~ toukokuun toivotut 2008 kevättä rinnassa 2011~

Poistin aloitus viestistä 2v-mitat. Nyt on tilaa uusille "tuloksille".

Nyt on vihdoinkin hoitopaikka tuolle pikkumiehellekin tiedossa. Pitäis heti aamusesta soitella sinne jotta ehditään tänään ja huomenna siellä poikkeamaan jottei tartte maanantai aaumuna ihan vieraaseen paikkaan vieraiden ihmisten joukkoon tuupata. Mitenkähän meillä mahtaa toi aamuherääminen alkaa sujumaan, kun tähän asti on voinut pikkumies vedellä sikeitä just niin pitkään kuin on unta riittänyt. Ainoa mikä mua tuossa hoitojutussa epäilyttää on noi päikkärit. Ei ole varmaan lähes vuoteen nuukkunut kuin noin kerran viikossa ja silloinkin viivästyttänyt illan unen saantia. Onhan tuolla hoidossa tietty enemmän kavereita ja uudet touhut muutenkin joten saattaa väsyttää eritavalla.

Meillä on huomenna hautajaiset. Sukkahousut pitäis muistaa käydä ostamassa (siis itselleni). Onneksi on luvattu pouta säätä.

Mitäs teidän Vappu suunnitelmat? Meillä ei mitään normi viikonlopusta poikkeavaa. Simaa yritin tehdä, mutta näyttäs siltä ettei oikeen lähtenyt käymään. Joten se siitäkin sitten. Jos sää suinkin pysyy siedettävänä meillä Grillaillaan (taas) :)
 
Marmotta; Kylläpä Eeva on hienosti kasvanut, meillä toi eskariin syksyllä lähtevä on vasta 112cm :D Tosi isoja eroja lasten pituuksissa kyllä, meiä ekaluokkalainen on 120cm kun taas joku niie luokalla on jo 138cm :D

Me on kans ulkona viihdytty, juuri pääsiäisen aikaa oltii aamusta iltaan ulkona, mies siinä sit grillailiki meille ruuat ni syötiinki ulkona. Eipä paljo oo nää pikkasen viilenneet ilmat tuonut muutosta, pihalla kovasti ollaan ja kaupungilla pyöritään/kavereita nähellään. =)

Majj; kuinka sulla on raskaus mennyt?

Summer: Mukava kuulla että ootta päässeet kotiin jo!!

Kurpitsa: Meillä Niklas painaa samanverran ku teiä tyttö, että en nyt nii huolissani sitte ois, tiiän kyl kokemuksesta että se on turhauttavaa katseltavaa, meillä oli ja on vielä välillä tytöt samanmoisia minisyöjiä...Niklas sen sijaan syö mun mielestä tosi paljon, mut ei paina ku 12.4kg kotivaa´an mukaan, on sitten koko aika liikkeellä ja kovaa. Mun mielestä oot hyvin kokeillut keinot, eikä pakottamaan kannata lähtee. Ite oon kyllä joskus sortunu "kiristään" ettei jotai herkku jälkiruokaa sitten saa :ashamed: Mutta eipä sekään auta, jos ei syö niin ei syö.

Vappu suunnitelmista: Meille tulee huomenna mun hyvä rakas ystävä kahden lapsen kanssa vietteleen iltaa, itse vappuna sitten ihan grillataan, toki ilmapalloja tms lapsille ostellaan, yksi lasten kummeista tulee meille vappua vietteleen.
 
Viimeksi muokattu:
Heips ja mukavaa vappua kaikille.

Me suunnataan mökille... siivousta tiedossa ja sit jäädään yöksi. Saas nähdä miten jäässä meri viel on.. pääseekö pulahtaa ... saunotaa ja grillataa ja nautitaan keväästä. Ihanaa:)

sarbba lapset on todella niin eri pitusii... meidän esikoinen menee syksyllä kouluun ja jouluna oli jo melkein 140 cm pitkä... ostan vaatteita 146/152 cm :)

Pikku neidille ostan 116cm vaatteita, mut käytetään lähinnä 104/110 cm.

kurpitsa meillä syödään aika vaihtelevasti... usein iltaruoka ei maistu, mut meillä neiti on yli 20 kg et ei sellasta stressii sen painon suhteen.

