Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Minun jatko meni niin että tutkimuksiin mentäessä todettiin turvotuksen lisääntyneen, kaulan ympärillä melkein 2cm. Tulokset soittivat juuri ennen pääsiäistä ja downin syndrooma todettu... Vaikean päätöksen edessä päädyimme keskeytykseen, joka hoidettiin tänään tayssissa Klo. 9.30 sain lääkkeet ja 12.30 syntyi pieni poika josta näki ettei ollut terve. Elämäni rankin kokemus synnyttää metalliseen pönttöön täysin yksin :( lähdin kotiin 15.30 jossa odottivat kolme lastani, onneksi he piristävät tämän kaiken keskellä <3
 
nina84: Otan osaa, kuulostaa kamalalta tuo, että jouduit olemaan yksin kauhealla hetkellä. :( :hug: Tarjottiinko sulle jotain puheapua?

Tulin tähän ketjuun, koska torstaina soitettiin ja kutsuttiin istukkabiopsiaan. Nt oli normaalin rajoissa, mutta jokin arvo ilmeisesti ja ikä (35) nostivat riskiä. Se puhelu meni vähän ohi, en muista edes sitä tarkkaa riskilukua (1:satajotain). Koskaan ei kuitenkaan tiedä, joten menen tutkimukseen oman mielenrauhan vuoksi.

Näytteenotto jännittää, joten olisi kiva kuulla siitä kokemuksia. Ja vielä jos istukka on ollut takaseinässä, niinkuin mulla. Ylihuomenna on jo aika. :|

Marmosetti ja Pötkö 12+3
 
"ann"
Itselläni oli istukka etuseinämässä joten näytteen otto oli todella vaikeaa ja sattui kamalasti. Mutta kätilön puheista ymmärsin, että takaseinämässä jos on istukka ei satu niin paljon. Itseni yllätti se että pistettiin 2 kertaa eli kun ekasta kivusta selvisi toinen alkoi. Mutta itse näytteen otto ei sattunut vaan ne piikit mitä laitettiin. Ehkä kipuni oli sen takia kova koska minulle oli sanottu että tuntuu verikokeelta ja uskoin siihen joten kipu olikin kovempi. Kannattaa vaan ajatella muuta ja olla mahdollisemman rento kun se otetaan niin hyvin menee. :) kauaa se ei kestänyt. :)
 
Maanantaina kävimme NIPT:ssä.. Odotukset oli kovin korkealla tämän sairaalareissun tiimoilta, mutta saimme pian huomata mieheni kanssa, ettei tämäkään asia mene meidän osalta niinkuin olisi pitänyt. Jaksaminen on todella vähissä tämän asian suhteen :(.

Hatanpään kätilö ei ollut laittanut Taysiin menevään lähetteeseen tietoa siitä, että sikiöllämme on korkean nt:n lisäksi myös muuta turvotusta. (Myöskään meille ei tästä kertonut kun nt ultrassa olimme, luin tiedon sattumalta ja vahingossa Omatietokannasta kun etsin lääkereseptitietoa). Kun odotushuoneeseen pääsimme, kyselin että mitataanko turvotukset vielä uudestaan ja sitten valkeni vasta hoitajalle, ettei heillä on "väärät" tiedot sikiömme tilasta. Taysissa meidät vastaanottanut hoitaja oli nyt sitä mieltä, ettei nyt saataisi sitten osallistua NIPT:n, vaan pitäisi odottaa lapsivesipunktioon rv 15 ja siinä suurempi km riski lääkitykseni takia jota pitäisi sitten jotenkin tauotuttaa (tämän takia muutama viikko sitten soittaessaan sanoi että NIPT on meille paras vaihtoehto ja erittäin luotettava uusi tutkimusmuoto). Saimme kuitenkin hermoromahduksien ja itkukohtauksien jälkeen sovittua, että NIPT:n menemme. Kuulemma tulokset eivät välttämättä ole luotettavia, niinkuin ei koko tutkimuskaan nyt yhtäkkiää ja nyt olemme yhteydessä ulkomaille kyseisen firman kanssa, joka testejä tekee, koska olemme saaneet aivan toisenlaisen käsityksen kyseisestä testistä. Valitusta lähtee jälleen Hatanpään toiminnasta ja Taysin ylilääkärin kanssa menemme luultavasti juttelemaan vielä toisen kerran jos käy ilmi että antavat meille vääristynyttä tietoja, moni asia jäi hammasta kaivelemaan ja eniten harmittaa se, ettei sikiötä edes ultrattu, jotta oltaisiin nähny onko turvotusta ylipäätänsä enää, vai onko lisääntynyt. Pakko kaiketi taas kömpiä yksityiselle ultraan kun kunnalliset eivät tippaakaan välitä! :'( Olen niin väsynyt...

