Te, kellä on ollu raskauden aikana matala hb

  • Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti
häh
Millaisia oireita teillä siitä oli?Ja paljonko teillä oli hb?
Itsellä rv 32+1 ja hb 115. Oon ihan naatti, heikottaa ja pyörryttää, sydän hakkaa kuin hullu ja on välillä rytmihäiriöitä. Henkeä ahdistaa ja tuntuu ettei jaksa tehdä mitään. Oon vaan miettiny että johtuuko nää kaikki matalasta hb:sta vai mikä on? Eikä toi mun hb nyt ees matalimmasta päästä vielä oo.
 
Piu
Väsytti ja verta vuosi nenästä päivittäin. Olin kalpea ja mustat rinkulat silmien ympärillä. Eikä mulla ollut edes sua matalammalla hb.. mut normaalisti se on yli 160...joten olihan se iso ero.

Tavalliset apteeksin rautatabletit eivät imeytyneet mutta se rautamehu floradix auttoi hyvin. Lisäksi söin satunnaisesti vähän maksamakkaraa ja veriruokia, ja lihan kanssa c-vitamiinipitoisia ruokia.
 
Itselläni on normaalisti hB 115-120, kuopusta odottaessa hemoglobiini laski raudasta huolimatta alimmillaan 80:neen. Mitään oireita ei ollut. Ehkä pienoista väsymystä, mutta kotona oli tuolloin 1v taaperokin. Rv38 terveydenhoitaja laittoi lähetteen polille, mutta mitään tutkimuksia ei ehditty tehdä kun neiti päätti silloin alkaa syntyä ;) Aiemmin varoiteltiin verensiirroista yms. mutten tarvinnut. Hyvin voisi kuulostaa oireesi alhaiselta hB:lta. Onko verenpaineet kunnossa?
 
Osa oireista voi johtua siitäkin, että vauva on vielä aika ylhäällä ja painaa palleaa ja keuhkoja.

Mulla on normaalistikin aika alhainen hb, 125 pintaan. Raskausaikana se lähinnä väsytti ja kräuterblutsaftia vedinkin lähes alusta asti. Ekassa synnytyksessä hb laski 75:een ja kun hoitsu tuli kysymään että eikö yhtään huimaa, mulla loksahti leuka kun kuulin lukemat. Sain myös 2 pussia verta sitten. Mut veikkaan että olin niin tottunut niihin alhaisiin lukemiin ja huimaukseen että osasin varoa enkä pyörtynyt...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika ideaali hb sulla raskauden ja vauvan kannalta.
Mulla kahdes edellises raskaudes pysyny hb 130:ssa loppuun asti. Mun normi hb 135-140 että siihen nähden tuo on kyllä alakantis.
Olkoon vaan siihen nähden. Mä sanoinkin, että raskauden kannalta ideaali. Veri kiertää istukassa "paremmin" (ja samalla happi siis ) , jos hb ei ole liian korkee.
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
90 kieppeillä pyöri ja ihan normaali olo oli. Sit kun tippu synnytyksessä vähän alle 80, en enää oikein pysyny tolpillaan ja sainkin 2 pussia verta.
Sama täällä, paitsi että sain ennen synnytystä 2 pussia (Hb noin 90) ja synnytyksen jälkeen (Hb noin 80) 4 pussia.
 
