Toukokuun toukat 2018 *kevät 2018*

Voi kun teillä @Vesinokkaeläin on jo hyvällä tolalla hankinnat..

Meillä tosiaan vasta rattaat ja turvakaukalo. Ja viime viikolla repsahdin ekaa kertaa vaatteisiin ja ostin Polarnilta bodyn, housut ja peiton :whistle:
Meillä vähän semmoinen haaste, että vauvan syntymän aikaan asutaan vielä kerrostalossa ja tilaa on aikalailla rajallisesti. Mutta kesä-heinäkuun aikana olisi edessä muutto omaan kotiin, jossa on sitten tilaa :) Ni oon pohtinu pinnasängyn ja hoitopöydän hankintaa tai lähinnä kasaamista tänne ahtauteen. Mutta taitaa niitä vaipanvaihtoja ja päiväunia kertyä kuukauden aikana jo sen verran, että ehkä se kannattaa!?
Ja sitten nuo ihan ensimmäiset vaatteet? Kannattaako niitä 50senttisiä varata alkuun, vaikka sieltä tulisikin jättiläinen? :confused:
 
@ToukkaHaave87 Eilen täydennettiin hankintoja vielä ammeella ja vauvakirjalla. Mitä mä kohta teen kun kaikki on hankittu :LOL:. Me ollaan hankittu muutama 50 koon vaate ihan senkin takii, että mä olin syntyessäni varsin pieni ja vauva on ultrissa näyttänyt muutamaa päivää pienemmältä. Sit jos menee hukkaan niin kai se on voi voi (n)
 
Joo, enköhän mäkin muutamat 50senttiset hanki.. Mä oon ollu sintti, samoin mies. Mutta vauva ollut kokoajan vähän isompi kuin mitä viikot näyttää.. Ja siellä PoPin kassalla ollessani, sanoi myyjä että ainakin heidän vaateet on tosi väljää mallia, niin usein esim. 52senttiselle pienelle on se 50senttinen just oikean kokoinen.
 
Tasan kaks kk äitiysloman alkuun, ja alle 100päivää LA:n, sieltä ne lähenee!

Viikonloppuna oli sukujuhlat, kyllä loppu usko, hermo ja kaikki, kun mikään vaate ei mahtunut päälle tai näytti karmealta, toivottavasti keväälle ei monia juhlia ole juhlittavaksi tai sitten pitänee joku oikea Mamma mekko hankkia.:confused:

Maha on alkanut saada huomiota osakseen - lähinnä kauhistelua kuinka valtava se jo on, vielä ei ärsytä, enemmän ärsyttää nämä 'ota vähän tästä tätä, sinun pitää kahden edestä syödä' - ihmiseto_O

Ihmeempiä hankintoja ei olla tehty vielä, mutta jo 'eri tavalla pitää silmät auki', että aina kohdalle sattuessa tulee tehtyä hankintoja. (y)

Vauva liikkuu paljon ja suurieleisesti, oivoi, kuinkaha tukalaa Mulla on kk päästä, jos nyt jo välillä ahdistaa.. :cautious:

Mieva RV25+6
 
  • Tykkää
Reactions: ToukkaHaave87
@Mieva mua ärsyttää kanssa tollaset pitää syödä kahden edestä jutut. Onneksi ainoat jotka tähän mennessä sitä ovat tehneet on miehen äiti ja täti ja heitä nähdään välimatkan takia tosi harvoin. Siis kurjaa että nähdään harvoin mutta onneks muut ei oo aloittanu. Se lisäenergian tarvehan on oikeesti tosi pientä eikä houkuta kyllä kovin paljoo ylimääräistä kerätä. Onneks ei oo kyllä vielä joutunu olee huolissaan, paino noussut vasta neljä kiloa. Mua ärsyttää myös jos joku yrittää kosketella mun vatsaa. Siis oikeesti, jos sulla ei oo muutenkaan oikeutta koskettaa sitä, niin ei se raskaus mikään oikeuden antaja oo. Onneks sitäkin tullut tähän mennessä vain edellä mainitusta kohteesta. Mut toisaalta just kohteen vuoks vaikee sanoo siitä. Oon sit yrittänyt miehelle sanoa että se vihjaisi vähän mistä mä tykkään ja mistä en. :cautious:

Mulla on nyt muutaman päivän ollu aivan järkkyä väsymystä taas. Johtunee varmaan siitä, että päivystin perjantaina 26h ja sinä aikana vaan tunti unta. Kyllähän sen univelan täyttämiseen menee aikaa. Ja sit torstaina ois jo seuraava päivystys, jippii. Vauva sen sijaan ei ole väsynyt. Potkii päivä päivältä enemmän. Tuntuu jo, että koko maha heiluu kun se oikein pistää ranttaliksi :love: Oon onneks oppinut jo nukkumaan kyljelläni. Tää Bbhugme raskaus- ja imetystyyny on aivan huippu. Ei sieltä halvimmasta päästä mutta ehdottomasti hintansa arvoinen. Mulla kun on selkävaivaa jo ennalta, niin tällä saa tosi hyvin tuettua koko kropan hyvään asentoon ja unet on levolliset. Myös kevyt kesken yön heittää toiselle puolelle jos haluu kylkeä vaihtaa. Suosittelen!:)
 
@ToukkaHaave87 Eikös jotkut alkuunsa nukuta siinä äitiyspakkausken laatikossa niin ei välttämättä tarvitsisi koota pinnistä. Ja hoitopöydän kohdalla voi miettiä, että jos laittaa sen hoitoalustan vaan jollekin tasolle aluksi.

@Mieva Mulle on tulossa huhtikuussa karonkkaan osallistuminen (vieraana onneksi) ja toukokuun alussa vielä häät. Onneksi sisko lupasi,että viikko ennen karonkkaa tekee mulle mekon mittojen mukaan ja yritetään saada se malliltaan sellaiseksi, että menisi vielä vajaan kuuakuden kuluttua sinne häihin. Mutta kauhistuttaa kyllä jo etukäteen vaatetilanne:barefoot:

Mä vertasin äidin ja anopin raskauskuviin (ollaan saman mittaisia), niin mulla on vatta nyt jo saman kokoinen kuin niillä muutama viikko ennen synnytystä :whistle: Neuvolan täti kommentoi kuitenkin kiltisti eilen, että mulla on vaan sen mallinen vatsa, että kaikki tulee eteenpäin eikä levene lainkaan. Ja mies sitten perään että takapuoli levenee kyllä :p

Kiloja on tullut 8, mutta niistä 4 heti alkuraskaudessa ja liittyi kyllä enemmän siihen, että oltiin pitkääääääällä lomareissulla ja siellä tuli herkuteltua :LOL: Nyt sitten täällä Suomessa ei oo tullut enää kuin 3 kg viimeisen 6 viikon aikana ja oikeastaan, kun oon kiinnittänyt enemmän syömisiin huomiota niin kahdessa viikossa ei oo tullut enää lainkaan. Sairasloma ja nää supistusket tekee kyllä sen, että liikuttua ei oo kauheasti saanut vieläkään, että sekin pakkaa kiloja herkästi nostaan :/ Mutta oon nyt muutamana päivänä saanut käytyä koiran kaa ripeämmän lenkin kahdesti päivässä ja jumpattua kotona niin edistystä sekin!

@Vesinokkaeläin Mä sain onneksi omat työkuviot sovittua sillaiten, että jos en olisi ollut nyt sairaslomalla, en olisi joutunut kuitenkaan pitkiä vuoroja tekemään. Mä en pystyisi enää tekemään noin pitkiä päiviä, kun palautuminen ei vaan riitä. Joten kaikki propsit kyllä sulle (y) Yritä vaan levätä nyt mahdollisimman paljon vapaalla vaikka tuntuisi, että aika menee nukkuessa.

Lillimaria, 22+5
 
@Lillimaria Jos jaksan vielä helmikuun tehdä päivystyksiä, yhteensä vielä 4, niin sit saan palkkaa nostettua just sen vaadittavat 20%:a, että Kela kattoo tulot viimeisen puolen vuoden ajalta. Siinä on motivaatiota (y). Varmaan työpaikalle sopis, että en enää tekis niitä, mutta mun pelkällä peruspalkalla ois sit tiukkaa. Ei muuten mitään hätää, mut kun mies opiskelee toisella paikkakunnalla aikuiskoulutustuella, niin sillä menee omat tulot lähinnä omiin menoihin. Mun tuloista maksetaan sit kodin juoksevat kulut, ruuat, vauvan tarvikkeet, vakuutukset jne. Ja samalla kun pitäisi yrittää säästää isompaa kotia varten ja tietysti vähän sitä äitiys-/vanhempain- ja hoitovapaata varten... Osa ongelmasta tietysti siinä, että on tottunut siihen, että ei ihan joka senttiä tarvitse tuijottaa, vaikkei meidän yhteenlasketut tulot missään vaiheessa oo kovin kovat olleetkaan. Maaliskuussa ajattelin keventää, vain yksi tai kaksi päivystystä, jos vielä jaksan. Huhtikuussa ei enää sit muuta kuin perustyö. Onneks työ ei oo kovin fyysistä kuitenkaan ja jo sen verran pitkään tehnyt, ettei ihan aloittelijan stressikään oo. Oon kyllä muuten erikoistunut viime aikoina lepäilyyn :D
 