Taysissa myös sanottiin ettei Valvira myönne keskeyttämislupaa jos NIPT tulos on positiivinen ja muitakin oireita on (NT & muu ödeema). Onko kellään tietoa? Käytännössä suoraan sanottiin että jos haluan keskeytykseen ja NIPT on positiivinen, otetaan pakosti vielä lapsivesipunktio, tai keskeyttämislupaa ei tule herumaan.. Koska tämä helvetti loppuu?!? :'( Nyt piinaava odotus kun soittavat parin viikon päästä Taysista näitä "epäluotettavia" NIPT tuloksia.. :kieh: Eihän tässä ole odoteltu ja päästä lahottu kuin jo 3,5 viikon verran ja nyt pelätään noita tuloksia ja ovatko sitten edes luotettavia... :'(
 
Viimeksi muokattu:
elämää1985
Hei..
Voimia kaikille huonoja uutisia saaneille ????
Itse olin viime syksynä aivan maassa, kun nt löytyi 3,1mm ja turvotusta oli myös muualla..
Kuitenkin 12.4. syntyi meille terve poika ????
Älkää menettäkö toivoannee.. ???? tsemppiä kaikille.. ????
 
"Kokenut"
Maanantaina kävimme NIPT:ssä.. Odotukset oli kovin korkealla tämän sairaalareissun tiimoilta, mutta saimme pian huomata mieheni kanssa, ettei tämäkään asia mene meidän osalta niinkuin olisi pitänyt. Jaksaminen on todella vähissä tämän asian suhteen :(.

Hatanpään kätilö ei ollut laittanut Taysiin menevään lähetteeseen tietoa siitä, että sikiöllämme on korkean nt:n lisäksi myös muuta turvotusta. (Myöskään meille ei tästä kertonut kun nt ultrassa olimme, luin tiedon sattumalta ja vahingossa Omatietokannasta kun etsin lääkereseptitietoa). Kun odotushuoneeseen pääsimme, kyselin että mitataanko turvotukset vielä uudestaan ja sitten valkeni vasta hoitajalle, ettei heillä on "väärät" tiedot sikiömme tilasta. Taysissa meidät vastaanottanut hoitaja oli nyt sitä mieltä, ettei nyt saataisi sitten osallistua NIPT:n, vaan pitäisi odottaa lapsivesipunktioon rv 15 ja siinä suurempi km riski lääkitykseni takia jota pitäisi sitten jotenkin tauotuttaa (tämän takia muutama viikko sitten soittaessaan sanoi että NIPT on meille paras vaihtoehto ja erittäin luotettava uusi tutkimusmuoto). Saimme kuitenkin hermoromahduksien ja itkukohtauksien jälkeen sovittua, että NIPT:n menemme. Kuulemma tulokset eivät välttämättä ole luotettavia, niinkuin ei koko tutkimuskaan nyt yhtäkkiää ja nyt olemme yhteydessä ulkomaille kyseisen firman kanssa, joka testejä tekee, koska olemme saaneet aivan toisenlaisen käsityksen kyseisestä testistä. Valitusta lähtee jälleen Hatanpään toiminnasta ja Taysin ylilääkärin kanssa menemme luultavasti juttelemaan vielä toisen kerran jos käy ilmi että antavat meille vääristynyttä tietoja, moni asia jäi hammasta kaivelemaan ja eniten harmittaa se, ettei sikiötä edes ultrattu, jotta oltaisiin nähny onko turvotusta ylipäätänsä enää, vai onko lisääntynyt. Pakko kaiketi taas kömpiä yksityiselle ultraan kun kunnalliset eivät tippaakaan välitä! :'( Olen niin väsynyt...