Väsytti. Joko se pahin kuolemanväsymys meni ohi ihan siksi, että rv on tarpeeksi pitkällä tai sitten Ferronol-rautamehu todella auttaa =) Viimeksi ei mitattu hemppaa, niin en tiedä onko noussut, silloin väsyaikoihin oli samaa luokkaa kuin ap:lla, mikä on mulle tosi vähän.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika ideaali hb sulla raskauden ja vauvan kannalta.
Se kyllä ihan riippuu siitäkin, mikä äidin normaali Hb on.
Ei riipu. Raskauden kannalta ideaali on tota luokkaa, jopa hieman alempikin. Äidin voinnista mä en puhunut mitään vaan raskaudesta ja vauvasta. Toki se raskaus voi äidin oloon vaikuttaa, eikä olo aina ole niin ruusuista =) Äidin väsymyksen takia sitä rautaa moinesti määrätäänkin syömään, vauva voi silti mainiosti ilmankin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika ideaali hb sulla raskauden ja vauvan kannalta.
Se kyllä ihan riippuu siitäkin, mikä äidin normaali Hb on.
Ei riipu. Raskauden kannalta ideaali on tota luokkaa, jopa hieman alempikin. Äidin voinnista mä en puhunut mitään vaan raskaudesta ja vauvasta. Toki se raskaus voi äidin oloon vaikuttaa, eikä olo aina ole niin ruusuista =) Äidin väsymyksen takia sitä rautaa moinesti määrätäänkin syömään, vauva voi silti mainiosti ilmankin.
Kyllä riippuu. Jos äidin vointi merkittävästi huononee, niin se ei missään nimessä ole raskaudelle ja vauvalle mitenkään hyväksi tai ideaalia, jos äitiä kokoajan pyörryttää ja väsyttää, niin se ei ole mitenkään eduksi vauvallekaan. Raskauden seurannassa on kuitenkin otettava kokonaisuus huomioon, ja äiti on varsin merkittävä osa sitä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika ideaali hb sulla raskauden ja vauvan kannalta.
Se kyllä ihan riippuu siitäkin, mikä äidin normaali Hb on.
Ei riipu. Raskauden kannalta ideaali on tota luokkaa, jopa hieman alempikin. Äidin voinnista mä en puhunut mitään vaan raskaudesta ja vauvasta. Toki se raskaus voi äidin oloon vaikuttaa, eikä olo aina ole niin ruusuista =) Äidin väsymyksen takia sitä rautaa moinesti määrätäänkin syömään, vauva voi silti mainiosti ilmankin.
Kyllä riippuu. Jos äidin vointi merkittävästi huononee, niin se ei missään nimessä ole raskaudelle ja vauvalle mitenkään hyväksi tai ideaalia, jos äitiä kokoajan pyörryttää ja väsyttää, niin se ei ole mitenkään eduksi vauvallekaan. Raskauden seurannassa on kuitenkin otettava kokonaisuus huomioon, ja äiti on varsin merkittävä osa sitä.
Edelleenkään ei riipu. Mut sä et nyt selvästikään edes halua ymmärtää, mitä mä tarkotan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika ideaali hb sulla raskauden ja vauvan kannalta.
Se kyllä ihan riippuu siitäkin, mikä äidin normaali Hb on.
Ei riipu. Raskauden kannalta ideaali on tota luokkaa, jopa hieman alempikin. Äidin voinnista mä en puhunut mitään vaan raskaudesta ja vauvasta. Toki se raskaus voi äidin oloon vaikuttaa, eikä olo aina ole niin ruusuista =) Äidin väsymyksen takia sitä rautaa moinesti määrätäänkin syömään, vauva voi silti mainiosti ilmankin.
Kyllä riippuu. Jos äidin vointi merkittävästi huononee, niin se ei missään nimessä ole raskaudelle ja vauvalle mitenkään hyväksi tai ideaalia, jos äitiä kokoajan pyörryttää ja väsyttää, niin se ei ole mitenkään eduksi vauvallekaan. Raskauden seurannassa on kuitenkin otettava kokonaisuus huomioon, ja äiti on varsin merkittävä osa sitä.
Edelleenkään ei riipu. Mut sä et nyt selvästikään edes halua ymmärtää, mitä mä tarkotan.
Riippuu. :) Mä ymmärrän mitä sä tarkoitat, mutta kun mä en käsitä, miten raskautta ja vauvaa voisi hoitaa irrallaan äidistä, jonka vointi on kuitenkin täysin oleellista. Yleiset raskauden ajan matalan Hb:n hoito-ohjeet ohjaa nimenomaan aloittamaan matalan Hb:n korjaamisen noilla ap:n mainitsemilla hemoglobiineilla mikäli äidin vointi on huono. Pointtina on nimenomaan se, että oireileeko äiti vai ei. Raskauden aikanahan Hb laskee ihan fysiologisistakin syistä seerumin määrän lisääntyessä, siksi kaikilla ei noita oireita edes tule. Jos kuitenkin PVK:ssa on havaittavissa, että punasolujen koko on pieni ja/tai veriseerumin ferritiinipitoisuus on alhainen, rautalääkitys on edelleen tarpeellinen. Ja nimenomaan äidin, ei sikiön takia. Ja tässä aloituksessa äiti nimenomaan valitti omaa huonoa oloaan, johon sinä vastasit, että sikiön ja raskauden kannalta ideaali Hb. Sikiölle ei kuitenkaan ole ideaalia, että äiti voi huonosti. Huonosti voiva äiti on stressaantunut, ei liiku kunnolla, ei syö monipuolisesti jne. Tämä vaikuttaa väistämättä myös raskauden kulkuun ja sitä kautta sikiön vointiin.
 
