Toukomurut 2014

Jatketaan siitä mihin odotuspuolella jäätiin (Touko/kesäkuun2014-ketju)
Kun ketju alkaa paisua liian pitkäksi tehään uusi ketju sitten :)

14.04.2014
Tiuli / 35+ / poika / ?, ?
15.04.2014
Liriel / 37+1 / poika / 2885g, 50cm
sannuliina / 36+5 / poika / 2765g, 46cm
16.04.2014
Choco coco / 37+2 / poika & tyttö / 3150g, 49cm & 3060g, 47cm
17.04.2014
TeaPot / 36+4 / poika / 3288g, 49.5cm
20.04.2014
papumamma / ? / poika / 3842g, 51cm
21.04.2014
Nuutti79 / 37+6 / poika / ?, ?
26.04.2014
Mama verde / 36+3 / tyttö / 3400g, 49cm
immense / 38+1/ poika / 3092g, 50 cm
29.04.2014
Juliana3 / ? / poika / 3400g, ?
30.04.2014
Nitta+masuasukki / 39+3 / poika / 3965g, 52cm

02.05.2014
sallamaria84 / 38+6 / poika / 3580g, 53cm
Mea82 / ? / tyttö / 3230g, 49 cm
05.05.2014
wasabi / 39+3 / tyttö / 3150g, 50cm
Kanervankukkanen / ? / tyttö / 3330g, 51cm.
06.05.2014
Ollakkovai...? / 39+6 / poika / 3750g, 52cm
Skaardie / 40+1 / tyttö / 48cm ja 3265g
07.05.2014
niinnnnii / 39+4 / tyttö / 3212g, 51cm
08.05.2014
Selma_ / 40+1 / poika / 3818g, 50cm
Marjuska_ / ? / tyttö / 3330g, 50cm
srz / ? / poika / 4100g, ?
09.05.2014
kana / 37+5 / poika / 2295g, 46cm
Milagro / ? / tyttö / 3340g, 48cm
10.05.2014
SaSpa / 40+2 / poika / 3924g, 50.5cm
11.05.2014
Flowerpower85 / 40+1 / tyttö / 4055g, 50cm
13.05.2014
Avantasia / 39+1 / poika / 3152g, 47cm
14.05.2014
mintssi / 40+6 / tyttö / 4210g, 52cm
16.5.2014
Eepos / 39+3 / tyttö / 2500g, 48 cm
17.05.2014
Merge_ / 40+3 / poika / 4055g, 52,5cm
18.05.2014
Kaksihärkää / 40+0 / tyttö / 3490g, 49g
Tuanni / 38+2 / tyttö / 3278g, 48cm
21.05.2014
HyökkäysVaunu / 41+1 / poika / 3050g, 51cm
Myyliini / 40+5 / poika / 4075g, 54cm
22.05.2014
KolmenÄiti-81 / 39+4 / tyttö / 2905g, 48cm
Joosukka / ? / poika / 4200g, 53cm
plitsis / 41+4 / poika / 3870g, 52.7cm
25.05.2014
Hannele76 / 40+5 / poika / 3710g, 50,5cm
27.05.2014
Nienji / 40+1 / tyttö / 3930g, 51cm
30.05.2014
hiulu / 41+4 / tyttö / 4,5kg, 53cm

01.06.2014
aoko / 41+5 / poika / 3000g, 50cm
04.06.2014
Oxalis / 40+6 / poika / 3945 g, 51 cm
Minttumaari* / 41+1 / poika / 3315g, 50cm

poikia 26, tyttöjä 17

Lisäyspyynnöt erottuvasti!!
 
Viimeksi muokattu:
Minäpä tulen tänne ensimmäisenä huutelemaan kun kerran melkeen ensimmäisenä jakauduinkin.

Meillä ei olla ihan siihen tavalliseen arkeen vielä päästy kun mies piti kesäloman heti isyysvapaan perään ja on vielä ensi viikonkin kotona. Tosi lunkisti ollaan otettu, lööbaillaan kotona, käydään kävelyillä ja nukutaan päikkäreitä.
Vauva on osittaisimetyksellä kun minulta ei maitoa tule ihan tarpeeksi (tosin korvikemäärät ovat pieniä, hiukan reilua desiä päivässä). Öisin ei korviketta anneta, vauva heräilee syömään noin 2-3 tunnin välein ja nukahtaa 15-20 min syömisen jälkeen.
Kaveri on kasvanut alun syömisvaikeuksien jälkeen hyvin, 160-200 g viikossa (alkoituspaino tosin olikin pieni joten hyvä että jaksaa syödä ja lihoo).

