Tammirinteen vastaanottokoti

  • Viestiketjun aloittaja tiedon janoinen
  • Ensimmäinen viesti
tiedon janoinen
Onko kellään kokemuksia paikasta? Onko siellä korkeet aidat pihassa? Minkä ikäiset sinne vauvalaan menee ja minkä ikäiset sitten alle kouluikäisten puolelle? Kiinnostaa tietää, kun tunnen eräät lapset, jotka olleet siellä, mutta ei ole mahdollista kysyä heiltä. Kuinka kauan lapset yleensä on tuolla tai tuollasessa paikassa??

Haluan tietää mahd paljon tietoa ks.paikasta. :)
 
tiedon janoinen
Joo niin ihan Lapinlahdelta käsin meinasin vaavin kaapata. :D Yhet tutut oli pari vuotta sitten siellä, kiinnostaa se paikka, et miten siellä kohdellaan lapsia. Sen takii kysyin, että onko korkeet aidat, kun ne lapset jäivät aina itkemään sinne aidan taakse, kun heidän sukulaiset lähti sieltä.
 
ex hoitsu
Moi! Tammirinne on lastensuojelulapsille tarkoitettu paikka. Usein kyseisiin paikkoihin joudutaan, ei päästä, joskus tosin toisin päin. Korkeat aidat on myös tarkoitettu suojaamaan lapsia itseltään koska monet näistä lapsista pyrkii pääsemään esim. vanhempien, sukulaisten luo hinnalla millä hyvänsä, vaikka se tarkoittaisi itsensä vahingoittamista auton alle juosten. Tottakai lapset jäävät itkemään, vaikka saavatkin varmasti hyvää huolenpitoa, jääväthän lapset usein myös päiväkodin pihalle itkemään. Jos sua kiinnostaa niin ryhdy tutkailemaan aihetta huostaanotto niin olet paremmin perillä missä mennään.
 
"minä vain"
Paskapuhetta tuo, että siellä hoidettais lapsia paremmin, kuin päiväkodissa. Tammirinne on laitosmainen ja kylmä paikka. Hoitajat olivat julmia, muutamaa lukuunottamatta. Lapsille ei annettu syliä tai haleja, jos he niitä kaipasivat. Maailman hirvein paikka, sen voin sanoa. Totta tietty tuokin, että kyllä ne lapset muulloinkin vanhempiensa perään voivat itkeä, mutta itse olisin ollut missä tahansa muualla kuin siellä. Kun sieltä PÄÄSIN lastenkotiin, tuntui kuin olisin taivaassa...
 
käyneenä järkyttynyt
Lasten olot on ko. paikassa kauheat. Joko siellä on väsyneitä ihmisiä töissä, tai sitten he eivät enää välitä mitä tapahtuu. Lapset kiroilevat, hakkaavat toisiaan, meluavat ja juoksevat. Ei mitään kuria. Seinät on piirrelty ja rei'itetty. Aivan ala-arvoinen paikka. Wc-tilat olivat saastaiset, ulostetta joka paikassa. Onko tämmöinen paikka lastensuojelua? Hoitajat tekevät mitä itseä kiinnostaa ja lapset remuavat.
 
as
siitä on jo kyllä aikaa mutta muistot paikasta ovat kauheat, osastojen ovet pidettiin lukossa ja aidattupiha jolta ei saanut poistua. hoitajat olivat vanhoja piikoja jotka lähes hakkasivat jos et totellut heitä.
 
"Maya"
Olen vieraillut alle kouluikäisten osastolla noin vuosi sitten ja siellä ainakin oli jokaisen hoitajan syli täynnä lapsia, koska nämä kovasti läheisyyttä tuntuivat kaipaavan. Jäi oikein hyvä tunne lastenhoidosta ja huolenpidosta, ehkä asiat parantuneet viime vuosina? Voihan se olla, että joskus on meno aika hurjaa, kun sinne osa lapsistakin on tullut aika hurjista oloista. Kuinka kauan sitten Järkyttynyt ja Minä vain ovat siellä käyneet/olleet?
 
Tuttu
Tiedän paikan, koska lapseni oli siellä pientenpuolella joitakin vuosia sitten. Kyllä paikka oli aika ankea, huoneet pieniä ja kylmiä ja ilman ruokaa lapsi jäi jos kiukutteli ruokapöydässä. Sitten oli hoitajia ketkä omivat lapset, niinkuin ne olisivat niitten omia, ei päästetty omien vanhempien luokse, koska heillä oli käsitys, että ne ovat huonoja vanhempia. Lapseni jäi usein itkemään kovasti perääni, niin ei siinä hoitajat ehtiny lasta lohduttaa. Eli kyllä tästäkin paikasta varmaan jää lapsille traumoja, vaikka kuin pitäisi olla lapsen edun mukaista.
 
"sijaisäiti"
Kävin eilen Tammirinteessä monen vuoden tauon jälkeen. Kokemus oli sama kuin silloin. Siistit, puhtaat paikat, mutta vähän ankeaa. Hoitajat ystävällisiä, suhtautuivat lapsiin arvostavasti, kiinnostuneesti ja ystävällisesti. Tammirinteessä on palkatut ammattisiivoojat, joten myös vessojen siisteydestä voi siitä jotain päätellä.
Osa lapsista pyrkii karkailemaan, joten ovien lukitseminen on turvallisuuden varmistamista. Myös osa vanhemmista käyttäytyy uhkaavasti, joskus on tarpeen suojella lapsia heiltäkin. Siksi lukot. Lapsille, joilla ei ole ollut rajoja aiemmassa elämässään, tämä on varmaankin rajua. Toisille se tuo turvaa.
Tässäkin viestiketjussa on tärkeä muistaa, että lastensuojelun toimenpiteitä tai huostaanottoja ei tehdä kevyin perustein ja asia nostattaa tunteita. Jos joku on sitä mieltä, että Tammirinteestä jää lapsille tramoja (mitä en ole havainnut siellä olleissa, tuntemissani lapsissa), ei taida tunnistaa niitä olosuhteita, joista lapset huostaanotetaan. Eivätköhän ne traumat ole syntyneet jo ennen Tammirinteessä oloa!
 
Light25
Tiedän paikan, koska lapseni oli siellä pientenpuolella joitakin vuosia sitten. Kyllä paikka oli aika ankea, huoneet pieniä ja kylmiä ja ilman ruokaa lapsi jäi jos kiukutteli ruokapöydässä. Sitten oli hoitajia ketkä omivat lapset, niinkuin ne olisivat niitten omia, ei päästetty omien vanhempien luokse, koska heillä oli käsitys, että ne ovat huonoja vanhempia. Lapseni jäi usein itkemään kovasti perääni, niin ei siinä hoitajat ehtiny lasta lohduttaa. Eli kyllä tästäkin paikasta varmaan jää lapsille traumoja, vaikka kuin pitäisi olla lapsen edun mukaista.
Olin itse Tammirinteessä 5 vuotiaana ja puolen vuoden reissu siitä tuli vaikka mulle lupailtiin että pari viikkoa.
Suoraan sanottuna järkyttäviä muistoja,ne mitä muistan.
Lapsi herkässä iässä muodostaa itselleen puolustaumiskeinon trauman kohdatessaan, näin tein itsekin ja olen salannut koko asian kavereilta ja kävin koulua normaalisti. "Suodatin" asian.
Muut lapset puhuivat seksijuttuja eli varmaan olivat hyväksikäytettyjä.
En muista että olisin hirveästi lämpöä tai syliä saanut paikassa, pelotti olla siellä ja traumat kyllä jäi joita olen vasta alkanut työstämään tämän suodattamisen takia.
Rankkoja muistoja. Toivon ettei kukaan joudu kokemaan samaa
 
vierailija
Onko kellään kokemuksia paikasta? Onko siellä korkeet aidat pihassa? Minkä ikäiset sinne vauvalaan menee ja minkä ikäiset sitten alle kouluikäisten puolelle? Kiinnostaa tietää, kun tunnen eräät lapset, jotka olleet siellä, mutta ei ole mahdollista kysyä heiltä. Kuinka kauan lapset yleensä on tuolla tai tuollasessa paikassa??

Haluan tietää mahd paljon tietoa ks.paikasta. :)
 
vierailija
Siellä lapsia hoidetaan jopa paremmin kuin joissain päiväkodeissa. Sen todistaa lasten kiintymys heitä siellä hoitaviin aikuisiin.
Ei kyllä huolehdita.. :) ihan omalla kokemuksella puhun, olin siellä 11vuotiaana, järkytyttävä kuri kuin armeejassa, en saanut nähdä kavereita koko aikana, äidin kanssa sain 3 kertaa tavata 3kk aikana. Meikkaaminen kielletty yms muukin. Mulle ainakin huudettiin ja yksi ohjaaja nimeltä suvi tönäisi rappusia päin, läksyissä ei autettu, ovet lukossa yms. Siellä on 2 kertaa korkeammat aidat mitä normaaleissa ”lastenkodeissa”
 
vierailija
Sinne en edes koiraani veisi.. järkyttävää käytöstä henkilökunnalta, kaikki lapset eivät saa edes omia huoneita. Poikani oli toisen pojan kanssa samassa huoneessa, ei nähnyt ystäviä ja koulusta haettiin kesken päivän jos muilla loppuil aikaisemmin. Ja wc tiloissa ei edes lukkoja, ei minkään laista rakkautta
 
vierailija
Kävin eilen Tammirinteessä monen vuoden tauon jälkeen. Kokemus oli sama kuin silloin. Siistit, puhtaat paikat, mutta vähän ankeaa. Hoitajat ystävällisiä, suhtautuivat lapsiin arvostavasti, kiinnostuneesti ja ystävällisesti. Tammirinteessä on palkatut ammattisiivoojat, joten myös vessojen siisteydestä voi siitä jotain päätellä.
Osa lapsista pyrkii karkailemaan, joten ovien lukitseminen on turvallisuuden varmistamista. Myös osa vanhemmista käyttäytyy uhkaavasti, joskus on tarpeen suojella lapsia heiltäkin. Siksi lukot. Lapsille, joilla ei ole ollut rajoja aiemmassa elämässään, tämä on varmaankin rajua. Toisille se tuo turvaa.
Tässäkin viestiketjussa on tärkeä muistaa, että lastensuojelun toimenpiteitä tai huostaanottoja ei tehdä kevyin perustein ja asia nostattaa tunteita. Jos joku on sitä mieltä, että Tammirinteestä jää lapsille tramoja (mitä en ole havainnut siellä olleissa, tuntemissani lapsissa), ei taida tunnistaa niitä olosuhteita, joista lapset huostaanotetaan. Eivätköhän ne traumat ole syntyneet jo ennen Tammirinteessä oloa!
Kai sä tajuat ettö NORMAALEISSA laitoksissa ovia EI saa pitää lukossa muuten kuin illat/yöt. Lasten karkailu ei ole syy ovien lukitsemiseen
 
vierailija
Sinne en edes koiraani veisi.. järkyttävää käytöstä henkilökunnalta, kaikki lapset eivät saa edes omia huoneita. Poikani oli toisen pojan kanssa samassa huoneessa, ei nähnyt ystäviä ja koulusta haettiin kesken päivän jos muilla loppuil aikaisemmin. Ja wc tiloissa ei edes lukkoja, ei minkään laista rakkautta
Moikka, siinä olet kyllä oikeassa, että valitettavasti Tammirinteessä ei ole mahdollisuutta antaa kaikille lapsille omaa huonetta. Sijoituksen on kuitenkin tarkoitus olla lyhytaikainen, jolloin lain mukaan huone on mahdollista jakaa toisen kanssa. Toki ideaali tilanne olisi, että jokainen lapsi saisi oman huoneen ja tähän laitoksessa aina pyritään... vaikkakaan se ei sitten kaikkien kohdalla toteudu.
Koulusta tuskin haetaan kesken päivän... ainakaan ilman syytä. Kaikilla lapsilla on taksikuljetus, joten sen firman aikataulujen mukaan mennään.
Ystäviä on tosiaan melko hankala tavata. Tammirinne sijaitsee melko skutsissa ja lapsen pitäisi osata itse liikkua esim. bussilla. Toki ystävien tapaamiseen saattaa vaikuttaa myös sijoitukseen johtaneet syyt... Kaikkien tilanne kun on kovin erilainen. Toisaalta siellä työskentelevien ohjaajien resurssit on melko pienet ja aika kuluu lasten kanssa osatolla, joten taksina ei varmastikaan ehdi enää toimia. Se on harmi... :( Mutta vanhempana olisit ehkä voinut keskustella asiasta...?
Ja jos mutenkin koet, että henkilökunnan käytös sinua tai lastasi kohtaan on ollut järkyttävää niin miksi ihmeessä et ole maininnut siitä?? Kukaan ohjaaja ei varmastikaan ole täydellinen, mutta tällaisesta asiasta kannattaisi ehdottomasti mainita... tai niin ainakin itse tekikisin. :)
Ai niin, ja Wc:ssä on lukot. :)
 
vierailija
Kai sä tajuat ettö NORMAALEISSA laitoksissa ovia EI saa pitää lukossa muuten kuin illat/yöt. Lasten karkailu ei ole syy ovien lukitsemiseen
Mitkähän ovet siellä sitten on lukossa? Ulko-ovi ja keittiön ovi??

Kai sä tiedät, että ovia on joskus pidettävä lukossa muistakin syistä... Keittiössä on esim. veitsiä, saksia yms. terävää, joita itsetuhoiset lapset hyödyntävät itsensä satuttamisessa tai toiset lapsista saattavat niillä suuttuessaan uhkailla muita lapsia/ohjaajia. Siinä turvataan niin lasten kuin ohjaajienkin olemista.
Kiireellisesti sijoitetun lapsen liikkumista täytyy myös osastolta jokseenkin "valvoa", ihan ei voi mennä ja tulla miten haluaa... Jos taas liikkumisvapautta joudutaan päätöksen kanssa rajoittamaan niin silloin lapsi voi poistua päätöksessä mainitulta alueelta vain yhdessä työntekijän kanssa. Silloin ne ovet on varmasti lukossa.
 
vierailija
Ei kyllä huolehdita.. :) ihan omalla kokemuksella puhun, olin siellä 11vuotiaana, järkytyttävä kuri kuin armeejassa, en saanut nähdä kavereita koko aikana, äidin kanssa sain 3 kertaa tavata 3kk aikana. Meikkaaminen kielletty yms muukin. Mulle ainakin huudettiin ja yksi ohjaaja nimeltä suvi tönäisi rappusia päin, läksyissä ei autettu, ovet lukossa yms. Siellä on 2 kertaa korkeammat aidat mitä normaaleissa ”lastenkodeissa”
Höpö höpö... :)
Mä olen ollut myös Tammirinteessä. Siellä saa kyllä meikata. Mulle ei ainakaan kukaan koskaan siitä huomauttanu. Kehuivat vaan.
Ohjaajat oli tosi mukavia. Kyllä ne joskus tietty rageskin, mut yleensä ihan asiasta. Muuten ne kyl vietti tosi paljon aikaa lasten kanssa. Me ainakin käytiin leffas ja ostoksilla ja pelattiin kaikkee.
Ovet siel oli kyl lukos, mikä oli vähän paskaa, mut aina pääsin ulos jos halusin. Ja tapaa kavereit. Laitokseen vaan pitää palata aina tosi aikasin, mistä tuli välillä sanomista.
Mulle jäi kuitenkin ihan positiiviset fiilarit siitä mestasta.
 

Yhteistyössä