Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Hei Taateli! Luin viimeaikojen tapahtumia kohdallasi ja minäkin toivon kovasti voimia sinnepäin! :hug: Ovat sanat tällaisessa tilanteessa hukassa, joten kuluneita kliseitä käytän.... Hyvä kuitenkin, että asioitte perinnöllisyyslääkärillä ja teillä on siinä mielessä aikaa valmistautua henkisesti.


:hug: -akkis-
 
Laitoin johonkin näistä pinoista aiemmin viestiä. Jäin np-seulassa kiinni, turvotusta 4.8mm. Down riski 1/5.
Istukkabiopsiaa ei voitu tehdä, koska istukka on takana. Viime viikolla oli lapsivesipunktio, joka ei kaivamisesta huilimatta onnistunut. Amnionkalvo heilui löysänä, ei ollut vielä kiinnittynyt. Tänään uusi punktio ja nyt meni hyvin. Viikot nyt 16. Paskajäykkänä nyt odotellaan tuloksia.
 
Juniperus :hug:

http://health.groups.yahoo.com/group/enkelinkosketus/

Tule tuonne, jos kaipaat vertaistukea.

Tiedän miltä susta tuntuu, itse olen päätynyt samaan ratkaisuun muutama kk sitten vauvamme vakavan sairauden vuoksi. Voimia ja jaksamista!
 
Juniperus :hug: Jaksamista sinulle ja miehellesi. Itse olin tuossa tilanteessa viime keväänä :'(

Suosittelen myös tuota vertaistukiryhmää, josta Nöttiäinen jo linkkiä laittoi. Se on suljettu ryhmä, jonne voi turvallisesti kertoa ajatuksistaan ja tuntemuksistaan. Se paikka on ollut kultaakin kalliimpi viimeisen vuoden aikana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmiina38:
Juniperus :hug: Jaksamista sinulle ja miehellesi. Itse olin tuossa tilanteessa viime keväänä :'(

Suosittelen myös tuota vertaistukiryhmää, josta Nöttiäinen jo linkkiä laittoi. Se on suljettu ryhmä, jonne voi turvallisesti kertoa ajatuksistaan ja tuntemuksistaan. Se paikka on ollut kultaakin kalliimpi viimeisen vuoden aikana.
Myös mulle ollu tärkein tuki, joka auttanu mua jaksamaan ja uskomaan hieman parempaa huomiseen. Vain toinen samankokenut voi tietää miltä tuossa tilanteessa tuntuu. :hug:
 
Vol 1 lukeneille uutisia..
meille siis syntyi terve tyttö 090309. 4 kiloa oli painoa ja pituutta 53 cm että aika jötkäle tli kaiken jälkeen.
Meillähän tarina meni, että lapsivedet lähti punktion jälkeen ja ensimmäisessä kontrollissa ei annettu enää mitään toivoa selviämisestä. Mutta vedet kuitenkin palasivat eikä ainakaan vielä ole ilmennyt mitään vesien katoamisen jäljiltä.
Joten nyt vihdoin huokaisen syvään ja olen onnellinen pikku neiti sylissä.

Tsemppiä kakille tlianteidensa kanssa kamppaileville.. joskus tapahtuu ihmeitä.

Sanna
 
solmussa ikävää, että olet "jäänyt kiinni". Vaikka tuntuukin ehkä hurjalta riski, niin jos muunnat prosenteiksi, niin se on vajaa 1%. Toisin sanoen todennäköisyys kromosomeiltaan terveeseen lapseen on yli 99%. En yritä yhtään vähätellä pelkoasi ja huolta, vaan valaa toivoa parempaan. Koita ajatella sitä terveeseen päin ja tsemppiä vaikeisiin aikoihin. Olisiko nettisivu http://verneri.net/yleis/tietoa-odottajille.html
:hug:
 
  • Tykkää
Reactions: 'Minkuli
Yeb
Täällä taas yksi seulasta kärähtänyt.. Mäkin oon kovasti yrittänyt tota vanhaa ketjua lueskella mutta sitä on niin paljon! Oon päässy vasta sivulle 20..

Me kärähdettiin yhdistelmäseulasta riskiluvulla 1:70. Viikkoja nyt 11+3. Huomenna jo aika perinnöllisyyspolille, se kävi äkkiä, puhelun sain perjantaina!

