Toukokuun toukat 2018 *kevät 2018*

@ToukkaHaave87
Mä tykkäsin kyllä kanssa tästä 2017 pakkauksesta! Ihania kuoseja :)

@AuroraBorealis32 Varmasti kyllä tukalaa :( Pidetään kauheasti peukkuja, että pysyisi kuitenkin paikat kiinni!

Mulla on nyt kauhean raskas viikko töissä ja huomaa, että mielialat vaihtelevat sen takia kyllä paljon herkemmin :/ Mies on vielä koko viikon illassa eli nähdään vasta perjantaina seuraavan kerran, kun se hakee mut töistä äitiyspolin käynnille. No, ei ainakaan tarvitse jännittää, että äksyilisi toiselle, kun ei näe :D Muutenkin nyt tuskailua, kun toisaalta liikkuminen pahentaa supistuksia mutta toisaalta kävely on ainoa hetki, kun ei oo jotain hassuja kipuja tuolla kohdun alareunoilla. Ja raskausdiabeteksen takiakin pitäisi liikkua... Ja toisaalta neuvolasta oltiin sitä mieltä, että kun kymmenessä viikossa ei oo mitään tapahtunut, niin uskaltaa kyllä liikkua. Nyt yritän sitten vaan pähkäillä, että kummat kivut on tukalammat x)
 
Neuvolassa käyty tänää rv30+6, tehtiin isyystunnustus-ja yhteishuoltajuus laput ja sivuttiin muitakin aiheita. Kaks tuntia meni nii jotta hujahti. Pissa oli ok, paineet oli ok, mut hg oli pudonnut viime kerran 124 (koko raskauden ollu 123-128) ->107. Puheltiin myös minun voinnista ja työkyvystä, kun nyt on pari vko mennyt niin että päivittäin oksennan töissä ruuan jälkeen, kun töissä ei saa jäätyä aloilleen, kun kroppa taas vaatisi parin tunnin rauhallisen hetken, tämän asian tiimoilta sitten huomenna vielä lääkärille, et vissii saikkua sit kirjottas, ku eipä tuohon oikeen muutakaan voi.

Vauva on oikein päin, ja käsikopelolla tuntui kuulemma viikkoja vastaavalta ei iso eikä pieni. Kasvaa hiukan keskikäyrän ylipuolella, mutta kuitenkin tasaisesti alle yläkäyrän. Painoa tullut tähän mennessä +12kg.:oops:
 
Täällä käyty istukanpaikkakontrollissa, ja oli onneksi istukka noussut poispäin kohdunsuulta ja alatiesynnytys on mahdollinen.. ellei vauva kasva jättiläiseksi :LOL: Samalla näkyi myös, että on vauva oli pää alaspäin ja muutenkin aktiivinen ja liikkuvainen kaveri. Aavistuksen keskikäyrän yläpuolella mennään. Ja mitat antavat edelleen muutaman päivän isompaa, kuin mitä laskettu aika on. Kuvaaminen loppui siihen, että poika potkaisi suoraan ultraäänipäähän ja tv-ruutu meni pimeäksi :ROFLMAO:

Painoa on tullut +8kg, mutta ruoka ei oo oikeen maistunut viime päivinä kun flunssa pääsi iskemään. Ootteko muut huomanneet, että helpommin tulisitte nyt odotusaikana kipeäksi? Mä en normaalisti oo juurikaan kipeänä eikä todellakaan nouse kuume, niin nyt on ollu sitäkin.. Mut epäilen vähän samaa kun @Mieva , että hb laskenu vähän turhan alas ja vastustuskyky siinä samalla.. No, eteenpäin!

Toukkis ja sintti 29+4
 
Täällä käyty istukanpaikkakontrollissa, ja oli onneksi istukka noussut poispäin kohdunsuulta ja alatiesynnytys on mahdollinen.. ellei vauva kasva jättiläiseksi :LOL: Samalla näkyi myös, että on vauva oli pää alaspäin ja muutenkin aktiivinen ja liikkuvainen kaveri. Aavistuksen keskikäyrän yläpuolella mennään. Ja mitat antavat edelleen muutaman päivän isompaa, kuin mitä laskettu aika on. Kuvaaminen loppui siihen, että poika potkaisi suoraan ultraäänipäähän ja tv-ruutu meni pimeäksi :ROFLMAO:

Painoa on tullut +8kg, mutta ruoka ei oo oikeen maistunut viime päivinä kun flunssa pääsi iskemään. Ootteko muut huomanneet, että helpommin tulisitte nyt odotusaikana kipeäksi? Mä en normaalisti oo juurikaan kipeänä eikä todellakaan nouse kuume, niin nyt on ollu sitäkin.. Mut epäilen vähän samaa kun @Mieva , että hb laskenu vähän turhan alas ja vastustuskyky siinä samalla.. No, eteenpäin!

