Tammikuussa 2011 esikoisen saavia mammoja? =)

Onnea Sparkle pienestä nyytistä :hug: onneksi kaikki meni loppujen lopuksi hyvin, vaikka kaikenlaisia vastoin käymisiä tulikin vastaan =) tänne palstalle on tosiaan riittänyt erilaisia synnytys kokemuksia, taitaa jokaisella ainakin luetun perusteella olla erilainen synnytys kokemus takana... Ehkäpä sitten kun kaikki on päässyt "normaaliin" arki rytmiin kiinni, päästään vaihtelemaan kuulumisia tarkemmin synnytyksistä ja sen jälkeisistä ajoista :) olisi tosi mukava kuulla teistä kaikista miten on mennyt ja millaisia ajatuksia ja tuntemuksia synnytyksen aikana ja sen jälkeen on ollut, niin näkee onko ollut jotain samanlaisia kokemuksia itsellä ;)
Jaksamisia teille kaikille ja ollaan yhteyksissä sen mukaan miten vauvojen hoidosta ehditään =) pikkusethan tässä ensisijalla on... Meillä ainakin alkaa nyt ristiäis järjestelyt, kun olisi pojan tarkoitus saada SU 13.2 nimi :heart: niin aika vierähtää niitä järjestellessä, mutta kuulumisia yritän ehtiä käydä lukemassa :D
 
Mä komppaan Hansua, olisi kivaa vaihdella kuulumisia sitten kun/jos jaksaa :)
Meidän pieni kärsii kovasti vatsavaivoista ja itkee päivät ja varsinkin yöt eli aika poikki ollaan koko porukka. Toivottavasti menee ohi tipoilla ja Cuplatonilla, tuntuu niin pahalta kun pieni kärsii :(
Leppoista sunnuntaita kaikille :)
 
Kaikenmoisia synnytyksiä meillä tammikuisilla! Hyvä Sparkle, että kaikki kuitenkin hyvin sulla ja vauvalla :) Agisiiri tsemppiä! Vauvasta tuleekin helmikuinen :)

Tosiaan on hauska sitten jakaa kaikkia vauvakokemuksia, mutta itse oon vielä niin "tuore" tässä hommassa, että kauaa ei koneella jaksa vielä olla. Kuhan jotain rytmiä tulee tähän elämään :) Täällä voidaan ihan hyvin, kipulääkkeitä napsitaan tasaisin väliajoin eikä oikein paljon pysty tekemään kerralla. Onneksi vauvan pystyy hoitamaan :) Niin ja päivä päivältä tuntuu paremmalta ja tällä viikolla aiotaan kyllä kokeilla pientä vaunulenkkiä koiran kanssa. Siis ei yksin vaan miehen kanssa :) Välillä vähän kipuilee, mutta tosiaan lääkkeillä pysyy hyvin kurissa! Alkupäivät kotona meni kyllä aika koomassa ja kun vielä maitoa nousi parina yönä, niin oli kyllä aika rankkaa. Onneks on isyysloma! Kaikki kunnia kyllä ainakin meidän isukille, kun auttaa ja antaa mun nukkua välillä ja hän hoitaa pikkuista :heart:

Nyt itkuhälytin vähän huutaa, joten täytyy rientää taas vaippoja vaihtamaan ja imettämään (joka sujuu lähes jo kuin ammattilaiselta ;)). Neuvolatäti tulee tänään vierailulle, joten saa taas vähän kysellä neuvoja heh :)

Jaksamisia tuoreille vanhemmille! Sitä tarvitaan :hug:

s-h-h ja Viljami-poika
 
s-h-h kuinka pärjäilet haavan kanssa? laitettiinko sulle hakaset siihen päälle? liikutko miten varovasti, tai ootko miten varovainen sängystä nousun kans esim?
mä kun en suunnilleen uskalla tehdä mitään kun pelottaa että haava repeää :D :/

poika on edelleen tosi kilttinä, ainoa että yöaikaan syötön jälkeen ei meinaa enää nukahtaa. missä vika? kyllä aamulla ja päivällä nukahtaa heti takaisin... olisko vinkkejä? :)
 
