Toukokuiset 2019

Hello! Aattelin tulla päivitteleen vähän. Neuvola on varattu ja se on 18.10. :) pakko oli käydä kurkkiin kiinalainen syntymäkalenteri ja se väitti, et poika tulis :love: vau.fiin versio on ennustanu mun molemmat aiemmat oikein :ROFLMAO: Ei sillä nyt niin välii olis, kumpi tulis... Tytölle mulla olis nimi:LOL:
Oireita: rinnat on ihan megakipeet. Pahoinvointi koittaa jyrää päälle. Mulla on yhteensä 6 raskautta ja niistä kolmessa oon voinu tosi huonosti. 2 niistä oli keskeytyneitä keskenmenoja ja esikoisesta oksensin ihan rv22 asti o_O Kuopuksesta voin huonosti johki rv12 asti, mutta en muista kyl oksennelleeni. Toivotaan, et tää ei ole samanlainen odotus, kun esikoisen :eek:
Koko ajan kauhee pissahätä ja nälkä ja väsyttää ihan jatkuvasti:barefoot:
Mies on alkanu jo sopeutuun tilanteeseen vauvasta :love:
 
Heippa!

Aattelin viimeinkin hakeutua tällaseen höpöttelemään, FB-ryhmä mua vois kiinnostaa kans. :) Olin jo tossa keväällä/kesän alussa tän vuoden joulukuisissa, mutta se menikin sitten kesken. Nyt on menossa 8+2, la ois siis 10.5. Sama kuin viime raskaudessa, tiesin jo ennen testin tekoa, että nyt on tärpänny. :)

Alkuun mietin, miten paljon pelkään varmasti, että entä jos tääkin on keskeytyny keskenmeno, mutta oireiden takia on voinu olla yllättävän rennosti. Viime raskaudessa niihin aikoihin, kun se keskenmeno on tapahtunu, mulla suurin osa oireista lakkas tai laimeni ihan merkittävästi. Niihin aikoihin oon myös itkeny miehelle sitä, että ei tästä taida tulla mitään. Eli jollain tasolla tiesin, että jotain on tapahtunu, mutta piti silti vaan luottaa siihen, kun neuvolaa myöten sanottiin, että varmasti kaikki on hyvin. Mutta tässä raskaudessa oireet on vaan jatkunu ja jopa pahentunu. Pahoinvointi on aika iso ero, viimeks sitä oli tosi satunnaisesti pari kertaa, nyt on ollu ainakin viikon verran aikalailla päivittäistä ja vaihtelee hyvin paljon mitä saan alas minäkin päivänä.

Yritän uskaltaa luottaa omiin vaistoihin vähän enemmän nyt. Ja tähän asti ainakin ollu se olo, että kaikki on kuten pitääkin. :) Varmasti ultraan meno tulee jännittämään, kunhan sen aika on.. Viimeks tuo km kun selvis just silleen, että ekassa ultrassa (12+1) todettiin sikiön vastaavan vaan 7+4 eikä sykettä.
 
@tiinuu olen pahoillani tuosta keskenmenostasi. :cry: ihan kamala tilanne. Minäkin olin joulukuisissa, mutta varhainen keskenmeno alkoi vuodolla itsekseen, joten en ehtinyt siellä kauaa olemaankaan. Toivon, että nyt olisi kaikki hyvin ja sujuisi niin myös loppuun asti. ❤ Ja se on kumma miten se aavistus tuleekin ja usein se on oikeassa.
 
