Terolut mimmit

Moikka.Päätin minäkin osallistua keskusteluun :)

Vuonna 2008 sain ensimmäisen terolut-kuurin kun olimme yrittäneet mieheni kanssa lasta n.2-vuotta.Kaksi kiertoa kerkesin syödä kun tärppäsi ja ihana prinsessamme syntyi 9.9.2009 sektiolla.Kävin silloin yksityisellä ja minulla todettiin lievä PCO.Kierokin oli mitä sattui.Olin myös ylipainoinen.

Nyt tyttäremme on jo 4-vuotias ja vihdoinkin mieheni antoi suostumuksensa toiseen lapseen viime kesänä.Minkäänlaista ehkäisyä emme ole käyttäneet n.2-vuoteen kun minulta poistettiin kierukka joka oli vähän väärässä paikassa.

Eipä oo luomuna tärpänny...Kävin siis taas samaisella lääkärillä mehiläisessä ja sain uuden terolutreseptin kouraan ja samana päivänä aloitin kuurin.Nyt on kolmas kierto menossa.Huomenna otan viimesen tabletin ja sit taas odotellaan että millonka ne kuukautiset alkaa.On toi jokakuinen pettyminen jo niin tuttua että ei osaa ees enää masentua kun ne alkaa.

Nyt olen saanut painoakin pois n.10kiloa ja ilmeisesti PCO:ta ei enää näkynyt kun kävin terveystalolla ennen kun menin taas mehiläiseen.Kiertokin on jo tasaantunut aika hyvin 27-30.

Nyt vaan taas ootellaan ja yritetään....Muistan tunteen kun tein positiivisen testin joulukuussa 2008 juuri ennen uutta vuotta :) Yritystä siis takana se pari vuotta ja voi että kun suurin toiveeni oli toteunut ja olin tullut raskaaksi :) Minä vaan itkin että ei oo totta,ei oo totta,mutta olihan se totta.Oli niin monta kertaa joutunut pettymään että ei voinut todeksi uskoa.

Lapsettomuushoitoihin en ole valmis sillä onhan meillä kuitenkin jo yksi ihana päivänsäde :) Jos en tule raskaaksi niin se on sitten kai tarkoitettu niin että meillä on vain yksi lapsi.
Neiti kyllä kovasti höpöttää että sitten kun minä olen isosisko ;)
 
Fanitsu oliko sulla paljonkin ylipainoa silloin kun PCO vaivasi? Kyselen kun mulla juuri todettu lievä pco ja ylipainoa on semmosta10-15kg, mutta lääkäri (joka on erittäin hyvä ja asiantunteva yksityinen gyne mehiläisessä) ei maininnut mitään ruokavaliosta tai painosta tai kysellyt siitä mitään. EHkä se oli niin lievää sitten, ja olen ollut kerran raskaana, oli kohdunulkoinen, että ehkä se sitten kertoo siitä että paikat jotenkin toimii kuitenkin. Kierto ollut viimeisen vuoden sellasta 38-40 ja yksi tero päivässä ei tasannut, joten nyt sitten tästä kierrosta lähtien 2 teroa päivässä. Voin kunpa meilläkin tärppäis terojen avulla niinkuin sinulla kävi :heart:
 
Moikka bumpy.
Miulla oli silloin ylipainoa varmaan 15kg ja miulla oli kans lievä PCO.
Silloin kävin Mehiläisessä ja määräs terolutit.

Nyt kun yritämme kakkosta niin kävin ensin terveystalolla ja miut ultrattiin ja ei näkyny enää PCO:ta mutta ei määränny terolutteja.

Sitten kävin kunnallisessa mutta siellä kaikki on niin hidasta ja miehen ois pitäny viedä simppanäyte ja se ois maksanu n.100 euroa ja mies ei oikein ollu suostuvainen.

Sitten menin mehiläiseen samalle lääkärille kuin silloin 2008 ja heti anto reseptin terolutteihin ja nyt sit loppu kolmas kierto ja nyt vaan ootellaan että alkaako vai ei.