minnuli vähän sama juttu täällä että yöllä ei meinaa nukahtaa kovin helpolla takas ja sama juttu aamuyön syötön kanssa. Nukahtaa syömisen jälkeen mun rinnalle ja vaikka annan pikkusen köllötellä tunnin siinä niin herää heti kun siirrän pois ja sit alkaa itku ja kohta joutuu taas imettää että nukahtais. Meillä on toki ollut niitä vatsavaivoja että se tietty pitää pienen hereillä. Ei mulla oikein ole mitään vinkkejä antaa, kai ne vaan on niin pikkusia että kun eivät erota päivää yöstä niin hilluvat miten sattuu?
Miten teillä on imetys sujunut? Meillä kaikki hyvin, välillä vähän on poikki siihen jatkuvaan imetykseen ku tuntuu ettei tee mitän muuta. Mutta niin se kai alkuunsa onkin :) Eilen yritin vähän kirjata muistiin että miten monta kertaa imetin ja mihin aikoihin, toki vaihtelee päivästä riippuen mutta eilen imetin 12 kertaa eli noin 2 tunnin välein. Mites teillä muilla?

Olkaa varovaisia haavojanne ja tikkien kanssa mammat! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Täällä sama vika ettei poika meinaa nukahtaa yösyöttöjen jälkeen. Viime yönä kehitin (neuvolatädin ohjeen mukaan) suhteellisen hyvin jutun, eli kun syötän sängyssä yöllä niin otin vauvan oman peiton sen päälle ja sit siinä siirsin omaan sänkyyn nukkumaan. Ja nukahtikin nopeempaa kun oli käärittynä johonki lähmpimään. On munki syliin ja mun peiton alle nukahtanu mut sit heränny ku siirtäny "kylmään" sänkyyn nukkumaan.
Imetys lähteny oiken hyvin käyntiin. Sain eilen jopa varmistuksen että maitoa tulee tarpeeks ku murusen paino noussu perjantaista maanantaihin 150g :D ja syöttöväli riippuu paljon siitä millasia unia pieni ottaa. Yleensä päikkärit sellasia 3-4 tuntia ja yleensä syödään ennen ja jälkeen unien =) just eilen neuvolatäti sano ku kävi kotikäynnillä että vauvoilla on yleensä päivässä sellasia tiheän imun kausia että lyhyen ajan sisällä vaatii useemmin tissiä. Ja se voi tapahtua mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. ja tämä ei tarkota sitä että maitoa tulis liian vähän.

Koitan joku päivä päivittää tuon meiän syntyneet listan ajantasalle. Nyt ei jaksa :D pitää nauttia ku murunen nukkumassa =)

Ootteko muuten nimeä vielä päättäny vauvalle? me ollaan jo aikaa sitten :) Murusesta tulee Jesse Jami Aleksanteri :heart:

Sparkle ja Jesse-muru =)
 
Ihana nimi valinta Sparkle :heart: meillä myös oli Jami nimilistalla =) mutta päädyttiin sitten antaa nimeksi Jonni Tapani, minkä pappi virallistaa nyt Sunnuntaina :D
Meillä myös imetys sujuu hyvin, lähti maito nousuun jo sairaalassa toisena päivänä ja hyvin on riittänyt. Ehkä liiankin hyvin : / välillä tuntuu, että rinnat räjähtää maidosta jos poika ei herää syömään vaan nukkuu pidempää. Silloin on ollut kyllä pakko vähän pumpata maitoa pois, että olo helpottuu :) ja pumpatun maidon olen sitten säästänyt ja antanut ihan tuttipullosta. Välillä meillä kyllä on ollut tissiraivareitakin :D mutta hyvin ollaa niistä sitten yli päästy. Painoakin on pojalle kuukaudessa hyvin kertynyt, tänään oli kuukausi neuvolakäynti ja pituutta on tullut jo 6cm lisää ja painoa 1365g. Taitaa poika tulla kasvussa isäänsä, kun mies on melkein 190cm pitkä =)
Tuo yösyötön jälkeen nukahtamis ongelma tuntuu olevan melko yleistä :D meilläkin nukahtaa viereen, mutta herää sitten omassa sängyssä. Vähän aikaa siellä ähisee, mutta lopulta kumminkin nukahtaa. Lisäksi poika tykkää valvoa illalla myöhään : / vaikka kuinka yrittää laittaa ajoissa nukkumaan, niin herää viimeistää tunnin unien jälkeen ja on sitten ihan pirteenä. Toivottavasti rytmi alkaa jo kohta löytyä |O
 
