~ TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 MARRASKUUSSA 2009 ~

Kurpitsa,Mitä jos soittasit neuvolaan ja sanoisit et nyt lääkäri aika ja lähete tai sit meet yksityisen kautta,mut jos haluaisivat tehdä sun elämäs helpommaks niin tekisivät niin. Tai sit pyydät sieltä et tulostavat ne kasvukäyrät ja et se pulsiin lekuri laittaa sen lähetteen... meillä irtos yksityiseltä lähete keskussairaalaan helposti ja toimittiin just noin,et otettiin ne käyrät neuvolasta mukaan. Tuostahan ei pitäs tulla kuin käyntimaksu.
TK lääkärit ei tiedä yhtään mitään,ellei nyt satu joku spesialisti kohdalle...tuskin,joten en suosittele tuhlaamaan aikaa siihen.
Kyllä mun mielestä lapsen pitäis olla tyytyväinenkin joskus...tälläsestä oon lukenutkin et jos ikinä ei oo hyvä olla,niin ei se luonne kysymys ole.... tsemppiä kovasti ja voimia avun hakemiseen :hug:
 
Jenni ja kaikkkiitos tsempeistä. Oon päässyt nyt pahimman yli ja arki palautunut kutakuinkin normaaliksi. Ilman tabsuja menty ny muutama päivä. Mut noi olikin tarkoitettu tilapäiseen käyttöön. Toivon jennille kovasti helpotusta - sinä ihanainen sissiemo. Unet on tärkeät joo, mullhan on ollut pitkään sitä että heräilen aamuyöstä innokkaana uuteen päivään. Aina oon tosin ollut aamuvirkku - mut liika on liikaa, sitä väsyy ja voimien hiipuminen siirtyy korvien väliin. Ei mitenkän vierasta tietoa tuo :D

KatriN :heart: :heart: :heart: Onnea. :heart: :heart: :heart:

Kurpitsa Kunpa jotenkin voisin auttaa - helpottaisi varmasti jos jokin syy saataisiin asialle. Hyvä kun meette Pulssiin - kyllä nämä huolet selviää teilläkin. :hug:
 
repa: juur näin aiotaan tehdä että heti maanantaina soitan neuvolaan ja pyydän lähettämään A:n tiedot pulssiin ja saadaan sitä kautta lähete niin kuin tää lääkäri lupas. pph oli laatinut lappusen A:n käyttäytymisestä hoitopäivinä ja kun luki sen kirjoituksen siitä niin tippa tuli linssiin koska se jotenkin vahvisti sen että jokin on pielessä, pph oli kirjoittanut siihen tähän tyyliin, että " lapsi kokoajan itkuinen ja kärttyinen, ei hiljene muuta kuin sylissä kantaen, ei toimi ryhmässä ikätasonsa mukaisesti, kaikki energia menee itkemiseen, hoidossa herännyt huoli poikkeavasta käyttäytymisestä siis kokopäiväisestä itkusta, itkussa ei havaittavissa sävyeroa esim.lapsen loukatessa. ulkoilu pääsääntöisesti rattaissa istumista, ei halua leikkiä vaan ulkonakin itkien vaatii pelkästään syliä" juuri tätä olen pitkään yrittänyt usealle ihmiselle selittää ja vihdoin on joku toinen joka on nyt samoilla linjoilla mun kanssa..eli tällä pph:n kirjotuksella olis tähän lääkäriin pääsyn kanssa paljon painoarvoa kanssa neuvolan kautta..

kirsikkatomsku: ihana kuulla että olet päässyt pahimman yli :hug:
 
Katrikselle onnea! :flower:

Meillä oli tänään neuvola, Eeva on jotain 87cm kieppeillä ja 13,5kg. Unohdin jo tarkat lukemat mutta suunnilleen.. Hyvin kasvaa siis. Ja kyllä neuvolan täti kehui puhetta, kun Eeva höpisi taas pitkät pätkät. Täti kysyi että kai olen edes ylpeä kun hirveän harvoin näkee tän ikäisen puhuvan noin selvästi ja oikeita lauseita.. Musta se oli vähän hassu kysymys. Minun silmissä Eevan puheen kehitys on normaalia, ei mulla muustakaan ole kokemusta ja toisekseen totta munassa olisin ylpeä vaikka se osais sanoa vaan yhden sanan! Se ole puheesta kiinni ja sen kyllä sanoinkin.. jokainen äiti on takuulla ylpeä lapsestaan, osasi mitä vaan. :)
Ihana täti ei tuputtanut rokotteita, sanoi vaan että molempia (kausi- &sikainfluenssa) löytyy jos ne halutaan ja mieltä voi muuttaa myöhemminkin. Mulla on jo valmiiksi suru kun neuvolan täti vaihtuu jos/kun tästä muutetaan.

kurpitsa, voimia sinne. Kyllähän tuo aikamoiselta kuulostaa.. toivottavasti löytyy joku syy, sen jälkeen asia on sit huomattavasti paljon helpompi selvitellä.

summer&sarbba, oletteko menossa joulukadun avajaisiin? Me ajateltiin mennä aamusta kaupoille ja samalla metsästämään sitä joulupukkia ja sit iltapäivällä takaisin katsomaan ilotulitus jos ei sada. Mä olen ihan innoissani kun kerrankin tapahtuu jotain mihin voi mennä Eevan kanssa! Teatteriin yms. se on liian pieni ja liikunta/puuhapäivät sama homma. Onkohan lehdessä muuten ollut ilmoitus että lauantaina on Jokivarren koululla Lystilauantai? Ajattelin että teidän vanhemmille lapsille vois olla ihan kiva.. leikkiä ja tanssia yms. Voin laittaa lisäinfoa yv:llä jos kiinnostaa?
 
kurpitsa: mulla tuli ihan itku ku luin sun tekstiäsi... :'( ja mä ku olen jatkuvasti eläny näiden pelkojen kanssa ku ollu vaikka mitä lapsilla. ja vaatimalla vaatinut tutkimuksia että selvyys saatu asioihin. ja pistät nyt kovaa kovaa vastaan ja vaadit tiedot ja nehän on oikeus saadakin. saat varmistettua asiaa sitten. ja voihan se olla että itsenäistyminen ja kasvaminen omaksi persoonaksi ottaa vain niin koville. (tiedän vastaavan tapauksen) mutta aina jos itse epäilee yhtään nii pitää saada varmistusta asiaan. ja varsinkin jos aina on tuskainen olla eikä hymyä eikä naurua löydy. voimia ja jaksamisia sulle kovasti :hug: :hug:

meillä on pojan ien ihan violetti... :eek: veikkaan ite et siel hammas ei pääse sidekalvon läpi nyt..aika hurjannäköinen ollut..ja nyt pukannu alas hampaan ja poskihampaan ylös..sit pullottaa viel alas toinen...ja toi violetti kohta kans...niitä hampaita ku ei paljoo ole ollut..6 ja nyt noi puhjenneet...tekee sit rytinällä kaikki..nii ku noi aiemmatki..kuutta hammasta viikossa..saas nähdä mitä tästä tulee...
 
Marmotta: En oo viel varma käydäänkö joulukadun avajaisissa, yleensä ollaan kyl käyty jossai vaiheessa, oisha siel sitä poniajelua tms jokivarressa, ni ois kiva siel tyttöjä käyttää =) Oon tietonen tuosta lystilauantaista, eskarissa oli lappu siittä, mut en mä ehi viemään varmaa ku mullon pikkujoulut lauantaina :whistle: ;) Minäpä ilmoittelen viel illalla ku tiiän paremmi et käydäänkö/ehitäänkö käyä siel joulukadun avajaisissa =)

Kirsikkatomaatti :hug:

Kurpitsalle jaksamisia kovasti, kyllähän tuo ihmeelliseltä kuulostaa.
 