Taysissa myös sanottiin ettei Valvira myönne keskeyttämislupaa jos NIPT tulos on positiivinen ja muitakin oireita on (NT & muu ödeema). Onko kellään tietoa? Käytännössä suoraan sanottiin että jos haluan keskeytykseen ja NIPT on positiivinen, otetaan pakosti vielä lapsivesipunktio, tai keskeyttämislupaa ei tule herumaan.. Koska tämä helvetti loppuu?!? :'( Nyt piinaava odotus kun soittavat parin viikon päästä Taysista näitä "epäluotettavia" NIPT tuloksia.. :kieh: Eihän tässä ole odoteltu ja päästä lahottu kuin jo 3,5 viikon verran ja nyt pelätään noita tuloksia ja ovatko sitten edes luotettavia... :'(
Voimia. Tiedän tunteen kun omassa huolessa vielä byrokratian rattaat pitkittää omaa odotusta tietojen saantiin. Itsellä 7 vuotta sitten rv11 löytyi niskaturvotusta ja muutakin. Istukkanäyte otettiin rv12 joka oli puhdas ja lukuisten ultrien (yksityisellä ja julkisella) jälkeen rv22 saatiin vasta valviralta keskeytyslupa ja meidän pieni kuoli sydämeni alle ennen keskeytystä rv23. Sikiö oli jo aikaisempien ultrien perusteella todettu liikkumattomaksi ja aivojen rakenteissa häikkää :( Tuolloin ei ollut NIPT tutkimusta, mutta meidän kohdalla se ei olisi vienyt asioita yhtään nopeammin eteenpäin koska kromosomit olivat terveet... aikaa kului huolen ja surun täyttämää 12viikkoa :/
toivottavasti teillä selviää nopeammin. Ja toivottavasti saatte positiivisia uutisia sikiön tilasta.

Nyt ystäväni on samassa oravanpyörässä ja hänen kauttaan tutustunut NIPT tutkimukseen. Ja olen itse saanut/olemme saaneet sen käsityksen, että positiivinen tulos vielä joka tapauksessa varmistetaan lapsivesipunktiolla kun NIPT testin varmuus on "vain" 99%. Tämä siis Valviran käytäntö, ja tieto saatu Helsingistä.

Ja vielä hoitajan sanoista luulen, että on tarkoittanut että sikiöllä todetun muunkin turvotuksen vuoksi NIPT ei olisi tarpeeksi laaja tutkimus koska se tutkii vain yleisimmät 13, 18 ja 21 trisonomiat. Ja sen vuoksi ehdottanut suoraan lapsivesipunktion odotusta kun se kuitenkin tulee tehdä jos NIPT on positiivinen.

Toivon teille parempaa onnea ja nopeita tuloksia.
 
testi
https://www.genomeweb.com/clinical-genomics/study-highlights-high-false-positive-rate-nipt-some-disorders-despite-high-speci

While studies of NIPT do disclose positive predictive value — for instance, a study by Illumina and Tufts researchers published earlier this year in the New England Journal of Medicine found positive predictive values for NIPT were 45.5 percent for trisomy 21 and 40 percent for trisomy 18 — patients and physicians may still be misled by reported sensitivity and specificity.

Eli esim. tämän tutkimuksen mukaan tarkoittaa suomeksi, että positiivinen tulos on 40-45,5 prosentin varmuudella oikeasti kromosomivika.
 