Toivottavasti teillä tärppäis pian :) Tiedän mitä se on kun sitä toivoo niin kovasti ja joutuu sit pettymään kun kuukautiset alkaakin.
 
Täällä syöty eka kuuri teroluteja tammikuussa, eikä menkkoja näy. :( Raskaustestikin näytti negatiivista ystävänpäivänä. :/ onko kellään muulla terolutit olleet toimimattomia? miten siitä eteenpäin?
kävin verikokeissa, gynen mukaan estrogeenitasot on mulla matalat ja siks ei oo menkkoja. Saakohan sitä koskaan omia muksuja :/
 
mililiina en sitten tiedä miten tuo estrogeentaso vaikuttaa ja miten kuuluu hoitaa, mutta mulla ei yksi tero päivässä riittänyt lyhentämään kiertoa joten tämän kierron olen syönyt 2 teroa päivässä, eilen viimeinen joten nyt odotellaan että toimiko. Joskus se on tollasta kokeilua hormoneiden kanssa ennen kuin löytyy se oikea lääke ja annostus. Turhauttavaahan se on kun tuntuu että aina menee kierto hukkaan raskautumisen kannalta ku niitä hormoneja vaihdellaan.

Mutta soita ihmeessä gynelle ja kerro ettei tämä nyt auttanut!
Tsemppiä!
 
Sain gyneltä lähetteen tsh ja prolaktiinikokeisiin, ja näyttäisivät ne ainakin olevan viitearvojen sisässä. Voipi olla et gyne tulee määräämään mulle terot niin et söisin kaks päivässä, jos se auttais. Tylsää tää on, kun kokoajan joutuu odottamaan... fsh ja lh pitää vielä ottaa jossain vaiheessa, gyne varmaan soittelee maanantaina... :)

kiitos vastauksestasi :)

Ps. Mahtaako teroilla toimia tuo pieni annos huonosti jos on ylipainoa?
 
no mulla on kyllä sellaiset 15 kg ylimääräistä eikä gyne sanonut yhtään mitään asiasta tai edes vihjannut että kannattaisi painoa pudottaa tms.
Eikä siellä terolut-selosteessa muistaakseni mainita painoat myöskään, kun joidenkin lääkkeiden kohdalla ohjeissa ihan mainitaan että jos painaa yli sen ja sen verran niin teho heikkenee.
 
Joo eipä siitä ole missään mainintaa et ylipaino vaikuttais terojen tehoon... Tänään taas verikokeisiin, nyt otetaan fsh ja lh hormonit, kattoo sit koska niistä tulokset saa. :)
Ei tässä kauaa oo yritettykään (oikeastaan ei oo alkanut edes kun ei oo menkkoja) mut kyllä tää silti pännii. Välillä mielessä käy et tuleeko sitä lasta koskaan. Mut ei ny vielä maalailla piruja seinille, ennenkuin tulokset on tulleet verikokeista ja gyne päättää mitä tehdään...
 
Eipä ollut mitään vikaa verikokeiden perusteella, ihan kiva oli kuulla :) gyne oli jo melkein kirjoittamassa lähetettä lapsettomuuspuolelle, mut päätettiin et kokeillaan ensin tuplaterokuuri, eli se 2 tablettia päivässä, josko sillä sais vuodon aikaan. Pääsis edes yrittämisen makuun...
 
viime ke eli 5 päivää sit lopetin tuplakuurin. Taas on tullut niukkaa rusehtavaa vuotoa niinkuin viimeksikin kuurin jälkeen. viimeksi siis meni kuitenkin 11 päivää ennen ku vuoto alkoi ja sitä edelsi viikon verran ruskea vuoto. Nyt on vähän semmonen menkkamainen fiilis ja tänään tuli jo tippa punaista, nyt siis kp 29. kovasti edelleen toivon että tärppi ois käynyt... huomenna testaan. vähän epätoivoista kyllä kun tiputtelee jo. Kyllä se yhdenkin teron kuuri jotain teki koska mulla oli tässä kierrossa kp 12 joku vuosisadan superovulaatio! Pari päivää oli niin kauheet kivut ettei tienny miten päin ollis ja ovistestikin antoi vahvan plussan :)

