~The esikoisten syntyneetpino~

  • Viestiketjun aloittaja Sartsa83
  • Ensimmäinen viesti
Sartsa83
jendde ainiin, olihan tosta puhetta. Vittumainen pomo siis kaikenkaikkiaan. Eikä viitti maksaa parempaa palkkaa... onhan se totta, et jos ei oo alan koulutusta, niin sillä ei kauheesti juhlita, mut sitten taas kokemuskin ratkasee. Kyllä sitä pitäs aina tietyn ajoin nostaa palkkaa. Kummaa touhua. Toivottavasti todellakin paranis toi tilanne!

Mulla on tänään ollu niin iso jorma otassa ettei mitään järkeä! Ainoa positiivinen asia tähän päivään on se, että meidän Arttu 4kk 8pv nukku viime yönä 9h ilman ruokaa. Nukahti siis joskus puol 10 illalla ja havahtu siinä 23 paikkeilla johonkin uneen, mut nukahti heti takas. Seuraavan kerran heräs sitten oikeen kunnolla nälän kanssa viittä vaille kuus. Ja tosiaan söi viimesen kerran pikkasen ennen ysiä. Et ihan jees. Pointsit Artulle. :heart: ...Mut mä en nukkunu yöllä juur mitää.. olin kamalan levoton koko yön. Ja siten myös siis tänään väsyttäny. Sit Arttu on koko päivän vaan kiukutellu, mikään ei oo taaskaan kelvannu ja maitopulautuksia tullu pitkin päivää, mut silti sitä maitoo on saatava. Ö_ö Sit lähdin kaupoille tänään ostaa Artulle vaippoja ja pingu sekä palomies sami dvd:tä. Ei löytyny! Vaipat löyty joo ja pilttejäkin ostin lisää, mut ei nuita dvd leffoja. Ja sitten kävin gigantissa palauttaan sitä saamaani joululahjaa, niin sielläkään ei ihan menny kuten toivoin. Oli kolme vaihtoehtoo: 1. Pidän väärän boxin ja saan 20e lahjakortin. 2. Palautan boxin ja odotan JOS joskus saisin oikean tilalle, mitä ei tulis todennäköisesti tapahtuun ja/tai sit se boxi on jo uus, jolla on jo eri hinta. 3. Palautan boxin ja saan rahat takas. Noh, mä päätin valita ton viimesen vaihtoehdon.... sain kuitin ja menin kassalle:"Saanko sitten vielä kortin, jolla tämä on maksettu?" Siis mitä?! Joo, gigantin uusi käytäntö on, että he palauttavat rahat maksetulle kortille, jos kortilla on maksettu. Eivät siis anna käteistä takaisin. Se ei kelvannu että oisin soittanu miehelle ja oisin sanellu heille kortin numeron vaan sen kortin piti olla paikan päällä hlökohtasesti. Voi vittu miten alko ärsyttään! Aja nyt sitten taas 60 kilsaa et saat ne rahat menee oikeeseen paikkaan. HUOH!

Jotenkin niin kun ihan pikkasen vaan ärsyttäny. Toi tuntuu niin pieneltä, mutta kuitenkin niin ärsyttävältä asialta. Ehkäpä siksi että oon niin saakelin väsyny. : /

By the way: Arttu haluaa seistä ja istua ihan koko ajan... pakko kysyä seuraavan kerran neuvolassa, onko Artun selkäranka missä kunnossa, et koska saa alkaa istutteleen. Virallisestihan se on joskus 7-8k iässä, tietääkseni, mut oon nähny/kuullu et aikasemminkin on jo muksut istuskellu, jos ovat olleet aikasia liikkeelle lähtijöitä. Haluisin vaan tosiaan että Arttu sit kävis noi kaikki kääntyilyt sun muut eka rauhassa läpi, mut tuntuu että tuolla jätkällä on niin vimmatun kiire. Ja sitten raivotaan pää punasella äitille kun ei äiti anna istua tai seistä. Ei siis seiso yskin tukea vasten tms., vaan sylissä kampee seisomaan ja nostaa vatsalihaksillaan itteään istumaan, missä nyt sitten onkin melkein vaaka-asennossa. Vatsallaan ollessaan yrittään pykätä peppua ylös.

Joops.. eipä mulle nyt kovin kummosia ongelmia ollu tähän hätään, mut ärsytti vaan niin suunnattomasti et oli pakko purkautua! Ja edelleen toi jäsenyys asia vaivaa.... kun on määräaikanen soppari, sitä ei niin vaan irtisanota.. en vaan pääse siellä mitenkää päin käymään ja sekin kuitenkin maksaa sit kuukaudessa sen 44e, turhaan. :(

Kiukkunen Sartsa ja "vinkuiita" Arttu :D :heart:
 
Heippa.

Mä en nyt ole jaksanut kirjoitella ja lyhyeksi jää tämäkin viesti. Ajattelin tulla vaan kertomaan ettette ihmettele, jos mua ei nyt vähään aikaan täällä "näy". Isä, joka oli mulle todella todella tärkeä ihminen, kuoli jouluaattona. Voimat on vähissä eikä oikein ajatuskaan kulje, onneksi ihana Elsi pitää käynnissä ja tukijoita on.

Hyvää uutta vuotta ja palaan kun jaksan. Mut kyl mä palaan :)

Bubunen ja Elsiini
 
Voi ei bubunen! Miljoonat voimahalit sinne ja paaaljon jaksamista :'( :hug: :hug: :hug: Ja kuten Sartsa sanoi, me ollaan täällä tukena ja hengessä mukana :heart: :hug: Koita jaksaa, osan otot täältäkin.

Sartsa Itsumisesta, mulle 5kk neuvolassa sanottiin, että saa antaa vaikka syöttötuolissa istua syötön ajan ja peiniä aikoja muutenkin. Kun neukkutätin mukaan Neela näytti jo hyvin itekin pinkeevän itteään istumaan ja asento siinä istuessa silloin jo tosi hyvä. Eli otin sitten neuvosta vaarin ja nyt ollaan syöttiksestä syöty tän melkeen kuukauden. Muutenkin Neela, ei viihdy makuuasennossa tai edes puolimakuuasennossa pätkääkään. Ja osaa nyt itsensä nostaa istumaankin ja sohvalla istuu itse ilman tukea, laittialla pienen tuen kanssa. Pinnasängyn pohjan jouduttiin laskemaan jo, kun pinkee itteään ylös sieltä kokoajan.
Muistaakseni 6kk on se ikä jolloin saisi useiden suositusten mukaan saa alkaa istuttaa, mutta se taitaa olla tosi paljon lapsesta ittestä kiinni, kun kaikkihan kehittyy niin eri vauhtia. Kysy neuvolasta ja kato mitä ne siellä sanoo! Eikös teillä seuraavana täytetä kuitenkin jo 5kk? :) Mutta vielä Artun ikästä en syöttikseen ainakaan laittais, sylissä tietty eriasia jos istumassa pitää siinä. Kun on kuitenkin enemmän sitä tukea siinä sylissä.

Ihan pelleä toimintaa gigantissa!!! Luulis nyt että nekin tajuais jotain asian päälle. Kyllä sun pitäis vähän parempi korvaus saada, niiden vikahan se on kun viallista tavaraa myyvät :stick: Ja vielä ettei maksukaan käynyt muuta kun vaikeemman kautta! murrrr :headwall:

Omaa. Neelalle tulossa leegoja. Alhaalla ikenissä 2 tosi turvonnutta plänttiä ja niitä nyt raivoillaan täällä! Rasittavaa on mutta kai tää kohta helpottaa :) Kaikki vaan hirveen vaikeeta nyt ton likan kanssa. Ei nuku päivisin paljoo yhtään, ei viihdy 2sek pidempää muualla kuin sylissä, ei syö maitoa tai muutakaan hirveen suurella mielekiinnolla + kaikki kiukut, raivot ja itkut. Pulauttelee ja kuolaa hirveesti. Purulelusta apua sillon tällöin, mutta välillä se raivostuu sillekin.. äääääh :headwall: Jaksaa se naurellakin välillä mutta suurin osa ajasta pelkkää kitinää ja ininää.

Muuten kuuluu oikeen hyvää, löysin vielä yhen kivan vaatepaketin huutonetistä Neltsulle, hinta 1,5e! :D Ja laitoin itekkin taas pieniä/käyttämättömiä neelan vaatteita myyntiin. KAIKKI meillä olemassa olleet 68 koon vaatteet meni :O Iso tyttö jo! Pakko nyt vaan päästä kaikesta turhasta eroon täällä kotona! Oon päivät pitkät siivoilllu kaappeja ja laatikoita ja heittäny kaiken tarpeettoman mäkkylään. Oonkohan mä oikeesti raskaana? :D Raskaana mulla aina tälläsiä siivousvimmoja.. Pari viikkoo sitten lähti kaikki vauva jutut, esim. hoitopöytä, vauvakeinu yms. tollaset varastoon odottamaan seuraavaa :) Ja huutonetissä myin neelan pikkuvauva vaatteetkin pois tuossa tovi sitten. Ja myin myös meijän kestovaipat, kun ei me niitä käytetykään :D Sain niistä 155e ja ite maksettiin 130e :D :D

Halit kaikille ja erityisesti bubuselle vielä paljon paljon paljon jaksamista :hug:

Jende & Neela :heart: Ps. enää alle viikko niin meijän pikku Neela on jo puol vuotias! :O Mihin tää aika katoo? :D
 
Sartsa83
Voi miten tutun kuulosta toi hampientulotouhu ja siihen liittyvät kaikki muut..! Tota meillä on ollu jo hetki. Tota kaikkea mitä kirjotit. Ja arvaapa vaan miten syö välillä itteään, kun mikään ei kelpaa eikä sitä huutoa itekää jaksais loputtomiin kuunnella. :(

Oon tässä miettiny, et onkohan mulle tulossa joku masennus, kun vähän väliä ahdistaa ja tuntuu ettei lapsen kanssa jaksais olla. Moni asia tuntuu raskaalta ja olo on yksinäinen, vaikka mies apuna töittensä jälkeen onkin.

En tiiä... itkettää... :'( ..en haluais kuitenkaa olla Artulle kiukkunen enkä ärsyyntyny, joten siks tää oma olotila välillä huolestuttaa.

Ja joo... siis Arttu täyttää 21.1. 5kk... Neela tosiaan on jo ihan justiin 6kk. Wau. :)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kiitos Sartsa ja Jendde :heart:

Sartsa voimia! Jos alkaa tuntua masentuneelta niin viisas mami herää herkästi ja alkaa miettiä et miten saisi itseään paremmalle voinnille. Toivottavasti sulla on siellä tukiverkkoa ja saat purettua tunteita ja saat myös apua (Artun kanssa, juttuseuraa jne) kun ahistaa. Me täällä ainakin ollaan, vaikka mä en varmaan just nyt ole paras tsemppaamaan ketään. Virtuaalikuuntelemaan kyllä! Olisko neuvolasta mitään iloa jos siellä juttelis? Iso halaus!

