***TAMMIVAUVAT***Tammikuussa (syntyneet päivitetty 31.1.10)

Zin
Heissan!

Onnittelut taas uusista vauvoista! :)

Ja muille peränpitäjille tsemppiä - mä oon täällä kyllä vielä varmasti teidän seurana pitkälti helmikuulle kun LA:kin on vasta 31.1. eikä oo mitään merkkejä synnytyksestä. Tänään kävin taas lääkärissä eikä vauva ole enää kiinnittynyt! Viime viikolla oli vielä... Ja kutistunutkin se oli, nyt paino vain 3kg (eli synt.paino olisi n 3.3kg).


Alkuperäinen kirjoittaja Elayne:
Kertokaa minulle miten ihmeessä leikkaatte vastasyntyneen kynnet!!??? |O :ashamed:
Meille painotettiin perhevalmennuksessa moneen kertaan ettei vauvan kynsiä saisi leikata, kuulemma helposti lähtee sormenpäät mukana. Kynsiviilalla pitäisi hioa lyhyiksi.

Zin + Fredi 38+3

 
Vauvan kanssa ulkoiltu (vaunuilla) ekan kerran! Nyt tuntuukin sitten uni maittavan...

Huomena pitäs lähtä käyttämään esikoista lääkärissä oyssissa varpaiden leikkaussuunnittelun vuoksi. Haluan todella lähtä mukaan suunnittelemaan viedäänkö rivistä yksi varvas vai siirretäänkö. Vauvahan sinne täytyy sitten myös ottaa mukaan. Meinaa vähän jännittää, miten se lääkärikäynti onnistuu tuolliasen pikkuneidin kanssa. Ei muutaku käytävällä tissi esiin, jos nälkä iskee. :D Toivottavasti ei iske ujo maito....
Kunhan ei hirveesti ois flunssasia pikkueläjiä siellä... (onneksi kirurgian osasto)

kynsien leikkuu luin jostain "käyttöoppaasta" jonka sain sairaalasta, että kynsiä saisi leikata ekan kerran 2 viikon iässä ja mielellään kylvyn jälkeen. Siinäkin varoteltiin sitten kynsien olevan päästä ihossa kiinni.... eli varovainen saa olla. Nyt meidän neiti on kyllä oppinut sen verran rapsuttelemaan, että kynnet näyttää lyhenevän ihan itsekseen.

(.) Esikoinenkin on ollut tänään paremmalla tuulella ja minä vähän virkeämpi, joten ei ole tarttenut itkeä tihrustaa.

Niin ja tietenkin taas onnittelut vauvan saaneille!!

Tica & Maija Maitoparta 15 vrk
 
Kynnet: En ole leikannut koska näyttävät lyhenevän itsestäänkin. Pojalla näytti olevan terävä kohta pikkurillissä ja meinasin viilata sen.
Olen kamalan varovainen niiden leikkaamisen kanssa, kun esikoiselta kastajaisia ennen koitin leikata niin huonstihan siinä kävi ja laastari sormen kanssa oltiinkin sitten kastettavana.

Ulkoilu
Meillä oli ulkoilun ehtona suojakeli, mutta muuten meillä päin on että -10 enintään saa olla pakkasta ulkoiltaessa.
Nyt eilen neuvolassa kysyin, että vieläkö tuo ehto meitä sitoo, niin saatiin lupa ulkoilla tuon -10 mukaan koska vauvat ovat niin isoja jo.

Kantoliina :headwall: :headwall: :headwall: Siis miten sitä tulee käyttää???
Piti eilen ottaa neuvolaan se mukaan, mutta en tietenkään muistanut.
Tänään tuossa taas yritin ährätä poikaa sinne ja liinat laitella ohjeiden mukaan mutta ei siitä mitään tullut.
Kyllähän sen vauvan sinne saa, mutta ei voi olla totta mihin asentoon hän sinne sitten tulis.
Ottaa päähän, kun varmaan olis hyvä juttu kun osais vaan käyttää.
Pitää viimeistään ens neuvolaan koittaa ottaa taas matkaan jos ei kukaan sitä aiemmin osaa meille rautalangasta vääntäen näyttää miten pitäis laittaa ja tuleeko se vauva tosiaan niin sinne sisälle.
 
