Mä en siis ihan edes ymmärtänyt koko tätä hahmotushäiriö-kuviota: mulle ei ole tullut sellainen edes mieleen! Mutta pk:n mukaan erityisesti ryhmätilanteissa lapsen on vaikea kuunnella ohjeita. Kuitenkin kuulemma yksilöohjauksessa kuuntelee ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaan.
Lisäksi oli joku piirustus, missä oli kuva puolikkaasta nallesta, ja toiselle puolelle olisi pitänyt täydentää nalle kokonaiseksi. Lapsi teki sen paljon mallia pienemmäksi.
Pk huolestunut myös tapaan, jolla lapsi reagoi, kun ei halua tehdä asiaa joka ei huvita/on vaikeaa. Lapsi alkaa silloin sanomaan, ettei voi tehdä koska sormi kipeä/polvi kipeä/äitiä ja iskää ikävä. Kuitenkin näitä asioita, jotka päiväkodissa ovat vaikeita ja vastentahtoisia (esim. riimittely) ovat kotona kivoja ja rallattelee loppusointuja ja yrittää keksiä runoja.
Lapsi ryhmänsä nuorimpia, ja ryhmä on aika iso (yli 20 lasta) ja mielestäni myös aika levoton. Meteli on välillä päätähuumaava. Hoitajat tosi kivoja ja asiansa osaavia, tilat vaan surkeat ja budjetin vuoksi ryhmät ihan liian isot.
Lapsi täyttää siis pian 5 ja taitoja löytyy kyllä: tuntee kaikki kirjaimet, osaa sanoa kaikista kuulemistaan sanoista vähintään millä kirjaimella ne alkavat, osaa lukea tavuja, tuntee numerosymbolit ja laskee yksinkertaisia yhteen- ja vähennyslaskuja, tuntee värit, on näppärä askartelija, piirtää hyvin ihmishahmon, osaa kirjoittaa kaikki kirjaimet ilman mallia, tuntee ja osaa piirtää neliön/kolmion/ympyrän.