Tekisitkö jotain toisin, jos nyt aloittaisitte rakentamisen/remontoimisen?

Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Meillä ei monta kaappia ole, vaan suuria laatikoita stoppareiden kanssa. Laatikoihin mahtuu paljon enemmän kuin kaappeihin.
Niin no, puhun kaapeista, kun tarkoitan yleisesti keittiön kalusteita =) . Eli meilläkin alaosat pääosin laatikoita, kulmakarusellia ja allaskaappia lukuunottamatta. Seinillä on kaapit tietysti ja ihan norm. korkeat, koska mulla pitää olla keittiössä säilytystilaa paljon!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ande:
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Meillä ei monta kaappia ole, vaan suuria laatikoita stoppareiden kanssa. Laatikoihin mahtuu paljon enemmän kuin kaappeihin.
Niin no, puhun kaapeista, kun tarkoitan yleisesti keittiön kalusteita =) . Eli meilläkin alaosat pääosin laatikoita, kulmakarusellia ja allaskaappia lukuunottamatta. Seinillä on kaapit tietysti ja ihan norm. korkeat, koska mulla pitää olla keittiössä säilytystilaa paljon!
Meillä huonekorkeus keittiössä on 2.80m ja kaapit eivät ole täyskorkeat. En inhoa mitään niin paljon, kun korkeita kaappeja ja niiden ylähyllyjä, joihin ei ilman tuolia yllä (olen 162cm, en 180cm, ;) )ne hyllyt jää tyhjiksi eli ovat ihan turhia. Mielestäni myös vähän matalammat hyllyt ovat tyylikkäämmän näköiset =) Meillä on yli 20m2 keittiö, joten ns. kaappitilaa on paljon, laatikoita ja saarekkeessa laatikoita myös. Erikseen on vielä vitriinikaappi ruokailutilaan päin.
 
Meiramia peesaan tässä siltä kohdin että mäkään en halunnut enään täyskorkeita kaappeja keittiöön,vaan on matalammat ja näin saatiin myös ilmavuutta keittiöön lisää.Meillä myös vetolaatikoita paljon,isompaa ja pienempää.Saareke löytyy myös,kylmä sellainen.Myös vitriini toisella seinällä ja välissä vetolaatikoita 2 kpl.On ihan mittatilauksena tehdyt.
 
Meillä kyllä riittää sinne ylähyllyillekkin roinaa :D , yleensä säilytän siellä vähän harvemmin tarvittavia astioita. Kun on valkoiset kalusteet, ei näytä tunkkaiselta vaan "ilmaa" riittää. Ja keittiöjakkara on kaverini kun tarttee sieltä jotain, mulla pituutta 164cm eli varsinainen hongan kolistaja myöskin :LOL: . Nämä taitaa olla taas niitä makuasioita, koska minusta ne matalat yläkaapit näyttää jotenkin töpöiltä ja kokoon litistetyiltä :D . Meillä kun on u-mallinen keittiö, katkaisee sopivasti päätyseinän ikkuna ja toisen kulman liesikulma tuon yläkaappirivin. Jos olis umpeen kaappeja (ja jos olisivat vielä tummia) niin saattaisi tuntua, että "kaatuvat päälle" eli olisi vähän liian raskaan näköistä! Sen verran liisin kaapeista, että sinne jätin vähän ilmaa, olisi siihen saanut 2-3 kaappia mahtumaan, jos olisi halunnut... Ja jos olisi ottanut sellaisen liesituuletinmaustekaappilokerikko -hässäkän (never!).
 
Meirami: on muuten jännä miten on joistakin nimimerkeistä näköjään jonkunlainen mielikuva muodostunut alitajunnassa; sinut olin jostain syystä kuvitellut pitkäksi, yllätyin tuosta 162 sentistä :D .
 
