Tissistä vieroitus ohjeita..

  • Viestiketjun aloittaja T-79
  • Ensimmäinen viesti
T-79
Kaipalisin vinkkejä miten teillä on onnistettu vieroituksesta. ja kuinka pitkään olette imettäneet.
Meillä poika on huomenna 1v 3kk ja mikään muu maito kuin tissi ei kelpaa.
Ei tuttipullosta ei nokkamukista. Ja on nyt jättänyt vellinkin pois iltaisin.. Missähän kummassa vika?
Kovalla yrittämällä saan sille puuroa syötettyä mutta muuten ei syö kuin maitoa ennen nukkumaan menoa. Olen yrittänyt vähentää tissin saannin kahteen kertaan päivässä mutta huolettaa tuo kun ei maitoa juo ollenkaan. Olenkin nyt ruvennut puuron tekemään maitoon että sitä kautta saisi maitoa. Jugurtia kyllä syö samoin juustoa ja jäätelökin kelpaa...
Ei vain enää kovin kauaa jaksaisi imettämään kun pikku herralla taipumuista joskus purra äitiä :\|
Vinnekejä otetaan vastaan..
 
kerralla vain kokonaan tissi pois! hankala tuon ikäisellä vähentää, kun osaa jo niin topakasti sitä vaatia! muutama päivä voi mennä kun narisee ja kitisee, mutta loppuen lopuksi alkaa kyllä varmasti juoda oikeata maitoa!
 
mamaA harmaana
minun neuvo myös että kerrasta poikki...
muutama päivä meilläainaki oli 3päivää ja yötä yhtä kitinää ja kätinää, mut kyl se siitä...
rautanen hermo ja pitkä pinna niin niillä pitäs pärjätä.
tsemppiä :xmas:
 
Sama vinkkki mulla: kerrasta poikki. Jos voisit olla vaikka ekan päivän kokonaan pois kotoa (jos siis raaskit ja miehesikin tähän suostuu). Kyllä tuon ikäinen napero hyvinkin jo tietää, ettei isiltä kande tissiä pyytää, eikä sitten sitä vaadikaan. Tällä lailla voisi mennä lopetus helpommin.
 
felicia
ite olin samassa tilanteessa reilu kuukausi sitte!!=) nyt poika juo nokkamukista.aluksi heitti nokkamuin täysillä seinään mut pikkuhiljaa rupes vaan juomaan,ku ei seurannu sitä vaan anto lapsen ite tutustua siihen rauhassa...(istu syöttätuolissa ).itse vierotus meni niin että pari eka päivää en imetäny ollenkaa,vain yöllä.sitte yöllä en ollenkaa sen jälkeen,otin vaan pojan viereen nukkumaan ja siinä se kiemurteli ja välillä hamus tissiä,mut en vaan antaaanu...joskus kävin kiikkutuolissa kiikkaamassa sen uneen... nyt poika nukkuu omassa huoneessa ja omassa sängyssä,mut herää joskus kerran yössä,mut nukahtaa kiikkutuoliin pian sen jälkeen... tämmösii kokemuksii...=)
 
Kaarina72
Tuttu ongelma meillekin tuo tisun syöminen. Meillä syödään siis kaksi kertaa päivässä vain, mutta noita kahta kertaa osataankin sitten vaatia oikein kunnolla. Poika repii kaula-aukkoa ja hokee ANNA MAMMAA. Ikää pojalla siis 1 v ja 2 kk ja nyt näyttää, että saammekin imettää sitten hamaan tulevaisuuteen. Yhtäkkiä parin viikon sisällä tuosta tisusta tuli tosi tärkeä. Nyt on varmaan meneillään joku eroahdistusvaihe ja silloinhan ei suuria muutoksia pitäisi lapsen elämään tehdä?
 
Meillä juuri onnistunut vieroitus takanapäin, lapsi 1vi 1 kk. YKsi yö oli aivan kaameaa huutoa, toinenkin aika kamala mutta sitten meni jo ihan hyvin. Tärkeintä oli, että isä oli silloin paljon kotona ettei äiti ole maidontuoksuineen koko ajan vierellä "kiusaamassa".. Sitten kun maidontulo oikeasti lakkaa, ei vauvankaan enää tee mieli. Meidän vauva on kyllä edelleenkin tissihullu, laittaa käden paidan sisään ja taputtelee ja silittelee iloisena, mutta imemisrefleksi sammuu kyllä yllättävän nopeasti..
 
