Toukokuun toukat 2018 *marraskuu*

Hei!

Löytyy myös toinenkin fb:n salainen toukokuiset 2018 ryhmä - siellä tällä hetkellä 14 jäsentä vasta. Löysin tämän vauva 2018 ryhmästä. Mulle voi halukkaat laittaa kans yksityisviestiä niin voin laittaa yp:n tiedot ja kaveripyynnöllä pääsee sisään. :)

Me käytiin maanantaina Np ultrassa ja kaikki ihanan hyvin, ultrauksen tehny kätilö teki poikkeuksen ja soitti jo pe mulle iloiset vastaukset :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Niukuli
Onneksi on ihana neuvolantäti, joka välitti eilen seulan tarkat tulokset. Molemmat trisomia 13 ja 18 riskiluku 1:100000. Nyt tuntuu, että voi rentoutua ja keskittyä nauttimaan tästä raskaudesta. Päivystin taas viime yön ja kyllä tosi rankka päivystys. Tänään kerään voimia ja huomenna ajateltiin mennä vaunukaupoille :love:
 
Mä oon edelleen aivan tolkuttoman väsynyt. Kaikki yöt ja päivät menee nukkuessa jos en oo töissä. Myös migreeni on vaivannut, täytyy soitella maanantaina lääkäriin ku neuvolalääkäriin on vielä aikaa. Mikään panadoli ei kyl valitettavasti mun migreeniin auta. Eilen aamulla myös oksensin pitkästä aikaa...

Tohon verenvuotoon... Mulla ei oo tullu verta edes pyyhkiessä, mut pissassa oli verta viime neuvolassa. Arvasin kyllä sen, tuli touhuttua edellisenä iltana ja noin niinku suoraan sanottuna alakerta oli ku sahara, vaikka muuten olin kyl ihan messissä :D sen jälkeen teinkin uuden aluevaltauksen ja tutustuin liukkareiden ihmeelliseen maailmaan...

Mulla pukkaa koulussa hirveetä stressiä päälle, pitäs miettiä äitiyslomia jne. Kevään meinasin kyl viel yrittää suorittaa, niin sit mahdollisen tauon jälkeen alkaiskin jo syventävät opinnot. Toisaalta opiskelen monimuotona ilman läsnäolopakkoa, joten jos vauva on hyväuninen niin en pidä mahdottomana sitäkään, et koittaisin edes jotain kursseja saada väkerrettyä äitiyslomalla.
 
Ihania ultrakuulumisia täällä monilla! Mekin käytin perjantaina ultrassa ja kaikki hyvin! Kyllä se on uskomatonta kahden keskenmenon jälkeen saada nähdä vilkkaasti liikkuva pieni❤ Vastasi viikkoja, nt 1,3 mm. Laitteet on kyllä kehittynyt 6 vuodessa, silloin ei kyllä yhtään näin selkeästi erottanut kaikkia ruumiinosia. Kätilö oli muutenkin ihan super.

Saatiin hyviä kuvia ja nyt olen kovasti tutkinut, että kumpaa sukupuolta olisi tulossa. Onko kukaan tutustunut nub-teoriaan? Sitä nyt tutkineena, veikkaisin meille saapuvaksi tyttöä. Tyttö ja poika löytyy kotoa, joten mitään toivetta kumpaankaan suuntaan ei ole. Mutta rakenneultrassa sitten katellaan, josko näkyis.

Onko joku muu joka haluaisi pitää raskauden salaisuutena mahd pitkään? Mies haluaisi kertoa lapsille, mutta kerroppa 5- ja 7-veelle ni sit tietää koko kaupunki Mä pitäisin tän itselläni vaikka puoliväliin, mutta maha alkaa kohta kasvamaan ihan huolella..
Jen 13+0
 
Tiedot muodossa: laskettu aika, nimimerkki, ikä, monesko lapsi, synnytyssairaala. Muutokset ja puuttuvat tiedot PUNAISELLA värillä. Kaikkia tietoja ei ole pakko ilmoittaa ja LA tarkentuu myöhemmin:)
16.5.

annilinneai / 29 /ensimmäinen / NKL

24.4.
Niukuli / 35 / ensimmäinen / TYKS

30.4.
tyty79/ 38/ ensimmäinen/ TYKS

1.5.
Uidi / 29 / toinen / TYKS

2.5.
pillipöllö / 30 / neljäs / HYS
Mieva / 25 / ensimmäinen / P-KKS
Hile321 / 22 / esikoinen / KYS

3.5.
shake / toinen /LKS.
Lyydi / 30 / ensimmäinen / TAYS
annana / 27 / ensimmäinen / NKL.

