Toukotenavat 2017 <3 Huhtikuu

Nopee kyssäri, kun tässä nukahtaessa tuli mieleen.. Eli onko teillä otettu näytettä kohdunsuulta, et onki siellä sitä bakteeria, joka voi tarttua lapseen synnytyksessä ja jos se on niin siihen saa synnärillä antibiootin. En siis nyt muista mikä se bakteeri oli nimeltään.. Multa siis otettiin ekassa raskaudessa kun kävin neuvolan viimeisellä lääkäri käynnillä mutta nyt ei otettu.. Tuli siis vaqn mieleen että unohdettiinko se ottaa vai onkohan käytännöt muuttuneet!?
Voikaa hyvin!
Leenulainen 35+5
 
Nopee kyssäri, kun tässä nukahtaessa tuli mieleen.. Eli onko teillä otettu näytettä kohdunsuulta, et onki siellä sitä bakteeria, joka voi tarttua lapseen synnytyksessä ja jos se on niin siihen saa synnärillä antibiootin. En siis nyt muista mikä se bakteeri oli nimeltään.. Multa siis otettiin ekassa raskaudessa kun kävin neuvolan viimeisellä lääkäri käynnillä mutta nyt ei otettu.. Tuli siis vaqn mieleen että unohdettiinko se ottaa vai onkohan käytännöt muuttuneet!?
Voikaa hyvin!
Leenulainen 35+5
Multa otettiin jo joskus pari kk sitten kun ol7 ylimääräinen lääkäriaika (harjoitus)supistelujen vuoksi ja se streptokokki b oli siis positiivinen ja kovasti siitä kyllä järkytyin kun en tarkemmin siitä tiennyt ja kun kyseessä kuitenkin ilmeisesti mahdollisesti vakavatkin seuraukset jos vauvaan tarttuu.Mutta siis oon ymmärtänyt että kun tämä tiedossa niin synnytyksen yhteydessä saa antibiootin joka suojaa vauvaa.Tietenkin sitä näin etukäteen panikoi että ehtiikö saada antibiootin ajoissa jne.Ymmärtääkseni erilaisia käytäntöjä on tuon streptokokin testaamiseen,kai ne viimeistään sen testaa jollain pikanäytteellä kun menee synnyttämään..?Ilmeisesti tuo aika yleinen on,jossain oli et n. 30 prosentilla raskaana olevista olisi se.
 
Mullaki otetaan streptokokki ylihuomenna lääkärineuvolassa eli rv 35+3. Niin jänskättää kuulla onko kohdunsuulla tapahtunu jotain kun on niin hirveesti näitä suppareita ja jomotuksia yms. En nyt muista miten oli viimeks.. katotaanko siinä vikassa lääkärineuvolassa automaattisesti kohdunsuu, tai kattooko pyytäessä? Mää kyllä ehottomasti haluan että se tarkistetaan! Ens viikolla miehellä on työreissu Pohjanmaalle, niin se heittää samalla mut Ouluun mun äidin luo, ja varmaan sitte jään jo sinne oottelee synnytystä.. Ja muutenki pääsen näkemään kavereita ja siellä mulla on enemmän tekemistä, niin jaksaa ootella viimeset päivät. Lisäks äitistä on tosi suuri apu, toki seki käy töissä. Ja tottuu poika olemaan mummin kanssa kun se jää sitte synnytyksen ajaksi sinne. Onneks se tykkää mummista ihan hirveesti.

Voih, mää eilen liukastuin pihalla ja tuntu että vähän ois revähtäny alavatsassa jotain ja nivusessa ja liitoskivut paheni. Yöllä en meinannu päästä vessaan, oli sellasen tuskan takana nouseminen. :confused: Onneks en kaatunu niin ei tarvi pelätä istukan irtoamista. Olkaahan varovaisia tuolla jos on liukasta. Etelä-Suomessa taitaa olla jo ihan kevät? Me tosiaan viime vuonna asuttiin vielä pk-seudulla, kävin Lohjalla synnyttää, ja tykkäsin siitä synnäristä kyllä.