Yellow75
Meillä aloitettiin vieroitus vähän vajaa 1 v:nä, tyttö oli la-su isovanhemmilla hoidossa, jotta saatiin maidoton aika suht. kivuttomasti käyntiin. Oli kyllä hieman kiukkuinen, kun sitten kotiin palattuaan ei rintaa enää ollutkaan tarjolla. Ei suostunut juomaan oikeastaan mitään ennen maanantaita, silloin alkoi mennä vettä taikamukista. Lisäilin neuvolan ohjeiden mukaisesti reilusti maitoa kaikkiin ruokiin ja syötin jogurttia ja juustoa ym. Surku tuli kyllä itsellekin, kun tyttö niin kovasti tuntui kaipaavan rintaa, suihkussa tai muuten sopivan tilaisuuden tullen oli heti rinnassa kiinni. Välillä annoinkin pienenpienet huikat max. kerran päivässä. En usko että toimisi kaikilla, mutta meillä se pieni "muistelu" riitti, parissa viikossa sekin jäi pois. Ja minusta rinnat sopeutuivat näin paremmin, ihan niin pahoja lapasia en saanut kuin pelkäsin ;)

Ai niin, tyttö on edelleen heikko maidonjuoja (1-2 dl/vrk), parhaiten saa "narutettua" pillillä. Jogurttia, viiliä ja juustoa sekä vettä menee onneksi hyvin. Vieroituksesta on nyt aikaa 3 kk, joten tilanne saattaa kyllä vielä muuttua.
 
Täytyy sanoo että nostan hattua teille jotka jaksatte imettää lapsianne tonne yli yks vee. Siinä vaiheessa kun lapsi tulee itse repiin paitaa, omast mielestä se tuntuu jo pikkasen liian isolta....noh ei ole mun asia.
Tissi pois kertaheitolla, niinkun aikasemmatkin kirjottivat, muuten saat imettää hamaan tulevaisuuteen....
Eihän sitä maitoa tarvii litkuttaa litra tolkulla jos syö kaikkee muuta missä on kalsiumia, suomessa on vähän sellanen ihmeellinen neuvolakulttuuri et sielä ilmotetaan että pitäs juoda 500ml-600ml maitoo, just joo...juustot, jugurtit, raejuustot jne jne, noh jäätelöt voi jättää pienemmälle sokeripitoisuudensa takia mut muut kelpaa ihan hyvin vaikka ei jois pisaraakaan maitoa. No stress.
:wave:
 
tissi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2005 klo 21:53 Agapi kirjoitti:
Täytyy sanoo että nostan hattua teille jotka jaksatte imettää lapsianne tonne yli yks vee. Siinä vaiheessa kun lapsi tulee itse repiin paitaa, omast mielestä se tuntuu jo pikkasen liian isolta....noh ei ole mun asia.
Tissi pois kertaheitolla, niinkun aikasemmatkin kirjottivat, muuten saat imettää hamaan tulevaisuuteen....
Eihän sitä maitoa tarvii litkuttaa litra tolkulla jos syö kaikkee muuta missä on kalsiumia, suomessa on vähän sellanen ihmeellinen neuvolakulttuuri et sielä ilmotetaan että pitäs juoda 500ml-600ml maitoo, just joo...juustot, jugurtit, raejuustot jne jne, noh jäätelöt voi jättää pienemmälle sokeripitoisuudensa takia mut muut kelpaa ihan hyvin vaikka ei jois pisaraakaan maitoa. No stress.
:wave:

mulla tissittelijä 1v3kk ja imetys hauskempaa kuin koskaan!juuri tuo itse pyytäminen ja paidan nostelu on kivaa. on meitä niin erilaisia,mutta tehköön jokainen kuten itse haluaa. meillä yöllä myös tissiä monta kertaa, mutta eipä se paljon rasita kun vieressä nukkuu ja ei siis koskaan ole tarvinnut siitä mihinkään nousta. on imetyksessä niin paljon hyviä puolia ettei vielä ole tullu mieleenkään lopettaa...
 
Meilla myos oli kerrasta poikki 1v9pv, eika vielakaan suostu juomaan maitoa. Eli jugurttia, juustoa ja puuroon maitoa, saa riittaa :D Olen yrittanyt tehda vaikka mita konsteja, etta saisin juomaan maitoa, mutta en ole onnistunut, joten saa jugurttia pari kertaa paivassa, joskus kolme. Enka jaksa enaa (ainakaan taas talla hetkella) taistella asian kanssa..

