Terolut-mimmit ja Clomittaret

Ite kun teroja syönyt niin alotan sillä 10pv kuurilla ja siitä yleensä viikon päästä tulee kuukautiset ja sen jälkeen alan laskemaan kiertoa. Laskin viimeksi että kp 32 on mulla normaali teroja syödessä.
 
Moi.. plarailin aiempaa viestiketjua ja nyt tätä uutta, mutta en ihan kaikkia viestejä jaksanut lukea... ;)

Mulla taustalla nyt 9kk beibiyritystä takana miehen kanssa.. Se on kovin tsemppaava, mutta ilmaisi eilenkin sydäntäsärkevästi huolensa, kun ei osaa olla avuksi.. Ilmoitin että etsin vertaistukea netistä, täällä ihmiset käy samaa asiaa läpi niin en joka ilta aloita sitä "mieti kun saatais se vauva"-jorinaa.. :) Innoissaan hänkin, mutta ei oikein osaa muuta kommentoida kuin että "se olis haaveiden täyttymys.".. Joten toivottu olis vauva tähän taloon :)

Viime syksynä mulla todettiin monirakkulaiset munasarjat ja siitä suoraan terolutit kouraan.. niitä söin puoli vuotta ja sitten pidin tauon, kun resepti loppu. No eipä kuulunut menkkoja. Lääkäri ultras, ei muutosta, edelleen rakkulaiset, määräsi terot takaisin ja sitten taas ollut normaalisti menkat. Aiemmin saattoi kestää menkat 2vkoa, sitten olla 4kk tauko, tulla tuhrua ja kuukauden päästä normimenkat. Eli TO-DEL-LA epäsäännölliset oli, mutta syy löytyi tuosta pco:sta.. Määräsi mut myös kilpirauhasverikokeisiin ja eilen sain tulokset, muuten viitearvojen rajoissa, mutta S-TPOAb oli 500 ja viitearvo >60.. lisätietoa tästä saan vasta 21.7.

Nyt takana ehkä jotain 12-13 menkat teroilla, kierron pituudeksi asettautunut 23-28 päivää. Yleisin on se 25pv. Kerran oli sen 45pv, se ilman terolutia kokeilu ja tuolloin 45.pvnä aloin taas syömään teroa. Mutta muuten on tasaantunut niillä..

NYT SITTEN, tänään eletään kiertopäivää 37! Menkkaoireet alkoi jo kp23, mahaa nippaili, makeanhimo järjetön (=nuolin patukan paperit..jne... :kieh: ) Siitä lähtien ensimmäinen vko olin joka aamu varma, että nyt on menkat alkaneet ja ei häivähdystäkään.. Oireita on ollut enemmän ja vähemmän mutta menkkoja ei kuulu. Huimausta ollut tällä menkkojenodottelu jaksolla nyt enemmän ja vähemmän, joinain päivinä meinaa mustua silmissä kun nousee seisomaan.. väliin taas ei mitään. Väsynyt olen, mutta en laske sitä eriskummalliseksi väsymykseksi. Nännit oli HELVETIN kipeät tuossa kiertopv 28-31, ihan sairaan arat (ei yleensä noin arat)..

Tilasin raskauskeiju.fi:stä testejä, ovistestejä ja vaikka mitä.. tein ekan raskaustestin kp31, negatiivinen. Kp33negatiivinen. Kp35, kusin tikun yltäpäältä, myös osoittaman nuolen yli, niin että näyttökin kastui. Mitään ei tapahtunut, näyttöön ei ilmestynyt mitään. Kaivoin eilen sitten (eli tuo märäksi kustu testi ollut roskiksessa n.1vrk), pistin kaikki testit riviin (älkää kysykö miksi.... oon lomalla ja mies ei oo vahtimassa mun touhuja :D), ne kaksi negaa oli tyylipuhtaita, mutta tämä märäksi kustu.. siinä oli todella tumma, miltei musta testiviiva ja selkeä plussa, haalea, mutta ihan selvästi erotettava. Menkkoja ei edelleenkään kuulu, selittämättömiä muljahduksia mahassa ja outoa oloa, mutta ei sen kummempaa.. paitsi toissapäivänä meinasin oksentaa bussiin, mutta siellä oli aivan tappokuuma.

Auttakaa. En halua enkä uskalla tulkita tuota testiä, joten se ei ole nyt suurin huoli. Vaan nämä kohta 2vk myöhässä olevat menkat. Kummallista. Vauva olis TODELLA toivottu. Miestä säälittää mun pettymys ja sama toisinpäin, siksi asiasta puhutaan vähän varoen ja maltillisesti, mutta kokoajan se on tapetilla..