Ihanaa pupumama kuulla, siellä taitaa olla oikein onnenhormonit hyrräilemässä :love:
 
Huhuh, täällähän on tapahtunut, onnea @pupumama pienokaisesta! :)

Itsellä alkoi huhtikuun alussa kesäloma ja nyt lauantaina virallinen äitiysloma, tekemistä on riittänyt ja unohdin että huhtikuulle on ihan oma ketjukin joten en oo yhtään muistanu kirjoitella mitään!

Mutta ihanaa olla vapaalla! Poika on ti-to päiväkodissa ja oon yrittäny siivoilla kotia vauvakuntoon :D Tekemistä vielä riittää joten toivon kovasti ettei beibi päätä vielä ihan äkkiä syntyä! Tällä viikolla lähden vielä vanhempieni luokse pojan kans vajaaks viikoks, vauvan syntymän jälkeen voi hetki mennä ennen kuin sinne pääsee kun välimatkaa on noin 400km..

Sokerit edelleen koholla ja lupauduin menemään torstaina uudestaan sokerirasitukseen vaikka sitä ei yleensä kuulema tehdä kuin kerran.. Että katsotaan nyt sitten (taas..) miten käy..

Muuten mahan kanssa kaikki hyvin, beibi potkii ja muljuaa kovasti ja hikka on monta kertaa päivässä:D Itselläkin ollut ihan hyvä olo, ei ole juurikaan mitään liitoskipuja eikä edes raskausarpia :)

Vielä (toivottavasti) olisi 5vk jäljellä, tänään 35vk täynnä :)
 
8YW
Siis eikö sulla ollut mitään kassia kun viimeksi lähdit synnyttämään? Koska pääsit pois? Mä olen just sellainen joka ottaa mukaan kaikki "varmuuden vuoksi" - tavarat :LOL:
Ei ollunna ei. Käsilaukussa oli neuvolakortti, lompakko ja epipen sekä puhelin ja cokispullo :whistle: n. 14 tuntia oli koko reissu sairaalaan. 22.50 sisään ja kotiutus seuraavana päivänä klo 13.

Nyt on mietitty jo hammasharja ja hammastahna laukkuun. Edistystä siis (y)
 
Mä oon pakannu vaikka mitä :LOL: Just facebookiin kerroinki. Vaikka lähtökohtasesti kyllä ajattelen, että mahdollisimman pian pois sieltä. Varaudun vaan niin ei oo sitte niin kurja olla, kun joka tapauksessa ikävä esikoista eikä välttämättä nuku niin hyvin sairaalassa.

@pupumama miten teillä esikoinen on suhtautunu nyt vauvaan?
 
Niin kova väsymys taas ollut ettei ole saanut aikaiseksi kirjoittaa tänne.

Täälläkin otettiin se Streptokokki viimeisessä lääkärineuvolassa 35+. Eikös jossain paikoissa se oteta vasta kun menee synnyttämään (n). Ainakin joskus näin oli. Ja kyllä täällä ainakin katsottiin kohdunsuun tilanne viimeisellä lääkärikäynnillä ihan rutiinisti. Toki minulle hän ei sitä kertonut, mutta onneksi oli neuvolakorttiin sentään kirjoittanut ;)
. (Ei tullut kysyttyä kun oli niin nopea kouraisu, että ajattelin vaan varmistaneet vauvan pään olevan alaspäin :ROFLMAO:
)

Sairaalakassista puuttuu vielä jotain pientä; rasvoja, herkkuja ja vesipullon meinasin vielä huomenna ostaa. Pääsen huomenna yksin parturiin!!! :love::love: En kyllä aio ihan heti sen jälkeen kotiin tulla :D

Äsken tuli kyllä aikamoisen kipeä supistus. Huomaa että on vähän ristiriitainen olo synnytyksen suhteen; ensin olin ihan että apua, ja kun ne jäi siihen niin ajattelin höh :rolleyes:. Mutta ehkä tuo pupumaman jakautuminen sai pienen malttamattomuuden aikaan ;). Ja fiilistele ihan rauhassa, kuulostaa ihanalle :love:

Mitähän Mikaylalle kuuluu? :)

Voikaa hyvin!

