Toukokuiset 2020

Fam
Mä en oo koskaan tajunnu et alkkarit pitäs olla mallia raskaus, olen siis selvinnyt normipökillä :D Jotenkin ne äitiyshousutkin mitkä vedetään mahan yli on jotenkin superahdistavia. Tai siis, joko niissä on liian pieni se mahapussi ja liian iso persosasto tai sit toisinpäin. Imetysrintsikatkin ollu aika vähällä käytöllä tai sit jos on ollu, niin en osaa käyttää niitä luukkuja - oon toivoton :LOL:

Tsemppiä migreenin kanssa, toivottavasti helppais :love:

Mulla oli kuin olikin sokerimittarissa vikaa, sain siis uuden. Yks stressin aihe vähemmän. Huh.

Kuinkahan kauan kestää et ne seulontatulokset tulee kantaan ? Tai en mä niistä mittään ymmärrä, mut otettiin paasto- ja pitkäsokeri myös niin haluisin nähdä ne asap.
Riippuu ihan paikkakunnasta et miten nopeesti tulee. Jossain tulee samantien ja sit esim täällä tulee vasta 2vkon kuluttua.
 
Heippa!
Tuli mieleen teiltä kysellä vähän neuvola/ neuvolalääkäri kokemuksia. Kun käytte neuvolassa tai nla lääkäri vastaanotolla, onko teiltä otettu ns mitä tutkimuksia? Minua jäi vähän ihmetyttämään kun kävin ensimmäisellä nla lääkärikäynnillä, ensin juteltiin neuvola tätin kanssa, ja ainoastaan hän otti verenpaineet. Siirryin siitä lääkärille, olin kuullut että hän tekisi sisätutkimuksen ym, mutta hän ainoastaan vain haastatteli, mitä kuuluu. Jotenkin jäänyt aika outo olo meidän neuvolasta, kun siellä ei tehdä juuri mitään.. Että kuuluisiko siellä tehdä enemmän, vai onko tällaiset normikäytäntöä?
Luin esim vauva sovelluksesta, että neuvolassa pitäisi tunnustella joka kerta kohdun kasvuakin?! Eiii minulle niin olla tehty kertaakaan
Mukavaa sunnuntaita kaikille!
Täällä ensikertalainen jälleen pähkäilee asioita
13+5
 
Heippa!
Tuli mieleen teiltä kysellä vähän neuvola/ neuvolalääkäri kokemuksia. Kun käytte neuvolassa tai nla lääkäri vastaanotolla, onko teiltä otettu ns mitä tutkimuksia? Minua jäi vähän ihmetyttämään kun kävin ensimmäisellä nla lääkärikäynnillä, ensin juteltiin neuvola tätin kanssa, ja ainoastaan hän otti verenpaineet. Siirryin siitä lääkärille, olin kuullut että hän tekisi sisätutkimuksen ym, mutta hän ainoastaan vain haastatteli, mitä kuuluu. Jotenkin jäänyt aika outo olo meidän neuvolasta, kun siellä ei tehdä juuri mitään.. Että kuuluisiko siellä tehdä enemmän, vai onko tällaiset normikäytäntöä?
Luin esim vauva sovelluksesta, että neuvolassa pitäisi tunnustella joka kerta kohdun kasvuakin?! Eiii minulle niin olla tehty kertaakaan
Mukavaa sunnuntaita kaikille!
Täällä ensikertalainen jälleen pähkäilee asioita
13+5
Meillä otetaan joka käynnillä virtsanäyte, verenpaine, verensokeri ja paino.sykkeet kuunnellaan myös.määrätään peruslabrat ja sukupuolitautitestit.
Lääkäri tekee sisätutkimuksen.
 