Ande: Kiitos, mukavaa, että saa olla edes näin virtuaalisissa mielikuvissa "missinmitoissa" ainakin pituuden puolesta :LOL: Oikeasti olen melko tyytyväinen pituuteeni, ehkä kolmisen senttiä voisi olla enemmän, mutta ainakaan en kyllä kovinkaan paljon yli 170cm haluaisi olla =)

Noista kaapeista sen verran, että riippuu paljon keittiöstä millaiset sopii ja tietenkin se on pitkälti makukysymys =) Itsestä on mukavaa, kun ei tarvi jakkaraa käyttää. Meillä nuo kaapit ylettyy vähän alle ikkunan yläkarmin, jäisiköhän sinne yläpuolelle arviolta n. 60 cm tilaa. Ei ollenkaan töpönnäköistä;) Yläkaapit/kippikaapit ovat meillä vaaleat. Ainoa huonopuoli on se, että hyllynpäällystä kerää pölyä :| Mutta tyylikkyydestä kannattaa kärsiä:kieh: Meillä keittiö enemmänkin l-mallinen. Meillä on yhdellä seinällä kaapisto, tiskipöytä jne. ja sitten siitä lähtee ns. kiinteä keittosaarreke, liesituuletin on katossa eli saareketuuletin ja mausteet on maustelaatikossa; eikö ne maustekaapit ole vanhanaikaisia =) Toisella seinustalla on sitten jää- ja pakastinkaapit, mikro, ns.leipäkaappi, laatikoita. Keskellä on sitten on liikuteltava saareke, jota en kylläkään juuri siirtele.
 
En minäkään ole koskaan lyhyydestäni kärsinyt, ihan on sopiva mitta =)

Jep, sama homma, eli kaapinpäällystät tulee meilläkin todennäköisesti keräämään sitä pölyä, ei tule siis sitä kotelointia ylös kaappien päälle (meillä huonekorkeus 260cm).
Kyllähän ne maustekaapit on vanhanaikaisia ja sitäpaitsi on muutenkin huono paikka mausteille siinä lieden päällä! Siinä kun ovat viereisessä laatikossa maustelokerikossa niin on helppo ottaa, ei tarttee kerätä mausteita siihen 1-2:lle ensimmäiselle hyllylle, että edes yltää niihin ;). Näin oli nimittäin edellisessä kodissa.
 
Meille tulee ehkä samantyylinen keittiö kuin andella. Eli halusin normaalikokoiset yläkaapit ja ajettelin juuri, että vaalea väri ei silloin näyttäisi liian massiiviselta. Meilläkin jää silti kaappien päälle sitä pölynkeruutilaa, koska huonekorkeus on tavanomaista korkeampi, jolloin niin korket kaapit näyttäisivät tietysti hassuilta (ekstrakorkeitakin oli saatavissa!). Mutta eiköhän se riitä, että silloin tällöin imuroi ne kaapin päälliset.. Ilmavuutta tulee varmaan myös sillä, että meillä keittiö on kahteen suuntaan "auki" ja keittiöön tuleva vitriini otetaan matalaa mallia. Ainiin, andesta poiketen me otetaan se "maustekaappi" ja "vanhanaikainen" liesituuletinhässäkkä, koska ei haluta sitä "tötterötuuletinta" vain ulkonäon vuoksi, saa siihenkin kaappitilaan jotain säilytettävää. Siitä tulee meillä tavallista maustekaappia syvempi. Mausteita en siellä säilyttäisikään, sillä se on lämpimänä ja kosteana paikkana huono säilytyspaikka mausteille. Onpa nämäkin taas niin makukysymyksiä ja mulla menee melkein aina käytännöllisyys vielä ulkonäön edelle. Tottakai ulkonäkökin tärkeää on, varsinkin kun näistä joutuu melkoiset maltaat maksamaan. Ainiin, ja tuo meidän liesituuletin on sitä ulosvedettävää lippamallia eli ei nyt kuitenkaan ihan se aataminaikuinen malli :LOL:
 
Polka: Tottakai käytännöllisyys on tärkeää, mutta nykyään ei tarvi kummastakaan luopua ;) Aika usein juuri nuo "aataminaikaiset" ratkaisut on epäkäytännöllisiä, esim. tosi korkeat kaapit, kaapit yleensäkin.
 