4.5.
Demppo / 26 / toinen / ?
Saamama / 26 / ensimmäinen / ?
Liilja / 23 / toinen / ?
Sinppis/ 27/ ensimmäinen/ TYKS

5.5.
Suziella / 36 / ensimmäinen / TAYS

7.5.

Jembbba / 24 / toinen / KYS
tinuppi / 26 / kolmas / K-PKS

8.5.
miimape / 24 / ensimmäinen / K-SKS

9.5.

Suzu85 / 31 / toinen / OYS
makrilli / 26 / toinen / ?

10.5.
Mirkku_ / 27 / toinen / OYS
Kinuskii / 29 / ensimmäinen/ NKL
Helminuppu / 24 / ensimmäinen / NKL

11.5.
Emm1/ 25/ ensimmäinen / TYKS
vonpoodle / 30 / toinen / TYKS
tatak / 30 / toinen / K-SKS
Felessa / 31 / toinen / KYS
Toukkis / 30 / esikoinen / PHKS
Kiraffi / 33 / kolmas / ?
Elysee / ? / ? / ?

12.5.
Illuminated / 27 / toinen / JS
thya / 33 / ensimmäinen / K-HKS
lehmatyttö / 4. lapsi / ?

13.5.

Sokolaatisyrän / 27 / ensimmäinen / P-KKS
kebabeläin / 23 / ensimmäinen / ?
susannnaj / 24 / 3&4 / ?

14.5.

Po / 31 / kuudes / ?
Tähtisilmä93 / 24 / ensimmäinen / ?
Eufrosyne / 38 / toinen / NKL

17.5.

Mandee / 24 / toinen / SATKS
laemilii / 29 / 3&4 / NKL
Merikki / 37 / toinen / JS


18.5.
azuca / 27 / toinen / TAYS

19.5.
tiinai / 36 / kolmas / TAYS
Kuppikakkunen / 33 / ensimmäinen / ?
Heidixx / 29 / toinen / KYS
HenriikkaK / 27 / toinen / OYS

20.5.
Hannili/ 33/ toinen/ K-SKS

21.5.
Eentpy / 28 / toinen / ?

22.5.
Vesinokkaeläin / 31 / ensimmäinen / ?

23.5.
kristallli / 25 / ensimmäinen / KYS
innap / 21 / ensimmäinen / ?

24.5.

sofiavanessa / 33 / toinen / K-HKS

26.5.
Myy93 / 24/ ensimmäinen / K-HKS
mellon / 39 / viides / ?

27.5
jen81 / kolmas / 36

29.5.
Vesba / 27 / toinen / NKL

30.5.
Santso / 27 / ensimmäinen / JS

31.5.
pampulax / 37v / 8.lapsi / ?
TN2 / 34 / toinen / TAYS


Synnytyssairaalat:
E-KKS: Etelä-Karjalan keskussairaala, Lappeenranta
HYS: Hyvinkään aluesairaala
JS: Jorvin sairaala, Espoo
KAKS: Kainuun keskussairaala
K-HKS: Kanta-Hämeen keskussairaala, HML
K-PKS: Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KOKS: Kymenlaakson keskussairaala, Kotka
KOS(/H): Kätilöopisto (/Haikaranpesä), HKI
K-SKS: Keski-Suomen keskussairaala, Jyväskylä
KYS: Kuopion yliopistollinen sairaala
LKS: Lapin keskussairaala
L-PKS: Länsi-Pohjan keskussairaala
.LS: Lohjan sairaala
MKS: Mikkelin keskussairaala
NKL: Naistenklinikka, Helsinki
OAS: Oulaskankaan sairaala, Oulainen
OYS: Oulun yliopistollinen sairaala
P-HKS: Päijät-Hämeen keskussairaala, Lahti
P-KKS: Pohjois-Karjalan keskussairaala, Joensuu
PS: Porvoon sairaala
SATKS: Satakunnan keskussairaala, Pori
SEKS: Seinäjoen keskussairaala
SKS: Savonlinnan keskussairaala
TAYS: Tampereen yliopistollinen sairaala
TYKS: Turun yliopistollinen keskussairaala
VKS: Vaasan keskussairaala