Tuntuis vaan niin epätodelliselta, että mä oikeasti voisin tulla raskaaksi.. Aina sen tiesin sisimmässäni, että jotain häikkää tulee olemaan sitten kun vauvahaaveet tulee ajankohtaiseksi. Ja nyt sitten sitä on nieleskelty, mutta en oo menettänyt toivoa. Mut oon hy-vin varovainen haaveideni kanssa :)

Plussatuulia kaiiiiikille !!
 
Joo ainakin mun lääkäri sano että terot ei estä muttei myöskään auta ovulaation suhteen.. munasarjoissa on rakkuloita, joista jokin lähtee (normaalisti) kasvamaan ja pullauttaa munasolun matkalle, sen jälkeen rauhanen aloittaa keltarauhashormoonin tuotannon kunnes se rauhanen surkastuu(jos munasoli ei hedelmöity), keltarauhashormoonin tuotanto loppuu ja tulee menkat. Näin jutun pitäis rullata jos kaikki olis normaalisti. Mun ongelmana on tuo monirakkulaisuus, mikään rakkula ei lähde kasvamaan -> tuottamaan munasolua ja ovulointi näillä munasarjoilla on tuuria ja aika harvinaista. Eli syön terolutia paikkaamaan sitä keltarauhashormoonin tuotantoa, mitä itsestään ei tapahdu..joten menkkojen tulo ei ole merkki ovulaatioista (välttämättä), vaan hormoonilla käynnissä pidettävä kierto. Kuite kaan ei ole pois suljettu mahdollisuus että ovulaatio oliakin tapahtunut..

Nyt elän kp39, tissit kuin mukiloinnin jäljiltä.. kumma olo. Nyt alkoi selkäkipu ja jännä jännite vatsan seudulla. Mutta voivat johtua eilisesyä juoksulenkistä ja vatsatreenistä :) ota näistä selvää..
 
Minulla alkoi perjantaina eli kp kp21 tuntumaan juostessa pakotusta oikeassa munasarjassa/alavatsassa/nivusessa. Tämä tuntuu edelleen kaikissa hypyissä ja äkkiliikkeissä. Käytössä clomifen ja terot, liekö tämä nyt keltarauhasesta johtuvaa vai esim kysta..

Onko muilla ollut vastaavaa?
 
Mulla olut myös samanlaista ja gyne sanoi et mulla ainaki normaalia minkä aiheuttais juuri nämä hormoonit. Syön kans tero+clomi. Vaikka jokainen reagoi erillälailla. :)

Olisin kans kyselly et onko teillä ollut pausseuja molempien syönnissä? Kuinka kauan olette syöneet putkeen?
Tänään folli ultrassa sanottii jos r-testi neg. Pidetään kuukauden paussi molemmista. Ultrassa paljon positiivistä. Ekaa kertaa saatiin näkymään hyvän kokoinen folli. Niin happy. :) vaikka huonolla tuurilla ovista ookkaan tullu vaikka oireet täsmäis. Tikutin myös plussan oviksesta.
 
Kiitos satyjo. Itselle ensimmäistä kiertoa nämä molemmat käytössä. Minulle ei määrätty seurantaa. Ajattelin 2 kiertoa mennä näin ja sitten ottaa yhteyttä neuvolaan/lääkäriin koska vuosi yrittämistä täyttyy.
 
Tervehdys, selitämpä myös oman tilanteeni.
Minulle määrättiin 6kk terolut-kuuri epäsäännöllisiin kuukautisiin. Tenavaa yritetty reilu puolivuotta. Gynen mukaan "paikat" kunnossa, eikä mitään pco:n tyyppistä pitäisi olla. Menkat oli kateissa ensimmäistä tero-kuuria syödessä ja aloin ne tosiaan siksi, että menkat tulis. Meni 11pv ja menkat alkoi. Toisen kuurin jälkeen 7pv ja kierto oli tasan 30. Nyt kolmas kuuri ja menkat alkoi seuraavana päivänä viimeisen tabletin otosta eli kp25. Muutenkin menkat aivan ihmeelliset aikaisempiin verrattuina.
Tunnen ovulaation yleensä selvästi ja nyt en ole tuntenut sitä tero-kuurin aikaan. Jatkanko vielä terojen kanssa seuraavat kolme kk vai voinko mennä jo vaatimaan gyneltä clomeja tai kenties jatkaa vain luomuna?
 
Onko muilla kokemusta, takana jo yli 10 terolut menkat, säännöllsiset... nyt mennään kp 42 eikä vieläkään merkkiäkään menkoista. Onko jollakin muullakin jäänyt terolutien aikana vaan yhdet menkat välistä? Testit näyttää järjestään negatiivista.....
 