Sulkava_ ja masukki 37+4 :love:
 
Tänään oli neuvola lääkäri sf37, myrkytys oireita meinaa taas tehdä niin lääkärikin totes, vauvan paino arvio 2800g lääkärin mielestä vauva iso viikkoihin nähde. Turvotusta joo on, ylävatsa kipu kohtauksia, mutta pissa on olleet puhtaat ja paasto kokeesta sain hyvät tuloksen 5.2 että eipä ollu sokruissa vikaa:) tiesin sen jo muutenkin(y):X3:
Sitte sisätutkimusta kädellä, ultralla ja totesi olevan kiinni ja nyt koko illan supistellu kiitettävästi ja menkka tyylisiä kipuja:unsure: ympäri kroppaa.. supisteluita ollut muutenkin hirveesti mutta tämä kipu nyt ihan erilaista ton ronkkimisen jälkeen:cautious:. No lopuksi sain lähetteen KYSille eriloislääkärille ultraan:) vauvan koon merkeissä:rolleyes: jes ultra kivaa:love: vauva tosi matalalla piä alaspäin että melkein kiinnittynyt tuonne kuoppaan, siitä lääkäri epäili järkyttävät kivut nivusissa ja pallon ja paineen tunne vois johtua vauvan pään poraamiselta lähtökuoppaan.

Eipä mulla muuta:LOL:..

HooKoo & poitsu 34+6
 
Kiitos, tosiaan streptokokkihan se oli mikö testataan! Mun täytyy nyt koittaa ens viikon lopulla kysyä neuvolassa asiasta, et eikö täällä enää testata vai unohtuiko se nyt sit ottaa..
Vauveli ollu pari päivää tosi vilkas, puuhaillut vaikka mitä. Oli jopa kääntynyt pää ylöspäin yks ilta. Tunsin siis tosi voimakkaat potkut alamahalla ja hikkausta ylämahalla, vaik selkeesti in aina toisinperin, mut onneks jo seuravana päivänä tilanne normalisoitu ja pää on nyt selkeesti porutumassa lähtökuoppiin! Sen verra tuolla alalla tuntuu et ei epäilystäkään asiasta! Jalkaa yrittää sit vastaavasti tunkea kylkiluun alle!
Voi kun pääsis jo synnyttämään, toisaalta kuheeta jos lähtö tulis mut toisaalta ei vaan jaksa odottaa ja varsinkin kun tietää et ei tää olo helpota yhtään seuraavin viikkoina! Mut kaikki ajallaan!
Voikaa hyvin!
Leenulainen 36+1
 
@pupumama miten teillä esikoinen on suhtautunu nyt vauvaan?
Tosi hyvin! :love: Vähän väliä pitää käydä sitä pussaamassa tai silittämässä, kovasti muutenkin ihastelee. On tosi kiltti vauvaa kohtaan eikä suoraan sille osoita mustasukkaisuutta, meille vanhemmille sen sijaan osoittaa mieltään. Tai sillain että huomaa kyllä ettei ole ihan oma itsensä nyt kuitenkaan, kumminkin varmasti uusi ja hämmentävä tilanne ja harmittaa kun joutuu yhtäkkiä jakamaan huomion. Mutta kuuluu varmaan asiaan :)
 
Onpas tämä loppuraskaus aikamoista aikaa. Hyvin oon selvinnyt tähän asti ja oon siitä kiitollinen, mutta eilinen päivä oli jostain manalasta.

Mää en edelleenkään taida tietää mikä on supistus, mutta neuvolassa tuli niin kova kipu (joka kuulemma oli supistus ja sellaisia mulla on kai sitten ollut jo 2-3 viikkoa), että itku pääsi. Muutenkin koko päivä oli todella kivulias ja tuskallinen ja ruskeanpunaista vuotoa tuli jonkun verran, mutta kipulääkkeellä on selvitty. Oli kyllä ihan järkyttäviä vihlaisuja alapäässä, vessa-asioinnit sattuu jne. Ehdittiin jo varautua jos yöllä tulisi lähtö, mutta lepo teki ihmeitä ja kotona edelleen ollaan.

Vihlaisuja tulee heti jos vähääkään enempää rehkii. Eiköhän nämä kaikki tuntemukset vie lähemmäksi synnytystä, mutta jos tällaista on vielä muutama viikko, niin huhhei. Voihan se olla että nuo vihlaisutkin on jotain supistusjuttuja. Mahan kiristelystä en osaa päätellä mitään, mun mielestä se on aina kireä, kun siellä on vauva.