Minnuli joo, mul oli hakaset, jotka otettiin mun vikana eli viidentenä päivänä sairaalassa pois. Alkuun luukuin varovaisemmin, mut nyt jo alan nousee sängystä vähän miten vaan. Lattialta noukkimiset koitan muistaa jaloilla tehdä ja muutenkin ottaa rauhallisesti. Eilen kävin koiran kanssa ihan viiden minuutin iltapissalla ja ihan hyvältä tuntui. Tänään puolitin toisen kipulääkkeen (parasetamolin) terkkarin ehdotuksesta ja ihan hyvältä on viel tuntunu. Kai tää täst pikkuhiljaa, tunnoton mun toinen puoli tosta haavan alapuolelta on, mutta se on kuulemma normaalia vielä tässä vaiheessa. Täytyy vaan osata kuunnella omaa kroppaa, niin kai se siitä! Kyllä tässä alkaa kaipaamaan jo vähän ulkoilmaakin ja vaikka kauppareissua! Se vaan on, että kun ei saa kantaa vielä mitään vauvaa painavampaa.

Imetys/nukutusjutut kuulostaa samoilta täälläkin! Välillä meijän poitsu saatta olla tosi väsy, mut ei vaan nukahda edes tissin jälkeen, voilla hereillä vaikka neljä viis tuntia päivällä! Onneks yöt on menny suht koht hyvin, välillä nukkuu imetysvälit ihan meidän sängyssä ja välillä saan hänet siirrettyä omaan sänkyyn. Herääminen on kyllä riskinä siinä omaan sänkyyn siirtämisessä, tota oman peiton käyttämistä imetyksessä oon kans kokeillu ja on toiminu ajoittain.

Vatsavaivat on kyl ärsyttäviä pikkuisella, meilläkin niitä hieman, muttei sentään Monchichin pikkuisen veroisia. Voimia!

Meidän pikkuisen nimeksi tulee Viljami Uljas :) Viljamin keksin minä ja Uljas on miehen suvussa hänen iänsä ja isoisänsä toinen nimi, joten se tuli sieltä :) Ristiäisistä meillä ei ole vielä tietoa, menee varmaan maaliskuun loppuun tai huhtikuun alkuun.

s-h-h ja Viljami-poika
 
Ihania nimiä teidän pikkusilla :heart: Meidän kullan murusta tulee Sophie Alexandra :hug:
Jeps täällä kanssa maitoo ihan liikaa, joutuu kokoajan vaihtaa vaatteitta ku menee läpi vaikka on liivisuojat. Ja aina kun on hetki aikaa lepää ku pieni nukkuu niin eiköhän sitä maitoo rupee tulee, tuntuu että vaihdan vaatteitta/olen alasti kokoajan :) Myös raivareita rinnalla, luulen että johtuu just siitä että sitä maitoo tulee liikaa ku pieni välillä haluis vaan hengailla tissillä. Mutta silti kaikki on vana niin ihanaa :) :)
Meillä ei vielä mitän selkeitä rytmejä, nukkuu tasaisesti sekä päivällä että yöllä. Tietty päivällä pidempii jaksoja ja paremmin kun yöllä. Herää oikeestaan vaan syömään. Mutta varmaan pikkuhiljaa rupeen herättelee sitä päivisin mutta en vielä. Antaa pienen nukkuu silloin kun uni maistuu. Tämäkin tyyppi on kasvanut tosi paljon kun käyntiin 2viikon tarkastuksessa. Pituutta oli silloin tullut 3cm ja painoa melkein 300g. Tissimaidossa on voimaa ;)
Ajatelkaa nyt, noin kuukausi sitten vaan venailtiin että milloin vauva syntyy ja miten sen kanssa pärjää. Ja nyt olla jo ihan "konkareita" heh tai tarkoitan että kaikilla menee kivasti imetykset ja vauvanhoito jne. Aikas ihanaa ja hyvä me :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiva lukea teidän kuulumisia,taitaapi vain olla itte kullaki sen verran kädet täynnä työtä ettei ehdi niin paljon kirjoittelemaan kuin ennen ;) Että mä luen kateellisena teidän imetysjuttuja. Itsellä maito nousi vasta 5.pv synnytyksen jälkeen ja joudun kotiutumispäivästä lähtien antaan lisäksi myös korviketta kun tyttö kuitenkin haluaa syödä mutta parikin tuntia rinnalla ei tunnu riittävän. Ja joka kerta raivotaan kymmenisen minuuttia ennen kuin rauhotutaan syömään : / Jouduin muuten menemään takaisin synnärille viikon synnytyksen jälkeen kun yksi ilta kauppareissulla verta tuli niin paljon että housut kastui ihan läpimäräksi. No selvisi että oli sitten kohtutulehdus. No pari pv sitten antibiottihoidossa tuli oltua.