Tämä on meidän ensimmäinen lapsi joten paljon on ollut opittavaa ja vaikka tiesin että vauva heräilee paljon öisin niin silti väsymys on ollut pahempaa kuin osasin ajatella. Mieliala on onneksi pysynyt hyvänä ja vauva on kovin ihana, voi sanoa että on käynyt tuuri kun ensimmäinen on niin helppo :) hän syö hyvin ja mistä tahansa, kelpaa tuttipullot, korvikkeet, tissi, nukahtaa kantoliinaan samantien ja muutenkin tykkää kovasti olla sylissä ja nukkua vieressä.

Mites muilla toukokuisilla?

Onko teillä suunnitelmia "harrastusten" suhteen? Itse olisin kiinnostunut vauvajoogasta ja vauvauintiin aiotaan mennä heti kun beibi on tarpeeksi iso.

Liriel ja ipana melkein 7 vk.
 
Tullaanpas seku taaaaas jotain rustaileen tässä tissittelyn lomassa :)

Viime viikolla kävi neuvolan täti ja melkein oltiin syntymäpainossa, sairaalassahan se laski rapiat 300 g.. mulla ei mene jakeluun miksi se lisämaidon anto siellä on niin kirosana.. älyttömän turhauttavaa imettää,imettää,imettää nälkäistä lasta ja mitään ei tule, maito nousi vasta kotiinlähtöpäivänä. Poikahan oli valohoidossa laitoksella niin se oli sitten ainoa hetki jolloin annettiin.

Kotona menee hyvin, helpon oloinen pieni mies (vaikka 5 kk kestäneen koliikkilapsen jälkeen kaikki taitaa tuntua helpolta ;) ) Maitoa tulee yli omien tarpeiden, ei saisi valittaa, mutta kyllä se yöllä kypsytti herätä ennen vauvaa lypsämään kun on niin kipeät rinnat.

Tässäpä tätä omaa napaa taas vaihteeks, sylin täydeltä onnea kaikille vauvoista ja kärvistelijöille voimia!
 
Merge, missä sairaalassa synnytit?
Itse olin Jorvissa ja siellä lisämaitoa tuupattiin heti, tosin vauvakin oli alle kolme kiloa syntyessään. Sairaalassaoloaikana paino ei laskenut kuin n. 100 g mutta lisämaitoa tosiaan kehotettiin antamaan jatkossakin. Mulle jäi sellainen olo että en saanut tarpeeksi opastusta imetykseen enkä varsinkaan lisämaidosta luopumiseen.
Kävimme kerran imetyspolilla sen jälkeen kun olimme jo päässeet kotiin ja sieltä sai sentään jonkin verran neuvoja.
Ottaisin Merge niin mieluusti saman ongelman että maitoa tulis liikaa.
 
Kemissä on meillä synnytyssairaala ja maidon antaminen tuntui olevan vähintäänkin rikollista. Ei puhettakaan että omin nokkineen ois saanut mennä hakemaan. Ei vaikka kaks tuntia olis ollut tissillä ja silti hamuais lisää. Onneks ei ole ensimmäinen lapsi, olisin kyllä täysin turhautunut imettämiseen..
 
Moro, katsotaan, kauanko tässä saa istua:D

Meillä on aika vaativa tapaus tämä herra nro kolme -tissiä, syliä, tissiä, syliä, niillä pysyy herra tyytyväisenä, muuten kuuluu naapuri kuntaan saakka, että kenkuttaa. Syö vähän aikaa kerrallaan ja sit nukahtaa 5-10 min. ja sit taas pitää päästä tissille. Iltaisin annan 50-70 ml korviketta, pääsen livahtamaan suihkuun sillä aikaa kun mies syöttää. Voisin tietty kokeilla lypsämistä, mutta siihen ei aika riitä mitenkään, nytkin kaikki kotityöt jää miehelle, koska mulla on vauva koko ajan tissillä/sylissä. Mut suloinen hän on, aivan ihana:heart:

Meillä ei sairaalassa lisämaitoa pihdattu, muttei kyllä tyrkytettykään ja varsinkin ekan lapsen saaneita kannustettiin yrittämään imetystä, mut ei mun mielestä painostettu.