Saattaa olla että jutustelun jälkeen päädymme istukkabiopsiaan. Hyvin todennäköisesti, ellei lääkärillä ole jotain tosi lohduttavia sanoja :| Vaikka tutkimuksissa on riskinsä niin mun pää ei millään kestäisi näin valtavaa epätietoisuutta. Vaikkei se tietenkään sulje pois kaikkia mahdollisuuksia. Meillä on takana 2 keskenmenoa, 1 tuulimuna ja 1 onnistunut raskaus. Noiden keskenmenojenkin takia vähän kiinnostaa onko meillä jotain geenivirheitä tms.

Yhdeltä nettisivulta luin vaan ettei istukkabiopsiaa tehdä RH-negatiivisille. Onko jollain tietoa tästä? Kun missään muualla en moiseen törmännyt eikä soittanut hoitajakaan tuosta mitään sanonut.

Mutta huomenna sitä ollaan taas vähän fiksumpia.

Tsemppiä teille solmussa, inhottavat odotuksen ajat meillä edessä :|
 

Yhdeltä nettisivulta luin vaan ettei istukkabiopsiaa tehdä RH-negatiivisille. Onko jollain tietoa tästä? Kun missään muualla en moiseen törmännyt eikä soittanut hoitajakaan tuosta mitään sanonut.

Tähän nyt vaan kommenttia, kyllä mulle ainakin on tehty istukkabiopsia vaikka oonkin rh-
Jossain näissä ketjuissa on meiänkin tarina :'(

Kaikille tuloksia/testejä odottaville hirmuisesti voimia ja :hug:
 
Mä olin viime viikolla biopsiassa ja toimenpiteen jälkeen lääkäri kysyi olenko rh- eli tarvitsenko vasta-ainerokotetta mahdollisen immunisaation estämiseksi. Tästä päättelisin, että negatiivisuus ei ole este.

Tsemppiä kaikille tulosten ja toimenpiteiden odottelijoille! :hug:
 
Minä laitoin viestiä tuohon vanhaan pinoon, kun en hoksannut tätä. Mutta siis meillä/mulla veriarvot päin honkia ja riski 1:20. Lv-punktioon emme halua, koska lapsi on vammaisenakin tervetullut.

Meille ei edes puhuttu perinnöllisyyspolista, ainoastaan tuosta punktiosta. Mitä siellä tehdään/jutellaan?
 
Yeb
Eilen käytiin siellä perinnöllisyyspolilla. Eikai siellä Ninni-74 oikeastaan muuta tehty, lääkäri jutteli meille, kertoi ja näytti miltä normaalit kromosomistot näyttää ja miltä näyttää trisomia- ja turnerkromosomistot. Näytti ne veriarvot ja niistä juteltiin, piirrettiin sukupuu ja kyseltiin perinnöllisistä sairauksista (joita meillä ei ole). Ei siitä paljon mitään irti saanut ja päätös istukkabiopsiasta ei ainakaan selkeytynyt.

Menimme kuitenkin pitkällisen pohtimisen jälkeen miehen kanssa äitiyspoliklinikalle toimenpidettä odottamaan. Kokoajan mielessä pois livistäminen :D Onneksi ensin ultrattiin. Mulla on niin rajusti taaksepäin kallistunut kohtu ettei istukkabiopsiaa voi tehdä, tuo RH-D-negatiivisuus myöskin oli hienoisena esteenä, lääkäri kun sanoi että mikään ei saa mennä vikaan. Mutta kuten Filuuri ja Orchid x2 totesivatkin, se kyllä voidaan tehdä RH-negatiivisille. Ihmettelen sitä yhtä sivustoa jossa väitettiin toisin.

Ultrassa näkyi pikkuisella nenäluu, turvotusta lääkäri ei huomannut mitenkään hälyttävästi ja pikkuinen oli kasvanut hienosti viikossa :heart: Kysyttiin sitten halutaanko tulla kahden viikon päästä uusintayritykseen. Istukkabiopsian riskit on kuitenkin isommat kuin LV-punktion joten siirrettiin aika suosiolla sinne neljän viikon päähän. Tuskin sinne kuitenkaan mennään.. Mulla on sikiön napatyrää tarkkaileva ultra vielä kahden viikon päästä, jos siellä edelleen näyttää kaikki ihan hyvältä niin perutaan kyllä koko punktioaika.

Millaisia lukemia muuten noista veriseuloista olette saaneet? Haluaisin niistäkin vähän päätellä onko arvot nyt niiiin pielessä.

Papp-A 0,56 vertailuarvosta 1.
Hcg 1,64 vertailuarvosta 1.

Musta noi ei niin pielessä ole, lääkäri sanoi ainoastaan että ovat semmoiset arvot joita näkyy myös normaaliraskauksissa.
 
Vertaistukea etsin minäkin täältä... Olen myös lukenut tuota ykkösketjua, vaan en ole vielä pitemmällä ku sivulla 16.