apuja nopeasti. Mulla on maitoa noussut ihan kauheasti, mutta vauva ei jostain syysta osaa imea sita oikein. ote on oikea, mutta paastaa koko ajan irti ja itkee imiessa. Viimeiset kaksi yota on mennyt ihan ranttaliksi, ollaan valvottu koko perhe kun toinen vaan itkee ja etsii rintaa, mutta ei sitten osaakaan syoda itseaan tayteen. Vauvan paino on myos laskenut liikaa, joten me joudutaan antamaan pumpattua lisamaitoa ruiskulla syomisen paatteeksi. Tuntuu, etta nama syottokerrat ovat niita ainoita kertoja jolloin tytto saa masunsa tayteen. mita ihmetta tekisin? En haluaisi korvikkeeseenkaan ihan heti siirtya, vaikka jos tilanne nain jatkuu on varmaan pakko harkita asiaa. Harmittaa vaan kun kyse ei ole oman maidon puutteesta. tanaan taas painokontrolliin ja itkettaa jo valmiiksi. :/
 
Katris, komppaan Elppaa. Oletko kokeillut rintakumia? Kuulostaa ihan samalta mitä mulla oli Eevan kanssa alussa, ei vaan onnistunut ja jouduin antamaan pumpattua maitoa. Rintakumi auttoi asiaa huomattavasti.

Repa, teidän pojallako oli atooppinen iho? Mitä voidetta käytätte siihen? Eevalla on ilmeisesti sama ongelma ja neuvolan täti suositteli Essex Plus-merkkistä. Se onkin varmaan ainoa mitä ei olla kokeiltu vielä... Saadaan resepti johonkin hyväksi koettuun, mutta musta ne on kaikki aika tehottomia tähän mennessä.
 
Hei kaikki!

Pitkästä aikaa taas.. Lukemassa olen käynyt, mutta en vaan ole saanut itsestäni irti voimia kirjoittaa :( Nämäkin luppoajat ts. kun tytöt nukkuvat päikkyjään yhtä aikaa, siivoilen ja laittelen kotia tai lepään ja harvemmin riittää aika ja enegia koneelle asti. Mutta nyt piti tulla raapustamaan minunkin muutama rivi!

katrinaiselle Onnea tyttövauvasta :heart: En valitettavasti osaa auttaa tuon imetysongelmasi kanssa - meillä kun molempien kanssa imetys on sujunut alusta asti hienosti - mutta monilla kavereilla rintakumi on ollut käytössä vastaavanlaisessa tilanteessa. Miten muuten on, jos sinulla maito nousee hyvin ja sitä riittää: voisiko tissit olla liian täynnä/kovana ja siksi vauva ei saa oikeaa otetta? Meillä tällaista on ollut varsinkin alkuaikoina maidon noustessa ja siihen auttaa kun lypsät vaikka käsin alkuun pikkuisen maitoa pois ja sitten kun suurin pingoitus helpottaa, otat lapsen rinnalle. Jaksuja ja toivottavasti löydätte avun! :hug:

kurpitsa Voi kamala teidän tilannetta! :hug: Mua ihan hävettää, koska en millään muista oletko joskus aiemmin puhunut tyttösi ongelmista ts. onko muka tuollainen iso asia mennyt minulta ohi?? :ashamed: Ja mikä mahtaa olla "sga- lapsi"? Mutta joka tapauksessa: saat varmasti Pulssista lähetteen tarkempiin tutkimuksiin, kun sinulla tuo hoitajankin lausunto on. Toivotaan vaan, että TYKSissä ottavat asian vakavasti ja pääsette nopeasti tutkimuksiin. Voimia teille! :hug:

Meillä täällä elämä sujuu mallikkaasti; tytöt ovat molemmat pikkuisia aurinkoja, niin iloisia ja nauravaisia :heart: Vauva sai sunnuntaina nimekseen tosiaankin sen Anniina, jonka teille olinkin jo paljastanut ja ristiäiset olivat oikein ihanat ja onnistuneet juhlat. A kasvaa hurjaa vauhtia - paljon pullukampi kuin N aikoinaan :D - ja nyt käyttää jo 62cm vaatteita! Nean mitoista en tiedä, kun odotellaan edelleen kutsua 1,5 vuotis neuvolaan (täältä puuttuu tällä hetkellä neuvolalääkäri ja tuuraaja käy kerran kuussa :/ ), mutta iso tyttöhän tuo jo on... Elämä on kaikin puolin ihanaa ja itse olen siitä erityisen onnellinen, että osaan jo pysähtyä nauttimaan lapsista ja ihastella heitä kiireidenkin keskellä. Sitä taitoa kun en vielä hanskannut Nean ollessa vauva vaan koko elämä oli yhtä panikointia ja suorittamista :ashamed:

Mutta nyt pitää taas kiiruhtaa, pikku-neiti sieltä heräilee ulkona!
Kaikille oikein paljon haleja ja jaksamista - kuullaanhan taas :hug:

Carmen
 
Tere pikaisesti....