Ainiin, meni asian vieresta.. Meilla isukki nukutti illalla ja tyynnytteli yolla noin viikon ajan etten ollut "maidon tuoksuisena" siina vieressa, eika ollut mitaan ongelmia. Olen kuullut etta kannattaisi vierottaa ennen 1v6kk, koska sen jalkeen tissi on enaa "tutti" josta kaydaan hakemassa "turvallisuus tankkaus". Oliko vaikeasti sanottu, mutta ei vaan tullut oikeat sanat mieleen.
 
Vilhelmiina83
Meillä tyttö tällä hetkellä vähän vajaa 1v5kk ja nyt tän viikonlopun aikaan loppui tissin syöttäminen kokonaan.Oli isovanhemmilla hoidossa perjantaista asti, joten hyvin kerkes maidon tulo loppumaan.Olen tosin jo vajaa kaks kuukautta syöttänyt vain 3xvuorokaudessa.Ennen päikkäreitä,illalla ennen nukkumaan menoa ja yöllä kerran, joten on pikku hiljaa maidon tulo alkanut loppua.
Meilläkään neiti ei juo maitoa ehkä kuin muutaman pienen hörpyn mukista ja muutenkin on huono syömään maitotuotteita.Juustoa jonkun verran ja viiliä joskus aamuisin, mutta siinäpä se sitten onkin.No toivottavasti alkaa nyt uppoamaan neitiin enemmän maitotuotteita.
 
norppa75harmaana
Meillä vieroitettiin tissi-takiainen 1v3kk iässä ja kertaheitolla. Oli pääsiäinen ja isäkin siis neljä päivää vapaalla ja isä oli tuolloin avainasemassa. Yks aamu vaan annoin viimesen kerran maitoa tissistä ja sen jälkeen isä tyynnytteli aina kun poika tuli tissiä pyytämään. Nukkui isän kanssa (silloin käytössä perhepeti) useamman yön, minä toisessa huoneessa. Viikon verran oli poika kiukkuinen, mutta pian tissi unohtui. Itse jouduin muutamana päivänä kyllä lypsämään maitoa, ensin pari kertaa ja sitten kerta päivässä riitti. Ja sitten vielä yksi vinkki: Ei kannata näyttäytyä lapselle yläosattomissa, siis rinnat paljaana, vähään aikaan. Itse taisin pitää tissit piilossa kolme viikkoa ja sitten kun mentiin kerran yhdessä suihkuun, niin poika vaan katseli tissejä ja sanoi mammammaa, mutta ei yrittänyt saada maitoa.

Meillä oli tuo sama ongelma että miten miten maitoa saa menemään riittävän määrän. Jos tuntuu että maitotuotteita ei mene tuota suositeltua n.5dl/vrk, niin voi ihan hyvin antaa kalsium-lisää, neuvolasta saa varmaan ohjeita. Meillä ei kelvanut pullo, ei nokkamuki silloin kun vielä imetin. Mutta tuossa vieroitus vaiheessa alkoi pullo kelpaamaan kun isä siitä antoi maitoa. Ja siitä pullosta tulikin sitten tosi rakas. Tammikuussa poika täyttää 2v ja meillä edelleen juodaan iltamaitopullo tai velli. Että nyt sitten joudutaan siitäkin vieroittamaan. Mutta en ole pitänyt tuota pulloa mitenkään pahana asiana. Jos tuossa parin kuukauden sisään saataisiin pullo jäämään pois.

No niin tulipas oikein romaani. Mutta näin toimittiin meillä, jos mitään apua siitä on. Olisi varmaan hyvä että isä tai joku muu olisi mahdollisimman paljon läsnä vieroitusvaiheessa. Kun tissinkaipuu tulee, niin olisi joku muu kuin äiti joka lohduttaa.
 
Meillä ollaan samassa tilanteessa,olen harkinnut lopettaa imetyksen,mut jotenkin hellyttävää kun tulee nostaa paitaa ja nauraa kun saa tissiä,yöllä edelleen tissutellaan,pulloa juo päivisin jonkun verran,mutta en vaan raaski imetystä lopettaa kokonaan.Sen aika on sit joskus.


mulla tissittelijä 1v3kk ja imetys hauskempaa kuin koskaan!juuri tuo itse pyytäminen ja paidan nostelu on kivaa. on meitä niin erilaisia,mutta tehköön jokainen kuten itse haluaa. meillä yöllä myös tissiä monta kertaa, mutta eipä se paljon rasita kun vieressä nukkuu ja ei siis koskaan ole tarvinnut siitä mihinkään nousta. on imetyksessä niin paljon hyviä puolia ettei vielä ole tullu mieleenkään lopettaa...
[/quote]
 
