Toukokuiset 2020

Soitin neuvolaan. Helpotti vähän saada jutella jonkun ulkopuolisen kanssa. Se oli ihana, kun ehdotti, että voitais kattoo aikasempi neuvola-aika, mutta kieltäydyin, kun en nää, että se auttais tilanteeseen millään tavalla. Sanoi myös, että on sit mahdollisuus ekan neuvolakäynnin jälkeen saada lähete neuvolapsykologille. Vois olla mulle kyllä ihan hyvä. Rupesin sit itkee kesken puhelun ja se sit "sulla kun hormonitkin nyt tietenkin sekottaa tunteita..." :LOL:
 
Moikka kaikille! Ilmoittaudun mukaan toukokuisiin. Minulla aika jännittävät viikot takana, niin kuin varmasti kaikilla meillä. Kerronpa hieman taustaa. Olen nyt 32-vuotias ja käytin e-pillereitä tauotta 15-vuotiaasta asti. Jätin pillerit pois 22.7., enkä olisi ikinä voinut kuvitellakaan, että kaikki käy niin äkkiä. Tein nimittäin ensimmäisen positiivisen raskaustestin 18.8. Heti tuolloin alkoivat todella kovat vatsakivut. Kramppeja tuli 1-3 krt vuorokaudessa, ja ne kestivät noin 10-20 minuuttia kerrallaan. Rinnat ovat kipeät, väsymys painaa ja naamani räjähti finnejä täyteen. Mielialani olivat varsinkin alussa jäätävät.

Koska minulla ei ole ollut pillereiden takia kuukautisia vuosiin, eikä ehtinyt olemaan edes lopetuksen jälkeen, pääsin varhaisultraan raskauden keston määritykseen 5.9. Ultrassa ei kuitenkaan näkynyt muuta kuin kohtuun muodostunut ontelo. Olin aivan varma, että kyse on tuulimunaraskaudesta, ja valmistauduin henkisesti tyhjennykseen, kuten lääkärikin oli kehoittanut. Tätä vahvisti vielä se, että aiemmat vatsakivut loppuivat kuin seinään. Tänään, tasan 2 viikkoa ensimmäisen ultran jälkeen tutkittiin uudestaan, ja täydeksi yllätyksekseni syke löytyi. Kestoksi määriteltiin 7 + 5 ja laskettu aika olisi 2.5. Ensimmäiselllä kerralla ei näkynyt mitään, koska raskaus oli vasta niin alussa, ja nytkin tutkittiin pitkään, koska kohtuni on kuulemma taaksepäin kallistunut, ja häpyluusta muodostuu ultraan voimakas varjo.

Aika tunteikas päivä! Mieskin tulee vasta illalla työmatkalta, mutta onneksi pääsee edes tänne kirjoittelemaan. :D
 
Tsemppiä @kaktus- epätietoisuuteen. Oireiden loppuminen ei välttämättä tarkoita yhtään mitään. :) Mulla ainakin vaihtelee paljon oireilut. Kohdun seudulla ei ole ollut mitään nippailuja tai muutakaan tuntemuksia. Todistetusti kasvua on kuitenkin tapahtunut, mutta se ei vaan ole aiheuttanut oireita. Varhaisultra varmasti rauhoittaisi mieltä joten suosittelen sitä lämpimästi. (y)

Varhaisultrassa kävin eilen ja siellä näkyi päivälleen viikkoja vastaava pikkuinen, jonka sydän löi. :love: Vaihtelevasti vuotoa on ollut mutta nyt ei taas muutamiin päiviin ole ollut. Gyne sanoi että se on niin normaalia ettei tosiaan kannata huolestua. Käynnistä tuli kyllä levollinen olo, vaikkakin sai siitä tietty maksaakin ihan ruhtinaallisesti. Toisaalta raskaustestiin mulla meni rahaa 1,99€ niin säästin siinä. :ROFLMAO: Edellisellä sivulla joku kirjoitteli vahvasta viivasta ja tuplaraskauden riskistä. En muista nimimerkkiä enkä pääse tarkistamaan. :ninja: mutta sama ajatus mullakin kävi mielessä kun viiva oli niin hurjan vahva. Onneksi oli kuitenkin ihan vain yksi asukas. :D