NIPT:stä kokemuksen pohjalta
Löysin tämän keskustelun etsiessäni lisätietoa Non-Invasive Prenatal Test:stä. Itse kävin tässä raskaudessa omakustanteisessa NIPT:ssä yksityisellä (taustalla miehen suvussa olleet kehitysvammatapaukset) ja suosittelen testiä ainakin oman kokemuksen pohjalta. Verikoe otettiin eräänä keskiviikkona ja tulokset sain siitä 12 päivän päästä (näyte toimitettiin joko Britanniaan tai USA:n, siksikin siinä kestää). Valitsin perustestin, jossa katsotaan yleisimmät trisomia ja meidän lapsen kromosomit todettiin tutkitulta osin normaaleiksi, negatiivisen testin varmuus on korkeaa luokkaa, positiivisessa olisi otettu lapsivesi-/istukkanäyte. Saatavilla on myös vielä laajempi testi, jossa mennään jo kromosomien emäsyhdistelmätasolle, en edes pysynyt kärryillä siitä, mitä kaikkea voidaan selvittää.

Testiin lähetteen tehnyt lääkärini sanoi, että hän on erittäin iloinen NIPT:n tulosta saataville, sillä lääkäreillä itsellään on aina lapsivesinäytteen oton jälkeen hieman epävarma olo, kun ei koskaan tiedä onko voinut aiheuttaa terveen sikiön keskenmenon ja testin ansiosta "turhat" lapsivesitutkimukset jäävät tarpeetoomina pois. Hinnaksi KELA-korvauksen jälkeen tuli runsaat 800 euroa, mutta maksoin sen mielelläni mahdollisimman suuresta mielenrauhasta. Yksityinen lääkäriasema oli Helsingissä, yksi lapsettomuushoitoihin erikoistunut ja testin merkki Harmony. USA:laisilta keskustelufoorumeilta löytyy threadeja erilisista NIPT:stä, niitä ovat Harmony, Verify ja Materni21.

Toivotan teille kaikille seuloissa kiinni jääneille paljon jaksamista, rakkautta ja uskoa tulevaan. En osaa edes kuvitella, miltä tuntuu odottaa tietoa oman vauvan terveydestä, kun on riski huonoihin uutisiin, kun omankin, ultrassa terveeksi arvellun sikiön NIPT-tulosten odottelu oli aika stressaavaa. Kuten täältäkin on saanut lukea, moni turvotuksen vuoksi jatkotutkimuksiin mennyt lapsi onkin syntynyt terveenä vauvana. Tsemppiä teille ihanat äidit, kumpa voisin sanoa tai tehdä jotakin muuta.
 
Kiitoksia kaikille tiedoista ja tsempityksistä! Tämä odottelu on todella päätä raastavaa, en toivo samanlaista helvettiä kenellekään! :'(

Vielä ei ole tullut sairaalasta kromosomitutkimusten tuloksia, mutta huomenna on aika sairaalaan raskauden aikaisen lääkitykseni takia. Toivon että suostuisivat tällä kertaa ultraamaan, on niin kova tarve nähdä pikkuinen ja onko turvotus lisääntynyt. :(

Saimme onneksi eilenä ulkomailta vastauksen kysymyksiimme, eli NIPT testi on aivan yhtä luotettava kuin lapsivesipunktio mitä tulee yleisempiin trisomioihin ja niiden löytämiseen. Eli Taysin meille antama 3,5mm:n raja on täysin itse keksitty tai ettei tulokset olisi luotettavia päälle 3,5mm:n nt:llä/muulla turvotuksella. Vastauksen laittoi henkilö, joka on testin kehittänyt (ja jossa testimme tehdään) ja otamme tämän vastauksen huomenna mukaan sairaalaan, sekä saamamme testitulokset kyseisestä kokeesta. Pieni kivi vierähti sydämeltä, koska down on se, mitä meille eniten epäillään ja löytyvyys on ihan samaa luokkaa kun lv-punktiossa. Edes pieni helpotus tämän helvetin keskellä.
 
Ilmoitan kuinka meillä tarina "päättyi", jos joku samassa tilanteessa oleva etsii tätä kautta vastaavia tarinoita.

