En ymmärrä mistä sait tuon ajatuksen päähäsi. Jos autoja ei olisi ja se 5000 asukkaan lähiö olisi rakennettu halkaisijaltaan pari sataa metriä olevan ympyrän sisään keskuksenaan juna-asema, sen jälkeen alkaisi erämaa tai pellot.
Toki näin. Mutta silloin rakenne olisi myös tiiviimpi, koska ei tosiaan tarvittaisi niitä parkkikenttiä ja kadut voisivat olla kapeita. Eli siis kuten jo aiemmin kirjoitin: autoilun puuttuminen mahdollistaa kaupunkirakenteen tiivistämisen.
Siellä missä maa on yhtä harvaan asuttua kuin Suomi, rakentaminen on ollut yhtä harvaa. Euroopassa ei vaan juurikaan ole niin harvaan asuttuja alueita. Ja suomalaisen lähiön asukastiheys kyllä hakkaa pikkutaloista koostuvan eurooppalaisen kirkonkylän asukastiheyden.
Kaiva karttoja esiin, niin huomaat, että Ruotsissa, Norjassa ja Venäjällä kaupunkien suunnitteluperiaate on hyvin erilainen kuin Suomessa. Näissä maissa pohjoisetkin kaupungit on suunniteltu kansainvälisesti katsottuna normaalilla tavalla, eli tiiviisti ja loppumaan kuin veitsellä leikaten siihen kohtaan, missä on kaupungin laita. Näissä maissa kaupungin laita ei siis ole epämääräinen ja hiljakseen harveneva niin kuin Suomessa. Eikä kaupungin sisälle myöskään ole sinne tänne sijoitettu valtavaa määrää pieniä ja suurempia metsiköitä kuten suomalaisessa metsälähiömallissa.
Mitä keskimääräisen suomalaisen kerrostalolähiön asukastiheyteen (jota kuvataan suureella nimeltä aluetiheys, eli kerrosneliöitä per alueen koko pinta-ala neliömetreissä) tulee, niin se ei ole kummoinen. Yksittäiset talot saattavat kyllä olla korkeita, mutta erilaiset metsiköt, metsäalueet, parkkikentät ym. laskevat kokonaistiheyttä niin paljon, että hyvin monet ulkomaiset kylätkin ovat selvästi tiiviimpiä.
Ei siitä ollutkaan kyse, että kaikilla pitäisi olla auto, mutta aika paljon kapasiteettia mahtuisi. Nytkään kaikkia asukaspysäköintitunnuksia ei saada myytyä ja kaupalliset parkkiluolat ovat alikäytöllä. Vielä 1970-luvulla vinopysäköinti katujen varsilla oli normi nykyisenlaisen kadunsuuntaisen pysäköinnin sijaan. Vinopysäköinti mahdollistaa huomattavasti enemmän autoja samalle matkalle tietä. Ja mihin sitä tilaa on vinopysäköinniltä viety? Esimerkiksi polkupyöräkaistojen tekemiseen. Nämä ovat paljon uudempaa perua kuin autojen käyttämät kadut eivät todellakaan kuulu alkuperäiseen ennen autoja tehtyyn tiiviiseen kaupunkirakenteeseen. Polkupyörien paikka olisi kaduilla muiden ajoneuvojen kanssa.
Jos autoliikennettä on jollakin kadulla hyvin paljon tai autoliikenteen nopeus on suuri, niin polkupyöräkaistat tai vastaavat ovat välttämättömät, jotta pyörällä ajo saadaan pidettyä houkuttelevana. Ilman autoja pyöräkaistoja ei toki tarvittaisi, vaan esimerkiksi Mannerheimintielläkin voisi turvallisesti ja mukavasti pyöräillä samaa kaistaa pitkin kuin missä muutkin ajoneuvot liikkuvat.
Mistä päästäänkin siihen, että Malmi ja Haaga.
Niin? Ilman autoilua kaupunkirakenne voi laajeta joko ympyrämallisesti niin, että kaikki rakenne pyritään sijoittamaan mahdollisimman lähelle keskustaa, tai sormimallisesti niin, että asutusta syntyy myös joukkoliikenneväylien ympäristöön.
Paloheinässä asuu lähes 6000 ihmistä.
Pelkkä kokonaisasukasluku ei kerro vielä juuri mitään siitä, kuinka hyvät mahdollisuudet paikallisjoukkoliikenteellä on toimia tai kuinka kilpailukykyistä on liikkua lihasvoimin. Ratkaisevaa on asukastiheys, sisäisen katuverkon rakenne, yhteydet ympäröivälle alueelle ja tietysti myös se, että millaista maankäyttöä kaupunginosan ympärillä ja lähialueilla on.