Pienokainen liikkui eilen ihan mahdottomasti, joten josko senkin takia oli enemmän tuntemuksia. Pitäisi varmaan malttaa levätä mutta ei mua ole lepoon luotu. Eiliset kivut olivat kyllä niin kauheita, että taitaa lepo kutsua, jos samalla tavalla jatkuu. Happea on pakko saada joka päivä ja eilenkin kävin pienellä lenkillä kaikesta huolimatta.

Streptokokki-näytteestä kysyin neuvolassa ja ei kuulemma oteta kaikilta automaattisesti. Jos esim. supistelee kovin aikaisin tai on tulehduksia tms. niin otetaan, mutta ei muuten. Mulla ei ole otettu.

Sf-mitta oli 38+0 viikoilla 33 cm. Painoa tullut 10,5 kg.

Kiva kuulla että pupumamalla on lähtenyt hyvin käyntiin.

Tsemppiä naiset!
 
  • Tykkää
Reactions: forester
Oi @Vauveli vanhalle sullahan kuulostaa olevan siellä jo aika jännät paikat! Mulle kuulostaa oudolta kun ei streptokokkia oteta automaattisesti. Se on niin nopea juttu ottaa ja aika tärkeä hoitaa jos se sattuu olemaan. No, kai ne siellä tietää mitä tekee.. Mulla otettiin se tänään neuvolalääkärissä, jossa tosiaan, kuten fb-ryhmässäkin kerroin, todettiin että kohdunsuu pehmeä ja auki sormelle (miehen sormi jos sillä on merkitystä? :ROFLMAO:) ja vauvan pää kiinnittynyt.
 
Oi @Vauveli vanhalle sullahan kuulostaa olevan siellä jo aika jännät paikat! Mulle kuulostaa oudolta kun ei streptokokkia oteta automaattisesti. Se on niin nopea juttu ottaa ja aika tärkeä hoitaa jos se sattuu olemaan. No, kai ne siellä tietää mitä tekee.. Mulla otettiin se tänään neuvolalääkärissä, jossa tosiaan, kuten fb-ryhmässäkin kerroin, todettiin että kohdunsuu pehmeä ja auki sormelle (miehen sormi jos sillä on merkitystä? :ROFLMAO:) ja vauvan pää kiinnittynyt.
Tämä päivä on ollut niin rauhallinen, että ei tässä vielä lähtöä tule. Mulla on viimeksi kurkattu alakertaan parisen kuukautta sitten joten ei ole hajuakaan, mikä siellä on tilanne.

Mutta kyllä sen kuulemma sitten tietää, kun synnytys on lähtenyt käyntiin. Mää ehdin varmaan käymään kerran jos toisenkin tarkistuksella ennen h-hetkeä.
 
Käsitin, että streptokokki-testi otetaan Helsingissä vasta synnytyksen yhteydessä. En kyllä tiedä miksi vasta silloin.
Nyt alkaa olla pienet vaatteet ja petivaatteet pestyinä :) Lakanat ajattelin nyt ensimmäisellä kerralla silittää vaikka tämä tuskin tulee toistumaan :D

Mitäs pakkailette mukaan sairaalaan? Olen kovasti yrittänyt miettiä, että mitä eväitä olisi hyvä olla? Pitäisi olla jotain hyvin säilyväää, että voisi ostaa jo valmiiksi. Jos on vikkejä niin otan mielelläni vastaan :)

Toinen asia, jota mietin on, että kun vauva on aluksi tosi pieni niin tuntuu, että varmaankin "seilaa" vaunukopassa pienessäkin kuopassa tai kurvissa. Jos olisi talvi niin sitten vauvalla varmasti olisi toppapuku ja makuupussi, mutta mites näin keväällä? Ohut haalari varmaankin, mutta oletteko käyttäneet ihan äitiyspakkaksen makuupussia kesälläkin vaunuissa vai olisiko suositella jotain ohutta kaukalopussia tms.?
Tänään 36+3 <3
 
