Te joilla on TAKKA/UUNI!!!!!

Meillä on melko uusi takka.

En meinaa uskaltaa polttaa siinä mitään, kun pelkään häkää.

Milloin tarkalleen ottaen voi laittaa pellin kiinni? Pitääkö kekäleiden olla kokonaan sammuneet? Vai voiko olla hieman hiillosta? Eikö se hiillos juuri tuota häkää?

Meidän lapset nukkuu yläkerrassa ja häkähän nousee ylös.Pelkään että ihana takka-ilta tappaa kaikki lapset :eek:

Pliis auttakaa!!!!
 
aslö
Mä oon pistänyt kiinni vasta siinä vaiheessa kun on oikeastaan sammunut... Kysyin asiasta joskus ammattilaiselta ja sanoi, että ei sillä niin väliä ole koska ne pellit kiinni pistää. Osta häkävaroitin?
 
Osta häkävaroitin. :) Meillä ei häkävaroitinta ole ja olen tosi varovainen takan kanssa. En laita peltiä kiinni ennenkuin hiillos on kokonaan sammunut tai sitten pudotan hiilet alas tuhkaastiaan ja vien ulos tuhkaämpäriin. Mies nauraa mun pelolle, mutta varovaisuus ei ole koskaan liikaa näissä asioissa.
 
Suosittelen hankkimaan häkävaroittimen. Väitän, että jos meillä ei sitä olisi ollut niin enpä välttämättä tässä enään kirjottelis, pari kertaa on hälyttänyt yöllä. Hälyttää vielä sen verran aikaseen, että häkää on vielä niin vähän, että kun avaa pellin ja ikkunan, niin ei hätiä.
 
Finttu
Kyllä siellä pesässä saa olla hiilosta, kun laitat pellit kiinni. Sekoitat sitä hiilosta ja katsot ettei MISSÄÄN kohtaa enää nouse sinistä liekkiä.Niin monta kertaa sekoitat, ettei ole sinistä väriä mukana. Se sininen on sitä häkää.
 
Lisään vielä, molemmilla kerroilla ollaan tarkkaan katottu että kekäleet ei enään kyde, mutta silti ne on saaneet jostain uutta puhtia koska häkää on muodostunut. Häkävaroitin on loppujen lopuksi halpa henkivakuutus
 
Me ollaan kans tosi varovaisia ja laitetaan kiinni vasta ku kekäleetkin on hiipunu.
Se sininen liekkihän "on sitä häkää". Jos uunissa näkyy vielä sininen liekki (hehkuu siinä kekäleiden päällä kun esim. kuohii takkaa ) niin ei saa laittaa peltiä kiinni!
Itse en tosiaan uskalla laittaa vaikkei sinistä liekkiä olis enä aikoihin näkyny...
 
vieras
Jos te poltatte sen hiilloksenkin loppuun, niin mitä hyötyä siitä takasta silloin on? Siis se lämpöhän karkaa ja ainakin varaavassa takassa idea on just se että luukut kiinni ennen kuin hiillos on sammunut. Osta häkävaroitin niin ei tarvi panikoida.
 
MOOIKKA
Alkuperäinen kirjoittaja jarna36:
Paljonko tuommoinen varoitin maksa aja mistä niitä saa? En ole kuullutkaan!

Haihtuuko se nopeaa se häkä, kun avaa ikkunaa ja pellin?
kyllä se aika nopeaa haihtuu riippuu tietenki kui paljo sitä on... minusta niitä varoittimia on ihan nuiss aisoissa kaupoissa esim prismaSSA.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jarna36:
Paljonko tuommoinen varoitin maksa aja mistä niitä saa? En ole kuullutkaan!

Haihtuuko se nopeaa se häkä, kun avaa ikkunaa ja pellin?
Me ostettiin muistaakseni k-raudasta, makso jotain 80e, mutta se on semmonen joka näytttää sitä häkälukemaa ja sitä kuinka paljon pattereissa on vielä ytyä. Häkä häviää meillä ainakin kokonaan jossain 10 minuutista, riippuu kait siitä kuin hyvin vetää ja mimmonen ilma on, jos on kovin painostava ilma, niin sitten kestää kauemmin. Mitä parempi tuuletus, sitä nopeammin häkä katoaa
 
Meillä ei ole häkävaroitinta ja hyvin varovaisia ollaan tuon pellin kiinnilaittamisen kanssa. Senkin uhalla, että lämpöä menee osa harakoille. Sitä ei laiteta kiinni ennenkuin ollaan täysin varmoja, ettei sieltä häkää tule. Tai sitten jätetään pelti vähän raolleen.

Tässä on ihan hyvä ohje: http://www.pelastustoimi.fi/neuvontapalvelu/3378?keyword=h%C3%A4k%C3%A4
 
Häkävaroitin on halpa, meillä maksoi 40e ja ei ollut edes perusmalli. Siinä on näyttökin. Meillä on kaksi, kun on kaksikerroksinen talo. Vissiin niitä on yhdistettyjäkin?

Kiddeä ainakin myydään Prismoissa? http://www.kidde.fi/utcfs/Templates/Pages/Template-54/0,8063,pageId%3D11179%26siteId%3D738,00.html

Itse pistän pellit kiinni kun hiillos on tumma (ei hehkuva)
 
aslö
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos te poltatte sen hiilloksenkin loppuun, niin mitä hyötyä siitä takasta silloin on? Siis se lämpöhän karkaa ja ainakin varaavassa takassa idea on just se että luukut kiinni ennen kuin hiillos on sammunut. Osta häkävaroitin niin ei tarvi panikoida.
No just pistin tonne ekaan vastaukseen, että kysyin aiheesta ammattilaiselta ja sanoi, että ei se niin tarkkaa ole... Varaava takka on meilläkin ja ihan lämmin on vielä aamulla, vaikka pistänkin kiinni vasta, kun on kunnolla sammunut.
 
Finttu
Alkuperäinen kirjoittaja Näin meillä:
Silloin voi laittaa kun hiilloksesta ei näy sellasta sinistä liekkiä. Hiillos on sillon jo aika tummaa eikä hehku enää hirveen kirkkaana.
Kyllä hoollos voi hehkua aika kirkkaanakin, vaikka häkäliekkiä ei olisi enää joukossa mukana. Riippuu siitä, mitä puuta poltetaan.
Esim. koivu hehkuu kuumana ilman häkäliekkiäkin, kun taas mänty on melko himmeä.
 
Gloria
Mä oon nyt nää pari kertaa odottanut että siellä ei edes hehku mitään. Täytyis ostaa se häkävaroitin niin uskaltais laittaa pellin kiinni aikasemmin, eikä tarvis päästää kaikkia lämpöjä harakoille :)
 

Yhteistyössä