Te, joiden lapsella ollut lonkkaluksaatio: kysymys

Onko lapsellanne nykyään jotenkin tavallista liikkuvammat nivelet? Keskimmäiselläni (kohta 6v) oli lonkkaluksaatio, jota hoidettiin 5 vko Pavlikin valjailla. Hänen jalkansa taipuvat edelleen ihan hassusti, hän esim. tykkää istua polviensa välissä (fysioterapeutti kyllä suositteli että kehotetaan lasta istumaan polvien päällä), ja siitä hän pystyy kääntämään jalat suoraksi eteensä nostamatta takapuoltaan yhtään irti lattiasta/kallistamatta itseään sivulle. Myös polvet taipuvat liikaa sivulle, niitäkin tyttö välillä taivuttelee nostamalla jalkaa nilkasta sivulle.

Voihan tietysti olla että luksaatio tuli helpommin, koska nivelet ovat aina olleet liian liikkuvat. Tai en tiedä onko niillä tekemistä toistensa kanssa. Kokemuksia?
 
"vieras"
Meillä tytöllä ei ollut luksaatiota, vaan perätilassa oli ja lonkat rutisivat sektion jälkeen (kaksosraskaus). Ei kuitenkaan tarvinnut kipsiä. Edelleen on lonkat ihan yliliikkuvat, voi esim tehdä spagatin vai onko se nyt sivulle sitten spiraali, ihan tuosta vaan. Sohvalla voi ottaa varpaistaan kiinni ja heilutella jalkoja koukkuun ja suoraksi ja sivulle.

Ikää tytöllä 3v. Olen miettinyt sitä tuleeko tästä jotain lonkka-ongelmia aikuisena.
 
"vieras"
Meillä 11kk tyttö, jolla todettiin kanssa syntyessä lonkkaluksaatio. Hoidettiin 6vkoa Pavlikin valjailla. Näyttää edelleen yliliikkuvan nivelet. Istuu kanssa samalla tavalla polvien välissä ja saa jalat siitä suoraksi eteen nostamatta pyllyä.
 
Kiitos vastausista! Mielenkiintoista huomata, että lapseni ei ole ainoa.

Se kieltämättä huolestuttaa, että tuleeko tästä myöhemmin ongelmia. Omatkin lonkkani ovat lonksuneet viimeiset 15 vuotta ja ajoittain jäävät jumiin, ja odotankin vielä jossain elämänvaiheessa joutuvani tekonivelleikkaukseen. Myös olkapääni meni sijoiltaan kymmenisen vuotta sitten, ja kuvissa näkyi että senkin nivelkuopan reunat ovat tavanomaista loivemmat. Eli keskimmäiseni on ehkä perinyt nivelongelmansa minulta.

Lisääkin kokemuksia otetaan mielellään vastaan :)
 
Meillä myös tytöllä oli lonkkaluksaatio. 3kk lastassa oli. Nyt 3v ja istuu samalla lailla polviensa välissä, kunten muutkin ovat kirjoittaneet ja saa ne jalkansa suoristettua pyllyä nostamatta : /
 
qpåwiv
Minä voin edelleen istua perse maassa jalkojen välissä ja jonkin matkaa saan suoristettua niitä. Eteentuotaessa perse hieman nousee, mutta ei kovinkaan paljon. Ja ikää on kohta 40, painonnostossa yhteistulos lähes 200 ja voimanostossa yli 500
 
luksaatiotytön äiti
Meidän lapsella on yliliikkuvuutta nivelissä. Luksaatio huomattiin puolitoistavuotiaana, nyt ikää 2,5v. ja yölasta vielä käytössä.
Jalat menevät TÄYSIN levälleen lattialla ollessa.

Itselläni yliliikkuvuutta, raukka sen perinyt minulta :( Itse odottelen ortopedin käyntiä, mitä mieltä minun lonkastani, pyörii ihan liikaa... On kipuja ym. mukavaa ja olen vasta 26v!
 
Tytöllä, nyt 3v. ja rapiat hoidettiin luksaatio lastalla. En ole huomannut sen erityisempää liikkuvuutta. Taipuisa kyllä on ja jäljittelee mielellään tekemiäni joogaliikkeitä. Itselläni on hoidettu lonkkaluksaatio vauvana ns. tyynyhoidolla. Lonkat ovat taipuisat edelleen -esim. joogassa pääsen vaivatta asanoihin, joihin moni joutuu harjoittelemaan kauan, lotus-risti-istunta tms. sujuvat luonnostaan. Olen nyt 30v., eikä minulla ole ollut ainakaan vielä lonkkavaivoja.
 
Onpas jännää. Meillä pojalla ollut syntyessään molemmin puolinen lonkkaluksaatio ja hoidettu aluksi 2 kk von Rosen lastalla ja sitten vielä puolen vuoden iässä 3,5 kk lantioalaraajakipsillä. Hänellä on kaikki nivelet yliliikkuvia. Hän on lisäksi hypotoninen eli lihasjäntevyys matala. Nyt juuri 2v. ja vasta aloittelee harjoittelemaan kävelyä. Tutkimuksia tullaan tekemään. Huoli on kova, että löytyykös taustalta jokin sairaus.
 

Yhteistyössä