Annoin nokkamukista vettä eka kerran varmaan puolivuotiaana ja siitä alkoi mukin käyttö. Maitoa siihen ilmestyi siinä kymmenen kuukauden iässä. Ensimmäisillä kerroilla ilme oli näkemisenarvoinen eikä maitoa mennyt paljon, mutta nykyään (tyytö on vuoden) tilanne on se, että maitomuki jos on näkyvissä mutta ulottumattomissa, niin huuto on aivan kauhea. Siis lehmänmaito aiheuttaa suuremmat porut kuin tissinpanttaus ikinä! :D

Tissiä olen vähentänyt koko ajan sitä mukaa mitä enemmän kiinteitä aterioita tuli mukaan. Nyt meillä on enää vain iltatissi jäljellä, mutta siitäkin kai luovutaan, kun neiti haluaa vainlähinnä äidin viereensä. Kun vain raaskisi...

Tissin perään ei olla pahemmin itketty, varsinkaan kun keksittiin tämä utaremaidon ihanuus, mutta yötissistä vieroittamisessa oli vähän ongelmia. Nykyään jos hän herää yöllä, annan lämmitettyä mukimaitoa ja päästän viereen nukkumaan. Nïan on saatu yöt rauhallisiksi ja pitkiksi. Olisi kyllä tuntunut pahalta katkaista imetys kerrasta, lastakin ajatellen, mutta paha sanoa muiden kohdalta, että ei se kannattaisi. Ja ap:llähän tilanne on vähän toinen kun ei tuo muu maito kelpaa. Kaipa tuon ikäinen jo kestää vähän äkkinäisemmänkin erotuksen.

Olen imettänyt todella ahkerasti alusta asti, lapsentahtisesti ja joka paikassa ja olenkin koko touhuun aika väsynyt. Toisaalta pikkuinen on niin autuas kun saa tissin suuhun, että tuntuu vaikealta päättää sitä ihan viimeistä kertaa... No, onnea vaan yritykseen!
 
Moikka!

Esikoisen kohdalla lopetin 1v 3kk, kerrasta poikki, samoilla itkuilla omaan sänkyyn, omaan huoneeseen ja tissiltä pois!ja suoraan nokkamukiin vaihdettiin. 3 yötä itki ja sen jälkeen nukkunut vähintään 10h yöunet heräämättä mihinkään :) tyttö nyt siis 7v.

Pienimmäisen kohdalla lopetin "pakon" edestä aika tasan 1v kun raskauden takia neuvolan täti suositteli (paino siis pudonnut mulla tosi alas) Tissistä päästiin melko kivuttomasti eroon, kun isovanhemmilla kyläily kesti pari yötä, kotiin palattua annoin pullon tissin sijasta, nukkuu vieressä edelleen, koska heräilee.. laiskaksi olen siin itse tullut ;) seuraavana mietintään siis, miten omaan sänkyyn ja pullosta eroon :D
 
Hei! Täälläkin kaipailtaisiin vinkkejä tissistä vieroitukseen, onkohan viestiketju enää elossa??

Meillä 1v 1kk ikäinen poitsu joka syö tissiä enää iltaisin ja aamuisin. Vieroittaminen on tähän asti sujunut hyvin ja iltatissikin näyttää jäävän kohta suht kivuttomasti pois, mutta ne aamut!! Poika nukkuu muuten hyvin, ei välttämättä herää kertaakaan koko yönä (menee nukkumaan noin klo.20.30) mutta aamulla herätään jo viideltä, eikä mikään muu auta kuin tissi. Silloin joudun sitten ottamaan pojan meidän viereen ja tissuttelee tissiä jonkun aikaa kunnes noustaan. Joskus harvoin nukahtaa vielä siihen meidän väliin, ja saamme nukkua jopa seitsemään.

Kaipaisin todella vinkkejä siihen, mitä pitäisi tehdä silloin, kun lapsi herää viideltä? Olen tehnyt paljon myös niin, että tuuditan keinutuolissa hänet uudelleen uneen, mutta heti kun lasken takaisin sänkyyn niin herää ja kitisee siihen asti, että pääsee viereen ja tissille. En millään malta uskoa, että hän olisi siihen aikaan oikeasti niin nälkäinen, ettei siksi pystyisi enää nukkumaan. Vaippa on kyllä silloin jo tosi märkä, että en tiedä pitääkö se pojan hereillä, vai onko se vaan tuo totuttu rutiini, että siihen aikaan pääsee isin ja äitin sänkyyn ja saa tissiä. Ja miten ihmeessä tästä rutiinista pääsisi eroon, kun ei auta edes se, että jättää lapsen huutamaan sänkyynsä??
 

Yhteistyössä