Toukotenavat 2017 <3 Maaliskuu

Terveisiä neuvolasta. Pakko oli mennä pikakäynnille, kun eilisestä iltapäivästä alkaen ei ole liikkeitä juurikaan ollut ja kun asukas on muuten ihan superaktiivinen.

Pientä paniikkia pukkasi ja kun vielä tämä aamupäivä on ollut yhtä sukkapuikkovihlontaa:confused::confused: niin pakkohan tuonne neuvolaan oli mennä tarkistukseen kun viikonloppukin edessä.

Siellä pikkuisen sydän onneksi sykki tahtiin 150(y)

ninnananna ja rusina 31+3:love:
 
Viimeksi muokattu:
Heipparallaa,

tervetuloa uusille mammoille (y)

Neuvolassa käyty ja kaikki näyttäs olevan mallillaan. Sf:ssä keskikäyrän tuntumassa mennään samalla tapaa, kun viimeksi. Sokerirasitukseen ei normaalipainoiset uudelleen synnyttäjät ilm.menekkään. Pyysin nyt kuitenkin lähetteen jos menen vapaaehtoisesti kun kuitenkin ikää on jo se 38 (n). Jos ei kerran mitään oireitakaan ole.

Nyt on ollut viime viikon vähän kiristelyä, epämukavuutta ja lievää kuukautissärkyä :confused: Ei kiva. Huomaa senkin, että työviikon jälkeen pahenee vaikka ihan siistiä toimistotyötä teenkin. Tosin työni vastuullisuuden takia psyykkisesti raskasta ja perjantaina ihan :sleep: takki tyhjä.

Mitens muilla - alkaako vika kolmannes tehdä taikojaan :(? Onneksi mahtuu mukaan vielä energisempiä päiviä :LOL:

Ironmom 28+5 ja :ninja: pikkuninja
 
Terveisiä neuvolasta. Pakko oli mennä pikakäynnille, kun eilisestä iltapäivästä alkaen ei ole liikkeitä juurikaan ollut ja kun asukas on muuten ihan superaktiivinen.

Pientä paniikkia pukkasi ja kun vielä tämä aamupäivä on ollut yhtä sukkapuikkovihlontaa:confused::confused: niin pakkohan tuonne neuvolaan oli mennä tarkistukseen kun viikonloppukin edessä.

Siellä pikkuisen sydän onneksi sykki tahtiin 150(y)

ninnananna ja rusina 31+3:love:
Hyvä että kaikki oli hyvin! Toi paniikki on hirveä. Mulla veti jalat ihan veteläksi, kun en löytänyt kotona sykettä jokunen päivä sitten ja liikkeitäkään en ollut tuntenut kunnolla pariin päivään. Itku pääsi ja mieskin totesi, että eihän näin voi taas käydä. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin.

Ja nuo puukoniskut alapäähän... kauheita. Niitä on nyt ollut parisen viikkoa ja viikon ajan joka päivä. Lääkärin mukaan ei silti syytä huoleen. Mulle on pääasia että vauva liikkuu, mutta ajatus siitä että tähän mahaan tulee vielä n. 2,5 kg lisää niin... olispa jo huhtikuun puoliväli.
 
Kiitti kaikille tsempeistä.(y)

Kyllä tässä jotenkin aina hiukan varpaillaan on kun viimeiset kaksi raskautta on kesken menneet. Niin ja kun on nyt lähipäivinä lukenut juttuja kohtukuolemista......vauva kuollut kohtuun päivää ennen laskettua aikaa ym.......tiedän, että tässä tilassa ei ehkä olis ihan suotavaa tuollaisia surullisia tarinoita lukea.:(

Vieläkään vauva ei ole normaalin aktiivinen ollut, mutta jospa hänellä on joku huilaus jakso menossa.....pakko uskoa siihen. Jotain pientä möyrintää on onneksi.

ninnananna ja rusina 31+3:love:
 
  • Tykkää
Reactions: Vauveli vanhalle
Jee, uusi kuu ja kolmosella alkavat viikot!

Sokereita tuolla aikasemmalla sivulla pohditte, sokeriohjeet eroaa jonkin verran kaupungeittain niin mitään yksittäistä sääntöä ei oo, pääsäntösesti kuitenki n. 4h välein ja tietty määrä hyviä sokereita vaaditaan ennen kun seuranta voidaan lopettaa. Polikliinisen kotiutumisen se gdm estää, just sen vauvan seurannan vuoksi..