Bubu ja Elsi
 
Sartsa Mullekin tuttuja tunteita kaikki noi sun mainistemat. Monta kertaa itekin miettinyt olisko muhun iskemässä joku masennus.. Mutta mä luulen että hormoonit vaikuttaa ainakin näihin mun tunteisiin tooooosi paljon, koska saattaa olla vaikkapa viikon jakso, että ahdistaa, mitään ei jaksa eikä kiinnosta tehdä. Ja sitten yhtäkkiä taas onkin kuin naantalin aurinko seuraavan viikon. Mielialat aikalailla hakusessa vieläkin.. Välillä kyllä tuntuu tosi yksinäiseltä ja ettei kukaan ymmärrä tai edes halua kuunnella mun ahdistuksia. Mä luulen, että itellä ainakin synnytys vaikuttaa näihin kaikkiin tosi paljon. Kun oli niin hirveä ja raskas kokemus. Voisko sullakin olla jostain sieltä lähtösin osa noista tunteista, kun sullahan oli myös tosi rankka synnytys? Mulla synnytys pyörii mielessä vieläkin, melkeempä päivittäin ja ei niin postiivisessa mielessä. Ja se on ahdistavaa, ja en viitsi kenellenkään siitä ruveta jauhamaan kun ajattelen ettei ketään kiinnosta/jaksa kuunnella.

Jos sulla kuitenkin tuntuu hirveen ylivoimaselta noi tuntemukset ja kerro neuvolassa niistä! Ne osaa kyllä siellä auttaa. Synnytyksen jälkeinen masennus ei oo mikään pikkujuttu vaikka onkin aika yleinen ilmiö. Apua pitää hakea jos menee liian ahdistavaksi! Jep, paraskin puhuja täällä. Ite en jotenkin edes kehtaa kertoa näistä kenellekään, ainakaan neuvolassa. Pelottaa että ne leimaa mut heti huonoksi äidiksi ja ottaa neelan huostaan tai jotain muuta naurettavaa. Muutenkin hirveet paineet näyttää kaikille, että kyllä mä olen hyvä äiti ja pystyn pitämään lapsesta huolen, justiinsa tän mun iän takia.. Monilla kun ennakkoluuloja mua kohtaan äitinä on vähän liiaksikin.
Me ollaan täällä kyllä tukena Sartsa, ja muista ettet oo yksin noiden tunteiden kanssa :hug: :hug: :hug:

Yhessä vaiheessa mulla meni kyllä ihan liiallisuuksiin toi ahdistus, kun kokoajan siis vaan ahdisti varsinkin kotona oleminen, ja erityisesti yksin neltsun kanssa oleminen. Se oli hirveetä, mutta meni ohi. Mutta siihen liittyi paljon muutakin, kuten se kun miehen kanssa riideltiin niin paljon.
Yritin sitten lukea synnytyksen jälkeisestä masennuksesta enemmän tietoa netistä, mutten kyllä pystynyt lukemaan.. Tai siis en halunnut lukea mitään sellasta mikä viitais yhtään siihen, että just mulla olis se. Sama kaava kun abortin jälkeen, kun tuli masennus, en halunnut tietää tai kuulla MITÄÄN mistään masennuksista, koska halusin vaan kieltää koko asian ja esittää jotain yli vahvaa ihmistä, ja että "kyllä mä pärjään". Sama siis tapahtui nyt tän masennus jutun kanssa. Ja sit tajusin senkin, etten ole todellakaan päässy yli siitä abortistakaan (sittenkään), eli nyt on aika monta ahdistavaa asiaa päällekäin. : /

Iso halaus Sartsa :hug:

Ja bubunen, sinnekin vielä suurensuuri voimahali :hug:

Jende & Neela :heart:
 
Sartsa83
bubunen kiitos, vaikka sua tässä ennemmin kuuluisi tukea kuin mua. :) :heart: Kyllä mä pärjään aina, mutta nyt on vaan ollu viime aikoina jotenkin heikkoa. Kyllä mä neuvolassa aina keskustelenkin ja siellä saan keskustella niin paljon kuin tahdon. Meillä on ihana neuvolantäti. :heart: Eniten mä ehkä kaipaisin apua meidän omalääkäriltä, mutta sekin tulee vaihtumaan vuoden alusta ja sitten en pysty enää keskustelemaan tämän kivan lääkärin kanssa...ymmärsin että hän lähtee kokonaan meidän terveysasemalta pois. :'( Tänään suorastaan "pakotin" miehen veljeä, joka on Artun kummisetä, ottamaan Artun kanssaan hetkeksi, jotta sain heillä ollessa hengähtää. Se kyllä kieltämättä auttaa aina vähän kun joku muukin viettää Artun kanssa aikaa, etenkin kun Arttu selkeesti viihtyy nykyään jo vähän paremmin muidenkin kuin vain mun ja miehen kanssa. Tuntuu välillä jopa että Artulla on hauskempaa muiden kanssa kuin mun... enkä ihmettele. Jos poika yhtään muhun tai Markukseen tulee, tykkää poika vaihtaa välillä maisemaa samoista ympyröistä ja nähdä muitakin kuin vain samoja naamoja. ;) Ja sehän taas vaan helpottaa mun syyllisyyden tuntojani ja voin hyvällä omalla tunnolla antaa Arttua hoitoon ja etenkin viedä sitten tarhaan. :) Siksikin varmaan osittain Arttu kiukkuaa mulle niin paljon kun ollaan aina yhdessä. Ja mikäs sen parempaa kuin äidille kiukuta. :D

jendde voihan se olla. Mähän en varsinaisesti käsitelly mun synnytystä millään lailla. Mä jotenkin sivuutin sen kaiken ja totesin, ettei se nyt niin rankka ollut. En mä silti ainakaan huomaa että se vois juontaa sieltä, mutta se voi tietty olla. Ja juu, hormonit varmaan on täälläkin edelleen ihan sekasi, sekin vaikuttaa. Ja paljon on täälläkin hyviäkin hetkiä ja hauskaa piisaa, mutta nyt viime aikoina tuntuu että Arttu ei muuta teekään mulle kuin kiukkuaa ja mä olen koko ajan ahdistunu ja kiukkunen. Ja se ei ole kivaa se. Tuntuu pahalta niin itteni kuin Artun puolesta ja se saa mut tuntemaan itteni huonoksi äidiksi ja välillä jopa ei äidiksi ollenkaan. Oma pää sanoo:"mikä äiti sä muka olet, kun noin käyttäydyt?", vaikka lääkärikin sanoi mulle että nää kaikki on normaaleja tuntemuksia ja se tekee vaan musta vielä paremman äidin Artulle, kun pystyn myöntämään etten aina jaksa ja hermo meinaa jo tässä vaiheessa välillä mennä. Ihminen, jolla ei ole koskaan ennen ollut lapsia, tulee aivan uuteen tilanteeseen, missä joutuu huolehtimaan toisesta ihmisestä 24/7 ja ainakin seuraavat 18 vuotta. Se on iso asia. Ja vaikka kuinka on tietoa lastenhoidosta, niin oma on aina oma ja oma lapsi opettaa enemmän kuin kukaan hoitolapsi. Ei siis ihme että sitä käy tahtojen taistoa niin itsensä kuin lapsensa kanssa kun kumpikin oppii tuntemaan toista. Tätä se äitiys on. Oppimista. :) Näin mä oon tätä asiaa filosofioinu pääni sisällä. :)

Mä tiiän jendde ja bubunen että tänne voi aina purkaa ja te ootte täällä tukena! :) Kiitos siitä! :heart:

Sehän täs onkin, kun moni asia kasautuu yhteen nippuun.. sen jälkeen tulee se romahdus. Tiedän siis vallan hyvin jendde, miltä sustakin tuntuu. :heart: :hug:

Isot voimahalit teille kumpaisellekin!!!! Ootte rakkaita! :hug: :heart:

Sartsa ja Arttu (äiti-poika yö kaksistaan eessä pitkästä aikaa)
 
Sartsa Harmi juttu, että sulla vaihtuu omalääkäri, jos kerta tän nykysen kanssa on helppo jutella. Mutta jospa tilalle tulis ihan yhtä mukava. Ja kyllähän luulis, että ne kaikki työnsä osaa ja kuunnellakin huolia.. Vaikka ohan se aina tyhmää kun tuttu vaihtuu vieraaseen. Niinkun mullakin vaihtui sillon raskaana neuvola kokonaan kun muutettiin tänne keravalle. Kun siellä helsigissä mulla oli tosi mukava th joka kyseli paljon myös tosta abortista, että miten mä jakselen sen asian kanssa. Aina varmisti ettei oo mitään synkistely ajatuksia mielessä. Ja tässä "uudessa" neuvolassa ne ei varmaan tiedä koko asiasta mitään, eikä mullakaan tulis mieleenkään ottaa sitä puheeksi siellä.

Tosi hyvä, että Arttu viihtyy muidenkin seurassa! :) Helpottaa varmasti sua tosi paljon kun saat vähän omaakin tilaa. Neela ei viihdy sitten ollenkaan missään muualla kuin mun sylissä jos vieraassa paikassa ollaan. Ei ees mun äidin sylissä enää. Ennen kyllä viihtyi hyvinkin. Muutenkaan ei hirveesti kiinnosta lähtee mihinkään kyläilemään, kun se neelalta aina yhtä huutoo ja kiukkua kun ei osaa vieraassa paikassa ollenkaan rauhottua. Vaikka me käydäänkin aika paljon joka paikassa perheen kesken. Huoh.. :headwall:

Onpas hyvin kirjotettu toi mitä laitoit! Ihan täydellisesti. Ihan tottahan kaikki tuo on, uusi tilanne ja paljon uuden opettelua. Sitähän tää just on.
Et kyllä todellakaan ole huono äiti, vaikka siltä joskus tuntuukin. :hug: Varmaan meistä kaikista joskus tuntuu siltä. Varsinkin sillon kun lapsi ei tee mitään muuta, kun kiukkuu ja raivoo. Ei sitä jaksa loputtomiin. Jos "hyvä äitiys" mitataan siinä jaksaako hymyissä suin kuunnella viikon putkeen kiukkua ja huutoa, niin sitten mä ainakin olen maailman huonoin äiti ;)

Mitenkäs sujui äiti-poika yö tiellä? :) :heart:

Tänne ei muuta kummempaa. Herättiin tänään neltsun kanssa vasta kello 11.. :D Ei pitäny niin pitkään nukkua. Mutta minkäs teet kun laps ei toiminutkaan herätyskellona tarpeeks ajoissa :D Mieskin heräs vasta puol 9 kun piti olla seittemältä töissä. Oijvoij..

