~The esikoisesta haaveilevien plussapino~

  • Viestiketjun aloittaja Sartsa83
  • Ensimmäinen viesti
Sartsa ihanaa!! Kävin tänää monta kertaa jo katselemassa aiemmin päivällä et onkohan Sartsa ehtinyt laittaa ultrakuulumisia, ja sydänkin ihan pamppaili teidän puolesta... :) Ihanaa, Pähkinän sydän pamppaili ja siellä hän kasvaa!! Onnea :heart: :heart:

On kyllä aika hurjaa luettavaa ne elokuisten pinon keskenmenot tuolla odotuspuolella... Surullista ja hurjaa, että niitä on osunut sinne niin paljon :'( :'( Mulla on vahva tunne, että nämä meidän masuasukit pysyy kyydissä. Minä uskon :heart: :heart:

Ei munkaan sydänvika ole mitenkään pelottava tai vaarallinen... Olin sen täysin unohtanutkin, kunnes eilen kummitädin kanssa jutellessa muistin sen sydänpolin kontrollikäskyn kun tuun raskaaksi. Mulla oli (se todettiin ohimenneeksi kun olin 20 v.) keuhkovaltimon läpän ahtauma, joka aiheutti sivuääntä myös. Että ei kai mulla enää ole sydänvikaa virallisesti, mutta se halutaan kaiketi kontrolloidan raskaana ollessa, koska raskaus on iso rasitus keholle. Ei mulla ole koskaan ollut sen takia mitään rajoituksia elämässä, eli ainut "oire" siitä oli ne säännölliset kontrollokäynnit sairaalassa. Eli ei hätää ja hyvät sydämet löytyy kummaltakin Siili :heart: :heart:

Bambina sulla alkaa olla riskiviikot ohitettu! Ihanaa!! :heart: :heart:

ON: Viime yönä vaativa katkarapu valvotti mua melkein koko yön tissikivuilla, vatsavaivoilla ja kohtuvihlomisilla... Tänään päivällä oon kuitenkin ollut paremmassa voinnissa kuin nyt pari viimeistä päivää, en niin väsynyt enkä ole edes yökkäillyt! Odotan vaan, että jos se jonkun mainostama "pahoinvointi puhkeaa täyteen kukoistukseensa 6. viikolla" pitää kutinsa munkin kohdalla... Ei kukoista sit bubunen, vaan pahoinvoinnin kukkanen :D :D
 
Hei,

oon kovasti seuraillut täällä palstalla keskusteluita, mutta nyt näytti testit plussaa joten ajattelin liittyä keskusteluun enkä vaan seurata sivusta muiden keskusteluita. Elikkäs ikää 25v ja vasta tosi alussa ollaan eli rv 4+6 luultavasti. Toivottavasti tänne saadaan lisää porukkaa vielä meidän muutaman lisäksi!

Tuolla plussaa yrittäjien puolella näyttää olevan hirmusti väkeä kun siellä olen lukenut noita juttuja aikaisemmin =) Mutta tervehdys vaan kaikille :)
 
tervetuloa lauru! ja onnea plussasta! :heart: saako udella oliko kauan yritystä takana? ja mistäs päin olette? :) juu ja kovasti toivotaan lisää porukkaa tänne, että sana vaan kiertämään!

bubunen joo riskiviikot alkaa olla täynnä, kuinka näitä päiviä ollaankin odotettu! vaikka loppujen lopuksi aika on mennyt tosi nopeesti... mutta tässä vaan juhlitaan uusivuosi ja sitten se sunnuntai jo tuleekin kun alkaa 13. viikko eli 12 viikkoa on täynnä! oikeestaan ennen sitä np-ultraa en kuitenkaan uskalla täysin huokaista helpotuksesta, ja sehän on "vasta" 8.1.

11+3 / 11+5
 
bambina, pillerit jätin pois tuossa elokuussa ja sen jälkeen kaksi kiertoa meni normaalisti ja nyt kolmannella tärppäs eli aika nopsasti kävi kyllä kaikki. Ajateltiin että saa lapsi tulla jos on tullakseen. Vielä on kyllä vähän vaikea edes suhtautua tähän asiaan ja tuntuu että ei oo todellista :)

Ai niin, asustelen Ylivieskassa =)
 
Katselin tätä pinoa ja nyt ajattelin liittyä mukaan jos te mut tänne huolitte :D Nimittäin olen aika paljon nuorempi ku te kaikki muut, vasta 18v, mutta eskoista odotellaan.. Oon tonne heinäkuisiin kirjotellu jo jonkin aikaa ja sieltä tän pinon löysinkin kun bambina tätä ehdotti, eli en ainakaan minä ottanu pahalla =) Tänään viikkoja 13+0, np-ultrassa käyty tossa viikko sitten ja kaikki oli hyvin siellä. Vielä odottelen niitä veriseulojen tuloksia.. Laskettuaika on 7. heinäkuuta. Niin ei kai tässä muuta :D
 