Lenkkeilyn aloitin 3 vkon "luovan tauon" jälkeen ja poitsu nukkuu hyvin vaunuissa, paljon paremmin kuin sisällä. Nyt onkin taas ihanat vaunuttelukelit, ne helteet oli vähän liikaa.

Ollakovai...? ja poitsu, huomenna jo 4 vkoa!
 
Neiti nukkuu masu piukassa maitoa isin rinnalla niin ehdin taas tännekkin rustaileen kuulumisia :)

Eilen oli neuvola ja paljon sai neiti kehujan :) Painoa oli 4455g ja pituutta 54,5cm, PY oli 36,1cm. Neiti katselee jo kunnolla silmiin ja hymyäkin tarjoaa, tosin taitavat olla vielä vahinkoja mut suloisia ne on silti <3 Kaikki muutenkin erinomaisesti! Varoittelivat neidin olevan niin jäntevä ja eloisa, että saattaa kääntyä hyvinkin pian jo ympäri =-O

Nyt syödään jo yötkin ilman rintakumia :) hieman saa yhä korjailla imuotetta, mut eiköhän sekin tästä ala suttaantua. Maha vaivaa pikkuisen kun saa nyt täyttä satsia d-vitamiinia. Raukkaa saa itkukohtauksia kesken unien jotka ovat laatuaan parikymmentä sekunttia täyttä huutoa ja takas unten maille :-(

Yöt helpottuu koko ajan. Viimeiset kaksi yötä menty kahdella heräämisellä :)

Tuosta lisämaidon tarjoamisesta sairaalassa ollut puhetta...TYKS oli kyllä niiiin imetyspakkomielteinen paikka, että meillekkin annettiin lupa antaa pulloa vasta kun seuraavana päivänä oli varattu aika nenämahaletkun laittoon! En edes omaa maitoa saanut pumpata ja antaa pullosta vaikka syöttöpunnitukset näytti kaksi vuorokautta vaan n.5-10g vaikka maitoa multa tuli ihan sairaasti! Muutenkin apua annettiin imetyksen alkuunpääsyssä tosi vähän. Onneksi kuitenkin opittiin ja kotona sain rauhassa opetella juuri meille sopivat syöttöasennot yms.

Flowerpower85 ja Miss Möttönen 3vko 2vrk
 
Tervehdys :)

Täytyypä itsenikin laitella kuulumisia.

Meidän pieni herra on oikein tyytyväinen tapaus, vaikka välillä masua kipristeleekin :) Kestovaipat tuottavat päänvaivaa, sillä yhtä'äkkiö mä en osaakkaan niitä käyttää :D Falskaavat jatkuvasti :D Ja tämä on siis kolmas vaipatettava mulla, eli kokemusta kyllä löytyy :)

Herran painokaan ei nouse toivotulla tavalla, joka on aika hassua, sillä maitoa kyllä tulee, ihan pumpullekkin (puolisen litraa jo pakkasessa maitoa), mutta paino ei vaan nouse. Joten huomenna on uusi punnitus neuvolassa.

Neukkutädin ohjeet olivat jokseenkin kummalliset musta :D Käski olla pumppaamatta maitoa (vaikka mitä enemmän kysyntää sitä enemmän tarjontaa) ja antaa lisä maitoa. Lohdutteli sillä, että mullahan on äidin maitoa pakkasessa. No joo...mutta lisämaito on aina pois sitten omasta maitotuotannosta, kun kysyntä vähenee. Täytyy toivoa, että pojun paino lähtee kunnon nousuun :)

Muutoin on oikein iisi tapaus, vaikka viimeyönä oltiin hereillä kolmisen tuntia, syöden ja ihmetellen maailmaa. Meitin kolmevuotiaskaan ei ole osoittanut mitään mustasukkaisuuden merkkejä, mutta se llienee viellä mahdollista :) Toistaiseksi on auttanut vauvan hoidossa ja esitellyt pikkuveikalleen tanssitaitojaan ym.