Huomasin että ultran jälkeen jotenkin konkretisoitui vasta että kyllä tässä tosiaan raskaana ollaan. Ja mielessä kävi sekin ajatus että tässähän lopulta tosiaan joutuu/pääsee synnyttämään. :censored: Siihen on onneksi aikaa ja vielä ehtii totaalisesti kyllästyä odottamiseenkin. :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Eloveera-79
Qia
Heipä hei! Täällä plussattiin tänään. :love:
Kuukautiset viisi päivää myöhässä ja eilen aloin miettimään raskauden vaihtoehtoa tosissani, pakko se sitten oli tänään kipittää testin ostoon. :LOL: Meiltä löytyy 2v 5kk ikäinen esikoinen ja jännittää valtavasti tämä uusi raskaus. Pysy mukana matkassa pieni. ❤

Qia/31/2.lapsi/23.5.2020
 
Onnittelut kaikille uusille toukokuisille! :love:

Kävin tiistaina ekassa aikaistetussa neuvolassa, jotta saatiin ar-ultraan lähete tehtyä. Jo eilen tuli kutsu ultraan, joka olisi 4.10. Jännää :eek::love:

Vatsan turvotus on tässäkin raskaudessa alusta alkaen mukana, vaatteilla saa peitellä vatsanseutua. Progesteroni-hormonin temppuja. :D
Pahoinvointi on päivittäistä, joinakin päivinä koko ajan läsnä kun toisina taas aaltoilee hetkeksi poiskin. Niinä hetkinä kun pahoinvointi on pois, vie arki niin mukanaan että unohdan hetkeksi olevani raskaana :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: addison
@kaktus- , mulla on aivovammasta johtuvaan neuropaattiseen kipuun lääkitys käytössä, toisen lopetin plussaan. Kummastakaan ei ole havaittu haittaa alku- ja keskiraskaudessa (pitää neurologin kanssa keskustella vaihtoehtoisesta lääkityksestä loppuraskautta ajatellen), mutta gyne suositteli ylimääräistä ultraa kaiken varalta. :)
 
Tuun päivittelemään, mulla oli tosiaan pientä vuotoa 4+0 - 4+3. Nyt 4+5. Edelleen oon todella skeptinen raskauden etenemisestä. Testit on onneks hienosti vahvistunu ja ajattelin käydä ens viikolla kurkkaamassa ultralla mitä siellä näkyy. Meillä on työpaikalla vaginaalinen ultra ja osaan karkeasti sitä käyttää :ROFLMAO: Oon varannu myös 7+0 varhaisultran ammattlaiselle. Toki jos ite saan hyvä käsityksen tilanteesta ja löydän sykkeet sillon joskus 6+ saatan perua ultran.

Jänniä päiviäo_O
 

Attachments

Tuun päivittelemään, mulla oli tosiaan pientä vuotoa 4+0 - 4+3. Nyt 4+5. Edelleen oon todella skeptinen raskauden etenemisestä. Testit on onneks hienosti vahvistunu ja ajattelin käydä ens viikolla kurkkaamassa ultralla mitä siellä näkyy. Meillä on työpaikalla vaginaalinen ultra ja osaan karkeasti sitä käyttää :ROFLMAO: Oon varannu myös 7+0 varhaisultran ammattlaiselle. Toki jos ite saan hyvä käsityksen tilanteesta ja löydän sykkeet sillon joskus 6+ saatan perua ultran.

Jänniä päiviäo_O

Onhan noi sun testiviivat tosi vahvoja. Itse en ole enää testannut :whistle:. Mullakin työterveydessä joku bedsideultra, mutta vauvaultrasta tulee n. 95e lisälasku. Hain myös lähetteen gynelle, jotta voin säästää käyntimaksun :ROFLMAO:.
 
Moi! Mä ilmoittaudun myös mukaan. Tänään olis viikkoja 6+0 ja laskettu aika olis 15.5. Tää on nyt neljäs raskaus , isommat lapset on jo koululaisia joten iltatähti olisi tulossa. Hieman jännittää, kuinka sitä enää näin vanhempana jaksaa aloittaa kaiken alusta. Toisaalta taas ihanaa saada vielä kerran tää mahdollisuus. Ikää mulla kuitenkin jo 37 vuotta ja sovittiin että yritys lopetetaan, jos ei tärppää ennen kuin 38 tulee täyteen. Toisella yrityskierrolla sitten jo plussa tulikin :). Oireina mieletön väsymys, kipeät ja turvonneet rinnat sekä etova olo 24/7. Yllättävää kyllä, oksentaa ei ole vielä kertaakaan tarvinnut. Toisaalta, vielä ehtii...

Faceryhmään voisin kanssa liittyä?
 