Carmen,kiva kuulla että elo sujuu mallikelpoisesti sielä :wave:

Katrinainen,suosittelen visitoimaan imetystukisivuilla,siellä on paljon hyviä vinkkejä! nNoi on yleensä vain ohimeneviä ongelmia joten jos suinkin jaksat,koita jatkaa imetystä kaikesta huolimatta,voi helpottaa jo viikon sisään =) Todennäköisesti sulta tulee maitoa liiankin kanssa ja vauva ei tiedä miten asian kans pitäis toimia...tuolta sivuilta tosiaan saa vinkkejä ongelmaan...

Marmotta,Pojalla ja mullakin on siis tosiaan atooppinen iho,mut ilmenee pikemminkin sellasina kuivina läiskinä kuin koko ihon kuivuutena....mut tota perus kosteusrasvaa vaihtelen tiiviisti merkistä toiseen (aina kun yks puteli loppuu,ostan toista),tämän vinkin oon saanu ihotautilääkäriltä... hajusteettomia yms. tietty aina. Mut noihin läiskiin oon käyttänyt enimmäkseen sellasta rasvaa kuin Locobase repair. On paksu ja riittosa erikoisrasva tollasiin kuiviin kohtiin. Maksaa jonkin verran,mut oon ihastunut siihen tosi paljon... käytän ite kans joka paikkaan ja sillä iho kyllä siliää...jos on silitäkseen. Kassulla on sellasia läiskiä mihin ei sit tehoo kuin ihan lääkerasvat,eli kortisoni ja sit on jotain toistakin mitä ei kyl olla käytetty...joku kortisonista seuraava aste. On niin stydin kuulosta tavaraa et yritetään pärjäillä näillä..aina sillä kuitenkin joku läiskä on jossain,et siihen on jo tottunut =)

Meillä ei sit tosiaan taideta päikkäreitä enää nukkua kuin erikoistapauksessa... nyt ei olla moneen päivään käyty edes lähellä unia... oon tavallaan luovuttanut. Käydään kyl lepäilemässä yläkerrassa ja rattailla ajelen otolliseen aikaan jos vaikka sammuis mut en oo nukuttamalla lähtenyt enää nukuttamaan...tulee niin kauhee veetutus siitä kun poika itkee ja äitillä pinna kireellä.
Tänäänkin heräs jo 6.30 et saa nähä miten herra meinaa jaksaa...
 
Marmotalle vastasinkin jo livenä, mutta vastaan vielä tätäkin kautta ettei muut ihmettele miksen voi vastata kysymyksiin :) eli en tiiä mennäänkö sinne joulukadun avajaisiin...voipi olla ettei jakseta lähteä, mutta varma en ole.

Sarbba, hauskoja pikkujouluja! vähän oon kade, kun mulla ei ole pikkujouluja ollenkaan...mies on nyt työpaikkansa pikkujouluissa.

Katrinainen, mullakin ekana tuli mieleen, että jos sitä maitoa tulee niin kovalla paineella ettei pieni sitten osaa/pysty imemään kunnolla. Niin mulla oli, mutta sinnikkäästi nuo muksut silti söi...tosin oli sitten hurjasti ilmaa mahassa ja mahavaivojakin niillä. Yritin kanssa vähän lypsää pois ennen imetystä. Tsemppiä!
 
Kyl me vissii käydään jossai vaiheessa siel joulukadun avajaisissa, ei osaa sanoa mihin aikaa, kauhee väsy päällä, pitäs ehtiä ottaa huomenna päikkäritki, että jaksaa illan :whistle: Nytki oon jo menossa nukkuu, ei vaa jaksa olla hereilä, tietää että viimestää 6 pikkumies huutelee sängystä.