Me käytiin eilen katsomassa mm kotikisoja ja alko hieman kanssa mietityttämään pikkumiehen hiljaisuus vatsassa, yhden liikkeen tunsin matkalla alueelle ja seuraavan kerran vasta nelisen tuntia myöhemmin ja sekin tosi vaimea ja kieltämättä paniikkikin kävi mielessä..Toki paikalla oli kova meteli kun huutokaarteessa oltiin niin liekkö sitten kuulostellut mistä moinen möykkä kantautuu tai olisiko ollut taas kasvupäivä. Illalla liikkui hieman että huoli kyllä hävisi, tänään korvannut sitten eilisenkin päivän, ei hetkeäkään paikallaan :D

Sandelinos + minion 30+0 <3
 
@ninnananna @Vauveli vanhalle ei ole kyllä kivoja nuo säikäyttelyt etenkin jos on jo takana epäonnea :(. Onneksi kaikki kuitenkin hyvin :love:. Noita surullisia tarinoita ei kyllä kannattaisi lukea, ainakaan jos ne lisäävät omaa huolta ja pelkoa. Totuus on kuitenkin se, että pelkääminen ei näitä tragedioita estä. Tietenkin se on paljon paljon helpommin sanottu, kuin tehty. Kannattaa silti välttää asioita jotka lisäävät itselle ahdistusta ja pelkoa.

Vauvan liikkeistä tosiaan, että täälläkin on hiljaisia / todella hiljaisia päiviä ja sitten on erittäin vilkasta monta päivää. On alkanut jo muodostua melko säännöllisiksi jaksoiksi. Joten en huolestuisi hiljaisista jaksoista niin kovasti, tietysti normaali varovaisuuden puitteissa liikelaskennat jne.

Nimestä olen alkanut ajatella tosiaan, että pidän tämän listan, kokoan siihen ehdokkaita ja katson sitten miltä uusi tulokas näyttää. Samallalailla toimittiin esikoisen kanssa. Antaa siis hänen itsensa kertoa :giggle:

Ihanaa, että NKL uusi osasto aukesi jospa sitä pääsisi taas ammehuoneeseen synnyttämään nyt kun siellä on useammassa huoneessa se amme. Olipa ihanaa esikoista synnyttää, kun parin tunnin kävelylenkin jälkeen -20 pakkasessa pääsi lämpimään ammeeseen mehulasin ja ilokaasun kanssa :LOL:.

Hauskaa viikonloppua mammoille,
Ironmom ja :ninja: rv 29
 
Mulla istukka takana niin normaalisti ei oo menny tuntiakaan kun ei jotain liikettä tuntuisi, varpaita ja sormia heiluttelee vissiin unissaakin niin sillä tuntui hurjalta kun monta tuntia joutui kuulostelemaan, mutta onneksi sieltä ne liikkeet palasi :)

Meillä nini on jo valittu ja sanoin miehelle että entäs jos tyyppi ei näytäkään nimeltään niin mies sanoi että kyllä se ajan kanssa alkaa näyttämään, sillä rento asenne :D
 
  • Tykkää
Reactions: Sulkava_
Meilläkin on nimi ollut valmiina jo pidemmän aikaa enkä kyllä osaa kuvitella sellaista tilannetta, ettei vauva sitten näyttäisikään sen nimiseltä :p Niin on siihen nimeen jo tottunut ja kiintynyt että pakkohan sen on. Sama oli esikoisen kohdalla, tällekin oli nimi keksitty jo ennen rakenneultraa, että ei sitä olisi miksikään muuksi osannut enää kuvitellakaan. :love:
 
Ihanaa maaliskuuta kaikille, niin ne päivät vaan vierii vaikka musta tuntuu kokoajan, että siihen, etä vauva saapuu on aina vaan 3 kk. Tosiasiassahan laskettuun aikaan enää reilu 2 kk ja vaikka sen 2 viikkoa menisikin yli, niin silti jo alle 3 kk! Mä siis henkisesti valmistaudun, että murunen syntyy vasta ihan toukokuun vikoilla metreillä - kaikki sitä ennen on sitten positiivista yllätystä (kuhan nyt ei ihan vielä tulis ;)

Viime viikolla tuli pidettyä eka sairaslomapäivä. Tuntui parina päivänä, että sykkeet on koko ajan ihan koholla, etenkin kun mietti työjuttuja. Yksikin päivä sohvalla köllien auttoi ja taas ihan eri vire. Kyllä se vaan on tärkeetä nyt kuunnella kehoaan.

Liikkeitä täälläkin aina vaan kyttäillään, välillä vähän liiankin hiljaista ja sit taas käy hirmuinen disco, kun oikeen rupee kuuntelee. Hikkaa en oo vielä tunnistanut, jännityksellä odotan :). Istukka edessä ei oo kyllä tällaisen hermoilijan paras ystävä.