Tänään käydään hakemassa Neltsun vaatepaketit ja vietetään tätä uuttavuotta rauhassa kotona vaan. Pitäis käydä viikonlopun ruokaostokset vielä tekemässä, mutta kehtaakohan noihin isompiin kauppoihin mennäkään kun varmaan aika paljon ihmisiä liikkellä tänään. Joutuu jonotella kassalla varmaan loppu illan.

Hyvää uuttavuotta kaikille :)

Jende & Neela :heart:
 
Sartsa83
jendde niin, kattotaa ny millanen tulee olemaan uus omalääkäri, et mahtaako sille pystyä jutteleen. Riippuu siitä, kuinka välittävä lääkäri on kyseessä ja miten on kiinnostunu potilaittensa hyvinvoinnista. Ai ne ei tiiä siellä teidän neuvolassa ollenkaa sun taustaa? : /

Voi ei Neelaa! : / Jos Neelalla on ny alkanu toi vierastuskausi. Sillon ei kelpaa muut kun äiti. : / Siltä se nimittäin vähä vaikuttais.

Hih, kiitos. :) Tuolleen tätä asiaa oon vaan pohtinu. ;) Hih..

Kuulostaapa helppottavalta, ettei sielläkään tuota raivoomista jakseta kuunnella. :heart: Sä et tiiäkään mitä tuo merkkaa... koska välistä on tosiaan itellä niin huono omatunto kun suuttuu pienelle ihmiselle kun toinen vaa huutaa vaikka teet kaikkes toisen hyväks. Tänään viimeks aamulla karjasin tosi kovaan ääneen:"Mikä saatana nyt taas on?!" kun Arttu vaan huus ja huus ja huus.. oli vaipat vaihettu, oli syöty, oli röyhtästy ja pierastu ja seurustelinkin toisen kanssa. Yhtäkkiä vaan alko huuto eikä se meinannu lakata. Sitten otin syliin, kävelin ympäri kämppää ja sit toinen rauhottu. Seuraavan kerran kun kurkkasin ja Arttu katto mua suoraan silmiin, tuli pojalta hymy. :D Että tämmösiä outoa tapauksia meillä. ;) Mutta toi tommonen huutaminen mua itteeni ärsyttää ja harmittaa.. en tahtos karjasta, mutta välillä se vaan tulee. Ensin tietenkin juttelen ja kysyn, että "noooh, rakas, mikä sulla on?" ja koitan hyssytellä ja halia jne., mutta sitten jos se huuto vaan jatkuu ja kaikkeni oon tehny, niin sitten ei kertakaikkisesti välillä keksi muuta kun ensin karjasta ja sitten rauhottua ite ja jatkaa toisen rauhottelua. Jos vaan pystys, en tietenkää suuttus ollenkaan ja rauhottelisin rauhassa niin kauan kun toinen rauhottus. Mut aina ei ei vaan pysty.

Kiitos, meillä meni ihan kivasti tuo yö kaksistaan. :) Ei ongelmia eikä itseasiassa sen suurempia kiukkuilujakaan. ;)

Kiitos Siilillekin. :) Ja meillä ei Arttu kans juur huomannu niitä. ;)

Jahas.. taidan alkaa herätellä tuota pientä miestä, ettei liian pitkää näin iltasella päikkäreitä nuku. Muuten ei sitten nukuta yöllä! Tai nukahdetaan vasta keskiyön tuntumassa. :D

Sarta ja Arttu 4kk 13pv :heart:
 
PERKELE kirjotin pitkät pätkät ja ne hävis johonki taivaan tuuliin :headwall: Noh, uus yritys :p

Voi Sartsa, mä kun luulin että mä oon ainut joka välillä hermostuu tollalailla, että tarvii karjasta. Kuules, ihan kun olis omaa tekstiä lukenut tosta sun kirjotuksesta.. Se on vaan niin, ettei sit huutoo loputtomiin jaksa. Tai mä en ainakaan jaksa., ehkä joku supermamma jaksaa. Ärsyttää eniten ne jotkut äidit, jotka ei ikinä myönnä, että on raskasta tai välillä hajoo nuppi, vaan kaikki aina niin ihanaa ja ruusunpunasta. Joko niillä sitten oikeesti on hiljaset ja ylihelpot lapset, tai sitten jotain aivan muuta. Mun mielestä tähän kaikkeen kuuluu myös se, että välillä menee hermo ja aina ei vaan yksinkertasesti jaksa :hug: Ja tosiaan, jos on syötetty, vaihettu vaipat, ei oo väsynyt, ei satu mihinkään, ollaan seurusteltu ja lässytelty ja silti se vaan huutaa. Ja kun ei keksi mitää syytä miksi se huutaa, niin ite turhautuu ja joskus menee hermot. Ihan normaalia mun mielestä. Vaikka tätähän tää elämä lapsen kanssa on. Mutta kyllä silti saa valittaa ihan rauhassa jos vituttaa tai ei kestä. Ei se huonommaks tee :) :hug:

Toivottavasti uus omalääkäri on sitten mukava! Juu, eivät tiedä neuvolassa mun taustasta. Tai ainakaan mä en ole niille siitä puhunut. Ja en mielellään puhukkaan koko asiasta. Viime syksynä kävin juttelemassa siitä asiasta semmosessa paikassa, joka on tarkotettu ihan sit kyseistä asiaa varten. Mutta lopulta se kävi liian ahdistavaksi, kun lähti käsittelee sitä asiaa. Ja sen jälkeen en o pysnyt enkä halunnut puhua siitä ollenkaan, koska en halua sitä ahistusta uudestaan. Vaikka tällänen vaan pahentaa sitä ennen pitkää :( Joka kerta kun se tulee mielee, niin pitää jotenkin sivuuttaa koko juttu, ettei vahigossakaan ala synkistelee sitä.

Kiva että teillä meni yö kivasti :) :heart:

Vierastamisen piikkiin mäkin oon ton neelan käytöksen laittanu. Ärsyttää vaan just se, kun ei oo kauheesti mielenkiintoa mennä mihinkään neelan kanssa, kun se on aina sitä huutoo vaan :headwall: Tai ei aina, mutta monesti.

Siili Kiitos :heart:
Meilläkään Neela ei huomannut/häiriintynyt raketteihin ollenkaan. Paitsi yhessä vaiheessa katteli aika järkyttyneella ilmeellä ikkunasta ulos, kun tossa meijän pihalla paukuteltiin :D Oli kyllä aika huvittava ilme. Pitkän aikaa ihmetteli silmät pyöreenä :LOL:

Jende & Neela tänään PUOL VUOTTA :heart: :heart: :heart: Ei voi uskoo, että siitä on jo puol vuotta kun meijän pikku vauva Neltsu synty. Mä oon täällä pillittäny koko aamun kun rupesin muistelee noita puolen vuoden takasia tapahtumia :')

Äitin rakas puol vuotias mussukka :heart:

 
Onnea Jendde Neelan puolivuotispäivästä! Kauhea, miten äkkiä aika menee!!! Suorastaan pelottavaa. Suloinen kuva suloisesta tytöstä! Kirjoittelit aikaisemmin noista rahahuolista enkä muista olenko vastannut... mutta ne on kyllä kurjia. Hankaloituu koko elämä. Meillä on nyt tilanne, jossa pärjätään ihan ok vaikka liikaa ylimääräistä ei ole, mies kun on opiskelija ja osa-aikatöissä. Onneksi mulla on ollut asuntolaina jo 11 vuotta, niin auttaa asumiskuluissa yleensäkin. Ja nyt otettiin lyhennysvapaata lainaan täksi vuodeksi. Mutta muistan aiemmilta vuosilta vielä ihan hyvin mitä on kun joka pennin saa laskea. Sossussa olen kerran käynyt kauan sitten kun olin aloittanut uudessa työssä ja palkka maksettiin jostain syystä aika pitkällä viiveellä. Siellä kommentti oli että myy sun autos. Mä kysyin että millä sitten käyn töissä, kun työmatkaa on aika lailla. No, ei ollut sossun ongelma se... Tsemppiä siihen ja koita olla stressaamatta, vaikka helpommin sanottu kuin tehty.

Kirjoitan lyhyesti omat kuulumiset ja katsotaan ehdinkö sitten vielä jotain, kun Elsi herää varmaan pian toisilta päiväunilta ja mies siivoaa eikä ehdi pitää häntä. Helpompiakin aikoja on eletty, mulle todella rakas isä kuoli tosiaan jouluaattona ja sen jälkeen me ollaan koko perhe sairastettu flunssa ja nyt viikonlopun mies oli noroviruksessa. Oli niin huonossa kunnossa, että jouduin soittaman hänelle ambulanssin, ja on ollut aika raskas viikonloppu kun oon yrittänyt kaikin tavoin pitää Elsin terveenä. No, taidettiin onnistua, nyt on kolmas terve päivä miehellä ja me yhä terveitä myös. Olosuhteisiin nähden kuuluu kuitenkin ihan hyvää.

Elsi heräsi, palaan!
Bubunen ja Elsiini päivän vajaa 4,5 kk :heart:
 
Sartsa83
jendde ihan ekana: sulonen kuva Neltsusta. :heart: ja onnea vielä kerran puolesta vuodesta niin sulle kuin Neelallekin. :heart: :hug:

Meillä nyt selvis noitten kiukkujen todellinen syy: ne on ne mokomat hampit, jotka tekee nyt ihan tosissaan tuloaan ja siksi kiukkuumisen määräkin on kasvanu. Lääkettä on nyt tullu annettuu ja se välillä helpottaakin. Nosti tuo hampien tulo toiselle tuossa pienen lämmönkin. Onneks ei kovin korkeeta. Ehdin pelästyy että Arttu on tulossa kipeeks, mutta koska lämpö laski nopeesti eikä enää noussu, niin tajusin että hampien tulo aiheutti sen. Eipä oo sitten sen koommin tarvinnu raivotakaan toiselle kun tietää miksi toista harmittaa. :heart: On itellä hirmu huojentunu olo siitä, että tietää syyn ja voi vaan koittaa helpottaa toisen oloa hieromalla ikeniä ja antamalla lääkettä. Mut iltasin ja öisin se kyllä kysyy jaksamista, jos ite on hirveen väsyny ja Arttu huutaa melkein pää punasena eikä taho rauhottua. Iltasin tosin tuntuu ettei Arttu haluis mennä nukkumaan ja siksi kiukuttelee meille.