Enie: mä kans tuskastelen kantoliinan kans ja päätin nyt, että otan tämän paikkakunnan kantoliina tukihenkilöön yhteyttä ja pyydän, että näyttää ihan kädestä pitäen miten se laitetaan. Oisko teidän paikkakunnalla tai lähellä semmosta ihmistä? :

http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/yhteystieto/index.tmpl?navi_id=14
 
Päiviä

Täällä olis uusi.
Olen myös tuolla Helmikuisissa kun tyttö päätti syntyi 5vko ennen
Tyttö syntyi 130110 klo. 23.40, sopivasti kerkesi tuohon päivään:)
Painoi silti jo 2200g ja pituutta oli 49cm ja rv oli 35+3(?)
Itse olen 34.v pian 35.v, asuttiin Helsingissä, mutta muutettiin tässä kuussa Hyvinkäälle:)
Tytön isoveli keksi mielikiintoisen nimen tytölle ''Valmanyytti''
Tyttö voi todella hyvin, tarkistus huomenna, tyttö ei kitise muuten kun vain silloin jos on jokin hätänä= )


SippeSirkku&''ValmaNyytti''1vk
 
Kiara ja pikkuakka, olkaa sit ajoissa jos mun kans samaan aikaan sairaalaan hinkuatte :D Millään en viittis ootella loppukuuhun ;) Nojoo, mulle tulee siis maanantaille äippäpolille aika, jos ei sitä ennen ala tapahtua -vaan toivottavasti alkas! Selkään jomottelee niin maan perskuleesti, vaan ei supista, koskee vaan *huokaus*

Kysyin muuten tänään neuvolassa sitä käynnistysasiaa ja "päivämäärää" et onko käytäntönä 42+0 vai 42+2 vai miten, niin se sano nyt sit et se on ihan tilanteen mukaan jokaiselle katottava erikseen... Tämä siis kun oli puhetta PHKSn käynnistämishommista.

ONNEA vauvelinsa saaneille, niitähän oli putkahdellut useampikin maailmaan :)
 
Vauvaonnittelut kaikille nyytin saaneille :heart: :flower:

Joku kyseli sektiosta toipumisesta... Mulla kiireellisestä sektiosta nyt siis 4 viikko aikaa ja pikku hiljaa alkaa päästä takaisin elävien kirjoihin. Sairaalassa ekana yönä sain paaaaljon kipu - ja särkylääkkeitä ja loppuviimeksi laittoivat vielä suoraan suoneenkin tippumaan. Sen jälkeen sain siellä montaa eri troppia... Kotona meni buranaa sitten 3* vrk pari viikkoa ja senkin jälkeen tarvittaessa. Hakaset mulla oli 11 vrk, hirveen lyhyitä aikoja teillä muilla ne olleet..? Alkuun ei kyllä tehnyt mieli yskiä, ei niistää, aivastuksesta puhumattakaan :whistle: vatsaa pidellen piti em. tarpeet tehdä ja silti sattui :'( sängystä, tuolilta jne. ylösnousemiset oli myös tuskaa pitkän aikaa, nyt jo sujuu lähes kivuitta. Nyt arpialue on kipeytynyt oikealta puolen ja siellä arven alla tuntuu sellaisia 'möttejä'. Iho on myös metkan tunnottoman oloinen arven ympäriltä... Mutta kai se tästä...

Mä olen hirveän pettynyt, kun synnytys päätyi sektioon :ashamed: tuntuu kuin ei olisi edes synnyttänyt, niin kovin alatiesynnytystä odotin ja toivoin varsinkin, kun sen laitoksen asiakkaana olin viimeistä kertaa. Pettymys ja suru siitä suurenee päivä päivältä. En koskaan olis osannut ajatella, että tää on mulle oikeesti näin kova paikka :ashamed:

Mutta vauva on ihana hurmuri :heart: :heart: :heart: hymynkin sain tänään, liekö ollut tahallinen vai ei, mutta äidin sydäntä lämmitti, kun lepertely sai sellaisen käänteen =) Meillä nukutaan yöt edelleenkin ihan hyvin, äidin vieressä kylläkin ;)

Mä sain myös ohjeeksi, että vauvan kynsiä ei saa/tarvitse leikata ensimmäisiin viikkoihin. Me ei olla leikattu vielä kertaakaan, eikä ne kovasti pitkät ole.

Meillä kävi terveyden hoitaja kotona kokonaiset kolme kertaa. Se on kyllä tosi hyvä systeemi, ettei tarvitse pienen vauvan kanssa lähteä, kun nyt oli/on kovia pakkasiakin =)

Ei olla vielä paljon vauvan kanssa liikuttu missään: kaksi kertaa kylässä ja hoidosta on muutaman kerran ollut hakemassa sisarustaan. Kaupassa oltiin kerran niin, että vauva mulla kainalossa ja 6v kantoi koria. Oli aika jonot, mutta kaikki päästi meidät edelleen, kun on niin vähän tavaraa ja tuo noin yksikin mies sanoi ja nyökkäsi vauvaa kohti :LOL: Ulkoiltu ei olla vielä lainkaan, kun on niin kylmä ja 3 kg tuli vasta tällä viikolla täyteen.

Ananaskirsikka+Ukkeli 4 viikkoa :heart:

 
Onnea vauvautuneille!

Täällä oltiin tänään parin tunnin vaunulenkillä. Että kun teki hyvää ja neiti nukkui koko lenkin ajan makoisasti :)

Miten muiden vauvat juo maitoa? tuntuu ettei mikkään riitä täällä.. Hän juo ihan järjettömät määrät.. :eek:
 
Tänään kotiuduttiin.. ja hyvin on mennyt..! :)

Hieman kertomusta tuosta synnytyksestä..

Sunnuntaina klo 22.00 menin nukkumaan ilman minkäänlaista supistusta, heräsin klo 00.30 jolloin supistukset oli lieviä, kuuntelin niitä noin tunnin ja päätin herättää mikon. Tällöin supistukset tulivat 4-5 min välein..Mun äiti tuli meille joonaksen seuraksi. Sairaalassa oltiin 02.30 ja olin 3 cm auki..Suoraan saliin jossa sain aluksi ilokaasua,mutta se ei kauaa auttanut. Sain epiduraalin ja tuolloin olin 4-5 cm auki..Kello oli 04.25. Epiduraali auttoi vain hetken ja aloin tunnistaa ponnistamisen tarvetta..Kello oli 05.05 ja olin täydet 10 cm auki..No sain luvan ponnistaa,ja niin kyllä ponnistinkin, sattui nimittäin aika paljon..No vihdoin ja viimein klo 05.32 syntyi pieni poikamme. Repesin hieman ja sain 3 tikkiä. Istukka ei meinannut irrota vaikka kuinka annettiin oksitosiinia,ja kätilö paineli mahan päältä. Lopulta istukka irtosi ja ompeleet laitettiin. Poika siis painoi 4090g ja oli 51 cm pitkä. Päänympärys 37 cm.

Imetys lähti käyntiin jo synnytysalissa,mutta nyt vasta tänään maito nousi rintoihin
:) Mutta vauva on syönyt vain kerran kun tultiin kotiin..Onkohan tuo normaalia..? vauva vain nukkuu..saa nähdä mitä yöstä tulee!! Rinnat on kipeät kun maito nousee... Ja jälkisupistukset on jotain ihan kamalia.. :/ Onneksi niihin auttaa särkylääke.

Nyt nukkumaan ja kohta pikkuinen herää toivotavasti rinnalle...!

Sannis ja patu 2 vrk
 
Enie: Kyllä se kantoliinan asento on melko hurja. Itse esikolla käytin paljon ensimmäisen puolen vuoden ajan ja nytkin on vauva ollut siinä jo muutaman kerran. Se asento on sellanen linkkuveitsen olonen, että polvet on melkeen suussa.. :LOL: Jostain syystä se kai on kuitenkin lapselle ihan ok, kun ainakaan meillä ei kumpikaan oo asiasta protestoinut. Jos teet sen kietasuristi2-sidonnan (liina on selästä ja edestä ristissä ja se aloituskohta vielä vetästään koko paketin päälle) niin siinähän pää ja peppu tulee toiseen "olkaimeen" (joka on niinku pussi kun sen taittaa kaksinkerroin olkapäältä ) ja koiperoiset toiseen, sit se smokkivyö päälle. Liinan saa sitoa melko tiukalle. On ollu kyllä yks mun parhaimpia ostoksia.

Onnittelut kaikille vauvautuneille! :flower:

ananaskirsikka: Täällä kans aivastelu on kamalaa ja yskiminen. Aina ei enää muista koko haavaa ja sit ku yhtäkkiä yskäsee niin johan muistaa taas. Ja itse arpi on jotenkin hassusti tunnoton. Mulla myös sellanen kova "möykky" arven alla, oisko ne sit niitä alempia ompeluksia tms?! Täytyy vaan ajatella, että kyllä se vielä joskus on täysin parantunut. Ja mä pidän ainakin haavaa tavallaan ikuisena muistona mun pienestä rakkaasta tytöstä! Mä kysyin laitoksella että voiko sektiosta puhua synnytyksenä ja kätilö sano, että tottakai sekin on synnytys, se on vaan vähän erilainen ku alatiesynnytys.

Viimeyönä nukuin 4,5h vaikka tyttö söi vaan kerran, joten nyt pakko päästä ajoissa sänkyyn.. |O

Rhea ja Aapuska 12vrk
 
Onnea ja onnea, vauvoja vaan tupsahtelee... :flower:

Ananaskirsikka, haavan ympärillä tunnottomuus kuuluu asiaan ja toisilla se tunto palaa paremmin toisilla huonommin takaisin.. Mulla lähti pikkuvarpaastakin tunto vasemmasta jalasta ja haava oli vasemmalta puolelta tosi turta, pikkuvarvas on jo kunnossa ja tunto masussakin toosi hyvä vaikka ei entisensä.
Mulla ei haavassa ollut haksia vaan aivan tikit ja ne poistettiin 6pvä päästä leikkauksesta.
Myös pettymyksen tunne on oikein tuttu täällä, minä odotin kanssa vimosen päälle synnytystä, jännitystä ja ponnistusta.. en kiireellistä sektiota 8vkoa etuajassa ja pelko molempien hengestä. Olen jo suht sujut haavani kans vaikka eihän se kaunist ole mutta poikani on jo kotona.. mutta sunnuntai oli kova, tosi kova pala kun tuli 40+0 täyteen..
tiedän siis tunteesi siitä..ja meille ei pitänyt olla viimeinen kerta mutta nyt vaikka mieli ja tunne sanoo että vielä minä joskus olen raskaana ni jokin suuri pelko sanoo takaraivossa ettei siinä ole enää meidän tapauksessa ehkä mtn järkeä.. aika näyttäköön.
Möhkyrä mohkurat haavan ympärillä ovat kiinnikkeitä kuulemma jotka pitäisi kadota ajan kanssa. Mulle jälkitarkastuksessa eilen lääkäri sano ettei tunnu enää kun yksi selkeästi, muut on sulaneet jo pois..ja arpikin on irronnut kohdusta hyvin.
Voimia siis sektion sulatukseen, :hug: onneksi palkka siitäkin kivusta jä särystä on yhtä ihana ja rakas tuli se sitten mitä kautta hyvänsä :heart:

-väpä-
 
Täällä supistelut laantu onneks yöllä =) Viel ei tarvitse syntyä kun muuttokin edessä. :LOL: Mutta toki saa syntyä ;) Saa nähdä nyt tuleeko tämän päivän-yön aikana sitten taas noita kipeitä supistuksia. Esikoinen katsoi naama mutrulla kun mamma huusi hoosiannaa yöllä täällä ja pyöri kun pask*kärpänen :ashamed:

rv39 POKS!!!
 
Elayne täällä myös ahkerasti tarkistettu, että vauva hengittää :D Viime yönä jäbä nukkui hyvin ja yhtäkkiä heräsin kauhuissani kun oli mennyt jo monta tuntia vauvan edellisestä syötöstä ja kauhuissani meni kurkkaamaan onko toinen vielä hengissä :ashamed: Mutta ei tälle vaan voi mitään! Ehkä jossain vaiheessa uskaltaa luottaa siihen, että kyllä se hengittää..

Ja se nukkuminen on kyllä niiiin tärkeää. Viime yö oli tosiaan paras tähän asti unien kannalta ja täytyy sanoa, että on itselläkin paljon virkeämpi ja positiivisempi mieli! =)

Kynsien leikkaamisesta neuvolan täti sanoi, ettei tarvitse leikata muuten kuin jos on teräviä kulmia tms. millä saa pahemmin raavittua.
 
Onnea taas vauvautuneille :flower: :flower:

Aika paljon palsta hiljentyny :whistle: Itellä ei tunnu aika riittävän, joko pojat tekee pahojaan tai vauva tissillä.
Nyt nousikin sit maitokuume ja karmee horkka koko ajan. Palelin koko viime yön. Kohta pojille ruokaa ja päikkäreille, olettaen että vauva antaa nukkua :wave:

mulish ja tiitu 3vrk
 

Yhteistyössä