Mutta pistäs vaan muistaa, että murehtimalla ei voi estää ikäviä juttuja tapahtumasta - mutta se estää hyvistä asioista nauttimisen!

Eilen kävin kampaajalla piristämässä tukkaa - normaalistikin saan aikaseks käytyä liian harvoin, joten tää on mun varustautumista äitiyteen, vielä kerran tukka kuosiin. Katsotaan, meneekö sit seuraavaan kertaan miten pitkä aika! ( Ja toisaalta tässä ehkä ehtii vielä hetken nauttia uudesta kivasta tukasta, ennen kun imetys tekee temppunsa, nyt on ollut niin ihanaa nauttia paksusta ja nopeesti kasvavasta tukasta!)

Leppoisaa lauantaita!
T. Pitayah ja murunen 29+4
 
  • Tykkää
Reactions: ironmom ja pupumama
Nimistä: Jos sieltä tyttö tulee niin nimi taitaa jo olla valmiina. Joskus aikoinaan päätin että jos tytön joskus saan niin nimeksi tulee hyvin esikoisen nimeen sointuva nimi, mies sitte keksi toisen nimen joka käy hyvin esikoisen toisen nimen kanssa.
Esikoinen sai nimensä mun ukin mukasn joka menehtyi juuri pari kk ennen vauvan syntymää. Nimi oli jo tuossa vaiheessa päätetty ja harmittaa vain etten sitä koskaan ukille sanonut, hän olisi siitä varmasti kovasti ilahtunut. Mut olihan se vähän outoa sitten kutsua pientä vauvaa ukin nimellä, hetki siihen meni ennen kuin tuntui luontevalta :rolleyes:
 
Imetysrintsikoista vielä. Tilasin ne omani sieltä Englannista ja ne tuli viikossa! Nyt toista päivää testissä ja tykkään (y)

Sokerirasituksesta selvisin puhtain paperein. Paasto oli 4,8 1h 9.0 ja 2h 7.0. Sen huomasin edelliseen rasitukseen verraten että viimeksi mun 1h arvo oli 7.7. Miksköhän se oli nyt noinkin korkea? Meen kyllä ihan mielellään aina näihin "testeihin" että huomataan sitten ajoissa jos ongelmia on.

Mites foresterin hammaslääkäri meni? Itsellä tosiaan pari viikkoa sitten se makaaminen oli silkkaa tuskaa :censored: Vaikka sängyssä pystyn selällään olemaankin.

Vika kolmannes on siinä mielessä tehnyt taikojaan että oon ihan jäykkä ja jumi ;) Töissä tällä viikolla huomannu ettei tosiaankaan pysty tota kauan tekemään. Hoivakodissa kun on töissä. Maanantaina menen hakemaan apuvälinelainaamosta tukivyön lainaan jos jaksais sen avulla vielä muutaman viikon. Niin ja vauvan liikkeet on muuttunu. Ei ole enää semmosia napakoita kovia potkuja, vaan enemmän möyrintää ja hipsuttelua :love: Alkaa vissiin tilat loppumaan kesken :)

Hitsi kun luin tuoreesta Superin lehdestä että jos lakritsia syö paljon(mikä on paljon) raskausaikana niin lapsi on 13-vuotiaana keskimäärin 4cm pidempi ja 8kg painavampi kuin lakritsittomien lapset :sick: Plus että lasten tulokset tulokset oli heikompia älykkyys-, muisti- ja kielitesteissä. Niin että esikoisen aikaan söin välillä lakritsia ja se on aika pitkä (yläkäyrillä pituudessa vaikka me ollaan aika lyhyitä). Hoikka poika on kyllä. Ja nyt mietin noita älykkyys ja muita hommia :confused: Oon myös tässä raskaudessa syöny vähän lakritsia :oops:

Ei hitsi, pakko menny nyt syömään, mulla on taas nälkä :ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: forester
Babies eikö tuo yhen tunnin arvo 9.0 ole ihan liian korkea? :eek: Tai siis mulle on ihan eri maksimiarvot kerrottu ja lukee noissa papereissakin.. 5,5 paasto ja 7,8 tunti ruuan jälkeen.

Musta kans tuntuu koko ajan että on 3 kk synnytykseen :LOL: No eipä sitä koskaan tiiä millon yllättää, kunhan ei liian aikaisin niin kaikki ok.