Joosukka ja MM 1vko 6pv
 
Lisämaidosta, TAYS:ssa tuotiin meille heti saliin lisämaitoa, vauva imi ensi-imetyksellä reilu puoli tuntia. Ensimmäinen hoitaja osastolla ois ollu tuuppaamassa tuttia ja selittämässä, ettei kakkavaippaakaan vaiheta yöllä - pisti vaan lasta kapaloon, että "Täytyy rauhoittua, että saa äiti nukkua". Kävi sitten myös hakemassa lisämaitoakin, vaikka sanoin, että anna tänne se vauva niin imetän. Kyllähän se sitten rauhoittui kun vaihdettiin kuiviin ja sai tulla tissille äidin viereen. Vauva sai kyllä lisämaitoa parina päivänä aina jollei oma riittänyt, nyt sitten taas vastaavasti maitoa olisi muillekin jakaa :) TAYS:ssa tosin on lisämaidon antamisesta ohjeet niin, että saliin saa äidinmaitoa ja osastolle on ensipäiviksi kai varattu vähän - mutta jos menee näiden varattujen määrien yli niin annetaan korviketta, koska luovutettua maitoa on erittäin vähän. Itse meinasin luovuttaa, jos tätä tosiaan tulee niin, ettei tiedä minne laittaisi.

Meillä on rauhallinen vauva, tosin tissitellä haluais jatkuvasti, mutta ei itke. Jos on nälkä niin hirveä hamuaminen ja tumppua suuhun, mutta itkun tirauttaa vasta, jollei tätä oo huomattu ja silloinkin hyvin hiljasen. Äsken olin toisessa huoneessa, vauva nukkumassa toisessa itkuhälyttimen valvomana - no kävin sitten kattomassa mitä kuuluu, niin nälkähän siellä oli jo kova, hälytin ihan hyödytyn kun on vähä-ääninen vauva. Lisäksi on kova syömään, syö paljon eikä röyhtäse kunnolla, sitten pitääkin olla pystyasennossa n. 10min ja taas on kova nälkä, pulauttaa herkästi... mutta nälkä on vaikka ois samalla kova hikka.

Ja pumppaamisesta, itsellä ainakin tulee sitä maitoa niin, että tissit pinkeenä - pumppaaminen lisää maidon tuloa, mutta onpahan itsellä helpompi olla, kun saa tyhjennettyä kunnolla :)

Päivittää voisi vielä noi viikot eli syntyi 41+4
 
Hei!

Jorvissa minäkin synnytin ja lisämaitoa ei kyllä tarjottu tipan tippaa, eikä sillä, en sitä tarvinnutkaan. Imetykseen ei neuvoja saanut, en saanut oikeen esikoiseenkaan, mutta onneksi näin tokalla kierroksella se meni jo melko luontevasti heti alusta asti. Maitoa tuntuu riittävän hyvin.

Meidän neiti on huomenna jo 1kk ikäinen! Aika huimaa! :) Vasta toista viikkoa ollaan kotona esikoinen, minä ja vauva. Ekat 2,5vk me saatiinkin nauttia isin apukäsistä. Kyl täs välillä on aika pulassa, kun esikoinen vasta 1,8kk ja melko huomionkipee ja aktiivinen tapaus ja sit tämä vauva tässä vieressä. Etenkin ajan löytäminen imetykselle ja tasapainoilu huomionjakamisen, arjenpyörittämisen ja muun kanssa vaatii vielä opettelua. Kun aina se suurin huomiontarve tulee esikoiselle just imetyksen aikaan. Muuten ei niin vauvasta ole mustasukkainen jos esim. sylissä pidän, mutta just silloin kun olen pidemmän aikaa kiinni vauvan tarpeissa ni pitäis olla tavaroita nostamassa ja kiipeillään vaarallisissa paikoissa ja kokeillaan rajoja... :D tätä tää kai on kahden pienen kanssa. Moni päivä on ollut tosi kiva, mutta sadepäivät kotona on olleet hieman haasteellisia... huhhuh.. hokenut vaan itselle, että "enää pari tuntia ni on päikkäriaika", "tää on nyt jo kitissyt tunnin, todennäköisesti viimeistään tunnin päästä tää nukahtaa uudestaan pidemmäksi aikaa.. jaksaa jaksaa" :D

Kovasti nukkuu, vähän masuvaivoja ajoittain ja sen takia kitisemistä, mutta on kyllä varsin erilainen tapaus kuin esikoinen. Esikoinen ei nukkunut ikinä ja itki pitkiä aikoja, mutta tämä uusin tulokas pääosin vaan nukkuu :) Ihan kiva kokemus saada tämmöinenkin vauva-aika kokea.
 
Päijät-Hämeen keskussairaalassahan on hyvätilanne luovutusmaidon kannalta ja lääkärin joka meidät kotiutti kanssa tuli puheeks että maitovarastot on täynnä kun mietittiin voinko mä luovuttaa (ylituotanto jo sairaalasta lähtiessä). Eli päitsys lisämaitona saa luovutettua maitoa hörpytettynä jos sitä jostain syystä tarvitsee.