Mutta tulen kertomaan miten kävi. toivotaan että menskut ei tuu ;)
 
ihan unohtui vastata, woops!
Mutta siis kyllä ne menskut sieltä tulivat. Kauhea pettymys tietenkin, mutta kierron pituudeksi tuli 31 päivää joten tuntui kyllä tepsivän toi kahden teron kuuri :)
Tässä kierrossa mies on paljon reissussa työn takia joten saattaa ovis jäädä käyttämättä :(
 
Hei!
Kirjottelin tänne vuoden vaihteessa, mutta sitten tuli niin paljon diagnoosia ja lähete naistenpolille niin hetkeksi siirryin taustalle. Nyt tuntuu että voisi taas alkaa haaveilemaan vauvasta, kun naistenpolin suunnitteluaika lähenee :p Seuraavana vissiin tiedossa pistohoitoja.

Meillä oli kans että miehen simpat pitää tutkia ennen naistenpolin aikaa. Niitä tuloksia ei ole vielä saatu.

Nyt minulla edelleen terot käytössä, mutta clomit jätetty pois kahden kiertokokeilun jälkeen tehottomina.

Ainakin Fanitsu ja bumby täällä keskusteli terojen ja ylipainon vaikutuksista, niin mun tapauksessa gyne ei sanonu viime kesänä julkisella puolella mitään n10kg ylipainosta (ennen pcos/endo-diagnoosia). Ja yksityiseltä gyneltä kysyin vuoden vaihteessa useaan otteeseen että onko painoa liikaa. Vasta sitten kun clomifenitkaan ei saaneet ovulaatiota aikaan, sanoi hän että varmuuden vuoksi voisin pudottaa ylimääräiset kilot. Nyt on 7 kiloa pudotettuna ja naistenpolin aika huhtikuussa, ja tarkoituksena siihen mennessä tiputtaa loputkin =)

Mutta ilmeisesti jos on jossain jotain häikkää, kuten minulla pcos, niin se ylipaino helposti pahentaa asiaa. Ja tässäkin todella tapauskohtaisia eroja, kun tiedän yhden tutun joka painoi yli sata kiloa ja kun pudotti alle sadan niin munasarjat normalisoituivat samantein ja helminauhaa ei ollut enää...
 
Niin ja terokokemuksia vielä, että nyt viime kierrossa alkoi menkat jo terojen aikaan, eli kp 22?! Ja ne kestikin sitten kymmenen päivää... :( Tämä alku vuosi tullut vedettyä niin tiukkaa linjaa painonpudotuksen suhteen, että sekin voi vaikuttaa vuotoihin...

Ovista oon tikuttanu ihan varmuuden vuoksi vau.fi laskurin antaman ovispäivän tienoilla, mutta ei anna tasavahvoja viivoja. Tuossa merkissä mulla tulee ympäri kierron jotain viivaa, eikä kertaakaan ole oikeaa ovisplussaa tullut. Kahtena kiertonahan clomiultrassa todettu ettei ovulaatiota tapahdu. En usko nyt ovuloivana lainkaan.