No prkule, sen ilmalämpöpumpun! Minä hullu vastustin sitä kun kaikki markkinoilla olleet pumput olivat kauheita. :ashamed: Arvatkaapa vaan mitä sen jälkiasennus maksaa kivitaloon, timanttiporalla seinään reikää jne.. Mutta mielummin raha siihen kun Liliuksen optoihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Porsse:
No prkule, sen ilmalämpöpumpun! Minä hullu vastustin sitä kun kaikki markkinoilla olleet pumput olivat kauheita. :ashamed: Arvatkaapa vaan mitä sen jälkiasennus maksaa kivitaloon, timanttiporalla seinään reikää jne.. Mutta mielummin raha siihen kun Liliuksen optoihin.
Millainen lämmitys teillä on? Meinaan, kun esim. vesikiertoisessa lattialämmityksessä, kun on Jäspi tehowatti, ei ilmalämpöpumpusta ole hyötyä, muuta kuin sillä voi kuulemma lämmittää veden.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Porsse:
No prkule, sen ilmalämpöpumpun! Minä hullu vastustin sitä kun kaikki markkinoilla olleet pumput olivat kauheita. :ashamed: Arvatkaapa vaan mitä sen jälkiasennus maksaa kivitaloon, timanttiporalla seinään reikää jne.. Mutta mielummin raha siihen kun Liliuksen optoihin.
Ne voi koteloida aika siistiksi. Me jätettiin varaus pumpulle eli seinässä pieni huomaamaton luukku jo valmiina, tosin meillä on puutalo! Ajateltiin, että jos joskus tarvii viilennystä yläkertaan. Lämmön takia ei tuota tarvita.
 
Vielä tuosta ilmavuudesta että meillä on pähkinäpetsattua koivua nuo keittiön ovet ja muuten pähkinärungot+wengetasot niin sen takia halusin ilmavuutta ettei tule liian pimeä keittiöstä.Toisella seinällä on kippiovet ylhäällä ja vesipiste seinällä taas on kaappeja 70cm korkeita,välissä liesituuletin+induktiotaso ja niiden vieressä kalusteissa mikro&uuni päällekkäin.
Meillä myös huonekorkeus 260cm joten keittiöön jäi kaappien päälle vielä tilaa reilu 40cm.
Mulla oli edellisessä talossa valkoiset ovet keittiössä,nyt halusin vaihtelua ;)
 
Suorasähkö, lattialammitys, takka. Kivilattiat. :xmas:
( Muok. Ja niin, sähköinen lämmöntalteenotto on..)

Joo niinhän ne voi koteloida. Mutta nyt olen pannut merkille että ulkonäköönkin on hieman satsattu, ja niistä löytyy mm. ilman puhdistaja, raikastaja vai mikä se oli, samasta lootasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja polka:
Alkuperäinen kirjoittaja Porsse:
No prkule, sen ilmalämpöpumpun! Minä hullu vastustin sitä kun kaikki markkinoilla olleet pumput olivat kauheita. :ashamed: Arvatkaapa vaan mitä sen jälkiasennus maksaa kivitaloon, timanttiporalla seinään reikää jne.. Mutta mielummin raha siihen kun Liliuksen optoihin.
Ne voi koteloida aika siistiksi. Me jätettiin varaus pumpulle eli seinässä pieni huomaamaton luukku jo valmiina, tosin meillä on puutalo! Ajateltiin, että jos joskus tarvii viilennystä yläkertaan. Lämmön takia ei tuota tarvita.
Hei. Onhan teillä talossa ilmastointi? Ei silloin mitään villennystä tarvi, sitä tarvii vain vanhoissa taloissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Porsse:
Suorasähkö, lattialammitys, takka. Kivilattiat. :xmas:
( Muok. Ja niin, sähköinen lämmöntalteenotto on..)