Olin ihan tuolla ketjun alussa kommentoimassa, mutta jättäydyin taka-alalle kun kovien kipujen ja vuodon takia lääkäri epäili keskenmenoa eikä päästy sen koommin ultraan tms. Asia sitten vähän jätettiin unholaan mutta parisen viikkoa sitten tein positiivisen testin toistamiseen ja nyt sitten ollaankin sillä ajatuksella että raskaus on jatkunut ihan normaalistl ja vuoto (2pvä) ja kivut sillon aika alussa olisikin ollut joko kiinnittymiseen liittyvää tai sitten siellä on ollut kaksi ja toinen vuodellut pois. No tiistaina ensimmäinen neuvola ja meidän pitäisi päästä pian ultraan nyt tarkistamaan tilanne :) hyvin maltillisin mielin vielä ultraan asti pyritään olemaan ennekuin oikeasti uskotaan että olen raskaana. Viimeisistä kuukautisista laskien la olisi toukokuun alussa. Testejä on tullut nyt tehtyä useampia ja tulos ei muuksi oo muuttunut, nuo kivut ja muutama vuotopäivä oli siis elokuun lopulla ja viimeiset täysin normaalit kuukautiset elokuun alussa. Nyt vaan sitten odotellaan :D
 
@Uhups Kiitos! Ja kuin myös, oon pahoillani sun keskenmenosta. <3 Se on kova pala, vaikka tapahtuis millä tavalla ja missä vaiheessa vaan. Toivon kovasti sulle kans tsemppiä ja että kaikki menis hyvin loppuun asti. :)

Kieltämättä tuo ultratilanne on yks hirveimpiä, mitä elämässä on joutunu käymään läpi. Siltikin, vaikka jollain tasolla sen ties, että niin sieltä paljastuu, ettei kaikki oo kuten pitäs. Oon kuitenkin kiitollinen siitä, miten lempeä lääkäri mulle sattu sillon ja lääkkeellinen tyhjennys kokemuksena meni ihan hyvin, ei ollu ongelmia jälkeenpäin ja kierto palautu normaaliks nopeasti. Ja eipä tuossa ehtinykään olla kun parit menkat välissä, niin tässä ollaan taas. :)

@Kirsey Tsemppiä sinne! On varmasti tosi jännä tilanne. :)

Mulla oli edellisessä raskaudessa vuotoja, joista just joka kerta sanottiin, että ne on ihan harmittomia, kun ei oo kipuja eikä hyytymiä eikä runsastakaan. Tässäkin raskaudessa yhden kerran tuli ihan kirkasta vuotoa, ei runsasta, ei hyytymiä eikä kipuja. Pelästyin sillon, että eiköhän tääkin mee kesken, mutta toistaseks edelleen kaikki tuntuis olevan hyvin.
 
Täällä kans esikoista odottava. Tällä hetkellä 5+4 ja yksi keskenmeno viime toukokuussa. Vähän kyllä jännittää meneekö tämä loppuun asti. Ensimmäinen neuvola on 26.10, ei malttaisi millään kyllä odottaa, ultraus olis samalla.

Facebook ryhmä olis kyllä kiva.
 
Viimeksi muokattu:
@Ruusukulta kiva kun tulee lisää esikoista odottavia mukaan :) mulla on kans ensimmäinen neuvola vasta lokakuun lopussa, ja tuntuu melko turhauttavalta odotella sinne asti. Tässä on kuitenkin niin paljon kaikkea uutta ja ihmeellistä, tuntuu että pitäis päästä samantien selvittämään kaikki mahdolliset kysymykset ja ennenkaikkea varmistumaan että kaikki on hyvin.

Minäkin ehkä haluaisin fb-ryhmään, mutta vasta sitten, kun tämä on pidemmällä ja muutenkin on asiasta kerrottu, ihan jos sattuu olemaan joku tutun tuttu ja työkuvioissakaan en vielä haluaisi kenenkään tietävän.. :censored:
 
Mä oon vähän harmissani täällä. Oli just eka neuvola-aika ja varailtiin ekaan ultraan aika vasta 2.11. Oisin toivonu saavani jo tän kuun lloppupuolelle, mutta pitää odotellakin vähän pidempään. Täällä on kuulemma keskusneuvola (jossa ultrat siis hoidetaan) ohjeistettu, että suositeltavaa varata ultra vasta 13+, jos on tietyn verran ylipainoa (oisko siihen ollu joku bmi-raja, en muista enää :LOL:)

