***TAMMIVAUVAT*** Heinäkuussa

Neuvola+lääkäri kuulumiset: ensin,olen niiiiin iloinen painoni kehityksestä.Kun tuolla manasin että olisinko lihonut niin ei,en ole. Painoa tullut +400g 1,5kk:ssa,jesjesjes! Housuja on kohta kyl alettava vaihtaa,kun ahistaa. RR 101/80,sanoivat että yläpaine matala ja voi siks huipata, unohin terkalta pyytää hempan :headwall: Menin niin sekasin kun oli ihan outo täti... Vauvan syke 136 ja kohdunsuu 4cm pitkä (käsikopelolla). Mies oli mukana,en pakottanut mutta ehdotin että lähtiskö töistä tunnin aiemmin ja olis huomenna tunnin pitempään. Täytyy taas todeta ettei sielä paljon miestä jututetakaan mutta itselle kiva jos on mukana. Seuraava neuvola kk:n päästä ja vielä 2 lääkäriä tulee.

Meilläki luetaan tota Vaukirjan opusta, ja tänään luin että joillekin ilmestyy linea negra navasta alaspäin (jonka sanotaan tietävän poikaa) niin muistin että olis ollut navasta ylöspäin?! Anyway, mies sanoi että onhan sulla jo sellanen (toivoo poikaa ja tarkotti leikkausarpea) :D

Meinaatteko te osallistua sairaalan tutustumiskäynnille, jos teillä on ja vaikka olis jo 1 lapsi maailmassa?! Mä en tiedä onko itselle hyötyä etenkin jos on leikkaus niin ei ne salit koske meitä...mutta ehkä uteliaisuudesta menen,elleivät lakkauta kiertoja ennen sitä!
 
Hipkukka Siis sekö on vain tuollainen "kaistale"? Minä luulin että se on sellainen saman taipainen kun painon nostajilla on kilpailuissa mutta että laitetaan mahaa tukemaan :LOL:
Kiitti linkistä. Tuokin masutuubi on aika napakka niin sekin vähän jo jotain tekee mutta ei se mikään varsinainen tuki kyllä ole.

Synnytysvalmennukset Kerran neuvolassa odotellessa ja ilmoitustaulua tutkiessa ymmärsin että meiltäkin täältä pitäis halukkaiden mennä KYS:iin synnytysvalmennukseen eli eivät enää järjestä itse.
En kylläkään koskaan ole käynytkään niissä niin en tiedä mitä siellä yleensä tehdäänkään, mutta onhan nuo vauvat ulos tulleet, enkä olis käynyt nytkään vaikka täällä olis ollut =)

Sairaalan tutkimus käynti
En osallistuisi siihenkään jos olisi mahdollisuus. KYS on niin tuttu paikka että melkein voisin oppaan paikkaa kysyä sieltä, vaikka pelkkänä potilaana aina vaan ollut ja en sillai muutenkaan osaa vierastaa sairaaloita.

(.) Eilen illalla kasattiin sitten se lipasto, meinas tulla muuten niin helposti koottavan ja laadukkaan huonekalun kanssa ongelmia, kun laatikoiden hidastimet temppuili ja sai sitten runnottua jo vähän vinksalleen mut onneks ne sai takas kuntoon ja lopulta lipasto kasattua kokonaan.
Tänään meinaan koettaa jos jaksan että kasaan sen hoitopöydän itse kasaan...,voi tosin olla että kaupassa ja jos siivois kissanhiekkalaatikon ja muut siivoilut imurointia jne...vaille valmiiks menee sitten voimat ja aika niin jää tekemättä.
Imuroida kun ei kannata ennen kuin kaikki tuollainen kasailu on tehty.
Pinniksetkin pitäis laittaa kasaan että näkee miten päin ne tuonne saa ja mahtuisko sitten vielä yks hyllykkö makkariin jne...mutta ne on aitassa laatikoissa joten ne saa kyllä mies sitten sisälle ensin kanniskella.