Joo niinhän ne voi koteloida. Mutta nyt olen pannut merkille että ulkonäköönkin on hieman satsattu, ja niistä löytyy mm. ilman puhdistaja, raikastaja vai mikä se oli, samasta lootasta.
Mikä laite teillä on?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Alkuperäinen kirjoittaja polka:
Alkuperäinen kirjoittaja Porsse:
No prkule, sen ilmalämpöpumpun! Minä hullu vastustin sitä kun kaikki markkinoilla olleet pumput olivat kauheita. :ashamed: Arvatkaapa vaan mitä sen jälkiasennus maksaa kivitaloon, timanttiporalla seinään reikää jne.. Mutta mielummin raha siihen kun Liliuksen optoihin.
Ne voi koteloida aika siistiksi. Me jätettiin varaus pumpulle eli seinässä pieni huomaamaton luukku jo valmiina, tosin meillä on puutalo! Ajateltiin, että jos joskus tarvii viilennystä yläkertaan. Lämmön takia ei tuota tarvita.
Hei. Onhan teillä talossa ilmastointi? Ei silloin mitään villennystä tarvi, sitä tarvii vain vanhoissa taloissa.

On tietysti ilmastointi, mutta sehän ei ole silti mikään viilennin. Kun yläkerrassa on makkareita, viilennystä saattaa kesällä tarvita. Mutta toivottavasti ei tarvi, ettei tarvi mitään asentaa eikä tule sitä kautta lisää sähkölaskua ;)
 
Meillä ei ole kyllä mitään viillennystä kaivannut, kun on kunnon ilmastointi. Meillä siis kaksikerroksinen rinnetalo ja makkareita molemmissa kerroksissa.

On muuten yllättävän viileitä nämä nykyajan talot, kun on joutunut tottumaan vanhoihin asuntoihin ja pullotaloihin, joissa ei ilmastointia ja joissa huonelämpö huiteli 25 asteessa ja nyt 20 astettakin tuntuu kylmälle :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Alkuperäinen kirjoittaja Porsse:
Suorasähkö, lattialammitys, takka. Kivilattiat. :xmas:
( Muok. Ja niin, sähköinen lämmöntalteenotto on..)

Joo niinhän ne voi koteloida. Mutta nyt olen pannut merkille että ulkonäköönkin on hieman satsattu, ja niistä löytyy mm. ilman puhdistaja, raikastaja vai mikä se oli, samasta lootasta.
Mikä laite teillä on?
Tarkoitatko lämmöntalteenottojärjestelmää? Vallox tsk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Porsse:
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Alkuperäinen kirjoittaja Porsse:
Suorasähkö, lattialammitys, takka. Kivilattiat. :xmas:
( Muok. Ja niin, sähköinen lämmöntalteenotto on..)

Joo niinhän ne voi koteloida. Mutta nyt olen pannut merkille että ulkonäköönkin on hieman satsattu, ja niistä löytyy mm. ilman puhdistaja, raikastaja vai mikä se oli, samasta lootasta.
Mikä laite teillä on?
Tarkoitatko lämmöntalteenottojärjestelmää? Vallox tsk.
Tuo Vallox on ilmastointi, se on meilläkin. Tarkoitan sitä laitetta mikä on esim. teknisessätilassa, jossa on vesivaraaja. Meillä se on Tehowatti, lämmittää putkissa liikkuvan veden.
 
Niin ja muuttaisin lämmitysjärjestelmän, haluaisin pelletit. Nyt meillä on puukattila (siis vesikiertoinen lämmitys ja kattila lämpiää puilla).

Ja vaihtaisin myös vessat - jos nyt rakennettaisiin ei tehtäisi vesivessoja ollenkaan vaan polttavat wc:t tai kompostoivat, mutten näitä ns. tavallisia vesivessoja. Olisi paljon helpompi tehdä nuo jätevesikuviot.
 
