Tarvitsen autoa ja niin tarvitset sinäkin

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
”Pyöräliikenteestä syntyy EU:ssa vuosittain 24 miljardin edestä hyötyjä ja jalankulusta 66 miljardia, kertoo ruotsalaisen Linné-yliopiston tuore tutkimus. Yksityisautoilu puolestaan aiheuttaa 500 miljardin euron kustannukset.

Tutkimuksessa eri liikennemuotojen hyötyjä ja kustannuksia arvioitiin neljällätoista muuttujalla, kuten ilmastonmuutos, maankäyttö, ruuhkat ja terveys. Sen mukaan auton vaihtaminen pyörään tai apostolinkyytiin tuottaa huomattavia hyötyjä.

Pyöräily tuottaa yhteiskunnalle 0,18 euroa kilometriä kohden, kävely 0,37 euroa. Yksityisautoilun kustannukset ovat 0,11 euroa per kilometri.”
https://www.apu.fi/artikkelit/pyorailysta-ja-kavelysta-syntyy-miljardien-hyotyja-vuosittain
 
Tutkimus: Jos asut lähellä vilkasta liikennettä, saat muita todennäköisemmin muistisairauden
Muistisairauksien riski on korkein alle 50 metrin etäisyydellä liikenteestä asuvilla. Tutkijoiden mukaan syynä voivat olla pienhiukkaset, typen oksidit tai melu.
Kasvavan väestönkasvun ja kaupungistumisen myötä yhä useampi asuu lähellä vilkasta liikennettä. Kun liikenteelle altistutaan entistä enemmän ja muistisairaudet yleistyvät, pienikin liikenteen vaikutus sairauksiin voi aiheuttaa vakavia seurauksia kansanterveydelle, tutkimusta tehnyt tohtori Hong Chen kertoi BBC:n mukaan.(siirryt toiseen palveluun)

Jo aiemmin on osoitettu, että liikenteen päästöt aiheuttavat sydän- ja hengitystiesairauksia. Suomalaisten keskimääräistä elinikää ilmansaasteet lyhentävät useilla kuukausilla.

https://yle.fi/uutiset/3-9388448
 
vierailija
”Pyöräliikenteestä syntyy EU:ssa vuosittain 24 miljardin edestä hyötyjä ja jalankulusta 66 miljardia, kertoo ruotsalaisen Linné-yliopiston tuore tutkimus. Yksityisautoilu puolestaan aiheuttaa 500 miljardin euron kustannukset.

Tutkimuksessa eri liikennemuotojen hyötyjä ja kustannuksia arvioitiin neljällätoista muuttujalla, kuten ilmastonmuutos, maankäyttö, ruuhkat ja terveys. Sen mukaan auton vaihtaminen pyörään tai apostolinkyytiin tuottaa huomattavia hyötyjä.

Pyöräily tuottaa yhteiskunnalle 0,18 euroa kilometriä kohden, kävely 0,37 euroa. Yksityisautoilun kustannukset ovat 0,11 euroa per kilometri.”
https://www.apu.fi/artikkelit/pyorailysta-ja-kavelysta-syntyy-miljardien-hyotyja-vuosittain
Eihän tuossa linkissä ollut muuta kuin väitteitä, laskelmat puuttuivat.
 
vierailija
Höpölöpö nyt taas. Autoilun aiheuttamiin saasteisiin kuolee suomessakin satoja vuosittain. Autoilu on suurin mikromuovipäästöjä aiheuttava tekijä. Edelleen, liikunta autoilun sijaan edesauttaa paitsi terveyttä ja elämänlaatua, se myös välillisesti vähentää merkittävästi terveydenhuollon kustannuksia.

Eli tutustu faktoihin ja lopeta tuo ”isot pojat vain kiusaa ja määräilee” -itku.
Kuinka monta ihmistä kuolee nimenomaan sellaisen autoilun takia, joka ei ole välttämätöntä? Mikä on suhde ajosuoritteeseen nähden? Jos Ikeasta ostettu sohva kuljetettaisiin polkupyörällä kotiin, kuinka paljon pyöräilyn aiheuttamat kuolemat lisääntyisivät? Jos sama ajosuorite, so. samat kilometrit ajettaisiin fillarilla kuin autolla, kuinka moni kuolisi? Kun 75-vuotias Pekka joutuisi pyöräilemään kauppaan autoilun sijaan, kuinka paljon sydänkuolemat lisääntyisivät? Että höpölöpö vaan.
 
vierailija
”Pyöräliikenteestä syntyy EU:ssa vuosittain 24 miljardin edestä hyötyjä ja jalankulusta 66 miljardia, kertoo ruotsalaisen Linné-yliopiston tuore tutkimus. Yksityisautoilu puolestaan aiheuttaa 500 miljardin euron kustannukset.