Toukkis ja sintti 29+4

Saitko sä jotain painoarviota vauvasta? Mä olin ihan samoilla viikoilla ja samasta syystä ultrassa ja istukka oli mulla myös noussut hyvin ylös ja vauva painoi 1,5 kg.
 
  • Tykkää
Reactions: ToukkaHaave87
Mulla oli 27+ viikolla 1,3 :D apua, mikä jättiläinen sieltä tuleekaan :D

En ole vielä kertakaan ollut flunssassa tänä talvena. Normaalisti sairastan kerran vuodessa. Toivottavasti en ehdi sairastaa...

Painoa tullut 11kg, ei tässä vielä mitään paniikkia ole :)

rv 30+2
 
  • Tykkää
Reactions: Elysee
Mulla oli se 29+4 kun olin istukka kontrollissa ja vauvan paino 1,5 kg ja risat.

Mulla painoa tullut varmaan 14 kiloa! Ihan silkkaa läskiä :/

Seuraavaksi onkin ultra sit rv 36 . Ihan kiva päästä vielä kerran kurkkaa vauvaa :)
 
Mä kävin tänään 28+1 sokerirasituksessa ja joudun sit uusii sen. Paasto pikkasen yli rajan 5,4, 1h arvo edelleen 5,4 ja 2h arvo 5,7. Flunssa ja mahdollisesti poskiontelon tulehdusta päällä ja epäillään että se nostaa paastoa. Hoitaja sanoi vaan että joudun varmaan uusimaan koko rasituksen vaikka vaan paasto yli rajan. En käsitä miks. Kiukuttaa että menin koko testiin suostumaan kun kotiseurannassa koko ajan arvot olleet loistavat. Pelkkää harmia siitäkin taas...
 
@Vesinokkaeläin Noissa tuntuu kyllä olevan isoja eroja sairaanhoitopiirien välillä. Mulla oli paasto rasituksessa 5,3 eli rajalla. Ei uusittu lainkaan rasitusta vaan sanottiin, että lähetetään eteenpäin, jos kotiseurannassakin on useampi poikkeava missä tahansa arvoissa (niin kuin sitten tehtiinkin).
 
Täälläkin normi käytäntö että koko glukoosi testi uusitaan jos yksikään arvo yli. Itelä ei onneksi mennyt uusinta kierrokselle.

Mie alotinkin äitiysloman kolme viikkoa etuajassa, eilen neuvolalääkäri aika oksentelun aiheuttaman paineen tunteen (supistelun?) Takia, ja samantien laitto sairaslomalle. Olen toki fyysisellä alalla ja työpisteeni on hyvin laajalle levittynyt niin kävelyä tulee PALJON. Samalla sain lähetteen käydä verikokeissa, ja neljä puteliahan nuo verta ottivat ja kaikki ok.

Hurja ajatella että nyt olen sitten vuoden päivät kotona :D Todella outoa.

Rv31+1
 
@Lillimaria Ei täälläkään yleensä uusita sokerirasitusta mutta mulla on aika monta syytä tällä hetkellä minkä takia voi olla koholla väliaikaisesti ja noi ateria-arvot on niin supermatalat + kotona jo seurattuna tosi matalia, että ei haluta virheellinen raskausdiabetes diagnoosi. Ois pitänyt siirtää aikaa mutta viime aikoina ollut niin paljon stressiä että halusin sen vaan pois alta. Meni siis ihan putkeen ja nyt kaduttaa tietenkin että menin ylipäätänsä. No, huomenna neuvola-aika niin jutellaan siitäkin. Pitää katsoa kuinka kiukkuinen olo sen jälkeen on.
 
Ou jee, joudun uusimaan koko sokerirasituksen vaikka poikkeavaa on ollut vain paastoarvossa. Ja tietty aikoja ei löydy ennen huhtikuun puoltaväliä lauantaille niin tehdään taas töissä rankempaa iltavuoroa sen takia. Ei tässä hommassa oo kyllä päätä eikä häntää mutta en todellakaan halua virheellistä diagnoosiakaan. :mad:
 
@Mieva, toivottavasti vointi helpottaa nyt sairaslomalla!

Mulla oli käynti äippäpolille sen raskausdiabeteksen takia.Olivat tyytyväisiä vauvan kasvuun ja vointiin sekä kotiseurannan arvoihin. Jos ruokavalio+liikunta toimii näin hyvin jatkossakin, riittää että seuraan arvoja kotona 2 päivänä viikossa. Jos arvot nousee niin neuvolasta tehdään tonne uusi lähete, mutta nyt ei sovittu mitään kontrollia :)
Viikkoja oli 28+0 ja painoarvio 1,3 kg. Pituutta ja pään ympärystä en nyt muista, mutta molemmat meni ihan yläkäyrillä. Vartalo oli kuitenkin keskikäyrällä (sokerikasvussa ilmeisesti menisi yläkäyrillä) eli ei kuulemma iso koko liity sinäänsä sokereihin vaan vauvan kasvu sopii enemmän tuohon pitkään ja isopäiseen isukkiin :ROFLMAO:

Tuntuu niin jännältä, että seuraava ultra on vasta ihan loppuraskaudessa neuvolalääkärissä. Nyt on raskauden aikana ultrattu pikkuinen 9 (!) kertaa, joten on päässyt hyvin seuraamaan pikkuisen kasvua ja kehitystä. Nyt toisaalta jo tuntee liikkeet hyvin ja saa vatsan päältä tunnusteltua kivasti senkin, että miten päin pikkuinen siellä köllöttelee :love:

Ihanaa alkavaa viikkoa kaikille! Miettikää, ihan kohta ollaan jo kaikki äippälomalla (y)

Lillimaria, 28+2
 
Viimeksi muokattu:
Argh, lauantaina kävin koiran kanssa näyttelyissä kehässä juoksemassa, siitä asti käytännössä ollut sänkypotilas.. ihan järkyttävät liitoskivut! Tai niitä oletan näiden olevan... :confused: tänään eka päivä kun varovasti käytin koiria jäällä (alko kavereilla olla sen verta virtaa et pakko oli tyypit saada irrottelee), eli max. Kilometri tuli kävelyä, saas nähä mikä vointi huomenna.. Mut kyllä mie hermoni revin jos tää on tätä vappuun asti, ettei kärsi tehä mitää .. :cautious:

Tänää 32+0!
 
@Mieva kuulostaa ikävän tutulta. Mullakin tuntuu välillä, että häpyliitos on kuin tulessa. Pahimpia liikkeitä on sängyssä kyljen kääntäminen ja esim vessanpöntöltä ylös nouseminen. Viime viikolla jouduin töissä vähän säntäilemään ja sen jälkeen oli tosi pahat kivut mutta onneksi helpotti edes vähän kun sen päivän huilas. Mitään varmoja supistuksia en ole huomannut niin oon onneks pystynyt olee aika rauhassa enkä oo panikoinut näistä kivuista. Jos tähän päälle vielä supistelis niin pelkäisin jo varmaan ennenaikaista synnytystä. Mies totes, että parempi varmaan kuitenkin että paikat alkaa jo pikku hiljaa löystyä eikä sit kerralla kaikkee venymistä synnytyksessä. Ehkäpä se on oikeessa.

Eilen haettiin postista eka lähetys kestovaippoja ja huomenna on toinen haettavissa. Naurettiin miehen kaa, kun eka tilaus oli hyvin valkea painotteinen, hillittyä ja rauhallista. Toisessa tilauksessa tuleekin sit väriä ja kuvioita ihan eri tavalla :LOL:. Toivon vaan että jaksetaan ees jonkin verran käyttää kun nyt on hankittu :unsure: mutta jos ei, niin eiköhän niillä kohtuu hyvä jälleenmyyntiarvo ole. Vielä pitäis noin viis viikkoo jaksaa töissä ja pari 24h vuorookin tehdä. Ootan kyllä jo innolla, että äitiysloma alkaa ja pääsen kunnolla järjestämään täällä paikat valmiiksi vauvan tuloa varten. Oon jonkun verran kattellu YouTubesta videoita, mitä muut äidit on kokoneet hyödylliseksi ja mitä turhaksi. Tänään kattelin videoita, mitä pari amerikkalaista toiskertaista äitiä on pakannut sairaalakassiin ja kyllä siellä päin näköjään tuokin homma on ihan överiä. Pitää olla mätsäävät tyynyliina, äidin synnytyskaapu (joo, siis ilmeisesti ostavat niitä nettikaupoista) ja vielä vauvallekin samaa kuosia asu tai kapalo. Tosi paljon keskittyvät siihen, miten saavat mahdollisimman söpöjä kuvia otettua jo sairaalasta. Onneks itse osaa ottaa asiat, ainakin vielä, vähän rennommin :)
 
Toka vika päivystys tehty, enää ois ens viikolla yks :). On ollut myös muutamia vähän kivuliaita supistuksia, joten kävin tänään lääkärillä ja paikat vielä onneks kunnolla kiinni (y). Ois antanut saikkuakin jos olisin halunnut ja suositteli jo lopettamaan päivystämisen mutta minkäs teet kun tykkään työstäni :LOL:.

Varailin tuossa myös odotusajan ja vastasyntyneen valokuvausta. Onko kukaan muu ajatellut sellaista hankkivansa? :)
 
Kävin viime viikolla valokuvauksessa. Samalle valokuvaajalle myös vauvan kanssa.

Kävin eilen päivystyksessä. Jatkuvasti supistuksia, menkkapolttoja ja kohdunkaulassa vihlasuja. Lantiossa myös paineen tunnetta. Paikat kiinni ja kohdunkaula riittävän pitkä. Tuska mennä kauppaan tai johonkille. En enää kestä tätä. Mutta onneksi kohta huhtikuu ja sit LA ei ole enää kaukana.

Rv 32+3 ja poikavauva painaa jo n. 2,2 kg :)
 
  • Tykkää
Reactions: ToukkaHaave87

Yhteistyössä