  • Tykkää
Reactions: jemppero
Heippa!
Tuli mieleen teiltä kysellä vähän neuvola/ neuvolalääkäri kokemuksia. Kun käytte neuvolassa tai nla lääkäri vastaanotolla, onko teiltä otettu ns mitä tutkimuksia? Minua jäi vähän ihmetyttämään kun kävin ensimmäisellä nla lääkärikäynnillä, ensin juteltiin neuvola tätin kanssa, ja ainoastaan hän otti verenpaineet. Siirryin siitä lääkärille, olin kuullut että hän tekisi sisätutkimuksen ym, mutta hän ainoastaan vain haastatteli, mitä kuuluu. Jotenkin jäänyt aika outo olo meidän neuvolasta, kun siellä ei tehdä juuri mitään.. Että kuuluisiko siellä tehdä enemmän, vai onko tällaiset normikäytäntöä?
Luin esim vauva sovelluksesta, että neuvolassa pitäisi tunnustella joka kerta kohdun kasvuakin?! Eiii minulle niin olla tehty kertaakaan
Mukavaa sunnuntaita kaikille!
Täällä ensikertalainen jälleen pähkäilee asioita
13+5
Eka käynti on enemmin jutustelua. Yleensä vasta rv 12 jälkeen kuunnellaan sykkeitä ja kohdun kasvua aletaan tutkimaan vasta lähempänä puoli väliä koska alussa kohtu on vielä nii pieni että on häpyluun alla lähes kokonaan. Eli ihan normaalilta kuulostaa. Eka virtsanäyte yleensä tutkitaan labrassa ja sen jälkeen neuvolassa.
 
Eka käynti on enemmin jutustelua. Yleensä vasta rv 12 jälkeen kuunnellaan sykkeitä ja kohdun kasvua aletaan tutkimaan vasta lähempänä puoli väliä koska alussa kohtu on vielä nii pieni että on häpyluun alla lähes kokonaan. Eli ihan normaalilta kuulostaa. Eka virtsanäyte yleensä tutkitaan labrassa ja sen jälkeen neuvolassa.
Tuohon sen verran että on se kohtu jo paljon korkeammalla aikaisemmassa vaiheessa.multa tutkittiin kohdun kasvu vatsan päältä vko 9 ja oli jo navan korkeudella ja normaali kasvu siis.
 
Meillä tutkitaan joka käynnillä vaan pissa ja verenpaine (ja paino otetaan). Joskus hemppa, ja sit kun viikkoja on enemmän niin tietty Dopplerilla kuunnellaan sykkeet ja mitataan sf-mitta. Lääkäri käyntejä meillä on vasta rv 20 jälkeen yks ja sitten ihan loppuraskaudessa toinen ns. synnytystapa-arvio. Sisätutkimus on meillä vaan sillä vikalla lääkärikerralla jos ei oo jotain erityistä syytä. Niin ja ekalla kerralla käydään labrassa ottaa ne sukupuoltautitestit yms.
 
Tuohon sen verran että on se kohtu jo paljon korkeammalla aikaisemmassa vaiheessa.multa tutkittiin kohdun kasvu vatsan päältä vko 9 ja oli jo navan korkeudella ja normaali kasvu siis.
Okei aikamoisia eroja mul on ollut kohtu navan korkeudella vasta puolivälin jälkeen :ROFLMAO: Mutta tässä sitä huomaa kuin yksilöitä ollaan, sun vauvalla on ainaki ollut tilaa temmeltää siellä rutkasti :love:
Nyt oli rv 12 just just reuna häpyluun yläpuolella :)

Mut siis näin ne mulle neuvolassa sano, näköjään siinäkin paikkakunta kohtasia eroja (n)

Pitää viel lisätä et raskaus sovelluksesta katoin et rv 12 kohdalla luki: Kohtu saattaa kuitenkin jo tuntua, juuri häpyluun yläpuolella.
 