Pitkä vuoto tietysti laittoi pohtimaan josko ois elimistössä tapahtunut jotain muutosta ja ovuloisinkin :stick:
 
Onneks ovuloimattomuus on suht helppo hoitaa :)

täällä auttoi tuplatero, kuudentena päivänä aamulla alkoi vuoto. Tämmöisen melkeen puolentoista vuoden vuodottomuuden jälkeen ihanaa, mut kyllä muuten osaa vuotaa! sitä melkein oli jo unohtanut mitä se on kun on menkat... onneks auttoi, ja nyt pääsee yrittämisen makuun. Ovulaatiotestejä ja raskaustestejä tilasin, 60+30 maksoi vaan 7,60, kun tilas ebaysta. Aika halpaa! suosittelen. Tosin tulee hong kongista joten ei nyt tähän kiertoon ehdi...
 
jep, ebay tulee paaaaljon halvemmaksi! Itse tilasin viimeks UK:sta. Tulee vähän nopsammin eikä oo paljon kalliimpaa, oisko myyjä ollu joku fertilityplan tms. Kerran kun tilasin Hong Kongista en ollut tyytyväinen, koska testeissä ei ollut mitään eränumeroita, eräpäivää tms. Saattoihan ne olla ihan fine mutta saattoi myös olla jotain mitälie vanhentuneita tikkuja. Näyttivät viivoja ainakin tosi randomisti. UK:sta tilasin onestep-liuskoja, niissä on eräpäivät, eränumerot, "FDA approved" -merkinnät ja sen sellaset. Oon ollu niihin tosi tyytyväinen.

Tsemppiä yritykseen milliliina ja toivotaan että tilanne sulla Emiliana de la Luna selviäis!
Plussatuulia tytöt!
 
Testit kerkesi tähän kiertoon :) nyt kp11, eilen tein ekan ja tänään tokan ovistestin ja tietty negaa ne oli, mut onphan testailu aloitettu :) mites muilla menee? :) terotkin pitäis alottaa ens viikolla, kaks nappia päivässä. Ootteko saanu kahden napin ohjeeksi ottaa kerralla vai eri aikoihin ne kaks esim aamu ja ilta?
 
Mulle ainakin lääkäri määräs ihan samanaikaisesti otettavaks molemmat. Täällä on piinapäivät meneillään. kp 24 eli viimeiset terot tänään ja luullakseni dpo 8. Ei kyllä ole yhtään sellanen olo että olis tärpänny :( Saattoi olla ettei ehditty ovista hyödyntämään. Sain vahvat viivat ovistestiin viime viikon pe aamulla ja mies tuli työreissulta kotiin samana iltapäivänä (ja tietty raahasin sen sänkyyn samantien...) ni voi tietty olla et just ja just myöhäistä. Tämän kierron lopuksi pitäis mennä vielä sinne gynelle ultraan varmistamaan että ovulaatio tapahtuu. Jos ei niin saan clomit vielä avuksi. Luulen kyllä ovuloivani koska testeihin on tullu plussat nyt aikalailla samoilla kiertopäivillä terojen kanssa jafyysiset ovistuntemukset on tosi voimakkaat. Mut parempihan se on mennä varmistamaan
 
Viimeksi muokattu:
Kirjottelen tänne nyt omia kokemuksia teroista jos niistä on jollekin apua. Minulla ne eivät toimineet niinkuin olisin halunnut. Yritys alkanut 10kk sitten.

Alunperin terot määrättiin mulle pitkän kierron menkkojen aloittamiseen. No olinkin silloin raskaana joka jo viikon päästä meni kesken. Eli teroja en ehtinyt aloittaa. Toisen kerran teroja määrättiin jotta saataisiin mun välivuodot pois. Eli vuodan n. 1 1/2 viikkoa ennen kuukautisia aina! Vuoto on ruskeaa ja joskus runsasta ihan vertakin. 2 kiertoa vetelin annoksella 1x1. Kierrot lyhenivät 35 --> 28, mutta vuodot jatkuivat. Ovulaatiota kun tikuttelin niin se tuli edelleen kp 17-19 eli terot lyhensivät kiertoani, mutta eivät muuttaneet ovulaatiota (?) joten mielestäni tekivät vain hallaa. Vuodot tosiaan eivät poistuneet. Kokeilin yhden kierron myös 1x2 lääkärin ohjeen mukaan, ei muutosta vuotoihin tai ovulaatioon. Viime kierto meni ilman teroja ja kierto 33 päivää ja ovulaatio kp 19 edelleen. Mielestäni tuo 33 päivää ei kyllä ole liian pitkä kierto, ongelma on tuo välivuoto. Nyt odottelen gyneaikaa ja toivon saavani jotain järeämpää käyttöön. Lugesteronit ehkä... Epäilen keltarauhasen vajaatoimintaa!