Viikonlopuksi ei sitten olekkaan muuta kun tätä järkkäily hommaa tiedossa...,toisaalta ihan kiva kun miehellä on sitten tietsikan asennusta ja vientiä niin eipä tarvi itse olla sitten "häiritsemässä ja neuvomassa" miten sekin tulis tehdä "oikein" :kieh:

Aurinkoista ja leppoisaa viikonloppua...,ja sittenhän se vaihtuukin jo taas elokuu huomenna :eek:

Enie + Nörtti ja Hissu 18+4
 
Voi Enie kun muistutit siivoamisesta. Kissanhiekka kaipaa täälläkin vaihtoa,ja imuria ei oo ulkoilutettu hetkeen :| Noh katotaan saanko energiaa aamupalasta että jaksaisi jotain, lähden kuitenkin töihin 1:teen niin mies ei hommia hoida kuiteskaan jos en pyydä...
Onneksi on perjantai,ja eka kotiperhe-viikonloppu 6:teen viikkoon. Aah!
Aurinkoista päivää kaikille B)
 
huomenia..

meillä on Keminmaalta vieraita ja tänään lähdetään tutkailemaan helsingin shoppailupaikkoja. :) Varmaan menee koko päivä tallustellessa. Ja mitä kaikkea sitä lähteekään matkaan.

Eka lomaviikko alkaa olla takanapäin ja vielä kolme viikkoa edessä. Sen jälkeen ei tartteisi olla onneksi montaakaan kuukautta töissä. Tuntuu ihan ihmeelliselle ajatukselle..

Meillä on rakenneultra 2 vkon kuluttua. Ei millään jaksaisi odotella. :) Pääsee sitten paremmin shoppailemaan.

Hommattiin kotidoppler. Mies sitä vähän niinku halusi ja ajattelin nyt sitten ilahduttaa miestä tilaamalla sen. Sen pitäisi tulla viimeistään maanantaina postiin. Pääsee mies sitten kuuntelee vauvaa, kun on niin kovasti odotellut.

millis ja lupu 17+6
 
Liikkeistä Tällä viikolla olen tuntenut liikkeitä tosi paljon ja monta kertaa päivässä. Viime viikolla vielä oli päivien taukoja ja liikkeet oli aika pieniä. Ulospäin niitä ei kyllä vielä näy.

Hipkukka Näpsäkän näköinen tukivyö. Tuollainen pitäisi tilata...

Jenninho Ihanat vaunut :heart:

Hankinnoista olen ihan hyvällä mallilla. Tuplarattaat on nyt ostettu ja ne on ihanat. Niihin täytyy hankkia vielä toinen koppa. Yritin saada miestä vähän testailemaan niitä tuohon tielle, mutta ei sillä riittänyt huumori tyhjiä vaunuja työntää... tylsimys :LOL:
Yksi pinnasänky on, mutta se meinaan maalata. Tosin en pääse itseni kanssa yhteisymmärrykseen väristä. Meillä on makkarissa siniset tapetit, vihertävät ovet ja harmahtava takka. Hoitopöytä on tummaapuuta ja pinnasänky olisi vaaleapuuta niin maalata se täytyy. Niin ja matot, päiväpeitto ja verhot ovat ruskeat. Enpä tiedä mikä väri sinne sopisi?
Vauvat saavat alkuun nukkua yhdessä sängyssä. Täytyy se toinenkin tietysti valmiiksi hankkia, mutta ajattelin niiden viihtyvän vierekkäin muutaman kuukauden.
Yhden turvaistuimen ja sitterin ostan ystävältä eli toiset täytyy hommata. Vaatteita olen ruvennut ostamaan ja meinaan nyt ostaa myös noita ihan pieniä. Onhan odotettavaa ettei tuplat olisi yli 3kg. Luultavasti tuo homma ei pysy hanskassa eli vaatteita tulee olemaan aika reilusti. Meinaan ostaa myös turvaistuinpussin, toisen saan käytettynä. Se varmasti helpottaa pukemista ja on turvallisempaa kuin paksu toppapuku.

Täällä sataa vettä niin on kai pakko ruveta siivoamaan. Minä en siivoa kissanlaatikkoa, saa mies tehdä sen.....

Zaara ja Vaavit 16+6

 
Alkuperäinen kirjoittaja zaara:
Meinaan ostaa myös turvaistuinpussin, toisen saan käytettynä. Se varmasti helpottaa pukemista ja on turvallisempaa kuin paksu toppapuku.
Meillä oli esikoisella tuollainen kaukalopussi. Ja voin ehdottomasti suositella :wave: Todella kätevä, jos lapsi joutui hetken odottamaan kun itse puki talvivaatteita, saattoi avata pussin auki, jolloin ei vauva ihan tukahtunut. Samaten pitkillä automatkoilla, kun auto lämpeni, oli hyvä hiukan avata. Nopeutti tosissaan pukemista.
Yksi pussi meillä jo olisikin, toinen pitäisi vielä hommata. Noista vain pyydetään aika huimasti Huuto.netissä yms. Tulee postimaksuineen samanhintaiseksi kuin uusi :whistle:
Toppapukua mie en ekana vuotena tuon pussin takia tarvinnutkaan esikoisella. Pussi kun menee myös vaunuissa. Joten en nytkään ajatellut haalia toppapukua pienille, jos vain jostain sen toisen pussin löytäisin.

Voi vitsi mie odotan äitiysvapaan alkua. Samalla tuo oma rahatilanne hiukan paranisi. Nyt hoitotuella ja se on aika olematon tuohon äitiysrahaan verrattuna :kieh: Luultavasti suurin osa hankinnoista tehdään vasta myöhemmin.

Hipkukka ja AatosII 16+3
 
Moikkelis koikkelis!

Tänään oli neuvola, tai siis oikeesti olisi ollut eilen, mutta menin vasta aamulla sinne ja heti tajusin et olen vääränä päivänä liikkeellä.. :( Onneksi terkalla oli aikaa ottaa minut nytkin vastaan. Mulla oli siis vasta toinen neuvola ja seuraava on syyskuun puolessa välissä jolloin on viikkoja jo 22+5!! Mulla siis todella vähän noita käyntejä, onhan tämä kaikki jo tuttua hommaa mut silti olen aina tykänny neuvolassa käydä, jotenkin mukava kun joku huolehtii ja pitää kirjaa raskauden kulusta..
Rakenne ultraan ei ole vielä aikaa tullut mut sen pitäs olla ennen tuota neuvolaa. Mietin vaan et mitenköhän lopussa käynnit kun vko 30 pitäs olla 2 viikon välein ja vko 36 viikon välein.
Mut kaikki oli siis kunnossa hb oli noussu 121 mut jatkan raudan ottamista joka toinen päivä. Kohdun pohja oli navan alapuolella 2 sormen verran(on siis korkeempi nyt näillä viikoilla kuin aikaisemmin). Syke oli napakka 150-155, eikös se nyt tyttöä povaisi..RR matalahko, mut tyypillinen mulle.PAinoo oli tullut nyt jo ihan reippaasti eli alusta on noussu 3,4kg.. ja nyt vasta alkaa nousta nopeemmin. Noh antaa nousta, tiputetaan sitte ens kesänä.

Et semmosta.. Tosi paljon on osa tavaraa jo hankkinut, itsellä ei energiaa moiseen ole ollut, onneksi lähes kaikki löytyy mut pitäis kankaita pestä yms yms..
Aivan ihania masu kuvia, minä en osa laittaa niitä kuvia tänne :ashamed:
Liikkeet tuntuu myös mulla jo selvemmin, ihana tunne :heart:

Mutta nyt huilimaan. Hyvää viikonloppua kaikille!!

talvivauva ja vaavi 15+0 POKS!!!! :heart:
 
Tukivyöstä :attn: Käykää ihmeessä kokeilemassa tukivyötä jossain liikkeessä ennenkuin ostatte! Olisin itse varmaankin ostanut ihan väärän kokoisen (liian ison), ellen olisi käynyt liikkeessä ja saanut sieltä asiantuntevaa apua. Mulle olikin sitte S koko sopiva... Mulla oli edellisessä raskaudessa käytössä juuri tuo anita babybelt, istumatyössä se pakotti istumaan paremmassa ryhdissä ja vähensi selkäkipuja ja aina kävelylle lähtiessä laitoin se päälle, ihan kivasti tuki massua.

Neuvoloita Meilläpäin on kuukauden väleiin näin alussa ja siiten tihenee loppua kohti. Lääkäreitä uudelleensynnyttäjillä 2 kpl ja ensisynnyttäjillä 3 kpl. Ultria 2 kpl.

Synnytysvalmennus... Meidän kunnassa järjestetään niitä silloin tällöin ja sitten sinne pääsee niillä raskausviikoilla, joilla sattuu silloin olemaan. Minä kävin ekassa raskaudessa valmennuksen joskus rv 30 tienoilla, mutta siellä oli myös niitä joilla raskaus ei tainnut olla vielä juurikan puolenvälin yli ja sitten niitä, joilla oli laskettu aika hyvin pian.

SYnnytysairaalaan tutustumisessa olisin käynyt, mutta ne on Oulussa tauolla säästösyistä johtuen... Vaikka olen jo kerran synnyttänyt, olisin halunnut käydä siellä nähdäkseni miten reagoin paikkaan. Nimittäin jo synyttäneiden osaston ohi kävely aiheutti ahdistuksen... se oli se sairaalan haju mikä toi muistot mieleen!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tica:
SYnnytysairaalaan tutustumisessa olisin käynyt, mutta ne on Oulussa tauolla säästösyistä johtuen... Vaikka olen jo kerran synnyttänyt, olisin halunnut käydä siellä nähdäkseni miten reagoin paikkaan. Nimittäin jo synyttäneiden osaston ohi kävely aiheutti ahdistuksen... se oli se sairaalan haju mikä toi muistot mieleen!
Jos sinulla on huonot muistot edellisestä synnytksestä, niin eikö pelkopolin kautta ole mahdollista päästä käymään, myös uudelleen synnyttäjät. Meilläkin päin on tutustumiset lopetettu, mutta pelkopolin kautta voi päästä, jos siihen kokee tarvetta. Kannattaa kysyä neuvolassa, jos asia vaivaa.


Mie ajattelin, jos tuohon monikkoperheiden järjestämään perhevalmennukseen ottaisi osaa. Lähinnä noihin kertoihin, kun puhutaan monikkosynnyttämisestä ja arjen pyörittämisestä monikkojen kanssa. Täytyy vain selvitellä mihin tuon esikoisen saa sillä välin hoitoon, mieskin kun haluis osallistua.

 
zaara Niin minäkin meinasin että alkuun nukkuvat samassa sängyssä kuten ovat laitoksellakin ja näissä oppaissa sitä suositellaan.

Hipkukka Täällä on nekin monikko perheen valmennukset KYS:ssä asti.
Oletko käynyt suomen monikkoperheet nettisivuilla? Sieltä voi tilata niitä oppaita joissa on minusta ihan kivasti sitä arjen selviytymistäkin kerrottu. Ne on siitä hyviä että ovat ihan tälläisten perheiden itse kirjoittamia eikä tutkijoiden kokoamia niin ovat jotenkin kivoja lukea.
Paljon siellä on ollut vinkkejä itsellekin vaikka en ole vielä edes kunnolla perehtynyt niihin, kun äkkiseltään vilkaisin vain enkä nyt ole sitten saanut aikaiseksi perhetyä niihin.
 
Hipkukka Juu, olenkin nyt menossa sitten suoraan pelkopolille. Jospa sitä sen kautta pääsis käymään. Oisin vaan halunnu käydä katsomassa eka tarvitsenko oikeesti pelkopolia... todennäköisesti kyllä.
 
Hellou!

Nyt mulla alkaa jo ahdistaa tää olo kun toi suoli ei toimi!!! |O |O
Mulla on välillä tuo alamaha niin hellänä että ei istumaan eikä kävelemään pysty! ja jotenki sellainen tosi raskas ja tunkkainen olo! Eilen aloitin levolacin. se vaan alkoi pierettää :x :ashamed: ja nyt tänään on suolisto vaan lurissut ja kurissut koko ajan. Montakohan päivää pitää odottaa että tuo aine tehoaa! ja sitä on vielä niin vaikea niellä!! argh! aivan kuin käsirasvaa jois.

Anteeksi unohdin nyt mitä piti kommentoida kun innostuin vaahtoamaan omasta ongelmastani. Koskaan aikaisemmin ei ole ollut näin paha ummetusta. voisko sillä olla osuutta asiaan kun en enää juo kahvia?

röllis ja onni 14+2
 
Röllimuori Mulla menee yleensä 2-3 päivää samanlaisissa tunnelmisa levolacin aloituksen jälkeen... :$ Kyllä se siitä sitten lähtee rullamaan, toivottavasti. Kahvinjuonnin lopettaminen pysäyttää mullakin mahan toiminnan lähes kokonaan... nyt onneksi ei tule enää huono olo kahvista ja juon sitä yhden kupin päivässä. Aikaismmin tais olla puhetta vatsan toiminnasta, jos muistan oikein... tai sitte se oli jossain toisessa keskustelussa. Noh, kuitenkin, unohdin mainita, että oikeestikkin mulla autto activia jugurtit, ainaski se luumujugurtti.
 
TIca: piätäkin kokeilla tuota activiaa vielä kaveriksi. olen sitä syönyt edellisessä raskaudessa ja silloin se helpotti kyllä oloa vatsan kannalta kun syönnin jälkeen tuli aina tosi huono ja raskas olo. mä kans mietin tuota kahvia et se vois olla yks syyllinen nyt kun koskaan ennen ei ole ollut näin vaikeaa ummetusta. ja nyt oli tosiaan eka kerta kun en ole pystynyt raskauden aikana juomaan kahvia. pitää varmaan kokeilla meniskö sitä nyt jo alas :D mä ajattelinkin kokeilla tätä vielä pari päivää ja sit joko vaihtaa rohtoa tai mennä lääkäriin.
 
Vatsatoiminnasta Mulla on auttanut maitohappobakteerit päivittäin otettuna. Muistaakseni tuossa Activiassakin on niitä (?). Tulee halvemmaksi ottaa kapseleina kuin jugurttina, jos päivittäin käyttää. Mulle jäi esikoisen synnytyksen jälkeen kammo ummetusta kohtaan. Jos yhdenkin päivän olen ulostamatta, niin heti ilmestyy inhottava, kipeä ja ilkeä peräpukama tuohon arven viereen. Ja se kun ei meinaa millään siitä sitten poistua |O Ajattelinkin, että koska tämä luultavasti on meidän viimeinen raskaus, niin kyselen jälkitarkastuksessa voisiko tuota hoitaa leikkauksella. Se on oikeasti niin inhottava, etten pysty kävelemään, en istumaan tai makaamaan. Mutta nyt meni vähän ohi :ashamed:

Enie Ajattelinkin noita monikko esitteitä tilailla. Mutta jos vain onnistutaan tuonne valmennukseen pääsemään, niin se olis myös kiva. Olis mahdollisuus jutella ja kysellä monikkoperheiltä itseltään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pinguli:
JOKU KYSELI
Koskahan alkaa synnytysvalmennukset yleensä? Tai millä nimellä ne nyt ikinä onkaan.. Unohdin neuvolasta tuosta kysyä eikä ole siitä mitään aiemmin kyllä kerrottukaan. Kai niitä yleensä järjestetään?

Mulla esikoisen kanssa synnytysvalmennukset alko jotain viikol 35 tms viimenen kerta oli viikolla 38 muistaakseni.
Tuntuu, että tosi myöhään jos vkolla 38 viimenen kerta! :eek: Mutta pitänee kysellä neuvolassa seuraavalla kerralla, että mikä täällä on käytäntö.

Mahan toimintaan minulla on auttanut ihan vaalean leivän vaihtaminen ruisleipään --> enemmän kuituja. Ennen tosiaan minunkin maha toimi kahvilla, mutta nyt kun se on jäänyt kokonaan pois (eikä yksi kuppi edes vielä auttaisikaan) niin ruisleipä on oikeastaan ainoa millä maha jotenkuten toimii.

Välillä kuvittelen tuntevani liikkeitä, mutta en ole kyllä yhtään varma asiasta :D Yhtenä iltana painelin mahasta tietystä kohtaa ja heti sen jälkeen tuntui aina jotain vähän aikaa.. Lähinnä mikä kuvaa sitä tunnetta on sydämen syke siellä sisällä.. siis tuntui aika jännälle =) No, kohtapa sen sitten tietää oliko nämä liikkeitä oikeasti vai ei kun potkut kovenee =)

Lumi ja Lilliputti 17+4
 
Jenninho hienot vaunut! Laitoin nettikaupanlinkin suosikkeihin, jos tuolta tilaisi jotain jossain vaiheessa.

Cattie - Onnea asuntokaupoista. Hienoa kun ei tarvii enempää siivoilla näyttöjä varten. Tein sitä melkein koko viime vuonna - tuskaista oli, varsinkin kun mies(ex) oli poissa ja yksin piti hukia paikat kuntoon.

Niiz - Ensimmäisessä neuvolassa kerrottiin, että sokerirasitus tulee automaattisesti yli 25-v ensisynnyttäjille. Se luki myös toisessa vihossa jonka neuvolasta antoivat mukaan. Terkkari mukaan s-rasitus mulla on n. rv 28.

Kirpparilta löysin eilen tosi huokeaan hintaan mammafarkut, 2x mammatopit, vauvalle 2xbodyt ja tonttuasun 2010 jouluksi :LOL: Miten niin ajattelen vähän pitkälle...

Zaara my vote - tummien värien kanssa valkoinen näyttää hyvältä ja raikkaalta.

TYKS:n synnäriin ei enää pääse tutustumaan etukäteen. Olisi se ensikertalaiselle ollut ihan kiva paikka nähdä, mutta ymmärrettävää toki että se vie yhden työntekijän osaston muista tehtävistä, joka oli yksi syy kierrosten loppumiseen.

Hyvä että täällä oli juttua noista toppapuvuista. En tiennyt että on olemassa lämpöpussi kaukaloon! Sellainen on varmaan kätevämpi kuin haalarit. Lisätäänpäs se hankintalistalle...

Menen katsomaan turvakaukaloa sunnuntaina. Se on ollut käytössä yhdellä lapsella 6kk ajan. Innolla odotan sunnuntaita :D
Loma on varmaan muutenkin tehnyt hyvää, kun mieliala on selkeästi ollut parempi vaikkakin väsyttää lähes koko ajan. Olen NIIN kiitollinen tästä vauvasta ja odotan tulevaa innolla. On ihana suunnitella ostoksia ja löytää tarpeellista ja hyödyllistä kun on kierrellyt kirppareita ja kangaskauppoja ja selannut huuto.nettiä. Ja lukea teidän juttuja täällä ja saada niistä ajatuksia ja ideoista. ihanaa! heart: heart: Tsori tää pikku hehkutus, mutta on niin kiva olo :D

Lili 16 + 5 (voi LUOJA, että aika kuluu nopsaan... Tuntuu että vasta pari viikkoa sitten aloin kirjoitella tänne 4+0 merkinnällä :D )
 

Yhteistyössä