Tammikuussa 2011 esikoisen saavia mammoja? =)

Onnea kaikille jakautuneille!

Täällä vielä kärvistellään, alkaisi kyllä jo riittämään tämä.. Vaikka on kyllä myönnettävä, että olo on nyt parempi kuin muuten koko raskauden aikana. Vähän närästää, turvottaa, vessassa saa juosta koko ajan eikä huvita syöminen mutta muuten ei valittamista. :cool: Koirat vein eilen hoitoon, ovat siellä nyt siihen asti kunnes vauvan kanssa arki alkaa sujumaan. Alkoi käydä raskaaksi lenkkeily ja tosiaan parempi näin niin ei tarvitse mitään hätäratkaisua kehitellä siinä vaiheessa kun synnytys käynnistyy.

Eilen oli käynnistysarvio, ja seuraava on sitten ensi viikolla. Painoarvio oli 3,5kg, yritetään alakautta (mutta kotona ei kuulemma saa odotella kipeänä) ja toivotaan että käynnistyisi itsestään ennen ensi viikkoa. Nyt oli jo kohdunkaula pari senttiä auki, mutta kohtu huonossa asennossa eli takakenossa ja tosi ylhäällä? En kyllä oikein ymmärtänyt mitä toi tarkoittaa. Vähän alkaa jo hirvittää koko homma, lisäksi vähän hämäävää kun näen yöt läpensä synnytysunia?..

Toppapuvun löysin käytettynä, kokoa 62, pientä mallia. Kiersin henkkamaukat, kappahlit ym, ei mitään.. Prismassa olisi yksi ollut 56cm, hintaa päälle 30€ alessa, ja sen olisin ostanut jos en olisi juuri ehtinyt tuota toista hommata. Noita talvikamppeita on nyt metsästetty neljällä paikkakunnalla tulevien isoäitien, mun kummitädin ja serkun lisävoimille varustettuna. :O Näillä nyt mennään aluksi, pitää sitten hommata lisää jos jotain tarvitsee..
Onko teillä muuten minkälaisia ajatuksia kestovaipoista tai imetysasioista tässä vaiheessa?
 
s-h-h, meillähän on neuvolat samoissa, mulla myös seuraava 27.1. :D jos sinne asti päästään... toiv ei :D
hauskoja nuo miehet, myös täällä on mies jo synnärille lähdössä vaikkei oo mitään oireita sinnepäinkään :) vähän ovat malttamattomia :)

vitsi on vähän kiire, olis ollut enemmänkin kommentoitavaa mut on mentävä!
 
Ja jälleen on neuvolassa käyty. Kaikki edelleen hyvin. Ens viikon tiistaina olis synnärille aika käynnistyksen arviointiin, mutta ei kyllä haittaa vaikka sinne asti ei tarttis odotella. Saa syntyä mun puolesta jo viikonlopun aikana, vaikka heti tänään :D

Viime yönä oli pari kipeempää supistusta ja sellasta jomotusta ollu taas aamun. Tälläkin hetkellä selässä tuntuu aika ilkeeltä..

Kestovaippoja ei meinata käyttää, eiköhän sitä pyykättävää tuu ihan tarpeeks muutenki. Mutta imetystä aion harrastaa niin pitkään ku vaan mahdollista, toivoen että oma maito riittää!

Sparkle ja Viuhti 40+5 (plaah...)
 
Sparkle, sulla sentään on niitä supisteluja ja vähän jotain merkkiä siitä että jotain tapahtuu :) täällä on niin hiljaista että hohhoi...
ei meikään aiota käyttää kestovaippoja, ja imettää toivon mukaan ainakin 3kk, jos vaan millään se on mahdollista.

tänään rv40+0 :) saisi vauva tulla jo, mutta masussa ilmeisen hyvät oltavat :D
 
Minnuli joo toivotaan molemmat, ettei tartte meijän seuraavia neuvola-aikoja käyttää. Mulla kyllä suurempi todennäköisyys, että siellä olen taas mitattavana ;)

Mullakin oli viime yönä pari kipeempää supistusta ja nivuset on kyllä nyt niin kipeät. Ystävä, joka just maanantaina synnytti, sano että hänellä oli nivuset tosi kipeät just ennen synnytystä! Voi ku se kertois siitä, että pian mennään!