Sartsa En ikinä muista kunnolla noita normaaleja sykerajoja, kun mulle niistä ei oo mitään hyötyä. Muistelisin kuitenkin, että noi sun sykkeet kuulostaa suht normaaleilta? 193 on varmaan lähellä sun maksimisykettä ja silloin pitääkin olla tosi hengästynyt :) ja spinning on sen verran rankkaa, että kyllä mun mielestä toi 150-160 kuulostaa ihan normaalilta. Mulla syke on siis parin minuutin kevyen crossari- tai kuntopyörällä polkemisen jälkeen 170 paikkeilla. Ja leposykekin lähemmäs 90. :D Siis jos uskoo sykemittareita. Mutta mulle annettiin ohjeeksi joskus, että tipauttaa noista noin kolmanneksen pois niin on suunnilleen oikea syke. Eli en usko, että sulla on sydänvikaa, älä panikoi! :D :heart:

bambina :heart: :heart:

Työnimestä.. Meillä on nyt työnimenä siis Toukka, mutta otamme kyllä mielellämme uuden työnimen jos keksimme. Mies ehdotti Känkkäränkkää, kun mulla tulee kuulemma välillä sellaisia pieniä kiukkupuuskia (PYH! ;) ), mutta mä miellän sen jotenkin negatiiviseksi nimeksi, joten en suostu sitä käyttää. Jollain oli työnimenä Nöyhtä, se oli jotenkin ihana! :heart: :LOL:

bubunen Hyvä ettei sunkaan sydänvika ole vakava! :heart: Voi sua, kun et viime yönä ole saanut nukutuksi! :hug: Ja mulla ainakin 6. viikolla lisääntyi pahoinvointi! ;)

lauru tervetuloa! :wave: Ja onnea plussasta! Tarrasukkia vaan paljon matkaan..

jenddellekin tervetuloa! Ei iällä ole väliä! :) Onnea sulle kun olet päässyt jo noiden kriittisten viikkojen yli!
Saako kysyä, että miten on ympärillä olevat ihmiset on reagoineet raskauteen? Mun kaveri tuli raskaaksi samanikäisenä ja sillä on vieläkin traumoja ihmisten kommenteista. :/ Ihmeellistä, miten ihmiset luulee saavansa kommentoida toisten raskauksia vaikka miten.
 
Sartsa83
bambina No mä ite laskin et ois ollu 8+3 tuolla ultrassa mutta mittojen mukaan sit laskivat ton 7+2 eli tänään 7+3. Et saapi nähä.. jotain neuvolatätikin höpötti kasiviikosta, mut saa nyt nähdä sitten. Juu, ihana näky tosiaan. En voinu uskoo sitä enkä usko vieläkään. Ihan tajutonta! Jotenkin ei vaan tajuu vaikka tuntee ja tietää mut ei vaan tajuu.

bubunen Kiitos. :heart: Kyllä sitä tahtoo itekin vahvasti uskoa että meillä pysyy kaverit kyydissä. Jotenkaan ei halua ajatella koko asiaa että huonosti vois käydä. Noni, no hyvä sitten. Hyvähän se on kontrolleissa käydä, koska on totta että raskaus on iso rasite keholle mutta niin kovin ihmeellinen kuitenkin. :heart: Hih, joo samaa valvotusrumbaa ollu täälläki. Viime yönä nukuin vaivaset 4h kun kattelin Pähkinän kuvaa ja mietin kaikkea, mut en kuitenkaan mitään. Hempun avokin tilanne mietitytti kamalasti ja se valvotti mutta sitten oli kuuma, ei ollu hyvää asentoo, jano, pissahätä... :LOL: Kivaa. :LOL:

Moikka lauru ja jendde :wave: lämpimästi tervetuloa molemmille! :heart: Onnea lauru plussasta ja kiva kun tulit jännäileen, samoin myös jendde, kiva kun tulit tänne meijän kanssa. :) Miten sulla on muuten menny alkuraskaus jne?

Siili Nokun mulle taas personal trainer sano et mun sykkeet on hitusen liian korkeita.. ja kammoksu kun teki mulle ohjelmaa ja sitäkin tehdessä mulla nous sykkeet pahimmillaa 186 tienoille. Ja meinasin oksentaa. Ja joskus leposykekin ollu 90-100 välillä. Ja crossarilla muutaman minuutin jälkeen vähintään 156. :eek:
 
Sartsa83


HEINÄKUUSSA POKSUU

jendde.....................18v..........7.7........................KOS
bambina...................26v.........16./18.7................KHKS

ELOKUUSSA POKSUU

Sartsa83..................26v..........10.8......................TAYS
Siili H........................24v..........19.8......................KHKS
bubunen..................30v..........30.8......................TYKS
lauru........................25v..........1.9.......................OULASKANGAS
LauraAnnika............................................................