Oon miettiny yksityiselle ultraa, mutta käsittääkseni täällä edullisin ei tee ultrauksia alakautta ja näillä viikoilla nyt ei vielä kauheesti kannata toivoa sen puolesta, että vatsan päältä näkyis. Pahinta tässä on varmaan just se, kun käy läpi sitä samaa mitä viimeks, että on vaan odottelua eikä mistään voi olla yhtään varma ja sitten pelkää sitä hetkeä, jos se lopputulos onkin sama kuin viimeks.
 
@tiinuu mullakin on eka neuvola vasta 19.10., jolloin vasta tehdään lähete nt-ultraan eli varmaan mullakin marraskuun alkuun vasta menee. Saiskohan dopplerilla kuulumaan sydänääniä jo aiemmin? Onko sulla sellaista? Mä kyllä vaadin ekassa neuvolassa että kuuntelisivat sydänääniä kun silloin on jo 9+4 ja edellisessä raskaudessa eka neuvola oli 8+5 ja silloin ne saatiin kuulumaan. Saa nähdä suostuuko terkka mun vaatimuksiin kuitenkaan. :ROFLMAO:
 
@Uhups Ei mulla oo! Ja oon ajatellu, etten hommaa edes. :LOL: Plus oon tosi epäileväinen sen suhteen, että mulla sais kuulumaan niitä kovinkaan aikasin, kun toinen raskaus vasta (oon ymmärtäny, että synnyttäneillä saattaa just kuulua aiemmin) ja mulla on ylipainoa. En voi ees vertailla mihinkään, kun viimeks neuvolassa 11+jotain koitettiin, mutta tietenkäänhän siinä kohtaa ei voinukaan ees kuulua mitään sen keskenmenon takia. Mutta kyllä mä uskon, että sun kohdalla niitä suostutaan tuollon jo kokeilemaankin. :giggle: Mitä ainakin oon kokemuksia lukenu, niin uudelleen odottajien kanssa ollaan vieläki löyhempiä tuon suhteen, että paljon helpommin saattaa jo varhasessa vaiheessa kokeilla. :)
 
Tervetuloa @Daiya!

Samoin @verri. Me ollaan näköjään saman ikäisiä, lasketut ajat lähekkäin ja sama sairaala. :D
Hei onpa hauskaa, että löytyy samalta suunnalta odottajia! Voidaan vaatia kimppahuone synnäriltä

Mulla on alkanu tulla tosi ällöjä olotiloja, syvää väsymysyä ja kauheita painajaisia mm. Kaksosista. Jotenkin muistelen, että esikoiselta näin samoilla viikoilla ihan hulluja unia.
 
Hei

Täällä kans yks Toukokuinen, menossa olis nyt 8+5, jos en väärin muista. Oon vähän huithapeli tän asian kanssa, koska vuodot on kiusanneet ja kerran ultrassakin käynyt, sillon olis pitänyt olla 6+5 ja vastas 6+0. Ja jos ei vuodot niin kivut sen verran vielä itsestäni, että tosiaan "suurperheen" äiti olen ja tällä hetkellä pienimmän kanssa kotona. Faceryhmään laitan pyynnön kohta, kohan löydän henkilön kelle laittaa

Miilu/10.5/5.lapsi/kys
 
Täällä myös yksi ilmoittautuu varovaisin mielin joukkoon. Torstaina kävin varhaisultrassa ja tänään oli eka neuvola. Meillä on ennestään kaksi lasta ja takana keskenmeno toukokuulta (kkm rv 8+5, todettiin 12+4). Nyt menossa 9+4 eli laskettu aika on 4.5.
 