Kestovaippoja mulla on kassillinen ja toisen vielä saan. Veljen vaimo on ollut ahkera kestoilija ja mulle sitten tietty on antanut vaippoja. Semmonen ajatus tällä hetkellä on, että jos fifty-fifty käyttäis. Mutta katotaan sitten, miten käytännössää toteutuu, kun vauva on maailmassa. Ihan alkuun käytän kertiksiä, kun luulen, etten siinä heti jaksa keskittyä kestovaippoihin. Mutta siis ihan varmaan jossain vaiheessa kokeilen!

Imetän niin pitkään kun maitoa tulee. En tiedä kertooko se jo jotain, mutta mulla tosiaan sitä maitoa on tullut jo monta kuukautta. Siis sellasta ihan kirkasta hajutonta ja mautonta aina pieni määrä, mutta maitoa kumminki niin, että monet yöpaidat on ihan koppurassa :) Liivinsuojuksia oon käyttäny kans jo jonkin verran. Kestoliivinsuojat on ollu mukavat :)

Tajusin muuten eilen, että mulla oli eka laskettu aika eilinen päivä! Se oli siis se, mikä laskettiin kuukautisten mukaan ja lukee neuvolakortissa ekana. Ultrassahan se sitten määritty 27.1, mutta tosiaan, eilen oli mun eka laskettu aika! Niin, että poika, tulehan sieltä jo ulos ;)

Jaksamisia kaikille! Se voi hyvin käydä ihan yhtäkkiä kenelle meistä tahansa!!

:hug:

s-h-h ja Vilkas 39+1
 
Hei kaikille, toiv. pääsette kohta tositoimiin ne joilla se vielä edessä :) Me päästiin tänään kotiin ja voidaan tosi hyvin! Vauvaa jouduttiin seuraamaan tarkemmin koska lapsivedesmenosta oli niin pitkä aika ennen kun syntyi mutta vauva voi loistavasti ja samoin minä. Tuli pieni ikävä takapakki synnytyksen jälkeisenä iltana ja jouduin nukutukseen ja leikkaukseen :( Oli jäännyt runsaasti istukan paloja vatsaan (tai kohtuun miten se sanotaan?), menetin melkein kaksi litraa vertaa ja sain sitten verensiirron toimenpiteen jälkeen. SIlloin oli tosi surkee olo, oli niiiin paha mieli ku oli huoliissaan vauvasta ku sitä tarkkailtiin ja sitten itsestäni. Olin jotenkin pettynyt ja syytin itseäni että oli niin huono että kaikkee tälläistä nyt sitten tapahtuu. Onneksi mies oli paikalla hoitamassa vauvaa kun minä leikkauksessa ja muutenkin super tukija sekä synnytyksessä että sen jälkeen. Ja olen ylpeä siitä että sain vauvelin ulos ponnistettua 8 minutissa joka kai on aika suoritus ensisynnyttäjälle. (Yritän tässä vaan itsellesni sanoo jotain positiivista ;) ) Kaiken kaikkiaan olen kyllä tyytyväinen synnytykseen, henkilökuntaan Kättärillä (en päässyt Haikaranpesään) ja täysin rakastunut vauvaan :heart::heart: Ja hullua kyllä niin vointi aivan mahtava, lekuritkin ihmetteli että miten olen näin pirtee mutta kai me mammat vaan ollaan :)
Kertokaa muut kuulumisia, synnytystä odottavat ja synnyttäneet sitten kun jaksatte :)
Tsemppiä sparkle, minnuli, ElliD ja s-hh kohta teillä on vauvat sylissä.
Puss!
Monchichi, onnellinen äiti :)
 
onneks olet kunnossa Monchichi, ja vauvasi myös!! kuulostaa pelottavalta nuo kaikenmaailman leikkaukset ym. ja ihanaa että miehesi on hyvänä tukena siellä sulle ja teidän nyytille :heart:

pakko todeta, ettei tämä la-päivä olekaan niin kummoinen kuin kuvitteli :LOL:
kuvittelin olevani niiiin jätti-iso ja painava ja ja ja... kaikkea, mutta mitä vielä, masu on pieni kuin mikä (sf-mitta vain 32cm, mikä muuten teillä muilla?) ja vointi ihan normaali, mitä nyt edelleen tuo kävely sattuu. välillä on kuin ei raskaana olisikaan... :D
minnuli
 