 
Sartsa83
Kertoisko lauru vielä millon ois ehkä laskettu ja mikä on synnytyssairaala? Lasketun ajan saat ite laskemalla netissä olevien laskureiden perusteella noin suurinpiirtein olevaks, jos et oo ottanu vielä neuvolaan yhteyttä.
 
Lämpimästi tervetuloa Laurulle ja Jenddelle ja ONNEA raskaudesta!! :flower:

Siili mua naurattaa täällä (äläkä nyt ymmärrä väärin, sanon jo tässä vaiheessa) kun kävin tuolla toisessa ketjussa lukemassa sun olkapääkivuista ja kohdunulkoisen raskauden pelosta -Itseni kanssa elävänä voi vaan todeta et hyvänen aika mitä kaikkia ja miten paljon tunteita tähän raskaana olemiseen liittyy :heart: Nyt kun luin noista sun huolista niin mä aloitin tämän aamun tutkimalla netistä kohdunulkoisen raskauden oireita ihan huolissaan... Syy oli se, että löysin nivusista aristavan kohdan, ja ajattelin hetken kauhuissani että siellä se nyt kasvaa munasarjassa... Kunnes pikku tutkimus naisen anatomiaan osoitti, että ei ne munasarjat oo nivusia nähnytkään... :D No, mä rauhotuin ja kyllä tää taas tästä. Välillä osaa nauttia siitä, että on raskaana, ja välillä pitää pilata hieno asia pelkäämällä koko ajan, prhana kun harmittaa! Miksi ei voi tuntea niitä negatiivisia tunteita vasta kun on jotain syytä eikä ihan ilman syytä??? Rakas Siili, ei tuo sun olkapääkipu ole varmaankaan sitä olkapääkipua vaan liittyy juurikin siihen urheilutaukoon :heart: :heart: :hug:
ps. Sartsa, kohdunulkoisen raskauden oire on myös olkapääkipu, koska vatsaonteloon vuotanut veri painaa hermoihin. Mutta eihän se tietenkään ole ainut oire, ja kyllä mä luulen et sen erottaa sit lopulta kuitenkin...

Anteeksi muuten, että sotken parin ketjun juttuja toisiinsa :| Toivottavasti ei haittaa ketään. En vaan halunnut liittyä uuteen ketjuun, kun mieluummin keskityn pariin ketjuun paremmin kuin olen tosi monessa mukana.

Se on tosiaan hassua, miten raskaana oleminen tuntuu joidenkin ihmisten mielestä tekevän naisen ihan "avoimeksi riistaksi"... Siis että ikää, mahan kokoa, painoa yms. saa kommentoida, ja tulla koskettelemaan tuntemattoman vatsaa. Tästä siis ei nyt ole vielä omakohtaisia kokemuksia, mutta todella monet raskaana olevat ystävät on puhuneet asiasta. Ehkä luulen kyllä, että ne kommentoivat ihmiset on ehkä muutenkin sellaisia, jotka voivat omasta mielestään kommentoida muiden ihmisten asioita miten haluavat. Kuvittelen (huom, kuvittelen, katsotaan kuinka pian muuttuu) kestäväni kommentit aika hyvin, en kauheasti välitä mitä muut ajattelee, mutta en kyllä ehkä tykkäisi yhtään jos joku tuntematon tulisi koskettelemaan mun vatsaa..?

Halaukset kaikille :hug: :heart:
 
kiva jendde kun tulit tännekin!! ja kuten sanottua, iällä ei ole mitään merkistystä kun kuitenkin noin niinku muuten ollaan samassa paatissa. ja kiva kuulla aina vähän eri vaiheessa meneviltä mitä tapahtuu ja miltä tuntuu... eli toisin sanoen kiva kun saadaan pino kasvamaan! ekaa kun odottaa, niin on se kuitenkin vähän eri juttu kuin että jos kyseessä olis neljäs tai kuudes... ;)

tänne ei mitään muuta kun kovia alavatsakipuja...oletettavasti kuitenkin edelleen siihen kohdun kasvuun liittyviä. eli valtakunnassa kaikki hyvin! :D

sartsa noista sykkeistä... mulla on ollu melki samoja sykkeitä kun mennään jo lähellä maksimisykettä. oon noita kuitenkin aika paljon seurannut tässä liikunta"uran" aikana. eli kuulostaa musta kuitenkin ihan normaaleilta, jos 186:ssa esim. jo oksettaa. se on monelle jo maksimisyke. eli musta vähän hölmöä siltä personal trainerilta yleistää että on liian korkeet, koska ne on tosi yksilöllisiä ja kunnosta riippuvaisia... tää vaan mun mielipide, mutta musta kuulostaa normaalilta! ;)

siili musta taas toi känkkäränkkä kuulostaa hauskalta! :LOL: mutta ymmärrän kyllä täysin myös sen, miksi et tuota halunnut... me yritetään edelleen miettiä... ehkä jos joltain kaverilta tulis jotain kivoja ehdotuksia. :p
 