Pähkinäpuu rv 28+5
 
Babies eikö tuo yhen tunnin arvo 9.0 ole ihan liian korkea? :eek: Tai siis mulle on ihan eri maksimiarvot kerrottu ja lukee noissa papereissakin.. 5,5 paasto ja 7,8 tunti ruuan jälkeen.

Musta kans tuntuu koko ajan että on 3 kk synnytykseen :LOL: No eipä sitä koskaan tiiä millon yllättää, kunhan ei liian aikaisin niin kaikki ok.

Pähkinäpuu rv 28+5
Mullekin on sanottu että 7,8 on raja-arvo tunti syömisen jälkeen. Mut jotain vaihtelua oli itse sokerirasitustestien arvoissa kuin sitten radin arvoissa. Ainakin paasto-arvon suhteen on näin.
 
Mä oon muuten aika huoletta vedellyt lakua ja salmiakkia. Tai en ehkä ihan niin paljoo kun normaalisti, mut ei mitään nolla toleranssiakaan. Keväällä kun olin raskaana, ohje oli et maks 50g kerrallaan ja nyt syksyllä olikin et ei yhtään. Verenpaineet mulla muutenkin matalat, joten ei vaikuta niihin ja sit tuo vaikutus älykkyteen/keskittymiseen yms on mun mielestä jokseenkin kyseenalainen. Suomi on kuitenkin ainoa maa, missä näitä tuotteita vedellään ja kylläpähän noita ongelmia on maailmanlaajuisesti ja esim jenkeissä. Eli kyllä siihen vaikuttaa niin moni muukin asia tai voi olla vaikuttamatta - mistä näitä tietää ja suosituksiahan ne vain on . Mut hyvä, että näitä tulee pohdittua ja tutkittua!
 
  • Tykkää
Reactions: Babies
Hammaslääkärissä oli ihan kivaa, paremmin siinä tuolissa sai maattua kuin kotona. Enkä oksentanut, vähä sekin mietitytti kun aamulla huonon yön jälkeen yökin hampaita pestessä.. Pari yötä on nyt mennyt huonommin, tuntuu että happi loppuu oli asento mikä hyvänsä ja yskittää. Outoa, oisko kuiteski joku muu ärsytys kuin raskaus. Beipin vaatteet järjestin kaappiin ja huomasin että pakko on ehkä investoida vielä, hihallisia bodyjä on mutta esim housuja ja potkuhousuja vain parit kokoaan. Miusta viikot kuluu ihan huomaamatta älyttömän nopeaan ja kohta jo lähdetään synnyttämään! Tänään 31 viikkoa täynnä!
 
Maaliskuu tuli ihan huomaamatta puun takaa.. Täällon selkä oikeelta puolelta rikkijumissa ja kipua oikeen rinnan alla. Semmosta inhottavaa kiristävää kipua. Flunssanki pukkas ja oon ihan hiinä ja hiinä jaksanko pitää ees silmiä auki! Saatiin uus pesukone eilen ja mies jo innolla pesi vauvanvaatetta ja ihmetteli miten ne on niin pieniä :D

Herkistyykö muut ajatuksesta että raskaus on pian ohi ja vauva syntyy? Täällä pillitetään, kun en jotenkin yhtään osaa ajatella et vihdoin oma unelma toteutuis ja meistä tuloo lapsiperhe

Spukka ja Pallo-Masi 28+0
 
  • Tykkää
Reactions: Babies ja forester
Spukka, mä hipelöin tänään vielä ikeasäkeissä lojuvia vauvanvaatteita ja kyllä meinas itku tulla kun niin liikutuin. Piti ihan mieskin huutaa paikalle, että kato nyt kuinka pieniä nää on ja nää saadaan ihan kohta pukea just meidän vauvan päälle. ❤

Nyt taas tajusin, että mahassa oltu hiljaa aamupäiväjumpan jälkeen, mut selkeesti tää vauvasta kirjoittelu (ja teen kanssa napsitut pätkispalat) auttoi ja taas siellä joku ilmoitti olemassa olostaan. Mun mielestä on ihan hyväksytty tekosyy vetää makeeta, että saa vauvan hereille, hih.
 
  • Tykkää
Reactions: Babies ja forester
@Pitayah samaa mieltä, että hieman kyseenalaiselta kuulostaa tuo lakritsin yhteys älykkyyteen. Ainakin kiinnostunut kuinka kattava data ja tutkimus tällaisen hypoteesin takana - sekä miten tosiaan kvantifioitu "paljon" ja "äly". Uskallan kyllä lakua ja salmiakkia kohtuudella ja epäsäännöllisesti nauttia. Hienoa on silti, että asioihin paneudutaan lasten hyvinvoinnin eteen (y)

@Spukka mä en tiedä niinkään herkistynkö vauvasta, mutta ylipäänsä herkistelen aivan kaikesta :cry:. On välillä jo aivan naurettavaa..