Tutkimuksessa eri liikennemuotojen hyötyjä ja kustannuksia arvioitiin neljällätoista muuttujalla, kuten ilmastonmuutos, maankäyttö, ruuhkat ja terveys. Sen mukaan auton vaihtaminen pyörään tai apostolinkyytiin tuottaa huomattavia hyötyjä.

Pyöräily tuottaa yhteiskunnalle 0,18 euroa kilometriä kohden, kävely 0,37 euroa. Yksityisautoilun kustannukset ovat 0,11 euroa per kilometri.”
https://www.apu.fi/artikkelit/pyorailysta-ja-kavelysta-syntyy-miljardien-hyotyja-vuosittain
Kun joskus verrattaisiin omenoita omenoihin. Esimerkiksi nyt se, että Ikea alkaisi toimittaa sohvansa fillarilla. Mikä mahtaisi olla niiden polkupyörälähettien keskimääräinen eläköitymisikä? Saattaisivat ne terveyshyödyt kääntyä toisin päin kun fillarilähettien vetämällä reellä kuljetettaisiin 20 asteen pakkasessa sohvaa Vantaalta Soiniin.
 
vierailija
Tutkimus: Jos asut lähellä vilkasta liikennettä, saat muita todennäköisemmin muistisairauden
Muistisairauksien riski on korkein alle 50 metrin etäisyydellä liikenteestä asuvilla. Tutkijoiden mukaan syynä voivat olla pienhiukkaset, typen oksidit tai melu.
Kasvavan väestönkasvun ja kaupungistumisen myötä yhä useampi asuu lähellä vilkasta liikennettä. Kun liikenteelle altistutaan entistä enemmän ja muistisairaudet yleistyvät, pienikin liikenteen vaikutus sairauksiin voi aiheuttaa vakavia seurauksia kansanterveydelle, tutkimusta tehnyt tohtori Hong Chen kertoi BBC:n mukaan.(siirryt toiseen palveluun)

Jo aiemmin on osoitettu, että liikenteen päästöt aiheuttavat sydän- ja hengitystiesairauksia. Suomalaisten keskimääräistä elinikää ilmansaasteet lyhentävät useilla kuukausilla.

https://yle.fi/uutiset/3-9388448
Kai ymmärrät, että nuo tutkimukset kertovat menneisyydestä eivätkä nykyisyydestä. Euro-6 standardi esimerkiksi tuli voimaan 2014. On pikkaisen eri tilanne kun 1960-luvulla.
 
Kun joskus verrattaisiin omenoita omenoihin. Esimerkiksi nyt se, että Ikea alkaisi toimittaa sohvansa fillarilla. Mikä mahtaisi olla niiden polkupyörälähettien keskimääräinen eläköitymisikä? Saattaisivat ne terveyshyödyt kääntyä toisin päin kun fillarilähettien vetämällä reellä kuljetettaisiin 20 asteen pakkasessa sohvaa Vantaalta Soiniin.
Kuten jo ensimmäisessä viestissä sanoin, näitä aitoilukeskusteluja vaivaa usein se, että ihmiset eivät osaa tarkastella aihettä älyllä ja järkeä käyttäen, vaan huudellaan vain ehdottomia ääripäitä.
Tässä on nyt puhuttu yksityisautoilun vähentämisestä. Ei autoilun lopettamisesta. Voit rauhoittua.
 
Kuinka monta ihmistä kuolee nimenomaan sellaisen autoilun takia, joka ei ole välttämätöntä? Mikä on suhde ajosuoritteeseen nähden? Jos Ikeasta ostettu sohva kuljetettaisiin polkupyörällä kotiin, kuinka paljon pyöräilyn aiheuttamat kuolemat lisääntyisivät? Jos sama ajosuorite, so. samat kilometrit ajettaisiin fillarilla kuin autolla, kuinka moni kuolisi? Kun 75-vuotias Pekka joutuisi pyöräilemään kauppaan autoilun sijaan, kuinka paljon sydänkuolemat lisääntyisivät? Että höpölöpö vaan.
No esim suomessa yli 60% alle 3:n kilometrin matkoista kuljetaan omalla autolla. Ei voi olla, että kaikki näistä ovat sydäntautisten ajeluja.
 