Neuvolaan en tosiaan ole vielä ehtinyt ja näytti tuolla neuvolan sivuillakin lukevan, että täällä eka neuvola on vasta viikolla 9-12, mutta pitänee ens viikolla sitten soittaa sinne ja varailla aikaa. Laskettu aika oli tuon netin laskurin mukaan 1.9.2010 mutta voi kyllä olla muutama päivä heittoa kun en tarkalleen tiedä kierron pituutta.

Synnytyssairaalastakaan ei vielä ole tietoa :) Luulisin, että täältä menee porukka synnyttämään Oulaskakaalle mutta en oo satavarma :)

Teillä kun näyttää olevan meneillää nuo sykekeskustelut niin pakko osallistua kans sen verran, että kyllä mullakin on urheillessa tosi kova syke. Liekkö sitten perinnöllistä kun mulla ja äidillä molemmilla kovat leposykkeetkin. Ei tartte muutenkaan ku pikkasen jotain tehdä niin se nousee tosi paljon. Juoksulenkillä parhaimmillaan on mennyt 200 rikki mutta viime aikoina oon saanu pysyyn sen siellä 190 kieppeillä ettei onneks oo enää niin korkeelle noussu :) Että ei se taida epänormaalia olla tai sit mulla on aina tosi huono kunto kun on niin kovat sykkeet :LOL:
 
Siili H Kiitos onnittelusta =) Onhan se ollukkin aika piinaavaa odotella sitä 12 viikon täyttymistä. Toivottavasti kaikki muutkin täällä pääsee sen yli. Sitten tosta että miten ihmiset tähän mun raskauteen on reagoinut, niin kavereista aika moni on ollut tosi järkyttyneitä ja ihmettelee, että "miten mä pystyn" tän lapsen pitämään ja semmosta. Omalta äidiltä alku reaktio oli myös melkolailla samaa luokkaa, mutta nyt sekin jo on onneksi rauhottonut. Mun äiti sai mut myös tosi nuorena ja sanoi ettei ollut todellakaan valmis äidikisi silloin. Että jäi kuulemma niin paljon näkemättä ja kokematta yms. Ja sitten just pelottelevalla tyyllillä sanoo, että "sä et tiedä mikä sua odottaa"... :D Tottahan se on, etten tiedä, mutta nyt vaan on tilanne tämä ja täytyy ottaa vastuu siitä mitä tulee. Kai se on vaan huolissaan ja ehkä kuulukin olla, kyllähän mua itteänikin tuo tuleva vähän huolettaa. Eiköhän se siitä kuitenkin :)
Ikävä kuulla että sulla kaveri saanu huonoa kohtelua... Jos sellasta on mullekkin luvassa, niin kai se on vaan yritettävä pitää pää kylmänä ja olla välittämättä niin paljoa niistä ennakkoluuloisista ihmisistä. Tai siis, että ei ota kaikkea niin itseensä sitten. Musta kyllä näkee selvästi sen, että nuori olen niin vähän pelottaa jo valmiiksi se, että miten ihmiset suhtautuu sitten kun on maha pyöreenä ja varsinkin sitten kun on se lapsi. :/
No kiva että täällä sentään on hyvä vastaanotto! :D

Sartsa83 Mulla alkuraskaus oli melkosta vuoristorataa pahoinvointien kanssa. Jostakin viikoilta 4 lähtien oli aivan järkyttävää pahoinvointia ja kuvotusta ja vaikka mitä. Jossain tossa rv 11 se alko vähitellen helpottaa, ja jouluna kun kun 12 viikkoa täyteen niin oli pahoinvoinnit poissa kokonaan. Noh, ehkä jotain pientä se vielä jätti jäljelle :kieh: Mutta tosiaan, oli monta viikkoa niin ettei mikään mennyt alas ja jos meni niin tuli samaa vauhtia ylös. Muuten kyllä kaikki menny tosi hyvin! Mitenkä itelläs on sujunut? Pahoinvointia? En oo kauheesti ehtiny lukemaan teidän aikasempia viestejä niin en tiedä onko ollu puhetta näistä.