:wave:
 
Viimeksi muokattu:
Kurpitsa,ei meilläkään hirveitä syödä...joitain lemppariruokia menee isompi satsi. Mutta miä luotan siihen et syö omiin tarpeisiinsa,uskoisin et näin teilläkin.Pakottamaan ei tosiaan kannata ruveta ettei sit tuu kammoa koko hommaan,mulla tosin on periaate et ruokapöydässä käydään kuitenkin ruoka-aikaan ja mielellään maistetaan... joskus kun uhmatakseen ei suostu ulemaan syömään. Poitsu painaa vajaat 15 kg. Ainakin kotivaakalla.

Vappuna paistellaan munkkia ja juodaan simaa...pallo hankittiin tänään:) Ei mitään kummempia,ei oo oikein hyviä ilmojakaan luvannut.

Muumimaailmaan meinattiin suunnata kesä-heinäkuun vaihteessa:)
 
Hauskaa vappua! :)

Meillä ei kummempia vappusuunnitelmia. Aamupäivällä oltiin ulkona leikkimässä ja iltapäivällä mennään mummulaan simalle ja syömään munkkeja :b. Huomenna käväistään varmaan kaupungilla kattomassa vapputorimeininkiä, jos ei ihan kauhea ilma ole.

Kurpitsa En mäkään kamalan huolissani olisi tuosta huonosta ruokahalusta. Kyllä lapset yleensä ottaa ruoasta sen mitä tarviikin, vaikka olisivatkin pieniruokaisia. Aikansa kutakin, voi olla että pian alkaa syömään paremmin :). Mutta voithan kokeilla palkita jo vähän pienemmästä edistymisestä...mitäs jo ei tarvitsisikaan syödä 10krtaa hyvin, vaan jospa palkinnon saisikin jo viidestä kerrasta? Lapsi ei välttämättä koe tuota palkintojuttua mieluisaksi, jos palkinto on liian hankala saavuttaa.
Meilläkin tytöillä ruokahalu vaihtelee. J on ollu aina aika hyvä syömään, mutta nyt viimeisen puolenvuoden sisään on alkanut nirsoilla. Puuron kanssa takkuaa ihan yli paljon, mutta yritän sitä silti tyrkyttää kerran päivässä, kun vatta pelaa silloin paremmin. Neidillä, kun on tuon masun kanssa ollut takkua. Lemppariruoat menee kyllä vauhdilla alas :D.

Ens viikolla on J:n 3v. neuvola. Saas nähdä miten on tytsy kasvanut. Painoa on kotipuntarin mukaan 15 ja risat. Vaatteista menee vielä 98cm, mutta käytössä on kyllä joitakin 104cm kokoisiakin. Jalka kasvaa vauhdilla, 27 kokoiset kengät saa olla.
 
kiitos kommenteista tuohon ruokailuun. :)

käväsin tytön kanssa hammastarkastuksessa kun ajattelin huonon syömisen johtuvan hampaista ja johtuihan se... tulehdusta ei ollut, ei tummentumia eikä reikiä mutta hammaslääkärin mielestä tytön huulijänne on kireä, jonka vuoksi tulee herkemmin kipua ja haavaumia ikeniin ja tosiaan siellä on ollut haavaumia jonkin verran miksi syöminen on ollut vaikeampaa ( tyttö onkin aristellut ylähampaiden pesua ) mutta nyt on paranemaan päin onneksi ja ruoka on maistunut taas paremmin!
 
Mitat päivitetty.

Jenni jos olet "kuulolla" laitatko teidän neidin mitat uudellee? Olen laiska enkä jaksa vanhaa pinoa kahlata :)

Meillä alko sit hoidossa käyminen hitaanlaisesti. Tänään jouduin pikkumiehen hakeen puolilta päivin pois, kun valitteli silmäänsä. Oli se jo aamulla hiukan punoittava. Yläluomi oli turvoksissa ja roikkui. Varsinaista syytä ei lääkärissä selvinnyt, mutta jotain voidetta määräs eikä mennä huomenna hoitoon.

Voi kumpa ilmat jo lämpeis ja sais heittää sukat nurkkaan.
 
Jossu tässähän nämä eli 97cm ja 13,8kg. Iso pimu jo, eipä ole enää merkkiäkään keskosuudesta. Jollei sitten tää järjetön korvakierre ole jotekin tekemisissä keskosuuden kanssa, siis heikomman vastustuskyvyn kautta. En tiedä. Putket laitetiin molemmille tytöille helmikuun alussa ja sen jälkeen molemmilla ollut 4 tai 5 tulehdusta. Putket pysyy kyllä auki ja on paikallaan...mut tulehdukset jatkuu. Onko teillä kenelläkään kokemusta kitarisojen leikkauksesta, onko ollut apua? Meillä kun ne ei niitä (visiin) helpolla lähde leikkaamaan mutta olen taas kuullut että toisilla paikkakunnilla operaatio tehdään automaattisesti putkituksen kanssa. Jotain olis keksittävä, vuodessa on molemmat syönnyt antibiooteja 10+ kuuria...

