Tiehyttukos/rintatulehdus?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Imetän 4 kk:tta vanhaa vauvaa. Parin päivän ajan minua on oksettanut ja hikoiluttanut. Eilen illalla tuli tissit kipeäksi. Yöllä heräsin siihen, että toisessa rinnassa on kipeä kohta. Selvää pattia ei ole, mutta selvästi yksi kohta aristaa ja kuumottaa.

Flunssainen olo on mutta ei kuumetta. Otin buranaa ja olen levännyt sängyssä vauvan kanssa ihokontaktissa. Imettänyt paljon. Käynyt kuumassa suihkussa, hieronut kipeää kohtaa ja pumpannut. Laitoin myös kylmää rintaa vasten.

Kuinka pian oireet pitäisi helpottaa? Neuvolan ohjeissa sanotaan vaan että jos kuume kestää yli vuorokauden, pitää hakeutua lääkäriin ja hakea antibiootit.
 
vierailija
Jatkat vaan rinnan tyhjentämistä ja itse arvioisin, että ehkä muutaman päivän maksimissaan katselisin ennen lekuriin menoa jos ei kuumetta ja maitoa tulee. Toki voisin olla yhteydessä lääkäriin jo aiemmin, jos omalla olisi soittoaika.

Mulla kun on ollut rintatulehdus niin kuume on noussut heti 39 ja rinta niin kipeä ettei voi edes kättä nostaa.
 
vierailija
Kylmä auttaa laskemaan tulehdusta.

Ei täällä ole omalääkäreitä. Ja nyt viikonloppu edessä, ei tosiaan kiinnosta lähteä vauva kainalossa päivystykseen istumaan. Eli toiv. ei nouse kuume!!

Minulla oli myös esikoisesta niin, että illalla nousi yhtäkkiä kova kuume ja olin ihan horkassa. Sillon rinnassa oli selvä patti. Silloin otin särkylääkkeen ja imetin liki nonstoppina koko yön, aamulla oli ohi.

Se vaan että kuopus ei ole ollenkaan yhtä innokas imemään tuota rintaa, mitä esikoinen oli :/ ja pumpulle heruu tosi huonosti. Tuntuu etten saa rintaa tyhjäksi.

Ap
 
vierailija
Kylmä auttaa laskemaan tulehdusta.

Ei täällä ole omalääkäreitä. Ja nyt viikonloppu edessä, ei tosiaan kiinnosta lähteä vauva kainalossa päivystykseen istumaan. Eli toiv. ei nouse kuume!!

Minulla oli myös esikoisesta niin, että illalla nousi yhtäkkiä kova kuume ja olin ihan horkassa. Sillon rinnassa oli selvä patti. Silloin otin särkylääkkeen ja imetin liki nonstoppina koko yön, aamulla oli ohi.

Se vaan että kuopus ei ole ollenkaan yhtä innokas imemään tuota rintaa, mitä esikoinen oli :/ ja pumpulle heruu tosi huonosti. Tuntuu etten saa rintaa tyhjäksi.

Ap
Ja tällä kertaa tuo kipeä kohta on vielä pirullisessa paikkaa, tosi hankalaa saada vauvan leukaa tukoksen puolelle, etenkin kun likalla menee heti hermo jos ei ole tutussa imetysasennossa :( tukos osoittaa kutakuinkin minun omaa leukaa päin.

Ap
 
vierailija
Se turvonnut ja kipeä kohta voi olla aljava rinratulehdus. Jatka vaan noita endiapu keinoja mitä oot tähänkin asti tehny. Voit saada niillä sen taintumaan. Sit jos pääsee kunnolla tulehtuun niin tulee se kova kuume. Sitten antibiootit kehiin. Tuo huono olo taas viittaa siihen että juot liian vähän. Itellä oli kans ihan kuin alkuraskauden kuvotusta aina jos en ollut juonut riittävästi.
 
Etsi tukkeutunut tiehyt. Pehmitä nänni lämpimällä pyyhkeellä ja tutki ja tutki ja puristele ja löydät piimäkokkareen. Nyppää se irti. Karhealla pyyhkeellä tai sormilla tai vaikka hammastikun kärjellä. Sen jälkeen tiehyestä valu maitoa ja olo helpottaa.

*noin viidesti kokeneena*
 
vierailija
Kiitos kaikille avuista. Ja hyvä tuo juomisvinkki, en varmaan olekkaan juonut tarpeeksi! Eilen useamman kerran lämmitin rintaa suihkussa ja hieroin ja puristelin kovaakin, mutta en löydä sitä pattia eikä imetys ja pumppailukaan ole yhtään auttanut. Nousi kuumettakin vähän, Burana kyllä auttaa hyvin. Mutta nyt rinta on jo tosi kipeä ja kuuma kauttaaltaan! :/ aamulla siis lääkäriin, varasin pulssiin ajan.

Veemäinen vaiva ja ihana kiitos täysimetyksestä ;( :p
 

Yhteistyössä