Edelliset ketjut:
https://kaksplus.fi/threads/toukokuun-tulokkaat-2018.2493452/
https://kaksplus.fi/threads/toukokuun-toukat-2018-syyskuussa.2494104/
https://kaksplus.fi/threads/toukokuun-toukat-2018-lokakuussa-3.2495373/
 
Mä kans pitäisin mielelläni salaisuutta vähän pidempään, mut luulen et miehen 11v kyllä huomaa kans pian vatsan kasvun niin toisaalta kivempi kertoa ennen kuin hoksaa itse ettei luule et on tietoa tahallaan pimitetty :) Mut meidän 2,5 vuotiaalle en tiedä koska kerrotaan, se on kans semmonen totuuden torvi et sit sen tietää kaikki ketä vastaan tulee :ROFLMAO:
 
Viimeksi muokattu:
Oli puhetta vaunukaupoista, niin ootteko jo miettineet millaisia vaunuja aiotte hankkia? Onko joku merkki laadukkaampi tai kestävämpi tai paremmin liikkuva tai näppärämpi pistää kasaan kuin toinen? Konkareiden vinkit tervetulleita :)

Ja kannattaako semmoisten vaunujen hankinta, että kaukalonkin voi kiinnittää vaunujen runkoon?

Toukkis ja sintti 15+3
 
Me käytiin eilen ostamassa, tai no tilaamassa, yhdistelmävaunut ja turvakaukalo. Päädyttiin Britax go big - rattaisiin go nextin vaunukopalla ja turvakaukalona Britax Baby-safe I-size isofix flex - jalustalla. Edeltävästi selattiin vaunuja ja rattaita tuntikaupalla netistä, luettiin kokemuksia ja kerran aiemminkin käytiin kaupoilla kattomassa. Toisella siskolla on lisäksi ollut aikoinaan Brion rattaat, toisella nykyisin kai Crescent kolmipyöräiset vaunut. Turvakaukalo sit katottiin Britaxilta kun sen saa kätevästi noihin go bigin runkoon kiinni.

Hyviä puolia näissä rattaissa ja vaunukopassa mielestäni:
- tosi kevyet liikutella, pyörii hyvin vaikka paikoillaan
- go big - istuimen saa tarvittaessa täysin vaakatasoon, taapero varmaan nukkuisi vähän pystymmässäkin mutta mahdollistaa myöhemmin pehmeän vaunukopan käytön, jos sellaiseen innostuisi
- kuomusta saa vedettyä pitkän lipan estämään auringonpaahdetta ja tarvittaessa sadetta, jos sadesuoja on unohtunut kotiin
- kuomussa vetoketjun takana hyttysverkko mahdollistaen kuumalla hyvän ilmanvaihdon
- isot etupyörät toivottavasti tekevät liikkumisesta mukavaa monenlaisessa maastossa (nää oli syy miksi valittiin go bigin rattaat go nextin sijaan). Etupyörät voi pitää kääntyvinä tai lukita suoraan.
- kevyet liikutella myös taaperolaudan kanssa, kokeiltiin kaupassa
- istuimen pystyy kääntää molempiin suuntiin
- TÄMÄ: rattaat saa kätevästi kasaan istuinosaa irrottamatta!
- alla iso tavaratila, jossa myös lipat, jotka voi kääntää suojaamaan tavaroita
- työntöaisan korkeutta voi muuttaa sen päädyn asentoa muuttamalla
- myös vaunukopassa iso lippa, vetoketjun takana hyttysverkko
- vaunukopassa se vauvan päälle tuleva osa (mikä sen nimi nyt on) kiinnitetään tosi kätevillä magneeteilla ja siinä on vetoketjut, joten ei tarvii ottaa irti kun vauvan ottaa kopasta pois.
- kopan jalkopäässä kätevät taskut