Tosi kiva kun täällä te olette niin positiivisia vaikka mä oonkin ihan pentu teihin verrattuna :LOL:

Oikeen mukavaa uuttavuotta! Pitäkää hauskaa =)
 
Sartsa83
jendde Mun kummitytön äiti oli 15v, kun sai mun miehen kummipojan. Kun sitten hän oli 18v., hän sai mun kummityttöni. :) Että etpä sä nyt niin kovin nuori äidiksi ole. ;) Kunhan vain olet varma mihin olet ryhtymässä ja tiedät että todellakin sitä haluat. :heart: Siskoni äiti on myöskin siskolleni todella ankara. Meijän isä on suvaitsevampi.. (alkaa vanhuus painaan), mutta tosiaan tää mun äitipuoleni... hän on aika paha. Siskoni ei ole mua kun pari vuotta nuorempi, niin hänen äitinsä vaatii silti häneltä semmosia asioita mitä en vois koskaan kuvitella vaativani omalta tytöltäni. Raskaus on IHME. Kirjaimellisesti. Vaikka jotkut raskautuukin todella helposti, raskaus on silti aina ihme. Raskaus ei ole mikään yksselitteinen asia. Ei ainakaan meille, koska meillä meni 2v ennen kun päädyttiin tähän. 4kk tuosta ajasta hoitoja, joista sitten 2. inseminaatiolla tärppäsi. Meidän kohdalla sinällään oli hyvät mahdollisuudet kun mulla on munasolunirtonemishäiriö eli en ovuloi ollenkaan. Lääkityksellä saatiin ovulaatio aikaan ja sitten vaan ruikattiin siittiöt kohtuonteloon ja kun ajoitus oli oikea ja tuuria matkassa, siitä hedelmöittyi meijän pieni pähkinä. :heart:

Mulla on lähteny tää raskaus ihan kivasti käyntiin. Kertaakaan en oo oksentanu mutta pahoinvointia on ja vatsan nippailuja. Sekä väsymystä, nyt myös ärtyineisyyttä (ym. muita mielialanheittelyitä ) ja päänsärkyä jonkin verran. Se voi johtua ihan niskoista, jotka on jumissa vähän väliä. Sitten pelottaa. Vaikka tää on haluttu ja todella toivottu, kaikki pelottaa: se että pysyykö kyydissä riskiviikkojen yli, se että siellä on joku jota en vielä tunne enkä näe, muuta kuin yhdestä kuvasta josta ei saanu mitään selvää (paitsi sykkeen), se että musta vihdoin tulee äiti. Mä osaan olla äiti, mä osaan hoitaa lasta, mutta nyt mä olen se jota sanotaan äidiksi. Tää kaikki on niin uskomatonta, että menee varmasti hetki ennen kun tajuaa kongreettisesti missä mennää. Vihdoista viimein sitten siinä vaiheessa kun masu alkaa kasvaa (toivottavasti alkaa kasvaan).

Oikein mahtavaa ensimmäistä uuden vuoden päivää! Olkoon tämä vuosi kaikille onnellisempi, toiveikkaampi, parempi, antoisampi ja rakkauden täyteisempi. :heart:
 
sartsa ok. Kuten sanoin, en ikinä muista kunnolla noita sykerajoja, kun ei ne mulla itsellä pidä paikkaansa.. Mutta oon silti sitä mieltä et sun sykkeet kuulostaa ihan normaaleilta. Ja joka tapauksessa sykkeet on tosi yksilölliset, joillain se nousee nopeasti korkealle ja samoin laskee nopeasti kun lopettaa liikunnan, toisilla taas ei nouse syke millään.. Eikä se aina ole kunnostakaan kiinni. Joten en olisi huolissani! :heart:

bubunen en ymmärtänyt väärin. :D ;) Olet ihan oikeassa, ihan uskomaton tunneskaala ja ihan uskomattomia pelkoja liittyy raskauteen. VAIKKA yrittäisi ottaa rennosti, niin kyllähän ne ajatukset ajoittain varmasti putkahtelee mieleen, se taitaapi olla ihan luonnollista. Itselleni yritän uskotella, että rv 12 ja ekan ultran jälkeen en enää ole huolissani, siis sillä olettamuksella että kaikki on hyvin. Mutta enpä oikein enää usko siihen itsekään, kyllä varmaan joka raskauskolmanneksen aikana tulee olemaan jotain huolia, tyyliin "apua, nyt se ei liiku niin paljon kuin aikaisemmin". Kaipa se Toukan menettämisen pelko vaan on niin kovin suuri.
Ja joo, munasarjat ei oo ihan nivusissa asti :LOL: Ihana bubunen :heart:

Hartiakipu meni ohi parilla lämpöhauteella ja niskahartia-seudun jumpalla, on nuo hartiat vieläkin aika jumissa mutta tiedän nyt varmasti että se on vaan sitä lihasjumia. Ingen panik. :)

bambina, huomaan vähitellen lämpeneväni tuolle känkkäränkälle. Kattoo nyt miten käy, ehkä täytyy antaa periksi tässä asiassa, niin on tuo tuleva isikin sitten jotenkin mukana odotusajassa, ainakin projektinimen valinnassa. :LOL: Toivottavasti teille putkahtaa mieleen joku kiva nimi, vaikka eipä se ole vaarallista vaikkei sellaista nimeä ikinä keksiskään. Kyllä se vauva sieltä silti tulee. ;) :heart:

jende :hug: Hyvä, että äiti on sentään jo rauhoittunut. :) Ja se on varmasti totta, ettet tiedä mikä sua odottaa, mutta eihän me muutkaan tiedetä, kun esikoista odotetaan! Joten ihan sama onko 18 v. vai 48 v., jos odottaa ensimmäistä lastaan niin ei voi oikeastaan tietää mitä on edessä, voi vaan arvella muiden kokemusten perusteella.
Ja jos törmäät ennakkoluuloisiin ihmisiin, niin muista että jotkut arvostelevat/kritisoivat kaikkia vanhempia, oli ne sitten vanhoja tai nuoria. Ja mun mielestä voit olla ylpeä siitä, ettet päätynyt ns. helppoon ratkaisuun eli raskauden keskeyttämiseen, vaan päätit pitää lapsen. Joten voit kohdata mahdolliset arvostelijat pää pystyssä.

ON: Mä haluaisin jo vähän raskausmahaa!! :) Tuntuu, että nää viikot menee tooosi hitaasti, neuvolakin on vasta kahden viikon päästä ja siellä sitten saan ultraan ajan. Olispa jo 12 viikkoa täynnä.

HYVÄÄ VUOTTA 2010 KAIKILLE!!
 
Sartsa83
Siili Jeps. Eiköhän ne oo ihan ookoo. :) Neuvolatäti sen päättäkööt kun kuitenkin verenpaineita yms. mittailevat. :) .. NO ÄLÄ! Vähän mäkin haluisin jo raskausmahaa! :D Tosin, täs on pari päivää menny ihan tautisen nopeeta. Äsken vasta laskin et on viikkoja 7+3 ja nyt onkin jo 7+5... mutta sais olla jo se 12 ylittynyt niin sit vois alkaa kattelee kun se maha alkaa paisuun. :)
 
Sartsa Oon ajatellut että oon ihan naurettavan nuori äidiksi, mutta kai niitä vielä nuorempia myös löytyy paljon. Viimeks kun kävin neuvolassa, niin neuvolantäti sanoi, että hänen vastaanotolle on seuraavaksi tulossa vielä muakin nuorempi äiti, eli kai tämmönen on ihan "normaalia" että saadan lapsia nuorena. Mun mummo oli myös nuori kun sai 17-vuotiaana ekan lapsen ja 18-vuotiaana sai mun isäni. Sillon se vaan ehkä oli vähän "tavallisempaa", tai että ihmiset ei siihen aikaan niin paljon kiinnittänyt huomiota. Tai näin olen ainakin kuullut =)
Ainakin mä yritän kuvitella sitä mihin olen ryhtymässä, vaikka onhan se tosi vaikketa kuvitella olevansa kohta jonkun äiti, niin kuin sanoit. Kai se on jokaiselle iästä riippumatta.
Onneksi olkoon raskaudesta sulle =) Varmasti ollut raskasta se kun lasta toivoo ja yrittää, mutta ei sitten menekään asiat niinkuin elokuvissa. Voin vaan kuvitella.. Hyvä kuitenkin että nyt on tärpännyt! :heart: Toivotaan että kaikki menee hyvin ja pikkunen pysyy matkassa! Miten paljon sulla nyt on viikkoja? Onhan tuo jo hyvä merkki jos kerta syke on näkynyt. Eiköhän kaikki mene hyvin :hug: Mä kuulin pikkusen sydänäänet ekaa viikoilla 10+6, eli sitä ennen ei ollut mitään todisteita siitä että onko sielä edes mitään. Paitsi raskaustestin tulokset. Inhottavaa oli se epätietoisuus, mutta sitten kun pääsi np-ultraan ja näki miten se siellä heilutteli käsiä ja jalkoja ja pomppi joka suuntaan, niin oli aivan mahtava tunne :)

Siili H Ihan totta on, että kaikille se on sama edessä kun ensimmäinen lapsi tulee. Ei voi mitenkään tietää mitä se sitten on, oli mikä ikänen tahansa =)
Sulta tuli oikeen rohkaiseva teksti :D Ja tosiaan voinkin olla ylpeä nyt siitä etten tehnyt aborttia ja rehellisesti sanottuna se ei käynyt edes mielessä. Vaikka oli lapsen pitäminenkin iso päätös joka sitten seuraa lopun elämääni.