Mutta joo, oot oikeassa tossa, että parempi myöntää se, että joskus menee hermot lapsen kanssa kuin olla myöntämättä ja väittää, ettei mene lapsen kanssa ollenkaan hermot. Että se elämä muka ois pelkkää ruusuilla tanssimista. Äiti tosin on sanonu mulle, että mun kanssa elämä oli helppoa. Mä kuulemma itkin tasan vain sillon kun olin kipeä. Muuten nauroin ja olin tosi kiltti. Nukahdin aina iltasin kiltisti, nukuin päikkärit nätisti ja muun ajan seurustelin ja juttelin. Viihdyin kenen tahansa kanssa ja leikin paljon yksinäni enkä vaatinu huomiota. :D :O Oon ollu aika ihme tapaus. :p

Voi eih.. inhottavaa kun et voi käsitellä asiaa kunnolla siellä nykysessä neuvolassa. :/ Ois niin paljon helpompaa saada se käsiteltyä kunnolla, jottei se kalva mieltä lopun elämää. Siks pitäski olla sellaset tyypit, joille on helppo puhua, kuten meillä toi lääkäri oli. Toivotaan siis toista mukavaa tilalle, jota kyllä epäilen ettei tule. :/

Tuo vierastuskausi on omalta osaltaan hankalaa. :/ Voi Neltsu-kulta! Toivotaan et menis pian ohi. Niin äitin kuin tytönkin takia. :heart:

Tuun kommentoimaa vielä eriksee bubuselle.
 
Sartsa83
bubunen inhottavaa, että sielläkin jouduttu kokemaan tätä ns. "köyhyyttä". : / Sitä tuntuu olevan kaikkialla jatkuvasti. Itsekin oon joutunut sossun luukulla asioimaan joskus ja äitini joutui turvautumaan monestikin sossun apuun kun olin pieni. Meidän äiti kun oli yksinhuoltaja ja elätettävänä oli kaksi lasta. Tosin isoveljeni lähti kotoa hoitoon kun ite olin yhdeksän. Hän siis oli tuolloin jo 20-vuotias. Mutta sossu on siis tuolloin jo tullut tutuksi. Onneksi ei ole tarvinnut aikuisiällä siellä asioida, mutta en yhtään ihmettelis vaikka sekin aika vielä tulis. :( On tää niin epävakaata aikaa kaikin puolin. Toisaalta pelottaa oikein työhön paluu, kun ei ees tiiä, saako sitä töitä. :( Oishan mulla periaatteessa kouluun paluu, mut haluisin töihin ja töitten ohella käydä sitten koulun loppuun... tiiä sit kui mahollinen tuo yhistelmä ois.. siks pitäski löytää semmonen työ, jossa se ois ok, et suorittaisin koulun loppuun töitten ohella.

Otan vielä uudemman kerran osaa isäsi poismenon johdosta. :flower::heart: Kurjaa että teillä on tuon kaiken päälle sairasteltu ja oikein noin pahasti. : / Onneksi tauti sentää näyttää taltunneen ja miehesi on jälleen terveiden kirjoissa. Toivotaan ettei sairastumisia tulisi enää tälle talvelle ja Elsi kuten sinäkin pysyisitte terveinä. :hug:

Omaa. Meillä tosiaan Artulle nous eilen 38:aan lämpö. Ei onneksi noussut siitä enää, mutta annoin lääkettä, kun tuntuu että nuo alahampit tekee tosiaan sitä tuloaan ja herra on kiukkusempi kuin koskaan. En tykkäis annella lääkkeitä, mutta neuvolantäti sano, että mieluummin lääkitsee, kun antaa lapsen huutaa. Huutaako sitten sitä että ikeniä inhottavasti kutisee vai sitä että niitä oikein särkisi. Lääke kuitenkin vähän rauhoittaa, onneksi. Tänään sitten tunnustelin, niin kyllä vain, siellä kaksi pientä palluraa, mitkä ei kuitenkaa ole vielä puhjenneet kokonaan ikenestä läpi. Mut selkeesti ne siellä on ihan tuloillaan. Josko ne tuossa vaikka 5kk päivän kunniaks putkahtais? :) Onhan sinne nyt vielä 1,5vkoa aikaa. ;)

Muuten täällä nyt menee ihan jees. Mua väsyttää koko ajan ihan törkeenä ja yöt tulee huonosti nukuttua. Jalat on kauheen levottomat ja sitten ei vaan uni tuu silmään. Arttu on myös öisin hirveen levoton ja itkee tai nauraa unissaan. Ens viikolla täällä taas ooteltas menkkoja tulevaks. Eilen ja tänään on tuttuun tapaan nippaillu munasarjoissa ja ootinkin niiden jo alkavan eilen, mutta mitään siihen viittaavaakaan ei ole näkynyt. Pelkästään tosi kirkasta ja limasta valkovuotoa. (Njamiiii! Sori tytöt, kun kerron näin yksityiskohtasesti). Mutta siis ens viikolla tulis taas toi kierron 36. pv, jollon viimeks alko menkat. Jos kuitenkin menee ylitte, niin kierron 40.pv varmaan sitten taas pissailen tikkuun ja katon, onko Arttu saamassa pikkusiskon tai -veljen. ;) Just tänään tuumasin Artun kummitädille, että jos tässä ruvettas raskautuun, niin mieluummin sit tossa juhannuksen jälkeen, heinä-elokuun aikana, niin sais sitten kevät-talven/kevään vauvan. ;) Ja Arttukin ois sitten jo 1,5-vuotias ja kevättä kohden ei tarttis niin paljoa pukea päällekään. Jos kuitenkin nyt olisin raskaana, laskettu menis tonne syyskuulle ja sit ois taas pitkä talvi eessä kun pitäs kahta nassikkaa pukea... se ois ookoo jos asuis rivasrissa tai omakotitalossa, mutta ei kerrostalossa. Mut siinä vaiheessa tulis varmaan erittäin ajankohtaseks muutto. Nooh, kaikki aikanaan ja omalla painollaan. Tuli mitä tuli, otan kaiken vastaan ja ainakin oon sitten superonnellinen että raskaudun luomuna, jos raskaudun. Mutta jos en tuu raskautuun luomuna, niin kyllä mä sitten viimestään ens vuoden kesällä haluisin raskautua et sais sitten keväälle 2013 uuden vauvan. :) Sitten Arttukin ois jo 2,5v. ;)

Sartsa ja Arttu 4,5kk :heart:
 
Heipsistä :)

Ensin tän päivän neuvolakuulumiset Neltsun 6kk neuvolasta:

Paino: 7710g
Pituus: 67cm
Pää: 44.1

"Aurinkoinen tyttö. Tasaisesti kasvaa. Suojaheijaisteet sivuille ja taakse tulee, kääntyilee ja nousee istumaan. Liikkeelle lähtö tuloillaan."
Näin kirjotti neuvolan terkkari. Ja joo, liikkelle lähtö todellakin tuloillaan! Hirveet menohalut pienellä tytöllä. Puskee jaloilla vauhtia mahalla ollessaan, välillä menee eteenpäin. Hirvee heilunta ja pyörintä kokoajan. Kohta sitä mennään ja kovaa :)

Yks hampi tulossa myöskin. Ei vielä ihan läpi tullut, mutta aivan tuloillaan kuiteskin :) Ja sitä täällä nyt huudellaan ja kiukutaan. Varmaan ihan kohta tulee näkyviin.
Seuraava neukkuaika vasta 1.3, eli 8kk lääkäri. Piti sopia tolleen ajoissa se, koska me lähetään Japaniin maaliskuun 17. päivä. Sillon annetaan myös pikkasen etuajassa toi joku rokote. Ihan ton matkan takia, ettei tuu mitään pöpöjä. Ja tossa hyvin aikaa toipuakin rokotteista ennen matkaa sitten. Joo, ja odotan tosi innolla 10h lentomatkaa 8kk neltsun kanssa.. Huhhuh :D Ja mä en tykkää lentokoneista yhtään, viime kerran jälkeen jo vannoin ettei enää ikinä IKINÄ semmoseen!! Pelkään niitä vehkeitä vähän perkeleesti. Mut kait se on pakko sitten.

Juu.. Tänne ei kuulu mitään muuta. Kiireinen päivä ollut tänään. Pikkusiskon 5v synttärit oli, ja olihan se pakko rakkaalle siskolle käydä ostamassa hirvee kasa lahjoja. Ja tykkäs kauheesti :)

bubunen Kiitos :heart: Aika menee hirveen nopeesti, vaikka välillä tuntuu ettei mene millään. Mutta tässä sitä nyt ollaan ja pikkuvauva muuttunut isoks tytöksi jo :heart:

Voi kyllä teillä nyt on koettu kovia :( :hug: :hug: Onneksi taudit paranemaan päin kuitenkin. Ja vielä kerran, suuret voimahalit isäsi osalta :hug:

Rahahuolia ilmeisesti sitten kaikilla jonkinmoisina. Ei sitä rahaa koskaa liikaa ole.. Mutta törkeetä toimintaa sossussa!!! "myy autos" ohhoh! Vaikka onhan se niinkin, että kaikkien pitäis järjestää elämä silleen, että toimii ja pärjää omillaan, mutta aina ei vaan järjesty niin. Ainakaan mulla ei ole järjestyny, vaikka ei varmaan monella muullakaan mun iässä. Mutta mulla aika eri tilanne kun monilla oman ikäisillä. Luulis kuitenkin, että tässä "hyvinvointivaltiossa" sais sitten jonkinlaista tukea sillon kun elämä ei hymyile, mutta ei näköjään. :mad:

Sartsa Kiitos :heart:

Noniin, hampeja tulossa siis teilläkin. Eli nyt selvisi kiukkujen syy, ihan kuten Neelallakin! Rasittavaa ja väsyttävää sellanen huuto on, mutta helpottaa tosiaan kun tietää mistä johtuu ja yrittää parhaan mukaan helpottaa lasta. Meillä ei öisin heräillä, paitsi yhtenä yönä nyt herännyt huutamaan. Varmaan tosi raskasta kun Arttu huutaa kipujaan öisinkin.. Jaksamisia sinne, kyllä se kohta varmasti helpottaa :hug:

Sä oot sitten ollut kiltti lapsi pienenä :) Mä taas oon ollut ihan vastakohta.. Ainakin uhmaiässä. Lenteli kuulema verhot ikkunoilta ja kaikkee semmosta. Kyllä mä itekin muistan jotain noita omia kuikunpuuskia kun olin siinä iässä. Toivottavasti Neelasta ei tuu samanlaista kun minä olin! :D

Juu, toivon minäki että menee Neltsun vierastus ohi äkkiä. Tänään taas muistettiin se miks en Neelan kanssa vieraissa paikoissa olemisesta tykkää. Kun olin äidillä käymässä, ehkä 2h ajan ja neela huus täyttä keukoo 1,5h siellä. Ja ihan kokoajan! |O Vaikka se ei edes sillälailla vieras paikka olekaan.