Miinuksia käytännössä vaan isompi koko, joka kyllä myös mahdollistaa sen isomman tavarakorin ja vakauden. Meillä on koira, joten vaunuiltakin vaaditaan vakautta yhteisillä lenkeillä. Hinta ei tietty oo halpa mutta haaveillaan useammasta lapsesta niin ei se sit yhtä kohtaan tule mahdottomaksi. Mitä oon lukenut, niin näiden pitäis kyllä olla kestävät.

Turvakaukalo oli Britaxin ensimmäinen uudet turvaistuinmääräykset täyttävä. Kaupassa kokeillessa vaikutti helpolta käyttää. Lisäksi sen saa kätevästi rattaisiin kiinni ilmeisesti rattaiden mukana tulevilla adaptereilla. Autoliiton testeissä tätä kehuttiin erittäin turvalliseksi, ainoastaan tilan viemisestä tuli miinus (siis mikä turvallinen ei veisi tilaa??). Lisäksi kemikaalikuorma on pieni ja se on plussaa.

Tällaisia pohdintoja meillä ja tällä hetkellä ollaan kyllä tosi tyytyväisiä valintaan :) . Ostetiin samalla myös sadesuojat ja hyttysverkko. Saatiin ihan mukava pakettialennus. Vinkkinä voin sanoo, että go bigin rattaiden kanssa on mahdollista ostaa nextin koppa mutta kaikki kaupat ei myy niin, vaan tilaavat go nextiä vain pakettina. Eikä nextissäkään muuta miinusta kuin pienemmät eturenkaat ja pienempi tavaratila.
 
  • Tykkää
Reactions: ToukkaHaave87
@ToukkaHaave87 Vaunuja lupailivat kyllä parin viikon päähän mutta turvakaukalossa menee pidempään, tammikuuta arvelivat. Kun tässä ei mikään kiire niin sovittiin, että haetaan sit kaikki kerralla :). Kannattaa kyllä käydä kaupassa hypistelemässä ja kokeilemassa. Ihan eri kun pääsee konkreettisesti kokeilemaan miltä tuntuu liikutella ja säätää (y)
 
  • Tykkää
Reactions: ToukkaHaave87
Mä meinasin et en todellakaan uskalla vielä tilata vaunuja tms. Mut sit löysin täydellisen tarjouspaketin, mis oli valkoset keinonahkaset Tutek Turran-vaunut ja Maxi-Cosin Cabriofix-kaukalo isofix telakalla n.600e koko paketti ja pakkohan se oli tilata.

Kaukalo saanu hyvät arviot testeissä ja vaunuissa kaikki ne ominaisuudet mitä kaipaan, mm. neljä isoa pyörää, menosuuntaa saa käännettyä ja kaukalon saa niihin kiinni.

Tän setin kotiutumista siis odottelen :)
 
Täälläkään ei mitää hankintoja tehä vielä, kattoo jos joulu jälkee aleista jo uskaltas jotai..

Mie oon jo tosi kärsimätön millon tuon tuntee :D Neuvolasta sano, ettei istukan sijainnin takia välttämättä tunne kuin vasta rv20 jälkeen, ja näin ensimmäisen kohdalla vielä huonomin, mutta silti kovasti yritän jo kuulostella mites muut?

Ei ois pitkää ku vaihtus joulukuulle ja puoli väli jo käsillä.

Mieva rv17+1
 
Ehkä joskus iltasin tunnen, ehkä en. Toinen siis jo. Mulla on kyl koko nää seittemän vuotta esikoisen jälkeen ollu sellanen olo välil ku joku potkis. Mene ja tiedä siis : D Esikoisesta kyl tunsin selkesti melkeinpä näillä viikoilla.
 