vierailija
Kuten jo ensimmäisessä viestissä sanoin, näitä aitoilukeskusteluja vaivaa usein se, että ihmiset eivät osaa tarkastella aihettä älyllä ja järkeä käyttäen, vaan huudellaan vain ehdottomia ääripäitä.
Tässä on nyt puhuttu yksityisautoilun vähentämisestä. Ei autoilun lopettamisesta. Voit rauhoittua.
Miksi sitten itse otat noita pyöräily vs autoilu -tilastoja, jotka eivät perustu laskelmiin, esiin? Jos haluat puhua yksityisautoilun vähentämisestä, niin puhu sitten siitä. Mutta silloin et voi esimerkiksi puhua infran kustannuksista koska se infra pitää olla olemassa joka tapauksessa. Et voi myöskään puhua tieliikenteen aiheuttamista kuolemista, vaan sinun pitää puhua sen tieliikenteen aiheuttamista kuolemista, jotka ovat sitä vähennettävää osaa yksityisautoilusta. Eli esim. se kun isä menee uimahalliin autolla, mutta ei se kun isä menee töihin kun se on pakollista ajoa.
 
vierailija
No esim suomessa yli 60% alle 3:n kilometrin matkoista kuljetaan omalla autolla. Ei voi olla, että kaikki näistä ovat sydäntautisten ajeluja.
Ei voikaan olla, mutta eivät ne silti ole tarpeetonta ajoa. Ja edelleen se ihan oleellinen pointti on se, että se pitää pystyä perustelemaan miksi autoilua pitäisi vähentää. Perustelu ei ole se, että matkan voi tehdä myös muulla tavoin. Terveydestä puhuminen on holhoamista ja juuri sitä, että sinä haluat määrät miten muiden tulee elää. Valistus on ihan ok, kieltäminen ei. Eli anna sen autoilijan ajaa vaikka 100 metrin matkat, jos se ajaa haluaa ja sinulla ei ole järkevää perustetta sen kieltämiseksi.
 
Herätys pahvi
Höpölöpö. Olen asunut useammassakin pienemmässä kaupungissa, ja työmatkat ovat pyöräillen hoituneet huomattavasti nopeammin kuin pääkaupunkiseudulla, yleensä alle vartissa. Tietysti, jos asuu jossain metsässä, on tilanne eri.
Höpölöpö itsellesi. Luuletko ihan tosissasi, että kaikki käy omalla kotipaikkakunnalla töissä. Ei tarvitse asua edes missään metsässä jos vaikka käy toisella paikkakunnalla töissä eikä julkisilla pääse kulkemaan töissä.
 
vierailija
Tutkimus: Jos asut lähellä vilkasta liikennettä, saat muita todennäköisemmin muistisairauden
Muistisairauksien riski on korkein alle 50 metrin etäisyydellä liikenteestä asuvilla. Tutkijoiden mukaan syynä voivat olla pienhiukkaset, typen oksidit tai melu.
Kasvavan väestönkasvun ja kaupungistumisen myötä yhä useampi asuu lähellä vilkasta liikennettä. Kun liikenteelle altistutaan entistä enemmän ja muistisairaudet yleistyvät, pienikin liikenteen vaikutus sairauksiin voi aiheuttaa vakavia seurauksia kansanterveydelle, tutkimusta tehnyt tohtori Hong Chen kertoi BBC:n mukaan.(siirryt toiseen palveluun)

Jo aiemmin on osoitettu, että liikenteen päästöt aiheuttavat sydän- ja hengitystiesairauksia. Suomalaisten keskimääräistä elinikää ilmansaasteet lyhentävät useilla kuukausilla.

https://yle.fi/uutiset/3-9388448
Kaupungistuminen on kiellettävä!
 
vierailija
Kuten jo ensimmäisessä viestissä sanoin, näitä aitoilukeskusteluja vaivaa usein se, että ihmiset eivät osaa tarkastella aihettä älyllä ja järkeä käyttäen, vaan huudellaan vain ehdottomia ääripäitä.
Tässä on nyt puhuttu yksityisautoilun vähentämisestä. Ei autoilun lopettamisesta. Voit rauhoittua.
Kuinka paljon haluat vähentää yksityisautoilua, eli minkä tulorajan alapuolella elävillä ei ole enää varaa autoiluun?
 
vierailija
Kukaan ei ole kieltämässä autoilua. Mutta huvikseen ajoa voisi paljon vähentää. Kukaan ei ole viemässä teidän kesämökkejäkään. Aina pitää olla niin musta-valkoista. Aivan hyödytöntä edes yrittää keskustella
 

Yhteistyössä