Ai sielläkin mietitään ollaanko raskaana :D Mulla ihan sellanen olo myös. Mutta enpä tiiä.. Saa nähdä. Ei olis toiveissa toista vielä, mutta minkäs sille mahtaa vaikka oliskin tulossa. Mielellään ei nyt kuitenkaan, kun on toi japanin matka tulossa, ja jos siellä sattuu jotain, niin ei kiva ollenkaan. Mutta en murhedi ennennkun mikään on varmaa. Tuttuja raskausoireita ilmaantunut nyt aika huolella. Farkkuja en pysty pitämää kiinni ollenkaan kun painaa alamahasta silleen että sattuu. Vai johtuukohan se vaan painonnoususta, jota on taas tullut 4kg :D Mä meinaan tossa ens viikon jälkeen tehä testin, jos ei menkkoja tule. A-P-U-A. :eek:

Jende & Neela :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Voi paska! Kirjoitin pitkät pätkät ja sit se katosi taivaan tuuliin! Äärettömän ärsyttävää :vampire: En ehdi enää naputtaa uudestaan, mut kaikille tasaisesti mukavaa päivää ja halaukset. Yritän palata pian uudestaan...
 
Sartsa83
jendde joo, toivotaan hampeja sinne ja tänne. Ja samalla toivotaa väärää hälytystä raskausjutussa. ;) Voi sitä Neeluskaa.... :( Jospa se vierastus helpottas 1v ikään mennessä. : /

Siili no meillähän tai mulla tässä on se, että ehkäisyn takia en tullut aikoinaan raskaaksi.... tai pillereiden syöminen aiheutti sen, ettei ovulaatiota tullut lainkaan sitten kun jätti pillerit pois. 2vuotta yritettiin, kunnes lapsettomuuslääkäri totesi etten voi raskautua ilman hoitoja. Olishan noita tietty kortsuja, mut pitäs sitten erikseen ostaa kalliita kumittomia kortsuja kun mies on allerginen, joten ollaa päätetty olla ilman ja sitten keksitään muita ratkasuja. Kuten mies ei ole nyt päästäny spermoja sisään ollenkaan. Meillä siis tuo ehkäsy asia on vähän huono.. ja muita mä en edes harkitte. Ja edelleen: uusi raskaus ei ole huono juttu. Olisin enemmän kuin onnellinen, jos raskautuisin LUOMUNA, joten tervetuloa raskaus, sitten kun on hyvä ajankohta. Jos ajankohta on nyt, se on sitten niin. Varmasti tuntus alussa raskaalta, mutta jos vaan saisin luomuraskauden, oisin onnesta soikeena. :heart:

Purulelusta sitä ei ollut 2009 vuoden pakkauksessa ollenkaan. Meillä on yksi purulelu, jonka pystyy laittaan kylmään, mutta se ei ole oikeen tuntunu Artusta hyvältä. Ajattelin kokeilla taas uudestaan pienen tauon jälkeen ja käyn perjantaina muutenkin ostamassa Artulle jo 6kk-> tutteja tuttipulloon ja muitakin tutteja ja ajattelin samalla metsästää sellasta tuttia, jossa on nystyröitä, jotka hieroo ientä. Meillä vaan tuo jätkä ei suostu syömään tuttia, mikä on toisaalta hyvä, toisaalta huono.. kun sitten ei saa oikeen rauhottuun välillä millään. Muulla kuin tuttipullolla. Ja sillonkin tuntuu että Arttu vaan sitä tuttia pureskelee, mikä ajoittain rauhottaa sen nukahtamaan. Eikä sillonkaan välttämättä poika juo ollenkaan maitoa. Lupsuttaa tuttia vaan sen verran että nukahtaa. Pitäs vissii metsästää tuttipullon tyyppistä tuttia, niin sais toisen imeskeleen sitä. Hassua toivoa näin päin, mut kun toinen huutaa lähes 24/7 ja yli viikon, niin kyllä sitä alkais jo toivomaan kaikenlaisia konsteja, millä sais toisen rauhottumaan.

Omaa. Meille ei siis mitää hirveän uutta. Arttu nyt peruuttelee mahallaan ja kääntyilee ja tarttuu varpaisiinsa. Soseet alkaa maistuun enempi ja enempi ja maito vähempi. Puuroa en oo saanu vielä menemään alas (virallisesti ens viikon pe sais alottaa, mut meillä kun on kaikki muukin alotettu etuajassa ja Arttu kehittyy muita eellä, niin oon ajatellu et viikko sinne tai tänne).

Ei kait siinä. Ens viikon pe myöskin 5kk neuvola. Sitä odotellessa. :)

Mukavaa tammikuun toista viikkoa kaikille! :heart:

Sartsa ja Arttu 4kk ja 2,5vkoa :heart:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Siili Meillä täysin sama kaava ehkäisyn suhteen kuin Sartsalla. Mulle ei hormooniehkäsyt sovi alkuunsakaan. Tossa alotin pillerit jo kerran synnytyksen jälkeen, mutta niinku joskus täälläkin kerroin niin lopetin melkeen samantein. Juttu meni niin, että mies otti ja liiskas koko pilleri paketin ja heitti roskiin mun nenän edessä.. Sanoi ettei jaksa katella mua, kun musta tulee niin hirvee ihminen kun syön niitä. Kuulema niin vittumainen että pitäis turpaan vetästä kun ei mua kukaan jaksa kattella sellasena :LOL: Että se niistä sitten.. Kondoomit jää vaihtoehdoks mutta äääh.. Riskillä siis mennään ja jos toinen muksu ilmottais vaikka nyt tulostaan, niin onhan se tiedetty että niin voi käydä, kun ei oo ehkäsyä käytössä. Ja jos niin käy nyt, niin ei voi "syyttää" ketäään muuta ku itteensä. Eli minkäs sille mahtaa sitten :) Neelaahan aloin odottaa vaikka söinkin pillereitä. Ni tiiäppä noista.. :O

Jep, liikkelle lähtöä odotellessa.. :D Odotan kuitenki kokoajan, että näkee kun lapsi oppii uutta, mutta vois nyt edes pari kk vielä pysyä paikallaan! :D

Tsemppiä karkkilakkoon :p Mun pitäis varmaan alottaa myös moinen.. Painoo tullut ihan kivasti lisää, mutta eipä silleen haittakaan. Mutta vois loppuu tähän se nousu, koska on tässä kuukauden aikana tullu painoa 4kg lisää. Mä vaan paisun ja paisun :D

Sartsa Meilläkään ei liiemmin tota purulelua huolita. Kyllä se aikasemmin kelpas mutta ei enää. Voi olla, että johtuu siitä neelalla kun ne hampaat on ihan tossa pinnassa jo tuloillaan, niin sattuu pienikin kosketus niihin. Tuttia kyllä syö, mutta maidon syönti alkanut olla yhtä taistelua.. Ei meinaa maitoo ottaa melkeempä koskaan. Varmaan sekin sattuu sinne ikeniin jotenki. Eilen kattelin niin 2 hammasta on varmaan ihan kohta läpi. Ainaki siltä näyttää ja huutookin riittää taas vaikka millä mitalla. Yleensä alkaa pahin huuto aina myöhään illalla. Ja sitä kestää sitte aikansa.. Kai se pahin vaihe on se kun se hammas tulee läpi.. Ei oo kiva katella kun toisella on kipuja :/ Ja ei oo kivaa myöskään ittensä kannalta kun toinen huutaa ja kokoajan.. :/

Kiva että teillä soseet maistuu :) Juu, ei tarviikaan pitää mitään kiirettä sen puuron kans. Meillä 5kk neuvolas sanottiin, että nyt vois alottaa aamu- ja iltapuurot. No, alotin aamupuuron mutta iltapuuroo oon antanu nyt vasta parina iltana. Kun neltsu kuitenki on jo pari kk nukkunu yöt hyvin, ni mikä kiire sillä olis ollutkaan. Annoin aina ennen iltavellin (joku kauravelli tai 4viljanvelli). Ja hyvin on pärjänny niillä, mutta nyt siis siirryttiin vasta iltapuuroihin :)
Meinaatko alottaa lihasoseet nyt sitten Artulle kun täyttää 5kk? Me aloteltiin ne just 5kk iässä. Ja hyvin on maistunu tähänki asti! Minkä verran Arttu syö nyt maitoo päivässä? Meillä Neelalla vähentyny hirveesti toi maito.. Jotain 600-700ml menee päivässä kun ennen meni melkeen litra. Välillä saattaa mennä vaan 500ml tai allekin.. Mut ei kait siinä jos tyytyväinen on ja ei valita mistään, niin luultavasti riittää se pienempikin määrä.

Omaa. Täällä vieläki raskaus-oloja ja menkkoja odotellen.. Iiiik. Alkais nyt!!! Nyt rupes huolestuttaa vielä enemmän, kun alkoi hampaidenpesu olla tuskasta kun tunkee sen harjan suuhun, niin heti tulee yökkäys reaktio. Eli siis ei pysty hampaita kunnolla pestä ku kokoajan meinaa yrjö lentää. Ja tota mulla ei oo koskaan ollut, paitsi raskaana..:confused:

Jende & Neela 6kk ja 1vko :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti nyt ehdin kirjoittaa jotain ja vielä kun sais tekstin lähtemäänkin ilman että se katoaa taivaan tuuliin!

Sartsa toivottavasti olet sitten luomuraskaana :) Vaikka ajankohta vähän aikainen olisikin vielä, niin ymmärtääkseni olisit vaan onnellinen luomuvauvasta kuitenkin. Menikö tää toivotus nyt oikein..? Joko Arttu peruuttaa? Siis oikein liikkuu kunnolla taaksepäin? Taitaa olla liikunnallinen poika, jos näin. Elsi osaa kääntyä molempiin suuntiin, mutta noi liikuntajutut ei näytä olevan hänestä kovin mielenkiintoisia... Kielelliset asiat ja sosiaalinen kanssakäyminen on Elsin juttuja sit taas :)

Onko Arttu itkenyt nyt lähes koko ajan? Voi raukkaa, jos on niin paljon hammas/muita vaivoja! Toivotaan että ne helpottais pikaisesti. Onneksi teillä on se neuvola kanssa ensi viikolla, niin voit siellä kysellä josko ne osais neuvoa jotain helpotusta! Tai jospa ne hampaat pian puhkeaisivat!

Täytyy nyt hiukan korjata, ettei mene totuuden vierestä... mä en ole joutunut kärsimään kyllä köyhyyttä juurikaan. Ei mun perhe mikään rikas ole, mutta tultiin kyllä hyvin toimeen mun lapsuudessa. Se, miksi olen joskus parikymppisenä käymään sossussa johtui siitä, että en halunnut pyytää apua vanhemmiltani, vaikka läheisiä ollaankin. Menin jo 15-vuotiaana töihin koulun ohella, koska halusin tienata itse ja halusin myös siinä tilanteessa pärjätä "omillani" (no, jos niin voi sanoa kun silloin jouduin apua hakemaan, mulla oli tosiaan palkka tulossa jostain syystä parin kuukauden viiveellä). Siitä asti olen tehnyt töitä koko ajan opintojen lisäksi kunnes valmistuin joskus 25-vuotiaana. Nytkään meillä ei ole liikaa rahaa miehen kanssa, koska hän opiskelee ja tekee osa-aikatöitä vaihtelevasti, mutta onneksi kuitenkin pärjätään ihan hyvin. Mutta jatkuva pennin venyttäminen on tosi kurjaa, joskin hyvä taito osata.