Tiedättekö muuten, että millon pitäis olla ensimmäinen neuvolalääkäri? Mulla on nyt ollut 2 neuvolaa + np-ultra, seuraava neuvola 21.1. Ei mulle oo edes puhuttu vielä mistään neuvolalääkäreistä. Kun kaikilla se tuntuis olevan jo ennen 12. viikkoa tai viimestään sillon ku se 12.viikkoa tulee täyteen :eek: Ja kun seuraavan neuvolan aikaan mulla on viikkoja 16+1, sen jälkeen tulee rakenneultra 16.2 ja sillon viikkoja on 19+6. Eli onkohan se sitten ton neuvolan ja rakenneultran välissä vai vasta sen ultran jälkeen??

Masu paisuu... En tiedä johtuuko raskaudesta vai liiallisesta söymisestä :D Mulla on kyllä todella paljon eteenpäin kallistunut kohtu ja sillon np-ultrassa viikoilla 11+jotain oli kätilökin siitä ihan ihmeissään, että miten voi olla näin edessä jo. Eli ilmeisesti oli kohtu jo erikoisen ylhäälläkin viikkoihin nähden. Oon kyllä jo monta viikkoa tuntenut kohdun tosta alavatsalta selvästi. Ja maha pullottanut oikeen kivasti jo jostain 8. viikolta lähtien :kieh: Ei tätä kauaa pidetty salassa.

Mukavaa päiväää kaikille :)
 
hyvää ja ihanaa vuotta 2010 kaikille!!! tulkoon siitä omalla tavallaan mahtavin mitä tähän mennessä on eletty... :heart: :D

mahasta haluan kanssa jo sen vatsakummun!!!!! se tekis tästä varmaan paljon todellisempaa. ystäväni oli uuttavuotta viettämässä täällä muiden ystävien joukossa ja hänen laskettu aikansa on maaliskuussa, ja välillä ihan haikeana katselin sitä vatsaa...tuntuu että itsellä on siihen vielä niiiiiiiin pitkä matka. joku taisi tuolla heinäkuisten pinossa kertoakin kun kävi np:ssa ja viikot palasivat pari viikkoa taaksepäin, että kuinka "tuskallista" oli elää ne viikot taas uudestaan...toivottavasti itsellä ei käy niin! vaikka samahan se, kunhan muuten kaikki olisi kunnossa. :)

siilillekö tuosta puhuinkin, kun olin aina ajatellut, että kun raskaudun niin se on sitten "siinä", että sitten ei tarvitse muuta kuin nauttia ja odottaa...mutta eipä se mennytkään ihan niin. :p en voinut kuvitella, minkälaisia ajatuksia ym. sitä pyörii mielessä! nyt olen ehkä hieman rauhoittunut sen päivystyksessä käynnin jälkeen, mutta sitä ennen en muuta tehnytkään kun koko ajan kuuntelin kehoani ja yritin tulkita onko kaikki kunnossa. nyt onneksi hieman helpottaa, mutta edelleen sitä np:a odotellessa... viikko enää!!!!! :headwall:

jendde tarkkaan en osaa sanoa, koska se lääkäriaika tulee olemaan, mutta yllättävän myöhään se kuitenkin oli, joten rauhassa saa sitä odotella... ja kuten aiemmin sanottu, niin ei kannata välittää niistä ihmisten reaktioista, jos kerran todella itse tiedät mihin ryhdyt ja voit hyvällä itseluottamuksella kohdata nämä ihmiset ja heidän ennakkoluulonsa. ja täällä ei ainakaan välitetä iästä, vaan siitä että jokainen ollaan samassa tilanteessa ja tehdään kaikkemme että kaikki menee hyvin. eli jos et itse korosta ikääsi vaan kannat sen ylpeydellä niin ei muutkaan siitä välitä! jos sitä koko ajan korostaa, niin ehkä se antaa hieman kuvaa epävarmuudesta, mitä en ainakaan kirjoitustesi perusteella usko sinulla olevan... :)