Tänään oli 2vko neuvola ja viime perjantaista paino on noussut 300g ja syntymäpituuteen tullu 3cm. Muutenkin hyvinvoiva ja reipas poika :heart:
Yöt meillä nukutaan n.9h yhellä tai kahella pikasyönnillä. Päivätkin vielä pääasiassa nukkuu, välillä on tunnin tai pari hereillä päiväsaikaan.

Mahavaivoja oli parina päivänä mutta ne meni ohi kun lopetin lisäraudan syömisen, nyt yritän nostaa sitä ihan pelkällä perusruokavaliolla.

Esikoinenkin alkoi vihdoinkin heltymään ja on eilisestä lähtien osoittanu mielenkiintoa poitsuunkin, juttelee ja silittelee. Nuorempi tyttö kun on alusta asti ollu taas vähän turhankin innokas apuri...

Huomenna vauva pääseekin mun mukana jo käsityötapaamiseenkin, vähän jännittää et ehdinkö mä neulomaan siellä ollenkaan vai meneekö tissittelyks.

Hyökkis ja Cthulhu 2vko
 
Kiitos tästä ketjusta Hyökkis!

Tämä aika kulkee liian hurjaa vauhtia, synnytyksestä muka jo 6 viikkoa... Meillä on onneksi ristiäiset takana, stressasin niitä aika paljon. Mies ei juuri ehtinyt auttaa ja vaatimukset talon siisteydestä oli minulla aika kovat. Itse en tosin siivonnut muuta kuin järkkäillä, mies ehti imuroida, äitini auttoi viimeisenä aamuna muussa siivouksessa. Meidän talo on koko ajan aivan pommin jäljiltä. Tuntuu, etten ehdi muuta tehdä kuin syöttää, laittaa ruokaa ja tiskejä ja pyykkejä. Pyykitkin on usein yli vrk:n märkänä koneessa ennen kuin ehdin viedä niitä narulle. Miten isomman lapsikatraan kanssa kukaan selviää? Meillä on viisvee ensimmäinen, ja hän osaa sotkemiseen taidon. Koko ajan on hänen tavarat aivan hujan hajan. Enkä saa sitä siivoamaan leikkiensä jälkiä.
Se stressaa hirveesti, miten sotkuista meillä on. Käytännössä oon toiminut yh:na vauva ajan. :(
Esikoinen uhmaa hirveästi meilläkin, samoin juuri imettäessä. Rasittavinta etenkin iltaisin, kun vauva tankkaa. Vauvan iltatankkauksen aikana pitäisi olla laittamassa esikoista iltatoimille. Oppii ainakin omatoimiseksi, kun se reppana joutuu itte kaivamaan iltapalansa yms.
Ja taas alkaa imetys, että juttu jäi kesken.
 
Meillä oli tänään 3vko neuvola ja poika oli 52,3cm ja 3765g :) pituutta tullut yli 5cm mikäli mittaus meni ihan oikein.
Kuulontestaus oli myös eikä kummastakaan korvasta saatu vastetta :/ nyt odotellaan aikaa lisätutkimuksiin..
Yöt meillä menee kahdella syötöllä, riippuu tietty monelta itse menee unille mutta yleensä klo 2 ja klo 5 syödään..Sitten saatetaan narista tunnin verran kakkaa vääntäessä. Tekee usein pientä papanaa eikä sitä kunnon maitokakkaa ollenkaan :O saa lähes pelkkää korviketta kun ei oikein tule maitoa..oon pumppaillut mutta päivässä saa ehkä desin tai kaks vaikka parempihan sekin on kun ei mitään.
 
Nuutti, koita vaan ottaa rennosti, siivota ehtii sitten myöhemmin kun vauva on isompi, sotku ei oo kuolemaksi ja tärkeetä että saat vauvaan hyvän suhteen. Pommin jäljiltä on meilläkin suuren osan aikaa vaikka lapsia on vaan tämä vauva, mutta kun tämäkin tykkää syödä hitaasti nautiskellen niin sellaista aikaa että kädet olis vapaat on kovin vähän.