Siili FB kertoi ihanista matkasuunnitelmista! Vau! Kerro vähän lisää (jos sopii), millaisen kierroksen aiotte tehdä? Menettekö ihan kolmestaan? Tsemppiä karkkilakon kanssa painiskeluun!

Jendde hienot neuvolakuulumiset ja teillä myös tosi mielenkiintoisia matkasuunnitelmia! Onpa tosi kiva kuulla sitten teidän ja Siilin reissun jälkeen että miten matkustaminen niin kauas näiden pienten kanssa sujui. Oon tosi iloinen teidän puolesta, että pääsette reissuun!

Elsi on myös vierastanut, hänellä se kausi alkoi jo 3 kuukautisena ja meni joulun tienoissa hetkeksi pois, nyt tuli pari viikkoa sitten takaisin. Se on aika raskasta, en ole voinut kuvitellakaan että Elsin voisi nyt jättää mihinkään hoitoon hetkeksikään kun kauhea vierastusitku alkaa heti kun joku muu kuin minä tai mies tullaan lähelle. Mies onneksi kelpaa yhtä hyvin kuin minäkin, ja nyt ollaan oltu mun äidin kanssa niin paljon yhdessä isän kuoleman jälkeen että alkaa lopettaa vierastamisen hänen osalta. Toivoisin, että päästäisiin käymään miehen kanssa ulkona syömässä tässä parin viikon päästä, joten mummia täytyy nyt nähdä paljon. Tosin siinä ei ole mitään vikaa, mun äiti on hyvä tyyppi :) Elsi on kyllä ihan ok joka paikassa, jos ihmiset ei yritä lähestyä häntä, et sillain on meillä ehkä helpompaa. Toivottavasti Neelan kausi menee pian ohi!!!

Omaa. Eipä tässä ihmeempiä, isän hautajaisjärjestelyjä ym. ja suru tulee ja menee vaihtelevasti. Elsi on kuitenkin aivan ihanassa vaiheessa ollut jo jonkun aikaakin, todellinen aurinko ja nukkuu tällä hetkellä päiväunia tosi hyvin (useimmiten). Hänestä saa tosi paljon voimia. Illat menee meillä edelleen niin, että syö rintaa niin kauan ennen nukahtamistaan että mä nukahdan melkein aina jo ennen kuin hän lopettaa. Eli omaa aikaa ei ole iltaisin yhtään, menen tästä johtuen nukkumaan siis yhdessä Elsin kanssa. En ole keksinyt mitään ratkaisua vielä tähän kun soseetkaan ei auttaneet... tai no, olisihan niitä mutta nyt isän kuoleman jälkeen ei ole ollut voimia kokeilla mitään. Olen ajatellut paneutua tähän iltanukutusasiaan sitten kun voimia alkaa taas löytyä, menköön toistaiseksi nyt näin.

Elsi syö soseita oikein hyvin ja on tosi innoissaan niistä. Kääntyä hän osaa selältä mahalleen ja mahalta selälleen, mutta ei se innosta häntä juurikaan. Leikkiminen, kielelliset jutut ja seurusteleminen on hänen juttuja. On kyllä tosi iloinen tyttö, oikein pieni aurinko. Niin joo, kakkaamisen vaippaan hän lopetti reilu kuukausi sitten :) Elsi näyttää tietyn ilmeen, ja siitä mä tiedän että hänellä on kakkahätä. Sitten hän odottaa niin kauan, että päästään vessaan, ja kakkaa sitten sinne. Ja syödessä käyttää lusikkaa itse, mä laitan soseen lusikkaan ja hän laittaa sen suuhun. Vettä aloin antaa nyt reilu viikko sitten, sitä joisi mieluiten tavallisesta mukista, tuttipullo ei kelpaa ollenkaan mut mukin reunasta juo ihan hyvin. Eilen käytiin ostamassa 68 (ja osa 74) vaatteita iso läjä, kun noi 62 on käynyt oikeastaan melkein kaikki pieniksi.

Sellaiset hienot jutut vielä, että mä pystyn jäämään hoitamaan Elsiä kotiin ensi vuoden tammikuuhun asti. Se on nyt varmistunut tässä hetki sitten ja siitä olen tosi iloinen. Ja sitten me muutetaan tämän kevään aikana, mikä on kanssa kivaa. Tosin ei tässä nykyisessäkään ole mitään vikaa, meillä on 75 neliöinen kolmio mutta kun ei ole hissiä niin se on ollut pieni hankaloittava tekijä.

Jaahas, nyt Elsi herää. Tulipa pitkästä aikaa oikein pitkät pätkät tekstiä... Missäs muuten Bambina ja Lauru mahtavat luurata :) :)

Halauksin :heart: ,
Bubunen ja Elsi 4 kk. 3 vkoa ja päivä :heart:
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! En tiedä miksi tää kirjoittaminen on jäänyt taas taka-alalle. Käyn kyllä päivittäin lukeen teidän juttuja mut sit tuntuu että on tullut niin kamalasti lisää eikä jaksais alkaa selaileen taaksepäin että kommentois kaikille jotain. Joten ehkä yritän kirjoitella vähän useammin niin voi sitten kommentoida niin pinnalla olevia asioita, eikä monen viikon taakse :) Aamulla yritin kirjoittaa, mutta meidän kone oli aivan sekasi ja ääkköset ei toiminut ollenkaan niin en sitten viittinyt ilman niitä yrittää...

Tuosta köyhyydestä. Itestä tuntuu nyt pahalle kun lukee täältä esim että jendden pitää miettiä että riittääkö rahat ruokaan. Siihen nähden meillä on tosi hyvin asiat kun rahaa jää laskujen jälkeen ihan ok määrä. Vaikka omasta mielestähän sitä on tietty köyhä kun jää normaalia vähemmän rahaa tilille mutta jää kuitenkin jotain. Meillä mies maksaa mun äippäloman ajan meidän asuntolainan ja mä autolainan koska mun äitiysraha riittäis just noihin eikä mihinkään muuhun. Sit mä taas ostan Veetin vaatteet ja tavarat kun saan lapsilisän mun tilille. Ja kohta toivottavasti teen itse niitä vaatteita kunhan opin ompeleen tuolla saumurilla kunnolla :) Tein jo semmoisia bodyn jatkopaloja itelle kun ovat niin kamalan kalliita netissä. pitääkin laittaa niistä joskus FB:n kuva :)

Meillä soseita vedetään kauheita määriä! Kerralla menee varmaan puolitoista pilttipurkkia eikä riitäkään! MÄ oon tehnyt pakkaseen noita soseita niin yleensä se ruoka loppuu kesken kun en voi ymmärtää miten tuo voi syödä niin paljon. Kerran syöminen on lopetettu siihen, että Veetillä oli maha täynnä. Yleensä se ruoka loppuu kesken ja tulee itku ja sit syödään vielä maitoa. Ja kuitenkin piti ihan painokontrollissa käydä kun on niin vähän noussut paino... Vissiin kova poika kuluttamaan energiaa vaikka meillä ei vielä liikuta tai kääntyillä. Kiinteet veti mahan aivan tukkoon mutta nyt ollaan luumusoseella se taas pehmitetty. Lisäksi oon miettinyt, että onkohan mun maidon tulo loppumassa, kun yleensä Veeti alkaa itkeen kamalasti kun syö tissiä. sit jos antaa pulloa niin saattaa vetää vielä 200ml pullosta perään vaikka molemmat tissit söis. Meillä siis syödään kaks sosetta päivässä ja yötä vasten korvike. Muuten tissiä. TUntuu sit turhauduttavalta imettää kun tietää, että saa perään vetästä korvikkeet. Jaa nälkäkilju alko, jatkan toiste!
 
Heippa!

Meillä taitaa olla mahdollisesti rytmi muuttumassa, kun nyt jo pari viikkoa on välillä tullut säännöllisesti päiviä kun Elsi herää jo ennen kahdeksaa ja menee nukkumaan päiväunia kymmenen jälkeen. Nyt on jo nukkunut kohta kolme tuntia parvekkeella.

Lauru kiva kuulla susta taasen :) Jouduitteko te käymään painokontrollissa? Kuinka paljon paino oli viimeksi noussut, muistatko? Meillä on neuvola ensi tiistaina ja oikein vähän jännittää uudet mitat, kun mun mielestä oli vähän vähän kasvanut viimeksi (neuvolan tädistä kylläkin ihan ok). Nyt mun mielestä Elsi näyttää kasvaneen tosi paljon mut saas kattoa nyt mitä mitat sanoo. Ainakin vaatteita on jäänyt reilusti pieneksi. Tosi hienoja käsitöitä muuten teet, olen Facebookissa katsellut kuvia. Oot taitava, olisinpa mäkin!

Meillä menee soseita ihan kivasti myös, tosin riippuu vähän ajankohdasta. Jos Elsi on kovin väsynyt, niin silloin ei jaksa syödä sosetta, silloin uppoaa vain maito. Oonkin yrittänyt rukkailla noita aikoja niin, ettei olisi ihan rätti. Se on vaan välillä hankalaa kun yritän pidentää niitä yöunipätkiä soseilla ja siksi syödään just ennen iltapesuja. Toinen kerta aamulla ennen päiväunia. No, ensi viikolla Elsi on 5 kk. ja aloitetaan sitten iltapuuro, joten sit kiinteätä tuleekin jo kolme kertaa päivässä. Useimmiten vetää varmaan n. pilttipurkkia vastaavan määrän ja rintamaitoa reippaasti päälle. Ehkä Veeti vaan kuluttaa paljon energiaa luontaisesti, perusaineenvaihduntahan vähän vaihtelee? Onko kasvanut muuten pituutta paljon?

Millaisia päivärytmejä teillä nykyään on? Ei ollakaan vähän aikaan puhuttu niistä...
Meillä heräillään 8-9 välillä. Sit Elsi on hereillä noin 2-2,5 tuntia, minkä jälkeen hän menee päiväunille ja nukkuu aika hyvin 2-3 tuntia. Aamulla ennen päiväunia aika menee oikeastaan aamupesuun, soseiden syömiseen ja mun aamupalaan, sit ehditään hetki leikkiä ja sitten onkin jo yleensä aika valmistautua päiväunille. Elsi herää uniajasta riippuen päivällä yhden ja kolmen välissä, ja sitten syödään maitoa, vaihdellaan vaippaa, leikitään jne. Loppupäivän aikana Elsi nukkuu vielä yhdet tai kahdet 30 min.-tunnin unet ja väleissä aina leikitään, syödään maitoa jne. Iltasose syödään n. 20.30, sitten käydään pesulla ja sitten uniaika koittaa joskus yhdeksän maissa. Ja se onkin sit oma sessionsa se, meillä on yhä se tilanne että Elsi syö rintaa niin kauan että mä melkein aina nukahdan itsekin. Käyttää siis mua tuttinaan, mutta jos otan rinnan pois niin oikeastaan herää heti kunnes vaipuu kunnolla syvään uneen. Ja siinä vaiheessa mä olen jo ihan unessa itsekin. Olen ajatellut, että kun nyt nämä hautajaisasiat on järjestetty ja elämä ja oma olo palaa normaaliksi, niin sitten yritän alkaa paneutua tähän iltanukutusasiaan. Että jos sitä itsekin taas jaksais nousta ja ottaa vähän omaa/yhteistä aikaa miehen kanssa illalla Elsin nukahdettua.