@RUSKA82 hieno juttu! (y)(y)

Tänään on 8+0 ja oli ohjelmassa ensimmäinen neuvolakäynti. Oli kyllä tosi jännä fiilis, kun tosiaan ensiodottaja olen ja tämä raskautuminen on ollut vaikeaa niin en ole osannut ajatella, että koskaan neuvolaan saakka pääsisin, ihanaa :). Pari päivää sitten oli pientä vuotelua ja kaiken varalta käytiin sitten ultrassa tarkistamassa asia, siellä näkyi syke ihan niinkuin pitikin, koko vastasi päiviä ja alkoi erottua jopa pienet käsien ja jalkojen alut :barefoot: <3.

Pahoinvointi sen sijaan jatkuu yhtä ärsyttävänä kuin ennenkin ja olen sairaslomalla ainakin vielä ensi viikon puoliväliin saakka. Mitään ei kauheasti pysty tekemään sen vuoksi. Muina oireina lähinnä rintojen jomottelu.

Kellään muulla pahaa raskauspahoinvointia?

Lisäksi, oireet tuntuvat jotenkin aaltoilevan niin, että noin joka toinen päivä on helpompi selvästi ja joka toinen pahempi. Muilla samaa?
 
Ihania ultrakuulumisia @RUSKA82 ja @Brinavess :love:

Minun ei ole tarvinnut oksentaa vielä, mutta yökin kyllä kaikelle. Ja melkein koko ajan etova olo, mutta tosiaan aaltoilua on ja joitakin oireettomia päiviä. Ja toinen rinta on kasvanut kuppikoon verran suuremmaksi, toinen toistaiseksi ei noin paljoa, toivottavasti tasoittuu. :ROFLMAO: vielä olis 2 viikkoa ekaan neuvolaan, hitaasti tämä aika kyllä matelee tässä alussa. Tänään 7+4.
 
Täällä tällä hetkellä 6+1 ja raskuasoireena on vain rintojen jomottelu, leposykkeen nousu, kaikki housut kiristää jo vyötäröltä. Siinäpä ne. Välillä toki vähän yököttää mutta siihen se jää.
Öisin ei saa unta ja sinut hyvä asento on vain selällä nukkuessa.

Välillä sitä unohtaa olevansa raskaana ku ei oo mitään voimakkaampia oireita.

Toivottavasti kaikki on vaan kolmen viikon päästä hyvin kun on eka neuvola.
 
@Uhups Äläpä muuta sano, aika tuntuu todellakin matelevan! Tuntuu, että ikuisuushan tässä on jo oltu raskaana ja totuus ihan toinen :D

@Ruusukulta Täällä myös kiristää housujen vyötäröt inhottavasti. Jouduin virittämään farkkujen napin hiusponnarilla kiinni ja vetskaria ei pysty sulkemaan...

Kävin muuten viime viikolla katselemassa äitiyshousuja H&M:ltä mutta ne oli ihan kauheita rytkyjä. Kenelläkään mitään hyvää vinkkiä äitiysvaatteiden ostopaikasta pääkaupunkiseudulla/Hyvinkään lähellä?
 
Täälläkin uusi pelokas odottaja liittyy varovaisin mielin mukaan. Sain haalean plussan testiin kaks päivää ennen menkkojen alkua, mutta epäsäännöllinen ja pitkä kierto häiritsee hieman LA määrittelyä. Jossain toukokuun lopulla ehkä? Käytiin varhaisultrassa eilen toteamassa, että kasvaa oikeassa paikassa, mutta lääkäri löysi vain ruskuiaspussin, joka hänen mielestään oli liian pieni. Käski varata uutta aikaa parin viikon päähän. Lääkäri ei ollut kovin toiveikas, joten nyt jännitellään, voisiko siellä sittenkin olla elämää, jos ovis onkin ollut myöhemmin, eikä olekaan vielä ihan täyttä 7 viikkoa. Onko kellään kokemuksia, päättyykö tällaset aina huonosti? :(
 

Yhteistyössä