Toukokuiset 2020

Mulle on jäänyt jostain syystä huono mielikuva rautalisästä, varmaan kun yleensä huonoista kokemuksista kerrotaan (lisää pahoinvointia, ei pysy sisällä ymsyms). Yritän nyt neuvolan kanssa jutustella että voisiko tätä seurata, koska vielähän raudan puutetta ei ole (siis hemoglobiinin perusteella, ferritiiniä ei mitattu) mutta noin 30 g /l pudotus kahdessa kuukaudessa on aika huima. Onneksi olen aina ollut siellä viitearvojen yläpäässä niin on mistä "tippua". Omaan normaaliin nähden tämä pudotus kyllä tuntuu (hengästyttää ja väsyttää, lienee kyllä yleistä muutenkin).

Tänään tuli tosi hassu fiilis kun tajusin että 12 viikkoa pärähtää ensiviikolla mittariin. Ensimmäinen kolmannes siis kohta taputeltu.. nyt vaan sormet ristissä että ensiviikon ultra menee hyvin! Sitten uskaltaa jo varmaan vähän levittää uutisia lähipiiriin.. :)

@VihreeTee mä olen ollut tosi huono liikkumaan viimeiset pari kuukautta. Tiedän että liikunta varmasti piristäisi, mutta väsyttää niin ettei vaan jaksa. Ollaan käyty pitkillä kävelylenkeillä viikottain miehen kanssa ja huomaa kun hengästyy ihan pienestä. Toivon että keskiraskaus toisi helpotuksen väsymykseen ja malttaisi taas liikkua. Menee salijäsenyys ihan harakoille. Olen jo miettinyt sen lopettamista kun rahaa voisi laittaa muuallekin, mutta sitten en varmasti tekisi mitään..

@Mimmistina haluaisin hirveästi ostella jo kaikkea, mutta ei uskalla. Pelkään pettymystä niin kovin ja mietin, että sen jälkeen tavaroiden näkeminen aiheuttaisi liikaa surua. Odottelen ultraa ja sitten alan tehdä hankintoja :). Tämä on mun ensimmäinen raskaus ja yrityskin kesti kuitenkin puolivuotta. Jos joku menisi vikaan niin ei tiedä kauanko menisi uuteen yritykseen.

Mihin aikaan teille ajoittuu eka ultra (julkisen)? Mulle osuu tasan 12 viikon kohdalle :)
 
Ilmaisin itseäni huonosti :D tiedän ettei 12 viikkoa ole sama asia kuin ensimmäinen kolmannes (vaikka merkkaa varmasti monelle suurta virstanpylvästä). Lähinnä siis hullua että ensimmäinen kolmannes on jo loppua kohti ensiviikolla :)

Mulla on ollut pari viikkoa jo alaselän alueella (melkein jo vois sanoa lantion alueella) vasemmalla pientä epämukavuutta kävellessä. Eilen tein reippaan kävelylenkin ja tänään on sattunut ihan kunnolla kävellä. Kipu on lähinnä vasemmalla puolella ja säteilee hieman myös sisäreiteen. Voiko olla jo raskauden tuomia "ongelmia"? Tunnistaako joku mistähän voisi olla kyse? Teen tosin päätetyötä eli voihan olla, että huono työergonomia vihdoin ottaa kiinni.. Toivottavasti olis ohimenevää ettei tarvitse olla rampana jo tässä vaiheessa.
 
Oho, mitenhän siitä on ollu monenlaista tietoa:ROFLMAO: sivistäkää lisää, millon alkaa 4. Raskauskuukausi? Ja @jemppero millon sulla onkaan ultra? Mulla viel reilu pari viikkoo odoteltavaa:)
Neljäs raskauskuukausi on 13.-16. raskausviikot. (y) Mennään 4.11. :)

@Taivaanvuohi , hyvinkin todennäköistä että työergonomia vaikuttaa nyt raskauden aikana normaalia herkemmin kroppaan. Kurjaa jos jo nyt on alkanut selkävaivat :(
 
Taivaanvuohi Kuulostaa tutulta, mulle tulee tosi helposti kun hormonit löysyttää hiukan liitoksia ja sit hiukan kylmää ja huono asento - voila! Venyttämällä saa taas vetreeksi, on vaan vähän vaikee paikka - jos siis sulla on sama kohta kun mulla :)