Meillä vaunut varmaan hankitaan vasta vuodenvaihteen jälkeen. Saas nähdä millainen vääntö vielä sitä ennen pitää käydä, meillä on miehen kanssa vähän näkemyseroja tässä asiassa :D Yritetään kyllä muutenkin pitää hankinnat aika minimaalisina, ehtii sitä sitten syntymän jälkeenkin hankkia kaikkia juttuja jos kokee tarpeelliseksi. Nyt ensimmäisen kanssa kun ei tiedä mitkä on ne hitit ja hudit. Vaatteita saadaan onneksi iso läjä ystävältä jolla nyt puolivuotias vauva.

Liikkeitä olen nyt tuntenut varmuudella tämän viikon ajan, sitä ennen oli viikon ajan sellaista kuplintaa mistä ei voinut olla ihan varma. Parhaiten tuntee kun selällään makaa ja pitää kättä vatsan päällä <3 Mielestäni kovimmat potkut tuntuu jo ihan ulospäinkin! Luulen että istukka taitaa olla jossain takaseinässä koska näinkin hyvin jo tuntuu esikoisen kanssa.

Kinuskii 16 + 2
 
Me ei olla myöskään hankkimassa vaunuja eikä turvakaukaloa vielä. Esikoisen kohdalla ostin Emmaljungat ollessani kuudennella kuukaudella, nyt ehkä samoihin aikoihin myös kaupoille. Esikoinen oli talvivauva, joten vaatimukset renkaiden ja vaunukopan suhteen olivat erilaiset kuin mitä ne tulevat olemaan kevät/kesävauvan kohdalla.

Eufrosyne 15+4
 
Mä ajoitan hankinnat sit aika loppuun, vaunuista kiinnostaa Bugaboot, todnäk käytettynä. Kaukalo saadaan varmaan joltain kaverilta. Kantoreppu löytyy, mutta loput mietitään tarkkaan mitä tarvitsee. Mitään ei juuri ole säästössä isommilta lapsilta.

Liikkeet esikoisesta tunsin rv 22, toisesta rv 18 että en osaa ihan vielä ootella.

Huhhuh, töissä koko perjantaiyö, ihanakamala pikkujouluaika.. Lähiesimiehelle kävin kertomassa uutiset, mutta muuten vasta itsenäisyyspäivänä aateltiin kertoa perheille ja lapsille.
Jen 13+5
 
Mä oon tässä aatellut hankkia kokolailla käytettynä kaikki. Tuttipulloja ja rintapumpun tulin tilanneeksi kun oli kiva Black friday -tarjous :whistle: ja niistä oikeastaan haluan tietää mistä ovat peräisin. Pinnasänkyjä ja rattaita on pilvin pimein tori pullollaan :) hoitopöydän ja kassillisen vaatteita sain kaverilta. Muut ajattelin hankkia vasta helmi-maaliskuussa tai mammalomalla sitä mukaa kun törmää johonkin hyvään settiin.

Isompiin vaatteisiin on ollut pakko siirtyä. Tavalliset farkut joutui hylkäämään viime viikolla kun painaa mahaa. 18+6 menossa ja edelleen luvattoman helppoa. Joulukuun puolivälissä seuraavaan ultraan :)
 
Mulla oli kans ajatuksena hommata kaikki käytettynä turvakaukaloa lukuunottamatta. Sit löysin ton paketin ja siinä ei kyllä vaunuille jäänyt paljoa hintaa. Vähän mietin et uskallanko vielä tilata mut riskillä meni, ei voinu vastustaa.

Vaatteet ja pinniksen hommaan sit lähempänä, käytettynä varmastikin. Onpahan jotain tekemistä mammalomalla ku voi kiertää kirppareita ettimässä kaikki söpöja juttuja.

Mulla on rakenneultra vasta jouluviikolla, sais mun puolesta olla vaikka heti :D Hirvittävä väsymys vaivaa edelleen. Raskaus yhdistettynä kahteen työhön, korkeakouluopintoihin ja perhe-elämään on aina haastavaa. Tuntuu et voisin nukkua vuorokauden ympäri. Kouluhommia ois kuitenki pakko koittaa saada alta pois, mut tuntuu ettei voi keskittyä.