Onnea kaikille 3- vuotiaille!
 
Jenni, meillä leikattiin esikoiselta 4 vuotiaana kitarisat ja laitettiin samalla putket. Sairastelut; korvatulehdukset ja jatkuva nuha ja lämpöily loppui siihen. Olisko yhden kerran ollut sen jälkeen korvatulehdus ja nyt on 8v. Jos ne risat on suuret ja tulehtuneet, niin kyllähän se altistaa sairauksille. Täälläkään ei helposti laiteta leikkaukseen vaikka kasperinki olis pitäny jo aikasemmin päästä.
Mites yksityisen kautta? onko teillä sellaset vakuutukset, että saisitte sillai?

Mahatautia meidän perheessä....peppi eilen oksenteli. Kaks viikkoa sitten oli viimeks sillä mahatauti ja nyt taas. Niillä on hoidossa kaikki samassa taudissa.
 
Viimeksi muokattu:
mun pitäis neuvolaa varata kanssa kiiruusti..koti vaakalla painaa10,5kg poika..ja meidän vaaka on ihan samaa näyttänyt aina ku neuvolan vaaka. ja nyt siirrytään pikkusta hiljaa 86cm vaatteisiin..ja nyt oikeesti huolestuin ku katselin muiden mittoja täällä :/'

jenni meillä kans sama ongelma korvien kanssa...en tiiä mitä teen..ja yksityisellä sanovat kun soitan et sitten on allergiat testattava jos tulehdukset jatkuu..
ja mä oon niin väsynyt viemään enää yhtään muksua yhteenkään tutkimukseen =(

mulla työt alkanut..ja toisaalta ihan kiva. mummo hoitaa ja ukon veli muksuja ainakin kesän niin saavat olla kotona. Timiä en uskalla edes yleiseen hoitoon viedä kun sillä tulee flunssissakin sitä vinkuvaa yskää yms niin haluan pitää kotosalla sen mahd. pitkään.
mut toistaiseksi kaikki sujunut ihan ok vaikka pelkäsin kamalasti miten muksut ottaa kun olen taas pois täältä. teen lyhennettyä työviikkoa ainakin kesän ajan. ja itelle myös tekee terää lyhennetty malli alkuun. mä ku oon kauhea stressaaja kaikesta niin pehmeä lasku kaikille.

mukavaa kesän odotusta kaikille <3
 
jenni piti kysyä vielä et onko tk todennut et putket on auki? meillä kun ne sanoi et on auki ja reagoi pumpattavaan ilmaan..mut ku pääsin korvapolille niin mikroskoopilla katsottuna putket oli kaikkea muuta kuin auki aiemmalla kerralla.
tk oli vaan sitä mieltä et auki ovat. niillä kun ei ole vehkeitä millä oikeasti tämä asia varmistaa =(
 
Heips

meillä on oltu kans kipeenä yskää köhää ja neidillä akuutii korvatlehdus mikä lie...ei oireillut mitenkään ja sit hoidossa päikkäreillä oli alkanut huutaa..illalla kun tulin kotiin niin neiti totes et kävi lääkärissä eikä oo yghtään enää kipee korva. Reipas neiti.

Mäkin sain tilattua 3v. neuvolan.. voi aidin pientä vauvaa iso tyttö jo.

Lupasin tytölle et järjestetään hänelle prinsessa synttärit .. kutsutaan naapurin tytöt kutsuille ja tietysti kaikki hepenet ja helyt yllä. Meillä alkanut prinsessa vaihe.

rasvat, hiusten harjaus, ja muuta kivaa Meillä neiti nauttii rasvauksesta, aina pitäs laittaa rasvaa.. huulirasvan hän lähinnä syö kun käyttää sen heti loppuun. Tykkää kaikesta mahdollisesta. Isosisko inhoo rasvaa.. kauhealla tappelulla sitä saa levittää ja pyyhkii senkin salaa pois pyyhkeellä. Hiuksia ei sais harjata.. siks hänellä onkin lyhyet ja pienemmällä pitkät hiukset :) tykätäänkö teillä ?

pukeminen pukeeko lapsi itsensä? Mä sorrun pukemaan.. osais kyllä.