Hui Monchichi! Ikävä, kun sulle tollanen kävi! Mut et sä saa itteäs syyttää, kaikkea sitä sattuu ja onneks oli hyvä hoito ja sun miehes tukena ja auttamassa! Hyvä, että ootte nyt kotona ja sulla ja pikkutytöllä on kaikki hyvin :heart:

Minnuli, meil on jotain muutakin samaa ku neuvolapäivät: munki sf-mitta on 32 cm :) Ja hyvin kans voin, paitti että nyt on kyllä niin kauheet turvotukset käsissä ja ne on särkeny koko päivän :( Se ei oo kivaa toi turvotus, sitä mul on ollu jostain joulusta asti, sormuksia en oo voinu pitää sen jälkeen ollenkaan. Ja nyt ne tuntuu, et ne vaan turpoo ja turpoo! Verenpaineet mul on kuitenkin ollu koko ajan normaalit, joten ei mulla mitään raskausmyrkytystä epäillä. Onneks!
 
hyvä ettei oo raskausmyrkytysepäilyä, vaikka tuskinpa se turvotus ilman epäilyjäkään mikään must on :D mulla on vähän vaan turvotusta, nyt loppua kohden on alkanut kyllä nilkat, sormet ja kasvot vähän enemmän pullottaa, mutta niin kai kuuluukin. liittyy siihen istukan toimintaan.

mua vaan ärsyttää ettei edes supista! tai siis harjottelee kyllä, mutta ei tunnu missään. eilen mulla tuli vähän jotain vuotoa hyvinkin vilkkaasti, mutta kun ei se jatkunut niin epäilen että oli sit vaan valkkaria... ehdin jo ajatella että lapsivettä vähän...? no, ei tainnut olla :( äh, mä nin haluan tän ulos täältä mahasta!
sen verran luin netistä siitä että vedet tulis tihkumalla, niin olis ehkä ärsyttävin tyyli alkaa synnyttää kun niin epävarmana joutuis miettii et mitä se oikeen tihkuttaa...

minnuli rv40+1
 
Hyvä kuulla Monchichi, että oot kunnossa ja vauva myös :hug: ja onnea vielä pienokaisesta!! Meillä oli toissa päivänä ensimmäinen lastenneuvola =) pituutta ja painoa on poitsulle kertynyt hyvin 53,5cm ja 4120g, eikä mikään ihme sillä määrällä maitoa mitä meillä tisusta imetään :D viime yönä tehtiin uni ennätyskin!! Poika nukku melkein 5tuntia putkeen ilman suurempia heräilyjä, pientä ähinää ja puhinaa välillä kuului, mutta ei muuta :) sai isi ja äippä pitkästä aikaa hyvät yöunet! Mitenkäs teillä muilla nuo yöt sujuu, joilla on jo vauvelit kainalossa? Meillä ennen viime yötä ollaa hereilty melkein parin tunnin välein ja välillä valvottu pirteenä useampiakin tunteja : / välillä tuntuu, että pojalla päivärytmi sekaisin, kun nukkuu päivällä pitkiä unijaksoja ja sitten yöllä valvotaan...
 
tervehdys kaikille =) olen seuraillut teidän keskustelua tässä mammalomalla ollessani ja ajattelin liittyä joukkoon. Itse olen tänään rv 41+1 eli yliaikasena mennään, kai pikkusella sen verran hyvät oltavat ettei halua syntyä tänne kylmään pohjolaan :p sparkle86 ,sä taidat olla melkein samoilla päivillä ellen väärin muista (?).

Kiva lukea jo kotiutuneiden kertomuksia, onnittelut joka mammalle :hug: olo alkaa jo olla sellainen että supistuskivut olis tervetulleita,tuohan ne vauvan ulos. Miten pahasti teillä muuten on ollu turvotusta? Meikällä kädet on melkein tunnottomat aamuisin vaikka joisikin nestettä. Eilen illalla alko alaselkää särkeen ja jonkin verran supisteleen, mutta ei,vielä ollaan kotosalla. Pari päivää sitten lähdin messuille kuljeskelemaan että jos auttaisi mutta mitä vielä :headwall:

Meille sanottiin rakenneultrassa että lapsi näyttäisi olevan tyttö, mutta joulukuisessa lääkärin tekemäs ultrassa sanoi että 50-50 mahdollisuus kumpaan vaan. Tuli vain tuo mieleen kun joku aiemmin kirjoitti pienempikokoisesta toppapuvusta vauvalle, en ole hirveänä etsiskellyt kun olisi kiva tietää ensiksi kumpi mahtaa syntyä :)

Voimia ja tsemppiä vielä oottaville ja jo kotiutuneille!:heart::hug:
 
Jensku päivän jäljessä' kuljen, nyt on 41+0 ja olo sitäkin kypsempi :D

Mulla ollu nyt perjantaista asti enemmän jomottelua ja kipuilua, mutta kuitenkin loppupeleissä niin pientä ettei tästä varmaan lähtöä vielä oo tulossa. Että varmaan joutuu odottamaan tiistaille että viisaammat ihmiset tekee päätöksiä, toivottavasti tietysti sellasia jotka miellyttää mua :D Eli toivottavasti nää mun muutaman päivän useammat ja hieman kipeemmät jomottelut on saanu jotain aikaseks :D :D
Eilinen kauppareissu oli ihan tuskallinen, alko jo hyvin alussa pistään mahaan ihan törkeen kipeesti ja paheni vaan reissun aikana. Loppu kauppareissun aikana oli jo vaikeuksia kävellä.. Mutta se sitten helpotti ku pääs istumaan autoon.

Turvotusta on ollu jonku verran nilkoissa ja just sormissa, mutta sekin on vissiin jonku verran helpottanu, ainaki neuvolassa paino oli tippunu ja ei se ainakaan laihtumisesta oo johtunu :D

Sparkle ja Viuhti 41+0
 
mä taisinkin jo aiemmin mainita ettei turvotus oo onneks kovinkaan pahaks yltynyt. sormissa varsinkaan en huomaan kovinkaan isoa eroa, välillä vähän pökkelöt mutta ei haittaa menoa :D

täällä palstoilla huomaa sen miten on niitä jotka saavat sektiolla, toiset etuajassa ja sitten me jälkijunassa tulevat.. että niin se vaan jakautuu että jokaiselle jotain. ja jollekin sattuu aina jotain ikävämpää samalla :( niinkuin Monchichille.
ja taas uusi päivä, ei mitään tuntemuksia :(
minnuli rv40+2
 
Tosiaan, niinku tuolla aikaisemmin kerroin, niin mulla on ollu jonkin verran turvotusta tässä n. kuukauden verran. Sormet on välillä ihan nakit! Ja jalat on aamuisin kans turvoksissa. Tai siis kädet ja jalat on koko ajan vähän turvoksissa, mutta aamuisin aina kaikkein eniten!

Tääl on supisteltu eilen ja tänään, mutta niin epäsäännöllisiä ovat, että ei niistä oo mihinkään. Välillä sattuu, välillä ei tunnu missään. Mutta eipä ne supistelut oo ainakaan vielä tuottanu mitään tulosta, kun täällä vielä ollaan! Ehkä pitäis kokeilla yhtä ässää tänään ;)
 
Monchichille hurjan isot onnittelut sekä vauvasta että paljon jaksamista toipumiseen rankan synnytyksen jälkeen!

Mun supistelut on kertakaikkiaan kadonneet nyt kun niitä toivoittaisiin. Äh.. Mullahan on pre-eklampsia päällä, verenpaineet pilvissä ja enemmän ja vähemmän turvotuksia. Väsyttää ihan pirusti, ei yhtään huvita syödä (eikä kyllä oikein mikään kestä sisälläkään) ja olisin ihan valmis luopumaan tästä mahasta. Huvittaa kun jostain viikolta 18-20 alkoi ennakoivat supistukset, ja kiikuin pari kuukautta koko ajan sillä rajalla että joudunko sairaalaan niiden takia, niin nyt kun vauva oikeasti saisi tulla niin ei mitään. :eek: Liikkuukin vähemmän kuin ennen, mutta alkaa tietty olla kokoakin sen verran ettei mahdu melskaamaan.