Takapakeista huolimatta olo muuten hyvä ja ihana olla pikkuisen kanssa :heart: Pärjäämisiä kaikille!:hug: p.s meidän rinsessan nimeksi tulee Lumi Nefertiti =)
 
Viimeksi muokattu:
Älä lannistu jensku, imettäminen voi vielä muuttuu ja alkaa toimii super hyvin! Mulla oli alussa niiiin kipeetä rinnoissa ku pikkunen imi hulluna ja maito ei ollut noussut kunnolla. Nännit täynnä haavoja ja oikein kiljasin joka kerta ku vauva tarttui rintaan. Meinasin jo että jos se tällasta on niin en pysty siihen. Se meni onneksi ohi ja maitoakin rupes tulee kunnolla. Sit homma toimi hienosti yli viikon mutta nyt ollaa sit päässyt raivareihin. Luulen että imettäminen on vähän sellasta että muuttaa muotoa , välillä menee paremmin välillä huonommin ja jossain vaiheessa ehkä loppuu vauvan tahdosta. Mä olen ite käynnyt monta kertaa imetystuen sivuilla lukemassa vinkkejä :) ja meinannut jopa soittaa sinne :)
Toivottavasti tulehduksesi on pian ohi, ihan kauheita tollaset takapakit :(
 
samaa kaavaa noudattaa meidän poika täällä imetyksen kanssa, alkuun meni tosi hyvin, nyt alkanut leikkiä nännillä/saa pieniä hepuleita jossain vaiheessa syöttöä. kuuluukohan nää kaikilla mennä näin kun on näin samanlaisia juttuja? :)
ja tosiaan niin poika syö tällä hetkellä noin 2-3h välein..
maitoa riittää oikein hyvin ja poika osaa imeä. mullakin meni sairaalassa ollessa nännit rikki (korkeiden serppien takia - iho oli niin herkkänä..) mutta parani bepanthen rasvalla.

s-h-h etkö pelkää että haava repeää? että se pelottaa mua :D
 
Minnuli lääkärit ja hoitajat sano, että älä pelkää, et sä saa sitä haavaa repeemään, se on niin monessa kerroksessa ommeltu :) Mut siis, en mä mitään turhia riskejä ota!! En kyl koiran kans lähtis mihinkään pitkälle lenkille, kuhan oon käyny tossa pihalla sen kanssa sen verran, että pissii. Ja hitaasti kun menee, niin kyl se siitä :) Ja täytyy sitä pikkuhiljaa alkaa jotain tekeeki, että toipuu paremmin! Oman kunnon mukaan, kaikki paranee eri tahtia. Minnuli Syötkö säkin kipulääkkeitä, buranaa ja parasetamolia säännöllisin väliajoin?
 
mulle ei kukaan lääkäri pitänyt mitään "puhetta" haavan paranemisesta niin siks oon aika säikky tän kans :D laittoivat vaan meidät kotiin, vaikka mulle luvattiin että lääkäri käy mun luona, mutta eipä näkynyt!
syön vielä panadolia n.3tabua/pvä. nyt eilen ja tänään tuntunut jo paljon paremmalta et vois kokeilla vähentää.
liikun kyllä tässä sisällä jonkun verran ja syöttöjen takia tulee aika paljon mentyä makuuasentoon ja sieltä taas ylös, niin etten ihan paikallaan kökötä :D
lenkille koirien kanssa en kyllä vielä uskalla... toinen saattaa kiskaista niin äkkipikasesti :(
ja nyt pelkään sitä tissitulehdusta kun kokoajan joku mua siitä varoittelee...

millaisissa asennoissa muuten imetätte? mä oon oikeastaan aina kyljelläni..
 
