Toukokuun toukat 2018 *marraskuu*

@Eufrosyne Ne lääkärikäynnit, varsinkin ensimmäinen, joka siis osa laajaa tarkastusta, ovat lakisääteisiä, joten neuvola ei oikein voi päättää tarjoavatko niitä vai eivätkö. Aikaa ei ole ehkä heti antaa mutta sitten neuvolan pitäisi ohjeistaa milloin sen voi varata. Otahan uudelleen yhteyttä neuvolaan ja jos jotain ynisevät, niin totea vain että on lakisääteinen. Ei siitä pitäisi sen suurempaa ongelmaa heidänkään tehdä. (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Eufrosyne
Näin itsekin olen asian ymmärtänyt. Aion soittaa huomenna yhteen neuvolan palvelunumeroon ja kysyä ja vaatia...

Luulen että koska tämä terkka Omakannasta näkee että olen käynyt paljon yksityisellä, yrittää "tuuppia" sinne lääkärintarkastukseen... Ainakaan mun vakuutus ei kuitenkaan raskaudesta johtuvia lääkärikäyntejä korvaa ja kaikille pitäisi olla samat palvelut tässä maassa (n)
 
  • Tykkää
Reactions: Vesinokkaeläin
Täällä oireet helpottamaan päin mutta edelleen pahoinvointi ja väsymys tulevat aaltoina. Eilen jouduin pidättelemään itteäni, etten hermostunut anopille, kun nähtiin ekaa kertaa raskausuutisen jälkeen ja se alkoi kyselemään "Ja mites sitä täällä on jakseltu...?" Ja silleen hyvin utelevaan sävyyn, jos tiedätte mitä tarkoitan. A) Jos mulla hetkenkin on hyvä olo, niin en halua käyttää sitä sitten sen pahoinvoinnin ja väsymyksen analysointiin ja sillä tavalla muistuttaa itseäni siitä. B) Olen aika pidättyväinen välillä tai siis haluan itse päättää kenelle kerron mitäkin. C) Mä sitten inhoan hössöttämistä ja sellasta lähes lässyttämistä. Kyllä, olen raskaana ja olen todella innoissani ja onnellinen siitä. Voin kuitenkin edelleen puhua kuten aikuiset ihmiset. Ja minun elämässä on onneksi muitakin asioita kuin raskaus. Helpottaa jaksamista nyt ja varmasti sitten vauvankin kanssa. Pienellä kauhulla odotan sitäkin kun vauva on syntynyt. Kuinka vaikeaa sitten on yrittää tietyissä ympyröissä puhua muusta kuin vauvasta.

Joo, olen siis tosi onnellinen tästä raskaudesta ja tämä lapsi on vuosia odotettu, vaikka pitikin odottaa monta vuotta oikean puolison löytymistä ja siten yrityksen aloittamista. Ehkä sit viime päivinä ollu enemmän väsynyt ja myös stressaantunut nt-ultrasta. Sit kun lopuks anoppi vielä intoili kuinka ihana viikko meille on tulossa (nt-ultra ja toka neuvola), niin teki mieli jo kirota että ei tässä oo mitään ihanaa. Ei sitä nt-ultraa järjestetä sen takia, että vanhemmat pääsee näkemään vauvan, vaan ongelmien etsimiseksi ja jotta varmistetaan, että tyyppi on vielä hengissä. Ja tiedostan piinaavan tuskaisesti sen, että huomenna mun todellisuus voi romahtaa. En kuvailisi olotilaani tällä hetkellä todellakaan ihanaksi. No, pidin sitten kieleni kurissa mutta mies huomasi ilmeestä ja äänen sävystä, etten ihan niin innoissani ollut. Sain sit myöhemmin palautetta kuinka pitää ymmärtää hänen äitinsä intoilu ja yrittää ottaa se mukaan :cautious:.

Ugh, olen puhunut ja purkanut. Ja aluksi ajattelin aloittaa päivityksen kertomalla, että mielestäni olen ollut ihmeellisen rauhallinen :LOL:. Muilla vastaavia ongelmia?
 
#Omanapa# Huh huh.. ukko tuumasi eilen "meille ei ikinä tule toista lasta kun tästä raskaudesta selvitään", eli kiteyttänee hyvin tämän "mamman" seesteisyyden. Tuntuu että ärsytyskynnys on todella matalalla - joskin ukko oli sitä mieltä että koko kynnys on irronnut... Pienen itsetutkiskelun paikka..