Mä oleb juuri syönyt toisen terokuurin loppuun ja odottelen menkkoja tai.. :)

Mulle määrättiin kans 6kk teroja. Ajattelin kyllä syödä ne loppuun ellei plussaa kuulu. Sitten vasta gynelle takas. Syksyllä käyn labrassa ottamassa kilppari arvot
 
Juuri kun pääsin sanomasta niin tänään ne menkat sitten alkoi.. kilppariarvot oli metässä ja lekuri soittelee maanantaina.. aion kysyä häneltä kuinka yleistä tämmöinen yks yli 40pvn kierto muuten niin säännöllisessä kierrossa on... tulen kertomaan sitten tänne :) nyt kilppari asiat saatua hoitoon tulis clomien vuoro.. kauheet lataukset niihin..kohta 10kk yritystä takana..
 
Juu terot ei estä ovulaatiota! :) täällä teroluteja söin KP15-> ja ovis oli kp18-19. Ja se plussa tuli :) (clomit kans oli käytödsä kp5-9).

bumpy, eikä kuinka oudon kuuloinen kierto ollut siellä! :( onneks sulla tuo aikanyt pian sinne tyksiin. :)

T. Milliliina + helmi 10+6
 
Otin eilen vahingossa teron kuukautisten ekana päivänä, voiko olla jotain haittaa? Onko muille sattunut vastaavaa? Nyt on sitten oikeaan aikaan otettavaksi yksi tabu liian vähän, voiko yhden jättää vaan ottamatta?
 
Oho, ompas meitä "tero-mimmejä" paljon :)

hulilupteri6, olipas kierto ! Miltäs uus kierto vaikuttaa? normaalilta?

empuska, peukut pystyyn :)

Mulla on menossa kp 20. Kp16 (dpo6) alkoi tiputteluvuoto, joka jatkuu edelleen. Verta ei ole paljoa, muutama pisko, mutta kuitenkin niin että pikkareihin jää. Pelottaa mikä tää nyt oikein on.. just ku menkat alko terojen ansiosta normalisoitumaan :( kiinnittymisvuoksi bumpy veikkas (lohduttavasti :D ), mutta kestäiskö ne näin kauan. Aion pe testata aamupissasta ja jos ei sunnuntaina oo loppunu tää nii soitan lääkäriin ma. ÄRSYTTÄVÄÄÄÄÄ !!
 
Täällä hyvät tuulet!

Teroluttia ei tarvitse aloittaa, koska mulla alko tänään LUOMU MENKAT! Jes! Toivottavasti vaan hormoonituotanto pysyy samana ja kuukautiset tulisi joka kuukausi! Palailen tänne jos näyttää siltä että musta tulee taas tero mimmi.

Kaikille oikein paljon jaksamisia ja tsemppiä!
 
Moi.
Mä oon lukenu nää kaikki tän (ja edellisen!) ketjun jutut.
Mulla alkoi menkat vasta just kun olin täyttänny 15-v., ja ne tuli kun tuli - noin 10 kiertoa vuodessa.
Ekat terot söin 22-v. kun silloisen mieheni kanssa yritimme lasta.
Emme onnistuneet 1,5v:n yrittämisestä huolimatta, ja minua 7-v. vanhempi mies haukkui minut "maho"ksi, vika oli hänen mielestään minussa.

Lähdin tuosta avioliitosta pois pari vuotta myöhemmin.

Nykyisin olen naimisissa miehen kanssa, jolla oli jo tutustuessamme poika edellisestä liitosta. Ajattelin lapsen olevan ns. laatutakuu - nyt homma voisi tosissaan olla kiinni minusta.

Ehkäisynä käytin laastaria useita vuosia, ja Evran lopettamisen jälkeen kului puolisen vuotta, ennen kuin tulin raskaaksi nyt jo 6-v. pojastamme.
Kun pikkuisemme oli 1,5v. aloin haaveilla seuraavasta lapsesta. Hän sai alkunsa joulukuun pakkasyönä, vain kolmen kuukautiskierron jälkeen esikoiseni synnyttämisen jälkeen.
Pikkukakkonen/mieheni 3. saapui elokuussa.
Uusi vauva oli superhelppo, söi hyvin ja nukkui sitäkin paremmin. Tällä kertaa vauvakuume alkoi jo 1-v. synttäreillä nostaa päätään, koska kuukautisetkin olivat jo hyvin käynnissä.

