavasti ei edes muista, että kisat alkoi. :D
 
paum: Kyllä mekin rakenneultraan mennä ja juuri samasta syystä mitä sinä sanoit.
Aikaisemmassa raskaudessa jossa oltiin seuloissa ja saatiin huonot uutiset, niin silloin mekin ajateltiin että osataanpahan varautua mutta eihän se niin mennyt. Tiedettiin ettei keskeytetä tuli vastaan mitä vain vaan annetaan luonnon hoitaa asiat tavallaan, mutta sitten se pelko oli koko ajan läsnä koko perheellä. Se oli niin ahdistavaa aikaa että meinasin tulla hulluksi.
Silloin sitten kävi huonosti ja vaikka hautajaisetkin ja se kaikki muu oli raskasta, tietenkin! Niin silti tuntui huojentavalta kun ei tarvinnut enää pelätä.

Meillä siis periaate että kaikki otetaan vastaan mitä annetaan. (emme ole uskovaisia!) Voihan vaikka synnytyksessäkin vielä mennä jotain pieleen ja vauva vammautua ja siihenkin on varauduttu ja mietitty jaksetaanko jos niin käy.
 
Elviida ikävä kokemus sulla takana :hug:

Mä en tainnu aikasemmin oikein vastata kunnolla noihin seulointoihin menoon. Siis tarkotuksena on mennä kaikki läpi mitä vaan ilmatteeksi saa, silläkin uhalla että jotain siellä ilmenee. Ei olla miehen kanssa vielä puhuttu että mitäs sitten jo uutiset on huonoja. miehellä on serkku, kellä on Downin oireyhtymä, ja siinä vasta hellyyttävä nuorukainen. Mutta en tiiä kuinka itte jaksaisin sairaan lapsen kanssa :(. Tietenkin toive on että mitään hälyyttävää ei ilmaannu. Kuin myös toivon sitä teille kaikille muillekkin :heart:

Nii voisin vielöä yhden ikävän kokemuksen kertoa (en siis halua pelotella ketään). Mun sisko aikoinaan odotti ensimmäistään ja jouduin kesken työpäivän lähtemään häntä viemään lääkäriin kun tuli kovat kivut... Omassa tk:ssa ultrattiin ja passitettiin sairaalaan. Testeissä sitten selvisi että vauvalla ei aivot ollu kehittyny tarvittavalla tavalla ja raskaus jouduttiin tietenkin keskeyttämään. Viikkoja muistaakseni oli sillon jo 20+ ja normisynnytys siinä sitten tehtiin. Lääkärit sillon miettivät että olikohan foolihapon puute ollu yksi syy kehittämättömyyteen. Oma kroppa siskolla rupes laittamaan vastaan, että kaikki ei ole hyvin. Ikävä asia joka tapauksessa. Nyt siskolla on kolme ihanaa lasta :heart:, kaikki mun kummilapsia :heart:. Tuollaiset asiat kasvattaa ihmistä, ikäväähän se on, mutta joskus väistämätöntä. Ite sillon kahen km:n jälkeen mietin ensin että mistä rankaistaan :(, mutta tulin siihen tulokseen että luultavammin vauvat olisi ollu jotenkin sairaita ja vaikka karulta kuullostaa nii luonto hoiti heikot pois :|

Tänään olis yhen rakkaan ystävän pienet valmistujaiskahvittelut, samalla pääsee kattomaan uutta tulokasta, pikkusta poikaa :heart:. En oo vielä kerenny käydä kattomassa, kun on ollu niin kovasti kiirettä koko ajan. Ja viimeksi kun oli tarkotus mennä käymään nii olin tietenkin kipeänä :(. Saapi tänään sitten kaksi kärpästä yhellä iskulla, onnitella valmistumisesta ja pikku prinssistä :)

Mies lähti eilen mökille ja tulee sit huomenna. Siellä on mökin remonttitalkoot käynnissa. Aikansa elänyt sauna sai ainakin uuden ilmeen, kun lauteet pojat vaitoivat ja käsitteli seinät saunasuojalla. Hieno siitä tuli, kun kuvan mies lähetti. Hyttysiä siellä on kuulemma vaikka muille jakais :D.

Fossiili ja Perillinen 7+0 *POKSPOKS*
 
Pilvistä huomenta pk-seudulta. Poika lähti isoäidin kanssa ajelemaan ratikalla ja metrolla..

Seulonnoista Aion osallistua kaikkiin seulontoihin. Viime raskaudessa joka jouduttiin keskeyttämään, havaittiin np-ultrassa ettei sikiöllä ole kallonluita ollenkaan. Vaikka keskeytys oli raskas kokemus, olen kiitollinen siitä että se havaittiin jo noinkin varhaisilla viikoilla eikä sitten rakenneultrassa tai synnytyksessä. Tiedän näinkin käyneen. Syytähän tuohon ei ole,mutta sitä ehkäistään foolihapolla. Nyt syönkin hevoskuuria foolihappoa. Np-ultrassa sitten päätetään kuinka kauan jatkan sen syömistä.

Ummetus Vanha tuttavani on palannut taas. Ensimmäiset viikot maha on löysällä ja sen jälkeen alkaa jäätävä ummetus joka helpottaa vasta kun vauva on syntynyt.

Dopplerista Onko kenelläkään kotidoppleria? Aikooko hankkia? Sain siskoltani dopplerin viime raskauteen. Käytinkin sitä jonkin aikaa. Nyt mietin että pitäiskö taas kokeilla joko sieltä kuuluisi jotain?

M1n1 ja toukka 9+0 *POKS*
 
Me mennään kaikkiin seulontoihin ja käydään kaikki ylimääräisetkin mitä tarjotaan. Tämä kun on automaattisesti erityisseurannassa äitiyspolilla kun on riskiraskaus edellisen vauvan FM takia. Mä en enää ajattele "kunhan lapsi on terve" vaan kunhan se on elävä... Kyllä ne hautajaiset ja kaikki muu eläminen sen jälkeen on erittäin raskasta. Eikä se siitä samalla tavalla helpoksi enää muutukaan.

Täälläkin oireilu heittelee päivästä toiseen. Väillä tissit on arat, välillä ei. Välillä on päivä jolloin pahoinvointia ei ole ollenkaan ja välillä kuvottaa heti aamusta ja illalla sitten on se kamalin olo. Mutta intuitio tuo luottavaisen olon, joten sillä mennään :)

Doppleri meillä on ja viim 10+ viikoilla alan sillä kokeilemaan. Kertaakaan ei vielä ole käytetty mutta varmasti ahkerana käyttöön tulee :)

S ja :heart: 7+4
 
Viimeksi muokattu:
Santtu81 täällä myös oireet vaihtelee vallan kovasti... Joskus on olo että eihän tässä edes raskaana olla ja joskus tuntuu että haluis kuolla pois :D. Mulla huono olo pahimmillaan iltaisin. Töissä kanssa välillä on, mutta kait se työnteko vie ajatukset muualle siitä pahasta olosta :)

Voiko nuita dopplereita jostain ostaa vaiko vuokrata, sellanen vois olla ihan hauska laite
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä