Tammivauvat 2010

Moi!

Ei meinaa keretä koneelle koskaan enää nykyisin, kun on nää kaksi pientä....
Oskari Olematon : teillähän on varsin olematon vauveli :) Meilläkin tänään 2 kk neuvola ja luulenpa, että seitsemän kiloa meilläkin täyttyy tai ainakin lähellä. No kyllä tää poika syökin n. 2 h välein edelleen. Meillä pituutta taitaa olla hieman enempi kuin teillä..

Miten usein teillä vauvat kakkaa? Olen vähän ihmeissäni, kun meidän esikko kakkasi aina monta kertaa päivässä ja sitä tekee edelleenkin vaikka puolitoistavuotias. Tämä poika kakannut pari viikkoa kerran päivässä ja nyt oli eiliseen asti kolmen päivän tauko!!! Ei siitä ilmeisesti tarvitse huolehtia, kun ei ole vaivaa ja uloste oli ihan sellaista kittimäisen pehmeää vauvakakkaa. Sitä oli vaan sitten eilenkin tosi paljon!
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiituli81:
Heippa kaikille =)

Lukemassa ollaan kyllä käyty,mutta aika ei ole oikeen riittäny kirjottamiseen...

Voimia kaikille,joilla lapset sairastellu :hug:

Meillä pikku hiljaa alkaa helpottaa vatsanväänteet,edelleen niitä on,mutta monien tuntien huudot jääny...Imetyksenki jouduin lopettaa 2kk iässä,vaik vähä paha mieli lopettamisesta jäi,nii tytöstä tuli tyytyväisempi...

Nyt meillä on pari viikkoa nukuttu yöllä todella hyvin...menee nukkuu 8-10 ja herää 2-4 aikaa ja sit 6-7 aikaa =)

ahaa miulta oli sit estetty kerhon keskustelu =(
Höh :( Ootko kokeillu uudestaan? Joskus jos on kirjautuneena kauan aikaa niin se ei päästä sisään ennenku kirjautuu ensin ulos ja yrittää uudestaan....
 
Meillä kakkaa kerran päivässä,joskus on yhden päivän tauko. Olisin luullut että enemmän kakkaisi koska syö niin paljon...
Puklaaminen on jo rasittavaa,vaatteet menee heti likaseksi kun syö-ensin tulee röyhty ja seuraavalla puklut... Tuskin maltan odottaa velleihin pääsyä.

Olen kans huomannut että vaikka olen jo kirjautunut,niin jos olen pois kauan pitää kirjata ulos ja sisään takasin että pääsen kerhoon.

Vauvojen kokoerot on kyllä aikamoisia,niin ne lapset vaan on erilaisia vaikka ikä olisi sama.
 
kakkaamisesta Meillä kakataan kerran päivässä. Mutta se johtunee osaltaan siitä, että sotketaan tuohon soseeseen luumua. Silloin kun olivat vielä pelkällä maidolla kakkasivat pari-kolme kertaa päivässä.
Esikoinen taas oli oikea panttaaja. Parikin viikkoa saattoi mennä ilman ulostetta. Se oli kamalaa aikaa lapselle ja vanhemmille. Joka on ummetuksesta kärsinyt tietää miten tukala alkaa olo olemaan. Vauva huusi päivisin ja öin huonoa oloa :'( neuvolasta vain vastattiin, että rintamaito lapselle on ihan normaalia olla pari viikkoa kakkaamatta. Ei paljon lohduttanut kun olit juuri koko yön hieronut toisen mahaa ja yrittänyt lohduttaa. Kuumemittarilla monesti autettiin ja silloin sitä tavaraa tulikin kerralla melkoisesti. Käytettiin myös Levolakkia (mites se kirjoitetaan oikein?) Kun jätkä täytti 3,5kk alettiin antamaan luumua ja sen jälkeen saatiin maha toimimaan useammin.
Esikoisen panttailuista jäikin sellaiset muistot, ettei enää koskaan panttaajia meille |O Mie yritän nyt tehdäkin kaikkeni, ettei kaksosilla mahat jumahda. Aika hyvät konstit tuli ilmeisesti aikoinaan opittua, keskolassa hoitajat huomautti, kun mie osasin niin tehokkaasti tehdä kakkajumpan :D
Pienten elämä pyörii vähän oman navan ja mahantoiminnan ympärillä ja vanhemmat hyppää sen mukaan...
 
juu oikeassa olitte, olin ollu kirjautuneena jo jonkun aikaa =)

Meillä tyttö kakkaa1-2 kertaa päivä (korvikkeella siis mennään)

Koko eroja kyllä on,meillä tyttö tänää neuvolassa 6100g ja 61 cm...viikkoa vajaa 3kk ikää...
puklailu ongelmia täälläkin...vaatteita saa vaihtaa useesti päiväs...
 
Moi pitkästä aikaa! Lukemassa käyn toisinaan, mutta ei meinaa ehtiä/saada aikaiseksi kirjoitella :ashamed:

Meidän poika oli 7vkon ikäisenä 60cm ja 6,5 kiloa. Täysimetyksellä mennään, kova on syömään. Kakkasi tähän asti joka vaippaan, mutta nyt noin viikon ajan enää 0-2krt päivässä. Yhtäkkiä se muuttui.
 
Meillä vauva kakkaa 3-4 päivän välein. Ja kertarysäyksellä sitten kaikki :saint: olen jo oppinut pukemaan vauva 'kakkapäivinä' kietaisubodyyn, säästyy koko pojan pesulta sillä. Kerran oli päätä myöden keltaisessa vauvankakassa, kun oli tavallinen body päällä. Eihän sitä saanut suttaamatta pois päältä, kun kakkaa tursusi joka kolosta :LOL:

Meillä on ens viikolla 3 kk neuvola, 2 kk:n iässä vauva oli 4975g/56,7cm(2400g/47cm). Varmaan 6 kg hätyytellään jo :whistle:
 
Juu Elämänperhonen em-mä-ny-tiiä, tallanen pikkuvauvahan tämä... ;-)

Edellinen poikamme oli jo 2 kk iässä 65 cm ja 7300 g (kerrytti suhteessa synt.painoonsa vähemmän painoa kuin tämä kolmonen) ja esikoispoika painoi 2 kk iässä vain(?) 5,8 kg, mutta oli kuitenkin 61 cm pitkä, hän oli syntyessään pienin näistä vain 3,5 kg (tosin JO rv. 37+0).

Summa summarum: tämä kolmas on painavin jätkä ja suhteessa lyhin :D ja ihan rintaruokinnalla (kuten esikoinenkin oli.) Keskimmäisen kanssa siirryttiin korvikkeeseen 2 kk iässä... Mutta siis rintaruokitut lapset eivät voi olla "liian isoja", näin se menee... Tosin en olisi ressaamassa korvikevauvojenkaan kanssa ihan pienestä.

Saa nähdä kasvaako tämä kolmas pituutta jossakin vaiheessa veljiensä tavoin vai tuleeko hänestä tavallisen kokoinen. Isot veljet ovat EHKÄ nytkin melko pitkiä, tai en minä tiiä! 5 v. on ainakin 125 cm jo ja esikoinen 135 cm (8 v.) Nyt suihkuun, aikas kiirus päivä ollut. Mies töissä aamusta iltaan ja minä pyöritän tätä tivolia täällä. :D

*Muoks* Lisäys:

Kakkaamisesta: rintaruokinnalla mennään ja kakkaa tulee 1-4 kertaa päivässä. Siihen malliin melkein joka kerta, että 5-8 kg Libero on avuton. :LOL: Selkäkin menee toisinaan pesuun. :heart: Kokemusta on edellisen kanssa ummetuksesta ja se ei ole kivaa. Onnesta soikeana pesen tuota peppua ja selkää siis. :heart:

Puklaamisesta: tämä herra puklaa kerran viikossa, uskokaa tai älkää! Edelliset pulauttelivat reippaastikin ja olimme varautuneet vaikka mihin. Nyt vaan ihmetellään. Joskus siis tosiaankin JOSKUS tulee pikkulusikallinen maksimissaan. Yhden kerran koko aikana ruokalusikallinen! Pitkän matkan jälkeen, liekö matkustaminen tehnyt. Nyt pesulle!
 
Ehtisinköhän nyt kirjoittelemaan hiukan meidän viime viikon osastonäytöstä. Lapsoset kävivät siis lasketusta 2kk näytössä. Kehitys menee vallan mainiosti. Fyssari oli myös vanhempiin tyytyväinen :D Koska pojalla on selvästi selän liikakäyttö vähentynyt, kiitos oikeiden käsittelyotteiden. Pojan lukemat oli 4915g ja 57cm ja tytön 4075g ja 54,5cm. Sairastelu on hiukan verottanut painonnousua.
Mutta, mutta... tytöllä myös pituus-, päänympärys-, sekä painokäyrä, jokainen on taittunut. Eli kasvu ei ole käyrän mukaista. Ja tämä on asia johon pitää puuttua. Eli ensimmäiseksi otettiin käyttöön rasvalisä 15ml joka päivä. Oikeasti melko huikea määrä :eek: 6. päivä on neuvola ja niiden mittojen perusteella sitten katsotaan riittääkö tuo rasva energilisäksi vai tarvitaanko jotain järeämpää. Ja lisäksi katsotaan tarvitaanko kuinka tarkkaa kasvuseurantaa. Juurikin tuo, että kaikissa mitoissa on häikkää on se seurattava juttu.
Mikään ei ole niin stressaavaa kuin vauvan syömisten seuraaminen :headwall: Varsinkin kun tytöllä on tuon oksennusherkkyyden vuoksi muutenkin tuo syöminen melkoista taiteilua.


Mitäs ilmaislahjuksia olette vauvoille saaneet?
Me avattiin tilit Osuuspankkiin ja saatiin tuttipullot. Paikallinen Säästöpankki lähetti kosiskelukirjeen mukana ruokalaput. Liberollle ilmoitin tiedot ja sieltä on tulossa puolen vuoden iässä se paketti. Ja Nestleltä saatiin monikkoperheiden tuotepaketti.

Hipkukka ja lapsukaiset 5kk4vkoa (~10vkoa)
 
Hipkukka :hug: Voimia sinne kovasti. Ei ole helppoa teilläkään.
Minun pitäiskin sinne nestlelle soittaa uudelleen kun he pyysi soittamaan kuukauden päästä kun heidän se tuote lahjus on sen ikäisille vauvoille :)

3kk neuvola

Oikeastaan ikää oli 3kk ja 2vk.
Nooran strategiset mitat: 6060g/61,3cm/40,5cm ja
Micon:7095g/64cm/42cm.

Nooralle tuli rokotteista lämpöä ja kiukku, suppoja on käytelty. Mico on mennyt pienellä kitinällä.

Kakkaaminen
Meillä Mico tekee kunnon satseja useasti päivässä, Nooralla oli just viikko väliä, mutta saatiin eilen taas asiat hoideltua kun otettiin peruna-porkkana velliä =)

Ruuat Meillä Noora syö marjasoseita, nannia, tissiä ja perunaporkkanaa. Mico syö kaikkea mahdollista...,eli nannit, marjasoseet, maissivellit, omenapuuroa (piltin jauhe puuro) vauvan jogurttia jne...

Unet: Meillä Noora tahtoo "yöunille" 18-19 välillä, ja nyt on Micokin ollut siinä samassa. Ekan kerran syödään siinä 22-23 aikaan. Sitten siitä eteen päin kaikki on arpa pelia. Lopullisesti ns. yöunilta meillä herätään 4-7 aikaan, eli syötön jälkeen eivät enää nukahda heti takas nukkumaan.
Itse en ole vieläkään nukkunut öisin...,eli sellaista 1-3h, tuo 3h ois jo melko ruhtinaallista jos yössään olen saanut nukkua, eli koostuu siis pätkistä tuo aika, yhtenäistä unta saan ehkä maksimissaan noin 15-30min.
Mico on kova "valittaja" ja pitää olla kääntämässä kylkeä ja taputtamassa pyllylle tuon tuosta. Noora on nukkunut taas meidän keskessä ja roikkuu sitten rinnassa tuon tuosta. Välillä nukkui hänkin jo omassa sängyssä ja oli helpompi yöllä itsellä pötkötellä.
Päivisin en myöskään ennätä nukkumaan joten melkoinen univaje täällä on päällä ja pinna on miehelle totaalisen kireällä koko ajan. Lapsia kohtaan en ole kireä vaan kiukuttelen vain miehelle joka taasen ei rekisteröi mitään.
Apua kun on paikalla niin minulla menee se aika aina sellaisten hommien tekemiseen mitä ei muuten voi tehdä joten nukkumaan ei silloinkaan ennätä.
Toissa päivänä porukoilla oltiin niin siellä nukuin kylläkin vajaan tunnin Nooran vieressä ja tuntui kun olisi päivän nukkunut putkeen.

Mies onneksi pääsee kiireellä tutkimuksiin, joskos hänet saatais taas takas tähän maailmaan kun saadaan diagnoosi varmistettua ja lääkkeet käyttöön. Hoitaja oli toiveikas ja sanoi että hyviä tuloksia on saatu.

Mutta tälläistä meillä =)

Voimia kovasti kaikille tasapuolisesti, ei se ole ruusuilla tanssimista aina yhdenkään kanssa.
 
RS-viruksen kourissa ollaan vauvan kanssa perjantaista alkaen oltu sairaalassa, edelleen täällä, eikä ihan äkkiä taideta kotiin päästäkään... :( voi, kun saisi itselle nuo kaikki kivut ja yskät, ei kivaa katsottavaa ollenkaan. Kunnei siihen juuri muita keinoja löydy kuin lohduttaminen äidiltä :/ avaavaa lääkettä pitää antaa säännöllisesti, muuten ei syöminen onnistu eikä yskälle tule loppua. Nyt lääkärin kiertoa odotellessa...
 
Voimia pienten potilaiden kanssa! :hug:

Meillä on alkanut vaiva nimeltään rintaraivari. Sitä on kestänyt jo parisen viikkoa, mutta en noteerannut sitä ennen kuin alkoi päiväunet jäädä nukkumatta. Vauvalla on selvästi nälkä ja tulee rinnalle, mutta n. minuutin imemisen jälkeen alkaa kamala huuto ja itku. Lueskelin netistä hiukan ja tuli kokeiltua imettämistä päivällä istumisen sijaan makuulta olohuoneen lattialla eilen ja se auttoi ja tulipahan unikin viimein. HUOH. Tänäänkin on mennyt mukavasti. Ilmeisesti maitoa tulee niin paljon enemmän istualtaan imettäessä että se ärsyttää.

Ilmaislahjoja ei pankista saatu :/ vaikka tilin kävin avaamassa parisen viikkoa sitten. Enää ei ilmeisesti lapsille anneta edes säästöpossuja pankista? Kolikkoja kun ei taida saada viedä enää joka pankkiin talletettavaksi. :whistle: Yhdestä tutkimuksesta saatiin "purulelu", ja liberon-paketin saimme.
 
hei vaan tännekkin pitkästä aikaa.. Musta on tullu laiska kun en kirjottaa jaksa saatika lukea :D

No murunen vie aikaa.. tai ei välttämättä vie aikaa mut en voi kauaa olla ettenko ihmettelisi ja naureskelisi hänen kanssaan.. ja kun lähen kauppaankin yksin ni tulee silläkin reissulla jo kauhea ikävä!

Täällä olisi huomenna 3kk neuvola. Kiinteillä mennään jo ja katotaan kuinka on nyt kasvanut.

Viimeksi mitat oli n. 2,5kk 6740g ja 62,5cm. ihanasti kasvaa <3
Täällä nukutaan yöt todella hyvin.. 21-09 yhdellä syötöllä. joskus on pari syöttöä joskus ei ollenkaan. Ihanat rutiinitkin on jo hyvin saavutettu. Päivällä meidän neiti ei vaan kauheen hyvin nuku paitsi kun lähtee vaunuilemaan. Parvekkeella kun ei voi häntä nukkumaan laittaa koska naapurin ihana setä polttaa tupakkaa ja kun meillä on parveke lasit ni ne savut kulkeutuu vaan meidän partsil :(

pippur1 ja muru huomenna 3kk
 
mor kaikille :wave:
Meillä kaikki ennallaan ja hyvin, nyt ollaan jokunen kerta Perunaa ja porkkanaa maistettu. Perjantaina Jeren mitat oli 57cm ja 4710g..hyvin onneksi on kasvanut pelkällä rintamaidolla, illalla tankataan vain tuttelilla (n.60ml) menee korkeintaan.
Yöt menee yhellä heräämisellä, käy nukkuu noin 22 ja herää klo 5 molemmin puolin syömään.. aamulla herätään sitten kun esikko niin päättää :D
Päiväunet nukutaan ulkona.. 3-6,5h :)

Voimia kaikille sairastajille, ja pikaista paranemista!!! :heart:

Aurinkoista kevättä kaikilla MaMMoille ja MuSSukoille :heart:
 
moikka kaikille! :wave:

Ei ole ehtinyt täällä kirjoittelemaan, lukemassa olen kyllä käynyt. :) Täällä arki sujuu hyvin :) tai päivisin Eemi viihtyisi vaan sylissä ettei itsellä tule kotihommista yhtään mitään!! onneks kantoliina on keksitty sekä baby björnin balance-sitteri.. Sitterissä Eemi tykkää istua ja katsella :D tosin sitteri on ollut vasta pari päivää meillä, miksen aikaisemmin hoksannut ostaa! :)

Unet: Eemi nukahtaa yöunille 21.30-22 ja herää aamulla 07-08 heräämättä kertaakaan. päivisin nukkuu yhdet pitkät päikkärit ja sitten onkin valveilla (toki ottaa pikku nokosia välillä).

Ollaan pärjätty hyvin rintamaidolla ( minulla tulee maitoa niin hirveästi et luovutukseen menee n.500ml/vrk). Eemi oli 2kk 5900g ja 58,5cm pitkä, hyvin siis kasvetaan.

Ihanaa tää vauvan hoitaminen ja se kun toinen kasvaa ja kehittyy. Välillä kyllä tuntuu haikealta ku kasvetaan niin vauhdilla. :heart:

Onko täällä kenelläkään vielä vauvakuumetta?? :)

Oikein pikaisia parantumisia kaikille pienille potilaille ja jaksamisia mammoille :)
 
Vitsi imppuli- ku asuisit lähempänä ni mä ostasin sulta maitoa :)

Mulla on vauvakuume :wave: Suunnitelmissa olisi, että 2-2,5v tulisi ikäeroa, mutta saas nähä nyt sitten tuleeko tuolla ikäerolla (tai tuleeko ollenkaan, ei voi koskaan tietää miten luonto päättää)
 
Meillä ihmeellisesti tippui toinen yöherääminen pois, kun "teljettiin" vauvan huoneen ovi niin ettei koira pääse sinne. Huomasin vaan, että aina niinä öinä kun poika heräsi x2 oli koira joko käynyt huoneessa tai nukkui siellä parhaillaan kun huoneeseen menin. Varmaan sai sitten tassutuksellaan pojan hereille!

Nyt nukutaan sitten 21-07 yhdellä heräämisellä, joka on nyt ollut noin 04 aikaan. Mä panikoin edelleen iltaisin tuota nukuttamista ja sitä, miten yö sujuu. Ihan mahassa kiertää ja jännittää pirusti, en tiedä, mikä tuohon auttaisi... Yhtään "huonoa" yötä meillä ei ole vielä ollut, kai sitä jännittää, milloin sellainen on edessä. Koska varmastihan niitäkin tulee! Päikkäreitä nukutaan vaihtelevasti päivän ohjelman mukaan, aamupäikkärit otetaan aina ysin maissa, kestävät 45 min-2 h. Olen nukuttanut nyt päikkärit ulkona.

Neuvolassa sanoivat, että soseita voisi aloitella 3,5 kk ikäisenä, velliä meinasin kokeilla jo aikaisemmin. Yösyötöllä menee helposti reilu 200 ml korviketta.

Vauvakuumetta ei (todellakaan) ole, kyllä nyt on sellainen fiilis, että täällä ei vauvoja ihan heti uudelleen suunnitella :LOL: Mies sitä paitsi tyytyisi jo vallan hyvin tähän tilanteeseen, itsekin kallistun tällä hetkellä samaan.
 
Moikka!

2kk neuvola takana. Pojalla mittaa 6560g/ 61.4cm eli hienosti kasvaa =)

Vitsi et kuulostaa hyvältä noi joidenkin yöunet! Meidän poika syö 21-06 välillä n.3krt.
Toistaiseksi on hyvin pärjän äm:lla mut katotaan nyt joutuuko kiinteet alottaa ennen 4kk ikää. Esikoisella alotettiin potun syönti 3,5kk kun alko roikkuu tissillä 1-2t välein..
 
Kateellisena luen noista toisten yöunista, täällä nukutaan pisin pätkä ehkä parhaimmillaan kolme tuntia ja sekin ajottuu tohon alkuiltaan eli n. 21 -> ja tietenkään ite sitä ei osaa käydä heti yhdeksältä nukkumaan, sen jälkeen herätäänki sitte tunnin välein syömää, ja viiden maissa alkaa se mahan kanssa ähertäminen eli nukutaan hyvällä säkällä pätkittäin tonne seittemään asti.. alkaa itellä olla aika heikko olo jo. :/ mieskin on niin pitkiä päiviä töissä ettei siitä oo mitään apua yöheräämisiin. :/ en tiiä mikä näihin auttais. oon yrittäny illalla antaa molemmat tissit ja vielä pullosta lisäks lypsettyä maitoa, mut ei tuo poju jaksa syödä enää pulloa. kai tuolla on vaan niin pieni masu että tulee nopeasti uudestaan nälkä sitte. illat on onneks jo parempia, ei enää poitsu huuda illalla useita tunteja niinkun vielä viime viikolla.
ollaan käyty pari kertaa nyt vyöhyketerapiassa, hiukkasen näyttäis olevan apua tohon mahaan.

vauvakuumetta ei täälläkään todellakaan, en voi käsittää miten sitä jaksais kahden kanssa kun yhden kanssakin on näin poikki. toisaalta haluttais kyllä pienellä ikäerolla, mut saa nyt nähdä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja pinkgreen:
Vitsi imppuli- ku asuisit lähempänä ni mä ostasin sulta maitoa :)

Mulla on vauvakuume :wave: Suunnitelmissa olisi, että 2-2,5v tulisi ikäeroa, mutta saas nähä nyt sitten tuleeko tuolla ikäerolla (tai tuleeko ollenkaan, ei voi koskaan tietää miten luonto päättää)


mä voin laittaa postissa pikapakettina tulemaan ;) jospa pysyis jäässä sinne saakka ;)


Meillä kans suunnitelmissa olis että muksuille tulis 2-2,5v ikäeroa (vaan eihän sitä koskaan tiedä. )
 

Yhteistyössä