Okei aikamoisia eroja mul on ollut kohtu navan korkeudella vasta puolivälin jälkeen :ROFLMAO: Mutta tässä sitä huomaa kuin yksilöitä ollaan, sun vauvalla on ainaki ollut tilaa temmeltää siellä rutkasti :love:
Nyt oli rv 12 just just reuna häpyluun yläpuolella :)

Mut siis näin ne mulle neuvolassa sano, näköjään siinäkin paikkakunta kohtasia eroja (n)
Heh,tai sit mun kohtu on jätti-iso ja lekuri ei vaan kehdannut sanoa mitään :ROFLMAO:
Erikoislääkäri siis tutki ja tönki silloin.
Dopplerillakin syke löytyy navan kohdalta,siinä uiskentelee edestakaisin :)
 
Mullakin äänet kuuluu melko matalalla, nyt taitaa olla 13+1. Meilläkin neuvolakäynnillä otetaan verenpaine, paino ja pissa. Ekalla kerralla hoitaja myös ultras, toisella kerralla ei kun olin menissa nt ultraan. En tiedä ultraako jatkossa. Sukupuolitautitestit on otettu ekalla kerralla. Nyt aikoja on kerran kuukaudessa. :) mulla on ollu hirveesti iltaa kohin kutinoita joka paikassa kehoo. Maksa-arvoissa oli vähän jo häikkää ennen raskautta, täytyy varmaan mainita neuvolassa..
 
@addison Minä ja Kaktus ollaan radilaisia ainakin :) Tsemppiä sinne, kyllä tää suttaantuu, toivon että sulla ois mahdollisimman helppo radi <3

Mulla oli viikon verran flunssaa joka on pitäny sokeriarvot korkeella ja sitten mittarikin kremppas ja sain uuden. Toivon et tän viikon aikana saisin johonkin rotiin nää sokerit, muuten taitaa käydä kalpaten. Pitkäsokeri oli kyllä hyvä, 5,1 - et se nyt antaa suuntaa ettei nää kovin pitkään oo ollu korkeet. Paasto taas oli 5,9 - ihan ennätyskorkea. Mulla on ollu yleensä paasto raja-arvo, paitsi viimeks jopa selvisin ekasta rasituksesta. Mut syytän nyt tätä lenssua kyllä täysin et oli noin korkea. Mut ehkä tää tästä, tänään on joku hiton kaalikanamunapäivä, ni eiköhän lähe laskuun :LOL:

11+1 (Jee, ihanaa olla kympin täällä puolen. Pänkiskin on jo sikiö eikä mikään alkio, hihii :love: )
 
Huhhei, koko viimeyön oli huono olo ja nyt aamulla olo ollut ihan jäätävä! Oloa ei helpota vaan muutaman tunnin unet ja siitä johtuva päänsärky. En tiiä uskaltaisiko panadolia ottaa kun viimeviikolla jo piti päänsärkyyn ottaa :eek:
Pakko kattoo vaikka ruokikseen asti oloa pystynkö olemaan töissä koko päivän, tai alkuun nyt kahvitaukoon.
11+1 ois menossa nyt, ja pahoinvointi alkanut vasta parin viikon sisään, ja ollut vaan muutamia päiviä, tämä se pahin
 
Lauantaista asti jäätävä pahoinvointi.oksettaa jos ei syö tai juo ja oksettaa jos syö tai juo :mad:
Jäin saikulle,en vielä tiedä kauan oon.
Kerkesin jo iloita et suht helppo alkuraskaus ku ei oo mitään kummempaa ollut mielialanvaihteluiden ja väsymyksen lisäksi ni eikös se pahoinvointi tullut jälkijunassa :unsure:
Tänään 11+0.
 
Neuvolahöpinöihin kommenttia; kävin juuri ensimmäisellä neuvolalääkärivastaanotolla, viikkoja siis nyt 13+6. Otettiin paino, verenpaine ja tehtiin eka sisätutkimus (saattoi olla myös sen takia tuo tutkimus kun hieman rusehtavaa vuotoa tuli tuossa pari vko sitten, kaikki nyt ok), lisäksi lääkäri myös ultrasi ja esitteli vauvaa meille.

Ultralla katsoi myös ekstrana jotain istukan toimintaa/ minun verisuonitusta istukkaan, kun verikokeissa oli näkynyt jokin istukka-arvo matalana. Olisikohan ollu PAPP-A tms. niminen tuo arvo, onko kellään kokemusta tästä? Kuulema sikiön kasvua seurataan tarkemmin sitten myöhemmässä vaiheessa, ja raskausmyrkytysriski on hieman suurempi, mutta yleensä kaiken pitäisi sujua aivan normaalisti.
Jos kellään on aiempia kokemuksia tästä niin kertokaa ihmeessä ensikertalaiselle miten on mennyt!
 