Mulla ei vielä tietoa ultrista, todella toivon ettei tarvis odottaa mihinkää 13+ viikolle, kun ei ar-ultraankaan mennä. Tuntuu et on ikuisuus muutenkin yhtään mihinkään. Neuvolakin vasta ensi viikon jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: addison
Ai niin tuosta rautalisästä joku mainitsi, niin mieluummin ottaa vaikka turhaan (no en sentään yllytä ketään, mut kärjistetysti), kun riskillä ettei vauva saa tarpeeksi rautaa (yleensä jos hemppa laskee hurjia, on varastorauta (ferrit) jo ihan tyhjä). Ja se vaikuttaa tosiaan omaan oloonkin vielä ihan hirveästi, justiin väsyttää, hengästyttää, pyöryttää jne. Katso onko sun raskausvitamiineissa rautaa ja jos on, niin hyvin todennäköisesti pystyt suurempiakin määriä ottamaan jos ei mitään oireita ole ollut. Itsellä ei oo ollut mitään oireita kun oon ottanut lisärautaa.

https://www.raudanpuute.fi/raudanpuutteen-syyt/aliarvioidaanko-raudanpuutteen-vaikutuksia-naisten-ja-lasten-hyvinvointiin/
 
@Mimmistina Olisiko sulla jotain venytysvinkkejä? :) tosiaan kohta on sellainen mihin ei oikein tunnu osuvan mikään normaalivenytys mitä olen kokeillut, kipu kun on siellä "sisällä" jos tästä selityksestä ymmärtää :unsure:. Toivottavasti pääset ultraan aiemmin kuin viikolla 13, odottavan aika on niin pitkä!
 
@VihreeTee Aiemmat lapset on syntyneet Suomessa mutta toisessa raskaudessa kävin täällä pari kertaa lääkärissä ja nyt opiskelen doulaksi niin käryä systeemistä on. (y)

Joku puhui siitä että oireet hävisivät yhtäkkiä niin sama mulla, ei satu enää tisseihin ja etova olokin katosi. Hassua.

Rautalisästä sen verran että nykyään on olemassa laadukasta rautasuihketta ja sitten on olemassa myös muita nestemäisiä rautalisiä jotka ei ota mahaan niin pahasti kuin tabletit. Ite syön raskauden ajan monivitamiinia ja sen lisäksi käytän rautasuihketta. Nokkosta voi myös lisäksi syödä.

Meillähän toisessa raskaudessa tuli kromosomipoikkeavuuden riskiluvuksi 1:19. Oli kamalaa odotella lisätulosten tuloa pari viikkoa mutta terve vauva onneksi saatiin. Nytkin on hiipinyt pelko että mitä jos ja en kyllä etukäteen osaa yhtään sanoa mitä tehtäisiin jos poikkeavuuksia löytyisi. Muutenkin nyt oon mielestäni pelännyt keskenmenoa ja menetystä enemmän kuin aiemmissa raskauksissa. Varmaan johtuu jotenkin siitä kun tää raskaus kuitenkin yllätti enemmän kuin aiemmat.

Välillä unohdan ihan kokonaan että oon raskaana ja sit kuin muistan niin oon ihan ihmeissäni. Nyt kans kun vielä opiskelen samalla alaa niin tuntuu että oon niin syvällä näissä vauvahommissa että huhhuh, kaipaan silloin tällöin vähän vaihtelua aihepiiriin. :LOL:
 
Niin ja syömisistä..! Mä oon nyt sen verran skarpannut että oon alkanut syömään raskauden myötä aika säännöllisesti. Mutta esim. viljoja tulee vedettyä vähän liikaa omaan makuun. Haluaisin syödä jotenkin "kevyemmin" eli ei pääsääntöisesti hiilaria mutta vielä en oo keinoa löytänyt. Etenkin aamupala on haasteellinen. Edellisissä raskauksissa painoa on kertynyt yli 20 kg niin haluaisin kyllä sen välttää... Vaikka toisaalta en halua siitä painosta niin stressatakaan, kunhan vaan syömiset ei pelkäksi herkutteluksi mene.
 