11+5 (tai 12+0!) ylihuomenna sitten poksuuuuuuuuu!!!!!!! :heart: :heart: :D
 
Sartsa83
jendde Kiitos. :heart: Juu, totta on ettei ennen aikaa kiinnitetty niin huomiota ikään kun lapsia alettiin tekemään. Kunhan vain vanhemmat olivat naimisissa, lapsia sai vaikka heti alkaa tekemään (vaikka oisikin ollu hyvin nuori). :) Mä uskon noi sun tuntemukset ja muista et ne on tosiaan ihan normaaleja ja oikeasti hyväkin tuntea semmosia tuntemuksia, sillä sillon tietää että on oikeasti valmis. :) Mulla on viikkoja nyt 7+5 eli 8. raskausviikko menossa. Sunnuntaina poksuu tasan 8. Mulla onkin seuraava ultra (sikiöseulonta) rv 11+2 (26.1.), jollon varmaan saan kuulla sit sykkeetkin ja lasketaan raskauden kestoa jne. Sitä odotellessa ja ens perjantain neuvolakäyntiä. Joo, toi epätietosuus on aina pahinta. Etenkin jos on aina välissä aikaa ennen kun saa kuulla/tietää pienokaisestaan taas jotakin. :)

Onnea sullekin odotukseen! :)

bambina Oijoi! Viikot vaihtuu samana päivänä mut mä vaan tuun 4 viikkoo perässä. :D Onnea etukäteen riskiviikkojen täyteen tulemisesta!!! Ihanaa.. ei mee sit kauaa kun sulla alkaa masu paisuun. ;)
 
Sartsa, aivan oikein, neuvolantätihän sen sitten päättää onko ok. :)

jendde kiva jos tekstini rohkaisi. =) Mä en valitettavasti osaa sanoa mitään tuosta neuvolalääkäristä, kun en ole vielä ensimmäisessä neuvolassakaan käynyt. Sen verran oon urkkinut netista, että mulla on ultratkin eri paikkakunnilla. :eek: Muuten oon vielä ihan pihalla lääkäri- ym. käynneistä.

bambina :hug: ihanaa ja mahtavinta vuotta sullekin! :heart:
Oletko käynyt KHKS:n sivuilla tutustumassa synnytysosastoon ym.? Mä kävin tänään mielenkiinnosta - ja kehitin kamalan synnytyspaniikin kun selailin niitä PDF-tiedostoja. Vähänkö se varmaan sattuu! Ja ei se haittais jos vaan synnytyksen ajan, mut jos on jotain tikkejä ja sit on pari viikkoa paikat kipeenä. Auuuu! (Niin, "minä olen rento äiti" :D :D )

Onnittelut multakin, kun kohta poksuu virallisesti tuo 12 vkoa! :heart: :heart:

Mulla viikot nyt menkkojen mukaan laskettuna 7+1, mut ne varmaan muuttuu jos Sartsalla on vasta 7+5. Sartsalle jo sanoinkin, et luulin tajunneeni niiden laskentatavan, mut sit jollain muuttuukin viikot parilla viikollakin niin oon taas et häh, miten toi on mahdollista?! :headwall: :LOL:
 
Sartsa83
Siili No älä! Vähän mä tipahdin itekin kyydistä kun aloin nyt ite sit laskee et mistä päivästä nää viikot on niinku "käynnistyny".. niin muka siitä päivästä alkaen on lähteny laskenta kun mulla on jo menkat olleet loppuneet. :LOL: Et täytyy sanoo et "what the fuck?" :snotty: Jessus sentää kun on kuuppa sekasi näitten kanssa. :LOL:
 
lasketun ajan laskemisesta: gynellä käydessäni se kertoi, että nettilaskurit ovat insinöörien ja matemaatikkojen tekemiä ( :LOL: ), ja ne laskevat siten, että eka menkkapäivä on nro 0 ja gynellä se on jo 1. tämä on ensimmäinen eroavaisuus. toisekseen nettilaskurit laskevat oletetun hedelmoittymispäivän mukaisesti, kun taas koon mukaan tehty laskelma voi olla jotain aivan muuta, koska siittiöthän elävät monta vuorokautta ja naisen ovulaatio saattaa vaihdella paljonkin, eli kun aina ei noihin ovistesteihinkään ole luottamista... tämä näin äkkiseltään, mutta eipä mullakaan mitään "asiantuntemus-tietoa" ole, eli nämä vain tällaiselta keskustelupohjalta. mulla ainakin se nettilaskurin mukaan tehty laskelma "väitti" hedelmöittymispäivän olleen sellainen, mikä ei oikeestikaan voinut edes se olla... ;)

mulla siis seulonta eli np 8.1 ja sillon ollaan 12+5 / 13+0 tämän hetken tiedon mukaan, joten meikä joutuu oottelemaan aika pitkälle...mut eipä se haittaa, sit ollaan taas jo pidemmällä! ---> vau mitä logiikkaa!!! :LOL:
 

Yhteistyössä