Myös migreeni on vaivannu ihan hirveesti, niinku myös esikoista odottaessa aikanaan. Onnellisia olkoon ne, joilla raskaus tuo helpotusta migreeniin. Mulla on jo vuosia ollut aika hurja estolääkitys ja tietty kohtauslääkitys erikseen. Nyt ei voi kumpaakaan ottaa ja kyl migreeni vie sit toimintakyvyn täysin. Esikon kanssa raskaus oli yhtä migreeniä, toivotaan et helpottaa jossain kohtaa tätä raskautta.
 
Mä en kyllä uskaltais turvakaukaloa hankkia käytettynä. Ehkä joltain tosi läheiseltä, joka ois sen aika vasta hankkinut ja tietäis, ettei siihen ois tullu mitään kolahduksia. Taitavat sanoa, että turvakaukalolle 5v on maksimi käyttöikä niin se tulee kyllä tosi nopeesti vastaan. Sitten alkaa materiaalit väsyä niin, ettei ole välttämättä enää niin turvallinen kuin lupailee.

Mulla jatkuu vielä pahoinvointiaallot. Aika tympäsevää vaikka ei koko ajan vaivaakaan. Tänään meinasin todella pyörtyä astmalääkettä ottaessa. Yleensä mulla mustenee vaan pikkasen hitaasti silmissä, ehtii hyvin mennä istumaan jne. Nyt tosi nopee silmissä pimeneminen lähes koko näkökenttä pimeeks ja rupesin tärisemään kauttaaltaan. En edes pystynyt kädellä tarraamaan altaan reunasta vaan kykenin vaan nojaamaan siihen käsivarrella. Epätoivosesti sit huikkasin miehen apuun kun sain jotain sanaa edes suusta. Säikytti kyllä todella niin pitääpä jatkossa ottaa lääkkeet istualteen... :unsure:

Vietettiin viikonloppua minireissulla ystäväpariskunnan kanssa. Nää ystävät yrittää myös vauvaa mutta heillä ei oo vielä tärpännyt. Sillon kun oltiin molemmat vielä yritysvaiheessa, oli se mukava juttu mikä jakaa. Nyt tuntui tosi oudolta ja pelotti voiko koko raskautta edes mainita. Ja mulla kun se näkyy jo selvästi vähistä viikoista huolimatta. Voin kyllä kuvitella, kuinka mun kaverista tilanne tuntuu kurjalta ja epäreilulta mutta ei se tältäkään puolelta helppo ollu. :( Niin toivon, että heilläkin tärppäis nopeesti niin päästäis tästä outoudesta. Jotenkin olis helpompaa, jos vaikka suoraan sanois että tuntuu kurjalta.

Palaten vielä hankintoihin. Meillä noi vaunut oli jo niin valmiiksi mietityt, että oli sama jo hankkia nyt. Ja tällä hetkellä pystyi vielä itsekin kokeilemaan niiden mekanismeja kunnolla mahan olematta tiellä. Lisäksi vähän jännittää, kuinka tän mun selän kanssa pystyy ja jaksaa sit mitään tehdä loppuraskaudesta, että varmaan aletaan hommata loput tavarat sitten vuodenvaihteen ja rakenneultran jälkeen. Mä oon luonteeltani vähän sellanen, että mieluummin teen päätökset ja hoidan asiat kuin jään kovin pitkäks aikaa vatvomaan. Ja kärsivällisyys on kovin valikoiva :ROFLMAO:
 
Meilläkin pari lapsen perhettä ihan lähipiirissä ( toisessa 3kk ja toisessa vuotias lapsi) molemmista on kyselty tarviiko tätä entäs tuota? Oon kyllä sitä mieltä et mieluusti ystäviltä ostan/otan vastaan kaikkea ennemmin ku kaupoilla juoksee, nii lyhyt käyttäaika monessa asiassa, jottei ole kyllä paljon kerenny kulua ekalla käyttäjällä ja toisaalta luotettavaa ystäviltä otta! :)

Oon nyt kahtena peräkkäisenä iltana pidemmän aikaa viettänyt aika näissä perheissä ja molemmissa lapsilla ollut vuosisadan itkupotkuraivari ilta, kunnon semmonen "tätä odotellessa" - fiilis tuli. :LOL:

Rv17+4
 

Yhteistyössä