Tänään kävin NIPTissä, viikon kuluttua lääkäri soittaa tulokset. Lääkäri myös ultrasi ja siellä se mini polskutteli, nyt näin kunnolla kädet ja jalat heilumassa. :love: Nyt musta alkaa selvästi vähitellen tuntua siltä että on ihanaa olla raskaana. :love:

Alkuraskauden olo on ollut ihan mielettömän vetämätön ja kiinnostus esim. kotihommiin on ollut täysi nolla. Nyt huomaan että en taidakaan oikeasti olla semmoinen ja energia alkaa palautua, wuhuu! Jospa tästä sitä energistä keskiraskautta kohti?

Ootteko tunteneet jo liikkeitä? Muistan että kun viime raskaudessa odottelin NIPTin tuloksia niin olin tuntenut jo liikkeitä, mutta silloin taisin olla hieman pidemmällä. Mutta ei siihen enää kauaa kyllä mene..! Tänään menkkojen mukaan 10+6. Ultra on näyttänyt jokusen päivän enemmän.
 
Kakkosesta tunsin joskus rv 14 jo liikkeitä, kun oli istukka takana. Esikosta ja kolmosesta istukka blokkas aika hyvin alkuun kaikki liikkeet kun möllötti edessä. Saas nähdä miten nyt käy...

Pappa-arvosta ei oo kyllä mitään kokemuksia, mun tietääkseni en oo koskaan saanu tietää noita arvoja, ne ei tuu näkyviin kantaan tai mihinkään. Nytkin luki vaan että otettu, niissä verikokeissa. Tai luki siellä niitten sukupuolitautien osalta (sepäs oiskin yllätys kun 18 vuoden yhdessäolon jälkeen sieltä hälyttelis :D ). Sit jos on jotain feelua niin saadaan joku kirje kotiin.

Mä oon jääny muuten koukkuun maustettuun vihreeseen teehen. Luin jostain et sen pitäis laskee verensokeria ja latkin sitä nyt karppisokerin kanssa kuppi kaupalla. Pitäsköhän tarkistaa olikohan sen suhteen jotain rajotuksia ennen kun tässä ny vallan innostun...
 
Itse vihreän teen aiempana suurkuluttajana (2-3l/pv) ei ole tee yllättäen maistunut ollenkaan koko raskauden aikana. Vähän olen puolisolta saattanut hörpätä ja testailla, mutta ei kun ei maistu.

Vissiin vihreässä teessä (ja mustassa, valkoisessa jne.) rajoitus liitty kofeiiniin, teessäkin kun sitä on vaikkakin vähemmissä määrin kuin kahvissa.
 
Mä en millään malttais odottaa että tuntis liikkeitä. Mulla on istukka takana joten odotettavissa ois että ei ihan hirvittävän monia viikkoja enää..? Ja mulle on ainakin sanottu että panadolia uskaltaa ottaa, ja se on parempikin kun olla jossain kipustressitiloissa.

Joskus puhuttiin siitä mamavitamiinista ja foolihapon lopettamisesta, niin tosiaan neuvolasta kysyin että mamavitamiinia tokikin syödään kokoajan.

Tänään taitaa olla 13+4 :)
 
Täällä oli myös nt- ultra tänään ja kaikki näytti olevan hyvin :love: pieni vastasi viikkoja 12+3 eli la pidettiin samana. Turvotusta oli 1,0.

@addison mullakin istukka takana niin voisin uskoa että tuntisin liikkeitä aikaisemmin kuin esikoisesta.. siinä muistaakseni oli istukka edessä.

Mulla vieläkin aika kamalaa pahoinvointia ja väsymystä, jospa pian jo helpottaisi niin pystyisi enemmän nauttimaan raskausajasta :unsure:

Onnea myös muille hyvistä ultrakuulumisista! :love:
 

Yhteistyössä