Uuden työpaikan stressi-ilmastossa sain kuitenkin enää yhdet kuukautiset. Ajattelin poisjäännin johtuvan vain stressistä, ja niin kaiketi aluksi olikin.
Olin ilmeisesti silti ovuloinut, koskapa helmikuussa-12 minulle selisi, että olin jälleen raskaana. Syksyllä syntyi 3./4. poikamme, ja yllätysshokki ei ole täysin vieläkään laantunut, vaikka nuorin täyttää pian 2-v.

Mutta miksi kirjoitan tänne?
Siksi, että viimeisimmän synnytyksen jälkeen kuukautiset tulivat vasta 1v. 7kk synnytyksestä.
Siksi, että seuraavat kuukautiset tulivat vasta 3kk kuluttua ekoista.
Siksi, että söin terolut-kuurin vanhoilla ohjeilla, ja kierto oli kovin nätti 27 pv. edellisen 50 pv sijaan.

....ja siksi että salaa haaveilen vielä yhdestä vauvasta: ikäni on 36,5v. joten viimeisiä hetkiä vauvalle eletään juuri nyt.

Tsemppiä kaikille yrittäjille!

Mistä olettekaan tilanneet niitä ovistikkuja?
En tahdo Davideja, ne oli aika pätevästi todistettu huonoiksi tuolla aiemmassa pinossa :)
 
Moi :wave:
Mä oon uus täällä, ja toivon että huolitte joukkoon.

Eli siis historiaa: Elikkä minä olen 27 vuotias ja lapsia on jo ennestään, mutta mutta "kuumetta" ollut nyt lähemmäs kaksi pitkää vuotta.. :( sattuu sydämmeen aika paljon jo asia (en edes tahdo puhua asiasta kauhean usealle). noin kaksi vuotta sitten kuukautis kierto alkoi pitkittyä ensin päiviä, sitten viikkoja, sitten no nyt kierto on ööö viimeksi kuukautiset oli maaliskuun alussa. :headwall:

MISSÄ vika?! hyvä kysymys, viime vuoden puolella kävin lekurissa asiaan koskien ja silloin kierto oli noin 50+, mutta juuri silloin alkoi menkat; "ei sinussa mitään vikaa ole, stressiä vaan".. tyydyin siihen.. :headwall:

sitten viime kuussa kävin kuorsaamisen takia lääkärissä, ja sivu lauseessa mainitsin piiiitkään kierron ja sain uuden ajan eri lääkärille.

tämä lääkäri oli sitä mieltä että EI missään nimessä ole tavallista tuollainen heitto kk-kierrossa kun olen perusterve, normaalipainoinen, tämän ikäinen nainen. Ja määräsi kaikki mahdolliset kokeet papaa myöten, ja antoi terot (huomenna menee vika kuurista ja sitten toiveissa menkat tai edes jotain), ja tulokset tulee parissa viikossa. Ja sanoi että jos labroista ei mitään löydy ja terot ei tehoa, hön laittaa lähetteen naisten polille. :)

eli nyt vain odotellaan, tein r-testin; ja noh jotain siinä on, mutta veikkaan että vaan oma mielikuvitus/viivanpaikka. :headwall:

odottavan aika on piitkäää...

HALUAISIN KYSYÄ TEILTÄ:
-milloin kuukautiset on alkanut teillä ekalla terokierrolla, siis kuinka kauan on mennyt?
-onko ollut runsaat/kivuliaat?

PLUSSIA TOIVON JOKAISELLE TEILLE:heart:

terveisin N-A-S-?
 
Mulla oli runsaat ja kivuliaat. Mutta ennen teroja olen päässytkin tosi helpolla, joten voi olla että vain vertaan aikaisempaan.

Mulla ei teroilla käynnistetty kiertoa vaan syön kp15-24 yhden. Ekassa kierrossa menkat alkoi kp36 seuraavassa kp35 ja nyt on kolmas kerta menossa. Ja ennen teroja kierto kävi kp44
 
Moi!

Itse sain Terolutit keväällä kun menkat eivät alkaneet pillereiden lopettamisen jälkeen. Söin siis 10 päivän kuurin ja kuukautiset alkoivat 2 päivää viimeisestä lääkkeestä :) Tämän jälkeen kierto taas venyi ja syön nyt samaa lääkettä kierron 15.-24. päivä. Viimeeksi vuoto alkoi 4 päivän kuluttua viimeisestä Terolutista.

Vuoto on ollut mielestäni runsaampaa, mutta toisaalta se runsastui tuossa viimeisen e-pillerivuoden aikanakin oudosti. Kivuliaammiksikin mokomat tulivat : / Mutta ei vielä mitään sietämätöntä! Minäkin olen käsittääkseni päässyt aiemmin molempien suhteen helpolla :)
 

Yhteistyössä