Miulle on kyllä tullu painoa ihan suht reilulla kädellä, mutta alun kilot laitan kyllä tupakoiminen lopetuksen piikkiin edelleen, mutta n 10kg extraa keikkuu lanteilla, jaloissa ja persiissä. :unsure:

Miulla ei Oo tollasta raskaustyynyä, enkä Oo oikeastaan vielä kaivannukkaan - ukko käy hyvin siihen tarkoitukseen :ROFLMAO:

Ensiviikolle varasin sokerirasitukseen ajan, samana päivänä Käyn myös kampaajalla, olen sen jo ansainnut ku tänne asti melkein järjissä selvitty :whistle: Tosin siskoni lähti pidemmälle reissulle, oli ukolleni tuumannut vain lähtiessä et tänä aikana ette eroo, ko hän on poissa, vaikka minusta muka on raskauden myötä tullut tavallistakin äkkijyrkenpi (=kiukkuinen). :eek: Yhtään en ymmärrä mitä hän on tarkoittanut. :whistle:

Kivoja nuo yö vessajuoksut kun ei näin aamuyöstä sit meinaa enää saada unen päästä kiinni ja vielä olisi toista tuntia töiden alkuun..

Edit// onko muilla napakoruja? Ajattelitteko ottaa pois vai pitää? Itte tilasin tommosen äitiyskorun, alkaa toi oikea jo Vähä ihoa kiristää nii pitänee vaihtaa ennenku ärtyy..

RV26+1
 
Viimeksi muokattu:
No niin, taas selvitty päivystyksestä. Ei ihan niin paha kuin viimeks mutta onnistuinpas silti nukkumaan sen jälkeen puoli viiteen :LOL: Pikku hiljaa alkaa tajunta palata. Vielä kolme ois pakko jaksaa ja sen jälkeen vapaaehtoisia. On kyllä yks äitiysloman parhaita asioita, että niistä pääsee vähäks aikaa eroon. Alkoi olla jo hankalaa mennä hetkeks yöllä nukkumaan, kun maha alkoi heti heilahdella :ROFLMAO: Onneks ei sentään supistuksia vaikka ei toi millään halunnut uskoa kun yritin selittää, että nyt pitää nukkua ennen kuin puhelin taas soi.

@Mieva Mulle oli hyvin tyypillistä jo ennen raskautta käydä ainakin kertaalleen yössä vessassa. Alkuraskaus oli tosi ärsyttävää kun siellä joutui jatkuvasti ravaamaan mut nyt riittää taas vaan yks reissu mikä on kyllä tosi paljon helpompaa. Yleensä saan heti uudelleen unta. Napakorua multa ei löydy, joten siihen en osaa ottaa kantaa.
 
N93
@Vesinokkaeläin Mää porisin kaverin kanssa jolla on lapsia, hän meinas että sen saa ite valita ottaako nuo tukiaiset menneen kuuden kuukauden ajalta vai niiden 2016 vuoden tulojen. Itekki perse hiessä yritin ettiä tietoja paljon tuli tienattua sillon ja laskeskella sitä onko noussu tarpeeksi mut hän meinas että höpöhöpö :D
 
@ToukkaHaave87 oi varmaan ihanaa päästä näkemään noin tarkasti. :love: Me varmaan nähdään meidän pikkuinen seuraavan kerran vasta syntymän jälkeen tai en oo ihan varma tarkastavatko neuvolassa sitten tarjonnan ultraäänellä.