Ärsyttää kun kaikki on vähän tuskaa, liikkuminen on hankalaa eikä oikein jaksa tehdä mitään. Lisäksi tuntuu että kaikki pommittaa tekstiviesteillä, sähköpostilla ym (ihan ymmärrettävää kyllä) et missä mennään, ja mua ahdistaa. Enkä koko ajan jaksaisi olla vastailemassa että mitään ei ole tapahtumassa.. Hirvittää vielä että mitä jos nyt loppusuoralla jotain sattuu, meiltähän on lähimmälle synnärille hyvälläkin kelillä matkaa tunti autolla. Ja silloin saa jo aika kovaa mennä, vähänkin huonompi keli tai enemmän liikennettä niin se on 1½h. Onneksi se käynnistysharkinta on tulossa, yritän kyllä viimeistään siltä reissulta jäädä sisälle, ei jaksa enää. :kieh:
 
Piti tulla vielä täydentämään, sen verran sentään jotain, että nivuset on kyllä epämääräisesti hellänä? Ja paino nousee ihan reippaasti, kahdessa viikossa yli 2kg - kun kokonaispainonnousu on ollut alle 9kg!

Mustakin tuntui että on tullut haalittua vaikka mitä vauvalle valmiiksi, mutta nyt kun noita kamoja on paikoilleen laitellut niin tuntuu et vaikka mitä puuttuu. Noita lämpimiä vaatteita olen eniten yrittänyt hamstrata, kun nuo koirat on tosiaan tuossa - ei oikein voi suunnitella että pysyttäisiin viikkoja vain sisällä vauvan kanssa.
 
joko me on saatu Sparkle synnärille? :) hope so!!!
ElliD, jos yhtään lohduttaa niin aivan sama ärtymys täällä kun kaikki tekeminen ja oleminen tuottaa jo tuskaa. ja ne ihmisten kyselyt... arg! eikö kukaan voi miettiä omaa napaa pidemmälle että ei noihin jaksa olla vastaamassa joka pvä, ja eikö kukaan tajua ettei ole ainoa joka kokoajan kyselee vointia ja jokojokoa... plaa.
mulla ei edelleenkään mitään supista tms. kerran nippaisi :D mut enpä kovin kivuliaaks kutsuis :D

minnuli rv40+3
 
Täällä mä edelleen oon :/ Nyt kyllä tuntuu kipeeltä jo hyvän tovin, mutta ei näistä voi laskee miten tiheesti tulee kun on sellasta jomotusta edelleen, mutta astetta kovempaa ku aikasemmin. Ja mies on tällä hetkellä värkkäämässä auton kanssa ku akku menny viikonlopun aikana tyhjäks.. Onneks ei lähtö tullu aamulla :D Katotaan mihin suuntaan tässä illalla mennään, mutta aamulla ainaki synnärille ku on aika sinne, siihen yliaikaiskontrolliin..

Sparkle ja Viuhti 41+1 ja hyvin kypsynyt olotila..
 
Sparkle toivotaan, ettää kääntyy pahempiin supistuksiin! Kiva toivoa toiselle kipua, mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan :) Onneks sul on aamulla se yliaikaiskontrolli!

Tota mä oon miettiny ElliD, että teillä kellä on pidempi matka sairaalaan, on varmaan vielä jännittävämpää ja stressaavampaa varmaan kans tietää, että koska oikein pitää lähteä ja mistä sitä sit tietää kuinka nopeasti ne supistelut muuttuu tiheämmäks! Me ajetaan synnärille sellanen 5-15 minuuttia riippuen liikenteestä. Ja koska öisin lähtö tulee yleensä kuulemma, niin menee varmaan se 5 minuuttia. Eli me keretään hyvin olee täällä kotona varmaan monta monta tuntia, ennenkuin meijän kannattaa lähteä sairaalaan, mut pidempimatkalaisten pitää sekin vähän miettiä, jos ajaa teijänki tapauksessa jopa puoltoista tuntia.

Mullakin on nivuset ja alavatsa hellinä ollu jo jonkun viikon. Välillä vihlasee tosi pahasti nivusista.

Pitäis varmaan meijän kaikkien, ketkä vielä täällä sinnittelee, pitää mielessä, että tosi usein ensisynnyttäjillä menee helposti se kaks viikkoa yli...ja mullahan siihen parin viikon yliaikaan on vielä se pari viikkoa, että tosiaan, täällä voidaan olla yhtenä kappaleena vielä kauan...

Tosi paljon tsemppiä Sparkle, jos nyt on tosi kyseessä ja muuten sitten onnea huomiselle!!!

s-h-h ja Vilkas 39+4
 

Yhteistyössä