Mä imetän milloin missäkin asennossa :D yöllä yleensä sängyssä kyljellää, mut päivisin istuen sohvalla =) istuen on se mukava puoli, että silloin meidän poitsu ainakin tapittaa silmillään mun silmiin koko imetyksen ajan :) ja välillä jopa pysyy vielä hereillä syönnin jälkeen, ettei nukahda heti kun on makuulteen... Nukkuu sitten paremmin yöllä, kun päivällä valvoo edes vähän enemmän...
 
Mä imetän vaan istuen, en oikein tykännyt siitä kylkiasennosta. Joskus yöllä olen sillee puolimaaten että vauvalla sylissä/rinnalla.
Meidän ihana vauva vana itkee ja itkee :( Yleensä se tekee sitä öisin mutta eilen se itki 4tuntia yhtä soittoa päivälläkin, en "ehtinyt" syödä tai ees käydä vessass kun en vaan pystynyt jättää hysteeristä lasta ittekseen itkemään. ONNEKSI mun äiti tuli käymään ja johan lapsi sit nukkui kolme tuntia putkeen mummun sylissä ;) Ja mä pääsin hetkeks lepää. Soitin tänään sit neuvolaan mutta ne totes vaan että jotku vauvat vaan itkee... Sniff :'( Me tietty mietitään että onko vauvalla joku hätä kun itkee niin paljon... Aijon nyt kokeilla vyöhyketerapiaa kun kaikki kehuu että se toimii hienosti, soitin jo sinne mutta kukaan ei vastannut. Toiv. soittavat takas että päästäis pian kokeilee sitä.
Oletteko te ulkoileet jo paljon? No te leikkauksesta toipuneet ette varmasti ole mutta muut? Mä en ole ollut kun kerrab rattaiden kanssa ulkona, viime viikolla kun käytiin neuvolassa ja tyttö itki koko matkan sinne ja takas.. Mun piti kyllä nyt alkaa harjoittelee lyhyitä lenkkejä tytön kanssa että hän tottuis ulkoilmaan mutta en ole saannut aiakseksi. En viitti herättää pientä sitä varten ja hereillä ollessa parkuu ja silloin ei haluu alkaa piinaa toista laittamalla ulkovaatteet sun muut päälle. Mutta mun pitää nyt tsemppaa sen asian kanssa kun haluaisin itsekin lähteä pikku kävelyille ees korttelin ympäri. ja ulkonailma tekis hyvää myös pienelle :) Ehkä se itkee mökkihöperyyttä ;)
 
voi jaksamista monchichi itkuisen vauvan kanssa! meillä poika itkee lähinnä vain vaipanvaihtoa ja sekin tuntuu inhottavalta... sitä pelkää että onks tällä joku hätä, sattuuko siihen jne... vaikka itkis vaan nälkäänsä :D
oon kade kun voitte imettää istualleen, mulla se on vielä hankalaa ton haavan kanssa... iso homma kun joutuu kömpii kyljelleen ja sieltä takas kun on vähän vaivanen :)
 
Meillä on nyt tiistaista asti illat itketty oikein urakalla. Hiljenee suunnilleen vaan ku laittaa tissin suuhun ja siinä vähän aikaa lutkuttaa ja sen jälkeen alkaa jotain ihme pelleilyä vetään, suu auki heiluttelee päätä nännin luona, mut ei meinaakaan imee.. Mutta pääasia on edelleen se, että yön nukkuu tosi hyvin. Menee siinä 22-23 välillä yleensä unille ja herää syömään ekan kerran joskus 3-5 välillä =) Nyt oon parina yönä sitten ottanu loppu yöks viereen niin siihen on nukahtanu suhteellisen nopeesti ku oon silitelly ja pitäny vaan kättä murusen päällä. Viime yönä tosiaan heräs viiden aikaan tisulle ja kuuden aikaan nukahti ja nukku yheksään asti :D Onneks yös saa hyvin nukuttua niin jaksaa paremmin päivällä kuunnella huutoa =)
Meillä Janne istu eilen koko päivän perhe homeessa tietokoneella ja katteli jotain tatuointijuttuja.. Ite olin ihan kuitti vauvan itkuun ja toinen piti sit hetken vauvaa sylissä ja ku huuto ei lakannu ni tuumas vaan et pitäskö sun antaa sille tissiä.. ja niin vauva oli taas mun sylissä. Tänään janne lähti kymmenen aikaan sit kohti tatuointiliikettä ja kun ei ollut vielä auki niin meni äidilleen ja tuli kotiin joskus puol 12.. Kaheltatoista lähti uudestaan kattoon josko olis jo liike auki ja puol yks tuli viesti että odottelee siellä vuoroaan.. ja sillä reissulla on edelleen. Onneks sain Jessen nukkumaan tuossa yhden aikaan niin oon saanu vähän omaakin aikaa tässä. Tympii vaan ku toinen liehuu monta tuntia jossain ja ite ei pääse mihkään. Sovittiin että seuraavan kauppareissun hoidan mä, mutta ei sinnekään asumaan voi jäädä ku pienelle saattaa tulla vaikka nälkä.. ah, mitä avautumista.. Kyllä Janne onneks pääsääntösesti on ollu tosi ihanasti avuks ja tehny paljon kotitöitä, mut eilinen ja tää päivä ottaa vaan niin rajusti pannuun..