@Mimmistina Olisiko sulla jotain venytysvinkkejä? :) tosiaan kohta on sellainen mihin ei oikein tunnu osuvan mikään normaalivenytys mitä olen kokeillut, kipu kun on siellä "sisällä" jos tästä selityksestä ymmärtää :unsure:. Toivottavasti pääset ultraan aiemmin kuin viikolla 13, odottavan aika on niin pitkä!
No jos vaan selkä, niin selinmakuulta nostelen jalkoja ja pyllyä ylös ja taaksepäin. Mut jos on sit taas pakara/alaselkä, niin - öö tätä on vaikee selittää. Istuu niinkun vaikka oikeelle pakaralle, saman jalan polvi maahan ja jalkaterä osottaa sivulle, sitten molemmat kädet maahan (vähän jalan yli) ja vasen jalka suoraksi taakse ja venytellään. Ja sit vaihto. Saikohan mitään selvää :D

Mä aattelin mennä tänään ostaa sitä B6-vitamiinia, jos se auttas pahaan oloon.

Vitsit et muuten oon nukkunu sitten hyvin kolme viikkoa. Isäntä alkaa olla kyllästyny kun mä nukahdan lapsia nukuttaa, eikä olla oikeen nähty (se kun tulee aina myöhään töistä). Mut ei kai tätäkään ikuisuuksiin kestä. On kyl kiva herätä aamuisin kun ei oo yhtään väsyny. Tai ei kai väsytä jos nukkuu 10h norrmaalin 6h sijaan ja päikkärit päälle :D

Ei vitsit, tänä aamuna tuli semmonen ihmeellinen olo, et meillä on ens keväänä NELJÄ lasta, jos kaikki menee hyvin. Ihan omituista. En oo koskaan aatellu et mulla ois niin monta lasta. Ja ihan hassua kun mä myin jo kaikki vauvakamat pois ja olin ihan valmis siihen isompien lasten arkeen ja nyt sit taas alusta. Vaan on se niin ihanaa, et täytyy olla kiitollinen jos sen saa vielä kerran kokea. Se menee niin äkkiä se aika kun ovat pieniä. Awws. Voihan hattara :love::love:

8+1
 
Mulla myös selkäkipuja välillä. Lähinnä alaselässä ja toisessa pakarassa sellasta iskias-tyyppistä kipua. Toisaalta sitä oli jo välillä ennen raskautta. Oon myös huomannut, et jos oon tosi aktiivinen päivän aikana, sit kun istuu sohvalle hetkeks, ei meinaa päästä ylös kun lantio on niin kipeä kauttaaltaan.
Olin pienellä hermolomalla viime viikolla, teki ihan hyvää. Kerroin sit esimiehillekin tästä raskaudesta, vaikka ajattelin, että en vielä kertois. Mutta helpompi sit puhua korvaavasta työstä jne. kun on oikeesti joku "syy", vaikka en tän raskauden taakse haluaiskaan piiloutua. Yks esimies sano, että vähän arvelikin mun olevan raskaana kun yks päivä päästelin höyryjä aika lailla.. itse kuulemma oli samanlainen raskauden aikaan :D mutta hyvää tehnyt nukkua, joka päivä nukkunut vähintään yhdet päiväunet.
Keskiviikkona olis sokerirasitustesti, ja verikokeiden tuloksia odottelen nyt tällä viikolla. Kirjeitse tulee tulokset, jos kaikki oli ok, mut soittavat, jos on jotain kromosomipoikkeavuuksia.. nyt sit jännätään, tuleeko soittoa.. Omakannasta kävin jo kurkkimassa muut tulokset, muuten oli ihan ok, paitsi punasoluissa oli vähän jotain häikkää. Lääkärin kommentti siinä oli, että yleensä ei vaikuta raskauteen, mutta haluavat uusintaverikokeet ottaa joskus viikolla 22.-24. tai jotain.
Ens viikon tiistaina olis eka ultra, jännää! Tänään olis 11+1. Enää pikkunen ei ookaan alkio, vaan sikiö :love:
 
@kaktus- mitä kromosomipoikkeavuuksia voi löytyä pelkällä verikokeella? Mä muistan vaan nt-ultra+verikoe, onkse sit se yhdistelmäseula... Voi jummi että nää unohtuu nopeasti.