Meillä on seuraava neuvola vasta puolentoista viikon päästä ja silloin vaavi on jo 2 kk :eek: aika menee kauhean nopeasti.. Samalla on sitten mun jälkitarkastus ja kyllä oonkin sitä jo odotellut että saa luvan liikkua kunnolla.
Edellisessä neuvolassa (silloin oli ikää päivää vaille 6 viikkoa) mitat olivat 4000 g, 55,5 cm ja pipo 38 cm. Hyvin on siis miekkonen lähtenyt kasvamaan, hoikkana pysyy mutta eipä siitä kai haittaa ole jos muuten kasvaa hyvin ja on tyytyväinen.

Viime yönä vauva nukkui putkeen 5,5 tuntia ja mulla on niiiiin virkistynyt olo verrattuna edellisiin öihin kun ollaan heräilty 2-3 tunnin välein koko yö :)
 
Tuo kuulo on jännä, täällä se katotaan jo sairaalassa pikaisesti, vaste toisesta riittää. Tälle vauvall saivat ok tuloksen, mutta musta tuntuu ettei tää kuule - tai sitten on ylirauhallinen tapaus. eilen iski ukkonen voimalla jonnekin lähelle niin, että itse säikähdin, mutta vauva ei reagoinut mitenkään :O

Voiko jälkivuoto muuten olla liian niukkaa?
 
Terve naiset!

Kova kakka kannattaneen kokeilla jotain toista korvike merkkiä, saattaa olla avuksi. Nutricialla on muistaakseni vatsaystävällistä korviketta, ainakin jauheena :)

Siivoustressi on muuten asia, josta ei todellakaan kannata stressata. Näin viiden lapsen äitinä ja yhden lainalapsen (miehen tytär) vara-aikuisena annan kultaakin kalliimman neuvon ;) Siivoaminen on se asia, josta voi luistella sieltä, missä aita on matalin (useasti) ja lasten kanssa olo, ruokailu ja lepäily taas ne, joista ei missään nimessä kannata luistella ollenkaan :) Tämä nyt ihan itsellenikin muistutukseksi, kun olen repinyt hiuksia päästä mun perheen tiimoilta :D

Meitin eloa Jätkä tänään 2vko ja painoa oli tullut kivasti kahdessa päivässä lisää ja synytmäpaino ylitetty 150g:lla :) Jes! Eilen pumppasin maitoa enenn syöttöä ja annoin poitsulle koko 110ml jonka sain pumpulla irti sekä imetin viellä (ekana puolet pullosta, sitten tunti imetystä ja loput pumpatut pullosta), jotta näkisin että paljonko sitä maitoa menee alas. Ja meneehän sitä!

Meillä yöt menevät joko yhdellä tai kahdella syötöllä. Riippuu täysin siitä, että mihin aikaan alkaa ilta tankkaus ja yöunet :) Mutta nyt on mentävä tyhjäämään tiskikonetta ja laittamaan ukolel kahvit valumaan sekä valmistettava keksitaikina viikonlopun syntymäpäiviä varten :)

Joosukak ja MM 2vko tasan
 
Heippa kaikille :)
Tänään onkin ollut taas asioiden hoitopäivä :) isyystunnustus tehty, ristiäisasiat hoidettu ja kutsuja vääntänyt jo melkeen valmiiksi. Onneksi anoppi lupas kustantaa pitopalvelusta kakut ja oma äitini lupas leipoa muutamaa tuotetta tarjolle <3 kasteessa mukana paljon asioita jotka ovat olleet myös meidän kasteessa :) kastemekko sama kuin neidin isällä, rusetti mekkoon on mun vanha, kastemalja sama kuin minun kasteessa ja paljon tuollaisia mulle tärkeitä tunnejuttuja :-D

Täytyy alkaa varmaan koht herätteleen tuota neitiä syömään kun on vetänyt nyt jo 4,5h päikkärit!!



Flowerpower85 ja Miss Möttönen 3vko 4vrk
 
Täällä jouduttiin ottamaan korvikkeet kuvioihin.. Paino nousi mutta liian niukasti. Vaikka kuinka yritti tehostaa yms. Noh eipähän tarvitse siitä huolehtia. Harmittaa vaan kun tietää että tässä käy taas niinkuin viimeksi. Pullosta saa niin helposti niin ei kohta tissi kelpaa ollenkaan.

Yöt mennään ilman pulloa, mutta päivisin sekäettä. D-vitamiinit teki mahalle pahaa. Muutaman päivän kitinän ja nukkumattomuuden jälkeen haettiin toiset tipat ja nyt maistuu taas päiväunet eikä kitise juurikaan.