Jäimme myös kiinni np-ultraan kuten niin moni muukin täällä... Enkä erityisen huolissani olisi lukemasta 3,0 mm, MUTTA turvotusta oli sikiön pepun päältä pitkälle päälaelle asti. Tällaisesta en ole löytänyt mainintaa tältä palstalta, ainakaan vielä. Olisiko kuitenkin paikalla joku, jolla vastaavia löydöksiä?

NP-ultran yhteydessä laskettua aikaa siirrettiin eteenpäin n kaksi viikkoa. Ja nyt olimme eilen istukkapiobsiassa, jossa laskettu aika siirtyi taas noin 4 päivää eteenpäin, vaikka edellisestä ultrasta ei ollut viikkoakaan! Jotenkin tuntuu ettei pieni kasva... Ja lisää huolta.

Kaiken lisäksi kun istukkanäyte oli otettu, sekä lääkäri että hoitajat ihmettelivät näytteen rakennetta. Kuulemma poikkesi tavanomaisesta, eivätkä yhtään osanneet sanoa mitä se voisi tarkoittaa. Istukkanäyte näytti "sulavan" mikroskoopin alla :eek: Itsekin saimme katsoa siihen mikroskooppiin...

Nyt siis elämme epätietoisuudessa, ja odotamme tuloksia. Niiden tultua haluan onkia käteeni lääkärin, joka osaisi noista muista poikkeavuuksista jotain sanoa. Elättelin samalla pientä toivoa, että joku TIETÄISI näistä jotain tai olisi vastaavaa kokenut?

Lohdullista nähdä/lukea että huolta kantavia äitejä on muitakin, ja valitettavan paljon :flower:
 
Heippa! Mä olen kirjoitellut vanhan ketjun viimeisillä sivuilla ja päivitinkin sinne pari päivää sitten tilanteeni. Me kärähdettiin seulasta riskiluvulla 1:5!!! Lapsivesipunktio oli 1.9. ja nyt 16.9. käytiin ä-polilla kuulemassa tulokset. Vauvalla on normaali kromosomisto ja muutenkin ultrassa kaikki näytti olevan kunnossa. Mä olen edelleen ihan hermoraunio, koska tätä tuskaa kesti 2 kk ja näyttää ihmismieli olevan sellainen, ettei tuosta vain vaihdeta iloiselle ja huolettomalle vaihteelle... Kiitollisuuden määrää en voi sanoin kuvata. Tuo meidän riskiluku oli niin järkyttävä, etten paljon uskaltanut lopuksi toivoa, vaikka välillä onnistuinkin olemaan positiivisella mielellä. Rakenneultra vielä edessä, muttei ole enää voimia sitä jännittää. Elän päivän kerrallaan ja erittäin kiitollisena jokaisesta.

Voisin mielelläni jakaa tämän prosessin aikana tapahtunutta, mutta taitaisi tulla romaani jo yritän kaiken saada kerralla ulos... Kysykää ihmeessä spesifisti ja privaakin voi laittaa.

Yhteenvetona voisin todeta, että terveen lapsen kromosomit voi hyvinkin olla jopa paljon korkeammilla riskiluvuilla kuin teillä. En kuitenkaan missään tapauksessa vähättele huoltanne! Vain asian läpikäyneet pystyy ymmärtämään, miten raskasta tässä epätietoisuudessa ja huolessa on elää. Oli lopputulos mikä tahansa, ei tälläista jaksoa elämässään voi koskaan unohtaa.

Jaksamista teille! :hug: :hug:

Mrs Jingle ja Vauva 17+6 :heart:
 
Olen lukenut näitä tekstejä viime päivät/puoltoista viikkoa, nyt oma epätietoisuutemme päättyi.
Olimme siis istukkabiopsiassa ja tulokset tulivat 5 päivässä... trisomia 18. Vauvalla ei siis mitään toivoa, joten päädyimme keskeytykseen, joka tehtiin tiedon saamisesta seuraavana päivänä. Kaikki tapahtui kovin nopeasti, nyt alkaa henkinen parantuminen yhdessä fyysisen kanssa.

Lämpimiä ajatuksia kaikille jotka näitä asioita joudutte miettimään! :'(
 
MrsJingle: Ihanaa, että saitte onnellisia uutisia.
Viinipyräle: Tosi ikävää, paljon voimia teille prosessiin ja prosessointiin!

Meillä on edessä 4D-ultra Tampereella tiistaina. En tiedä selviääkö siellä mitään, mutta toivotaan. Lv-punktioonhan emme halua.

 

Yhteistyössä