Heippa!
Minä liityn mukaan, nyt menossa 5+4 ja la 18.5.2020, itse olen 29v. ja tämä on esikoiseni.
Edelleen jännätään että tämä pysyy mukana, mutta päällimäisenä on kyllä paha olo ja turvotus joista kiitollisena sairaalla tavalla myös nautin koska oireethan kertovat hyvin etenevästä raskaudesta
Ensi viikolla varhaisultra, se jännittää myös!
 
  • Tykkää
Reactions: Qia ja Eloveera-79
Heippa!
Minä liityn mukaan, nyt menossa 5+4 ja la 18.5.2020, itse olen 29v. ja tämä on esikoiseni.
Edelleen jännätään että tämä pysyy mukana, mutta päällimäisenä on kyllä paha olo ja turvotus joista kiitollisena sairaalla tavalla myös nautin koska oireethan kertovat hyvin etenevästä raskaudesta
Ensi viikolla varhaisultra, se jännittää myös!
"Oireethan kertovat hyvin etenevästä raskaudesta"? Ootko ihan tosissasi tuon kommentin kanssa? :eek: Ei kaikille tule oireita ja asiat voi silti mennä hyvin.

Muoks. Joo anteeksi. Olen vähän herkillä tän epätietoisuuden kanssa, kun on niin oireetonta itsellä.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille!

Täällä plussattu 14.9 ja laskujen mukaan menossa tänään 5+4. Laskettu aika näillä näkymin 20.5.20 ja esikoista vartoillaan. Kierukan poistatin 14.8, eli heti ensimmäisestä kierrosta yllättäen nappasi. Yllätys kuitenkin iloinen ❤

Mukava huomata, että muutkin jakaa samat pelot kuin itse. Jokainen vessareissu jännittää, ja auta armias, olen jo nähnyt uniakin runsaasta verenvuodosta ja kuinka kittaan kaksin käsin energiajuomia ja teen muuta haitallista. o_OMeillä ensimmäinen neuvola vasta 14.10, eli vielä saa jonkin aikaa jännäillä itsekseen. Kertonut olen miehen lisäksi ainoastaan työparilleni, joka nohevana äiti-ihmisenä tilanteen olisi kuitenkin tajunnut ennemmin tai myöhemmin.

Jouduin jo tällä viikolla aloittamaan myös päivittäiset Klexane- injektiot verenohennukseen, sillä olen aiemmin sairastanut laskimotukoksen e-pillereiden seurauksena. Tämäkin aiheuttaa kovasti pohdiskelua, uskaltaako sitä enää harrastaa urheiluakaan sitten enää samalla intensiteetillä. :unsure:

Oireina ollut turvottelua alavatsalla, hyvin lievää satunnaista kuvotusta, eikä "kunnon ruoka" oikein maistuisi. Rinnat olleet myös arat, ja tuntuu että itku on tavallista herkemmässä. Ei kuitenkaan vielä mitään kovin mainittavaa, näitäkin ehkä voisi vielä luulla psykosomaattisiksi (n)

Taidan laittaa viestiä fb-ryhmästä, ja minut saa lisätä myös listalle; Ritvaleena/28/Esikoinen/la 20.5
 
Viimeksi muokattu:
"Oireethan kertovat hyvin etenevästä raskaudesta"? Ootko ihan tosissasi tuon kommentin kanssa? :eek: Ei kaikille tule oireita ja asiat voi silti mennä hyvin.

Muoks. Joo anteeksi. Olen vähän herkillä tän epätietoisuuden kanssa, kun on niin oireetonta itsellä.
Minä ymmärsin @mylittlepony90 tarkoittavan, että sitä tuntee raskauden etenevän hyvin kun on vahvoja oireitakin. Eihän se tietenkään ole tae millekään. Mutta kaikkihan sen tajuavat, että psyykkisen jaksamisen kannalta on helpompi elää oireellista kuin oireetonta raskautta, ainakin jos on herkempi pohdiskelemaan asioita. Ihan yhtä lailla oireeton tai vähäoireinenkin raskaus voi edetä normaalisti. Hormonit taitavat nyt tehdä kärpäsestä härkäsen.
 