Ristiäispaikka ja aika varattuna. Kortteja pitäis alkaa väsäilemään sekä vaaleanpunaisia nauhoja mekkoon vaihtamaan.

Noh pitää lähtee laittaaa iltapalaa esikoiselle kun neiti vielä nukkuu :)

mintssi ja rinsessa 3vk + 1pv
 
Meillä ollaan nyt kotona oltu 5 päivää. Eilen kävi neukkutäti vilkasemassa vauvaa, ja painoa oli tullut jo 10g yli syntymäpainon, eli n.30g/pv. Pelkästään rintaruokinnalla ollut kotona. Tuntuu että vauva syö vähän harvemmin kuin toiset, nukkuu pitkiä pätkiä putkeen. Mutta kun syö, niin syö useamman kerran putkeen. Yleensä välissä vaihdetaan vaippa ja ihmetellään maailmaa, ja sitten jatketaan rinnalle. Yöt menneet tähän mennessä niin, että rinnalla ollaan on/off 23-24 välinen aika ja seuraavan kerran herätään syömään joko 4-5 välillä tai vasta aamukuudelta.

Imetys lähti luonnostaan (onneksi), ja yksi hoitaja luuli että tämä olisi jo mulle toinen lapsi, kun meni niin kätevästi. Synnytyksessä kätilö ja doula eivät meinanneet myöskään uskoa, että olisin ollut ensisynnyttäjä. Olin niin rauhallinen, ja synnytys hoitui nopeasti pois alta. 7 tuntia lapsivesistä, niin neiti oli jo maailmassa.

Synnytyksen jälkeen neiti oli reilun vuorokauden teholla saamassa lisähappea ja 5pv sai antibiootteja. Lapsivettä oli jäänyt keuhkoihin. Oma vointi olisi sallinut kotiutumisen jo samantien synnytyksestä. Sain epiduraalin josta ei tullut mitään sivuoireita, 6 tikkiä laitettiin välilihan leikkauksen takia, mutta särkylääkettä olen tarvinnut lähinnä vain päänsärkyyn.

Jostain syystä vauva ollut kaksi viimepäivää niin ettei voi laskea käsistä ilman että alkaa käninä ja itku. Nukuttaakin pitää vierelle, ja sitten varovaisesti poistua paikalta, jos jotain haluaa tehdä. Vessassa kerkeää juuri ja juuri käydä ennen itkua. En tiedä vaikuttaako tuo helle vai onko joku läheisyyden tankkausaika?

Nienji & Laura 1vk + 2pv
 
Heippa!

Meillä vauva-arki lähtenyt mukavasti käyntiin. Ekan lapsen saaneena tosiaan kaikki on ollut ihan uutta. Eniten on voimia vienyt vähät unet mutta vauveli on aivan ihana <3

Päivityksiin, meidän neiti syntyi rv 40+2 :)

Pikkuneiti on viihtynyt rinnalla alusta asti kanssa pitkiä aikoja. Ekan kerran lisämaitoa tarjottiin jo sairaalassa kun neiti itki nälkää rinnalla olon jälkeen ja se rauhoitti. Kotona melko sama meininki, tai välillä rintamaito riittää ja tyttö on tyytyväinen, mutta muutaman kerran päivässä on kauan rinnalla ja sitten raivoaa kun ei maha täyty tarpeeksi ja annetaan korviketta. Korviketta menee aika paljon, maistuu nimittäin jopa 140 ml kerralla! Olisi mukava täysimettää mutta näillä mennään..

Yksi juttu jäi vähän vaivaamaan sairaalasta. Ensisynnyttäjänä en tiedä mistään juurikaan mitään ja olisin kaivannut sairaalassaolopäiviltä enemmän. Siis että olisi kädestä pitäen ohjattu vauvan hoitoon ja imetykseen liittyvissä asioissa. Sillä osastolla missä olin oli tavoitteena perhekeskeinen hoito eli perhe sai olla omissa oloissa ja hoitaja tuli kun itse pyysi apua. Itse olin niin väsynyt ne ekat päivät etten tajunnut kysyä opetusta ja neuvoja, vasta kotona heräsi kysymykset. Mutta ihan hyvin ollaan keskenämme opittu, olisi vaan ollut hiukan helpompaa jos meille olisi tuputettu ohjausta. :)

Milagro ja prinsecita huomenna 4vk
 
Onko kellään muulla ongelmana liian runsas maidontulo? Vauva joutuu syömään vauhdilla ja sitten pulauttaakin erittäin herkästi, jos on muutoin kuin pystyasennossa. Lisäksi sitten omat rinnat on lähes kokoajan pinkeet, oon lypsänytkin, menee luovutukseen. Ja yrittänyt siis vain sen verran, että pahin pingotus helpottaa, etten lisää sitten maitoa vielä pumppaamalla...
 
