Totta se on!: Raskaus pilaa hampaat!

  • Viestiketjun aloittaja "ärrimurri"
  • Ensimmäinen viesti
"ärrimurri"
Mulla on ikää 29v, eikä koskaan yhtä ainuttakaan reikää ja aina hampaat valkoiset, vaikka ehdin tupakoida yli 15 vuotta ja kahviakin join. Äitini sanoi että hänellä on joka raskaudessa tullut reikiä ja korosti että pitää pitää etityistä huolta hampaista.

Alkuraskaudessa oli ensimmäiset 6 viikkoa (tai siis rv 4-10) niin järkyttävä pahoinvointi, että pönttöä sai halailla vähän väliä ja melkeinpä nukkua vessassa. Entisenä anoreetikkona tiedän että oksennuksen entsyymit ja mahahapot tuhoaa hammaskiillettä. Oksentelujen välissä harjaaminen oli hankalaa, silti yritin ahkerasti harjailla useita kertoja päivässä. Loppuvaiheessa tuli närästys, mikä myös toi mahahappoja suuhun. Huomasin myös että hampaat ovat hieman kellastuneet. Kaiken huipuksi viisaudenhampaat puhkesi raskausaikana, niitä ei saa poistattaa raskausaikana ja ne pilaa muut hampaat.

Nyt menossa rv 40+0 ja KAUHULLA odotan montako reikää ja mitä kaikkea muuta kivaa löytyy sitten kun vihdoin pääsen tarkastukseen.
 
:)
Minulla ei ollut koskaan aiemmin ollut hampaissa yhtään ainutta reikää, mutta 3 raskauden ja 3 imetysvuoden jälkeen reikiä on riittänyt : / Hammaslääkäri vain tuumi, että voihan sillä tietenkin jotain merkitystä olla... joo
 
"ärrimurri"
Minulla ei ollut koskaan aiemmin ollut hampaissa yhtään ainutta reikää, mutta 3 raskauden ja 3 imetysvuoden jälkeen reikiä on riittänyt : / Hammaslääkäri vain tuumi, että voihan sillä tietenkin jotain merkitystä olla... joo
Ja se on oikeesti iso juttu sellaiselle jolla ne hampaat on olleet täydelliset ja niitä on hoidettu hyvin. Meillä lasten hampaat oli äidillekin ylpeyden aihe ja kotona opittiin huolehtimaan hampaista. Nyt tuntuu ettei edes hymyillä uskalla. Täytyy vaan toivoa että raskauden ja imetyksen jälkeen saa hampaat edes siedettävään kuntoon.
 
,nussuttelija
miten sun entinen anoreksia muka liittyy oksentamiseen??? Jos sulla oikeesti joku syömishärö olisi ollut. niin tietäisit, että anorektikot ei oksenna vaan bulimikko!!
 
"ärrimurri"
miten sun entinen anoreksia muka liittyy oksentamiseen??? Jos sulla oikeesti joku syömishärö olisi ollut. niin tietäisit, että anorektikot ei oksenna vaan bulimikko!!
Oon sitten varmaan ollut erilainen anoreetikko, mutta mä kyllä oksensin aina kun vähän jotain söin, ja joskus oksennus tuli vaikken syönyt. Kotona pakotettiin syömään ja heti syömisen jälkeen oksensin. Mutta tosiaan, olin sitten varmaan erilainen anoreetikko tai sitten 2 lääkäriä ja psykiatri teki väärän diagnoosin.
 
"ärrimurri"
Alkuperäinen kirjoittaja häää;24403954:
No miten sun hampaat on muka olleet täydelliset jos olet anorektikkona oksennellut vaikka kuinka ja paljon?
Voi elämä teidän elämää! :D No sisältöä elämään se kai tommonenkin on. :LOL:

Joo, ei ihan täydelliset. Tosiaan niitä kiillevaurioita on ollut, mutta ne on nopeasti aina korjattu. En tiedä mistä sä repäsit ton "vaikka kuinka ja paljon", tykkäät ilmeisesti suurennella asioita.

Ihanaa että mun anoreksia ja kaikki siihen liittyvä on noin mielenkiintoista. Onpahan teilläkin sisältöä elämään. :LOL:
 
....
Totta! Raskaus haurastuttaa hampaat. Mulla alkoi raskausaikana lohkeilemaan ja reikiintymään hampaat. Nyt saan tämän tästä käydä hammaslääkärissä korjauttamassa hampaita :(
 
Oksentamisen jälkeen hampaita ei saa missään nimessä harjata!! Hapot hampaiden pinnalla+harjaaminen vie varmasti kiilteet. Oksentamisen jälkeen purkka suuhun, mikä tasaa happohyökkäyksen ja hampaiden pesu vasta parin tunnin jälkeen oksentamisesta.
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="ärrimurri";24404080]Kaksplus - Hampaat
Onko tuolla väärää tietoa?[/QUOTE]

Luotatko Kaksplussaan käytyäsi täällä palstalla? :LOL:

MInä en usko tuohon tekstiin. Ei minulla ole tieteellisiä todisteita, mutta en vain usko. Neljän raskauden jälkeen minulla on yksi paikattu hammas ja oletan, että olisi muutenkin.
 
"ärrimurri"
Ihme tapa teillä tulla joka ikiseen ketjuun vääntämään "ei sulla voi olla kun ei sellaista ole", "ei se siitä johdu, se olis muutenkin". Jos tekisin aloituksen aiheesta että "Söin tulista ruokaa ja kävin vessassa, nyt kirvelee takapuolta", niin tulis varmaan kommenttia "Ei se perseen kirvely siitä tulisesta ruuasta johdu, eikä siitäkään että kävit paskalla. Sulla olis muutenki kirvelly persettä just sillon. Ei sulla oo tieteellisiä todisteita että johtu just siitä tulisesta ruuasta ja paskasta".

No eiän siinä mitään, hyvä että ihmisillä on harrastuksia ja sisältöä elämässä. :)
 
vierailija
Nykyajan buumi "raskauskiloja nolla tai mahdollisimman" vähän ajaa odottajat kalkin ja D-vitamiinin puutokseen. Se on fakta. Kukaan napaansa esittelevä ei vaan raskauden jälkeen näytä mitä diettaaminen on tehnyt hampaille (ja vauvalle).
 
vierailija
Miksi ihmeessä niitä hampaita pitäisi harjata joka välissä? Heti happohyökkäyksen jälkeen harjaaminen kuluttaa kiillettä vain entisestään. Käyttäisitte mieluummin vaikka purkkaa tai ksylitolipastilleja.
 

Yhteistyössä