Mut eipä ihmeellistä tänne, aurinkoista kesänodotusta kaikille:cool:
 
Heippa!
Pitää nostella tätä ketjua, kun tippunut jo hurjan alas.
Mulla loppui työharjottelu ja alkoi koko kesän kestävä loma:) kivaa. Täytys nukkua univelkoja pois.
Peppi neidillä on selvästi joku 3v uhma. Suuttuu ihan kauheen herkästi, natisee koko ajan jostain ja kaikkea mahdollista. Ihan erilainen kun vaikka 2v. Kyllä se perusreipas on kuitenkin.
Onks monella ollut jo vesirokko? pepillä ei ole vaikka nyt on ollut parikin mahdollisuutta saada tartunta, mutta ei ole tullut.
 
pukeminen: osaa kyllä pukea itse mutta riisumisessa tarvii paidan kanssa apuja ellei sit ole sen verta reiluja niin sit saa itsekkin

Aurora tykkää hiusten harjauksesta ( ihme kyllä ei haittaa ees pienet takut ) tykkää myös harjailla meidän muidenkin hiuksia. ihoa ei pahemmin ole tarvinnut rasvailla mut eipä tuo vastaankaan rimpuile jos rasvaan. huulirasvoja en ole antanut. tytöllä on lievästi luonnonkiharainen/ taipuvainen tukka joten hiukset on töröllään aina aamusin mut onneksi sellaisista hoitosuihkeista on apua.

meidän 3v neuvola on 30.pvä. synttäripäivä on 21. pvä ja se kun on lauantaipäivä niin silloin myös pidetään juhlat :)

nukutaanko muilla vielä p-unet? meillä tyttö nukkuu pph:lla päikyt ja sen huomaa sitten illalla kun nukkumaanmeno venyy ja sit siel huoneessaan vain leikitään ja höpötellään se tunti puoltoista ennen kuin sit itekseen nukahtaa ( 21:30 ). sit heräilee ajoissa jo aamusta niin että unta tulee yöllä vain 9h!! onneksi lapsilla on omat huoneet niin Aurora ei sitten höpinöillään pidä veljeä hereillä. kotipäivinä ei nuku päikkäreitä ja silloin tyttö meneekin omasta tahdosta yöunille jo 18:30 aikaan ilman leikkimistä ja nukahtaa heti ja nukkuu kevyesti 13h unet. :)
 
Täytys muistaa neuvola tilata, kun nyt pitää saada se sopimaan muuhun päivärytmiin noiden mun koulutuksien kanssa.

Päiväunia ei kotona nukuta kuin noin kerran kahdessa viikossa, kun huomaa et on tarvetta. Nyt ollut kolme viikkoa ryhmäpph:ssa ja siellä kaikki menevät nukkumaan. Meilläkin se aiheuttaa ongelmia illalla nukahtamiseen ja useana aamuna olen joutunut herättämään vaikka ei meillä kovin aikaista lähtö olekaan. Mun pitää olla tossa naapuri kaupungissa (matkaa noin 12km) klo 9.

Meilläkin vietetään synttäreitä huomenna. Pojille pidetään edelleen yhteiset siis sukulaiset tulevat yhdellä kertaa. Mulla on kaikki valmistelut viel ihan vaiheessa. En ole edes osannut päättää mitä tarjotaan kermakakun lisäksi. No, onhan ens yönä aíkaa väkertää ;)
 
Varmaan olis aika vaihtaa puolta:)

Meillä osattas riisua ja pukea,mut elettäkään ei tee vapaaehtoisesti riisuakseen tai pukeutuakseen ite: / On vaan kun löysä makaroni ja odottaa et puetaan...ei mitään mielenkiintoa. Joskus kuitenkin jonkun kannustimen innoittamana on aktivoitunut. Nyt oon alkanut pistään stoppia tolle puuhalle.kun on vauvakin toisessa kädessä,on hankala kun ei yhtään viitis... joten nyt oon kieltäytynyt pukemisesta/riisumisesta,autan toki mut tietyt jutut saa kyllä tehdä ite tai olla tekemättä. Siitähyvästä onkin joskun tunninkin eteisessä vaatteet niskassa tai vessakäynnin jälkeen housut kintuissa ennenkuin antaa periks:D

Päikkyjä ei oo nukuttu alle 2vuotiaasta ja sitäkin ennnen ne oli pitkään vaan jos sattu vahingossa torkahtaan. Nykyään nukahtaa joskus autoon reissun päällä tai jos on heränny kauheen aikasin... illalla nukahtaa noin 19.30 helposti:)

Kassulla on paksu tukka ja sen kampaaminen on välillä pikkasen hankalaa kun tukka takussa,mut nyt hokasin hoitoaineen ja homma sujuu paremmin,antaa ihan hyvin kammata.