Alkuperäinen kirjoittaja polka:
Meille tulee ehkä samantyylinen keittiö kuin andella. Eli halusin normaalikokoiset yläkaapit ja ajettelin juuri, että vaalea väri ei silloin näyttäisi liian massiiviselta. Meilläkin jää silti kaappien päälle sitä pölynkeruutilaa, koska huonekorkeus on tavanomaista korkeampi, jolloin niin korket kaapit näyttäisivät tietysti hassuilta (ekstrakorkeitakin oli saatavissa!). Mutta eiköhän se riitä, että silloin tällöin imuroi ne kaapin päälliset.. Ilmavuutta tulee varmaan myös sillä, että meillä keittiö on kahteen suuntaan "auki" ja keittiöön tuleva vitriini otetaan matalaa mallia. Ainiin, andesta poiketen me otetaan se "maustekaappi" ja "vanhanaikainen" liesituuletinhässäkkä, koska ei haluta sitä "tötterötuuletinta" vain ulkonäon vuoksi, saa siihenkin kaappitilaan jotain säilytettävää. Siitä tulee meillä tavallista maustekaappia syvempi. Mausteita en siellä säilyttäisikään, sillä se on lämpimänä ja kosteana paikkana huono säilytyspaikka mausteille. Onpa nämäkin taas niin makukysymyksiä ja mulla menee melkein aina käytännöllisyys vielä ulkonäön edelle. Tottakai ulkonäkökin tärkeää on, varsinkin kun näistä joutuu melkoiset maltaat maksamaan. Ainiin, ja tuo meidän liesituuletin on sitä ulosvedettävää lippamallia eli ei nyt kuitenkaan ihan se aataminaikuinen malli :LOL:
:ashamed: sori, polka, joskus tulee sanottua vähän voimakkaasti omat mielipiteet; ei ole tarkoitus arvostella toisten valintoja... Mun mielestä aina on kuitenkin kaikkein tärkeintä, että asukkaat itse ovat tyytyväisiä valintoihinsa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ande:
Alkuperäinen kirjoittaja polka:
Meille tulee ehkä samantyylinen keittiö kuin andella. Eli halusin normaalikokoiset yläkaapit ja ajettelin juuri, että vaalea väri ei silloin näyttäisi liian massiiviselta. Meilläkin jää silti kaappien päälle sitä pölynkeruutilaa, koska huonekorkeus on tavanomaista korkeampi, jolloin niin korket kaapit näyttäisivät tietysti hassuilta (ekstrakorkeitakin oli saatavissa!). Mutta eiköhän se riitä, että silloin tällöin imuroi ne kaapin päälliset.. Ilmavuutta tulee varmaan myös sillä, että meillä keittiö on kahteen suuntaan "auki" ja keittiöön tuleva vitriini otetaan matalaa mallia. Ainiin, andesta poiketen me otetaan se "maustekaappi" ja "vanhanaikainen" liesituuletinhässäkkä, koska ei haluta sitä "tötterötuuletinta" vain ulkonäon vuoksi, saa siihenkin kaappitilaan jotain säilytettävää. Siitä tulee meillä tavallista maustekaappia syvempi. Mausteita en siellä säilyttäisikään, sillä se on lämpimänä ja kosteana paikkana huono säilytyspaikka mausteille. Onpa nämäkin taas niin makukysymyksiä ja mulla menee melkein aina käytännöllisyys vielä ulkonäön edelle. Tottakai ulkonäkökin tärkeää on, varsinkin kun näistä joutuu melkoiset maltaat maksamaan. Ainiin, ja tuo meidän liesituuletin on sitä ulosvedettävää lippamallia eli ei nyt kuitenkaan ihan se aataminaikuinen malli :LOL:
:ashamed: sori, polka, joskus tulee sanottua vähän voimakkaasti omat mielipiteet; ei ole tarkoitus arvostella toisten valintoja... Mun mielestä aina on kuitenkin kaikkein tärkeintä, että asukkaat itse ovat tyytyväisiä valintoihinsa!
Jep jep. En mä loukkaantunut. Oli se keittiöfirman ihminenkin ensin meille laittamassa sitä uudenmallista tuuletinta, mut sanottiin, että otetaan se lippamalli hiljaisella huippuimurilla. Kaikilla on omat kriteerinsä keittiölle. Kiva lukea muitten valinnoista ja saada ehkä jotain vinkkiä omiinkin.
 

Yhteistyössä