Teillä joille tehty episiotomia, kauan se on kestänyt parantua?

Mulla siis tehtiin, ilmeisesti melko pieni, vajaat pari viikkoa sitten. Ei ole ollut ihan kamalan kipeä, mutta nyt yöllä ja tänään kun olen imettänyt istualleen, on ollut selkeesti kipeempi. Siihen välillä pistää ja tuntuu sellainen kiristävä tunne. Onkohan ihan normaalia kuitenkin? Särkylääkettä menee parasetamolia 3000mg ja ibuprofeenia 1600mg vuorokaudessa.

Kauan teillä mennyt että parantunut ennalleen?
 
Jos nyt ihan oikein muistan, niin tais ainakin 4 viikkoa mennä, ennenkuin parani kokonaan..mulla ei tosin niin kipeä ollut, että ois jotain särkylääkkeitä tarvinnu ottaa.Mulla kans oli sellasta kiristävää tunnetta välillä.
 
"mievain"
Mullakin kyllä kiristi siinä vaiheessa kun haavat alko parantua ja kuivua, ni sit kiristi ja pisteli. Uskoisin että kuuluu asiaan varsinkin jos ei ole tulehtuneen punainen tai haise kummemmin.
 
"vieras"
ei mullakaan ollut noin kipeä ollenkaan, tai no ei se kivalta tuntunut kun se aluksi turposi hirmuisesti mutta illalla jo istuin ihan hyvin. parissa viikossa sitä ei enää huomannut.
 
haittasi
Oli aika pitkään kipeä, vaikka terkkarin mukaan oli parantunut 6 viikkoa synnytyksestä. Seksiä arpi haittasi useita kuukausia, kun oli niin kireä, että kiristi ja sattui. Mulla oli tosin iso episiotomia imukupin takia.
 
"Yksvaan"
Mulla varmaan pari viikkoa tuntui kipeältä ja alussa sairaalasta kotiuduttuani otin särkylääkettä 600mg Buranaa kerran päivässä. Mulla ainakin tuntui helpottavan kun kotiin pääsi ja tuli siten enemmän käveltyä

Mutta kun seksiä alettiin taas harrastaa niin olikin tosi kipeä!! Varmaan puoli vuotta meni niin, että aluksi aina sattui ihan törkeesti ja teki mieli jättää leikki kesken!! Vaikka oli kuinka voidetta!!
 
Esikoisen synnytyksessä tehtiin mulle iso eppari imukupin takia. Kauan aikaa kursi kokoon mua. Viikon verran istuin sairaalassa rekaan päällä (aika järkyttävää kipua ja turvotusta), kotiin tullessa alkoi helpottamaan ja noin kolmen viikon päästä pystyin istumaan melkein miten vain, toki vähän kiristi muttei siis haittaavasti. Välillä oli paineentunnetta haavassa, ja vessassa piti suihkuttaa pari ekaa viikkoa melkein aina kun kävi.

Onneksi ei tarvittu edes tikkejä tokan ja kolmannen synnytyksessä. Ja kaikki vessajutut sujui synnytyksestä lähtien normaalisti =)
 
"viima"
en muista alkuaikoja mut kyl se tuntui viel kuukausia, ensimmäisen vuode, esim seksin yhteydes. kiristi.tietysti imetys ja kuivat limakalvot aiheuttivat iman murheensa myös. nyt kahden vuoden jälkeen ei tunnu enään.
 
Mulle tehtiin, oli kuulemma kolmessa kerroksessa tikkejä. Suihkuttelin tosi ahkerasti vedellä ja sitten lotrasin Ceridal-öljyä suihkepullosta sinne. 13vrk synnytyksestä uskalsin kokeilla seksiäkin kun panetti niin maan perkeleesti. Eli nopeasti parani kyllä minun kohdallani ainakin.
 
Mulla siis lisäksi emättimessä sisällä iso repeämä, joka tuli jo ennen kuin lapsen pää edes painoi kunnolla välilihaa ja sen takia tehtiin kai eppari kun verta tuli pulputtamalla, niin kätilö ehkä halusi nopeuttaa vauvan syntymää, varsinkin kun ei nähnyt mistä olin revennyt ja kuinka paljon. Lisäksi uloin sulkijalihas repesi muutaman säikeen osalta, mutta näistä ainut mikä on kipee on toi epparin haava. Mutta siis mä sain ohjeeksi fysioterapeutilta jatkaa varsinkin ton buranan syöntiä ettei tule turvotusta joka haittaa paranemista. Mun silmiin ei näyttänyt tulehtuneelta, mutta jostain syystä mua ei kauheesti huvita kattella tonne :/ Leikkurissa kun olin, niin näin alapään ennen tikkauksia isosta leikkaussalilampusta ja se näky jäi kyllä ikävänä mieleen. Mutta kaippa tuo kiristely kuuluu sitten asiaan.
 
"Kinkku"
noin neljään viikkoona en pystynyt istumaan kunnolla ja särkylääkkeitä kului. Seksiin uskaltauduin vasta 3 kk synnytyksen jälkeen kun tuntui niin kiristävältä paikat. Eli kauan kesti parantua. :(
 

Yhteistyössä