Kasper on tosi kovakorvanen,välillä ei reagoi sanomisiin mitenkään... on alkanut myös käskemään ja nolointa on kun kylässäkin pyytämisen sijaan käskee antamaan esim.maitoa.Mistä lie tuokin tullu kun aina oon koittanut tapoja opettaa:headwall: Oliski pikkuveljen tulolla osuutta asiaan...kauheesti ei veljeään noteeraa....
 
Mä olen ajatellut, että siirtyminen tapahtuisi kesäkuun alusta jolloin meidän porukasta suurin osa on jo täyttänyt 3v.

Eilen juhlittiin poikien synttäreitä.

Nyt on koko huusholli täynnä duploja ja legoja :) Tosin ne ovatkin tällä hetkellä oikeastaan ainoat lelut joilla sisällä ollessa leikkivät.
 
Heips kaikille

vesirokko meillä se tuli neidille jo siinä 9kk iässä muistaakseni.

päikkärit nukutaan hoidossa , mut kotona ne venyy... neiti ei nukahda päivällä vaan nukahtaa myöhemmin... nukkuu parhaillaan... en viitsi herättää kun huomenna saa olla kotona. Tykkään kyllä et nukkuu hoidossa ja kotonakin pitäs.. mut ei jaksa itse olla vieres vaikka hyvää ne unet äidillekin tekis.

Lomaa odotellaan täällä kovasti eteenkin isompi odottaa... kesäkuussa lomaillaan me ihan naisissa ja isäntä on lasten kanssa sit syksymmällä.

Aurinko paistaa ja on niin mahtavaa.. saadaan taas uida ja mökkeillä. Kyllä kesä on niin parasta.
 
Hei vaan hei ja onnittelut kaikille 3-vuotiaille uhmakkaille :)

Poika,
vai Italiaan, heh sinnehän on tunkua ;) Mä just tulin kotiin, Marmotta on siellä ja te lähdette.

3-vuotisneuvola ja -hammastarkastus
takana. Mitat olivat 92cm ja 12,4kg. Painosta tuli vähän sanomista mut juu, hyvinvoiva lapsihan tuo on. Kaikki tähän ikään tulevat hampaat olivat myös hienosti paikoillaan.

Pukenut likka on jo vuoden verran ihan kaikki itse -jopa vaipat :headwall: Vetskari ja nauhakengät tuottavat ongelmia.

Vesirokko, meillä oli se jo 8kuisena. Alkuvuodesta tuli testattua se, että tyttö tosiaan on immuuni kun kaikki ei sairastaneet sairastuivat pk:ssa :)

Kampaaminen
, ei ota vieläkään tulta alleen. Joka toinen päivä oon jo ottamassa ja leikkaamassa neitin puoleen selkään olevat kutrit täysin puliksi :D Mut se Natusanin jätettävä suihke on kyllä hyvä, helpottaa huomattavasti urakkaa. Niin ja mä kyl saan laittaa letit ja pampulat jne. mut harjata ei vaan sais.

Päiväunet nukkuu arkisin pk:ssa ja välillä jopa kotonakin. Öisin noin 9 tuntia unta.

Pottailukin on alkanut ottaa tulta alleen ja oikeestaan aika vauhdilla. Kotona pidän pääasiassa jo ilman vaippaa ja 90% menee itse potalle tekemään. Kakka on kyllä vielä pakko tehdä vaippaan :/ Siis tässähän on toivoa ettei riparille tarvii laittaa vaippapakettia mukaan :D

Syömisestäkin ootte jutelleet. Meillä menee edelleen vaihtelevasti -toki nyt enempi kun on koko päivän liikkeellä mut illalla yleensä maistuu vain toinen, joko päivällinen tai sitten iltapuuro, todella harvoin molemmat. Päiväkodissa ihan jees kuulemma syö.

Mutta joo, ihanaa kun kesä on ovella. Toivottavasti ei oo liian kuumaa kesää tulossa :/
 

Yhteistyössä