Päivittelen tänään listan ajan tasalle :)
 
Nt-ultrassa kaikki hyvin, tosi vilkas kaveri ja niskaturvotusta vain 1.0mm. Putosin kyllä täysin kärryiltä, kun näiden ohjelma on joku ruotsalainen, joka laskee lasketun ajan erilailla. Käytännössä siis suomalaisen laskutavan mukaan kun mulla on kuukautisten perusteella 22.5. niin näiden ultraohjelma laskee siitä 21.5. Ja nyt sit kätilö merkkas äitiyskorttiinkin 13+1 vaikka päiviä on vasta 13+0. Yritin siinä kysellä että millä nyt sit mennään mutta en saanut selityksestä selvää. Mä lasken kyllä suomalaisen tavan mukaan ja päiviä on nyt 13+0 ja la 22.5. sano niitten tyhmä ohjelma mitä vaan. Varsinkin kun sikiö on pikemmin tätä pienempi kuin isompi, vaikka laskettua aikaa ei tarvinnutkaan muuttaa. Pitää varmaan kysellä huomenna tarkemmin neuvolantätiltä. Menkööt sit hölmöt ultrat eri päivälle kun eihän niitä pitäiskään olla kuin kaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Myy93
Täällä myös nt-ultrassa kaikki hyvin, oikein eloisa tapaus siellä heilui menemään :love: Kestohymy naamalla ollut aamupäivän käynnistä saakka :D

Meillä seulonnan tulokset tulevat kahdessa viikossa, ja jos sairaalasta ei kuulu mitään niin kaikki on hyvin. Itseäni ei jostain syystä seulonta huoleta yhtään, oli niin iso helpotus nähdä mini elossa siellä hillumassa ettei mikään voi nyt vetää mieltä matalaksi, huolestutaan asiasta sitten jos huolestumisen aihetta tulee, niskaturvotus oli 1,4 eli ihan normaali joten siltä kannalta ei huolestuttavaa :p
LA muuttui kolmella päivällä myöhemmäksi mittojen mukaan, eli meillä nyt 12+0, LA 29.5. Toveri veti kyllä sellaista rallia että sai ultraaja tehdä töitä mittojen saamiseksi :LOL:
Miten sitä voikaan pieni ihmisenalku viedä sydämen mennessään jo ensinäkemisellä :love::love:

Mitä mielipiteitä teillä on kotidopplereista? Itseä vähän himottaisi sellainen hankkia jotta voisi välillä kuulostella että masussa on kaikki hyvin :rolleyes:
 
Ja siitä facebook-ryhmästä piti vielä kysyä, että onko täällä joku sellaisessa jo jäsenenä ja pääsisikö sellaiseen mukaan vai pitäisikö meidän laittaa oma pystyyn?
Pillipöllölle laitoin reilu kuukausi takaperin viestiä, mutta en saanut koskaan vastausta (n)
 
Mitä mielipiteitä teillä on kotidopplereista? Itseä vähän himottaisi sellainen hankkia jotta voisi välillä kuulostella että masussa on kaikki hyvin :rolleyes:
Mulla on se pieni angel soundsin doppleri, sain halvalla. Kuulin sydänäänet muutamaa päivää ennen nt-ultraa, olisko ollu 11+3 tai jotain. Täällä on neuvolakäyntejä vähennetty niin reippaasti varsinkin uudelleensynnyttäjällä että tuosta on apua jos huolettaa että miten masussa menee. Eli olen ihan tyytyväinen vaikken täyttä summaa maksaisikaan ehkä..
 
Mulla on unbornheart kotidoppleri ja siihen sovellus puhelimessa. Monta viikkoa kuulunut tosi helposti äänet. Tiedän mistä kohtaa kuunnella. Ostaessa päätin että en mee paniikkiin jos ei kuulu heti. Hyvin on tähän asti menny. Suunnilleen viikolla 10 aikoihin etsin jopa puoli tuntia ennenkuin löysin äänet. Nykyään menee pari minuuttia. Mutta varmaan täälläki paniikki tulis jos nyt yhtäkkiä ei löytyisikään!

Julkisessa ”vauva 2018” fb ryhmässä joku mainosti suljettua ryhmää toukokuisille. Ja sitten on julkinen ”toukokuiset 2018” ryhmä. En osaa auttaa miten sinne suljettuun pääsee. Julkisiin pääsee helpommin, jos ei haittaa että fb kaverit näkee..

Varattiin yksityiselle ultra, jos vaikka näkyis sukupuolesta jotain vihjettä.. kunnallinen olis sitten 27.12. Nyt 14+6.
 
Mulla on se kaikkein halvin AngelSoundsin doppleri. Lastentarvikkeesta kävin hakemassa, vain 39€. Olen ollut tyytyväinen. Ohjeessa sanottiin että sillä kuuluu sykkeet vasta viikolta 12 lähtien. Itse kuulin sillä kuitenkin jumputuksen ekan kerran kun viikkoja oli 11+3 :love:. Melkein joka päivä tulee kuunneltua. Myöhään illalla ei kannata kun silloin kuunneltava on jatkuvassa liikkeessä :D.