Ensi tiistaina yksityiselle kurkkaamaan vauvaa vikaa kertaa ennen syntymää :geek:. Samoin tsekataan, ettei nämä menkkakivut ole tehneet mitään muutoksia. Ja saa vähän käsikopeloa tarkemnan kuvan vauvan koosta jne.:)

Ja tosiaan toimii se nimiasia ihan varmasti noinkin päin (y). Harmittavasti ei vaan ole noin selvää visiota yhdestä tietystä (n).
Ironmom ja :ninja: pikkuninja RV29
 
Yleensähän oon ihan maalaisjärjellä varustettu ihminen, mutta tietäähän sen näissä hormonihuuruissa että kun lukee jotain tietyssä mielentilassa... :rolleyes: Pitäs ehkä loppuraskauden ajaksi lopettaa kaikkien tutkimusten ja lööppien lukeminen :p

Hyvä että sait hampaat kuntoon Forester :) Mulla muutama aika vielä juhannusviikolla kun todettiin ettei nyt ehkä pysty paljon tekemään mitään ;)

Herkistymisestä En myöskään herkisty ehkä niinkään ajatuksesta että vauva tulee jo kohta.. Välillä koen jopa ahdistusta ajatuksesta kun esikoisen vauvavuosi oli meidän perheelle aika haastava :unsure: Mutta auta armias jos katson vaikka toisenlaisia äitejä. Itken vuolaasti viimeistään siinä kohtaa kun siellä synnytetään :cry:

Meillä on näillä näkymin enää yksi tapaaminen vauvan kanssa ennen syntymää. Synnytystapa-arvio on viikolla 36? n. 1kk ennen laskettua aikaa kumminki :)

Niistä sokereista vielä.. Täytyy varmaan mittailla töissä mitä näytää 1h syömisen jälkeen. Jotenki jäi häiritsemään miks oli nyt niin korkea (n)
 
No oiskohan se sit niin että sokerirasitustestissä saa olla sen 10 maksimissaan. Tosiaan mulla viime raskaudessa oli radi ja mulla on edelleen mittari ja ohjeet, joissa lukee se 7,8 maksimina tunnin arvoissa. Ja täällä uudessa neuvolassa ohjeistettiin samaa, kun sanoin että mittailen välillä kotona.
 
Tämmöistä infoa mulla:

Raja-arvot raskausdiabeteksen diagnosoimiselle ovat:
Paastoarvo (paastoa 12h) ≥ 5,3 mmol/l
1h arvo ≥ 10 mmol/l
2 h arvo ≥ 8,6 mmol/l
Nämä siis kun tehdään sokerirasituskoe labrassa.

Tavoitearvot kotiseurannassa ovat:
Ennen aamiaista/muuta ateriaa < 5,5 mmol/l
1h arvo < 7,8 mmol/l
 
Tänään on kyllä ollut hankala päivä tuon neljävuotiaan kanssa. Hän on hyvin ihana tyyppi, tosi fiksu ja avoin, pärjää kaikkien kanssa. Mutta.. Hän on todella vilkas ja itsepäinen ja tietysti tähän mennessä ainoana lapsena saanut huomiota (vaikka osaa onneksi nykyään itsekseenkin leikkiä). Tänään on joka asian saanut sanoa noin 10krt ja vasta sitten kun äiti jo hermostuu täysin niin ehkä totellaan ja ehkä tehdään kuin äiti haluaa, tai sitten ei ja jatketaan pahimmassa tapauksessa nauraen äitin hermostumiselle. Aargh kun ottaa hermoon, kaikki pienet jutut vaan kiristää pinnaa ja jossain vaiheessa napsahtaa täysin. Tänään se napsahraminen sitten sattui puistossa jossa oli pakko jäädä jälkeen leikkimään koiran kakkaa täynnä olevaan lumikasaan eikä millään tulla pois..

Välillä ja aika useinkin mietin että miten ihmeessä pärjään kahden kanssa kun yhdenkin kanssa on välillä niin pirun hankalaa. Mut sit kun ei oo hankalaa niin toi poika on niin ihana lapsi, taitaa olla vaan enemmän äitissä vikaa kuin lapsessa :(

Että kyllä on tää tuleva baby jo saanut ihan tarpeeksi kuulla huutoa ennen syntymäänsäkään..(n)
 

Yhteistyössä