vieras
Ei riipu. Nimenomaan hb laskee raskausaikana ja sen kuuluukin laskee, jotta vauva vois hyvin.
Mietipä monestiko mitataan mitään muuta kuin hb sormenpäästä ja aloitetaan se rautalääkitys. Hyvin usein ihan turhaan (sikiön kannalta ) .
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei riipu. Nimenomaan hb laskee raskausaikana ja sen kuuluukin laskee, jotta vauva vois hyvin.
Mietipä monestiko mitataan mitään muuta kuin hb sormenpäästä ja aloitetaan se rautalääkitys. Hyvin usein ihan turhaan (sikiön kannalta ) .
Edelleen pointtina on äidin huono vointi. :) Jos äiti voi huonosti, kuten ap, rautalääkitys on täysin aiheellinen. Kun ottaa vielä huomioon, miten raskaudet vaikuttavat rautavarastoihin, rauta-arvojen seuranta ja korjaaminen on useissa tapauksissa hyvinkin tärkeää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei riipu. Nimenomaan hb laskee raskausaikana ja sen kuuluukin laskee, jotta vauva vois hyvin.
Mietipä monestiko mitataan mitään muuta kuin hb sormenpäästä ja aloitetaan se rautalääkitys. Hyvin usein ihan turhaan (sikiön kannalta ) .
Edelleen pointtina on äidin huono vointi. :) Jos äiti voi huonosti, kuten ap, rautalääkitys on täysin aiheellinen. Kun ottaa vielä huomioon, miten raskaudet vaikuttavat rautavarastoihin, rauta-arvojen seuranta ja korjaaminen on useissa tapauksissa hyvinkin tärkeää.
Raskauden aikainen väsymys kun kuuluu myös asiaan. Sillon pitäiskin ottaa rauhallisemmin. Mut eihän nykymaailma salli sitä, tottahan se on. On vaan painettava täysillä raskaana ollessakin ja napsittava sitä rautaakin, jotta jaksaa, vaikka ei se sikiö sitä lisärautaa tarvi noilla lukemilla.
 
ap
En tiedä, oli miten oli, mutta olo on tosí huono ja kotona 2- ja 5vuotiaat termiitit sen lisäksi.Rautaa oon syöny vajaa kuukauden (kuukausi sit hb oli laskenu 115:een ku edellisekerralla oli vielä melkein 130), mutta ei oo nostanu hb:ta eikä parantanu oloa. Siis sitä kräuterblusaftia oon juonu, mulle ei sovi tabletit.
 
Viime raskaudessa heitteli 107 molemmin puolin. Tässä raskaudessa ei juuri sen korkeempi ole, eikä oireita oo mitään kuten ei viimeksikkään. Ainoastaan se että silmänaluset on aika tummat ja naama kalpea, mutta ei muuta.
 

Yhteistyössä