Sartsa tuli mieleen, että ei Arttu sitten vatsaansa voi itkeä..? Ajattelin, kun teillä on käytössä vissiin hedelmä+vihannes soseet, korvike, puuro ja velli, niin entä jos joku ei sovikaan hänen vatsalle? Elsillä on ainakin jotkut soseet mitkä eivät sovi, yritän parhaillaan selvittää mikä se on. Nukkuu tosi levottomasti välillä ja luulen että se johtuu siitä että sose saa vatsan vääntämään. Niinä öinä hänellä on nimittäin paljon ilmavaivoja. Perunasta olen melko varma, että se ei käy, mutta joku toinenkin tuntuisi olevan.

Tänne kuuluu sitä samaa kuin tässä viime aikoina olen kirjoitellut. Suru isän kuolemasta tulee ja menee vaihtelevasti, hautajaisjärjestelyt vähän ahdistaa ja tuntuu kummalliselta että mulle läheistä isää ei enää ole. Välillä on jo ihan normaali olo, etenkin kun Elsin kanssa touhuaa, välillä ahdistaa, surettaa tai on sellainen plääh -olo. Elsin kanssa menee kivasti, ehkä nyt on pari päivää ollut vähän kitiseväisempi kun on nukkunut öisin levottomasti. Aivan ihana tyttö kuitekin, äitin ilopilleri :heart:

Aloitettiin muuten Elsin kanssa vauvajumppa. Ei siitä vielä sen enempää, eka kerralla oli joku surkea sijainen joten odottelen nyt ensi maanantaita ennen kuin teen siitä arvioita. Tiistaina on 5 kk. neuvola ja sit pikkuinen tosiaan täyttääkin 5 kk. ensi viikon lopulla :heart: :heart: Sitten aloitellaan iltapuuroja noiden soseiden lisäksi.

Hei muuten te jotka käytätte kantoliinaa! Onko jotain nettisivuja missä olisi HYVIÄ sitomisohjeita, liinan mukana tulleet ei jotenkin toimi mulla ja tunnen itseni vähän avuttomaksi sen liinan kanssa. Olis kiva saada se kunnolla käyttöön, kun Elsi on tuollainen sylityttö..?

Mukavaa viikonloppua!
Bubunen ja Elsiini viikon vajaa 5 kk.
 
Viimeksi muokattu:
bubunen unohdin viimeksi ilmaista myös osanotot täältäkin sulle isän kuoleman johdosta! Jaksamista sinne kovasti, onneksi sulla on pieni ilopilleri siellä piristämässä päivää että on muutakin ajateltavaa.

Meillä paino oli noussut semmoiset 300g reilussa kuukaudessa ja sitähän pitäs tulla minimissään 170g viikossa. Mutta meillä ollaan kyllä kasvettu kovaa kyytiä että sekin varmasti vähän verottaa tuota painonnousua. Meidän terkkari vaan soitti että halutaanko käydä painoa kattomassa kun on reilu kuukausi taas väliä ennen seuraavaa neuvolaa että käytäs tosiaan kerran siinä välissä. Ja paino oli nyt lähtenyt meneen käyrällä tasaisesti että ei oo enää laskusuuntainen vaan menee suoraan. Meillä oli paino nyt 6,4kg suunnilleen (syntymäpaino 3420g) ja pituutta on jo huikeat 64,5cm (syntymäpituus 51cm). Että kuten huomaa niin pituutta on tullut jo 13,5cm alle neljässä kuukaudessa :) Ei ihme että tuntuu että Veeti kasvaa silmissä. Mutta kyllä musta tuntuu että on sillä vähän nyt posket pyöristynyt. Ja ihme jos ei noilla ruokamäärillä ala paino nousta!

Meillä herätään nykyään 8-9 välillä. Yleensä Veeti herää ja nostan sen sänkyyn niin se siinä juttelee itsekseen puolisen tuntia ja antaa mun nukkua sen ajan ja sit se kyllästyy ja noustaan ylös. Yöllä syödään joka aamu oikeastaan 5.30-6.00 välillä ja se on kyllä melko tarkka aika :) Aamulla Veeti jaksaa olla hereillä sen pari tuntia jonka jälkeen nukahtaa ja nukkuu enää korkeintaan puoli tuntia! Ei ehdi itse tekemään mitään enää päivisin. Saattaa nukkua kolmet tai neljät minipäikkärit päivässä. Eilen se nukku 9.30-10.00 ja 11.30.-12.00 ja sit vielä iltapäivällä yhdet päikkärit :) Ja hetken aikaa autossa kun oltiin tapaamassa muita mammoja ja vauvoja. Sit syödään soseita yleensä tuossa aamupäikkäreiden jälkeen ja iltapäivällä joskus viiden tai kuuden maissa. Meillä Veeti nukahtaa joskus jopa seiskalta mutta yleensä viimeistään kasilta. Että iltapuuhia ja maitoa aletaan antaan siinä vähän ennen seiskaa. Ja sit Veeti vetää sikeitä sinne aamukuuteen :) Että meillä on kyllä onneksi illalla omaa aikaa tosi paljon. Ja kun Veeti on niin helppo menemään nukkuun kun se tarttee vaan viedä sänkyyn niin se nukahtaa itekseen sinne. Onneksi opetettiin se niin. Ootko muuten bubunen kokeillut vaihtaa sitä tissiä tuttiin siinä vaiheessa kun Elsi alkaa oleen puoliunessa? Meillä joskus Veeti nukahtaa päivällä tissille ja sit se vaan välissä imee, ei siis enää syö mutta haluaa imeä. Ja jos tissin ottaa pois suusta niin se alkaa huutamaan mutta jos vaan vaihdan tissin tuttiin niin se pysyy tyytyväisenä ja jatkaa unia :)

Me käytiin kans tiistaina sellaisessa tempoa tenaville ryhmässä missä pääasiassa lauletaan ja leikitään lapsen kanssa. Samalla se kehittää kuulemma jotain lapsen motorista kehitystä tai jotain plaaplaa :) Mut se oli ihan kivaa. Ja kun sitä välillä nostellaan ja kannetaan niin kyllä se ihan jumpasta käy välistä. Mutta tällä kertaa taas lopetan kun mies tuli aikaisemmin töistä niin meen touhuaan jotain sen kanssa. Hauskat viikonloput!
 
Bubunen Juu mä tuun ainakin laittamaan Japanin reissusta paaaaaljon kuvia facebookkin sitten kun ollaan kotiuduttu, niin sieltä voi ainakin käydä kyyläämässä meijän reissua :) Ainut mikä jännittää ja oikeestaan pelottaa aika sairaasti on se lentomatka, mutta enköhän mä siitä selviä.

Ai teilläkin vierastellaan, höh. On se aika rasittavaa. Ihme ja kumma tapahtu tossa viime viikolla kun kävin kaverin luona, ja Neela oli koko kyläilyn ajan tosi nätisti! Ei kitissyt ollenkaan vaikka mä välillä hävisinkin muualle näkö etäisyydeltä. Ehkä se johtu siitä kun oli kaverin vauva neltsun seurana kokoajan :) Toivottavasti teilläkin menis pahin vierastus äkkiä ohi. Vaikka oon ymmärtäny niin, että tästä se vaan pahenee.. Jee :wave:

Voimia ja jaksamista surun ja hautajais järjestelyjen kanssa :hug: Ja tsempit vielä Elsin iltarytmin muutokselle, sitten kun tulee sen aika. Toivottavasti onnistuis helpolla jotenkin! Niin ja ihana toi Elsin lempinimi, Elsiini :D :heart:

Päivärytmi Meillähän meni rytmit ihan perseelleen jouluna. Kun meni tosi myöhään ja Neela kiukutteli ja nukkumaan meno venyi jonnekin yöhön asti. Ja siitä se jatkui sellasena aika pitkään, nyt oon sitten lähteny muuttaa sitä taas ennalleen. Eli siis, aamulla noustaan 8 aikaan, sitten aamumaito ja aamupuuro. Leikitään ja ollaan vaan. 10 aikaan tulee Neelalle väsy ja nukkuu tunnin päikkärit. Sillä välillä mä hoidan omat jutut, esim, suihkussa käynnit, siivomiset yms. yms. Neelan herättyä syödään maito ja lihasose, sen jälkeen sit lähetään ulkoilee jos vaan sää sallii.. Nyt ei oo pariin päivään päässyt, kun eka oli ne loskakelit ja sit jäätyi, ni en kehdannu tonne mennä ollenkaan. Kun olis ite vetässy heti turvalleen siellä kun aikas liukasta oli. Joo, mutta ulkoilun jälkeen sit taas vaan ollaan ja ihmetellään, ja neltsu menee sit toiselle päikkäreille joskus klo 14. Nukkuu puol tuntia-tunnin. Sitten mies tuleeki kotiin ja siinä iltapäivästä saatetaan lähtee jossain käymään tai sit ollaan vaan kotosalla. Mutta ennen mitään reissuja kuitenkin syödään taas maito ja sose (kasvista tai vihannesta). Ja kolmannet n. tunnin päikyt ottaa siinä klo 16-17. Illalla 7-8 aikaan alotetaan iltajutut, eli kylpy ja iltamaito ja iltapuuro. 8-9 maissa menee neiti yö unille ja nukkuu sinne aamu 8 asti :)

Lauru Ei mekään nyt mitään älyttömän köyhiä olla, sillon tekee tiukkaa jos on ylimääräsiä menoja tai laskuja. Muuten pärjäillään ihan ok, mutta persaukisia saa olla kyllä aika usein. Mihinkään "turhaan" ei ole varaa, eli mitään heräteostoksia ei tuu tehtyä ollenkaan.. Nyt on menny enemmään rahaa parina kuukautena, kun oon Neelalle ostanu aika paljon vaatetta ja itelleni vaatetta. Mutta ne nyt ei turhia ole, vaan kuuluu ihan ihmisen perustarpeisiin. Mutta jokatapauksessa, me 3 ihmistä eletään sellasella rahalla mikä ei riitä edes yhdelle. Mutta kyllä sitä jotenki aina pärjää, joutuu vaan tarkkaan miettii mihin rahansa laittaa. Ja joskus taas tulee niin syvällinen v*tutus tästä rahatilanteesta, ettei voi muuta kun itkeä ja oikeestaan tekis mieli mennä tonne pihalle huutamaan kiukut ulos. Kyllä tää tästä paranee, kohta rupee tulee enemmän rahaa onneksi. Ja sit varmasti helpottaa stressi.