Mun mielestä sairaalakassin eväiksi riittää ihan hyvin herkut :p Mulla oli suklaata, lakuja ja taateleita + pillimehuja jos verensokerit laskee. Ainakin taysissa saa ihan vapaasti hakea osaston jääkaapista välipalaa (jugurttia, hedelmiä, leipää...) jos nälkä iskee aterioiden välissä. Näin ainakin ite aattelen :)
 
@Amelia :) Mulle opetettiin aikanaan koulussa että se streptokokki-näyte olis voimassa vaan 2 viikkoa ja jos näyte on negatiivinen sillon niin parin viikon päästä voisi olla positiivinenkin. Joissain sairaaloissa on sellaset pikakoneet missä sen näytteen saa tunnissa niin voi välttyä turhilta antibiooteilta ja jos näyte on positiivinen niin lähtee jatkoviljelyyn missä menee kait sitten se pari kolme päivää ja tosiaan saa synnytyksen yhteydessä sen antibioottisuojan..

Me saatiin muutama kevyempi haalari ja sitten ajattelin pyytää mun äitiä ompeluhommiin, kun mummo teki mulle sellasen ihanan hartiahuivin meidän talvihäihin. Häiden jälkeen ei oo tullu käytettyä kertaakaan niin jos siitä semmoisen kevyemmän vaunupussin ompelisi ja voisi sitä sitten sellaisena perintökalleutena säilytellä, saa nähdä onnistuuko idea :)

Täällä huomenna baby täysiaikainen ja tänään painanut tuonne alakertaan enemmän kun vielä kertaakaan aikaisemmin ja harkkasupistuksia atkuvasti ja pitkiä sellaisia.. Mies tekee vielä 6 yövuoroa niin olis kauheen kiva jos tyyppi ei päättäisi syntyä kun oon yksin kotona.. Mutta jos päättää tulla niin sit ei voi mitään, mies ei kesken työvuoron voi kuitenkaan lähteä. Mitään tuon kummosempia "oireita" ei kuitenkaan ole niin eiköhän kun esikoinen kyseessä et lähelle laskettua menee tai ylikin..

Sandelinos & Minion 36+6
 
@Vauveli vanhalle sanotaan että usein vauva saattaa rauhoittua ennen h-hetkeä, että äläpä sano ;) Mullakin oli tosi rauhallinen sinä päivänä kun alkoi synnytyssupistukset. Limatulppa mulla tosin tuli päivää paria ennen, niin siitä aloin jo vähän odottelee. Mulla tuli joku virtapiikki myös ennen synnytyksen käynnistymistä.

@Amelia :) riippuu vähän keleistä ja millon syntyy, mutta me viime vuonna asuttiin Etelä-Suomessa ja syntyi maaliskuun lopussa, niin pidettiin vielä ainakin huhtikuussa äp-makuupussissa. Mutta voisko sitä vaunukoppaa vaan vuorata vähän peitoilla tms., niin tulee semmosta pesää sinne? Talja vois kans vaimentaa iskuja.
 
Tuotapa oonkin miettinyt, ruokkivatko ne synnärillä tulevaa äitiä yleensä miten, eivät ilmeisesti varaudu mahd nukutukseen paastottamalla.. Mie oon varautunut mehuilla ja patukoilla ja pähkinärusinoilla sekä pussillisella salmiakkia :) ! Sairaalakassiin otan beibin kotiutumisvaatteiden lisäksi puhtaat kotiutumisvaatteet ittelleni ja laturin (puhelimelle..) ja hammasharjan. Eilen olin aika kipeä johtuen ehkä edellispäivän pidemmästä kävelystä. Häpyluuta vihloi ja maha oli kovana kokoajan, liikkuminen sattui. Maha oli myös tosi arka, johtuuko tuosta kohdun treenaamisesta.. Tänään sit lorahtelee jotain, pakko sidettä pitää. Meille on vkonloppuna tulossa synttärikahvittelijoita, en välttämättä ois nyt jaksanut mut lupasivat omat kaakut tuoda niin ehkä viitsin kahvit keittää.. Saapahan herkutella! Hempat ei ole noussut rautakuurista huolimatta, on rautavarastot varmaan niin alhaiset että hetki menee, synnytyksen jälkeen ehkä sitten suoraan suoneen pistävät. Jänskättää vähän, hetkellä minä hyvänsä saadaan poikanen syliin, vihdoin, hui :) ! F ja rinssi 37+6, voikaa hyvin!
 