Mulla on ollut oireita kiinnittymisestä lähtien, kaikkia muita yleisimpiä oireita paitsi pahoinvointia ja rintojen kipua. Vähän etoo ja vähän on rinnat arat, mutta ei siten kuin useimmat kuvailee. Oireita on silti, kuten väsymys, urheiluhaluttomuus, jatkuva wc-hätä, runsas valkovuoto, kohdun pistely, vatsan turvotus, vatsa sekaisin/vatsa kova, hajuaistin terävöityminen, ruoka-ainemuutokset (maidon juonti), päänsärky, pyörryttäminen, nopea tulistuminen jne. :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: addison
Minä ymmärsin @mylittlepony90 tarkoittavan, että sitä tuntee raskauden etenevän hyvin kun on vahvoja oireitakin. Eihän se tietenkään ole tae millekään. Mutta kaikkihan sen tajuavat, että psyykkisen jaksamisen kannalta on helpompi elää oireellista kuin oireetonta raskautta, ainakin jos on herkempi pohdiskelemaan asioita. Ihan yhtä lailla oireeton tai vähäoireinenkin raskaus voi edetä normaalisti. Hormonit taitavat nyt tehdä kärpäsestä härkäsen.
Joo en tosiaankaan tarkoittanut yhtään mitään tuollaista. Että anteeksi @minttuajabasilikaa että loukkasin sinua.
@jemppero puki sanoiksi hienosti juuri sen mitä tarkoitin. Ei ole mukavaa olla oksennuksen maku suussa lähes koko päivän, mutta helpottaa se että sille on maailman ihanin syy.

Päätin nyt itse, etten halua tämmöisiin keskusteluihin edes enää osallistua kun halutaan ymmärtää noin väärin ja hyökkäillä, olisin halunnut vertaistukea ja mukavaa odottelua.
Jatkan siis leppoisaa odotusta ihan oikeassa elämässäni ja yritän löytää vertaistukea vaikka harrastusteni parista.
Paljon onnea kaikille ja ihanaa odotusta ❤
 
  • Tykkää
Reactions: minttuajabasilikaa
Joo en tosiaankaan tarkoittanut yhtään mitään tuollaista. Että anteeksi @minttuajabasilikaa että loukkasin sinua.
@jemppero puki sanoiksi hienosti juuri sen mitä tarkoitin. Ei ole mukavaa olla oksennuksen maku suussa lähes koko päivän, mutta helpottaa se että sille on maailman ihanin syy.

Päätin nyt itse, etten halua tämmöisiin keskusteluihin edes enää osallistua kun halutaan ymmärtää noin väärin ja hyökkäillä, olisin halunnut vertaistukea ja mukavaa odottelua.
Jatkan siis leppoisaa odotusta ihan oikeassa elämässäni ja yritän löytää vertaistukea vaikka harrastusteni parista.
Paljon onnea kaikille ja ihanaa odotusta ❤
No, täällä on nyt näköjään kaksi, joilla hormonit tekee kärpäsestä härkäsen. :oops:Pyysin jo anteeksikin reaktiotani, harmi jos se ei riitä. (n)
 
@Melsaelsa kiitti, mut ajattelin vähän odottaa vielä, että asiat on varmemmalla tolalla. Voisko sitä deadlinee liittymiselle siirtää esim. lokakuun loppuun, ni kerkeis ensimmäinen kolmas olla ohi?
Ryhmässä ollaan asiasta uudemman kerran keskusteltu, ja päädytty siihen, että pidetään edelleen se sama aikaraja voimassa, eli syyskuun aikana vielä pääsee mukaan ryhmään. Ymmärrän, jos jotkut haluaa ottaa varovaisemmin ja liittyä vasta sitten kun ollaan "varmemmilla vesillä", mutta samassa veneessähän tässä kaikki ollaan loppujen lopuksi, eikä kenenkään kohtaloa voi etukäteen ennustaa. Itse koen niin, että tarvitsisin vertaistukea myös siinä vaiheessa, jos asiat menevätkin ei toivotulla tavalla. Eli syyskuun loppuun asti ryhmään halukkaat tulijat ovat tervetulleita :) vielä on reilu viikko aikaa :)
 
Huhhuijaa... Mitenkähän tässä jaksaisi yhtään mitään. Sairastan mm. fibromyalgiaa, minkä takia kärsin jatkuvasta väsymyksestä mutta yhdistettynä raskauteen, tää on ihan potenssiin kymmenen. Mietin jo tosissani, tarvitsenko sairaslomaa, mutta tuntuu jotenkin tyhmältä. Olen aika vaativassa työssä lasten kanssa, ja joka sekunti pitäisi olla skarppina. Asiaa ei auta yhtään se, että kiloja on kertynyt jo 5-6 ylimääräistä. Vääntäydyin äsken väkisin housukaupoille, kun vanhat eivät enää millään meinaa mahtua. Kauhukseni jouduin ostamaan normaalin 40 sijasta kokoa 44!! Kasvoni ovat aivan täynnä mustapäitä ja finnejä, mikä neuvoksi? Tänään 8+0.
 

Yhteistyössä