Hyvinhän Veeti kasvaa :) Onkos Veeti nyt 4kk? Meillä neela oli 4kk iässä aika saman painoinen, eli 6,5kg. Ja nyt puol vuotiaana sen 7,7kg. Kasvaa tasasesti, mutta keskikäyrän alapuolella, joka johtunee siitä kun oli niin pieni syntyessään, ettei mee ihan sinne keskelle.

Omaa. Tein eilen raskaustestin ja ihan täydellista negaa näytti! Huh. Mutta jotenki mä en uskalla luottaa tohon vielä. Mulla on kummassakin edellisessä raskaudessa testiti näyttänyt aina tosi haaleeta viivaa vielä 7. viikollakin. Neelasta testasin melkeen 7. viikolla ja sen viivan erotti siitä just ja just, elikkä oli tooooosi haalee. Ja siitä edellisestä ihan sama homma. Et mielessä kaivertaa se, jos nyt oliski sama juttu taas. On mulla tuolla toinenkin testi vielä, eli jos ei ens viikon aikana menkat tule niin sit täytyy taas tehdä se. Eilen siis piti menkkojen alkaa. Oireet vaan jatkuu ja pahenee vaan! Vois nukkua koko päivän ja ihan tajuton päänsärkykin ollut nyt toista päivää. Ruoka ei maistu yms.. Eilen nukuin illalla 3h unet, ei riittäny, tänään simahdin ihan huomaamatta äitin luona sohvalle :confused: No saa nähä. Tai sit mulla vaan on joku vitamiinin puutos. Täytyy käydä ens viikolla ostaa rautaa ja jotain vitamiinilisiä. D-vitskut sain äitiltä tänään jo mukaani.. Eli kattoo nyt paraneeko olo noilla.

Neltsu kehittyy kauheeta vauhtia. Nyt on oppinut istuu kunnolla lattialla ite. Välillä vaan tapahtuu kaatuminen, eli joutuu pitää jotain pehmustetta ympärillä. Tai sit mä hankin sille semmosen kypärän päähän niin ei tarvi pelätä että sattuis :D

Hyvät viikonloput kaikille! :)

Jende & Neela :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Sartsa kävin lukemassa tuolla elokuisissa 2010 sun kirjoituksen ja koska kirjoitit olevasi epätoivoinen (tai jotain sinne päin), sanon suoraan mitä ajattelen. Mun mielestä on erittäin mahdollista, että Artun kiukut ja huonot unet johtuu ruuasta. Mulla on sellainen käsitys, että lapsen suolisto ja ruuansulatus kehittyy hitaasti ja siksi niitä ruokia aloitellaan pikku hiljaa. Luin sieltä että annat jo vellin, kasvis ja hedelmäsoseen lisäksi lihasoseita ja puuroa. Meillä neuvolassa annettiin tiukaksi ohjeeksi että puuroa aikaisintaan 5 kk. iässä ja lihasoseita puolen vuoden iässä, aikaisintaan 5 kk. iässä. Sun on sitä paitsi ollut pakko lisätä noita aika nopeasti, kun Arttu saa jo noita kaikkia, joten on voinut pistää vatsan koville. Mitä jos purkaisit vähän ja ottaisit takapakkia tuossa ruoka-asiassa? Tossa linkki aiheesta:

http://www.tampere.fi/tiedostot/5b7fW3e9r/vauvan_ruoka6_12_kk.pdf

Toivottavasti et pahastunut, mutta oli pakko kirjoittaa tämä kun puhuit että alat olla väsynyt.
 
Sartsa83
Ekaks: MENKAT ALKO!!!! Et se siitä raskaudesta. ;) Ihan hyvä näin. Voisin melkein toivoa uutta raskautta tuonne 2013 keväälle. ;) Kun tänä kesänä voitas pitää meidän kauan kaivatut hääjuhlat, kun mulla oli "hoppu" päästä naimisiin ennen lapsen syntymää (ja raskautta) ja siks mentiin aikalailla tasan kuukautta ennen maistraatissa naimisiin ennen kuin raskauduin. Kai se oli mulle joku henkinen riitti samalla. ;)

Sitten. JENDDE teillä on sitten IHAN sama homma kuin meilläkin! Nähtävästi Arttu siis tekee niitä hampaita ja ne on sitten hemmetin kipeitä, koska illalla huudetaan niin pirusti. :(

Täällä otettii varaslähtö noihin lihasoseisiin. Ja hyvin tekee kauppansa. :)

bubunen toivotus meni ihan oikein. ;) Kyllä luomuraskautta toivotaan, mutta toki mä voisin sitten mieluusti saada lapsen keväällä ja jotta Artun kanssa tässä alkais mennä helpommin yöt jne., niin 2013 ei kuulostas ollenkaan pahalta. ;) Mutta jos siis raskaudun aiemmin, oon siitä vaan enemmän kun onnellinen. Ja se ois mulle yks lottovoitto. :) :heart:

Meilläkin osattiin tossa kääntyä hienosti mahalta selälleen ja toiste päin, mutta Arttukin on sitä lajia, että tekee sen kun huvittaa ja se on niin tylsää puuhaa. Mieluummin jätkä lähtis jo heti käveleen tai vähintään konttaan ja istuakin tekis mieli. :D Reppana kun näkee lähes päivittäin 2,5v serkkunsa, joka jo kovasti mennä viipottaa, niin tahtos Arttukin lähtee mukaan. ;)

Voi Elsi pientä! Ja juu, Artulle pukkaa kahta hammasta alas, siittä mitä ilmeisemmin kiukkujen syyt + saattaa vaan olla niin voimakastahtonen luonne, että sitä tahtojen taistoa koetellaan jo tässä vaiheessa. Juu, eläkä sinä ota paineita tuosta Elsin nukkumaanmeno touhusta. Kunhan nyt pääset jaloillesi ensin muissa asioissa, niin alotat sitten operaation Elsin nukutus omaan sänkyyn. :) :heart: :hug:

Ei Artulla vattavaivaa ole. Ei nimittäin kiehnää siten kun vatsaan koskis. Joku hermostuttaa häntä iltasin ja itkiessään tärisee kamalasti välillä. Ja sitten ne nyrkit menee suuhun ja kättä heilutellaan siellä, et kyllä ne vaan vissiin on nuo hampit ja sitten tosiaan joku hermostuttaa iltasin..

Anteeksi te joiden lapset nukkuu niin hyvin yönsä, oon teille HELVETIN kateellinen (mm. jendde). Mä antaisin tällä hetkellä mitä vaan, että Arttu nukkuis yönsä. Ennemmin mä silti jaksa öisin sitä kiukkuilua ja heräilyä kuin päivällä kitinää. Outoa sinänsä. Mutta haluisin toki nukkua itekin, koska oon sitten järjettömän väsyny. Viimenen puoltoista viikkoa menny aikalailla 2-6 tunnin yöunilla omalla kohdalla. En vaan kertakaikkiaan saa nukutuks. Oon miettiny raskauden jälkeistä masennusta ja vaikka mtiä, mutta kun ei muut oireet taas viittaa siihen.. nukkumisongelma mulla on kuitenkin syntyny. Arttu nukkuu vaihtelevasti 6-10 tuntia, mutta ei yhtäsoittosesti. Herää 1-5 kertaa yössä, mutta vain pari kertaa haluaa maitoa. Silti sitä öiseen aikaan tuntuu menevän melkein enempi kuin päivällä. Joskus enempi ja monesti itkee unissaan (voi siis ikenien lisäks nähä painajaisiakin tai jotain..tuli vaan mieleen tässä..)

Arttu on päivisinkin alkanu oleen nyt aika levoton. Mä en enää välillä tiedä, mitä pitäisi tehdä että mun rakas olis tyytyväinen. Alkaa loppumaan neuvot totaalisesti kesken.

Mut meillä siis syömistouhut menee näin:
08.00-08.30 herätys
09.00-09.30 Aamupuuro + maidot päälle (sen mitä syö). Puuron yhteydessä vähän hedelmäpilttiä et puuro menis paremmin alas.
12.00-13.00 Kasvis, liha tai pelkkä hedelmäpiltti (vaihtelen välillä, niin ei käy maut tylsiksi) + maitoa päälle... yleensä maito ei maistu heti, vaan menee noin tunti eteenpäin ja sitten juodaan maitoa.
16.00-17.00 Iltaruoka tai pelkästään maitoa... joskus hedelmäpiltti. Tässä sama homma kun päivällä.
19.00-20.00 iltapesu
20.00-20.30 Iltapuuro/velli + maitoa
Sit alkaa se iltakiukku kun nukkumaan suunnitellaan... monesti nukahtaa 21-> ja sitten herää melkein heti ja yöunille nukahtaa 22-23.

Tuo on nyt vähän muuttunu. Aiemmin ruvettiin seiskan aikaan laittelee iltapesuille ja yökkärin vaihtoon jne., mutta se alko tuntuun liian aikaselta, kun iltakiukku oli vielä pahempaa mitä se on viime aikoina ollu, joten myöhäistettiin tota pikkasen ja vähän on helpottunu.. Yritin myös että tuossa aamupäivästä.. 11 aikaan antais tota kasvis tai lihapilttiä, mutta yleensä sillon Arttu on aamupäiväpäikkäreillä... ja heti herättyään ei puurot maistu. Heti herättyään Arttu on yleensä niin ilonen, että haluaa keskustella, joten meillä menee se aamu siinä seurustellessa. Sitten syödään ja lähetään vaunutteleen jollon sitten Arttu nukkuu nuo ekat (yleensä pisimmätkin) päikkärinsä. Mut tämä aikataulutus nyt on edelleen vielä hakemista. Kun aloteltiin hetki sitten nuo kasvis ja lihapiltit ja niiden kanssa sitten tuo, et koska syödään ja mitä.

Mut tosiaan.. mä oon välillä niin hukassa tuon jätkän kiukkuilun kanssa. En tiiä mitä tekisin... ei siis oo tullu mitään pahoja ajatuksia, mutta turhauttaa ja ahistaa kun ei tiiä miten voisi auttaa. Ja huutoa ei jaksaisi kuunnella 24/7:aa, kun ei kolikkiakaan ole, eikä ns. "syytä" sille, jonka ymmärtäis ja täten pystyis antaa toisen välillä vaan huutaakin. Mut suurin epäily on nuo ikenet. Ja joskus mietin jopa tylsyyttä. Mut Artulla on kuitenkin touhuttavaa ja on paljon lattialla lelujenkin kanssa ja leikitään yhdessä ja seurustellaan.

Mut perjantain neuvolaa odotellessa.. pääsee vähän keskusteleen asioista ja tiedusteleen, mitä tässä pitäs tehä tuon omankin nukkumisen kanssa.

Sartsa ja Arttu kohta 5kk :heart:
 

Yhteistyössä