Eli pääsimme tänään yllättäen ultraan muun sairaalakäynnin yhteydessä ja sikiötä kateltiin pitkään. Ylilääkäri ei havainnut enää turvotusta ja sikiö oli niin liikkuisa, että tuotti taas ongelmia saada mittoja. Pallero vastaa edelleen isompaa kun mitä on laskettu (menkoista), pää vastaa myöskin viikkoja ja reisiluu vajaa viikkoa pienempää, mutta on vielä normaalin rajoissa. Myös nenäluu oltiin näkevinään kun ekaa kertaa suostui näyttämään meille naamansa, siksi aikaa että haukotteli ja jatkoi sitten potkunyrkkeilyharjoituksia.
Lähdettiin ekaa kertaa hyvillä ja toiveikkailla mielin pois sairaalasta. Nyt pitäisi vain odottaa NIPT testin tuloksia... ja ne tulivat juuri äsken! Sikiöllämme ei ole todettu trisomia 13, 18 tai 21:tä. Olen maailman onnellisin ihminen! Hirveä stressi-ahdistus purkaantuu ja olo on aivan kun olisi shokkitilassa. Tätä päivää on niin odotettu 5 viikkoa! :heart: Toki vielä rakenneultrassa katellaan sitten rakenteet tarkemmin ym. =)
 
elämää1985
Hei..
Voimia kaikille huonoja uutisia saaneille ????
Itse olin viime syksynä aivan maassa, kun nt löytyi 3,1mm ja turvotusta oli myös muualla..
Kuitenkin 12.4. syntyi meille terve poika ????
Älkää menettäkö toivoannee.. ???? tsemppiä kaikille.. ????
 
"Hollannikas83"
Lova ja muut, tosiaan sitä NIPT testiä ei suositella missään maailmassa otettavaksi jos turvotusta on paljon tai kyseessä esim kaksoisraskaus. Se tulee melkein kaikkialla korvaamaan lapsivesipunktiot ns. alhaisessa riskiluokassa (riskit yli 1:50 eikä muita poikkeavuuksia) koska siinä ei ole keskenmenon riskiä. Suurilla riskiluvuilla (ja suurella tai kattavalla turvotuksella) suosittelevat vielä lapsivesipunktiota sillä se on nopeampi ja varmempi. Ja jos NIPT on positiivinen, trisomia tulee vielä varmentaa toisella menetelmällä ennen kuin raskaus mahdollisesti keskeytetään. Koska se perustuu vapaan ja souluissa olevan DNAn erittelyyn ja erilaisiin probeihin, ei se ole yhtä luotettava (positiivisissa) kuin koko kromosomiston kartoitus ns. perinteisin menetelmin.
 
Kuulumisia: Istukkabiopsiaa ei saatu otettua, koska istukka oli niin visusti sikiön takana. Kahden viikon ja kahden päivän päästä pääsin lapsivesipunktioon, viikoilla 15+0. Näytteen otto meni todella hyvin, oli ilmeisen osaava lääkäri.

Tasan kaksi viikkoa punktion jälkeen tuli kirje kotiin, jossa todettiin, että kromosomit ok ja poika tulossa. :)

Vkolla 11+0 nt: 2,2mm. Veriarvoista ei tietoa, ikä 35 -> riskiluku 1:141. Rakenneultra tulossa kolmen viikon kuluttua, vkolla 20+0. (Mulla näköjään osuu kaikki kohokohdat tasaviikoille. :) )
 
Saan minäkin kyseenalaisen kunnian liittyä ketjuun. Tänään nt ultrassa turvotusta 2,3, perään tuli soitto että arvot hälytti. Iän puolesta riskiluku olis ollu 1:400, nyt oli vauvalla 1:160 tai jotain sinnepäin. Ikää mulla 34. Ens viikolle odotellaan kutsua lisätutkimuksiin, ilmeisesti tuohon verikokeeseen.