Olen myös ylipainoinen. 5kg laihduttanut vasta ja 10kg vielä normaaliin painoindeksiin. Gyne sanoi mulle, että 5-10% kun laihdutan niin varmasti auttaa lapsen saantiin positiivisesti. Eli pienelläkin pudotuksella on merkitystä. Ainut asia mikä mua mietityttää on että miten laihduttaa nopeasti mutta terveellisesti niin ettei laihdutus huononna raskauden mahdollisuutta? Eikö laihduttaminen ole huono raskautumisen kannalta?
 
Viimeksi muokattu:
Lilja en usko että laihduttaminen haittaa, kunhan se ei ole sellasta rääkkäämistä että syönpä yhden porkkanan päivälliseksi ja sitten juoksen 10 km :)

Eiköhän semmonen reipaskin laihdutus ole ihan jees kunhan kroppa saa tarpeeksi ravintoa. Itselle ainakin toimii tuo hillareiden välttäminen. Mulla onkin pco joten selittyy varmaan sillä. Pitäis myös semmonen 10-15 saada pois mutta varmaan jo se 5 auttais. Ku sais nyt vaan kunnolla itseä niskasta kiinni... aina tulee repsahdettua ja liikkuminen ollut hirveän vähäistä viime aikoina. Varmaan jo pelkkä liikunnan lisääminen auttaa kropan heräämiseen.

Mulla tuo ovis tulee nyt terojen kanssa siinä kp 15-16 ja kierto terojen kanssa ollu viimeks ainakin 31 päivää. Mielestäni tuo 33 ei kuulosta epänormaalin pitkältä ja oviskin tulee kierron pituuteen nähden "normaaliin aikaan". Ymmärtääkseni normaaliksi kierto lasketaan 35 kp asti. Toivottavasti gynellä selviää asioita!

Tsemppiä!
 
Jos ovistestit on positiivisia näyttäny niin ovis on enemmän kuin todennäköinen :)

laihdutuksesta ei ole haittaa kun yrittää lasta, mutta koska nopeita tuloksia saa vain kun laihuttaa rajusti, se ei ole suositeltavaa. Kalorit päivässä vähintään 1200, niin pitäis laihtua. Kilo viikossa on jo aikamoinen tahti, puolikin kiloa viikossa riittää. :)

Normaali kuukautiskierto on 23-35 päivää ja voi vaihdella tuolla välillä ja se on normaalia. Yli 35 päivän säännöllinen kierto on normaali, epäsäännöllinen (vaihtelee yli sen viisi päivää), on jo epäedullinen raskautumisen kannalta, ellei sitten ovuloi joka kierrossa silti. Ihanan monimutkaista eikö :/

täällä ovistestissä havaittavissa näkyvä viiva, ei vielä samanvahvuinen kuin kontrolli,.mutta tummempi kuin aikaisemmat haamut. Voi sitä ilon määrää :)

ristiriitaista tietoa löytyy, estääkö nyt terolutit sit oviksen kun aloitin ne tänääneli nyt se kp15?
 
Jäi se yhden päivän tummempi viiva ainoaksi viivantekeleeksi... :/ nyt kp25 ja ootellaan siis varmaan menkkoja. Eilen vikat terolutit naamaan, viimeks meni viis päivää seuraaviin menkkoihin, katsotaan kuin nyt käy. Sit kierto olis n. 29 Paikkeilla, enempi kuin toivottavaa. Tummempi viivakin oli "just oikeeseen aikaan", mut seuraavana päivänä jo haaleampi. Missasinkohan vaan testin kanssa vai meniköhän koko ovis ohi?
 

Yhteistyössä