Onko teillä muuten käytössä joku raskausappi?

@VihreeTee piti kysyä et miten olitte miettineet Suomessa synnyttämistä, miten se käytännössä onnistuisi?
 
@Marsikka joo, oon varmaan itse ymmärtänyt väärin, vaikka kysyin asiaa neuvolasta ja labrahoitajalta. Rupesin tänään lueskelemaan tarkemmin ja kai se sen ultrankin vaatii. Blääh, eli lisää odotusta. :D
Ei oo raskausappia käytössä, lueskelen aina uuden viikon alussa netistä, että miten vauva on kehittynyt ja minkä kokoinen on jne. :)
 
Mulle just äsken ekassa nlassa sano että vkoilla 9-11 otetaan se verikoe josta seulontakoe otetaan, se sit oottaa nt-ultraan jonka tulokset tavallaan yhdessä katsotaan :)
Mulla on joku raskaus+ ja preglife, enempi tykkään tosta pregistä, toisessa näyttää alkion koon isompana ku muualla, ekalla ultralla säikähdin et miten se on niin pieni ku sovelluksessa sanottiin isompi, toisessa näyttikin sit jo oikeempaa :D mut ihana tuolta pregistä lueskella juttuja, ja kattoo reaaliaikasesti noita kuvia viikko viikolta. Luen tosin netistäkin paljon, ja ajattelin sen vauva oppaan hakea apteekista huomenna :)

Mites teillä oireilut on nyt olleet? Huolehdin jo neuvolassa kun en ole kertaakaan oksentanut, mut sanoi ettei huolta, kaikki ei oksenna ja joillain saattaa tulla vähän myöhässä :D
Mulla on edelleen rinnat kipeät, varsinkin nännit. Puhdas, pesun jälkeinen pyyhe kun hipaisee nännejä ni auuta armias :'D
Muuten ollut vähemmän kipuja tänään rinnoissa. Vatsakipuja ollut tänään enempi, mut hoitaja sanoi, ja lukikin oppaasta että just viikolla 8 on niin nopeaa kasvua et aiheuttaa vihlontaa kohdussa ja sen ympäristössä, myös lihaksissa :)
 
  • Tykkää
Reactions: VihreeTee
Oi pitaapas koittaa tollasta preglife nimista... mulla on What to Expect niminen, ja se on vahan tylsa. Aattelin deletoida.

Siis onko niin etta np-ultran yhteydessa voi tehda verikokeet jotka sitten yhdessa antaa tuloksen kromosomipoikkeavuuksiin jne? En ole kertaakaan tehnyt muutakuin vain ultrat, en lapsivesi tutkimuksia enka erityisempia verikokeita. Mutta np-ultrahan on ihan kohta (eikos sen voi tehda ihan pian jo, mulla on nyt 10+4?).

Millasia raskausvitamiineja te syotte, jos syotte mitaan? Eilen tutkailin apteekissa ja saikahdin kun niissa oli a-vitamiinia, ja eikos Suomessa suositella esim etta ei syo maksamakkaraa, ettei saa liikaa a-vitamiinia? Sitten googlettelin ja Suomestakin loytyi kylla a-vitamiinipitoisia raskausvitskuja. En sitten ostanut mitaan. Nyt olen syonyt vain kaikenlaisia tavallisia, d-ta ja c-ta ja sellasta mita kotoa loytyy.

Mulla valilla jo valahtelee sellanen olo etta olis jo paremmilla vesilla, en ole niin tajuttoman vasy ja jaksan paremmin, ja sitten ihan puun takaa taas alkaa pyorryttaan ja heikottaan ja vasyttaan...

@Marsikka, se Suomessa synnyttaminen oli varmaan miehen idea "hellia" mua, kaytannossahan se on todella monimutkainen suunnitelma. Olen pysyvasti ulkosuomalainen eika mulla ole Kela oikeuksia, joten joutuisin synnyttamaan ulkomaalaisena yksityisasiakkaana. Se olis varmaan ainakin kymppitonni. Sitten pitais vuokrata asunto ja lahtea tietty etukateen Suomeen, eika sielta voi heti poiskaan sitten lahtea, vaan olisin kylla pari ekaa kuukautta paikoillani. Lapsilla on siihen aikaan viela lukuvuosi menossa taalla, enka tieda kuka heidat veis kouluun ja harrastuksiin. Toisaalta olis aivan ihana saada itselleen muutaman kuukauden Suomi asuminen, kun olen asunut sen verran kauan sielta jo pois. Muulla verukkeella tuskin sinne muuttaisin! Etta hieman puolitosissani asiaa pyorittelen mielessani...
Onko sulla jo ajatuksia siita missa synnytat?
 