Onko kellään muulla ongelmana liian runsas maidontulo? Vauva joutuu syömään vauhdilla ja sitten pulauttaakin erittäin herkästi, jos on muutoin kuin pystyasennossa. Lisäksi sitten omat rinnat on lähes kokoajan pinkeet, oon lypsänytkin, menee luovutukseen. Ja yrittänyt siis vain sen verran, että pahin pingotus helpottaa, etten lisää sitten maitoa vielä pumppaamalla...
Mulla ollu kaikissa liikatuotantoa ja suihkutissit, pystymmässä kun imettäny ja useamman kerran samasta rinnasta (ensin lypsäny vähän pinkeyttä pois että vauva saa yleensäkkin kiinni) niin ei oo vauvaa häirinny - tietysti oon joutunu harsojen ja liivinsuojien kans pelaamaan ku vuotaa "yli".
tää poika pulauttelee ihmeen vähän mun tyttöihin verrattuna, mutta onkin pääasiassa vähän pystyasennossa mahallaan ja röyhtäilee miehekkäästi.
 
Liriel - kiitos tsempistä. Tuosta mun tekstistä sai kuvan, että olen ylitiukka niuhottaja siivouksen kanssa, mutta en ole. Juhlia varten olisin halunnut siistin kodin. Ja sellainen perussiisteys olis aika kivaa, mutta näillä mennään.

Onko teillä joku mielipide rotarokotteeseen? Meidän vauvalla on muita tutkimuksia, joudumme käymään verikokeissa muutaman vkon välein. Tämän takia rotaa ei meille ainakaan heti ensimmäisenä anneta. Muutenkin arveluttaa koko rokote. Oon kuullut siitä niin paljon negaa vatsaoireiden alkamisesta.
 
Nuutti, meillä ei ensimmäinen saanu rota-rokotetta, koska lääkäri katsoi sen hänelle liian suureksi riskiksi. Sanoi, että rotan rokotekattavuus on sen verran hyvä, että suojaa myös aika hyvin heitä, joita ei voi rokottaa. Tosin jos rota-virus tulee se on sitten todella paha juttu hänelle. Rotaan liittyy pieni suolitukoksen riski, jonka vuoksi rotaa ei voi enää antaa vauvaiän jälkeen. Aika yleisesti rokotuksen jälkeen voi olla pahoinvointia ja muita mahaoireita.

Tämä toinen, koska on perusterve, eikä sen suhteen syytä jättää antamatta, rokotetaan ja koska juuri rokotettu voi tartuttaa viruksen rokottamattomaan henkilöön niin esikoinen menee mummolaan hoitoon siksi aikaa, kunnes "eritystarve" on ohi.

Emme tällä tavoin ainakaan itse heikennä tuon rokottamattoman esikoisen suojaa.
Näistähän on silloin tällöin uutisia, kun tietyllä alueella on jätetty jotain rokotetta ottamatta suurissa määrin, niin rokotekattavuus siellä romahtaa eikä enää suojaakaan rokottamattomia. Silloin voi tulla epidemia jostakin sellaisesta sairaudesta, joka on katsottu sen verran vakavaksi, että sitä vastaan on kehitetty rokote, joka on otettu kansalliseen rokotusohjelmaan.

Jokainen tekee itse päätöksensä tämän suhteen, mutta varsinkin, jollei lapselle ole lääketieteellistä syytä jättää rokotetta antamatta niin omasta puolestani pyydän harkitsemaan tarkkaan tuota pointtia, että silloin heikentää niidenkin suojaa joille jo pelkkä rokote on vaaraksi.
 
me ollaan rota otettu edellisillekkin - esikoiselle omakustanteisesti jopa, eli otetaan tällekkin. Tuttavapiirissä on vauvoja rotan takia sairaalaan päätyny ja kun tiedän miten vauva kärsii, en jättäisi ottamatta rokotetta. Kummallekkaan tytöistä ei ole rokotteesta mitään tullut.
 

Yhteistyössä