Mä tosiaan tässä vaiheessa lasken päivystyksiä ja sit kun ne loppuu, voi alkaa laskee päiviä äitiyslomaan jne. :ROFLMAO:
 
@N93 Kyllä Kelan sivuilla hyvin selvästi sanotaan, että tulojen pitää olla noussut +20% jotta voi valita sen viimeisen 6kk ajalta vaihtoehdon. Suora lainaus:
Vanhempainpäivärahat lasketaan yleensä edellisenä vuonna verotuksessa vahvistettujen työtulojen perusteella. Jos sinulla ei ole työtuloja, saat vanhempainpäivärahaa vähimmäismääräisenä. Päiväraha voidaan laskea myös:

 
Multa ne kelasta pyyteli kuudenkuukauden palkkatuloja tietoja, oon varmaa raksinu jotain väärin, ku samat tulot ollu jo useamman vuoden (Okei vuosikorotus tuli tossa, mutta se nyt ei montaa euroa ole:LOL:). Täyttelin siis nuo kela hakemukset samalla ku töihin piti ilmoittaa äitiyslomalle jäämisestä ja tehä siellä tarvittava paperi show. Onpahan hoidossa kaikki sit.

Mie jään sen 30pv aikaisemmin äitiyslomalle, eli 24.3 (eli 23 koska 24 o lauantai ), ja laskettu 2.5, noi pääsiäinen ja vappu taitaa parilla päivällä lomaa pidentää.

Minnuuki polttelis ajatus lisä ultrasta, halluisin varmuuden tähän sukupuoli asiaa, mut hitto et osaa olla hinnakasta...

Rv26+3
 
N93
Mää tein tuota hakemusta nyt niin pitkälle, että tuli se valinta. Siellähän tuo oli selvästi paljonko pitää tulojen olla, että huomioivat sen kuuden kuukauden mukaan. (y) Menee justiin itellä yli (y)
 
Mä ajattelin, että teen Kelan hakemukset sitten maaliskuun alussa kun siihen mennessä tiedän onnistuko kaikkien suunniteltujen päivystysten tekeminen. Työpaikalta ilmoittavat vikan 6kk palkan vasta viimeisten palkka-ajojen jälkeen eli maaliskuun lopulla. Oli muuten älyttömän vaikeeta yrittää arvioida riittääkö palkan nousu. Mulla kun kokonaistulojen kannalta se on tosi tarkalta mutta jos Kelan laskuria ymmärsin oikein, niin he vertaavat tuloja, joista on jo vähennykset tehty ja ainakin sen laskurin mukaan riittäis (y)
 
Joo, 4D oli kyllä kiva lisä tässä vaiheessa. Itelle se sukupuoli tai ilmeet ja eleet ei ollu ehkä NIIIIN polttava asia, kun kuitenkin tyyppi kasvaa mun sisällä ja tunnen liikkeet ja elämänrytmin hyvinkin selvästi. Mutta pakko sanoa, että miehelle oli ehkä isompi juttu :) Tuo totesikin siinä ultran aikana, että onko sittenkin mahollista, että oltais saatu ihan ihmisen näköinen olento aikaiseksi :LOL: Ja perjantain jälkeen on jatkuvasti mun mahassa kiinni ja tunnustelemassa potkuja ja juttelemassa vauvalle.
 
Mun mies tykkää kans jutella vauvalle. On se vaan hellyyttävää :love:. Se on myös koko ajan halunnut rasvata mun mahan iltaisin, joskin se saattaa johtua siitä, että haluaa rasvata mun rinnat samalla :rolleyes:. Sit me myös lähes joka ilta soitellaan vauvalla tuota soittorasiaa, jospa tottuis siihen ja nukahtais sen avulla paremmin sit synnyttyään. Vanhemmat kertoi eilen, että mun siskoa kiukuttaa kun ei tiedetä sukupuolta, kun hänen on vaikeampi lajitella vauvan vaatteita mitä tarjoaa meille :LOL:
 
Venytteleekö teidän muiden vauvat paljon? Meillä tää harrastaa sellasta epämiellyttävän tuntuista venyttelyä, jolloin maha menee välillä ihan epämuotoiseksi ja kiristää niin pirusti. Eikä oo ihan parin sekunnin mittasia vaan ihan kunnon nautinnollisia venytyssessioita o_O Tykkään kyllä kun potkii mutta nää venyttelyt vois pitää vähän lyhempinä ees. Tänään se myös järjesti kunnon säikyttelyt kun eilen päivystyksen aikaan potki tosi vähän, yöllä nukkumaan mennessä ei ollenkaan eikä myöskään herätessä eikä kotiin ajellessa, mikä on jo tosi poikkeuksellista. Aamulla yriteltiin miehen kanssa herätellä sitä mutta tyyppi suvaitsi alkaa potkia vasta kahden aikoihin päivällä. Mähän olin ehtinyt jo olee tosi huolissani ja suunnittelin jo soittavani päivystykseen, jos ei muutamassa tunnissa ala potkia...
 

Yhteistyössä