Se seulonta verikoe pitää tosiaan tehdä viimeistään vkolla 11, joten jos semmosta mielit niin äkkiä neuvolaan soittamaan, mä sain lapun mikä annetaan labrassa verikokeen yhteydessä. Se ultra on kuulemma 12-14 viikoilla, niin säilyttäävät verta jossain kunnes ultrassa käyty, ja sinne laittaavat sen niskaturvotuksen lukemat. En tiiä miks niin tarkka tuo että 9-11 viikoilla se veriseulonta, sanoi että viikolla 10 kuulemma varmin tehdä.

Mulla on multi vitan tai tabsin raskaus vitamiini. En muista ulkoa onko siinä a vitamiinia, mutta mulle sanoi että esimerkiksi maksaa on syytä välttää kokonaan :) kalsiumia oon syönyt mut se sanoi että senkin voin lopettaa, kun kuulemma saankin ruokavaliosta riittävästi kalsiumia. Sanoi että semmoisina päivinä voi syödä jos ei vaikka ole syönyt esim juustoa tai jukurtteja niin paljoa :)

Mulla mieli vaihtelee ihan kamalasti. Välillä ajattelen et kyllä tää tästä, vauveli selviää vuodoista ja saamme vauvan toukokuussa. Kun taas tänään oon pitkin päivää itkenyt puoli hysteerisenä että meidän pieni ei kestä ja menehtyy masuun hetkenä minä hyvänsä. Mies sanoi että alkaa olla aika huolissaan mun psyykkeestä kohta, kun oon näin maassa. Pakko kai alkaa elää päivä kerrallaan, ja iloita aina yhdestä päivästä joka mennyt hyvin, ja elellä ultrasta ultraan. Ens vkolle kun on taas kontrolli ultra, ajattelin että jos se menee hyvin niin tilaan kotidopplerin
 
Mä oon kans miettiny kotidoppleria, kun mulla kans toi mieliala heittelee ja ailahtelee. Välillä tuntuu hyvältä ja välillä oon varma että elämä mahassa on päättynyt.
Ja tuolla aiemmin joku puhu nännien arkuudesta ja siitä että auta armias jos pyyhe osuu nänneihin, mä niin tiedän sen tunteen, heti ku veitsellä viillettäs:ROFLMAO::ROFLMAO:

Mulla ne jotku minisun mama vitamiinit käytössä ja kalsiumlisä. Mä kävin seulontaverikokeessa rv 10 ja rv 13 on nt ultra. Mä en ainakaan oleta kuulevani mitään ainakaan ultraa ennen. :)
 
Ne veriseulat kai voi ottaa muulloinkin kuin viikolla 10, mutta silloin ne arvot on kuulemma "luotettavimmat", että tosta myöhäsemmillä viikoilla alkaa arvot muuttua sit. Ja aiemmilla kans.

Vitamiineista syön jotain Orionin raskaus- ja imetysajan monivitamiinivalmistetta. Tärkeintä kai saada sitä foolihappoa ja D-vitamiinia. Niitä saa erikseenkin ostettua apteekista, jos ei sitä A-vitamiinia halua syödä. Tosin tossa Orionin valmisteessa ei oo A-vitamiinia..