Muuten kaveri oli kovin liikkuvainen ja touhotti, mutta turvotusta kyllä reippaasti. Rv 13+3.
 
walter: sinuna en murehtisi liikoja. Sain eilen tietää veriseulan tulokset, ja arvot olivat molemmat 0,98, kun lähellä yhtä kuulemma pitäisi olla. Mullakin siis hälytti pelkästään ikä 35v. ja turvotus 2,2mm. Riskiluvuksi tuli 1:141, eli hieman korkeampi riski kuin sinulla. Minun riskilläkin olisi vain 0,7%:n mahdollisuus trisomiaan. Turvotuskaan ei meillä niin suuri ole, mulle ainakin sanottiin, että 3mm on raja.

Lapsivesipunktioon kuitenkin menin, kun siihen kerran oli mahdollisuus. Pieni epävarmuuskin tottakai oli takaraivossa. Toisaalta punktion keskenmenoriski on suurempi, mitä meidän riskiluvut, ja pari viikkoa meni jännätessä. Odotushan näissä kaikista kauheinta on. Toisaalta, nyt voin nauttia pojan odotuksesta, ja ehkä uskallan ostaa pikkuisen vaatteitakin. :)

Muistathan senkin, että vaikka seula ei olisi hälyttänytkään, aina on mahdollisuus oikeastaan mihin vaan. Täysin varma ei mikään ole. Ja toisaalta, vaikka hälyttäisikin, kaikki voi olla kunnossa. :)

Tsemppiä jatkoon. :)
 
Marmosetti, kiitos kommentista. En osaa/halua olla huolissani. Päätin, että murehdin sitten kun tiedän mitä murehtia. Kuitenkin asia on juuri noin kuin sanoit, mitään takuita ei koskaan ole, elämässä voi tapahtua mitä vaan... Tuosta 3mm rajasta meillekin sanottiin, että kaikki alle 3on normaaleita. Kaipa ne sitten kertoo et jäätiinkö kii veriarvoista vai mistä.

Nyt ootellaan vaan sitä kutsua. Ja odotellaan lisää...


Kaikille muille tuskaisessa tilanteessa oleville hirvittävästi jaksamista ja sympatiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy nyt tännekin tulla kertomaan kokemuksesta... Viikolla tässä yksi päivä lueskelin sitä infolappua, jonka sain Tyksistä punktion jälkeen. Siinä kerrottiin, että kromosomivastaus tulee kirjeellä 2-4 viikon sisällä, jos kaikki on ok. Ja AFP-tulos ilmoitetaan erikseen, jos siinä on jotain häikkää - muussa tapauksessa kromosomivastauksen yhteydessä. Tajusin, ettei siitä AFP:stä ollut mitään mainintaa siinä kirjeessä, jonka sain viikko sitten...

Ilta ja seuraava aamu meni googlatessa tietoja AFP-arvoista ja muista, enkä tullut hullua hurskaammaksi. Sen tiedän nyt vain, että poikkeava arvo voi merkitä jopa selkärankahalkiota, tai sikiön kuolemaa. Aamupäivällä soitin ensitöikseni neuvolaan, jossa nlatäti ei tiennyt koko AFP:stä mitään. :O Tyksiin pääsin soittamaan sitten päivällä, josta ystävällinen hoitaja totesi vain, että arvoni oli ok, ja että eivät he niin noteeraa noita ok arvoja. EIVÄT NOTEERAA??? Mitä hittoa varten se sitten mainitaan koko infolapussa, ja miksi sitä varten otetaan erillinen tuubi lapsivettä? Että pisti kiehuttamaan hetken aikaa... Turhaan stressasin ja mietin, onko nyt lapsella halkio tai muu vastaava.

Onko muilla ilmoitettu se tulos, erityisesti Tyksissä käyneille? Vai kävikö mun kohdalla vaan joku unohdus?

walter, joko sait kutsun jatkotutkimuksiin?
 