Summer: Joo Hallin ystävät/kaverit järkkäs tuommosen äitien pikkujoulun ni semmosiin oon menossa :heart: Enpä oo ikinä viel täällä asuessa pikkujouluja vietellykkää.
 
carmen: sga tarkoittaa syntyessään raskausviikkoihin nähden pienipainoista lasta ja en ole paljon tytön ongelmasta täällä puhunut, joskus maininnut tuosta kirkumisesta kyllä mut olen vaan ajatellut josko olis vaan temperamentistä johtuvaa mut nyt tää mamma jyrää testeihin, se on varma ja vähempään en tyydy. kauniin nimen ootte tytöllenne antanut ja kiva kuulla että elämä kahden lapsen kanssa on alkanut sutjakkaasti =)

repa: sitkeä sissi teillä kun jaksaa ilman päikkyjä mut jos ei nuku niin ei se pakottamallakaan nukahda, menee vaan hermo itsellä..

nemika: tuo on kyllä hassua ettei pääse tutkimukseen ennen kuin itse suurin piirtein lyö ensiks nyrkkiä pöytään..välillä on ihan neuvoton olo kun ei tiedä mikä toisella on ja kun kukaan ei oikein ota tosissaan omia murheita. jaksuja teidänkin arkeen :hug: toivon tosiaan että olis jotain itsenäistymisestä johtuvaa tää mut kun tyttö on ollut kovin itkuinen jo 1,5kk ikäsestä asti vai voisiko tää olla opittu tapa?

suunnitelman muutos, nyt kun tyttö on kolmen päivän korkeasta kuumeesta selvinnyt niin kirkuminen alkoi uudelleen, oli siis tuon pari päivää vähemmän kirkuvainen kun oli väsynyt kuumeesta mut tänään on kirkunut senkin edestä, ei meinannut rauhoittua nukkumiseenkaan lainkaan, tää mamma sai siis tarpeekseen ja vien huomenna tyttöni päivystykseen ja vaadin lähetettä tyksiin ja istun siellä vaikka hamaan tulevaisuuteen saakka jotta sen tekee ja otan vielä tuon hoitajan lausunnon mukaani niin johan on ihme jos ei lähetettä saada..
 
kurpitsa: meillähän Timi on sga lapsi. ainahan kannattaa tutkimukset vaatia jos itseään epäilyttää. se mun kaverin muksu oli kans pienestä asti tosi itkune ja vaikea. sit se rauhoittui lähemmäs kolmea vuotta. mut kahden vuoden jälkeen lähti tasoittumaan tasaiseen tahtiin. sekin oli varma että olisi jotain hätänä. neurologista tai jotain. ja se oli kyl hurjaa katottavaa. tosi raskasta. mut nyt on fiksu miehen alku ja huumorimies tosissaan. eikä merkkiäkään vaikeasta vauva ja taapero iästä.
toivotaan että teilläkin tätä. ja kurjaa on aina tie raivata hoitoihin..oon iteki istunu penkkiin nii monesti ja sanonu etten täältä pois lähde ennen ku asiaan tulee selvyys...
jaksamista sulle sylin täydeltä..mun arki tuntuu helpolta ku sun arkea kuuntelee. kantaisin osan sun päivästä jos voisin. yritä jaksella ja saada apua. ja saat itselle mielenrauhan jos mitään ei löydy. sit odotellaan sitä parempaa huomista teille vaan yhteishengessä. jaksuja tosi paljon. oot ajatuksissa ollu :hug:
 
Kurpitsa...joo,sitkee on mut päiväpäivältä jaksaa herra paremmin valvoo...siis ilman et näkyis suuria väsymyksen merkkejä,mitä nyt toi riehuminen. Mutta toisaalta menee jo ennen seiskaa yöunille ja ne sujuu kohtuu hyvin,joten kai se sit lepoo saa....
Hyvä suunnitelman muutos,aina on hyvä tsekata kuiteskin et ei oo mitään vialla,vaikka sit ei kyse mistään vakavasta oliskaan :hug:

 
Mulla menee hermot, kun en saa neidin hiuksia enää leikattua :kieh: etuhiukset menee silmille ja ei saa enää ees pikkusen napsasta niinkun ennen sai. Vinkkejä? miten sen sillonkaan sais kun se nukkuu....nehän on ihan sekasin sillon.
 
kävin pienten kans joulunavauksessa. ajeltiin vanhalla lättähattujunalla ja nähtiin jopa pukkikin =) poika pelkäs junassa menomatkan ja pärähti itkeen joka tuuttausta. mut tulomatkalla oliki maailman polleinta poikaa... :D ja nautti nii kauheesti ku huomas ettei tää ookaan kauheeta. :LOL:

kävin eilen näyttämäs tuota pojan suuta lääkärissä ku toi ien on karseen näköinen..toisen poskihampaan kohdalta ihan sinivioletti. joko se on lyönyt sen jonneki et on ihan mustelma tai sit on hammas niii jumis ettei tahdo puhkeamaan päästä et sidekalvo ei anna myöten ja katkoo verisuonia siellä... :( ja tuosta hampaan teosta se on varmaan ku toiselle puolelle puhjennut eka poskari. eli sitä se on varmaan toisellaki puolella.. :( saas nähdä mikä työ on sit saada tuo läpi... :|

mut nyt tuusaan kämpän pariin... :wave:
 
katrinainen...nuo imetysjutut on kyllä oikeasti tosi vaikeita :( ...miä kävin usein lukemassa neuvoja sieltä imetystuki sivuilta...kannattaa kokeilla, et lypsät rintoja hiukan pehmeämmiksi, jos niistä olisi sitten helpompi vaavin imeä :hug:...jaksaako tyttö hyvin juoda pullosta?

summer...meillä neitin hiukset leikkaan kylppärissä pesualtaan edessä. Istuu omassa syöttötuolissa vaippasilleen ja laitan altaaseen vettä ja leluja...häärää niiden kanssa ja antaa miun leikata rauhassa ;) ...olen leikannut kaikkien lasten hiukset pienenä samalla keinolla...hiusten leikkuun jälkeen vien suihkuun...lähtee kaikki irtokarvat kutittamasta.
 
Repa, kiitti vinkistä. Kävin ostamassa sitä Locobasea ja vaikuttaa kyllä oikein tehokkaalta tavaralta. Kallistahan se oli, mutta saan siihenkin varmaan reseptin pyytämällä.

Meillä oli ihana, ihana päivä. Mentiin kahvilaan aamupalalle, kaakaota Eevalle, kahvia mulle ja croissanteja molemmille. Sitten joulumarkkinoille ja shoppailemaan, lounaaksi mozzarella-tomaattipiirakkaa kahvilassa, kotiin päiväunille ja välipalaksi muffinseja ja vohveleita joen rannassa, taas kaupoille ja kyläilemään ja illalla katsomaan ilotulitusta ja syömään Rossoon, pizzaa ja ranskalaisia. Siellä meillä kesti 45 minuuttia saada ruokaa ja Eeva odotteli senkin ihan nätisti vaikka pelkäsin etukäteen että miten käy jos joudutaan odottamaan. Joku ravitsemusterapeutti kyllä sais slaagin Eevan tän päivän syömisistä, mutta neiti itse ei valittanut yhtään. :D Ei mistään, ei koko päivänä. Ihanaa! Varsinkin koska vietettiin päivää Miehen kanssa. :)
 
Marmotta,Miä aikoinani sain reseptillä sitä ja senkoommin oon ostanut ilman...mut hyvä vinkki et kandeis pyytää pojalle reseptillä,sais vakuutuksesta takasin. Se on tosi riittosaa,kestää kohtuu kauan =)
Päiväs kuulosti iiihanalta... B)
 
Marmotta, kiva että päivä onnistui ja oli mukavaa =)

Meillä oli tai on vieläkin 5v kummityttö yökylässä. Kiva kun on vaihtelua meidänkin arkeen.

Matami, täytyy koittaa tuota sun keinoa...kiitti vinkistä! Ärsyttää kun ei saa harjata hiuksia eikä pitää kiinni mitenkään saati leikata! hyvä tulevaisuus tytöllä....
 

Yhteistyössä