Oireina mulla kamala väsymys, tänäänkin nukuin neljän tunnin päikkärit. Mielialat vaihtelee ja rinnat ja nännit on kans arat.
Mä oon onneks päässyt pahimman epävarmuuden yli, että onko masussa mitään elämää vai ei, vaikka en yhdessäkään ultrassa vielä oo käynyt. Tosi rankkaa oli henkisesti kyllä tossa muutama viikko sitten, useemman viikon. Ehkä tääkin on vaan joku välivaihe ja kohta taas mieli synkkenee :D
 
Toivottavasti @Mymmeli27 pystyisit hiukan rentoutumaan ja saisit varmuutta olollesi :love:

Mulla on kans doppleri, se on tosi kätsä siihen asti kun alkaa liikkeet tuntumaan :) Mulla tosin vaan semmonen karvalakkimalli, semmonen sykkeet näyttävä ois kyl siistempi, mut ajaapa tuokin asiansa :)

Mä syön Minisun Mamaa, Makrobioksen mama foolihappoa (+d3) ja sit mhbakuja ja omega-3:sia/e-epaa. Ja varmaan kromia taas jonkin ajan päästä jos sokerit kenkkuaa, auttanu mulla niihin :)

Mäkin haluisin jonkun kivan apin :) Tarvii koittaa latailla, kiitos käyttäjäkokemuksista :)

Mul on nännit tässä raskaudessa aika normaalit, viimeks olivat just sellaset ettei voinu tyyliin pitää rintsikoita. Ei nä normaalit oo nytkään, mut erilaiset. Ja tissit kasvo yhen kuppikoon välittömästi, ihmettelin ennen plussaa kun ei mahtunu tissit rintsikoihin.

Muita oireita edelleen toi etova olo ja väsy. Hiukan auttaa kun syö tasaseen tahtiin, mut ei tarpeeks. Purkkaa menee pussi kaupalla, kun niin ällö maku suussa. Kahvia oon juonu parina päivänä, kun se onkin ollu melkein normaalin hyvää. Toisaalta ihan kökköä, jos joku oire väistyy, vaikkakin vähäksi aikaa, ni heti on silleen "Ahaa! Onko jotain nyt tapahtunut, miksen enää yökkääkään kahvin tuoksusta, keskenmenoko sieltä hyökkää takavasemmalta, mitä ? Kysyn vaan!".

Kauheita tekemispuuskia muuten ollu nyt, oon saanu monta hommaa tehtyä mitä oon koko kesän vaan pyöritelly enkä oo saanu aikaseks. Kai sekin joku raskausoire on :geek: ?

8+2
 
  • Tykkää
Reactions: addison
Noniin, aamulla kävin sokerirasituskokeessa ja iltapäivällä soittivat neuvolasta, että mulla on raskausdiabetes :cry: ihan paska olo. Soitin miehelle itkuhyperventilointipuhelun, se ihan paniikissa että "mikä on, mikä on" kun en saanut asiaa itkultani sanottua. Yritti lohduttaa mua sillä, että ehkä siellä masussa kuitenkin on elämää, kun sotkee mun sokeriarvoja, heh. Ei kyllä ollut ku 0,2 heitto yhdessä arvossa, mutta sekin riittää diagnoosiin.. Yhtäkkiä tunnen oloni niin riittämättömäksi ja sairaaksi, kaikki taas synkkeni kertaheitolla. :cry:
 
@VihreeTee mä ajattelin et jos sulla olis ollut joku ovela takaportti miten synnyttää Suomessa, mutta ei ollutkaan sen kummempia oveluuksia tiedossa. :LOL:

Ite kun nyt opiskelujeni myötä oon aika tietoinen kaikesta tähän aihepiiriin liittyvästä niin yllätyksekseni onkin hirmu vaikeaa valita missä sitä sit synnyttäisi..! Mut aika varmaa on että sairaalassa en synnytä joten vaihtoehdoksi jää kotisynnytys tai kätilövetoisessa "synnytyskodissa" synnytys. Muutenkin kauheen ristiriitainen olo kun olevinaan tietää kaikkea aiheesta niin sitten onkin ihan pöllähtänyt kun tosiaan pitäisi miettiä kaikkea ihan henkilökohtaisella tasolla.

Mun raskausvitamiinit on Solgarin, Terranovan ja Wild Nutritionsin (samalla kertaa tilasin vähän enemmän, hupsista!). Noissa on betakaroteenia mutta ei muuta A-vitamiinia.

Musta täällä on tosi kömpelöä keskustella kun aina pitäisi muistaa nimimerkit ja mitä kukakin on sanonut... Ehkä pitäisi alkaa tehdä muistiinpanoja. ;)

7+6
 

Yhteistyössä