  • Tykkää
Reactions: mimma]
No niin. Äitipolilla käyty vihdoin tänään, kun jouduin tiistain ajan perumaan.

Mahatauti!!! Voi taivan en toivo kenellekään loppuraskaudesta sitä!! Etenkään näin rajuna kun itselleni tuli. Oksensin yhtäjaksoisesti 8 tuntia. Jokainen oksentaminen sai järkyttävän kivun mahassa aikaan että makasin vain kontallani vessan lattialla. Ja muutaman kerran oksennettua piti kontata takas makuuhuoneeseen. Lopulta ei voinut edes sängystä lähteä pois kun jalat ei olisi kantaneet. Kun oksentelu loppu alko säännölliset supistelut. Niitä tuli tiheään koko seuraavan päivän. Makuulla ei voinut kyllä olla. Panadolilla sain laantumaan, mutta kohta uudestaan. Seuraavan yön poltti alaselkää kuin tulessa. Ei voinut nukkua juuri missään asennossa. Edes pikkuhousun reuna ei saanut selkää koskea. Kyllä ajattelin että kuolen jos synnytys lähtee käyntiin kunnolla!!!! Tai pyydän silloin takuulla jokaikisen puudutteen!!! Mutta sitä mukaan kun nestettä sai juotua, alkoi nuo laantumaan. Huh, en vain kellekään toivo samaa.

Äitipolilla kävin tarkistuksessa tänään ja kokoarviossa. Vauva oli ultran mukaan n. 2800g, laskettuna aikana 3300-3500g. Eli juuri sopiva :) Supistuksia tuli käyrälle, mutta ei niinkään enää kipeitä. Vähän jomotti selkää. Kyllä tämä pieni toukokuulle menee. Kohdunsuu oli reilulle sormelle auki ja kohdunkaulaa 3cm ja pehmeää.

Mää oon niin tyytyväinen. Nyt saan rauhassa kerätä voimia, liikkua ja valmistautua synnytykseen. Ja vauva saa ihan itsekseen lähteä syntymään, mitä oon toivonutkin. Laukun pakkasin loppuun.

Meinasin saada paniikin libero-laukusta :LOL::LOL::LOL::LOL: Täällä sen on aiempi vuosina saanut sairaalasta, nyt ei enää. Nykyään Libero-kerhon kautta. Mutta nyt vasta sen kuulin. Tuntu että minä en lähe synnyttämään kyllä ilman sitä!!! Mutta ta-daa, tänään posti toi sen lappusen millä sen voi hakea k-kaupasta :D Oon niin onnellinen tuollasesta "ilmaispaketista". Synnytyslupa siis saatu :barefoot:

Ihan mieletöntä ajatella että kohta vauva on sylissä. En aio enää ajatella mitään negatiivisia synnytysskenaarioita. Keskityn positiivisuuteen ja siihen että kyllä kaikki sujuu.

Hei B-Streptokokki asiaa. Oon vähän konkari siinä. Mulla 3:lla ollut sen aiheuttama vakava yleistulehdus vauvoilla. Eli sen antibiootin laittavat automaattisesti mulle synnytyksessä. Raskauaikana harvemmin oireita aiheuttaa, eriasia jos kalvot puhki. Mutta sikiökalvo suojaa tosi hyvin vauvaa. Synnytyksessä usein ottavat pikatestin. Mulla tosiaan 3 vauvaa joutuneet teholle sen takia. Siellä aloitettu tuhdit antibiootit. Kun crp on lähtenyt laskuun pääsee vauva taas vierihoitoon. Jos positiivinen synnytyksessä, vauvalta mittaillaan crp-arvoja. Jos arvot nousee tietyn verran, niin aloitetaan antibioottihoito. Nuo antibiootit on kuitenkin hyvin tehonneet ja viikossa on päästy vauvan kanssa sitten kotia. Tällaista.

Lopputsemppejä meille (y)

Rai-da ja (edelleen) mini 36+4 :love:
 

Yhteistyössä