Ja meiän muru on tänään jo kaks viikkoa vanha :heart: ja viikko ollaan oltu kotona, mihin tää aika oikeen menee :D
 
sparkle, sanopa muuta, mihin tää aika nyt oikeen menee?? pari viikkoa sitten oli oikeen kituviikkoja :D
ja tuttua tuo kun mies käy missä käy ja ite vaan kotona jumissa...!!! monikohan mies pystyis tähän samaan..? ensin loppuraskauden takia jumituksen takia kotona kun on vaivanen ja nyt raskauden jälkeen vauvan kans kotona+jos sattuu ja koskee... niinkun minä, haavoineni x)
 
Sparkle tasan sama meillä, rauhottu ainoastaa tissillä muute itkua ja myös raivareita tissillä. naama punaisena huutaa, heiluttaa päätä, käsiä ja jalkoja ja on hysteerinen eli ei ees tissi aina rauhoita. Ja sit veilä päälle masu on kipeenä. No mä soitin sit tänään aamulla imetystuen tukipuhelimeen ja sin paljon hyviä neuvoja, juttelin kätilön kanssa. Ja nyt teen heidän neuvojen mukaan ja ainakin tähän asti päivä on sujunut hyvin. Sen lisäksi heillä on kätilö joka tulee kotikäynnille kattoo miten imetys sujuu jne. niin sanoin heti et joo tulkaa meille :) Otan kaiken avun vastaan, jos vauva voi siitä paremmin niin ilman muuta :) :)
Ja joo mies ehdottaa aina kun vauva itkee et anna tissiiii, huoh en te mitään muuta kun olen kotona tissit paljaana. Ja sitä perkuleen maitoo vaan tursuu, vaikka laitan kolme liivisuojaa päällekkäin niin paskat ne mitään suojaa. Mutta hei en mä valita ;) Rakastan omaa pikku nyyttiä yli kaiken <3 Niin tekee iskäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä myös samaa suu auki hamuilua tissillä ja sitten yhtäkkiä tarrataan kiinni siinä pelossa, että tissi juoksee karkuun :LOL: yöt meillä menee paremmin vieressä nukkuessa, mutta päivät nukkuu omassa sängyssä =) helpottaa äitiäkin yöllä, kun pikkuinen vieressä niin ei tarvitse koko ajan nousta sängystä ylös katsomaan mikä on hätänä. Ja yökukkujia täälläkin ollaa, nukkumaan menee yleensä aina siinä 22-24 välillä vaikka alottaisikin nukuttamisen ajoissa :) ja ensimmäinen herätys sitten 3-4 tunnin päästä. Meillä mies on hyvin mukana pikkuisen hoidossa :) oikeestaa tuntuu siltä, että ite annan vaa tissiä ja mies hoitelee sitten loput. Nytkin mies kattelee sohvalla pikkuisen kanssa telkkaria, ku äiti istuu koneella. Kaupassakin oon päässy rauhassa käymää ja muilla asioilla ja jos pojalle nälkä yllättää, ni mies antaa sitten pullosta lypsättyä tissimaitoa tai tuttelia, ni ei tarvi ite koko ajan mennä pelkästää kellon mukaan :D ja saa välillä myös omaa aikaa, että jaksaa sitten touhottaa pojan kanssa :heart:
 

Yhteistyössä