Eufrosyne 14+2
 
Prkl prkl prkl. Nyt menee kyllä hermot. Ensin ne muuttaa laskettua aikaa syystä että heidän kone laskee sen väärin ja nyt kirjeellä tulee vain vastaus, ettei Downin syndrooman kromosomiseula edellytä jatkotutkimuksia. Ei tietoa mitä riskiluku on ollut eikä mitään mainintaa 18-trisomian riskistä. Yritä tässä nyt sit iloita tuloksesta kun tulos voi olla 1:6000 tai 1:250... Piru vieköön. Meikäkin alkaa kyllä harkitsemaan, että seuraavissa raskauksissa karkaan yksityiselle. :mad:
 
Tänään oli suuri apu dopplerista! Tulin töistä kotiin ja kävin vessassa ja pönttöön ja paperiin tuli veristä vuotoa. No siinä muutaman kerran hengittelin ja aloin etsimään sydänääniä. Luojan kiitos ne löytyi heti. Nyt 15+0. Toisen kerran tuli aiemmin 9+0. En oikeen ymmärrä. Neuvolan th:n kanssa olin jo yhteydessä heti tänään vuodon jälkeen. Vakuutti että on yleistä ja normaalia kun limakalvot kuivuu. En kyllä palstoilla paljoa ole törmännyt aiheeseen..
 
Unohdin päivittää tänne että en ole saanut sitä lääkäriaikaa, joka raskauden seurantaan Suomessa kuuluu. "Aikoja ei ole." Eivät kuulemma saa antaa näitä neuvolalääkäriaikoja mistään muusta kaupungin neuvolasta, jos omassa ei niitä ole. Ja "tiedetään, tiedetään THL:n ohjeet, mutta kun me ei voida antaa aikaa kun lääkärit ei ole niitä antaneet, niin niitä ei ole!!!" "Kyllä sinä varmaan jossain vaiheessa lääkäriin pääset, mutta et nyt niillä viikoilla mitkä THL:n sivulla lukee", lässyti lässyti....:mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Ei auttanut, vaikka luettelin kysymykset, jotka haluan lääkäriltä kysyä. Tietysti neuvolaa vois vaihtaa, mutta aika työläältä tuntuu tässä vaiheessa. :poop:
 
Mulle ei tullu kirjeitse mitää noista seulonnoista mut viikko nt ultran jälkeen tuli omakantaa näkyvii tulokset.

Mie kävin antaa uusiks kusinäytteet viljelyyn maananataina ja tänää oma kannassa tuli lukemaa et menee johki herkkyysviljelyyn vielä kun jotai normaalista poikkeavaa siellä on mut ei kai kusitulehusta , tai jotai semmosta olin lukevinani. Pitännee soitella huomen neuvolaa, jotta pitääkö tässä joku hätävarjelunliiottelu antb kuuri mussuttaa..

Infulenssarokotteesta en oo osannu vieläkää päättää :/ sotii nii vastaa omaa ajatusta, mut sit jos se on vauvalle paras niin sit kai se menis eelle omaa ajatusta... äh..

16+1
 
Täällä kans kiinnostunut suljettuun fb ryhmään! :geek:
En oo kans pillipöllöltä vastausta saanut (n)

Meikäläisellä paha olo jatkuu, tai lähinnä iskee aina välillä, mm syömisen jälkeen tai jos liian pitkä väli syömiseen.... Töissä saanut pidettyä piilossa vaikka välillä on kyllä työn ja tuskan takana. Ja aika hurjalta tuntuu toisinaan tuo alavatsan "repiminen", ihan ku joku venyttäis väkisin kohtua tai niinhän siinä vähän käykin. :D Varsinkin koirien kanssa lenkeilyn jälkeen tuntee et on jotain tehnyt vaikka ei nyt mitään kilometri tolkulla menekään. Mulla vasta ensi viikolla ultra, toivottavasti täälläkin kaikki hyvin. Odottavan aika on pitkä :D

Mmak & tuplat 11+6
 
Facebookryhmästä: Pillipöllön aloittamassa ryhmässä on niin paljon porukkaa jo, että siihen ei valitettavasti mahdu lisää jäseniä. Kannattaa jonkun varmaan perustaa uusi ryhmä ja kerätä siihen kiinnostuneet.

Tänään meni työpäivä aika hyvin, kun nukuin kohtuullisesti edeltävän yön. Tänä yönä ei oo niin hyvä tuuri, kun taapero ei meinannut nukahtaa millään, niin omakin nukkumaanmeno venyy.

14+0 poks
 

Yhteistyössä