Hollannikas83: Meillä NT oli alle 3,5mm jota pidetään NIPT testissä rajana (NT-ultran mukaan). Mutta kuten kirjoitin aikaisemmin, saimme vastauksen ihan tutkimuksen kehittäneeltä henkilöltä ja faktoja ja tiedämme nyt, että NIPT testi on yhtä luotettava, myös yli 3,5mm:n turvotuksilla. Toki jokainen saa päättää haluaako sen jälkeen osallistua vielä lv-punktioon jos/kun negatiivinen testitulos on saatu. Meille suositeltiin, mutta emme sitä ottaneet. Viime viikon ra-ultrassa oli kaikki paremmin kuin hyvin ja nyt saimme seuraavan ultran vasta reilu 2kk:den päähän. :)

Lova ja masuasukki rv 20+0
 
Marmosetti, siis ihan törkeetä! Tuo AFP arvo kuitenkin voi tarkoittaa reippasti kehitysvammasta lasta... Kiva siinä sitten miettiä et kaikki vaihtoehdot läpi.

Me käytiin tänään Helsingissä ja olin melko pettynyt, paperista luettiin mun tulokset ja sanottiin että onko kysymyksiä. Eipä siinä sitten montaa mieleen tullut... Päädyttiin tuohon verikokeeseen ja niitä tuloksia saa odotella ens viikon loppuun. Tuo AFP arvo mun pitää käydä otattaas,taas erikseen, kun mulla on sukurasite MMC:n. Mä sitten päivitän tänne kun tieto tuloksista tulee.
 
Liitynpä minäkin jonon jatkoksi.. meillä siis niskaturvotusta 3,17 mm ja veriseulan tuloksetkin ilmeisesti päin persettä.. riskiluvuksi saatiin 1:136.

Pää on taas ihan hajalla ja nyt vaan odotellaan sitä lapsivesipunktiota.

Inhottaa kun alkaa maha näkymään, eikä voi kauaa enää salailla.
Meidän kohdalla tulee olemaan keskeytys edessä jos jotain todetaan.
 
Tänään selvittelin noita veriseulan tuloksia, meillä oli se hCG-MoM 1,19 ja pappa-a MoM 2,53. Yritin tätäkin keskustelu selata mutta kaikilla tuntuu olevan juurikin toisinpäin nuo lukemat, eli hCG korkea ja pappa-a alhainen. Kätilö ei osannut sanoa juuta eikä jaata noihin lukemiin.
 
KaksPlus meni uusimaan sivut tässä välissä ja heitti mut ulos.

Mutta saatiin lopulta Nipt-tulokset ja ne oli puhtaat! Luojan kiitos vauvan pitäisi olla siis terve. Ihmettelen sitä, että lausunnossa lukee, ettei havaittu kohonnutta riskiä, eikä että sikiöllä ei todettu kromosomihäiriötä.
Eikö ne voi kirjottaa selkokielistä vastausta?

Mutta meillä oli onni myötä. Toivottavasti monella muullakin tänne joutuvalla olisi.
 
MinäKIN joudun tänne kirjoittamaan. Meillä maanantaina nt ultrassa niskaturvotusta 2,9 ja vartalolla muuallakin turvotusta. Sikiö vastasi vko 10+0 vaikka olisi pitänyt olla jo 11+4. Ultraaja sanoi nopeasti, että voi viitata downiin, turneriin tai sydänvikaan. Mainitsi myös lapsivesipunktion. Tänään tuli puhelu, että ensiviikolla ultrataan ja otetaan istukkanäyte. Pelottaa! :´(
 
Kiva kuulla Walter että teillä on kaikki hyvin, yritä nyt nauttia raskaudesta!

Ikävää -Sinna, että olet joutunut tänne jonon jatkoksi, toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Oliko sinulla millaiset veriarvot?

Minä olen saanut aika hyvin pään kasaan ja levollisin mielin odotellaan ensi viikon lapsivesipunktiota. Voihan se olla, että tiputaan korkealta ja kovaa.
 
Kävin verikokeissa kaksi viikkoa ennen ultraa ja nyt ultrassa kun todettiin sikiö 11 pvä nuoremmaksi, niin verikokeet on otettu aivan liian aikaisin eli niillä vastauksilla ei kuulemma tee mitään. Kävin nyt maanantaina uudestaan verikoissa.
 

Yhteistyössä